Ik besef me nu dat ik knetter verslaafd ben. Al jaren. Wat begon met alcohol, werd speed, toen coke, toen eten, toen weer coke, 3mmc, 2fma, een relatie, seks. Letterlijk alles waar je aan verslaafd kan zijn ben ik aan verslaafd of geweest. Ik heb dit dan ook al meerdere keren aangegeven bij de huisarts en ik sta nu op een wachtlijst voor een wachtlijst. Maar sinds mijn relatie uit is, maak ik mezelf kapot. Er moet nu iets veranderen en ik weet dat ik daar zelf verantwoordelijk voor ben, maar het lukt me niet.
Wordt ook wel poly-middelen gebruik/verslaving genoemd, maar dat weet je vast wel. Niet zozeer verslaafd aan een middel, maar aan het niet nuchter willen voelen. Je voelt waarschijnlijk sterk een gevoel van leegte(?) dat je probeert weg te krijgen met allerlei verschillende middelen, activiteiten, relaties. Maar niets vult die leegte. Het is er altijd, het wordt alleen even tijdelijk de kop ingedrukt door iets te nemen/doen. Eigenlijk zoals een bal onder water drukken: dat lukt, maar hij gaat weer omhoog komen.
Mijn ervaring met huisartsen en ook de ervaring met huisartsen van mensen rondom me, is dat die huisartsen het eigenlijk altijd heel goed met je voor hebben en je ook echt proberen bij de juiste specialist onder te brengen, maar dat het ze vaak schort aan een dieper, meer spiritueel begrip van dit issue. Want dat is wat het is: een spiritueel probleem. Het is dieper dan psychologie. Psychologie kan zeker helpen, maar reikt niet helemaal tot de kern van dit, is althans mijn mening.
Zoals
@Manu76, raad ik ook meditatie aan. Dat is wat wel tot die kern kan gaan. Maar je moet wel bereid zijn om die leegte volledig rauw onder ogen te komen.
Ik wil eigenlijk geen reclame maken (al verdien ik er toch niks mee), maar ik heb een tijdje geleden een soort "guide" voor meditatie hier op DF gezet. Misschien dat die je kan helpen:
Meditatie: het lijkt vanzelfsprekend, maar in de werkelijkheid kun je met het praktiseren ervan heel makkelijk voorbijgaan aan wat meditatie nou zo enorm krachtig maakt. Je kunt zelfs makkelijk jarenlang mediteren en toch niet effectief bezig zijn. Zelf heb ik dit ervaren en daarnaast heb ik...
drugsforum.nl
Die leegte die je ervaart en die je wilt opvullen met allerlei dingen, kan eigenlijk alleen in stand blijven als je hem niet recht aankijkt/totaal voelt. En bij niet recht aankijken is je enige alternatief het wanhopig proberen op te vullen met middelen, activiteiten, relaties, etc. Wat onmogelijk is. Het zal nooit gevuld kunnen worden met deze dingen. Recht aankijken is weliswaar erg oncomfortabel in het begin, maar is de echte oplossing.