Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVind jij jezelf verslaafd?

Vind jij jezelf verslaafd?

198 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
M
Maatje90Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeker verslaafd !! Ik denk dat er niks is wat ik niet heb gebruikt vroeger !! Ben benieuwd hoe nu verder gaat, hoelang zijn mensen clean voor ze hun eigen levens vreugde terug krijgen want dat mis ik behoorlijk het liefst slaap ik de hele dag
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#2
Op zulke momenten moet het onderste uit de kan. En dat ligt meer aan gedrag dan de substantie die ik tot mij neem.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben verslaafd geweest aan alcohol wiet en tabak maar dat heb ik jaren geleden afgezworen. Nu ben ik verslaafd aan internet porn. Ik schaam me niet dat ik het kijk, ik schaam me ervoor hoe vaak ik het doe en hoe lang. Er zou veel meer aandacht voor dit probleem moeten komen. Je raakt in een isolement.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben wel benieuwd wie zichzelf hier echt verslaafd vindt.

Ik vind mezelf namelijk niet verslaafd, maar ik ben wel afhankelijk van bepaalde middelen, dus eigenlijk ben ik wel verslaafd 😅

Ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken vooral bij jezelf!
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik zeg altijd nog steeds. Ik ben wel clean alleen zie mezelf nog als verslaafd.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik gebruik af en toe iets maar kan het ook laten als het moet en krijg geen ontwenningsverschijnselen dus tjah, is dat verslaafd?
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat gaan wij niet voor je kunnen zeggen. Punt is wel dat een verslaafde zoiets kan manipuleren. Ajoh is maar 2x per week maar wel elke week. Ik kan het best even laten maar dit kost moeite. Ik wacht minder lang dan ik in gedachten had.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#8
Recent met veel dingen proberen te stoppen. Op alcohol na op alles wel een keer teruggevallen. Alcohol zelfs begin deze avond veel cravings voor gehad.

Niet dat ik elke dag eraan zit maar ben wel afhankelijk ervan.
V
Vieze asbakLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben zeer verslavingsgevoelig, echter wel kieskeurig hierin. Mijn stemming bepaald de controle, wat 70% goed gaat. Daarnaast stel ik harde eisen aen mezelf en hou ik mij hier ook aan. Maar wel verslaafd ja
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#10
Verslaafd? Zekere zin wel.
Gelukkig kan ik van mezelf eisen op periodes niet te gebruiken.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
robinjoo1 zei:
de officiele diagnose term verslaving bestaat btw geen eens het is niet diagnostisch onderbouwd als "verslaving"



Wat is verslaving volgens de nieuwe DSM?​

De DSM spreekt niet van alcoholisme of verslaving maar van ‘stoornissen in het gebruik van middelen’ (substance abuse disorders). Een ‘stoornis in het gebruik van middelen’ kan ontstaan door gebruik van verschillende middelen zoals alcohol, cannabis, opiaten of stimulerende middelen.

Voldoe je aan twee of drie criteria dan heb je een milde stoornis in het gebruik van middelen. Voldoe je aan vier of vijf criteria dan is er sprake van een gematigde (moderate) stoornis en bij zes of meer symptomen is er sprake van een ernstige stoornis.

De 11 criteria zijn:

  1. Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
  2. Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  3. Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
  4. Sterk verlangen om te gebruiken.
  5. Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  6. Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
  7. Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
  8. Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
  9. Voortdurend gebruik ondanks weten dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  10. Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen, oftewel tolerantie.
  11. Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.
Klik om te vergroten...

Ja de DSM en kennis van psychologen en psychiaters schiet tekort om iemand te diagnosticeren met verslaving imo.

Eigenlijk is verslaving een concept van een ziekte. Maar wel een waarvan je zelf heel goed de diagnose kan stellen. Maar verslaving gaat voor mij véél verder dan stoornis in het gebruik van middelen.

AudioAddict zei:
Wat ik ook doe, als ik het doe, moet het vol gas. Alles of niks.
Klik om te vergroten...
Dit is typisch zo'n voorbeeld wat ik een symptoom vind van verslaving. Een symptoom waar ik geen enkele niet-verslaafde psycholoog of psychiater over gehoord hebt. Een symptoom die ook niet in de DSM behandelt wordt.

AudioAddict zei:
Waarschijnlijk komt dat voort uit iets wat mijn psycholoog mij gaat vertellen de komende tijd.
Klik om te vergroten...
Dat ga je jezelf vertellen :wink:
Je psycholoog helpt alleen een beetje hier en daar om tot die inzichten te komen. Althans, dat is mijn ervaring.

AudioAddict zei:
Vind het wel jammer, want ik ben een echte levens genieter op dat vlak. Speciaal biertjes, zalig. Een prachtige rode wijn of Port met een lekker schimmel kaasje of Spaans worstje..Het smaakt gewoon anders met frisdrank. Het klopt niet.
Klik om te vergroten...
Geloof me, dat verandert! Dat zijn vastgeroeste ideeën die te veranderen zijn door het opdoen van nieuwe ervaringen. Ik kan meer en meer genieten van allerlei bijzondere frisdranken. Of zelf bepaalde dingen samen te stellen. Misschien komt dat mede doordat ik een behoorlijke gember fan ben en je daar veel mee kan.

Maar die beelden verdwijnen. Zo ook van die beelden dat je bij dat soort momenten een 'gezellig glas' moet hebben. Hoezo is een glas gezellig? En waarom is de vorm van een wijn- of portglas gezelliger dan mijn frisdrank glas? Om de 'gezellige inhoud'? (dit heeft overigens niets met jou comment specifiek te maken, maar een nog onverwerkte ergernis aan mijn kant over deze ervaring)

AudioAddict zei:
Maarja, eindig ik als laatste op een feestje met een krat bier in m'n kut, ja dan ben ik overgeleverd aan de goden. Of liever gezegd Duivel, want ik kan mezelf niet in de hand houden.

Heb daar mezelf en anderen veel leed mee aangedaan. Vandaar de AA als laatste redmiddel.

Hopelijk krijg ik een passende therapie zodat ik in de toekomst ook kan zeggen op een feestje na 2 biertjes "jongens doe mij maar een frissie, moet nog rijden zo".

Zo lang dat niet kan, geheelonthouding dus.

Beter voor iedereen.
Klik om te vergroten...

Precies! Geef het een kans om een tijd nuchter te zijn! Daarna kan je altijd nog zien.
Vandaar ook: alleen voor vandaag!

Ik hoef alleen maar vandaag clean te blijven. Morgen zien we wel weer, al maak ik waarschijnlijk opnieuw diezelfde keuze.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#12
zoals diegene bij Antes van mij zegt

1 is teveel 1000 is niet genoeg

dit gaat dan wel niet over alcohol in mijn geval maar over pillen met drugs
ze ziet heel vaak mensen zoals ik die heel graag gecontrolleerd nog willen gebruiken, alleen vaak wel weer terugkomen omdat het toch weer problematisch wordt

ze zij : hoe moeilijk ook de drang/gedachten naar drugs zal je nooit echt meer kwijtraken volledig er zal altijd een stemmetje zijn/innerlijke strijd met de kans op terugval
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#13
AudioAddict zei:
Dat ben ik met je eens. Al gaat die vlieger voor mij niet echt op. Ik dronk niet dagelijks. Haalde ook geen fratsen uit om stiekem te drinken ofzo. Bij mij is het puur grens bewaking die volledig weg is wanneer ik op een feestje ben bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...

Dat dagelijks drinken, ook is het maar 1 glaasje, zien ze ook echt verkeerd. Zo raak je echt verslaafd. Lichtjes, maar dat wordt erger. Door een paar dagen in de week over te slaan, went je lichaam er niet aan en raak je niet verslaafd.

Dat je denkt het nodig te hebben, is iets anders. En is niet perse al een verslaving, het kan onzekerheid zijn. En dat je zo grenzeloos bent met drank en drugs, ben je waarschijnlijk ook op andere gebieden. ER is werk aan de winkel, om jezelf beter te leren kennen.

Maar zeker bij alcohol, raak je wat verdoofd en vervagen je grenzen. Als je al vrij grenzeloos bent, en je gaat drinken wordt je helemaal grenzeloos en dus ook met nog meer drank. Maar pas wel op, voor je het weet kom je per ongeluk in de problemen, door zo extreem met drank en drugs om te gaan steeds.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
AudioAddict zei:
Op zulke momenten moet het onderste uit de kan. En dat ligt meer aan gedrag dan de substantie die ik tot mij neem.
Klik om te vergroten...
Ik weet alleen dat ik 2 biertjes veeel minder graag heb als 0 biertjes. Stoppen na 2 is grootste nonsense die er bestaat. Maar ik kan wel 1x per jaar dronken worden.. en dat is laatste 3 jaar wel gebeurd.

En rest van het jaar dan ook absoluut niet drinken..
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Ja de DSM en kennis van psychologen en psychiaters schiet tekort om iemand te diagnosticeren met verslaving imo.

Eigenlijk is verslaving een concept van een ziekte. Maar wel een waarvan je zelf heel goed de diagnose kan stellen. Maar verslaving gaat voor mij véél verder dan stoornis in het gebruik van middelen.


Dit is typisch zo'n voorbeeld wat ik een symptoom vind van verslaving. Een symptoom waar ik geen enkele niet-verslaafde psycholoog of psychiater over gehoord hebt. Een symptoom die ook niet in de DSM behandelt wordt.


Dat ga je jezelf vertellen :wink:
Je psycholoog helpt alleen een beetje hier en daar om tot die inzichten te komen. Althans, dat is mijn ervaring.


Geloof me, dat verandert! Dat zijn vastgeroeste ideeën die te veranderen zijn door het opdoen van nieuwe ervaringen. Ik kan meer en meer genieten van allerlei bijzondere frisdranken. Of zelf bepaalde dingen samen te stellen. Misschien komt dat mede doordat ik een behoorlijke gember fan ben en je daar veel mee kan.

Maar die beelden verdwijnen. Zo ook van die beelden dat je bij dat soort momenten een 'gezellig glas' moet hebben. Hoezo is een glas gezellig? En waarom is de vorm van een wijn- of portglas gezelliger dan mijn frisdrank glas? Om de 'gezellige inhoud'? (dit heeft overigens niets met jou comment specifiek te maken, maar een nog onverwerkte ergernis aan mijn kant over deze ervaring)



Precies! Geef het een kans om een tijd nuchter te zijn! Daarna kan je altijd nog zien.
Vandaar ook: alleen voor vandaag!

Ik hoef alleen maar vandaag clean te blijven. Morgen zien we wel weer, al maak ik waarschijnlijk opnieuw diezelfde keuze.
Klik om te vergroten...
Dank voor je reactie. Ik loop sinds februari 2019 bij de AA. Ben toen nuchter geweest totdat Corona zijn intrede deed, de meetings verplaatst werden naar Zoom (niet aan meegedaan, ik haat computers) en ik wel dacht dat ik weer eens een biertje kon drinken. Dat ging lang goed, tot de zomer en feestjes weer begonnen.

Flink op mijn bek gegaan en mezelf in november weer met hangende pootjes en een koffer vol schaamte bij de AA gemeld. Gelukkig zijn er weer fysieke meetings.

Ben ik een alcoholist? Geen idee.
Heb ik een probleem met grens bewaking? Zeer zeker!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
robinjoo1 zei:
zoals diegene bij Antes van mij zegt

1 is teveel 1000 is niet genoeg
Klik om te vergroten...
Bekend zinnetje :tonguewink:

robinjoo1 zei:
innerlijke strijd met de kans op terugval
Klik om te vergroten...
Innerlijke strijd hoeft er niet te zijn! Zolang je maar waakzaam bent en jezelf over kan geven. (m.a.w. ego aan de kant)
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#17
reDStone zei:
ER is werk aan de winkel, om jezelf beter te leren kennen
Klik om te vergroten...
Hier ben ik momenteel dus druk mee.
En dat voelt goed!
Ik mis het gezellige en lekkere drankje wel, dat wel, ben geen zoetekauw dus drink nu veelal water, koffie, thee dat soort dingen.

Ik ben klaar voor de reis die mij mezelf beter leert kennen en ben razend benieuwd wat daar uit voorkomt!

Dank voor jullie steun in ieder geval!!
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Maar verslaving gaat voor mij véél verder dan stoornis in het gebruik van middelen.
Klik om te vergroten...

Ik ben bang, dat verslavende stoffen, al is het chocola. Allemaal veel veslavender zijn dan we willen toegeven. En dat sowieso mensen, gewoon bijna nooit wilskracht of een persoonlijkheid hebben die daar verstandig mee kan omgaan. Er is een kans, dat ook al gebruikt iemand maar af en toe, dat dat wel degelijk al een verslaving is aan die verslavende stof.
Als dieren verslaafd raken, gaan ze meteen los en stoppen ze niet meer tot ze dood zijn ofzo. Soms denk ik, dat we niet heel verschillend zijn. En heel misschien, is de enige manier om er van af te komen, eigenlijk bijna kansloos is en heel veel moeite blijft kosten.

Ik weet het ook niet, maar het kan. Dat al die verslavende stoffen veel en veel verslavender zijn dan we denken.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#19
reDStone zei:
Als dieren verslaafd raken, gaan ze meteen los en stoppen ze niet meer tot ze dood zijn ofzo. Soms denk ik, dat we niet heel verschillend zijn. En heel misschien, is de enige manier om er van af te komen, er nooit aan te zijn begonnen is.
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd.. Ik denk dat dat zomaar eens het geval zou kunnen zijn.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#20
Verslaafd? nee.
Cravings zoals hier eerder uitgesproken werden? Ja.
Cravings die voortkomen uit een verslaving? Ja.
Ben ik verslaafd omdat ik heel soms toegeef aan die cravings? Nee.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."