Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe ontwikkelt een speed verslaving zich?

Hoe ontwikkelt een speed verslaving zich?

159 antwoorden
157 weergaven
18-5-2026
d
dollegekskeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

Ik ben in de 2e fase al gaan minderen en gaat me prima af.
Nu alleen nog als het toevallig 'op mijn pad komt' en ze vragen of ik ook iets wil.
Ga er iig niet meer hard naar op zoek

Goeie topic (Y)
L
LoeloeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dumpy zei:
zaagmans zei:
Naar mijn mening wordt je niet verslaafd, maar heb je dat meegekregen in je genen, je wordt er mee geboren.
Klik om te vergroten...

Dat is naar mijn mening echt bullshit. Dus er zijn mensen die gewoon niet verslaafd kunnen worden volgens jou? Dat slaat echt nergens op.
Er zijn inderdaad zwakkere en minder zwakkere mensen, maar dat zit niet in je genen.
Klik om te vergroten...


Als ik zo vrij mag zijn om te reageren op de beide quotes dan denk ik dat hij bedoelt dat je door iets in je genen eerder of vatbaarder bent voor een verslaving, en niet zozeer dat je alleen dan dus maar verslaafd kan worden, dat kan iedereen. Maar ik geloof ook wel dat er een bepaalde ''afwijking'' in iemand's hersenen of genen ertoe kan leiden dat je eerder blijft hangen in gebruik en eerder mee in aanraking zal komen.
k
kunlanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Loeloe zei:
Dumpy zei:
zaagmans zei:
Naar mijn mening wordt je niet verslaafd, maar heb je dat meegekregen in je genen, je wordt er mee geboren.
Klik om te vergroten...

Dat is naar mijn mening echt bullshit. Dus er zijn mensen die gewoon niet verslaafd kunnen worden volgens jou? Dat slaat echt nergens op.
Er zijn inderdaad zwakkere en minder zwakkere mensen, maar dat zit niet in je genen.
Klik om te vergroten...


Als ik zo vrij mag zijn om te reageren op de beide quotes dan denk ik dat hij bedoelt dat je door iets in je genen eerder of vatbaarder bent voor een verslaving, en niet zozeer dat je alleen dan dus maar verslaafd kan worden, dat kan iedereen. Maar ik geloof ook wel dat er een bepaalde ''afwijking'' in iemand's hersenen of genen ertoe kan leiden dat je eerder blijft hangen in gebruik en eerder mee in aanraking zal komen.
Klik om te vergroten...

Er is effectief een 'verslavingsgen' dit maakt je dus meer vatbaar voor een potentiele verslaving, maar het is ook niet zo dat je dan ALTIJD verslaafd zal geraken. En mensen die nooit verslaafd geraken aan iets zal je volgens mij ook niet snel vinden.
U
UmLid
01-01-2024, 00:00
#4
helder beeld

waar ik het zeker deels mee eens ben

de laatste maanden eigenlijk geen feest meer gedaan zonder (veel) speed

daarom dit weekend anders en lsd nemen
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het probleem is denk ik dat jonge mensen niet willen geloven dat zij ook verslaafd kunnen worden. Dat zij ook zwakker zijn dan een product.
Daarom gaan ze zich vasthouden aan ideeen als dat het aan een gen zou liggen (dat zij dan waarschijnlijk zelf niet denken te hebben)

Zelf heb ik gelukkig de fouten gewoon met wiet en alcohol gemaakt en kende ik nog geen harddrugs toen ik jong was. Overmatig gebruik van wiet en alcohol is opzich al beroerd genoeg, maar heeft mij geleerd dat ik ook gewoon een zwak mens ben net zoals jullie. Daardoor heb ik nu wat meer respect voor (hard)drugs en hoop ik dat ik nog lang in fase in 1 kan blijven :)

ohja de tijd tussen mijn eerste joint en een wiet verslaving was denk ik een kleine 10 jaar. Dus als je al een paar jaar blowt zonder verslaving zegt dat nog niet dat je het gen niet hebt hoor.
t
tijdbomLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

Als ik nog even wat toe mag voegen om het samen te vatten.

Hoe ik denk dat een speedverslaving zich ontwikkeld, en hoe het anders is van een andere verslaving:
Een speed verslaving is te vergelijken vicieuze cirkel lenen.
Net als mensen die teveel op krediet kopen, daardoor in de schulden komen, en weer moeten lenen om hun schulden af te betalen, en weer moeten lenen om hun leningen af te betalen enz.
Het is niet zo dat je verslaafd raakt doordat je niet meer zonder kan, of dat je lichaam er om blijft schreeuwen.
Je kan niet meer zonder omdat je speed neemt, en dat je vervolgens in een dal brengt waar je alleen met speed uit kan klimmen.
Het punt is dat je dus uit die vicieuze cirkel moet blijven. Zolang je zorgt dat je gewoon de kans krijgt om weer terug op een clean ritme te komen, door bijv. een periode na intensief gebruik te nemen waarin je niks hoeft behalve herstellen, heb je het minste risico.

Bij lichamelijk verslavende middelen is het veel meer het geval dat je er voor moet zorgen dat je lichaam er niet aan gewend raakt, anders kom je op een punt waarop je nooit meer kan gebruiken, zonder in een verslavingsperiode terecht komt.
Als je brak op je werk zit zal ketamine of hero of crack je niet helpen te presteren. En daar moet je dus op letten dat je niet denkt zolang je geestelijk ook best zonder zou kunnen, je goed zit.

Anyone agrees?
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

Agreed.
Ik vind een geestelijke verslaving ergens een teken van een zwakke geest hebben. Klinkt misschien grof, maar voor iemand begint te roepen lees de rest :)

Ik denk dat afkicken net is als studeren, je kan het wel, maar alleen als je het echt wilt, of als je echt een sterke geest hebt. Ik kan pas studeren een paar uur voor een examen omdat het anders echt niet nodig is denk ik dan. Teken van een zwakke geest, weet ik en geef ik toe.
Zelfde met afkicken, veel mensen kunnen afkicken, maar waarom zouden ze? Als je geestlelijk afhankelijk bent is een reden vinden zeer moeilijk, net als een reden vinden om te studeren als je door en door lui bent :tongueout: Je ziet dat veel mensen afkicken als ze een keer bijna gestorven zijn, of als ze op het punt staan het enige dat ze nog graag zien te verliezen, zoals je vriendin. Dan is het echt nodig om af te kicken, want anders ben je alles kwijt.

Natuurlijk zijn er mensen die zonder een dramatische gebeurtenis hun verslaving inzien en er zelf iets aan doen, heel veel respect voor die mensen en hun wilskracht :)


Wel een prachtige tekst :) Denk dat er veel mensen zich in kunnen herkennen, ik ook :) in de 2-3 keer per jaar en dat wordt dan behouden :) Gelukkig maar, ik zou me niet in kunnen beelden hoe kapot je bent na een paar dagen wakker te zijn, en geen behoefte het te ontdekken.
L
Little MonkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

Respect, meer kan ik er niet van maken, respect gast. Mooi stukje, helder, overtuigend en sterk.

Ik hoop dat niemand ooit ergens aan verslaafd raakt maar ik hoop wel dat het een verslaving niet langer gezien wordt als taboe. Het moet gezien worden als een ziekte waarbij op een bepaald moment niet meer gesproken kan en mag worden van 'eigen verantwoordelijkheid'.

Tot dat moment hoop ik dat mensen inzien waar ze mee bezig zijn, en nog kunnen stoppen.

groetjes,

Little Monk(ey)
T
TaatLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

Little Monk zei:
Ik hoop dat niemand ooit ergens aan verslaafd raakt
Klik om te vergroten...
:rolleyes: :tearsofjoy:
t
tijdbomLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

Ivoos zei:
Agreed.
Ik vind een geestelijke verslaving ergens een teken van een zwakke geest hebben. Klinkt misschien grof, maar voor iemand begint te roepen lees de rest :)

Ik denk dat afkicken net is als studeren, je kan het wel, maar alleen als je het echt wilt, of als je echt een sterke geest hebt. Ik kan pas studeren een paar uur voor een examen omdat het anders echt niet nodig is denk ik dan. Teken van een zwakke geest, weet ik en geef ik toe.
Zelfde met afkicken, veel mensen kunnen afkicken, maar waarom zouden ze? Als je geestlelijk afhankelijk bent is een reden vinden zeer moeilijk, net als een reden vinden om te studeren als je door en door lui bent :tongueout: Je ziet dat veel mensen afkicken als ze een keer bijna gestorven zijn, of als ze op het punt staan het enige dat ze nog graag zien te verliezen, zoals je vriendin. Dan is het echt nodig om af te kicken, want anders ben je alles kwijt.

Natuurlijk zijn er mensen die zonder een dramatische gebeurtenis hun verslaving inzien en er zelf iets aan doen, heel veel respect voor die mensen en hun wilskracht :)


Wel een prachtige tekst :) Denk dat er veel mensen zich in kunnen herkennen, ik ook :) in de 2-3 keer per jaar en dat wordt dan behouden :) Gelukkig maar, ik zou me niet in kunnen beelden hoe kapot je bent na een paar dagen wakker te zijn, en geen behoefte het te ontdekken.
Klik om te vergroten...
Hmm deels mee eens. Bij studeren is het duidelijk waarom je het wel zou moeten doen. Er zit een duidelijke stok achter de deur. Als je dat niet hebt bij een geestelijke verslaving wordt het lastig.
Als je verslaafd ben kan je logisch denkvermogen best wel beinvloed worden door je verslaving.
Het is je rationeel denkvermogen en niet je emotie die je laat stoppen. Maar als je een paar reden bedenkt om te stoppen, en terwijl je stop continu redenen bedenkt om weer te beginnen (en dat gebeurt gewoon), waar je op dat moment ook gewoon rationeel van kunt zeggen dat je er meer waarde aan hecht, staak je poging vrij gemakkelijk. (Ik heb dat ervaren met stoppen met roken iig)
Wat ik bedoel te zeggen is dat je echt een drive moet hebben (een duidelijke reden of menselijke steun), die er voor zorgt dat je je hele afkickperiode blijft realiseren dat afkicken echt is wat je wilt.
Dan is het alleen nog vechten tegen geestelijke pijn, en als het dan niet lukt is het een zwakke geest idd.
K
KetaboyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

Damm dit is dusdanig herkenbaar dat ik het haast beangstigend vind ^^ Respact
0
033AmnesiaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

033Amnesia zei:
Hey mensen,

Ik heb tot nu toe zo'n 6x XTC, 10x coke en 1x speed gedaan. Coke is natuurlijk het geweldigste gevoel ter wereld, maar 'tis veel te duur, werkt veel te kort en is veel te verslavend in mijn ogen, om ermee door te gaan. XTC vind ik the bomb :hearteyes: en ga ik verstandig, zo'n 1x in de 2 maanden gebruiken. Nou heb ik 1x speed gedaan, en ik snap er echt totaal geen fuck van wat mensen hier boeiend aan vinden. 'T enigste wat ik ervan merkte is dat je een beetje scherper ziet ofzo, en je gewoon totaal niet kan slapen (wat is hier zo leuk aan? ja oke, als je het hele weekend door wilt begrijp ik het), maar verderest vind ik het de domste drug ter wereld. Ik kan niet inzien hoe mensen dit boeiend kunnen vinden om te gebruiken.

Komt dit doordat het misschien slechte speed was ofzo? Wat hoor je er nou eigenlijk precies van te voelen? Wat is er zo boeiend aan om dit te gebruiken? Mensen die weleens XTC EN weleens Speed hebben gedaan, snappen mij toch 100% als ik zeg dat speed troep is vergeleken met XTC, of heb ik het fout?

Tell me something I don't know...? :wave:
Klik om te vergroten...

(Ge-quote uit een topic van mij)

Nou hier heb ik dus gelijk duidelijk antwoord op, erg interessant en informatief om te lezen!

:wave:
G
GeminiLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

Wat een goed stuk!
Het kostte me wat moeite om het helemaal in 1 x te lezen, maar met wat pauze's tussendoor heb ik het gelezen.

Respect voor JewCookie! :grin:
0
033AmnesiaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

Naar dit topic was ik al een tijdje op zoek, hoezo is dit nog geen sticky?

Hmm hoelaat is het trouwens :P
p
psychopsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

alles wat je dagelijks nuttigt is een verslaving
A
AldousLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

Mooi beschreven! Goed dat dit soort dingen hier ook staan!
i
inferno33Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Hoe ontwikkeld een speed verslaving zich?

Zeker goed dat dit topic gebumped is.. Een van de betere topics van DF, want ik denk dat mensen er echt beter door na gaan denken over hun gebruik. Was het al eerder tegengekomen, maar nu zit ik eerlijk gezegd te denken aan een sticky? Bij een drugsforum zou mss wel wat (gestructureerde) verslavingspreventie mogen.
f
foxyLid
01-01-2024, 00:00
#18
De eerste keer dat ik speed nam was fantastisch. Ik was heerlijk aan het dansen in een discotheek, kon blijven drinken, zat gezellig te praten met iedereen in mijn buurt en werd niet moe. Ik voelde me geweldig, tot ik 's morgens thuiskwam en vond dat ik moest slapen. Naarmate de uren verstreken voelde ik me steeds ellendiger. Het slapen lukte niet en toch had ik het idee dat ik moe was. Ik werd slechtgezind en uiteindelijk zelfs ziek.

Daarna heb ik het heel lang niet meer gebruikt en als ik me dan toch liet verleiden stuitte ik telkens op dat niet kunnen slapen en het slappe gevoel dat je krijgt omdat je niet eet.

Ondertussen heb ik leren omgaan met speed en zijn we goede vrienden geworden. Ik begin meestal te snuiven tijdens het uitgaan als ik me dronken begin te voelen. Als ik dan thuiskom leg ik me lekker op de bank en geniet ik even van dat wazige gevoel dat ontstaat door het vele drinken op speed. Als dat begint te verdwijnen snuif ik wat bij, ga me douchen en probeer wat fruit of yoghurt te eten. Ik ruim wat op als dat nodig is, maar doe niet veel inspanning.
Toen ik werkte bleef ik nooit meer dan 1 nacht wakker. Dan nam ik iets als Seroquell om te kunnen slapen.
Nu blijf ik wakker tot ik aan mijn lichaam voel dat het welletjes geweest is. Ik kan dan ook zonder "zware" medicatie slapen. Soms 1mg Temesta en ik kan een paar uurtjes slapen. Als ik dan wakker word eet ik en als ik niks te doen heb ga ik gewoon weer verder.
Ik maak dan bommetjes omterug op gang te komen en doe eigenlijk alles wat ik moet doen. Ik ga wandelen met de honden, ik kook, poets, ruim op, doe de was en strijk, ga inkopen doen,.. "vrienden" en familie (niet-gebruikers) ontwijk ik liever omdat ik dat niet zo prettig vind. Ik denk dat het te confronterend is voor mezelf. Ook zit ik dan lekker in mijn eigen wereldje en heb ik geen behoefte aan anderen. Alleen mijn vriend verdraag ik dan. Die heb ik dan het liefst zo veel mogelijk bij me. Lekker onzin verkopen en heel veel seks!

Vandaag is het woensdag. Zaterdag Ging ik uit en snoof ik speed. Vannacht heb ik geslapen. Vanmiddag rond 12u heb ik een capsule gevuld met speed. Beetje verslaafd toch denk ik?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
Lijkt wel beetje op een verslaving ja, maar goed geen idee hoeveel je neemt en dergelijke. Anders iets minderen ? Of geen aanleiding/behoefte toe?
f
foxyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zaterdagnacht 2g gekocht en daar kan ik nu nog 1 capsule van vullen en dan is het op. Mijn vriend heeft hiervan ook gebruikt. (al begin ik me nu af te vragen of het niet meer was want ik lijk er goed mee toe te komen)
Ik snuif meestal 1lijntje als ik dronken begin te worden om van dat gevoel af te zijn en een uurtje later nog eentje om strak te worden. Als ik dan thuiskom leg ik me even neer en rond een uur of 10 's morgens neem ik terug een lijntje.
Als ik die avond ga slapen dip ik rond de middag en namiddag nog een keer. Dippen bij speed is echt goor, ik weet het. De hoeveelheid die je dan binnenkrijgt is niet zo veel.
Als ik nog een nacht doorga neem ik 's avonds een capsule of een dipje en probeer ik wel wat te "rusten" 's nachts. Meestal drink ik dan ook alcohol.
's Morgens eet ik en tegen de middag maak ik me een capsule klaar. In de late namiddag neem ik er nog eentje. Meestal begin ik dan lichtjes te hallucineren. Het lijkt of het gordijn beweegt of ik zie iets vanuit mijn ooghoeken. Afhankelijk van hoe erg het is neem ik 1 of 2 temesta, xanax,.. Echt goed slaap ik dan nog niet, maar ik krijg toch een beetje rust.
De dag erna maak ik nog 2 of 3 capsules. Strak voel ik me dan niet meer, maar ik vind het een fijn gevoel dat mijn hersenen niet meer zo goed lijken te werken. Ik heb dan ook geen zorgen, alleen maar chillen. Die nacht kan ik goed slapen.
Soms neem ik de volgende dag nog wat tegen de "afkick". Ik voel me dan niet meer moe, maar heb ook niet overdreven veel energie. Ik zorg dan wel dat ik goed gegeten heb voor ik wat neem.
Het weekend dat daarop volgt gebruik ik niet want daar heb ik dan echt geen zin meer in. Soms gebruik ik dat 2 of 3 weekends niets meer, afhankelijk van wat ik te doen heb en hoe ik me voel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."