Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet Whisk(e)y draadje

Het Whisk(e)y draadje

518 antwoorden
117 weergaven
18-5-2026
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rabbithole zei:
Ja, want whisky-cola is wél lekker.
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy:
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#2
Oom Klaas zei:
Rabbithole zei:
Jack Daniels is geen bourbon in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken (van een whiskykenner gehoord), Jim Beam en Four Roses e.d. zijn dat wel.

De Amerikaanse Bourbon-whiskey onderscheidt zich niet alleen door de schrijfwijze van zijn Europese voorouders, de (Scotch) whisky. Terwijl de laatstgenoemde traditioneel uit mout gestookt wordt, gebruikten de immigranten in de nieuwe wereld hoofdzakelijk rogge en maïs voor de bereiding van hun "vuurwater".
De benaming Bourbon is afkomstig van Bourbon County, een district aan de grens tussen de staten Virginia en Kentucky, waar in de tweede helft van de negentiende eeuw talrijke ook nu nog bekende destilleerderijen gevestigd werden.
Het aandeel maïs bedraagt bij de huidige bourbon-whiskeys in navolging van de Amerikaanse wet minstens 51%. Pas na het tweejarige bewaren in van binnen gebrande eikenhouten vaten wordt het destillaat gebotteld.
Hoewel Jack Daniel's vaak als een bourbon beschouwd wordt, is dit een Tennessee whiskey, een Tennessee Sour Mash, omdat het nog gefilterd is door houtskool van esdoorn.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Bedankt :)
Klik om te vergroten...

In de betere slijterij wordt ook Gentleman's Jack verkocht. Deze is en gerijpt en sterker qua percentage. Ik zou alle Jack haters willen uitdagen, deze eens te proberen, en daar een mening over te ventileren. Ben benieuwd!

:wave:
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#3
zjimiz zei:
In de betere slijterij wordt ook Gentleman's Jack verkocht. Deze is en gerijpt en sterker qua percentage.
Klik om te vergroten...

JACK DANIELS GENTLEMAN JACK'
Gentleman Jack - Met een alcoholpercentage van 40%, de enige soort die tweemaal door het proces van houtskoolfiltering gaat. Een keer voor het rijpen in het vat en nog een keer achteraf.

Slijterij de slijter

Fles Inhoud : 0.70
Alcohol Percentage : 40%
Verkoop Prijs : € 26,99
Klik om te vergroten...
Hetzelfde percentage en maar een paar eurootjes duurder.

zjimiz zei:
Ik zou alle Jack haters willen uitdagen, deze eens te proberen, en daar een mening over te ventileren. Ben benieuwd!
Klik om te vergroten...
Mijn allereerste whisky (whiskey ja) periode, was Jack. Het was ook niet eerst van "Mister Daniel", nee het was gelijk Jack en ik.

Maar dat was natuurlijk omdat dat de enige was die ik (van naam) kende.

Alleen al om de herinnering aan die tijd, zou ik het best een kans willen geven. Maar ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Eigenlijk heeft hij een prijs waar je het niet om hoeft te laten, maar anderzijds is het natuurlijk een prijs die geen hoge verwachtingen schept.
K
KarhuLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind the Famous Grouse wel goed te doen, voor de prijs hoef je het ook niet te laten! :tearsofjoy:
20 E de liter!
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Exceptional Insight zei:
Eigenlijk heeft hij een prijs waar je het niet om hoeft te laten, maar anderzijds is het natuurlijk een prijs die geen hoge verwachtingen schept.
Klik om te vergroten...

Glen Moray 12, 26/27 euro :grin:
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#6


The Machrie Moor van the Isle of Arran. Lichte peated whisky met een warme complexe smaak. Hier ben ik nog wel even zoet mee.
r
ragnarokLid
01-01-2024, 00:00
#7
DrippTone zei:


The Machrie Moor van the Isle of Arran. Lichte peated whisky met een warme complexe smaak. Hier ben ik nog wel even zoet mee.
Klik om te vergroten...

Klinkt goed, ook deze gaat op de to-do list :P

Oudjaarsavond een famous grouse gedronken, dat vond ik toch niet echt lekker..

Ik had gewoon eigen spul mee moeten nemen.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Xeloc zei:
Ik vind the Famous Grouse wel goed te doen, voor de prijs hoef je het ook niet te laten! :tearsofjoy:
20 E de liter!
Klik om te vergroten...

Bocht, The Black Grouse en The Snow Grouse zijn ook niet te drinken. Het is gewoon net zo zwakke blend als iets van jimbean of in die categorie.
K
KarhuLid
01-01-2024, 00:00
#9
Black Grouse vond ik ook wel goed te drinken :grin:.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Net een bowmore 12 gekocht, vanavond zal ik 'm wel eens goed proeven :grin:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#11
Oom Klaas zei:
Net een bowmore 12 gekocht, vanavond zal ik 'm wel eens goed proeven :grin:
Klik om te vergroten...
Die heb ik vorige week gekocht, erg lekkere balans van smaak en rook. :) Ik vind hem erg makkelijk weg drinken voor een islay.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#12
Op de kaart sprak hij mij wel aan :tearsofjoy:
Het leek me een mooie opstap na die glen moray, even wat rokeriger gaan.
De 8 jarige bowmore is trouwens echt heerlijk, je proeft zelfs iets citroen-achtig :hearteyes:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wauw :hearteyes:

Ik proef een veel te lekkere zee ofzo :tearsofjoy:
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Oom Klaas zei:
Wauw :hearteyes:

Ik proef een veel te lekkere zee ofzo :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Als je die lekker vindt moet je ook zeker eens deze proberen:


Bowmore gaat niet zo diep, de fijnste whisky is voor mij dat je elk glas weer iets nieuws ontdekt in de complexe smaak. Bij de Finlaggan heb je dat wel.

En als je dat lekker vindt kan ik nog maar 1 aanraden die nog dieper gaat en erg veel lijkt op de bowmore en de finlaggan. En dat is de Machrie Moor, zeldzame whisky van the Isle of Arran. Echt een pracht whisky die ik toevallig nu in huis heb.

Wanneer kom je langs? :beer:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#15
DrippTone zei:
Als je die lekker vindt moet je ook zeker eens deze proberen:


Bowmore gaat niet zo diep, de fijnste whisky is voor mij dat je elk glas weer iets nieuws ontdekt in de complexe smaak. Bij de Finlaggan heb je dat wel.

En als je dat lekker vindt kan ik nog maar 1 aanraden die nog dieper gaat en erg veel lijkt op de bowmore en de finlaggan. En dat is de Machrie Moor, zeldzame whisky van the Isle of Arran. Echt een pracht whisky die ik toevallig nu in huis heb.

Wanneer kom je langs? :beer:
Klik om te vergroten...

Ik vind de bowmore heel erg lekker maar ik vind het erg moeilijk om te drinken op een of andere manier. M'n mond droogt compleet uit en de smaak blijft ontzettend lang hangen, 't is er niet eentje die ik regelmatig zal drinken. Ook qua rokerigheid is het voor mij wel de max denk ik, meer dan dit zou ik nog echt niet trekken.

De komende tijd ga ik trouwens helemaal nergens heen, ik ben bezig om te stoppen met deze mate van blowen die alweer uit de hand begon te lopen. Sinds maandag ben ik voor een onbepaalde tijd deeltijd kluizenaar geworden :beer:

Maar ik ga echt een keer bij je langskomen, hoe-dan-ook :grin:
Waar zit je nu eigenlijk? Heb je weer een eigen stek gevonden?
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#16
Die smaak blijft inderdaad lekker lang hangen. Als ik bijvoorbeeld Ardbeg 10 heb gedronken dan heb ik altijd nog iets rokerigs in mijn mond op een of andere manier. :P
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vind Bowmore altijd wel lekker.

Lekker dubbele in een mooi groot whisky glas en er dan één druppeltje water in doen!
Dan pas komen de smaken écht tot z'n recht :hearteyes:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik drink niet veel whisky want ik vind 40% eigenlijk te sterk, maar af en toe een klein slokje gaat er wel in, want vind de smaak heel lekker. Vooral zo'n rokerige, ik vind het echt heerlijk als het daarna proeft alsof je de BBQ hebt afgelikt. :hearteyes: Volgens de whiskykenner die onze Islay whiskyproeverij hield hoorde het ook zo te smaken, hij vond m'n omschrijving redelijk accuraat. :P Ach ja, 40% brandt toch al in je mond, dan kan er ook nog wel wat turfsmaak bij!
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Rabbithole zei:
Volgens de whiskykenner die onze Islay whiskyproeverij hield hoorde het ook zo te smaken, hij vond m'n omschrijving redelijk accuraat.
Klik om te vergroten...

Dit bevestigt het beeld dat ik van jou heb zo hard :tearsofjoy:
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Rabbithole zei:
Ik drink niet veel whisky want ik vind 40% eigenlijk te sterk, maar af en toe een klein slokje gaat er wel in, want vind de smaak heel lekker. Vooral zo'n rokerige, ik vind het echt heerlijk als het daarna proeft alsof je de BBQ hebt afgelikt. :hearteyes: Volgens de whiskykenner die onze Islay whiskyproeverij hield hoorde het ook zo te smaken, hij vond m'n omschrijving redelijk accuraat. :P Ach ja, 40% brandt toch al in je mond, dan kan er ook nog wel wat turfsmaak bij!
Klik om te vergroten...

Haha, ik moet ineens lachen om een blonde vriendin van mij. Die zei ook van ik vind 40% te sterk. Toen deed ze de helft van de normale hoeveelheid in het glas en zei toen...zo nu heb ik 20% dat kan ik wel! :tearsofjoy: :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...26
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."