Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBijstandsuitkering?

Bijstandsuitkering?

106 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#1
Volgensmij word hierboven inderdaad vergeten dat het om een bijstandsuitkering en deze word uitgekeerd door de gemeente.

Standaard heb je een sollicitatieplicht maar als je kunt aantonen dat je ziek bent (en dan willen ze ook graag zien dat je een behandeling volgt) kan het zijn dat je (tijdelijk) word vrijgesteld van de sollicitatieplicht.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#2
Draaimiddel zei:
Bij mij konden ze ook zien dat er meerdere keren per maand €100 werd gepind voordat ik mijn bijstand ging aanvragen, maar daar hadden ze nooit wat van gezegd of gevraagd. Ik kreeg bijstand zonder sollicitatieplicht. Maar ik zou de bijstand niet aanvragen zodat je meer te besteden hebt aan drugs.

Bij het UWV hebben ze er ook nooit om gevraagd.
Klik om te vergroten...
Meestal hebben ze problemen als er + is en niet - dus als je pint, is dit niet interessant. Echter hangt dit ook weer van het bedrag af. Als jij 5 maanden vantevoren bijvoorbeeld ineens je 10.000 spaargeld opneemt gaan ze wel vragen bij stellen.
K
KetemientjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
N3K0 zei:
Bijstand is echt prima hoor. 😇
Klik om te vergroten...

Het is maar waar je genoegen mee wil nemen..
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Dionne93 zei:
Het is maar waar je genoegen mee wil nemen..
Klik om te vergroten...
Licht ook aan wat op dat moment belangrijk is. Je kunt er prima van leven zolang je geen hele rare uitspattingen doet is het prima te doen. En dan heb je tijd en rust om aan de dingen te werken die er spelen. Word vaak neerbuigend gedaan over mensen met een uitkering maar ergens is het bij vele niet anders als een ziekte wet aangezien de meeste niet zomaar thuis zitten.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Dionne93 zei:
Het is maar waar je genoegen mee wil nemen..
Klik om te vergroten...
Ik neem er genoegen mee....😎

Heb heel veel mensen die voor mij werken dankjewel 🤣🤣🤣
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#6
zo kun je het ook bekijken idd hoeveel werknemers hebben we nu ondertussen @N3K0 nooit gedacht dat ik hierin nog hogerop kon komen joh haha
N
NodoubtsLid
01-01-2024, 00:00
#7
N3K0 zei:
Ik neem er genoegen mee....😎

Heb heel veel mensen die voor mij werken dankjewel 🤣🤣🤣
Klik om te vergroten...
Kansloos figuur ben je als je zo denkt, beter ga je zelf iets bereiken maar met z’n instelling gaat dat zeker nooit lukken.
En hier gaan mijn belastingcenten dan heen, naar kansloze figuren zoals jij. Wees er maar trots op.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dionne93 zei:
Het is maar waar je genoegen mee wil nemen..
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens.

Ben zo blij dat ik m'n hele leven al onafgebroken aan het werk ben. Net als iedereen ook wel eens een dag met tegenzin, hoort erbij.
Ben dankbaar dat ik iets doe wat ook nog eens betekenisvol is voor andere mensen. Bijzondere life-time connecties met andere mensen gemaakt.
Een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij.
Ik denk zelf: dat wat je geeft, dat krijg je terug.
Werken is voor mij een belangrijk onderdeel van m'n leven waar ik ook voldoening en geluk uit haal. Het is onderdeel van het 'pakket'.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeehond zei:
Helemaal mee eens.

Ben zo blij dat ik m'n hele leven al onafgebroken aan het werk ben. Net als iedereen ook wel eens een dag met tegenzin, hoort erbij.
Ben dankbaar dat ik iets doe wat ook nog eens betekenisvol is voor andere mensen. Bijzondere life-time connecties met andere mensen gemaakt.
Een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij.
Ik denk zelf: dat wat je geeft, dat krijg je terug.
Werken is voor mij een belangrijk onderdeel van m'n leven waar ik ook voldoening en geluk uit haal. Het is onderdeel van het 'pakket'.
Klik om te vergroten...
Zeker waar!

Typische uitkeringtrekkers die het echt om het geld doen houd ik ook niet van.

Maar helaas is het wel de realiteit dat niet iedereen (volledig) kan werken door bijvoorbeeld ziekte. Deze mensen willen over het algemeen maar al te graag werken maar soms is het niet haalbaar. En daarnaast kun je natuurlijk ook op andere manieren een bijdrage leveren aan de maatschappij. Maar ik ben het wel met je eens dat werk goed voor je is en je hier veel van leert op verschillende gebieden.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nodoubts zei:
Kansloos figuur ben je als je zo denkt, beter ga je zelf iets bereiken maar met z’n instelling gaat dat zeker nooit lukken.
En hier gaan mijn belastingcenten dan heen, naar kansloze figuren zoals jij. Wees er maar trots op.
Klik om te vergroten...
Geen leuke reactie dit. Omdat iemand een bijstandsuitkering heeft zou iemand een ‘kansloos figuur’ zijn? Daar is niks van waar, dus je moet niet zo snel oordelen (daar heb je sowieso een handje van geloof ik).

Is het misschien een idee om je bericht even weg te halen? Dan haal ik mijn reactie ook weg.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Geen leuke reactie dit.
Klik om te vergroten...
Ben het met je eens dat het geen goede reactie is.

Ik kreeg zelf nou ook niet echt bepaald een fijn gevoel van de reactie van @N3K0.

Maar dat zoek ik dan maar bij mezelf.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#12
Torchic zei:
Typische uitkeringtrekkers houd ik ook niet van.
Klik om te vergroten...
Daar gaat het mij ook om.
Niet om de mensen die vanwege gezondheid of andere goede redenen niet in staat zijn om te werken.
Ben juist blij en dankbaar dat dit vangnet er is in ons land.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Zo wat een felheid.
Waarschijnlijk zit n3ko er niet voor niks in en maakt gewoon een geintje.

@annihilation uit de wwb zelf krijg ik 1155euro. Excl toeslagen.

@Nodoubts je reactie kan voor de uitkeringsontvangers ook als kwetsend worden ervaren.

Als je elke dag vroeg op moet hard werkt en net iets meer over houd als een bijstands uitkering is dat best klote.
Lijkt immers net vakantie.
Tot je er een poosje inzit dan voelt het meer als straf. Je zit ineens thuis en hebt niets meer om handen je verveelt je te pletter of nahja ik vaak wel.
Vrienden kun je vaak ook niet bellen of ff op de koffie gaan kan vaak ook niet zo makkelijk want de meeste mensen werken immers.

En dan heb je nog de reden dat iemand een uitkering heeft.

Ik kan namelijk nog geen 300m lopen zonder dat ik door de grond ga van de pijn. En dat dit ooit beter word is nog maar de vraag.

Dus ja ben er heel blij mee en weet ook dat er misbruik van gemaakt word maar dat is met alles en zal altijd wel zo blijven.

Maar iig mijn excuses dat ik er niet bij nadacht dat dit ook heel anders kon worden opgevat.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
BelowTheFlow zei:
Solliciteren is de meest ontmoedigende activiteit die ik ken. Desondanks loont het uiteindelijk ! Een "paar keer" is niet voldoende om de moed op te geven. Wel om tijdelijk even moedeloos van te worden, dat geef ik zo toe.
Klik om te vergroten...

Breek me de bek niet open!

Wat een geouwehoer!
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Solliciteren had ik zon hekel aan.
Dat zouden ze af moeten schaffen
Ik ben daar zo ontzettend slecht in.
Terwijl ik me werk gewoon goed deed.
Ben echt voorstander van dat je proeftijd dan dus ook echt een proeftijd is. Gewoon de sollicitant een kans geven zich te bewijzen.

Zo jammer dat het zo niet werkt.
Zullen best veel mensen zijn die solliciteren vreselijk vinden en zich geen houding kunnen geven en zichzelf niet aan een bedrijf kunnen verkopen maar misschien wel je beste medewerker had kunnen worden.
N
NodoubtsLid
01-01-2024, 00:00
#16
annihilation zei:
Hoeveel krijg je als je in de bijstand zit?
Klik om te vergroten...
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nodoubts zei:
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
Klik om te vergroten...
hou toch op man ,
@Mevrouw Pløp
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nodoubts zei:
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
Klik om te vergroten...
Je scoort geen punten zo… Beetje jammer dat dit de eerste reacties zijn die ik van je zie.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nodoubts zei:
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
Klik om te vergroten...
Zie je zelf niet dat jouw reactie een oordeel is en dat je generaliseert voor een grote groep mensen?

Ben met je eens dat er in de groep ook luie mensen zitten. Maar niet iedereen. Je benoemt bijvoorbeeld niet de mensen die om medische redenen, ziekte, aandoeningen etc. niet kunnen werken en in de bijstand zitten.

Wil je wat vriendelijker zijn in je reacties, want jouw antwoorden zijn niet echt motiverend om te lezen. Thanks en een fijne dag.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nodoubts zei:
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
Klik om te vergroten...
Doe maar even normaal.

Ik heb als arbeidsconsulent met mensen in de bijstand gewerkt (doelgroep lange afstand tot de arbeidsmarkt, complexe problematiek) en de meesten willen dolgraag werken. Maar kunnen en willen zijn verschillende dingen.

Regelmatig is er wel iets van arbeidspotentieel, maar zijn er daarvoor geen banen (automatisering, vergt teveel aanpassing van een functie, etc). Dan is het kijken naar vrijwilligerswerk oid.

Over de hele breedte van onze organisatie (dus alle doelgroepen van de bijstand) waren er maar weinig die echt niet wilden werken.
Ook bij degenen die wel die indruk gaven was er vaak een achterliggend probleem.

Als je in de bijnstand zit met arbeidspotentieel word je er vaak echt wel uitgefilterd en door de mangel gehaald. Dat een enkeling het wel best vindt maakt het nog niet voor de meesten een pretje.

Tot zover de persoonlijke noot, over naar de mod-functie:

Je oordeelt nogal hard, maar voegt inhoudelijk precies niets toe. Hoe denk je dat je op deze manier bijdraagt aan het 'creëren van een veilige en oordeelvrije plek voor iedereen'?

Let een beetje op je reacties en hou het gezellig graag.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."