Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBijstandsuitkering?

Bijstandsuitkering?

106 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#1
MR_CHIP zei:
tussen bijstand en uwv zit wel verschil ja voor het aanvragen van in mijn geval de wajong waren ze heel streng met wat ze allemaal wilde weten tov de sociale dienst drechtsteden bijv
Klik om te vergroten...
Heb het even opgezocht op Google inderdaad. Bijstand lijkt makkelijker te gaan dan Wajong of ziektewet ja. Ik moest ook moeilijk veel documenten inleveren
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#2
N3K0 zei:
Ik kan me niet meer herinneren dat ik een extra vragen formulier moest invullen en ze hebben bij mijn huisarts ( enof andere instanties) niks opgevraagd. (Bij het aanvragen van een wwb)

Is het bij UWV niet ook zo dat je ziek thuis zit vanuit werk. Ipv hoe TS het omschrijft.
Klik om te vergroten...
Medische informatie opvragen doen ze voornamelijk bij het UWV en alleen als je daarvoor schriftelijk toestemming hebt gegeven.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Torchic zei:
Volgensmij word hierboven inderdaad vergeten dat het om een bijstandsuitkering en deze word uitgekeerd door de gemeente.
Klik om te vergroten...
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeeld als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeelt als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.
Klik om te vergroten...
ik ben op mijn 25ste 100% afgekeurd door uwv en kreeg ik wajong dit nav de diagnose autisme die ik op mijn 4de al had dus arbeidongeschikt voor 18de wordt heel ruim opgevat
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
MR_CHIP zei:
ik ben op mijn 25ste 100% afgekeurd door uwv en kreeg ik wajong dit nav de diagnose autisme die ik op mijn 4de al had dus arbeidongeschikt voor 18de wordt heel ruim opgevat
Klik om te vergroten...
Klopt. Wajong kan nog na je 18de toegekend worden, maar dan moet je wel aantonen dat je al voor je 18de arbeidsongeschikt was.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Klopt. Wajong kan nog na je 18de toegekend worden, maar dan moet je wel aantonen dat je al voor je 18de arbeidsongeschikt was.
Klik om te vergroten...
het was heel wat makkelijker dan normaal , normaal moet je op gesprek bij uwv dat werd allemaal telefonisch afgehandeld ivm corona , en had gelukkig woonbegeleiders die dingen konden staven,beaamen

maarja het is een stuk strenger dan sociale dienst
E
EscapeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt allemaal voor de verdere reacties.

Ja, uiteindelijk hoop ik te gaan werken. Heb een paar keer gesolliciteerd maar daar is nog niks uitgekomen.
Voor nu weet ik überhaupt niet goed wat ik wil/kan - beginnen met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of dagbesteding zijn voor mij ook opties.
Maar een 'gewone' werkplek gaat me waarschijnlijk niet zomaar lukken door mijn autisme.

Over mijn studie heb ik overigens 5/6 jaar gedaan in plaats van 3.

Het gaat inderdaad om een bijstandsuitkering, dus bij de gemeente, niet het UWV.
Ik wist zelf weinig van uitkeringen, maar omdat bij het WIJ-team dus werd aangegeven dat ik het beste bijstand kon aanvragen, heb ik daarop vertrouwd.
De sollicitatieplicht maak ik me wel zorgen over, maar ik kan niet anders dan wachten op een afspraak en eerlijk zijn lijkt me
E
EscapeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Relmuis zei:
Hier zou ik me ook op richten.
In behandeling zijn is meestal voldoende, waarom precies.gaat ze niets aan, een antwoord als GGZ is voldoende.
Volgende link gaat over bijstandsuitkering.

Request Rejected
Klik om te vergroten...

Ah, deze link geeft enigszins antwoord op mijn originele vraag:

"De sociale dienst mag meestal niet vragen naar uw uitgaven. Soms mag dat wel. Bijvoorbeeld als u bijzondere bijstand aanvraagt omdat u extra kosten (uitgaven) heeft, zoals ziektekosten of studiekosten."
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Door je autisme zullen ze je wel goed begeleiden en is de sollicitie plicht ook minder hoog. Dacht normaal 4x per week en bij zorgafdeling was het 4x per maand. Maar daar helpen ze je ook bij als je dat vraagt.
Ze komen wel vaak met van die groepswerkplaatsen op de proppen als je kan werken met behoud van uitkering. Maar daar kreeg ik moordneigingen kan totaal niet tegen groepen dus flip daar totaal. En dat was uiteindelijk ook prima en dan zoeken naar een oplossing. Het hoeft allemaal niet zo vreselijk. Helaas kan dat ook soms heb je pech maar meestal zeker met de afdeling die iets meer tijd hebben voor hun speciale uitkeringsgerechtigden valt het best mee.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeelt als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.
Klik om te vergroten...
Wat ik nog weet vanuit mijn vorige baan in de jeugdzorg is dat je wel moet aantonen dat je ziek bent en dus in behandeling bent maar in hoeverre je op de details in moet gaan durf ik niet te zeggen.

Zelf heb ik vroeger ook een paar maand bijstand gehad en was het volgensmij voldoende om aan te geven dat ik in behandeling was. En wat misschien ook meehielp dat ik verder niks hoefde aan te tonen is dat ze zagen dat ik erg gemotiveerd was voor herstel en geen ‘luie uitkeringtrekker’ was om het maar zo eventjes te benoemen.

En je kunt de Wajong ook aanvragen voor je 30e als je ziek bent geworden tijdens je studie en je daarvoor minimaal een half jaar hebt gestudeerd.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#11
@Escape , je kunt ook een andere vraag centraal stellen: wat wil jij met jouw leven ?

Ik schrijf het even ongenuanceerd: full time autist en dus levenslang 100% arbeidsongeschikt ?
Of bedenken dat je wel degelijk iets kan, dat hebt laten zien (je hebt toch die bachelor met hard werken verworven), kunt laten zien ... en daar mee aan de slag gaan ?

Solliciteren is de meest ontmoedigende activiteit die ik ken. Desondanks loont het uiteindelijk ! Een "paar keer" is niet voldoende om de moed op te geven. Wel om tijdelijk even moedeloos van te worden, dat geef ik zo toe.

Een sociaal vangnet is goed. Mijn suggestie: gebruik het als trampoline !
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#12
full time autist en dus levenslang 100% arbeidsongeschikt ?

hier ik wel effe op inhaken mocht het met een wajong in ieder geval later blijken dat je toch paar uurtjes echt werk oid of vrijwilligerswerk kan doen ,je mag bijverdienen bovenop je uitkering mits je toestemming hebt
dan kan je daar eventueel later nog mee beginnen, het is niet zo eenmaal uitkering en arbeidongeschikt = nooit mogen werken (al dan niet paar uurtjes oid)
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Zo wat een felheid.
Waarschijnlijk zit n3ko er niet voor niks in en maakt gewoon een geintje.

@annihilation uit de wwb zelf krijg ik 1155euro. Excl toeslagen.

@Nodoubts je reactie kan voor de uitkeringsontvangers ook als kwetsend worden ervaren.

Als je elke dag vroeg op moet hard werkt en net iets meer over houd als een bijstands uitkering is dat best klote.
Lijkt immers net vakantie.
Tot je er een poosje inzit dan voelt het meer als straf. Je zit ineens thuis en hebt niets meer om handen je verveelt je te pletter of nahja ik vaak wel.
Vrienden kun je vaak ook niet bellen of ff op de koffie gaan kan vaak ook niet zo makkelijk want de meeste mensen werken immers.

En dan heb je nog de reden dat iemand een uitkering heeft.

Ik kan namelijk nog geen 300m lopen zonder dat ik door de grond ga van de pijn. En dat dit ooit beter word is nog maar de vraag.

Dus ja ben er heel blij mee en weet ook dat er misbruik van gemaakt word maar dat is met alles en zal altijd wel zo blijven.

Maar iig mijn excuses dat ik er niet bij nadacht dat dit ook heel anders kon worden opgevat.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
BelowTheFlow zei:
Solliciteren is de meest ontmoedigende activiteit die ik ken. Desondanks loont het uiteindelijk ! Een "paar keer" is niet voldoende om de moed op te geven. Wel om tijdelijk even moedeloos van te worden, dat geef ik zo toe.
Klik om te vergroten...

Breek me de bek niet open!

Wat een geouwehoer!
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Solliciteren had ik zon hekel aan.
Dat zouden ze af moeten schaffen
Ik ben daar zo ontzettend slecht in.
Terwijl ik me werk gewoon goed deed.
Ben echt voorstander van dat je proeftijd dan dus ook echt een proeftijd is. Gewoon de sollicitant een kans geven zich te bewijzen.

Zo jammer dat het zo niet werkt.
Zullen best veel mensen zijn die solliciteren vreselijk vinden en zich geen houding kunnen geven en zichzelf niet aan een bedrijf kunnen verkopen maar misschien wel je beste medewerker had kunnen worden.
N
NodoubtsLid
01-01-2024, 00:00
#16
annihilation zei:
Hoeveel krijg je als je in de bijstand zit?
Klik om te vergroten...
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nodoubts zei:
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
Klik om te vergroten...
hou toch op man ,
@Mevrouw Pløp
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nodoubts zei:
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
Klik om te vergroten...
Je scoort geen punten zo… Beetje jammer dat dit de eerste reacties zijn die ik van je zie.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nodoubts zei:
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
Klik om te vergroten...
Zie je zelf niet dat jouw reactie een oordeel is en dat je generaliseert voor een grote groep mensen?

Ben met je eens dat er in de groep ook luie mensen zitten. Maar niet iedereen. Je benoemt bijvoorbeeld niet de mensen die om medische redenen, ziekte, aandoeningen etc. niet kunnen werken en in de bijstand zitten.

Wil je wat vriendelijker zijn in je reacties, want jouw antwoorden zijn niet echt motiverend om te lezen. Thanks en een fijne dag.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nodoubts zei:
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
Klik om te vergroten...
Doe maar even normaal.

Ik heb als arbeidsconsulent met mensen in de bijstand gewerkt (doelgroep lange afstand tot de arbeidsmarkt, complexe problematiek) en de meesten willen dolgraag werken. Maar kunnen en willen zijn verschillende dingen.

Regelmatig is er wel iets van arbeidspotentieel, maar zijn er daarvoor geen banen (automatisering, vergt teveel aanpassing van een functie, etc). Dan is het kijken naar vrijwilligerswerk oid.

Over de hele breedte van onze organisatie (dus alle doelgroepen van de bijstand) waren er maar weinig die echt niet wilden werken.
Ook bij degenen die wel die indruk gaven was er vaak een achterliggend probleem.

Als je in de bijnstand zit met arbeidspotentieel word je er vaak echt wel uitgefilterd en door de mangel gehaald. Dat een enkeling het wel best vindt maakt het nog niet voor de meesten een pretje.

Tot zover de persoonlijke noot, over naar de mod-functie:

Je oordeelt nogal hard, maar voegt inhoudelijk precies niets toe. Hoe denk je dat je op deze manier bijdraagt aan het 'creëren van een veilige en oordeelvrije plek voor iedereen'?

Let een beetje op je reacties en hou het gezellig graag.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."