Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBijstandsuitkering?

Bijstandsuitkering?

106 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Escape zei:
Ik heb Biologie gestudeerd, hiervan heb ik een bachelordiploma. Universiteit. Was begonnen aan Informatica/Computing Science , deze niet afgerond. Wel vaardigheden qua programmeren etc.
Klik om te vergroten...
Heb je het misschien al overwogen om volwassenen onderwijs te volgen? In deze sector zijn er best wat cursussen e-learning op afstand ter beschikking.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nodoubts zei:
Kansloos figuur ben je als je zo denkt, beter ga je zelf iets bereiken maar met z’n instelling gaat dat zeker nooit lukken.
En hier gaan mijn belastingcenten dan heen, naar kansloze figuren zoals jij. Wees er maar trots op.
Klik om te vergroten...

@Casrus Dit bedoel ik dus. :smirk:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Toen ik een bijstandsuitkering aanvroeg jaren geleden stonden er heel veel uitgaven van RC’s op. En er staat niet: “druks” op je afschriften. Anyway. Ik hoefde nooit te verklaren. Heb zelfs ooit een porno abonnement aangeschaft (ha ha) maar er was niemand die zei: “ulgh, die Dirkjan is echt een smeerpijp”.

Niets aan het handje.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#4
N3K0 zei:
Ik neem er genoegen mee....😎

Heb heel veel mensen die voor mij werken dankjewel 🤣🤣🤣
Klik om te vergroten...
Wat krijg jij per maand dan als ik vragen mag?
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Ja maar dat kan ook wegvallen door bv ontslag, of ziekte
Klik om te vergroten...
Ja dan kom je op de ww?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dirkjan zei:
Heb zelfs ooit een porno abonnement aangeschaft (ha ha) maar er was niemand die zei: “ulgh, die Dirkjan is echt een smeerpijp”.
Klik om te vergroten...
Ja, maar wij wisten dat al lang! :grin:

Ach ja, alsof je jezelf niet zou mogen vermaken omdat je een uitkering krijgt. Hoort er ook bij.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Ja, maar wij wisten dat al lang! :grin:

Ach ja, alsof je jezelf niet zou mogen vermaken omdat je een uitkering krijgt. Hoort er ook bij.
Klik om te vergroten...
Dit ☝️ is een hele leuke opmerking 😅
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#8
annihilation zei:
Wat krijg jij per maand dan als ik vragen mag?
Klik om te vergroten...
Ff snel van internet geplukt. Er zitten geen toeslagen bij.

Personen van 21 jaar tot AOW leeftijdPer maand

Alleenstaanden/eenpersoonshuishoudens
€ 1.283,83
Alleenstaande ouders / Eenpersoonshuishouden
€ 1.283,83
Partners / gehuwden en samenwonenden
€ 1.834,042
kostendelers*€ 917,02


Het is echt geen vetpot. Heb er 6 maanden gebruik van moeten maken en als je fiets stuk is/tandarts noem maar op, dan heb je al problemen. Kleren kopen kan ook niet, betaalde sporten doen ook niet. Tis ook continue moeten opletten en aanbiedingen scoren bij de supermarkt. Je kunt haast zeggen dat het een baan word als je echt in de shit zit.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#9
Voor de duidelijkheid; ik ging uit van een bijstandsuitkering omdat TS dat noemde.
Of heb ik het verkeerd?
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#10
Relmuis zei:
Voor de duidelijkheid; ik ging uit van een bijstandsuitkering omdat TS dat noemde.
Of heb ik het verkeerd?
Klik om te vergroten...
Aha, gaat dat bij het UWV (die afdeling) zo anders dan? Want volgens mij is het gewoon standaard documentatie.

Als het op een andere manier gaat, dan heb ik niets gezegd. 🤪
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Bij bijstand kun je wel een zorg coordinator krijgen dan gaat alles iets makkelijker. Maar moet je dus wel kunnen laten zien dat je die nodig hebt.

Uwv weet ik niet meer is te lang terug.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Spyro zei:
Aha, gaat dat bij het UWV zo anders dan? Want volgens mij is het gewoon standaard documentatie.

Als het op een andere manier gaat, dan heb ik niets gezegd. 🤪
Klik om te vergroten...
Ik kan me niet meer herinneren dat ik een extra vragen formulier moest invullen en ze hebben bij mijn huisarts ( enof andere instanties) niks opgevraagd. (Bij het aanvragen van een wwb)

Is het bij UWV niet ook zo dat je ziek thuis zit vanuit werk. Ipv hoe TS het omschrijft.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#13
MR_CHIP zei:
tussen bijstand en uwv zit wel verschil ja voor het aanvragen van in mijn geval de wajong waren ze heel streng met wat ze allemaal wilde weten tov de sociale dienst drechtsteden bijv
Klik om te vergroten...
Heb het even opgezocht op Google inderdaad. Bijstand lijkt makkelijker te gaan dan Wajong of ziektewet ja. Ik moest ook moeilijk veel documenten inleveren
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#14
N3K0 zei:
Ik kan me niet meer herinneren dat ik een extra vragen formulier moest invullen en ze hebben bij mijn huisarts ( enof andere instanties) niks opgevraagd. (Bij het aanvragen van een wwb)

Is het bij UWV niet ook zo dat je ziek thuis zit vanuit werk. Ipv hoe TS het omschrijft.
Klik om te vergroten...
Medische informatie opvragen doen ze voornamelijk bij het UWV en alleen als je daarvoor schriftelijk toestemming hebt gegeven.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Torchic zei:
Volgensmij word hierboven inderdaad vergeten dat het om een bijstandsuitkering en deze word uitgekeerd door de gemeente.
Klik om te vergroten...
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeeld als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeelt als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.
Klik om te vergroten...
ik ben op mijn 25ste 100% afgekeurd door uwv en kreeg ik wajong dit nav de diagnose autisme die ik op mijn 4de al had dus arbeidongeschikt voor 18de wordt heel ruim opgevat
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#17
MR_CHIP zei:
ik ben op mijn 25ste 100% afgekeurd door uwv en kreeg ik wajong dit nav de diagnose autisme die ik op mijn 4de al had dus arbeidongeschikt voor 18de wordt heel ruim opgevat
Klik om te vergroten...
Klopt. Wajong kan nog na je 18de toegekend worden, maar dan moet je wel aantonen dat je al voor je 18de arbeidsongeschikt was.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#18
OtherShore zei:
Klopt. Wajong kan nog na je 18de toegekend worden, maar dan moet je wel aantonen dat je al voor je 18de arbeidsongeschikt was.
Klik om te vergroten...
het was heel wat makkelijker dan normaal , normaal moet je op gesprek bij uwv dat werd allemaal telefonisch afgehandeld ivm corona , en had gelukkig woonbegeleiders die dingen konden staven,beaamen

maarja het is een stuk strenger dan sociale dienst
E
EscapeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bedankt allemaal voor de verdere reacties.

Ja, uiteindelijk hoop ik te gaan werken. Heb een paar keer gesolliciteerd maar daar is nog niks uitgekomen.
Voor nu weet ik überhaupt niet goed wat ik wil/kan - beginnen met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of dagbesteding zijn voor mij ook opties.
Maar een 'gewone' werkplek gaat me waarschijnlijk niet zomaar lukken door mijn autisme.

Over mijn studie heb ik overigens 5/6 jaar gedaan in plaats van 3.

Het gaat inderdaad om een bijstandsuitkering, dus bij de gemeente, niet het UWV.
Ik wist zelf weinig van uitkeringen, maar omdat bij het WIJ-team dus werd aangegeven dat ik het beste bijstand kon aanvragen, heb ik daarop vertrouwd.
De sollicitatieplicht maak ik me wel zorgen over, maar ik kan niet anders dan wachten op een afspraak en eerlijk zijn lijkt me
E
EscapeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Relmuis zei:
Hier zou ik me ook op richten.
In behandeling zijn is meestal voldoende, waarom precies.gaat ze niets aan, een antwoord als GGZ is voldoende.
Volgende link gaat over bijstandsuitkering.

Request Rejected
Klik om te vergroten...

Ah, deze link geeft enigszins antwoord op mijn originele vraag:

"De sociale dienst mag meestal niet vragen naar uw uitgaven. Soms mag dat wel. Bijvoorbeeld als u bijzondere bijstand aanvraagt omdat u extra kosten (uitgaven) heeft, zoals ziektekosten of studiekosten."

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."