Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVind jij jezelf verslaafd?

Vind jij jezelf verslaafd?

198 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#1
reDStone zei:
ER is werk aan de winkel, om jezelf beter te leren kennen
Klik om te vergroten...
Hier ben ik momenteel dus druk mee.
En dat voelt goed!
Ik mis het gezellige en lekkere drankje wel, dat wel, ben geen zoetekauw dus drink nu veelal water, koffie, thee dat soort dingen.

Ik ben klaar voor de reis die mij mezelf beter leert kennen en ben razend benieuwd wat daar uit voorkomt!

Dank voor jullie steun in ieder geval!!
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#2
FredKroket zei:
Ja hier ben ik het wel mee eens. Lariekoek doelde meer op 20 á 30 opnames overleefd.

Ik snap zijn punt ook wel alleen er zit veel ruis bij de berichten. Het ontkennen van verslavingen zoals porno en gamen bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...
Als je door de ruis heen leest ga je zien wat hij bedoeld. Hij doelt op maatwerk ipv verslavingen verhelpen middels andere middelen toe te dienen.

Eens @reDStone?
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#3
AudioAddict zei:
Als je door de ruis heen leest ga je zien wat hij bedoeld. Hij doelt op maatwerk ipv verslavingen verhelpen middels andere middelen toe te dienen.

Eens @reDStone?
Klik om te vergroten...
Heheh, iemand die me begrijpt.
Men gooit, graag alle verslavingingen op 1 hoop. Gokverslaving, drankverslaving, ze behandelen het hetzelfde, dat werkt niet. Het ziet er in de praktijk heel anders uit, de 1 is veel erger dan de andere.
Een sexverslaving kan ook ernstig zijn, maar die alcoholist drinkt zich echt echt echt echt hardstikke dood. En bij die sexverslaving, moet er wel heel erg veel mis gaan om te overlijden.

Sommige verslavingen zijn extreem schadelijk, andere wat minder zeg maar. En het is handig om te weten of jeje direct zorgen moet maken of niet. Kan je zelf beslissen of je wil gaan experimenteren met een drug.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
reDStone zei:
Ik ben bang, dat verslavende stoffen, al is het chocola. Allemaal veel veslavender zijn dan we willen toegeven. En dat sowieso mensen, gewoon bijna nooit wilskracht of een persoonlijkheid hebben die daar verstandig mee kan omgaan. Er is een kans, dat ook al gebruikt iemand maar af en toe, dat dat wel degelijk al een verslaving is aan die verslavende stof.
Als dieren verslaafd raken, gaan ze meteen los en stoppen ze niet meer tot ze dood zijn ofzo. Soms denk ik, dat we niet heel verschillend zijn. En heel misschien, is de enige manier om er van af te komen, eigenlijk bijna kansloos is en heel veel moeite blijft kosten.

Ik weet het ook niet, maar het kan. Dat al die verslavende stoffen veel en veel verslavender zijn dan we denken.
Klik om te vergroten...
Je geeft die stoffen teveel macht/kracht en maakt jezelf met precies die denkwijze weerloos tegen het verslaafd zijn eraan.

En het zijn niet alleen stoffen/middelen waarmee we (mensen over het algemeen) dit doen, we doen dit met praktisch alles in de wereld. We geven onze autoriteit aan dingen extern van ons. En dan heb ik het niet over wilskracht, want wilskracht kan je maar zo ver brengen.

De kern is (imo) dat we ons gebrekkig voelen. En bij een gevoel van gebrek ben je per definitie zoekende om dat gebrek, die leegte op te vullen. Drugs, porno, chocola, seks, relaties, status, macht, enzovoorts. Gimme gimme gimme... Maar het zal nooit de leegte vullen en je weet het.

Het "grappige" (het is eerder tragikomisch) is dat je de meester-drug in je hebt. The good stuff. De pure, onversneden "amrita" nectar. Alles wat je daarbuiten in de wereld kunt vinden is vervuild, in de zin dat het met een bepaalde prijs komt. Maar het geeft je wel (even!) respijt van je gebrek/leegte en dát is hetgene dat je zoekt, dus neem je die vervuiling op de koop toe.

Je leegte proberen te vullen met dingen extern van je is als zoeken naar vieze kruimeltjes coke in je tapijt, terwijl je op 10 kilo onversneden Colombiaanse zit. Of een nog meer accurate metafoor: als zoeken naar vervuilde druppeltjes, terwijl jij de oneindige oceaan van de pure nectar zelf bént.


Ik zou zeggen: het is kansloos zoláng je het buiten jezelf zoekt. Je zult het daar nooit vinden. Maar hoe corny dit misschien ook klinkt: je bent hetgene waar je naar op zoek bent. Stoppen met de zoektocht is het antwoord. Het is namelijk dan dat de nectar begint te stromen. Eerst een beetje. Een paar druppeltjes komen binnen. Maar het is de kwaliteit van die druppeltjes die je doen beseffen: ál die andere shit is... shit. Dit is the real deal. Eenmaal daar 1 druppeltje van gehad en je kunt niet meer terug. Dan ben je écht een addict for life. Maar het is oké, want dit is het 100% pure spul. Geen vervuilingen, dus geen bijwerkingen en daarnaast een oneindige hoeveelheid. En dát is het begin van het einde van verslaving. Niet omdat je vanuit wilskracht iets niet doet (wat je eigenlijk wilt doen), maar omdat je iets veel beters hebt gevonden.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Je geeft die stoffen teveel macht/kracht en maakt jezelf met precies die denkwijze weerloos tegen het verslaafd zijn eraan.

En het zijn niet alleen stoffen/middelen waarmee we (mensen over het algemeen) dit doen, we doen dit met praktisch alles in de wereld. We geven onze autoriteit aan dingen extern van ons. En dan heb ik het niet over wilskracht, want wilskracht kan je maar zo ver brengen.

De kern is (imo) dat we ons gebrekkig voelen. En bij een gevoel van gebrek ben je per definitie zoekende om dat gebrek, die leegte op te vullen. Drugs, porno, chocola, seks, relaties, status, macht, enzovoorts. Gimme gimme gimme... Maar het zal nooit de leegte vullen en je weet het.

Het "grappige" (het is eerder tragikomisch) is dat je de meester-drug in je hebt. The good stuff. De pure, onversneden "amrita" nectar. Alles wat je daarbuiten in de wereld kunt vinden is vervuild, in de zin dat het met een bepaalde prijs komt. Maar het geeft je wel (even!) respijt van je gebrek/leegte en dát is hetgene dat je zoekt, dus neem je die vervuiling op de koop toe.

Je leegte proberen te vullen met dingen extern van je is als zoeken naar vieze kruimeltjes coke in je tapijt, terwijl je op 10 kilo onversneden Colombiaanse zit. Of een nog meer accurate metafoor: als zoeken naar vervuilde druppeltjes, terwijl jij de oneindige oceaan van de nectar zelf bént.


Ik zou zeggen: het is kansloos zoláng je het buiten jezelf zoekt. Je zult het daar nooit vinden. Maar hoe corny dit misschien ook klinkt: je bent hetgene waar je naar op zoek bent. Stoppen met de zoektocht is het antwoord. Het is namelijk dan dat de nectar begint te stromen. Eerst een beetje. Een paar druppeltjes komen binnen. Maar het is de kwaliteit van die druppeltjes die je doen beseffen: ál die andere shit is... shit. Dit is the real deal. Eenmaal daar 1 druppeltje van gehad en je kunt niet meer terug. Dan ben je écht een addict for life. Maar het is oké, want dit is het 100% pure spul. Geen vervuilingen, dus geen bijwerkingen en daarnaast een oneindige hoeveelheid. En dát is het begin van het einde van verslaving. Niet omdat je vanuit wilskracht iets niet doet (wat je eigenlijk wilt doen), maar omdat je iets veel beters hebt gevonden.
Klik om te vergroten...

Good stuff, plusje.

Maar weetje, ik denk inmiddels dat die psychoactieve stof wel degelijk ook in hele kleine mate al iemand's hersens aantasten.

Dat denk ik, omdat je bij bepaald drugsgebruik ook een typisch kenmerkend gedrag ziet, ook al is diegene op dat moment nuchter. Iemand die af en toe alleen in het weekend cocaine gebruikt, verandert in gedrag ook de rest van de week. De persoonlijkheid vind ik dan veranderen.
Een blower die af en toe blowt kan een een soort hippie houding krijgen. En als je langere tijd geen alcohol drinkt, zie ik hetzelfde effect van alcohol op mensen die af en toe alcohol drinken. Die hebben een alcohol houding ook als ze nuchter zijn.

Daarom denk ik dat die verslavende middelen veel verslavender zijn dan we door hebben.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
AudioAddict zei:
Als je door de ruis heen leest ga je zien wat hij bedoeld. Hij doelt op maatwerk ipv verslavingen verhelpen middels andere middelen toe te dienen.

Eens @reDStone?
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het ook mee eens. Alleen die provocerende uitspraken zonder bronnen en argumenten trek ik vrij slecht. Net als dat @reDStone hier niet op reageert:
FredKroket zei:
Nogmaals, een verslaving is niet alleen fysiek. Maar ik sliep er zeker slecht door, omdat ik de hele nacht in bed aan drugs en porno dacht.

Want? Je doet een aantal opvallende uitspraken zonder die te beargumenteren. Weet je überhaupt wel hoe een verslaving werkt?
Jij denkt niet dat niet meer geil worden van je eigen partner erg is? Jij denkt niet dat expres doen alsof je slaapt zodat je geen sex hoeft te hebben met je partner erg is? Jij denkt niet dat allerlei leugens om maar geen sex te hoeven hebben met je partner erg is? Jij denkt niet dat letterlijk angst hebben voor sex met je partner erg is? Dit allemaal is een resultaat geweest van mijn stimulerende middelen + porno verslaving.
Was ik maar elke dag geil, helaas was dat juist het grote probleem. Door mijn verslavingen heb ik de verkeerde dingen aan elkaar gekoppeld. Dus sex=snuiven +porno anders boeit het me niet.

Ik heb geen 12 stappen therapie gehad, bewust niet voor gekozen. Dus dit slaat nergens op wat je nu zegt.
Klik om te vergroten...
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#7
CuriousExplorer zei:
Lees het Mac gedeelte.
Als je nu elke dag Mcdo wilt eten, maar het niet doet.
Ben je dan Mcdo verslaafd?

Elk zijn visie over wat nou een verslaving precies is. Maar zolang men er niet aan toe geeft noem ik het geen verslaving persoonlijk.
Klik om te vergroten...
Ja, dan zijn je gedachtes er immers verslaafd aan, je kunt schijnbaar niet anders dan elke dag aan die rommel denken.
Dat je gedachtes aan iets verslaafd kunnen zijn en je lichaam dan niet is zo'n typisch van de pot gerukt 'modern' idee.
Er is helemaal geen verschil, gedachtes zijn gewoon deel van je lichaam. Dus ja, als je elke dag aan McDonalds eten
denkt ben je knetterverslaafd.
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
@reDStone je generaliseerd hier wel net alsof iedereen in de verslavingzorg op de zelfde manier denkt. Ik vindt het jammer dat je niet de juiste hulpverleners hebt ontmoet erzijn genoeg ervaringsdeskundigen die niet zo er op kijken.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
reDStone zei:
Ik kan toch ook niet gaan link dumpen, met links naar wetenschappelijk onderzoek op het gebied van verslavingen als ik zelf denk, dat de reguliere verslavingszorg er naast zit.
Ik lees alleen maar oude denkbeelden over hoe verslaving werkt en wat je er aan kan doen. Door het met een soort cognitieve gedrags therapie manier het aan te pakken. Typisch hoe de reguliere verslavingszorg werkt en pak die cijfers er dan bij?! Dan zie je toch, dat al die verslavingen op 1 hoop gooien en zo behandelen niet werkt. Er wordt steeds gedaan of we ook high worden van normale dingen doen. Dat is niet zo.
Klik om te vergroten...
Je gooit vrij veel claims in de rondte dus dan is het logisch dat men naar je bronnen vraagt. Door alleen te stellen dat de huidige manier niet werkt omdat er veel terugval is, vind ik wel makkelijk. Verslaving behandelen is heel moeilijk en de meeste verslaafden, waaronder ik ook, ervaren 1 of meerdere terugvallen. Dat wil niet zeggen dat cgt niet heeft geholpen. Ik heb er enorm veel van geleerd en snap nu waarom bepaalde dingen triggers voor mij zijn en wat ik er mee aan moet.

En iemands verslaving ontkrachten en aangeven dat je denkt dat het wel meevalt is echt kortzichtig.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
Je gooit vrij veel claims in de rondte dus dan is het logisch dat men naar je bronnen vraagt. Door alleen te stellen dat de huidige manier niet werkt omdat er veel terugval is, vind ik wel makkelijk. Verslaving behandelen is heel moeilijk en de meeste verslaafden, waaronder ik ook, ervaren 1 of meerdere terugvallen. Dat wil niet zeggen dat cgt niet heeft geholpen. Ik heb er enorm veel van geleerd en snap nu waarom bepaalde dingen triggers voor mij zijn en wat ik er mee aan moet.

En iemands verslaving ontkrachten en aangeven dat je denkt dat het wel meevalt is echt kortzichtig.
Klik om te vergroten...
Dat filmpje van Els Noorlander is eigenlijk het verhaal, dat ik vertel en dat is anders, dan wat de huidige reguliere verslavingszorg doet en hoe ze verslaving behandelen.

Dat terugvallen, is dodelijk, zeg maar.

Wat ik inmiddels geleerd heb, is dat die' craving' dus wel afneemt, maar dat kost tijd. Een jaar of langer, alleen je kan niet terugvallen. Want anders, blijft die craving zo hoog en blijf je die drug nodig hebben. En beleef je ook nergens plezier aan. Je kan denk ik, dus wel echt herstellen van verslaving. En dan ben je weer net als voordat je verslaafd raakte, extreem verslavingsgevoelig, alleen heb je nu ook de herrinneringen wat het doet en deed. Terugvallen moet je dus zien te voorkomen. En ik vind dat dat niet de juiste aandacht krijgt. Die terugval is vrij normaal. Maar wat ik beweer, is dat het minder kan, als je mensen leert hoe ze moeilijke situaties leert vermijden ipv, omgaan met moeilijke situaties.

Je werk, je relatie, je omgeving, wat je doet, het zou zo maar eens moeten stoppen, om echt niet constant getriggered te worden naar een terugval. Want dan ben je terug bij af.

De verslavingszorg kan je bijvoorbeeld niet vertellen, dat je je relatie moet verbreken als er op een schadelijke manier alcohol in de relatie zit. Maar ik wel en waarom dat zo is. Maar dat gaan zij natuurlijk nooit doen. Of dat je moet stoppen met je werk, omdat daar teveel gebruikt wordt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
reDStone zei:
De verslavingszorg kan je bijvoorbeeld niet vertellen, dat je je relatie moet verbreken als er op een schadelijke manier alcohol in de relatie zit. Maar ik wel en waarom dat zo is. Maar dat gaan zij natuurlijk nooit doen. Of dat je moet stoppen met je werk, omdat daar teveel gebruikt wordt.
Klik om te vergroten...

Mijn verslavingszorg heeft me anders ongeveer vrij precies exact wel verteld wat er in dat filmpje gezegd wordt.

Tegelijkertijd ook dat ik wel degelijk kan herstellen van verslaving. Maar dat ik daarvoor mijn leven 180 graden anders in moet gaan richten.

En daarmee hebben ze ook gezegd dat ik moet kijken hoe ik mijn leven anders in ga richten. Onderwerpen als vrienden achterlaten, relaties verbreken, je werk opzeggen werden daarbij niet gespaard. Alles onder het mom van: "safe lives, not feelings"

Tegelijkertijd werden nog steeds alle verslavingen op dezelfde hoop gegooid. Een porno verslaving werd net zo serieus genomen als de alcoholist die elke twee uur bijkwam om zich weer in coma te zuipen, net zo serieus als de RC junk die z'n aders vol met a-php spoot.

Onderscheid in verslavingen maken onder het mom van hoe snel je doodgaat is denk ik ongepast en daarnaast ontzettend egoïstisch. Ik denk dat het nuttiger is on te kijken wat een verslaving zowel teweegbrengt in de levensgebieden van de verslaafde als de naasten van de verslaafde en de maatschappij als geheel.

Als je naar dat brede plaatje kijkt, dan zal je zien dat een game- of pornoverslaving net zo erg is als een alcoholverslaving.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Als je naar dat brede plaatje kijkt, dan zal je zien dat een game- of pornoverslaving net zo erg is als een alcoholverslaving.
Klik om te vergroten...

En daar ben ik het zo mee oneens. Het verschil is leven en dood.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
reDStone zei:
Dat filmpje van Els Noorlander is eigenlijk het verhaal, dat ik vertel en dat is anders, dan wat de huidige reguliere verslavingszorg doet en hoe ze verslaving behandelen.

Dat terugvallen, is dodelijk, zeg maar.

Wat ik inmiddels geleerd heb, is dat die' craving' dus wel afneemt, maar dat kost tijd. Een jaar of langer, alleen je kan niet terugvallen. Want anders, blijft die craving zo hoog en blijf je die drug nodig hebben. En beleef je ook nergens plezier aan. Je kan denk ik, dus wel echt herstellen van verslaving. En dan ben je weer net als voordat je verslaafd raakte, extreem verslavingsgevoelig, alleen heb je nu ook de herrinneringen wat het doet en deed. Terugvallen moet je dus zien te voorkomen. En ik vind dat dat niet de juiste aandacht krijgt. Die terugval is vrij normaal. Maar wat ik beweer, is dat het minder kan, als je mensen leert hoe ze moeilijke situaties leert vermijden ipv, omgaan met moeilijke situaties.

Je werk, je relatie, je omgeving, wat je doet, het zou zo maar eens moeten stoppen, om echt niet constant getriggered te worden naar een terugval. Want dan ben je terug bij af.

De verslavingszorg kan je bijvoorbeeld niet vertellen, dat je je relatie moet verbreken als er op een schadelijke manier alcohol in de relatie zit. Maar ik wel en waarom dat zo is. Maar dat gaan zij natuurlijk nooit doen. Of dat je moet stoppen met je werk, omdat daar teveel gebruikt wordt.
Klik om te vergroten...
Ik herken het beeld wat jij schetst over de huidige zorg niet.

Moeilijke situaties kan je niet vermijden. Vroeg of laat zul je er weer tegen aan lopen. Verslaving an sich is in principe resultaat van vermijding. Beter kom je goed beslagen ten ijs ipv dat je wegloopt.
k
kuikentjehLid
01-01-2024, 00:00
#14
ben niet verslaafd, maar moet wel opletten denk ik. merk namelijk dat ik steeds vaker de afspraken die ik met me zelf maak laat vallen.
de 3 maanden regel word dan 2 maanden. Of ''ajoh 1x 2 weken achter elkaar geeft niet'' enzovoort.
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#15
reDStone zei:
Good stuff, plusje.

Maar weetje, ik denk inmiddels dat die psychoactieve stof wel degelijk ook in hele kleine mate al iemand's hersens aantasten.

Dat denk ik, omdat je bij bepaald drugsgebruik ook een typisch kenmerkend gedrag ziet, ook al is diegene op dat moment nuchter. Iemand die af en toe alleen in het weekend cocaine gebruikt, verandert in gedrag ook de rest van de week. De persoonlijkheid vind ik dan veranderen.
Een blower die af en toe blowt kan een een soort hippie houding krijgen. En als je langere tijd geen alcohol drinkt, zie ik hetzelfde effect van alcohol op mensen die af en toe alcohol drinken. Die hebben een alcohol houding ook als ze nuchter zijn.

Daarom denk ik dat die verslavende middelen veel verslavender zijn dan we door hebben.
Klik om te vergroten...
Weer stereotyperend denken ik kende genoeg dagelijkse blowers die racistisch zijn. Niet bepaald hippie.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
reDStone zei:
En daar ben ik het zo mee oneens. Het verschil is leven en dood.
Klik om te vergroten...
De overeenkomst is de fysiologische werking in het brein en het spoor van verwoesting in de omgeving van de verslaafde.

Voor mij weegt dat aspect zwaarder dan enkel of ik blijf leven of niet. Ik ben in gebruik niets waard voor mijn omgeving.

Anders had ik weer terug gaan blowen of iets dergelijks.

Maargoed, dan zullen we het daar met elkaar over oneens zijn.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#17
FredKroket zei:
Ik herken het beeld wat jij schetst over de huidige zorg niet.

Moeilijke situaties kan je niet vermijden. Vroeg of laat zul je er weer tegen aan lopen. Verslaving an sich is in principe resultaat van vermijding. Beter kom je goed beslagen ten ijs ipv dat je wegloopt.
Klik om te vergroten...

Dat kan 10 keer, dat kan 100 keer, maar geen 1000 keer, we zijn niet van steen. En je kan best wel alle situaties, proberen te vermijden.
Dan kom je nog steeds in situaties, waar je niet onderuit kan en dan kan je, die paar moeilijke situaties wel incasseren. Met wat sociale vaardigheden.

Ik vind dat we onze ego zo overschatten en dat we wel eventjes kunnen sturen hoe onze hersens gaan reageren.

Wat ik beweer is, dat al die kleine triggers, gaan stapelen.

En dat die kleine moeilijke situaties waar je mee hebt leren omgaan, wel degelijk een impact hebben.
En niet meteen voor ernstige craving gaan zorgen, maar dat ze stapelen.
En dan valt er eens een keer een boze mail in de mail of een rekening die je moet betalen.
En dan val je terug, omdat die kleine cravingsmomenten stapelen.

Wat er voor zorgt dat mensen, compleet om een stompzinige reden terugvallen. Op een irrationele manier alsof ze tijdelijk gek zijn of het express verpesten.
Maar dat komt omdat ze de hele tijd met moeilijke situaties aan het omgaan zijn.

Dan is de ene cravings situatie dus makkelijker te vermijden dan de andere, want een heroine junk komt zijn shit niet meer tegen nadat ie gestopt is, en dan is het al moeilijk genoeg.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Harry In De Warrie zei:
Weer stereotyperend denken ik kende genoeg dagelijkse blowers die racistisch zijn. Niet bepaald hippie.
Klik om te vergroten...

Hells Angels dan.
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
reDStone zei:
Hells Angels dan.
Klik om te vergroten...
Ik ken ze niet persoonlijk dus kan ik er niet over oordelen heb nooit met ze gesproken. Wat probeer je met deze reactie te bereiken?
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Harry In De Warrie zei:
Ik ken ze niet persoonlijk dus kan ik er niet over oordelen heb nooit met ze gesproken. Wat probeer je met deze reactie te bereiken?
Klik om te vergroten...

De Hells Angels waren racistische hippies, duh.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."