Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVind jij jezelf verslaafd?

Vind jij jezelf verslaafd?

198 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#1
reDStone zei:
Good stuff, plusje.

Maar weetje, ik denk inmiddels dat die psychoactieve stof wel degelijk ook in hele kleine mate al iemand's hersens aantasten.

Dat denk ik, omdat je bij bepaald drugsgebruik ook een typisch kenmerkend gedrag ziet, ook al is diegene op dat moment nuchter. Iemand die af en toe alleen in het weekend cocaine gebruikt, verandert in gedrag ook de rest van de week. De persoonlijkheid vind ik dan veranderen.
Een blower die af en toe blowt kan een een soort hippie houding krijgen. En als je langere tijd geen alcohol drinkt, zie ik hetzelfde effect van alcohol op mensen die af en toe alcohol drinken. Die hebben een alcohol houding ook als ze nuchter zijn.

Daarom denk ik dat die verslavende middelen veel verslavender zijn dan we door hebben.
Klik om te vergroten...
Weer stereotyperend denken ik kende genoeg dagelijkse blowers die racistisch zijn. Niet bepaald hippie.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
reDStone zei:
En daar ben ik het zo mee oneens. Het verschil is leven en dood.
Klik om te vergroten...
De overeenkomst is de fysiologische werking in het brein en het spoor van verwoesting in de omgeving van de verslaafde.

Voor mij weegt dat aspect zwaarder dan enkel of ik blijf leven of niet. Ik ben in gebruik niets waard voor mijn omgeving.

Anders had ik weer terug gaan blowen of iets dergelijks.

Maargoed, dan zullen we het daar met elkaar over oneens zijn.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#3
FredKroket zei:
Ik herken het beeld wat jij schetst over de huidige zorg niet.

Moeilijke situaties kan je niet vermijden. Vroeg of laat zul je er weer tegen aan lopen. Verslaving an sich is in principe resultaat van vermijding. Beter kom je goed beslagen ten ijs ipv dat je wegloopt.
Klik om te vergroten...

Dat kan 10 keer, dat kan 100 keer, maar geen 1000 keer, we zijn niet van steen. En je kan best wel alle situaties, proberen te vermijden.
Dan kom je nog steeds in situaties, waar je niet onderuit kan en dan kan je, die paar moeilijke situaties wel incasseren. Met wat sociale vaardigheden.

Ik vind dat we onze ego zo overschatten en dat we wel eventjes kunnen sturen hoe onze hersens gaan reageren.

Wat ik beweer is, dat al die kleine triggers, gaan stapelen.

En dat die kleine moeilijke situaties waar je mee hebt leren omgaan, wel degelijk een impact hebben.
En niet meteen voor ernstige craving gaan zorgen, maar dat ze stapelen.
En dan valt er eens een keer een boze mail in de mail of een rekening die je moet betalen.
En dan val je terug, omdat die kleine cravingsmomenten stapelen.

Wat er voor zorgt dat mensen, compleet om een stompzinige reden terugvallen. Op een irrationele manier alsof ze tijdelijk gek zijn of het express verpesten.
Maar dat komt omdat ze de hele tijd met moeilijke situaties aan het omgaan zijn.

Dan is de ene cravings situatie dus makkelijker te vermijden dan de andere, want een heroine junk komt zijn shit niet meer tegen nadat ie gestopt is, en dan is het al moeilijk genoeg.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tijdloos zei:
Het is inderdaad vluchtgedrag als je problemen hebt en die met psychedelica kan mee ontsnappen heb je gelijk. Mijn ervaring is dat ik die problemen juist confronteer tijdens een trip. Zie het daarom als 'LSD therapie'

Psychedelica hebben mij zoveel inzichten gegeven dat ik het een zeer effectief middel vind om issues mee te dealen en voel me daarna weer opgeladen. Beetje dubbel kan dat soms zijn vind ik daardoor.

Maar ben het met je eens het KAN gebruikt worden om de realiteit te ontsnappen.
Klik om te vergroten...
Ja dat is het subtiele eraan. Ik ben het er ook mee eens dat je met psychedelica jezelf kunt confronteren met gevoelens, maar de geest kan zoooo sneaky zijn. Ik kan niks zeggen over jouw gebruik ervan, ik ben immers jou niet. Maar om voor mezelf te spreken: ik gebruikte dat idee van mezelf confronteren met mijn gevoelens middels psychedelica, om tóch stiekem naar die magische wereld van trippen te gaan, waardoor het tóch eigenlijk vaak vluchten waren. En wat jij ook zegt: daarna weer even opgeladen voelen. Kernwoord: even. Het was nooit iets ingrijpends, nooit iets permanents, hoe ongelofelijk de ervaringen in het moment ook waren.

Betekent niet dat ik negatief tegenover trippen sta. Ik zit er notabene op het moment aan te denken om na een paar jaar niet getript te hebben voor het eerst straks weer een zegeltje 1P-LSD te doen. Maar wat betreft psychedelica zien als geneesmiddelen: de geest is zo sneaky. Het kunnen nog steeds prachtige waardevolle ervaringen zijn, maar ik geloof niet meer in psychedelica als echte allround geneesmiddelen zien/gebruiken. Het moet dan imo minstens in combinatie zijn met hard nuchter dagelijks werken aan jezelf. Het is namelijk easy om inzichten te hebben en super empathisch te zijn als je je (door een middel) heel goed voelt. De echte test is echter het echte (nuchtere) leven.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Manu76 zei:
Sterkte meid! Mijn tip is om te stabiliseren en dan langzaam af te bouwen. Je zult jezelf leren kennen, gevoelens moet je op een andere manier gaan beleven en er moet iets zijn waar je naartoe streeft.
Waar wil je over 5 jaar zijn? Dagboekje starten en alles wat je richting je dromen helpt en ook wat je tegenwerkt even opschrijven ergens op de dag. Voor je het weet gaat het beter met je.
En wat YouTube filmpjes over meditatie kan ik ook niet afraden.
Klik om te vergroten...
Dank! Ik lees er veel boeken over, vandaar dat dit besef ook tot me doorgedrongen is. Ik hou al een dagboek bij sinds het uit is, maar moet dat frequenter doen. Het probleem is dat mijn sociaal leven / carrière er niet onder lijdt. Het is puur het omgaan met emoties, en vervolgens mezelf in toom houden op de momenten dat het naar mijn idee 'nodig' is om te gebruiken, dat ik de mist in ga. Waar ik over 5 jaar wil zijn heb ik helder, en ik merk nu mijn relatie uit is, dat ik me volledig stort op mijn werk, als afleiding en wederom om de emoties niet te voelen. Natuurlijk huil ik wel, en heb ik verdriet, maar toch laat ik het niet echt toe.
Ik ga bij een yoga school en ben van plan dit minimaal 1x per week te gaan doen, nuchter of course. Hopelijk kan dat me een eerste stap bieden naar meer rust en vrede met mezelf.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Verslaafd ja dat ben ik wel denk ik na ruim 40 jaar wiet en hasj roken haha
Bad habit
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik voel me nu wel weer even een junkie vandaag. Het voelt ook als een verslaving aan middelen, maar ik weet dat dit niet zo'n drama is. Even Mañana Mañana gedrag wel.
Vandaag laatste dag denk ik. Even rustig de maand starten met nog een paar uurtjes Netflix. Morgen kan ik wel beter aan de gezonde routines werken.
De high die Jack Bauer en Michaël Scofield teweeg brachten zullen niet snel meer bereikt worden, maar nu stoppen en iedere avond even 1 aflevering kijken lijkt me niet te lukken.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#8
Alcohol, ik kan alles gebruiken wat ik maar wil, maar eens een glas bier of whisky en ik ben vertrokken op 30 glazen naar elkaar. Andere drugs geven met dat probleem niet. mij weed is op en heb geen moeite om de komende dagen nuchter door te brengen. Koop mij een krat carapils van 14 blikken en die is vanavond leeg. Dat mij lever en hart zo doed standhouden is onwaarschijnlijk? mijn lever is nog kerngezond. Na toch wel 13 jaar intensief zuipen. Enkel men darmen maak ik me zorgen over, als ik zuip heb ik heel de tijd dieree en brandende stoelgang. kAN NIET GEZOND ZIJN;
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben geestelijk verslaafd aan internet, informatie, mijn katten en familie. En stiekem ook een beetje aan dit forum en de mensen die ik hier heb leren kennen. 🤷
A
AnguliLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nam je dagelijks? en hoeveel?
_shikantaza zei:
Knetterverslaafd. Eén lijntje coke en ik ben weer compleet verkocht en ga mijn leven weer verwoesten. En mijn hoofd vertelt me bijna dagelijks dat het best nog wel een keertje kan. Dat is de ultieme bevestiging van verslaafd zijn.
Klik om te vergroten...
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Anguli zei:
Nam je dagelijks? en hoeveel?
Klik om te vergroten...
Dagelijk kwam af en toe wel eens voor maar ik zou wekelijks zeggen gemiddeld genomen. Een hele tijd 5g per weekend. Op het laatst 2-3 gram per sessie.
C
ColdshotLid
01-01-2024, 00:00
#12
Absoluut verslavingsgevoelig en absoluut verslaafd. Kan mezelf op korte tijdspanne helemaal in 'nieuwe' dingen verliezen.
25 jaar geleden was het het ergst met een gokverslaving, verloor mezelf er compleet in. Al 25 jaar niet meer gegokt, maar het blijft een sluimerend duiveltje.
Al 25 jaar verslaafd aan roken.
Al 20 jaar alcoholdrinker.
Sinds een maand of 4 coke ontdekt en nu quasi elke dag gebruik.
Veel staat bij mij in relatie tot verveling.
Vertel mezelf elke avond in bed dat het wel mooi is geweest, volgende dag breekt mijn ruggegraat opnieuw.
Cirkeltje.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Komt en gaat, afhankelijk van of ik "het" gevonden heb of niet. Ben ik gewoon content met het moment, wat dat moment dan ook is, dan is er geen verslaving. Wil ik het moment anders hebben dan het is, dan ben ik zoekende naar die contentheid en dat kan zich dan uiten in verschillende dingen: teveel op smartphone zitten, teveel met werk bezig zijn, ongezond eten, biertje(s) (nooit meer dan 2 though), vroeger: andere drugs, porno, vrouwen, gamen.

Het content of niet zijn staat er centraal in. Wees content met dit moment hier en nu en je ziet dat er eigenlijk geen verslaving in het daadwerkelijke moment is! Geen behoefte aan zoeken naar "het", geen behoefte aan iets anders dan dit.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Wees content met dit moment hier en nu en je ziet dat er eigenlijk geen verslaving in het daadwerkelijke moment is! Geen behoefte aan zoeken naar "het", geen behoefte aan iets anders dan dit.
Klik om te vergroten...
Klinkt niet verkeerd. Alleen weet ik niet zeker of we als mens zijnde toch een duidelijke droom nodig hebben.
Genieten van het nu houd je niet lang vol, als je niet in de juiste richting paddelt. En als je niet weet welke richting je op wilt gaan, dan dobber je maar wat rond op die stille oceaan en verbrand je door de zon!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Manu76 zei:
Klinkt niet verkeerd. Alleen weet ik niet zeker of we als mens zijn toch een duidelijke droom nodig hebben.
Genieten van het nu houd je niet lang vol, als je niet in de juiste richting paddelt. En als je niet weet welke richting je op wilt gaan, dan dobber je maar wat rond op die stille oceaan en verbrand je door de zon!
Klik om te vergroten...
Ik denk van wel!

Je hebt het hier en nu: de werkelijkheid: dat wat daadwerkelijk hier is. Maar we hebben als mens zijnde ook ons lineaire leven. Ook al is dat een spel, een verhaal, een droom eigenlijk, kun je dat toch niet negeren. Een soort doel/missie is dus zeker wel belangrijk denk ik.

Het mooie is, als je zoveel mogelijk in het hier en nu bent, gaat je lineaire leven als mens zijnde (de rol die je speelt) ook beter lopen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Manu76 zei:
dan dobber je maar wat rond op die stille oceaan en verbrand je door de zon!
Klik om te vergroten...

Deze ga ik onthouden. Wat is dat een mooie, rakende pakkende, zin.
Moest voor therapie bij het nieuwe blok een zin bedenken die je echt aanspreekt.
Ik denk dat het deze wordt.

Mindless zei:
Een soort doel/missie is dus zeker wel belangrijk denk ik.
Klik om te vergroten...

Ja, dat is een heel belangrijk iets.

En juist daar gaat het ook heel vaak mis met verslaving denk ik. Heb je een verkeerd doel (leg je de lat te hoog, of past het niet bij je) of heb je noodgedwongen geen doel (door bv ziekte) dan ligt een middel wat je net even een mooi moment kan geven of je even de rust en roest kan geven op de loer.

Althans bij mij werkt het zo.
Voor mijn defensie tijd heb ik veel gebruikt. Echt vanalles. Maar ik kon er altijd ook heel makkelijk vanaf blijven, omdat ik een droom had die ik nastreefde.
En het was gebruik met vrienden. Lang leve de lol. Ieder weekend weer. Geld als water en geen enkele zorgen.
Toen ik net terug kwam met de gevolgen van die klappen op mijn kop en ptss draafde ik door in gebruik. De rust zoeken in de downers, niet kunnen functioneren en dan weer die upper er tegen aan.

En nu ... nu zoek ik nog wel eens soms die grenzen op (en ga ze over).
Ben je dan verslaafd? Ik denk het niet. Want ik kan gelukkig heel goed de rem bedienen. En vaak is dat eerste tikje op die rem: "En nu niet beginnen".
Maar soms maak ik ook de keuze om wel te beginnen. Om wel net even die rust te zoeken. Maar dan is het de kunst om te denken: "Morgen niet weer".
Gelukkig lukt mij dat, maar ik weet dat niet iedereen dat kan.

Ik ben ook van mening dat drugs of alcohol lang niet altijd slecht is. Juist als die escape.
Maar er juist mee weten om te kunnen gaan. Dat is een heel ander en een heel lastig iets.
En nee, ik ben ook geen heilig boontje. Ook ik ga, nu anno 2024, echt wel eens mijn grenzen over. Ook ik trap soms op dat gaspedaal ipv die rem, en de dag erna om de koppeling. Ik denk dat we dat allemaal hier op het forum wel kennen, maar ook mensen daar buiten.
H
HighonlifeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb met veel drugs geëxperimenteerd in mijn leven, maar toch blijft het alom geaccepteerde alcohol mijn grootste zwakte. Ik kan enorm genieten van een glas alcoholhoudende drank. Deels is dit ook de smaak, maar het effect vind ik ook lekker. Ik ben dan ook zeker in bepaalde mate verslaafd hieraan. Eigenlijk begrijp ik totaal niet waarom alcohol door iedereen (zeker bij de oudere generaties) als volkomen normaal gezien wordt, terwijl men vaak schande spreekt van een jointje (dan nog maar te zwijgen over cocaïne of speed). Ik vraag me af of hier ooit een kentering in zal komen. Men doet er nu namelijk alles aan om roken uit te bannen, maar ik zie alcohol als minstens net zo schadelijk. Ik zie hier op het forum ook veel cannabisgebruikers voorbij komen, maar van cannabis heb ik nooit kunnen genieten ondanks het vaak genoeg geprobeerd te hebben. Hier zal ik ook nooit verslaafd aan raken. Bijzonder hoe iedereen andere voorliefdes heeft en ook gevoeliger is voor verslaving van andere middelen.
P
ParelcouscousLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik vind het zo lastig om te bedenken of ik verslaafd ben of niet.

Ik was eerst wel echt wietverslaafd, 2014-2019 echt 4 keer of meer per week blowen. Maar ik kon wel altijd een paar weken stoppen als het nodig was, voor tentamenweken destijds.
Ik ben ook heel lange super game verslaafd geweest van m'n 7e tot mijn 20e ofzo.

Maar volgens mij ben ik nu niet verslaafd? Moeilijk te zeggen.

Maar ik heb wel moeite met de 5 hijsjes van de overgebleven joint van eerder niet op te roken, dus niet 0% verslaafd..
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vandaag vind ik mezelf niet verslaafd.

De keuze om wel of niet te gebruiken is er (bijna) altijd. Een uitzondering vind ik als je iets moet gebruiken omdat de ontwenning dermate gevaarlijk is voor je gezondheid dat het veiliger is om wel iets te nemen, zoals bij benzodiazepine-afhankelijkheid.

Er zijn wel periodes of situaties waarin die keuzevrijheid heel duidelijk is en periodes of situaties waarin die vrijheid bijna niet meer te herkennen is.

Verslaafd zijn is meestal niet zwart/wit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Ja, dat is een heel belangrijk iets.

En juist daar gaat het ook heel vaak mis met verslaving denk ik. Heb je een verkeerd doel (leg je de lat te hoog, of past het niet bij je) of heb je noodgedwongen geen doel (door bv ziekte) dan ligt een middel wat je net even een mooi moment kan geven of je even de rust en roest kan geven op de loer.

Althans bij mij werkt het zo.
Voor mijn defensie tijd heb ik veel gebruikt. Echt vanalles. Maar ik kon er altijd ook heel makkelijk vanaf blijven, omdat ik een droom had die ik nastreefde.
En het was gebruik met vrienden. Lang leve de lol. Ieder weekend weer. Geld als water en geen enkele zorgen.
Toen ik net terug kwam met de gevolgen van die klappen op mijn kop en ptss draafde ik door in gebruik. De rust zoeken in de downers, niet kunnen functioneren en dan weer die upper er tegen aan.

En nu ... nu zoek ik nog wel eens soms die grenzen op (en ga ze over).
Ben je dan verslaafd? Ik denk het niet. Want ik kan gelukkig heel goed de rem bedienen. En vaak is dat eerste tikje op die rem: "En nu niet beginnen".
Maar soms maak ik ook de keuze om wel te beginnen. Om wel net even die rust te zoeken. Maar dan is het de kunst om te denken: "Morgen niet weer".
Gelukkig lukt mij dat, maar ik weet dat niet iedereen dat kan.

Ik ben ook van mening dat drugs of alcohol lang niet altijd slecht is. Juist als die escape.
Maar er juist mee weten om te kunnen gaan. Dat is een heel ander en een heel lastig iets.
En nee, ik ben ook geen heilig boontje. Ook ik ga, nu anno 2024, echt wel eens mijn grenzen over. Ook ik trap soms op dat gaspedaal ipv die rem, en de dag erna om de koppeling. Ik denk dat we dat allemaal hier op het forum wel kennen, maar ook mensen daar buiten.
Klik om te vergroten...
Het is tweeledig denk ik:

Ik zie het als een boom:

Je wortels liggen onder de grond, in het onzichtbare. Daaruit voedt je jezelf, haal je je leven/vitaliteit. Je bent geaard in die onzichtbare diepere aard van jezelf (door in het hier en nu te zijn). Vervolgens groei je in deze wereld (boven de grond, in het zichtbare) door overkomen van tegenslag en behalen van overwinningen uit tot een steeds sterker wordende, vruchtdragende boom die in dienst staat tot de wereld.

Imo vergeten veel mensen dat eerste deel: de connectie met (het kennen van) je diepere onzichtbare aard. Door dat over het hoofd te zien worden doelen in de wereld ineens allesbepalend voor een vervuld leven. Doelen en missies zijn belangrijk, maar eerst moet je jezelf voeden (via je wortels) want wat je niet hebt kun je niet (aan de wereld) geven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."