Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Mijn ervaring met een benzo verslaving, uit een ander topic: 1,5 jaar geleden ben ik aangemeld bij Parnassia beschermdwonen, speciaal voor verslaving en daar wordt 3 keer per week je urine afgenomen. Maar ik kreeg van de psychiater 2 mg lorazepam standaard voorgeschreven en dan zit je met je urinecontroles al direct boven de hoogste meetwaarde (>1000 dacht ik). Dus ik had een "vrijbrief" om bij te slikken. Hierdoor heb ik naast de alcohol ook een benzo verslaving opgebouwd. Ik zat op 150 mg diazepam per dag. Toen ik een korte terugval kreeg (week ofzo) in de alcohol ben ik met een bac (promillage) van 4,11 getest door Parnassia en direct crisis de volgende dag opgenomen bij Brijder te Alkmaar (Daar blies ik 3.59). Ik heb mazzel gehad want boven de 4 wordt het echt heel gevaarlijk. Vanwege de korte terugval was ik vrij snel door de alcoholontwenning heen, maar toen begon het pas... van de 150 mg moest ik direct naar de 45 mg diazepam en dan afbouwen. Dit is werkelijkwaar het heftigste wat ik heb meegemaakt. Alcohol is er peanuts bij. In gesprek met de arts liet hij mij een schema zien met alle middelen afkick en de verschijnselen. En benzos staan bij: Morfine/Heroine/Benzodiazepine. Daar schrok ik echt mega van. Maar als 2/3 geschrapt wordt, dan ben je wel even bijna cold turkey aan het gaan. Dat ging ook helemaal niet goed. En moest ik op advies van de arts na 7 dagen stoppen bij 3 x 10 mg, omdat ik niet meer at, alleen maar hallucineerde (en echt heel heftig hoor! LSD is er niks bij), versteend in m'n eigen lichaam als een zombie. Gelukkig was deze afkick naar een lagere dosis van kortere duur dan bijvoorbeeld Heroine. Na een kleine week voelde ik me iets beter worden (op die 3x10mg dus). Daar moet ik nu een aantal maanden op stabiliseren (lichamelijk en geestelijk herstel) en dan ga ik terug de kliniek in om de rest af te bouwen en aansluitend een neuro psychologisch onderzoek. Ik heb namelijk al neuropathie (zenuwbeschadiging die niet meer weg gaat) in m'n tenen en onder m'n voeten een heel klein beetje. Neuropathie komt overigens door zeer langdurig en heftig alcohol misbruik. Het is het afsterven van je zenuwen, en aangezien je hersennen alleen maar zenuwen zijn... vul zelf maar in. Daarom is thiamine (vit B1) heel erg belangrijk dat je dat nog een jaar blijft slikken. B1 hersteld je zenuwen die nog geen blijvende schade hebben opgelopen. Ik heb tot 2018 na 18 jaar stevig gedronken, besloten te gaan stoppen met alcohol. Ik kocht iedere dag 6 literflessen wijn bij de AH. Ik moest 's nachts doordrinken, anders raakte ik direct in zware ontwenning. Dus ik had altijd een liter wijn naast m'n bed staan. Je gaat zelfs op de flessen wijn kijken waar het meeste alcohol in zit... Te idioot voor woorden als ik er zo aan terugdenk. En ik kon geen sterke drank verdragen omdat dat echt pijn deed aan mijn littekenweefsel, omdat ik een gastric bypass heb gehad. Dus wijn (ook geen prik er aan, prik trek ik ook niet lekker na die operatie) werkte bij mij pijnloos met de hoogste dosering alcohol die ik kon gebruiken."
"Timdiazepam zei: Mooi artikel en duidelijk en herkenbaar geschreven. Ik ben al tien jaar afhankelijk van benzodiazepinen, dagelijks 20mg, oa voor alcohol remissie en abstinentie, depressie en paniek, en spierspanningen. nu is er door een overdracht tussen artsen een geschil waardoor ik niet de reguliere repten voorgeschreven krijg. Ik moet een paar dagen cold turkey te zien overbruggen en zie er als een berg tegenop. Heeft iemand tips de GABA receptoren toch te blijven voorzien van voedsel om het centraal zenuwstelsel niet zo actief te laten blijven? Groeten uit Leeuwarden, Tim Klik om te vergroten... Als je dat gaat doen, blijf je de GABA receptoren overprikkelen.. Dus dat is geen optie... Daarom is bij een verslaving het middel totaal niet belangrijk, want het verslavingsmechanisme werkt in je brein altijd hetzelfde. Wat ik wel bizar vind is dat je cold turkey moet gaan overbruggen. Ik zou als ik jou was eens naar een verslavingsarts gaan 95% kans dat hij je wel een overbrugging gaat geven, want cold turkey bij benzo's is echt een dikke vette no go. Kan heel gevaarlijk zijn. En als ze daar niet in meegaan, sta er dan op dat ze met een verslavingsarts van Brijder bellen. Die weten precies waar ze het over hebben."
"Griffinstewart zei: Heeft iemand ervaring met lorazepam verslaving en is hier vanaf gekomen (of is hiermee bezig)? Ik zoek eigenlijk iemand om mee wat ervaringen uit te wisselen/steun, mocht iemand anders ook behoefte hebben, stuur me een pb Klik om te vergroten... Ja, Lorazepam heeft een midden-lange werking. Afkicken van Benzos moet je altijd doen met een langwerkend middel. Dus in dit geval Diazepam. Je hebt twee receptoren waar een benzodiazepine aan bindt GABA A en GABA B. Hier bindt ook alcohol aan, vandaar dat het gebruikt wordt om insults of een delier tegen te gaan bij alcohol afkick. Anyways, de pammetjes en de lammetjes hebben de neiging om beter aan GABA A te binden of GABA B (afhankelijk van de soort). Dus mocht je gaan afkicken (taperen) met een andere benzo die bv makkelijker aan GABA A bindt, en de benzo waar je verslaafd aan bent meer aan GABA B bindt... tja: sufheid op de ene receptor, ontwenning op de andere. Diazepam heeft als eigenschap om gemakkelijker aan zowel aan GABA A als aan GABA B te binden en is een langwerkende benzo. halfwaarde tijd is 18-24 uur maar het stapelt tot wel 100 ~ 120 uur. Daarom is het altijd verstandig om af te kicken met Diazepam. Edit: Ik ben klinisch afgekick, Ik heb jarenlang 12-15 pilen Bromazolam per dag geslikt, omgerekend is dat zo'n 150 mg diazepam (dat is het equivalent van 20 mg lorazepam per dag). Dat is veel. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de afkick werkelijk een hel is als je zo hoog in de dosis zit. Zombie in je eigen lichaam, overgeven, brandende "steen" tussen je schouderbladen, niet slapen, zware hallucinaties (LSDis er echt niks bij). Ze hebben me in de kliniek van 150 mg diazepam direct terug gezet naar 45 mg. Nou dan ga je praktisch cold turkey. Na een week zei de arts dat ik moest stoppen en ben met een onderhoudsdosis naar huis gestuurd. 17 mei heb ik me weer laten opnemen om de rest af te bouwen via een normaal afbouwschema. Dat viel in vergelijking met mn eerdere ervaring erg mee, maar nog steeds, durf te zeggen een factor 10 erger dan alcoholontwenning... Benzos: zwaar onderschat. Ze scharen het onder het kopje morfine/heroine in de verslavingszorg. Begin er nooit aan, en zo wel: zorg dat je het zeer snel weer laat liggen."
"Dirkjan zei: Ik heb ook een week of 8-6 bromazolam tot, wat zal het zijn, 30-50 mg gesllikt? En in zo'n korte tijd is de afkick al hel, minder dan bij natuurljik maar wel vreselijk. Zit in kliniek en bouw af met diazepam maar de eerste drie nachten... als een kip op het spit. Klik om te vergroten... Ja ik leef met je mee man, het is echt fucked up"
"Ik heb een benzo verslaving. Ik slikte 150 mg diazepam per dag, 1,5 jaar lang. (15 tabletten van 10 mg) Ik heb me op laten nemen in een kliniek, daar werd direct 2/3 geschrapt en ik ben echt door een hel gegaan. De afkick valt onder hetzelfde kopje als morfine/heroine. Gelukkig wel korter. Maar 7 dagen liggen halicuneren, versteend als een zombie in mijn eigen lichaam, overgeven, niet meer kunnen eten, niet geslapen.... verschrikkelijk, ik wilde wel onder de stenen kruipen van de ellende. Gelukkig duurt de afkick wat korter dan een opiaat. Na 72 uur begon ik me langzaam beter te voelen. Maar ik moest wel stoppen met afbouwen van de arts omdat het zo slecht ging. Ik ben nu stabiel op 3x 10 mg diazepam. Daar moet ik een aantal maanden op doorgaan en dan ga ik terug de kliniek in om verder af te bouwen. Het is aan de ene kant een prima middel tegen insults en het neemt de afkickverschijnselen specifiek voor alcohol vrijwel helemaal weg, maar het is extreem verslavend en je bouwt binnen no time tolerantie op. Daarnaast krijg je last van amnesie (alle herinneringen worden vaag en je kan ze nog moeilijk in de juiste tijdlijn plaatsen, je wordt vlakker in je emoties, waardoor je eerder geneigd bent om onverantwoorde dingen te doen, noem maar op. Het is vaak echt zeer onderschat, maar het is een hele zware drug."
"Ja die enorme afname was ik ook van geschrokken en niet mee eens, maar een arts schrijft gewoon niet meer voor dan medisch verantwoord is. En bovendien was ik daar onder streng toezicht, dus je bent in goede handen. Stabiliseren van een verslaving duurt erg lang. Daarom moet ik een paar maanden (3 ofzo) weer aansterken lichamelijk, maar ook geestelijk. Want je persoonlijkheid veranderd echt door benzo's. Dus er zit wel wat in."
"DennisD zei: Niet helemaal mee eens,ik kreeg na 26 jaar gebruik en ingeving, en ben keihard gaan sporten, ok ook een verslaving. Maar dat geluksstofje wordt dan zeker nog wel aangemaakt en is niet afgestorven. Er is hoop van iedereen ♥️ Klik om te vergroten... Ja de stofjes herstellen wel, alleen de extra receptoren verdwijnen niet meer. De Amigdala registreerd via je zintuigen of je "beloond" moet worden en dat beloningscentrum zit in je prefrontale cortex. En daar zit de crux; dat meganisme doet het niet helemaal lekker meer. En in principe is keihard sporten uiteindelijk ook een verslaving omdat je veel endorfine etc. aanmaakt. Maar wel een hele gezonde! Doe je goed!"
"Red pill zei: Zijn allebij volle agonisten. Doe je huiswerk dirk Klik om te vergroten... Klopt. Methadon is een opiaat dat aan dezelfde receptoren hecht als heroïne. Methadon geeft echter veel minder, tot niet de roes van heroïne, waardoor er bij een heroïne verslaafde veel minder drang is om heroïne te gebruiken. Nadeel Methadon is ook weer mega verslavend. Het bestaat uit buprenorfine met naloxon toegevoegd. Buprenorfine is wel degelijk een opioide en antagonist van de u-receptoren."
"Red pill zei: Nee dit klopt helemaal niet Methadon is een volle agonist maar eentje die zich heel langzaam aan de receptoren hecht waardoor het niet de roes geeft van snelwerkende opiaten en het blijft heel lang doorwerken met een lange halfwaardetijd. Buprenorfine is een hele andere stof en werkt ongeveer hetzelfde als methadon maar buprenorfine is een partial agonist zoals kratom waardoor het niet volledig aan alle opöide receptoren hecht zoals volledige agonisten doen als morfine,hero,oxy,methadon,fentanyl,codeïne Klik om te vergroten... Ja, je hebt gelijk, ik ben in de war met subutex. Subutex is buprenorfine met naloxon en wordt ook wel gebruikt."
"30 mg op 5-MEO? dat is echt veel. Veel potenter dan N. Waarschijnlijk al tig keer gezegd, maar 5-MEO-DMT heeft niets met N te maken. Jammer dat er veel mensen zijn die die fout maken. Ik heb zelf ook 5-MEO geprobeerd na tig keer paddo's/LSD en zon 20x N,N-DMT. Dat was meteen ook de laatste keer dat ik 5-MEO heb gebruikt. En ik heb maar zo'n 5 a 10 mg gebased. Niet voor tere zieltjes, zelfs niet voor mensen die al een paar keer een paddo of LSD hebben geslikt. Mijn ervaring met 5-MEO: Alles was normaal, geen visuals, kon bij wijze van spreken gewoon een boodschappenlijstje maken, maar... het enige dat ik zo'n 20 minuten niet kon was bepalen of ik dood was of leefde... Ik weet inmiddels dat ik rare shit kan verwachten en raak daardoor ook eigenlijk nooit in een bad trip, nou ja ik ben er nooit bang van laat ik het zo zeggen. Maar 5-MEO... heeft me wel even een weekje gekost om dat een plek te geven. Absoluut de meest rare ervaring die ik heb gehad. Lekker bij N blijven, is veel leuker, mooier, spiritueler en zachtaardiger (ondanks de extreem heftige trip natuurlijk N moet ook niet onderschat worden)"