Ja, interessante discussie. Ik denk ook dat meeste mensen wel "verslaafd" zijn. Of we zijn slaaf van onze gewoontes. Veel mensen lukt het nog wel om bepaalde slechte gewoontes te vervangen voor betere gewoontes.
Mij is het voorlopig gelukt om wiet blowen te vervangen door sporten, spelletjes, obsessie voor gezond eten ed.
Als iemand denkt dat ie voor altijd verslaafd is aan Cocaïne, alcohol of 3mmc bijvoorbeeld, dan noem ik dat nonsense. Maar even gewoonte vervangen kan wel een haast onmogelijke opdracht lijken!
Het (soms bijna constante) gevoel van gebrek dat opgevuld moet lijken te worden (met voor de een het ene middel, voor de ander een gewoonte en voor weer een ander een combinatie daarvan of wat voor iets dan ook) is denk ik de echte onderliggende oorzaak. Een middel of gewoonte is slechts 1 van die manieren om dat mee proberen op te vullen/weg te krijgen.
Zit nu zelf ook weer in zo'n fase van een gevoel van leegte/gebrek. Ik weet dat ik dat gevoel "gewoon" recht moet aankijken, maar het is alsof mijn aandacht daarop steeds wordt afgeleid daarvan. Terwijl het eigenlijke gevoel van leegte eigenlijk helemaal niet zo intens of vervelend is als ik het wel recht aankijk. Het is meer dat mijn gedachten me vertellen dat het dat wel is. Het is een licht gevoel van een gat/leegte in mijn maag/buik.
Het is een apart iets. Zo nu en dan lukt het om het er gewoon te laten zijn. Mijn gedachten vertellen me dat de afgelopen zware werkweek, korte nachten en slechte voeding dit 'er gewoon laten zijn en recht aankijken van die leegte' in de weg zit, maar dat is eigenlijk niet waar. Meer leugens van het hoofd of wellicht van mezelf om te verhinderen er recht naar te kijken.
En wanneer mijn hoofd me daarvan overtuigt, is het punt dat ik ontvankelijk word voor ideeën om dit middel of die gewoonte te nemen/uit te voeren in een wanhopige poging om de leegte weg te drukken, terwijl ik weet dat dit gat met niets opgevuld kan worden. In plaats daarvan moet ik er gewoon steeds naar terugkeren, steeds weer recht aankijken, de afleidende gedachten negerend.
Zo ervaar ik het.