Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVind jij jezelf verslaafd?

Vind jij jezelf verslaafd?

198 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
K
KleurendoofLid
01-01-2024, 00:00
#1
Voor iedereen hier die zich af vraagt of je verslaafd bent, daar kan je heel makkelijk achter komen. Gebruik 2 maanden het middel niet. Krijg je last van ontwenningen verschijnselen en of ga je redenen zoeken waarom je het wel zou kunnen gebruiken dan ben je verslaafd. Nergens last van ? Gefeliciteerd je bent niet verslaafd!
R
Robert67Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind het toch nodig om dagelijks te blowen en als ik niets heb en ik heb er zin in dan geef ik toch snel het weinige geld dat ik heb eraan uit.
Maar aan de andere kant doe ik het doordeweeks overdag niet.
Maar ik geef toe, ik verlang er op mijn werk vaak naar en kan niet wachten tot ik klaar ben. Om dan meteen wiet te halen.
En ik merk dat ik prikkelbaar en dat ik me onrustig voel en gedraag.
Yep ik ben verslaafd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
New Dawn zei:
Ik heb jarenlang op exact die plek gestaan, ik vond mezelf niet verslaafd, maar ik denk nu dat ik dat wel was...

Wiet is voor mij echt een "soft drug", het is een dagelijkse gewoonte met een "zachte vriendelijke dwangmatigheid".

De wens / gedachte: "Ik wil een week geen wiet roken om mijn tolerantie af te bouwen zodat het beter werkt" is bij mij kansloos.

Het gebruik ging bij mij regelmatig ten koste van andere activiteiten, de keuze "Zaterdag stoned cocoonen?" of "Zaterdag met de auto ergens heen?" is praktisch altijd op "stoned cocoonen!!" uitgelopen. Zelfs als ik wist dat mijn partner dat liever anders gezien had en ik haar met mijn keuze teleur zou stellen.

Ik heb dagelijks wiet roken altijd "een slechte gewoonte" genoemd, als ik een dag / week / maand geen wiet kon roken dan had ik daar mentaal & fysiek weinig tot geen last van... Maar als ik het wel zou kunnen en mijn wiet ineens op was, zou ik vrijwel zeker 30 minuten door de regen gefietst hebben om het te gaan halen zodat ik niet tot de volgende middag hoefde te wachten om mijn gewoonte ongestoord voort te kunnen blijven zetten...

In plaats van "ernstige ontwenningsverschijnselen" heb ik eerder "ernstige gewenningsverschijnselen" opgelopen: Door "tegen beter weten in" dagelijks een pure joint te roken had ik er veel teveel van nodig, heb ik er veel teveel aan uitgeven, en heb ik alsnog zeer weinig echt kwalitatieve highs behaald...

Ondanks dat ik glashelder inzag dat alleen in de weekenden blowen mij een 100x beter resultaat zou opleveren, bleef ik toch consequent proberen om gewoon stug dagelijks hoog te doseren in de hoop dan ook wel een soort van mijn doel te kunnen bereiken... Wat alleen maar paranoia en een constant hoge tolerantie opleverde.

Momenteel is het voor mij duidelijk: Ik kan er gewoon echt niet verstandig mee om gaan!

Ik zal dan blijkbaar toch wel verslaafd zijn...
Klik om te vergroten...
Beetje cliché, maar het begint toch met het aan jezelf erkennen van een verslaving, ook al is die mild. En ergens is het dus ook weer niet zo mild, als je bereid bent 30 minuten door de regen te fietsen om het te halen. Ik herken dat soort dingen wel, al zag ik ze destijds soms niet in. Bijvoorbeeld erop uit gaan om nieuwe wiet in huis te halen en dat het voelde alsof ik iets heel kostbaars ophaalde als ik dan naar de coffeeshop fietste: iets dat me blij zou maken. Of toen ik eens bij mijn ouders was en mijn vaporizer mee had voor mijn vader, zodat hij het eens kon proberen tegen zijn rugpijn en mijn zusje toen opmerkte bij mij: je hebt zo'n grote glimlach op je gezicht, je wordt wel heel blij van die wiet. En ik had nog niet eens genomen. Achteraf gezien zag ik wiet echt als een soort bron van geluk. Destijds leek dat heel onschuldig, ook mede om het imago van wiet als zijnde "softdrug", maar achteraf denk ik dat het niet goed is om jezelf zo afhankelijk te maken van een middel voor je ervaring van geluk.

Anyway, ik denk dus een goede stap, het erkennen dat je er niet verstandig mee om kan gaan.
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja ik ben verslaafd. En langer dan ik eerst doorhad. Zo’n 3 jaar geleden coke gebruikt voor het eerst. Werd op een gegeven moment al snel elk weekend. Sporadisch doordeweek (voor al met corona). Heeeel sporadisch dat ik het wel eens in me eentje zelf gebruikte of een keer stiekem alleen als ik met mijn nu ex flesje wijn dronk. Ik wist al heel lang dat ik een ‘probleem’ had. Alleen niet door dat het een verslaving was, deed het bijna alleen in het weekend en ‘maar’ een halfje. Wilde al heel lang stoppen. Maar te lang gedacht dat ik het zelf wel kon. Om vervolgens elk weekend weer op me bek te gaan. En vervolgens weer geloven dat het weekend erna anders zou zijn.. Toen er in december wat naars is gebeurd is het snel uit de hand gelopen en gebruik ik nu (bijna) dagelijks.
wachtende op verslaving hulp nu. Als ik terug kijk was ik al veel langer verslaafd.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben verslaafd geweest aan alcohol wiet en tabak maar dat heb ik jaren geleden afgezworen. Nu ben ik verslaafd aan internet porn. Ik schaam me niet dat ik het kijk, ik schaam me ervoor hoe vaak ik het doe en hoe lang. Er zou veel meer aandacht voor dit probleem moeten komen. Je raakt in een isolement.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
dupont zei:
De crux zit 'm wat mij betreft ook niet in de cravings, maar in het feit dat mijn hoofd mij hardnekkige bullshit vertelt. Bijvoorbeeld "gebruiken is fijn" terwijl dat de afgelopen 100 keer niet het geval was. Ik heb er mee leren omgaan en ik weet dat die gedachten van mijn verslaafde brein afkomen en niet van mijn rationele brein, en daardoor gaat dat eindelijk langere tijd goed, maar ik blijf verslaafd.
Klik om te vergroten...
Yup, dat "stemmetje" kan soms echt hardnekkig zijn. Al zou ik het eigenlijk nog iets anders willen zeggen:

Dat soort gedachten blijven komen, omdat wij ze blijven geloven. Als jij ze niet koopt, worden ze je ook niet verkocht.

Het is denk ik goed om op je hoede te blijven, zeker in de periode na de full-on (onbewuste) verslaving, al geloof ik er persoonlijk wel in dat verslaving (ik zie verslaving meer overkoepelend, niet specifiek verslaving aan 1 ding. Eigenlijk zie ik verslaving zoals @LucidLucy het eerder ook omschreef) écht overkomen kan worden. Middels contentheid van binnenuit.

De mate waarin het van binnenuit gehaald wordt is evenredig met de mate waarin niet meer extern gezocht wordt.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
Met heel veel dingen eens , ergens wel sad om te merken hoeveel dingen die hier gezegd zijn ook voor mij gelden
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Yup, dat "stemmetje" kan soms echt hardnekkig zijn. Al zou ik het eigenlijk nog iets anders willen zeggen:

Dat soort gedachten blijven komen, omdat wij ze blijven geloven. Als jij ze niet koopt, worden ze je ook niet verkocht.

Het is denk ik goed om op je hoede te blijven, zeker in de periode na de full-on (onbewuste) verslaving, al geloof ik er persoonlijk wel in dat verslaving (ik zie verslaving meer overkoepelend, niet specifiek verslaving aan 1 ding. Eigenlijk zie ik verslaving zoals @LucidLucy het eerder ook omschreef) écht overkomen kan worden. Middels contentheid van binnenuit.

De mate waarin het van binnenuit gehaald wordt is evenredig met de mate waarin niet meer extern gezocht wordt.
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd. Ik merk zeker wel dat ik na een periode van hard werken om te veranderen, en dan m.n. mijzelf accepteren, ik de keuze weer teruggekregen heb. Ik kan er voor kiezen het duiveltje er te laten zijn met z'n onzin en toch niet te gebruiken. Ik geloof ook dat verslaving niet middel-specifiek is. Mijn gebruik was vooral een strategie om aan mijn eigen (onzinnige) gedachtengangen te kunnen ontkomen, en daar is nu flink de bezem doorheen gehaald dus hoeft dat niet per sé meer. Ik ben benieuwd wat ik nog meer ga meemaken want ik blijf er mee bezig.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
robinjoo1 zei:
bij mij is het vooral geen liefde hebben voor mezelf die me nekt
ik gun me eigen geen herstel om van de verslaving af te komen heel laag zelfbeeld zonder me vaak af helpt niet zo vaak mee met dingen als dat ik ergens diep van binnen wil / zou moeten doen


best echt heel veel dingen meegemaakt en meer de sfeer thuis van huilen is voor watjes problemen bestaan niet en als je ergens moeite mee hebt gebruik je maar drugs vanuit mijn vader dan, mijn moeder is/blijft echt alles voor mij en zelfs die manipuleer ik soms dankzij die kut verslaving ,

ik denk dat als ik meer in mezelf zou geloven dat ik dingen kan dat dat stemmetje wat ik dag in dag uit heb er minder aan zou toegeven
Klik om te vergroten...
Hoewel het zelfvertrouwen en ook de zelfliefde (kun je ze eigenlijk apart zien...?) van binnenuit komen, kun je het soms makkelijker maken dat te voelen door eerst dingen "extern" te doen. Bijvoorbeeld, een periode niet gebruiken en zo dat voorzetje te geven naar je innerlijke zelfvertrouwen.

Maar ik weet hoe het is om dat zelfvertrouwen even helemaal kwijt lijken te zijn, niet leuk. :(

Maar ervoor vechten is het allemaal waard. Op een gegeven moment zie je het licht aan het einde van de tunnel. Je komt er sowieso, maar wanneer je het ziet, weet je dat de dagen van duisternis geteld zijn en gaat het in versneld tempo.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Mooi gezegd. Ik merk zeker wel dat ik na een periode van hard werken om te veranderen, en dan m.n. mijzelf accepteren, ik de keuze weer teruggekregen heb. Ik kan er voor kiezen het duiveltje er te laten zijn met z'n onzin en toch niet te gebruiken. Ik geloof ook dat verslaving niet middel-specifiek is. Mijn gebruik was vooral een strategie om aan mijn eigen (onzinnige) gedachtengangen te kunnen ontkomen, en daar is nu flink de bezem doorheen gehaald dus hoeft dat niet per sé meer. Ik ben benieuwd wat ik nog meer ga meemaken want ik blijf er mee bezig.
Klik om te vergroten...
Het is denk ik sowieso goed om op je hoede te blijven voor "concluderende gedachten". Oftewel: gedachten die claimen dat iets nu niet meer zal gebeuren. Dat is namelijk datzelfde "stemmetje" weer en o man, die fucker heeft me al te vaak om de tuin geleid...

Het kan geen gedachte zijn die je ofwel gelooft of niet.

En tóch denk ik wel (ik weet hoe tegenstrijdig dat klinkt :tongueclosed: ) dat verslaving op langere termijn echt kan verdwijnen. Omdat de perioden van niet meer extern zoeken langer worden. Alsnog ervaar ik (voor kortere periodes) dat ik weer in die verslaving mindset zit en het is denk ik cruciaal om dat dan wel te erkennen, met name tegenover mezelf.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
robinjoo1 zei:
Met heel veel dingen eens , ergens wel sad om te merken hoeveel dingen die hier gezegd zijn ook voor mij gelden
Klik om te vergroten...
Aan de andere kant, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

Ik denk dat heel veel verslavingsproblematiek ongemerkt door kan gaan, door verslaving te zien als afzonderlijke verslavingen aan middelen, activiteiten, etc. Terwijl de verslaving(-smindset) daar eigenlijk onder ligt. Ik denk dat praktisch iedereen geregeld die verslavingsmindset heeft. Maar als "jouw" verslaving sociaal geaccepteerd wordt, kun je er "lekker" mee doorgaan.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#12
bij mij is het vooral geen liefde hebben voor mezelf die me nekt
ik gun me eigen geen herstel om van de verslaving af te komen heel laag zelfbeeld zonder me vaak af helpt niet zo vaak mee met dingen als dat ik ergens diep van binnen wil / zou moeten doen


best echt heel veel dingen meegemaakt en meer de sfeer thuis van huilen is voor watjes problemen bestaan niet en als je ergens moeite mee hebt gebruik je maar drugs vanuit mijn vader dan, mijn moeder is/blijft echt alles voor mij en zelfs die manipuleer ik soms dankzij die kut verslaving ,

ik denk dat als ik meer in mezelf zou geloven dat ik dingen kan dat dat stemmetje wat ik dag in dag uit heb er minder aan zou toegeven
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Het is denk ik sowieso goed om op je hoede te blijven voor "concluderende gedachten". Oftewel: gedachten die claimen dat iets nu niet meer zal gebeuren. Dat is namelijk datzelfde "stemmetje" weer en o man, die fucker heeft me al te vaak om de tuin geleid...
Klik om te vergroten...
Dit is de laatste tijd bij mezelf ook een soort strijd. Aan de ene kant heb ik alle vertrouwen in de verschillende 12 stappen programma's omdat het m'n leven heeft gered en me een gestructureerde manier bied om mezelf te ontwikkelen en de bezem door m'n hoofd te halen.

Aan de andere kant geeft het echt een duidelijk stempel dat verslaving an sich chronisch is. Het zal nooit verdwijnen.

In Zen leer ik dan juist weer dat al die denkconstructies maar een beeld zijn van de werkelijkheid. Het ís niet te verkelijkheid. M.a.w. het denkbeeld heeft de kracht die ik er zelf aan plak. Dus als ik maar blijf zeggen geloven dat ik altijd verslaafd zal blijven, dan is dat ook zo. Het is een self fulfilling prophecy.

Aan de andere kant leer ik natuurlijk omgaan met die verslaafde manier van denken en kan je ook echt hersteld raken. Ook dat zeggen ze bij de stappenprogramma's.

Maar gecontroleerd gebruiken zou er nooit meer in zitten. En dat denkbeeld heb ik ook heel vaak aan mezelf bewezen. Dan wel met de middelen die erom bekend staan. Denk aan coke, 3mmc of pyro's. Als ik de eerste oppak, ga ik door tot er iets ingrijpends gebeurt. Dan pas kan ik stoppen.

Ik vraag me toch af als ik dat gehele denkbeeld los zou laten en wat jaren na actieve verslaving onder strikte regels de middelen gebruik waarvan velen hier zeggen dat dat gecontroleerd kan. Denk aan: MDMA, LSD, DMT, Truffels, e.d. Zou dat dan goed gaan?

Zou ik niet inneens op zoek gaan naar keta, naar wiet, kortom naar middelen waarvan ik van tevoren dondersgoed weet dat ik dat niet gecontroleerd kan?

Voorlopig ben ik nog lang niet van plan om me aan zo'n experiment te wagen. The risks don't outweigh the rewards. .aar het is wel iets wat ik me afvraag omdat twee leren waar ik mee bezig ben, zich daarin fundamenteel tegenspreken.

Mindless zei:
En tóch denk ik wel (ik weet hoe tegenstrijdig dat klinkt :tongueclosed: ) dat verslaving op langere termijn echt kan verdwijnen. Omdat de perioden van niet meer extern zoeken langer worden. Alsnog ervaar ik (voor kortere periodes) dat ik weer in die verslaving mindset zit en het is denk ik cruciaal om dat dan wel te erkennen, met name tegenover mezelf.
Klik om te vergroten...

En dat is dan ook het lastige denk ik. Nu kan ik misschien afstand nemen van het verslaafde stemmetje. Maar zoals in Zen / mindfulness is het ook lastig om altijd 'aanwezig' te zijn om altijd aandacht te hebben.

Dus ik zie het wel gebeuren dat zodra het bewustzijn verandert door inname van het middel, het brein heel snel in de verspavingsmindset beland. En zie er dan maar eens uit te komen zonder die ingrijpende gebeurtenis.

Lastig dit haha
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
mijn gebruik (toen 1x per 3 weken nu 1x per week) werd ook niet als "verslaving" gezien ik was het daar totaal mee oneens
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#15
CuriousExplorer zei:
Net niet.

Imo staan cravings niet gelijk aan verslaving.
Toegeven aan die cravings is dat wel.

Ik kan elke dag trek hebben in Mcdonalds, ik eet het eens per 2 maand.
Ben ik dan verslaafd?

* Of je moet bedoelen dat je elke dag toegeeft aan de cravings.
Klik om te vergroten...

"Verslaving"="Elke Dag".
:ill:

Als je elke dag naar de Mac moet, ben je Mac verslaafd. Als je 2 keer in de maand naar de Mac moet, ben je te lui, om iets normaals te eten.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#16
reDStone zei:
"Verslaving"="Elke Dag".
:ill:

Als je elke dag naar de Mac moet, ben je Mac verslaafd. Als je 2 keer in de maand naar de Mac moet, ben je te lui, om iets normaals te eten.
Klik om te vergroten...
Cravings heb je elke dag.
Maar als je er niet aan toe geeft geef je toch niet toe aan de verslaving?

Het Mac gedeelte moet je een opnieuw lezen vermoed ik.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
lol die definitie dat iets elke dag moet gebeuren is echt niet vereist om het een verslaving te noemen, die gedachte/redenering is echt kul
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#18
robinjoo1 zei:
lol die definitie dat iets elke dag moet gebeuren is echt niet vereist om het een verslaving te noemen, die gedachte/redenering is echt kul
Klik om te vergroten...
Lees het Mac gedeelte.
Als je nu elke dag Mcdo wilt eten, maar het niet doet.
Ben je dan Mcdo verslaafd?

Elk zijn visie over wat nou een verslaving precies is. Maar zolang men er niet aan toe geeft noem ik het geen verslaving persoonlijk.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#19
CuriousExplorer zei:
Cravings heb je elke dag.
Maar als je er niet aan toe geeft geef je toch niet toe aan de verslaving?

Het Mac gedeelte moet je een opnieuw lezen vermoed ik.
Klik om te vergroten...
Craving, echte craving, die craving, waardoor je irrationeel gaat denken.
Die zakt na verloop van tijd. En heb je in het begin elke dag, maar later steeds minder vaak en minder heftig.
Nadat je echt gestopt bent. Kan die verslaafde receptor herstellen, maar dat heeft tijd nodig, vrij lang, langer dan een jaar iig.

Bij alcohol merk je pas na meer dan een half jaar of jaar ,dat die hele erge craving/met rare gedachtes. Iets minder gaat worden, minder vaak en sterk. Maar het hangt er ook van af, hoe vaak je geconfronteerd wordt met de drug waar aan je verslaafd bent. Het Zien is, trek krijgen, zeg maar.

Dat klinkt kinderachtig, maar zo zijn die verslaafde receptoren, als je vaak met de drug geconfronteerd wordt, door het te zien, of door erover te praten of te lezen. Daar slaat die verslaafde receptor op aan, en al die kleine momenten dat die verslaafde receptor, op 1 of andere manier getriggered wordt, of herrinnerd wordt aan de drug waaraan je verslaafd bent, dat stapelt zich. En dan kan er die onhoudbare craving onstaan, waardoor mensen wel haast moeten terugvallen. Die hele erge craving, maakt mensen irrationeel.

Dus in het begin elke dag craving, na een jaar 1 keer per week ofzo. Maar het hangt wel veel af hoe moeilijk het je gemaakt kan worden.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#20
robinjoo1 zei:
lol die definitie dat iets elke dag moet gebeuren is echt niet vereist om het een verslaving te noemen, die gedachte/redenering is echt kul
Klik om te vergroten...

Ik vind het echt altijd kloppen, verslaving is elke dag, anders is het een gedragsprobleem.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."