Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVind jij jezelf verslaafd?

Vind jij jezelf verslaafd?

198 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#1
reDStone zei:
Een partime verslaving?. Verslaving is elke dag! Mensen die parttime halfverslaafd zijn, zijn helemaal niet verslaafd, die zijn nog te redden, door simpelweg wat anders te gaan doen.
Klik om te vergroten...
lol lekker makkelijk geredeneerd

maar goed ben klaar met de simpele kijk van jou op wat wel of niet een verslaving is
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Ik zou zelfs willen zeggen: het zijn allemaal vingers die naar dezelfde maan wijzen.

En elk destructief op hun eigen manier. Maar over het algemeen met een aantal gedeelde eigenschappen. Zoals het vermogen om jezelf voor de gek te houden op zo'n manier dat je er echt in gelooft. Of dat alles je aangedaan wordt en je daar zelf niets tegen kan doen.



En wat doe je op dagelijkse, zo niet minstens wekelijkse basis aan persoonlijke groei?

Alleen een middel wegnemen is verschrikkelijk. Dan blijft de kutzooi over zonder dat je even mag vluchten en pauze hebt van die kutzooi.
Klik om te vergroten...

Mijn nieuwe taktiek, niet zelf verzonnen hoor. En voorlopig werkt ie. Is om alle moeilijke situaties te vermijden. Dus niet om er mee om te gaan, of om mee leren te gaan, maar allemaal proberen te vermijden, alles wat met de drug te maken heeft waaraan ik verslaafd raakte.
Dit forum is mijns inziens eigenlijk een slecht idee, je moet het er niet over hebben. Je moet je aandacht weerleggen en blijven weerleggen om geen ernstige craving te krijgen.

Volgens mij moet je geen dingen doen, om het te vervangen, dan blijf je er mee bezig, persoonlijke groei is leuk, maar het kan niet in het kader staan van ik gebruik niet maar doe nu dit en dat helpt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
reDStone zei:
Joh je kan van alles een verslaving gaan noemen.

Iemand die de hele dag alleen maar boeken zit te lezen en geen aandacht meer geeft en zijn of haar omgeving, is zeker boekverslaafd?! Dan wordt het een woordspelletje. Van verslaving spreek je pas, ald je lichamelijk ziek kan worden bij minder gebruik of stoppen met gebruik. En ja wiet is dat ook.
Klik om te vergroten...
Sorry maar hier klopt niks van. Je kan ook prima verslaafd zijn zonder ergens fysiek afhankelijk van te zijn. Voor bijvoorbeeld stimulerende middelen is er niet heel veel fysieke afhankelijkheid, maar mentaal.. vooral in combinatie met een porno verslaving (stimfap). Ik heb hier enorm veel last van gehad maar deed het niet elke dag omdat mijn situatie dat niet toe liet. Toch dacht ik er bijna 24/7 aan. Dus ik was er wel verslaafd aan.

Ik heb groepstherapie gehad met alcoholisten die al meer dan een jaar niet gedronken hadden en nog steeds niet door het drank gangpad van de supermarkt durven te lopen, omdat ze bang waren dat ze er toch voor zouden vallen.
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind van wel, en dan zou ik het in het kopje ‘roes’ verslaving noemen wat ik in iedergeval niet meer wil, heb nu anderhalf maand niks aan geraakt, behalve hasj’ en ik streef naar de 6 maanden ook al ben ik van plan volgende maand een mooie dosis lsd te gaan consumeren
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Dit is typisch zo'n voorbeeld wat ik een symptoom vind van verslaving. Een symptoom waar ik geen enkele niet-verslaafde psycholoog of psychiater over gehoord hebt. Een symptoom die ook niet in de DSM behandelt wordt.
Klik om te vergroten...
ik heb hier nog eens over nagedacht.
is het een symptoom door verslaving, of is het een karaktertrek die vrijwel alle verslaafde delen WAARDOOR ze verslaafd raken? Voortkomend uit trauma of dergelijke..
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#6
FredKroket zei:
Sorry maar hier klopt niks van. Je kan ook prima verslaafd zijn zonder ergens fysiek afhankelijk van te zijn. Voor bijvoorbeeld stimulerende middelen is er niet heel veel fysieke afhankelijkheid, maar mentaal.. vooral in combinatie met een porno verslaving (stimfap). Ik heb hier enorm veel last van gehad maar deed het niet elke dag omdat mijn situatie dat niet toe liet. Toch dacht ik er bijna 24/7 aan. Dus ik was er wel verslaafd aan.

Ik heb groepstherapie gehad met alcoholisten die al meer dan een jaar niet gedronken hadden en nog steeds niet door het drank gangpad van de supermarkt durven te lopen, omdat ze bang waren dat ze er toch voor zouden vallen.
Klik om te vergroten...

En toen je geen porno keek, kreeg je last van trillingen en zweten en slecht slapen? Nee, een pornoverslaving is geen echte verslaving. En of het nou zo erg is, denk ik ook niet. De pornoindustrie is fout ja, maar elke dag geil zijn is dat niet.

Dit is gewoon de gedachtegang, van die minnesota-methodiek, waaruit dat 12 stappenplan, de aa en onze reguliere verslavingszorg en ggz ook redeneren. Een kerkelijk zienswijze, waarin je van een slecht naar een goed persoon moet gaan. Ze gooien dan alle verslavingen die je maar kan verzinnen op 1 hoop, maken er een dopamine verhaal van en zeggen, verslaving is slecht en wij zijn goed.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#7
AudioAddict zei:
ik heb hier nog eens over nagedacht.
is het een symptoom door verslaving, of is het een karaktertrek die vrijwel alle verslaafde delen WAARDOOR ze verslaafd raken? Voortkomend uit trauma of dergelijke..
Klik om te vergroten...

Het is voor een stukje aangeboren. Genetisch, Maar het is niet 1 verslavings-gen, maar een setje verslavingsgenen. Zowel bij mens als dier, zien de wetenschappers op dit gebied, zoals het MIT in de VS, een setje genen, die voor een soort verslavingsgevoeligheid zorgen. Een aanleg.

Maar dan wordt het extreem ingewikkeld, want zoveel weten we ook niet over genen. En dan speelt omgeving en persoonlijkheid ook een rol. Het moet wel gefaciliteerd worden.

Men vermoed ook dat bij iemand met dat setje verslavingsgenen, de hersens iets anders reageren op een drug. Want sommige mensen, raken verslaafd na een behandeling met pijnstillers, aan die pijnstillers, zoals na een operatie in een ziekenhuis. Maar de meeste mensen, raken niet meteen verslaafd aan een korte behandeling met pijnstillers. Maar een kleine groep wel.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
AudioAddict zei:
ik heb hier nog eens over nagedacht.
is het een symptoom door verslaving, of is het een karaktertrek die vrijwel alle verslaafde delen WAARDOOR ze verslaafd raken? Voortkomend uit trauma of dergelijke..
Klik om te vergroten...
Een interessant vraagstuk. Zou beiden heel goed kunnen. Is ook lastig vast te stellen / te meten denk ik.

Al houd ik me minder bezig met die achtergrond van hoe en waarom het is ontstaan. Uiteindelijk maakt het voor het vinden van een oplossing niet veel uit denk ik of dit een kip/ei verhaal is.

Voor mezelf is het vooral van belang dat ik zie wanneer ik in een obsessie zit en eerlijk kan kijken naar de gevolgen van die obsessie. En om dan ook in te grijpen als een obsessie bepaalde levensgebieden gaat aantasten. Dat doen ze helaas al vrij snel haha

Maar ik moet wel zeggen dat als het op dat soort obsessies aankomt, ik soms wél weer op de rem kan trappen waar ik dat met drugs compleet niet kan. Voorbeeldje: in de klimhal kan ik soms een route blijven proberen omdat ik voel dat ik 'm wel zou kunnen. Maar dat ik die avond dus compleet m'n schouders verneuk en daar weer weken last van heb.

Het lukt me tegenwoordig steeds beter om dit op tijd aan te voelen en te stoppen. En dan te accepteren dat er volgende keer weer een kans is. Een halfjaar geleden ging dat nog niet.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#9
reDStone zei:
Het is voor een stukje aangeboren. Genetisch, Maar het is niet 1 verslavings-gen, maar een setje verslavingsgenen. Zowel bij mens als dier, zien de wetenschappers op dit gebied, zoals het MIT in de VS, een setje genen, die voor een soort verslavingsgevoeligheid zorgen. Een aanleg.

Maar dan wordt het extreem ingewikkeld, want zoveel weten we ook niet over genen. En dan speelt omgeving en persoonlijkheid ook een rol. Het moet wel gefaciliteerd worden.

Men vermoed ook dat bij iemand met dat setje verslavingsgenen, de hersens iets anders reageren op een drug. Want sommige mensen, raken verslaafd na een behandeling met pijnstillers, aan die pijnstillers, zoals na een operatie in een ziekenhuis. Maar de meeste mensen, raken niet meteen verslaafd aan een korte behandeling met pijnstillers. Maar een kleine groep wel.
Klik om te vergroten...
Wat het ook moge zijn, het is in ieder geval zeer interessant vind ik. Dat je een porno verslaving weg wuift vind ik dan wel weer typisch. Er is een verschil tussen chronische geilheid en iemand die porno nodig heeft om zichzelf tot een hoogte punt te krijgen wat uiteindelijk uit kan monden in iemand die niet meer kan stoppen met het kijken van porno. Je zou denken dat diegene dan dezelfde prikkels krijgt als mensen met andere verslavingen. Dus ik ben het persoonlijk niet eens met de stelling die je aanneemt op dat vlak. Ik denk wel degelijk dat een porno verslaving een legitieme verslaving genoemd mag worden. Maar het is weer een andere verslaving dan een sex verslaving... 😄
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
reDStone zei:
Nee, een pornoverslaving is geen echte verslaving.
Klik om te vergroten...
Ik heb het met je te doen gozer... Ik lees zoveel tegenstrijdigheden in je verschillende berichten.

Maar deze slaat echt alles hoor.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
reDStone zei:
En toen je geen porno keek, kreeg je last van trillingen en zweten en slecht slapen?
Klik om te vergroten...
Nogmaals, een verslaving is niet alleen fysiek. Maar ik sliep er zeker slecht door, omdat ik de hele nacht in bed aan drugs en porno dacht.
reDStone zei:
Nee, een pornoverslaving is geen echte verslaving.
Klik om te vergroten...
Want? Je doet een aantal opvallende uitspraken zonder die te beargumenteren. Weet je überhaupt wel hoe een verslaving werkt?
reDStone zei:
En of het nou zo erg is, denk ik ook niet.
Klik om te vergroten...
Jij denkt niet dat niet meer geil worden van je eigen partner erg is? Jij denkt niet dat expres doen alsof je slaapt zodat je geen sex hoeft te hebben met je partner erg is? Jij denkt niet dat allerlei leugens om maar geen sex te hoeven hebben met je partner erg is? Jij denkt niet dat letterlijk angst hebben voor sex met je partner erg is? Dit allemaal is een resultaat geweest van mijn stimulerende middelen + porno verslaving.
reDStone zei:
De pornoindustrie is fout ja, maar elke dag geil zijn is dat niet.
Klik om te vergroten...
Was ik maar elke dag geil, helaas was dat juist het grote probleem. Door mijn verslavingen heb ik de verkeerde dingen aan elkaar gekoppeld. Dus sex=snuiven +porno anders boeit het me niet.
reDStone zei:
Dit is gewoon de gedachtegang, van die minnesota-methodiek, waaruit dat 12 stappenplan, de aa en onze reguliere verslavingszorg en ggz ook redeneren.
Klik om te vergroten...
Ik heb geen 12 stappen therapie gehad, bewust niet voor gekozen. Dus dit slaat nergens op wat je nu zegt.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Ik heb het met je te doen gozer... Ik lees zoveel tegenstrijdigheden in je verschillende berichten.

Maar deze slaat echt alles hoor.
Klik om te vergroten...

Zoals ik al zei, je kan van alles een verslaving gaan noemen. Roger Federer was en is ziekelijk tennis verslaafd.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tip aan mensen van de verslavingszorg. Ga eens heel snel leren hoe dopamine wel werkt, volgens de moderne wetenschap. Nu is het een soort ouderwetse achterhaalde simpele pavlov- reactie. En dopamine werkt iets ingewikkelder. Zo blijven we hangen in een oud en fout beeld hoe dopamine werkt, hoe verslaving en dopamine werken en lichten jullie mensen onjuist voor. Omdat het een achterhaald en fout inzicht is, hoe dopamine werkt.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
Een interessant vraagstuk. Zou beiden heel goed kunnen. Is ook lastig vast te stellen / te meten denk ik.

Al houd ik me minder bezig met die achtergrond van hoe en waarom het is ontstaan. Uiteindelijk maakt het voor het vinden van een oplossing niet veel uit denk ik of dit een kip/ei verhaal is.
Klik om te vergroten...
Nou, ik denk juist dat daar de sleutel ligt.

Ik neem een simpel voorbeeld.

De weg is plaatselijk verzakt. Dit komt omdat het zand onder de weg is ingezakt. We gooien er een paar scheppen zand in en de weg is voorlopig weer in goede staat.

Na een jaar is de weg weer op datzelfde punt verzakt. Men gaat daar graven en komt een lekkende waterleiding tegen die langzaam het zand onder de stenen weg spoelt.

Vervang nu het schepje zand voor medicatie die verslaafden krijgen...

😊
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#15
AudioAddict zei:
🤣🤣🤣 Kappe nou hoor.
Klik om te vergroten...
Kijk, het is echt zo, bij de verslavingszorg, zien ze echt overal een link met verslaving. Als iemand zijn/haar haar groen verft, zal het wel aan de drank en drugs gelegen hebben. Zo simpel gaat het daar dus echt.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#16
reDStone zei:
Zoals ik al zei, je kan van alles een verslaving gaan noemen. Roger Federer was en is ziekelijk tennis verslaafd.
Klik om te vergroten...
🤣🤣🤣 Kappe nou hoor.
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#17
reDStone zei:
Zoals ik al zei, je kan van alles een verslaving gaan noemen. Roger Federer was en is ziekelijk tennis verslaafd.
Klik om te vergroten...
Endorfine ja
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
reDStone zei:
Zoals ik al zei, je kan van alles een verslaving gaan noemen. Roger Federer was en is ziekelijk tennis verslaafd.
Klik om te vergroten...
reDStone zei:
Zoals ik al zei, je kan van alles een verslaving gaan noemen. Roger Federer was en is ziekelijk tennis verslaafd.
Klik om te vergroten...
Dus jij denkt dat Federer eigenlijk helemaal niet wil tennissen maar zichzelf niet kan tegenhouden? Lol hou toch op man, wat probeer je hier te bereiken?
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
@reDStone je generaliseerd hier wel net alsof iedereen in de verslavingzorg op de zelfde manier denkt. Ik vindt het jammer dat je niet de juiste hulpverleners hebt ontmoet erzijn genoeg ervaringsdeskundigen die niet zo er op kijken.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#20
Op zulke momenten moet het onderste uit de kan. En dat ligt meer aan gedrag dan de substantie die ik tot mij neem.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."