#1
Ik heb het toch nog even opgezocht @Escape Je bent verplicht om bankafschriften in te leveren zodat bepaald kan worden of je recht hebt op bijstand. In principe zijn daarvoor alleen je inkomsten en saldo relevant (als je teveel spaargeld hebt krijg je ook geen bijstand). Je uitgaven zijn in principe niet relevant, behalve als daaruit blijkt dat je misschien meer geld of inkomsten hebt dan je doet voorkomen.
Door je bankafschriften in te leveren geef je een overheidsinstantie veel inzicht in je privĆ©leven en ik begrijp dat dit ongemakkelijk is. Helaas kun je dit juridisch gezien niet weigeren (zie hier). Het kan zeker zo zijn dat degene die je aanvraag beoordeeld je ongemakkelijke vragen gaat stellen. Maar in principe geeft iedereen wel geld uit aan hobbyās en zoals je zelf al aangeeft zijn je rc uitgaven niet herkenbaar als rc uitgaven. Dat zal dus geen obstakel zijn voor het krijgen van bijstand. Het kan wel zijn dat giften van je ouders als inkomsten meegerekend worden.
De uitdaging voor jou lijkt me eerder om het UWV (edit: sociale dienst/gemeente) ervan te overtuigen dat je niet kunt werken. Want anders heb je te maken met een sollicitatieplicht (je moet een x aantal keer per maand solliciteren) en een arbeidsplicht (je moet aangeboden werk aannemen). Er is veel werk op dit moment, dus ze kunnen vanuit het UWV zomaar met een baan aankomen zetten en die moet je dan aannemen. Voor jou is dat nu niet haalbaar.
Voor een keuring bij ziekte moet je waarschijnlijk alles op tafel gooien. Ze krijgen zelfs toegang tot je medisch dossier. De vraag is dan altijd wel: hoe ben je ziek geworden en wat doe je daar nu aan? Drugsgebruik kan dan wel een dingetje zijn, vooral als je nog geen hulp gezocht hebt. Veel succes alvast!
Door je bankafschriften in te leveren geef je een overheidsinstantie veel inzicht in je privĆ©leven en ik begrijp dat dit ongemakkelijk is. Helaas kun je dit juridisch gezien niet weigeren (zie hier). Het kan zeker zo zijn dat degene die je aanvraag beoordeeld je ongemakkelijke vragen gaat stellen. Maar in principe geeft iedereen wel geld uit aan hobbyās en zoals je zelf al aangeeft zijn je rc uitgaven niet herkenbaar als rc uitgaven. Dat zal dus geen obstakel zijn voor het krijgen van bijstand. Het kan wel zijn dat giften van je ouders als inkomsten meegerekend worden.
De uitdaging voor jou lijkt me eerder om het UWV (edit: sociale dienst/gemeente) ervan te overtuigen dat je niet kunt werken. Want anders heb je te maken met een sollicitatieplicht (je moet een x aantal keer per maand solliciteren) en een arbeidsplicht (je moet aangeboden werk aannemen). Er is veel werk op dit moment, dus ze kunnen vanuit het UWV zomaar met een baan aankomen zetten en die moet je dan aannemen. Voor jou is dat nu niet haalbaar.
Voor een keuring bij ziekte moet je waarschijnlijk alles op tafel gooien. Ze krijgen zelfs toegang tot je medisch dossier. De vraag is dan altijd wel: hoe ben je ziek geworden en wat doe je daar nu aan? Drugsgebruik kan dan wel een dingetje zijn, vooral als je nog geen hulp gezocht hebt. Veel succes alvast!