Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVinden jullie alcohol onder 16 kunnen?

Vinden jullie alcohol onder 16 kunnen?

123 antwoorden
49 weergaven
18-5-2026
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mrrow14 zei:
Whatever :grin:
Klik om te vergroten...

Daar kom je over een jaar of tien wel achter :wink:
Google @ korsakov .... dan moet je wle ver gaan, maar als je jong bent kun je in iedergeval gauw schade oplopen. En geloof me, ik weet het, ik werk met oa dit soort makkers
C
Casplantje.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik werk in het weekend bij de Xenos en daar verkopen we ook alcoholische drank (El Picu Mojito, El Picu Bloody Mary, appelcider en wijn). De Mojito en Bloody Mary zijn juist populair onder 14, 15-jarigen die dus eigenlijk niet mogen drinken. Ook al kan ik regelmatig wel inschatten dat iemand nog geen 16 is als hij (of meestal zij) zo'n fles drank wil kopen, vraag ik nooit om een ID-kaart. Ik hou me er namelijk niet zo mee bezig wat anderen hun lever en hersenen aandoen. Ik vind het niet zo verstandig om al voor je 16e te gaan drinken, maar ik voel me niet geroepen om mensen daarop te wijzen.
D
DrugsmeisjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Flameon zei:
@drugsmeisje en iedereen van deze jonge leeftijd:
Ieder weekend drinken is teveel ..... dat bevordert althans niet de groei van je hersenen, dus leervermogen. Ligt natuurlijk wel aan de hoeveelheid die je drinkt moet ik erbij zeggen.
Klik om te vergroten...

Ja ik weet dat het heel slecht is. maar dat is nog niet eens het enigste wat ik gebruik, ik gebruik regelmatig xtc :P en drank natuurlijk meestal als ik dan drink zuip ik 1 fles leeg, en daar naast rook ik nog en blow ik elke dag :grin:

opsig beschamend mja shit happens

GENIET VAN HET LEVEN ZOLANG HET NOG KAN :rolleyes:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
@drugsmeisje: Een klap op je bek geef ik je niet .... maar we spreken ons over een jaartje of tien nog wel eens :wink:
N
NorthernLightBELid
01-01-2024, 00:00
#5
Drugsmeisje zei:
Flameon zei:
@drugsmeisje en iedereen van deze jonge leeftijd:
Ieder weekend drinken is teveel ..... dat bevordert althans niet de groei van je hersenen, dus leervermogen. Ligt natuurlijk wel aan de hoeveelheid die je drinkt moet ik erbij zeggen.
Klik om te vergroten...

Ja ik weet dat het heel slecht is. maar dat is nog niet eens het enigste wat ik gebruik, ik gebruik regelmatig xtc :P en drank natuurlijk meestal als ik dan drink zuip ik 1 fles leeg, en daar naast rook ik nog en blow ik elke dag :grin:

opsig beschamend mja shit happens

GENIET VAN HET LEVEN ZOLANG HET NOG KAN :rolleyes:
Klik om te vergroten...

Je verdient een klap op je bek.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#6
Drugsmeisje zei:
Flameon zei:
@drugsmeisje en iedereen van deze jonge leeftijd:
Ieder weekend drinken is teveel ..... dat bevordert althans niet de groei van je hersenen, dus leervermogen. Ligt natuurlijk wel aan de hoeveelheid die je drinkt moet ik erbij zeggen.
Klik om te vergroten...

Ja ik weet dat het heel slecht is. maar dat is nog niet eens het enigste wat ik gebruik, ik gebruik regelmatig xtc :P en drank natuurlijk meestal als ik dan drink zuip ik 1 fles leeg, en daar naast rook ik nog en blow ik elke dag :grin:

opsig beschamend mja shit happens

GENIET VAN HET LEVEN ZOLANG HET NOG KAN :rolleyes:
Klik om te vergroten...
Hahaha! Dat gebeurd niet zomaar. :P
N
NorthernLightBELid
01-01-2024, 00:00
#7
Je doet me denken aan een kind van 6 dat pronkt met ''hoeveel hij wel niet durft".
Niet alleen doe je onteer aan je leeftijdcategorie, maar ook aan drugs. Door mensen zoals jij krijgen tientallen anderen hun vooroordelen over 1 van de 2 dingen bevestigt. Je maakt jezelf kapot en je vindt het nog leuk ook. Ik snap dan ook niet waarom ik überhaupt reageer op dit. Je verkloot het voor zovelen anderen die wel verstandig met drugs kunnen omgaan. Wat een verspilling van leven en kansen.
D
DrugsmeisjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
ey mongooltje luister eens

wat bemoei je met mijn leven?
Andere mensen gaan niet anders denken over me haha DIE NEMEN ME ZOALS IK BEN KNEUS?
oja en mensen in mijn dorp gebruiken allemaal hetzelfde als ik, maja dan nog wel ergere dingen erbij , GHB , Cocaiene , paddo's

Dus wat zit je te praten kerel.

als ik dood ben lees ze t wel in de krant ,, lator :wink:
d
dave1997Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vind het prima onder 16, want ik heb zonet stiekem bier naar boven gebracht :mrgreen:
S
StippelLid
01-01-2024, 00:00
#10
"Vinden jullie alcohol onder de 16 kunnen?"
Ik vind van niet, maar ik bevind mijzelf er ook schuldig aan. Je houdt pubers nou eenmaal niet tegen, en door ze dingen te verbieden werkt het juist averechts.
Jongeren - onder de 18 dus - zijn nog in de groei. Dat is iedereen wel bekend. En ook dat de hersenen nog moeten ontwikkelen is bekend. (wat je niet krijgt in de puberteit zal ook nooit meer komen, dus je mist hoogstwaarschijnlijk wel een aantal IQ-puntjes later, als jij vroeg begint met drinken) Ga ik verder dus niet op in. Wat vaak wordt onderschat is dat kinderen soms mentaal wel volwassen kunnen zijn, echter lichamelijk (dus ook op het gebied van het centrale zenuwstelsel) zijn ze niet uitgegroeid! Meisjes beginnen wat eerder met de puberteit, en jongens zijn daarmee dus wat langer in de groei. In theorie is het dus het beste om pas na je 18de te drinken. Maar ja, daar moet je niet mee aankomen bij een 15/16 jarige; juist op die leeftijd is alles spannend en vooral erg stoer om eens uit te proberen.
En zoals ik in dit topic al vaker lees; de meesten begonnen wel eerder met drinken, maar zagen pas later de consequenties, en het belang van de campagnes over het niet beginnen met drinken voor die leeftijd. Dat is nou juist hèt probleem bij dit risicovolle gedrag (ik heb het over alle verslavende middelen en alle 'slechte dingen' die je als jongere zou kunnen doen): onlangs hoorde of las ik dat het feit dat er meer snelheidsongelukken onder jongeren optreden, doordat jongeren wel de risico's inzien, maar het positieve effect (endorfines die vrijkomen door de kick) veel belangrijker vinden. Ze worden sterker beloond voor de gevaarlijke actie dan gestraft voor het risico, in tegenstelling tot volwassenen, waardoor ze dus makkelijker risico's durven te nemen. Vroeger klom je bijvoorbeeld makkelijker in bomen dan nu (nuchter in ieder geval :P ), of stond je veel zekerder op de schaatsen, want ja, eenmaal gevallen was toch weer opstaan, zand uit je geschaafde knietjes vegen en verder gaan. Dit is de reden dat met name pubers gewoon ontzettend beïnvloedbaar zijn, en ze gewoon van buitenaf beschermd moeten worden tegen de risico's.

Ik ben echt geen heilig boontje, maar ik vind dat je jezelf echt voor gek zet en jezelf verpest, als je jezelf als een scheepstank gaat volgooien als je 15 bent of nog jonger. Je hebt dat nog niet in de gaten, maar je zult het pas later inzien. Kortgezegd: Geniet, en drink met mate(n) :) (alleen drinken doe je pas als je een stressvolle student of ouder wordt :) )

Leuke discussie trouwens!
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben er gelukkig optijd mee gestopt, hoe ironisch, na mijn 16e verjaardag.
Ben misschien maar 20x echt dronken geweest, waardoor de schade redelijk is beperkt. Nu al een half jaar geen druppel meer aangeraakt(oke wel een keer een slokje champagne bij oud en nieuw voor de gezelligheid, maar dat was 1 slokje), maar mijn geheugen is zoveel beter dan een jaar geleden. Raad alle jonge forumgebruikers aan te stoppen met alcohol, voor het te laat is. Als je iets moet doen, ga dan desnoods blowen, dat is relatief onschuldig bij weekendgebruik.

Peace,
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Cosmic Controler zei:
even tussendoor...

paperplane wie is die kerel, jouw avatar? daat vraag ik me al een tijdje af :)
Klik om te vergroten...
Albert Hoffman, de uitvinder van LSD.
C
Cosmic ControlerLid
01-01-2024, 00:00
#13
even tussendoor...

paperplane wie is die kerel, jouw avatar? daat vraag ik me al een tijdje af :)
C
Cosmic ControlerLid
01-01-2024, 00:00
#14
whahaha geniaal. nog nooit een foto van hem gezien :tearsofjoy:
T
ThyrotsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Eerlijk gezegd vind ik onder de 16 te jong, maarja ik deed het zelf ook (meestal met mate) en mijn ouders vonden het ook goed als ik met mate dronk.
Wel heb ik 1 of 2 x echt te veel gedronken, maar hier heb ik dan ook flink van moeten braken en ben er slecht aan geweest waardoor dat te veel drinken snel over was.
Mijn ouders zijn hier nooit kwaad over geworden, maar ik had mijn eigen lesje eigenlijk al geleerd door de ellende die ik er van had.

Alcohol onder de 16? Ik zou het niet adviseren maar als het dan toch moet, dan met mate.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#16
En het gaat naar 18 jaar goed, want buitenwiet verkopen ze toch niet vanaf 16 jaar zou op hetzelfde neerkomen. Alleen ik ben van mening dat 18 jaar zelfs te jong is voor een middel dat zo vernietigend als alcohol kan zijn. Gewoon 21 jaar naar als in Amerika of nog beter alcohol verbieden en wiet legaliseren. Nee overdrijf maar 18 jaar vind ik wel beter als 16 jaar iemand van 18 is oud genoeg om zelf te beslissen erover en onder die leeftijd zijn hersenen volop aan het ontwikkelen en alcohol beïnvloedt dit proces wel degelijk.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#17
denk dat die overstap naar 18 jaar heel wat ellende gaat opleveren. Want hoeveel 16 en 17 jarige alcohol drinkers zijn er wel niet in nederland. Dus dat wordt me nog wat.
Op zich vind ik 18 jaar prima, alcohol sloopt veel, veel meer ellende heb je ermee lichamelijk gezien als met de meeste andere drugs. Maar het zal onze jeugdige drinkers knap tegenvallen als ze nu opeens op de zaterdag avond met een sinasje de avond moeten doorkomen.
:rolleyes:
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Vind onder de 16 (lees 15, bijna 16) heel af en toe 2 a 3 biertjes wel oke, maar helemaal klem zuipen vind ik echt te ver gaan..
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Helaas is dat een probleem wat er bijkomt maar zo heeft iedere verandering voordelen en nadelen. Maar op termijn denk ik dat het geen verkeerde idee is de grootste fouten worden soms met de beste intenties gemaakt. Tijd zal het uitwijzen in dit geval. Ben aardig aan het filosoferen vanavond misschien dat ik toch maar wel een uurtje moet trainen wat natuurlijke opiaten erbij opwekken altijd leuk.
x
xasturLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nee vind het niet kunnen want je hoort zoveel dingen over coma zuipers. En het is gewoon niet goed voor je lichaam. Alcohol is gewoon harddrugs alleen het is gelegaliseerd . De regering verdiend grof geld aan de acijns maar er zijn nog altijd meer alcoholisten dan drugsverslaafden. Wamt er zijn ook nog.veel anoniemen bij.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."