Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVind jij jezelf verslaafd?

Vind jij jezelf verslaafd?

198 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
M
Maatje90Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Highonlife zei:
Inderdaad heel bijzonder, hoe ieder brein anders functioneert. Heb dit altijd al intrigerend gevonden.
Klik om te vergroten...
Zo dat houd mij ook echt bezig !

Er zijn mensen die met 100 mg oxycodon echt 10 dagen plezier hebben wel ik van 100 mg niks merk maar ik kan zo stoppen na 3 weken 100 mg wel andere 10 mg 5 dagen gebruik en ernstig verslaafd er aan raken

Was even een voorbeeld maar bij iedereen werkt het zo anders ik zou daar graag onderzoek naar doen maar heb helaas geen laboratorium tot mijn beschikking
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja. Ondanks dat ik het in dit stadium van mijn leven wel behoorlijk goed kan controleren denk ik poly verslaafd te blijven voor de rest van m'n leven. Maar er valt mee te leven.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Maatje90 zei:
Ik bedenk me nog wat, als ik nu weer terug ga aan de opiaten heb ik gelijk weer zin in het leven en om dingen tedoen

Maar ik wil gewoon de energie weer hebben om vrolijk naar een verjaardag tegaan inplaats van afzeggen of tevreden zijn dat ik wakker ben geworden om 8 uur en zin in de dag heb

Dat zou toch terug moeten komen natuurlijk niet meer die energie die ik van de opiaten kreeg maar wel energie van uit mezelf dat ik tevreden ben
Klik om te vergroten...
Voor mij kwam dat gevoel (zin in de dag hebben) pas met het vinden van mijn persoonlijke missie/doel.

Imo zijn we als mensen tegenwoordig ook wat te gefixeerd op dat gevoel moeten hebben. In plaats van goed, kun je je ook neutraal voelen. Neutraal is niet meteen slecht. Ik heb me lang neutraal gevoeld en toegegeven was ik daar vaak ook niet tevreden mee. In bepaalde zin is dat ook weer niet verkeerd, omdat dat waarschijnlijk meehelpt met de drive voor het vinden van je doel/missie, maar imo is het ook belangrijk om oké te zijn met je neutraal te voelen totdat je dat gevoel krijgt van zin hebben in de dag omdat je dat gevonden hebt wat je vervuld. (groter doel/betekenis)
M
Maatje90Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Voor mij kwam dat gevoel (zin in de dag hebben) pas met het vinden van mijn persoonlijke missie/doel.

Imo zijn we als mensen tegenwoordig ook wat te gefixeerd op dat gevoel moeten hebben. In plaats van goed, kun je je ook neutraal voelen. Neutraal is niet meteen slecht. Ik heb me lang neutraal gevoeld en toegegeven was ik daar vaak ook niet tevreden mee. In bepaalde zin is dat ook weer niet verkeerd, omdat dat waarschijnlijk meehelpt met de drive voor het vinden van je doel/missie, maar imo is het ook belangrijk om oké te zijn met je neutraal te voelen totdat je dat gevoel krijgt van zin hebben in de dag omdat je dat gevonden hebt wat je vervuld. (groter doel/betekenis)
Klik om te vergroten...
Zit indd wat in, voel me totaal niet slecht ! Maar ja ook niet happy maar goed dat kan ook niet altijd maar het is niet dat ik in een depressie zit ofzo voel mee normaal
M
Maatje90Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Voor mij kwam dat gevoel (zin in de dag hebben) pas met het vinden van mijn persoonlijke missie/doel.

Imo zijn we als mensen tegenwoordig ook wat te gefixeerd op dat gevoel moeten hebben. In plaats van goed, kun je je ook neutraal voelen. Neutraal is niet meteen slecht. Ik heb me lang neutraal gevoeld en toegegeven was ik daar vaak ook niet tevreden mee. In bepaalde zin is dat ook weer niet verkeerd, omdat dat waarschijnlijk meehelpt met de drive voor het vinden van je doel/missie, maar imo is het ook belangrijk om oké te zijn met je neutraal te voelen totdat je dat gevoel krijgt van zin hebben in de dag omdat je dat gevonden hebt wat je vervuld. (groter doel/betekenis)
Klik om te vergroten...
Vandaag geslapen van 1 tot 9 voor het eerst en gister wat gegeten ik kan weer lachen.

Ben er nu precies 2 weken van af en begin langzaam honger te krijgen en de zin in opiaten is er ook niet !!! Ik voel me een beetje leeg maar dat is niet gek na 10 jaar opiaten
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mooi om jullie visies te lezen over verslaving.

Ik kijk ook vooral naar; "gebruik ik iets langdurig om mijn stemmen om te turnen. Lees; mij beter te voelen"

Wie kan het ook zo bekijken?

Ik gebruik zelf ook wel eens wat. Ook om bv mijn stemming te veranderen en om ff te ontsnappen. Is dat dan verslaafd? Ik denk het niet, want ik heb het lang niet altijd nodig.
Maar is dit binge? Das een goeie vraag
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nu ga ik douchen en duik ik die prachtige Rotterdamse haven weer in lieve mensen. Laatste nachtje voor mijn 4 daagse weekend!

Lekker!
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#8
FredKroket zei:
Daar ben ik het ook mee eens. Alleen die provocerende uitspraken zonder bronnen en argumenten trek ik vrij slecht. Net als dat @reDStone hier niet op reageert:
Klik om te vergroten...
Ik kan toch ook niet gaan link dumpen, met links naar wetenschappelijk onderzoek op het gebied van verslavingen als ik zelf denk, dat de reguliere verslavingszorg er naast zit.
Ik lees alleen maar oude denkbeelden over hoe verslaving werkt en wat je er aan kan doen. Door het met een soort cognitieve gedrags therapie manier het aan te pakken. Typisch hoe de reguliere verslavingszorg werkt en pak die cijfers er dan bij?! Dan zie je toch, dat al die verslavingen op 1 hoop gooien en zo behandelen niet werkt. Er wordt steeds gedaan of we ook high worden van normale dingen doen. Dat is niet zo.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben wel benieuwd wie zichzelf hier echt verslaafd vindt.

Ik vind mezelf namelijk niet verslaafd, maar ik ben wel afhankelijk van bepaalde middelen, dus eigenlijk ben ik wel verslaafd 😅

Ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken vooral bij jezelf!
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik zeg altijd nog steeds. Ik ben wel clean alleen zie mezelf nog als verslaafd.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik gebruik af en toe iets maar kan het ook laten als het moet en krijg geen ontwenningsverschijnselen dus tjah, is dat verslaafd?
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat gaan wij niet voor je kunnen zeggen. Punt is wel dat een verslaafde zoiets kan manipuleren. Ajoh is maar 2x per week maar wel elke week. Ik kan het best even laten maar dit kost moeite. Ik wacht minder lang dan ik in gedachten had.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#13
Recent met veel dingen proberen te stoppen. Op alcohol na op alles wel een keer teruggevallen. Alcohol zelfs begin deze avond veel cravings voor gehad.

Niet dat ik elke dag eraan zit maar ben wel afhankelijk ervan.
V
Vieze asbakLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben zeer verslavingsgevoelig, echter wel kieskeurig hierin. Mijn stemming bepaald de controle, wat 70% goed gaat. Daarnaast stel ik harde eisen aen mezelf en hou ik mij hier ook aan. Maar wel verslaafd ja
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#15
AudioAddict zei:
ik heb hier nog eens over nagedacht.
is het een symptoom door verslaving, of is het een karaktertrek die vrijwel alle verslaafde delen WAARDOOR ze verslaafd raken? Voortkomend uit trauma of dergelijke..
Klik om te vergroten...

Het is voor een stukje aangeboren. Genetisch, Maar het is niet 1 verslavings-gen, maar een setje verslavingsgenen. Zowel bij mens als dier, zien de wetenschappers op dit gebied, zoals het MIT in de VS, een setje genen, die voor een soort verslavingsgevoeligheid zorgen. Een aanleg.

Maar dan wordt het extreem ingewikkeld, want zoveel weten we ook niet over genen. En dan speelt omgeving en persoonlijkheid ook een rol. Het moet wel gefaciliteerd worden.

Men vermoed ook dat bij iemand met dat setje verslavingsgenen, de hersens iets anders reageren op een drug. Want sommige mensen, raken verslaafd na een behandeling met pijnstillers, aan die pijnstillers, zoals na een operatie in een ziekenhuis. Maar de meeste mensen, raken niet meteen verslaafd aan een korte behandeling met pijnstillers. Maar een kleine groep wel.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
AudioAddict zei:
ik heb hier nog eens over nagedacht.
is het een symptoom door verslaving, of is het een karaktertrek die vrijwel alle verslaafde delen WAARDOOR ze verslaafd raken? Voortkomend uit trauma of dergelijke..
Klik om te vergroten...
Een interessant vraagstuk. Zou beiden heel goed kunnen. Is ook lastig vast te stellen / te meten denk ik.

Al houd ik me minder bezig met die achtergrond van hoe en waarom het is ontstaan. Uiteindelijk maakt het voor het vinden van een oplossing niet veel uit denk ik of dit een kip/ei verhaal is.

Voor mezelf is het vooral van belang dat ik zie wanneer ik in een obsessie zit en eerlijk kan kijken naar de gevolgen van die obsessie. En om dan ook in te grijpen als een obsessie bepaalde levensgebieden gaat aantasten. Dat doen ze helaas al vrij snel haha

Maar ik moet wel zeggen dat als het op dat soort obsessies aankomt, ik soms wél weer op de rem kan trappen waar ik dat met drugs compleet niet kan. Voorbeeldje: in de klimhal kan ik soms een route blijven proberen omdat ik voel dat ik 'm wel zou kunnen. Maar dat ik die avond dus compleet m'n schouders verneuk en daar weer weken last van heb.

Het lukt me tegenwoordig steeds beter om dit op tijd aan te voelen en te stoppen. En dan te accepteren dat er volgende keer weer een kans is. Een halfjaar geleden ging dat nog niet.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#17
reDStone zei:
Het is voor een stukje aangeboren. Genetisch, Maar het is niet 1 verslavings-gen, maar een setje verslavingsgenen. Zowel bij mens als dier, zien de wetenschappers op dit gebied, zoals het MIT in de VS, een setje genen, die voor een soort verslavingsgevoeligheid zorgen. Een aanleg.

Maar dan wordt het extreem ingewikkeld, want zoveel weten we ook niet over genen. En dan speelt omgeving en persoonlijkheid ook een rol. Het moet wel gefaciliteerd worden.

Men vermoed ook dat bij iemand met dat setje verslavingsgenen, de hersens iets anders reageren op een drug. Want sommige mensen, raken verslaafd na een behandeling met pijnstillers, aan die pijnstillers, zoals na een operatie in een ziekenhuis. Maar de meeste mensen, raken niet meteen verslaafd aan een korte behandeling met pijnstillers. Maar een kleine groep wel.
Klik om te vergroten...
Wat het ook moge zijn, het is in ieder geval zeer interessant vind ik. Dat je een porno verslaving weg wuift vind ik dan wel weer typisch. Er is een verschil tussen chronische geilheid en iemand die porno nodig heeft om zichzelf tot een hoogte punt te krijgen wat uiteindelijk uit kan monden in iemand die niet meer kan stoppen met het kijken van porno. Je zou denken dat diegene dan dezelfde prikkels krijgt als mensen met andere verslavingen. Dus ik ben het persoonlijk niet eens met de stelling die je aanneemt op dat vlak. Ik denk wel degelijk dat een porno verslaving een legitieme verslaving genoemd mag worden. Maar het is weer een andere verslaving dan een sex verslaving... 😄
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
reDStone zei:
Nee, een pornoverslaving is geen echte verslaving.
Klik om te vergroten...
Ik heb het met je te doen gozer... Ik lees zoveel tegenstrijdigheden in je verschillende berichten.

Maar deze slaat echt alles hoor.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
reDStone zei:
En toen je geen porno keek, kreeg je last van trillingen en zweten en slecht slapen?
Klik om te vergroten...
Nogmaals, een verslaving is niet alleen fysiek. Maar ik sliep er zeker slecht door, omdat ik de hele nacht in bed aan drugs en porno dacht.
reDStone zei:
Nee, een pornoverslaving is geen echte verslaving.
Klik om te vergroten...
Want? Je doet een aantal opvallende uitspraken zonder die te beargumenteren. Weet je überhaupt wel hoe een verslaving werkt?
reDStone zei:
En of het nou zo erg is, denk ik ook niet.
Klik om te vergroten...
Jij denkt niet dat niet meer geil worden van je eigen partner erg is? Jij denkt niet dat expres doen alsof je slaapt zodat je geen sex hoeft te hebben met je partner erg is? Jij denkt niet dat allerlei leugens om maar geen sex te hoeven hebben met je partner erg is? Jij denkt niet dat letterlijk angst hebben voor sex met je partner erg is? Dit allemaal is een resultaat geweest van mijn stimulerende middelen + porno verslaving.
reDStone zei:
De pornoindustrie is fout ja, maar elke dag geil zijn is dat niet.
Klik om te vergroten...
Was ik maar elke dag geil, helaas was dat juist het grote probleem. Door mijn verslavingen heb ik de verkeerde dingen aan elkaar gekoppeld. Dus sex=snuiven +porno anders boeit het me niet.
reDStone zei:
Dit is gewoon de gedachtegang, van die minnesota-methodiek, waaruit dat 12 stappenplan, de aa en onze reguliere verslavingszorg en ggz ook redeneren.
Klik om te vergroten...
Ik heb geen 12 stappen therapie gehad, bewust niet voor gekozen. Dus dit slaat nergens op wat je nu zegt.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Ik heb het met je te doen gozer... Ik lees zoveel tegenstrijdigheden in je verschillende berichten.

Maar deze slaat echt alles hoor.
Klik om te vergroten...

Zoals ik al zei, je kan van alles een verslaving gaan noemen. Roger Federer was en is ziekelijk tennis verslaafd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."