Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVinden jullie alcohol onder 16 kunnen?

Vinden jullie alcohol onder 16 kunnen?

123 antwoorden
51 weergaven
18-5-2026
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Vinden jullie alcoh onder 16 kunnen?

Ik vind dat je het, om te beginnen, goed moet kunnen schrijven.
C
ChaincellsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ligt er aan. Er zijn zat jongeren die te vroeg aan de alcohol gaan waarvan je gewoon kan zien dat wat ze ook gebruiken, ze het zullen misbruiken. Maar ook zat die het wel gewoon 'goed' kunnen gebruiken.
l
laterzzLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo,

Ik ben zelf 15 jaar.
Laatst had ik een feestje waar de meeste mensen onder de 16 waren. een paar waren wel 16.
Nou was er op dat feest heel veel alcohol. vinden jullie dat kunnen?
Mijn ouders vinden namelijk dat je onder de 16 niks mag drinken

Er is ook iemand bijna knock-out gegaan. ze kon de volgende dag dan ook niks meer herinneren.

Vinden jullie dat dit te ver gaat of moet het een keer kunnen?

geef even jullie mening over dit feest
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Vinden jullie alcoh onder 16 kunnen?

Tjah, het zou hypocriet zijn van mij om te zeggen dat het niet kan omdat ik zelf soortgelijke dingen gedaan heb.

Ik vind dat alcohol zeker kan onder 16 maar met mate, het is echt verschrikkelijk slecht voor je ontwikkeling op alle vlak. Maarja, maak dat de jeugd maar eens wijs... :P
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Vinden jullie alcoh onder 16 kunnen?

Hehe, wel netjes van je dat je je hier om bekommert als dit serieus is bedoeld.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Vinden jullie alcoh onder 16 kunnen?

Ik vind het wel kunnen, het jammere is dat sommige 14 en 15 jarigen denken dat ze kunnen zuipen als een volwassen man, en vervolgens strontziek worden. Dat kan natuurlijk niet en vandaar het gezeik : alcohol onder de 16, natuurlijk niet.
k
knolselderijLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Vinden jullie alcoh onder 16 kunnen?

ik dronk zelf ook toen ik 14/15 was en vond ik het ook belachelijk dat het niet mocht.
totdat ik 18 werd zo ongeveer toen had ik pas door waarom deze leeftijdgrens er is (en eigenlijk nog te laag)
y
yxesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Vinden jullie alcoh onder 16 kunnen?

knolselderij zei:
ik dronk zelf ook toen ik 14/15 was en vond ik het ook belachelijk dat het niet mocht.
totdat ik 18 werd zo ongeveer toen had ik pas door waarom deze leeftijdgrens er is (en eigenlijk nog te laag)
Klik om te vergroten...

Dit, alchohol is gewoon harddrugs imo, verneukt een hoop in je lichaam, je gaat er dingen van doen die je normaal nooit zou doen... blackouts.

Niet dat ik zelf niet drink het is jammer dat alcohol geaccepteerd is en andere middelen niet, want puur gebaseerd op mijn kennis over de meeste middelen zou ik liever iets anders geaccepteerd zien. Maja het is wel leuk om dronken te zijn dus tjah...
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Vinden jullie alcoh onder 16 kunnen?

knolselderij zei:
ik dronk zelf ook toen ik 14/15 was en vond ik het ook belachelijk dat het niet mocht.
totdat ik 18 werd zo ongeveer toen had ik pas door waarom deze leeftijdgrens er is (en eigenlijk nog te laag)
Klik om te vergroten...

ja ik ook en daarom zou de grens dus eigenlijk verhoogd moeten worden naar 18 (niet dat het veel nut zal hebben maar toch)
g
gtedbroLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet kunnen, mss een biertje bij het eten, maar daar houdt het dan mee op.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#11
Men moet in nederland een grens trekken en ik vind zestien prima, beter zou achttien zijn hoor. Waarom is het zestien? Je hersenen groeien tot die leeftijd het meest, ga je dan veel drinken dan krijg je veel sneller een blijvende hersenbeschadiging. Dat is de rede van niet drinken onder de zestien. Met 20 veel drinken is niet gezond, maar dan zijn je hersenen volgroeid en kunnen ze wel tegen een stootje (hersnen zijn als ze uitgegroeid zijn zeer sterk)
M
Maddo17Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Hooguit 1 of 2 glaasjes max 5% maar echt niet helemaal klemzuipen. Het is gewoon slecht voor je hersens man..Het beste is denk ik gewoon na je 20e eigenlijk, dat verschilt wel pp en sowieso zwaar met mate. Voor je 16e iig niet dronken worden..
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Vinden jullie alcoh onder 16 kunnen?

STRANQER zei:
Met mate denk, alleen zeg ik met ervaring de meeste jeugd het niet bij 2 biertjes houdt.
Klik om te vergroten...
Ja wat is de grens voor met mate? En wie bepaalt dat?
Ik drink alleen met maten, niet met mate.
Tuurlijk drink ik ook wel is lekker 1á3 biertjes gewoon onder het motto 'lekker een biertje'.
Maar dat noem ik dan zelf ook niet echt 'drinken'. Ik vind 6 biertjes ook met mate drinken.
Maarja op je 15e, ja ik weet het niet. Of het nou kan of niet, je krijgt het er toch niet meer uit nou, dus die hele discussie vind ik zelf eigenlijk gewoon zinloos :P
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik weet niet wat ik zou zeggen tegen mijn kinderen als ik ze ooit krijg, maar ik drink zelf al vanaf mijn 14de regelmatig (iedere week toen) en dat vind ik prima eigenlijk. Nu drink ik niet eens zo vaak meer, een paar biertjes hier en daar maar echt uitgaan op alcohol gebeurt niet meer als er speed is enzo. Wel jammer, want ik vind alcohol gewoon fijn. Ik voel me ook altijd top nadat ik een fijn nachtje beleefd heb met alcohol, dat is met bijvoorbeeld MDMA wel anders.

Ik heb ook al zitten drinken aan mijn 13de met mijn ouders erbij, niet echt dronken maar gewoon wat biertjes. Deden ze niet moeilijk over. Ik denk dat ik niets ga verbieden, verbieden heeft geen zin. Zeg je niet drinken, doen ze het toch. Dus ja, ik vind het prima kunnen.. Vanaf je 15de zowiezo. Dat zijn van die dingen die je zelf moet leren en waar je zelf mee moet leren omgaan..

Als er een probleem is met alcohol (zoals teveel drinken en dan altijd dingen slopen ofzo als voorbeeld) is het wat anders. Maar af en toe drinken vind ik wel kunnen..
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#15
Aangezien de enige alcohol die ik onder m'n 16 ooit binnen heb gekregen in ontsmettingsmiddel zat die door m'n huid trok, kan ik niet-hypocriet zeggen: néén. néén néén néén. (Ik meen echt dat ik daarvoor nooit had gedronken, ik vond het altijd al vies ruiken, te populair zijn.)

(dit is MIJN mening, ik spreek niet voor anderen die ervan houden) Ik heb een bloedhekel aan dronken wezen. Ik heb een bloedhekel aan mensen die naar alcohol ruiken, bloedhekel aan hoe door en door dronken mensen eruitzien, hekel aan hoe ze ontzettend wankel aan je schouder komen hangen, je onderkotsen, hun remmen compléét raken en vaak nog 's hypocriet doen over andere drugs ook.
''Stop met drugs! Dat is ongezond! *Drinkt pint ad-fundum leeg en besteld er nog eentje*
VER-SCHRIK-KE-LIJK! Waarschijnlijk ligt het aan mijn NOOIT positieve ervaring met alcohol (Gotto have tried everything y'know) waarbij ik echt m'n kots 3 keer terug moet inslikken vooraleer het goedje blijft zitten, maar ALS ik later een kind ZOU hebben, en die komt dronken thuis, preek ik hem/haar ondersteboven. Liever datie dan gewoon VRAAGT of hij 's aan de fles mag hangen. Experimenteren hoort erbij, zonder heb je niet geleefd. En ik wil die kans ook geven, net als ik die altijd heb gekregen van mijn ouders. Maar, noem het hypocriet, alcohol onder de 16? (as in drinken om zat te worden?) NEEN imo. En sterke drank niet onder de 17. Rook dan een blowtje yo, hou je tenminste controle over jezelf, krijg je geen eventuele spijt van dingen.

Ik weet dat ik geen objectieve feiten als ondersteuning van m'n mening heb gegeven, en dat ik ongelooflijk hard bevooroordeelt ben, maar ik vind de meeste binge drinkers echt mensen om te vermijden.

Natuurlijk geldt al de bovenstaande beschreven meningen over uiterlijk en geur alleen voor mensen die nergens heengaan zonder de fles op zak, die negativiteiten verdrinken in sterk water, en die gewoon dagelijks het eerste nulletje in hun aantal promille wegwerken. Ik heb niets tegen sociale gezelligheidsdrinkers, ik ga akkoord (al hoef ik het niet) dat een wijntje per dag gezond is en dat een pintje of twee af en toe ontzettend lekker kan zijn voor sommigen. Maar moest je mijn zoon zijn, en ik heb het door, krijg je sowieso een preek, daarna een koude douche en tenslotte ruim je zelf alle eventuele kots op ;p
p
profoundLid
01-01-2024, 00:00
#16
Irezz zei:
maar ALS ik later een kind ZOU hebben, en die komt dronken thuis, preek ik hem/haar ondersteboven.p
Klik om te vergroten...

Dat zou bij mij een nogal omgekeerde werking hebben. Kinderen gaan juist doen wat ze 'niet mogen' weet je.
Imo zou het beste zijn om gewoon eens te praten met je kind erover, hoe hij zich voelde, waarom hij het dronk, gewoon alles even in de juiste context plaatsen, en zeggen dat je dat toch niet al te graag hebt. Werkt beter dan een of andere ouwe zeur doe je kop komt afzagen net als je een kater hebt :kots:
S
STRANQERLid
01-01-2024, 00:00
#17
Als we het alcohol gebruik onder jongeren drastisch willen verlagen, zullen we ze een plaatsvervanger moeten geven. De meeste jongeren drinken alcohol namelijk voor het effect en dan met name de mindering van onze sociale remmingen.
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#18
STRANQER zei:
Als we het alcohol gebruik onder jongeren drastisch willen verlagen, zullen we ze een plaatsvervanger moeten geven. De meeste jongeren drinken alcohol namelijk voor het effect en dan met name de mindering van onze sociale remmingen.
Klik om te vergroten...

Wiet, puur. Zonder tabak, liefst met inhaler maar die's niet echt handy zakformaat usually. Of kinderchampagne. :P
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#19
Alles kan. Of het een goed idee is is een tweede.
S
STRANQERLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: Vinden jullie alcoh onder 16 kunnen?

Met mate denk, alleen zeg ik met ervaring de meeste jeugd het niet bij 2 biertjes houdt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."