#1
Zeker verslaafd !! Ik denk dat er niks is wat ik niet heb gebruikt vroeger !! Ben benieuwd hoe nu verder gaat, hoelang zijn mensen clean voor ze hun eigen levens vreugde terug krijgen want dat mis ik behoorlijk het liefst slaap ik de hele dag
de officiele diagnose term verslaving bestaat btw geen eens het is niet diagnostisch onderbouwd als "verslaving"
Wat is verslaving volgens de nieuwe DSM?​
De DSM spreekt niet van alcoholisme of verslaving maar van ‘stoornissen in het gebruik van middelen’ (substance abuse disorders). Een ‘stoornis in het gebruik van middelen’ kan ontstaan door gebruik van verschillende middelen zoals alcohol, cannabis, opiaten of stimulerende middelen.
Voldoe je aan twee of drie criteria dan heb je een milde stoornis in het gebruik van middelen. Voldoe je aan vier of vijf criteria dan is er sprake van een gematigde (moderate) stoornis en bij zes of meer symptomen is er sprake van een ernstige stoornis.
De 11 criteria zijn:
- Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
- Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
- Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
- Sterk verlangen om te gebruiken.
- Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
- Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
- Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
- Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
- Voortdurend gebruik ondanks weten dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
- Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen, oftewel tolerantie.
- Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.
Dit is typisch zo'n voorbeeld wat ik een symptoom vind van verslaving. Een symptoom waar ik geen enkele niet-verslaafde psycholoog of psychiater over gehoord hebt. Een symptoom die ook niet in de DSM behandelt wordt.Wat ik ook doe, als ik het doe, moet het vol gas. Alles of niks.
Dat ga je jezelf vertellenWaarschijnlijk komt dat voort uit iets wat mijn psycholoog mij gaat vertellen de komende tijd.
Geloof me, dat verandert! Dat zijn vastgeroeste ideeën die te veranderen zijn door het opdoen van nieuwe ervaringen. Ik kan meer en meer genieten van allerlei bijzondere frisdranken. Of zelf bepaalde dingen samen te stellen. Misschien komt dat mede doordat ik een behoorlijke gember fan ben en je daar veel mee kan.Vind het wel jammer, want ik ben een echte levens genieter op dat vlak. Speciaal biertjes, zalig. Een prachtige rode wijn of Port met een lekker schimmel kaasje of Spaans worstje..Het smaakt gewoon anders met frisdrank. Het klopt niet.
Maarja, eindig ik als laatste op een feestje met een krat bier in m'n kut, ja dan ben ik overgeleverd aan de goden. Of liever gezegd Duivel, want ik kan mezelf niet in de hand houden.
Heb daar mezelf en anderen veel leed mee aangedaan. Vandaar de AA als laatste redmiddel.
Hopelijk krijg ik een passende therapie zodat ik in de toekomst ook kan zeggen op een feestje na 2 biertjes "jongens doe mij maar een frissie, moet nog rijden zo".
Zo lang dat niet kan, geheelonthouding dus.
Beter voor iedereen.
Dat ben ik met je eens. Al gaat die vlieger voor mij niet echt op. Ik dronk niet dagelijks. Haalde ook geen fratsen uit om stiekem te drinken ofzo. Bij mij is het puur grens bewaking die volledig weg is wanneer ik op een feestje ben bijvoorbeeld.
Ik weet alleen dat ik 2 biertjes veeel minder graag heb als 0 biertjes. Stoppen na 2 is grootste nonsense die er bestaat. Maar ik kan wel 1x per jaar dronken worden.. en dat is laatste 3 jaar wel gebeurd.Op zulke momenten moet het onderste uit de kan. En dat ligt meer aan gedrag dan de substantie die ik tot mij neem.
Dank voor je reactie. Ik loop sinds februari 2019 bij de AA. Ben toen nuchter geweest totdat Corona zijn intrede deed, de meetings verplaatst werden naar Zoom (niet aan meegedaan, ik haat computers) en ik wel dacht dat ik weer eens een biertje kon drinken. Dat ging lang goed, tot de zomer en feestjes weer begonnen.Ja de DSM en kennis van psychologen en psychiaters schiet tekort om iemand te diagnosticeren met verslaving imo.
Eigenlijk is verslaving een concept van een ziekte. Maar wel een waarvan je zelf heel goed de diagnose kan stellen. Maar verslaving gaat voor mij véél verder dan stoornis in het gebruik van middelen.
Dit is typisch zo'n voorbeeld wat ik een symptoom vind van verslaving. Een symptoom waar ik geen enkele niet-verslaafde psycholoog of psychiater over gehoord hebt. Een symptoom die ook niet in de DSM behandelt wordt.
Dat ga je jezelf vertellen
Je psycholoog helpt alleen een beetje hier en daar om tot die inzichten te komen. Althans, dat is mijn ervaring.
Geloof me, dat verandert! Dat zijn vastgeroeste ideeën die te veranderen zijn door het opdoen van nieuwe ervaringen. Ik kan meer en meer genieten van allerlei bijzondere frisdranken. Of zelf bepaalde dingen samen te stellen. Misschien komt dat mede doordat ik een behoorlijke gember fan ben en je daar veel mee kan.
Maar die beelden verdwijnen. Zo ook van die beelden dat je bij dat soort momenten een 'gezellig glas' moet hebben. Hoezo is een glas gezellig? En waarom is de vorm van een wijn- of portglas gezelliger dan mijn frisdrank glas? Om de 'gezellige inhoud'? (dit heeft overigens niets met jou comment specifiek te maken, maar een nog onverwerkte ergernis aan mijn kant over deze ervaring)
Precies! Geef het een kans om een tijd nuchter te zijn! Daarna kan je altijd nog zien.
Vandaar ook: alleen voor vandaag!
Ik hoef alleen maar vandaag clean te blijven. Morgen zien we wel weer, al maak ik waarschijnlijk opnieuw diezelfde keuze.
Bekend zinnetjezoals diegene bij Antes van mij zegt
1 is teveel 1000 is niet genoeg
Innerlijke strijd hoeft er niet te zijn! Zolang je maar waakzaam bent en jezelf over kan geven. (m.a.w. ego aan de kant)innerlijke strijd met de kans op terugval
Hier ben ik momenteel dus druk mee.ER is werk aan de winkel, om jezelf beter te leren kennen
Maar verslaving gaat voor mij véél verder dan stoornis in het gebruik van middelen.
Mooi gezegd.. Ik denk dat dat zomaar eens het geval zou kunnen zijn.Als dieren verslaafd raken, gaan ze meteen los en stoppen ze niet meer tot ze dood zijn ofzo. Soms denk ik, dat we niet heel verschillend zijn. En heel misschien, is de enige manier om er van af te komen, er nooit aan te zijn begonnen is.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."