Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBijstandsuitkering?

Bijstandsuitkering?

106 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
Torchic zei:
Volgensmij word hierboven inderdaad vergeten dat het om een bijstandsuitkering en deze word uitgekeerd door de gemeente.
Klik om te vergroten...
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeeld als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeelt als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.
Klik om te vergroten...
ik ben op mijn 25ste 100% afgekeurd door uwv en kreeg ik wajong dit nav de diagnose autisme die ik op mijn 4de al had dus arbeidongeschikt voor 18de wordt heel ruim opgevat
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
MR_CHIP zei:
ik ben op mijn 25ste 100% afgekeurd door uwv en kreeg ik wajong dit nav de diagnose autisme die ik op mijn 4de al had dus arbeidongeschikt voor 18de wordt heel ruim opgevat
Klik om te vergroten...
Klopt. Wajong kan nog na je 18de toegekend worden, maar dan moet je wel aantonen dat je al voor je 18de arbeidsongeschikt was.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zo te lezen heb je hartstikke goed bezig. Ook goed dat je de waarheid hebt gesproken. En zo zie je maar. Ze helpen je alsnog. Dat je solliciteert is ook positief.
Al is het misschien niet je droombaan. Werk is altijd beter dan geen werk. En zo creëer je ook weer extra kansen voor jezelf. 💪👍
E
EscapeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Even een update. Ik weet niet of het verstandig is om dit allemaal online te gooien maar ik moet het ergens kwijt...

Ik had vandaag de afspraak bij de gemeente.
Er werd dus wel gevraagd naar de afschriften. Dit zijn natuurlijk aanzienlijke bedragen en dat hebben ze bij de gemeente ook gezien, Ik ben eerlijk geweest en ik heb verteld dat het ook om drugs/verslaving gaat.
De mevrouw waarmee ik sprak gaf meerdere keren aan dat ik eigenlijk niet daar hoorde te zitten, dat ik jong ben met een universitair diploma, dat dit niet is hoe het hoort te gaan, etc.

Even de praktische punten (voor mezelf):
- ik ontvang straks bijstand
- ik moet 2x per week solliciteren en deze sollicitaties bijhouden in een lijst

Zoals eerder in dit topic besproken had ik gezegd naar VNN/Ixta Noa te gaan. Wat ik.... raad maar... niet gedaan heb. De mevrouw van de gemeente zei ook dat ik naar VNN moest kijken. Niet de eerste keer dat ik dit van iemand hoor. Momenteel ben ik me mentaal aan het voorbereiden om morgen bij Ixta Noa naar binnen te lopen en ik hoop dat ik dat ook echt ga doen.

Qua sollicitaties: ik heb gesolliciteerd op IT-functies/traineeships. Ik heb één sollicitatie lopen momenteel (wat ik wel positief vond klinken) waar ik deze week van terug hoor. Dit gaat om een soort startersfunctie van 40 uur per week. Ik hoop dat dit goed gaat en vooral dat ik dit aan kan. Ben wel bang dat het allemaal te veel is maar ik ga het nieuws afwachten. Als het positief is kan ik misschien vragen of minder uren (in het begin?) oké is.


er komt zoveel op me af en ik weet het gewoon niet. Ik heb de afgelopen week alleen maar zitten huilen voor mijn gevoel
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
je ben juist heel goed bezig
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Die tijd dat je van studie naar werk gaat is altijd moeilijk, vooral als je tijdens je studie niet of nauwelijks gewerkt hebt. Het zal even zoeken zijn, maar ik vermoed dat je sneller je weg gaat vinden dan je nu misschien denkt.

Even over dit:
Escape zei:
er komt zoveel op me af en ik weet het gewoon niet. Ik heb de afgelopen week alleen maar zitten huilen voor mijn gevoel
Klik om te vergroten...
Als het nu niet lekker gaat is stoppen met drugs wel prioriteit nummer één denk ik. Je moet nu niet blijven aanmodderen.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#8
Escape zei:
Ik heb Biologie gestudeerd, hiervan heb ik een bachelordiploma. Universiteit. Was begonnen aan Informatica/Computing Science , deze niet afgerond. Wel vaardigheden qua programmeren etc.
Klik om te vergroten...
Heb je het misschien al overwogen om volwassenen onderwijs te volgen? In deze sector zijn er best wat cursussen e-learning op afstand ter beschikking.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nodoubts zei:
Kansloos figuur ben je als je zo denkt, beter ga je zelf iets bereiken maar met z’n instelling gaat dat zeker nooit lukken.
En hier gaan mijn belastingcenten dan heen, naar kansloze figuren zoals jij. Wees er maar trots op.
Klik om te vergroten...

@Casrus Dit bedoel ik dus. :smirk:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Toen ik een bijstandsuitkering aanvroeg jaren geleden stonden er heel veel uitgaven van RC’s op. En er staat niet: “druks” op je afschriften. Anyway. Ik hoefde nooit te verklaren. Heb zelfs ooit een porno abonnement aangeschaft (ha ha) maar er was niemand die zei: “ulgh, die Dirkjan is echt een smeerpijp”.

Niets aan het handje.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#11
N3K0 zei:
Ik neem er genoegen mee....😎

Heb heel veel mensen die voor mij werken dankjewel 🤣🤣🤣
Klik om te vergroten...
Wat krijg jij per maand dan als ik vragen mag?
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Ja maar dat kan ook wegvallen door bv ontslag, of ziekte
Klik om te vergroten...
Ja dan kom je op de ww?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dirkjan zei:
Heb zelfs ooit een porno abonnement aangeschaft (ha ha) maar er was niemand die zei: “ulgh, die Dirkjan is echt een smeerpijp”.
Klik om te vergroten...
Ja, maar wij wisten dat al lang! :grin:

Ach ja, alsof je jezelf niet zou mogen vermaken omdat je een uitkering krijgt. Hoort er ook bij.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
_shikantaza zei:
Ja, maar wij wisten dat al lang! :grin:

Ach ja, alsof je jezelf niet zou mogen vermaken omdat je een uitkering krijgt. Hoort er ook bij.
Klik om te vergroten...
Dit ☝️ is een hele leuke opmerking 😅
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#15
annihilation zei:
Wat krijg jij per maand dan als ik vragen mag?
Klik om te vergroten...
Ff snel van internet geplukt. Er zitten geen toeslagen bij.

Personen van 21 jaar tot AOW leeftijdPer maand

Alleenstaanden/eenpersoonshuishoudens
€ 1.283,83
Alleenstaande ouders / Eenpersoonshuishouden
€ 1.283,83
Partners / gehuwden en samenwonenden
€ 1.834,042
kostendelers*€ 917,02


Het is echt geen vetpot. Heb er 6 maanden gebruik van moeten maken en als je fiets stuk is/tandarts noem maar op, dan heb je al problemen. Kleren kopen kan ook niet, betaalde sporten doen ook niet. Tis ook continue moeten opletten en aanbiedingen scoren bij de supermarkt. Je kunt haast zeggen dat het een baan word als je echt in de shit zit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ei-Salade zei:
Ff snel van internet geplukt. Er zitten geen toeslagen bij.

Personen van 21 jaar tot AOW leeftijdPer maand

Alleenstaanden/eenpersoonshuishoudens
€ 1.283,83
Alleenstaande ouders / Eenpersoonshuishouden
€ 1.283,83
Partners / gehuwden en samenwonenden
€ 1.834,042
kostendelers*€ 917,02


Het is echt geen vetpot. Heb er 6 maanden gebruik van moeten maken en als je fiets stuk is/tandarts noem maar op, dan heb je al problemen. Kleren kopen kan ook niet, betaalde sporten doen ook niet. Tis ook continue moeten opletten en aanbiedingen scoren bij de supermarkt. Je kunt haast zeggen dat het een baan word als je echt in de shit zit.
Klik om te vergroten...
Het is dan ook om in je noodzakelijke onderhoud te voorzien.

Heb er helaas ook gebruik van moeten maken (burnout), maar vond het oké dat je er niet van overhoud voor luxe(re) uitgaven. En als je écht zuinig doet kun je zelfs daarvoor sparen.

Je moet imo wel gemotiveerd blijven om daadwerkelijk te gaan werken en dat is lastiger als je met een uitkering steeds dure dingen kunt kopen.

Ben wel blij dat het bestaat hier in NL. Gun het ook iedereen die het echt nodig heeft.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Het is dan ook om in je noodzakelijke onderhoud te voorzien.

Heb er helaas ook gebruik van moeten maken (burnout), maar vond het oké dat je er niet van overhoud voor luxe(re) uitgaven. En als je écht zuinig doet kun je zelfs daarvoor sparen.

Je moet imo wel gemotiveerd blijven om daadwerkelijk te gaan werken en dat is lastiger als je met een uitkering steeds dure dingen kunt kopen.

Ben wel blij dat het bestaat hier in NL. Gun het ook iedereen die het echt nodig heeft.
Klik om te vergroten...
Precies, het moet wel een vangnet blijven, geen hangmat worden
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
miles zei:
Precies, het moet wel een vangnet blijven, geen hangmat worden
Klik om te vergroten...

Mooi gezegd.

Maar kun je er tegenwoordig echt van rond komen? Gezien alles zo duur is.
Hun krijgen misschien wel nog toeslagen
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#19
Als je het als hangmat gebruikt dan heb je maar weinig eigenwaarde 😐
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Mooi gezegd.

Maar kun je er tegenwoordig echt van rond komen? Gezien alles zo duur is.
Hun krijgen misschien wel nog toeslagen
Klik om te vergroten...
Ja dan krijg je toeslagen. (Huur en zorg)

Zonder die toeslagen zou het wel héél moeilijk worden nu, zoniet onmogelijk.


annihilation zei:
Als je het als hangmat gebruikt dan heb je maar weinig eigenwaarde 😐
Klik om te vergroten...
In het reïntegratie traject dat ik zat, werd me verteld dat de meesten daar niet echt aan het werk willen, maar gewoon het minimale doen, om die uitkering maar te rekken.

En ja, dat is het vaak: weinig eigenwaarde hebben: niet goed zien hoe jij kunt bijdragen aan de maatschappij door je talenten te benutten. Of simpelweg: niet weten wat die talenten eigenlijk zijn.

Er wordt weleens gezegd: luie bijstandstrekkers. Hoewel die er ook vast echt zijn, denk ik niet dat het meestal echt luiheid is, maar eerder het niet weten hoe je een bestaan voor jezelf kunt maken dat niet ziel-dodend is. Gewoon 'een' baan is niet de oplossing. Je moet iets vinden waarbij je vanuit jezelf voelt: dit wíl ik en ik ga hiervoor.

Voorheen zetten ze mensen in de bijstand in zo'n integratie traject nog weleens in een of andere fabriek, repetitief werk te doen, ongeacht het opleidingsniveau. Nu begrijpen ze (hier tenminste) dat voor langdurig/definitief uit de bijstand gepast werk gevonden moet worden.

Maar het blijft zo, dat op een gegeven moment de persoon zélf iets moet willen gaan doen. Zélf een visie krijgt waar hij/zij naartoe gaat werken. Anders wordt het een kwestie van je reïntegratie coach die de hele kar moet trekken en degene in de uitkering laat zich maar voortslepen (met soms de nagels nog in het zand). Niet omdat diegene per se lui is, maar omdat diegene geen visie heeft voor werk dat echt voldoening zal geven voor hem/haar specifiek. Natuurlijk wil je liever niet echt meewerken als je naar iets wordt gestuurd waar je denkt doodongelukkig te zullen zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."