Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe ontwikkelt een speed verslaving zich?

Hoe ontwikkelt een speed verslaving zich?

159 antwoorden
155 weergaven
18-5-2026
p
peprickLid
01-01-2024, 00:00
#1
mooi stuk.
had ik allemaal eerder moeten weten. tot een jaar geleden gebruikte ik 3-6 gram per week, gedurende 2 jaar, daarvoor ongeveer 2 jaar recreatief.
mijn probleem echter: ik was dakloos en werkloos, ik liep dus 4a5 dagen achter elkaar WAKKER rond, dan ging ik 2a3 dagen nuchteren, en dan weer en weer, toen ik mijn huisje kreeg werd dit nog erger, bijna dagelijks. kon op een gegeven moment ook gewoon slapen(en strak wakker worden) eten enz.
tot ik een zware drugspsychose kreeg een jaar geleden: zoals ik beschreef in de topic het handboek voor de pepjunk.
nu na een jaar weer eens gedaan. heerlijk.
maar nu heb ik ook een baan. als ik die psychose niet had gekregen (en ik ben al bekend met schizofrenie) waar had ik dan gestaan nu? waarschijnlijk 'weer' op straat. of erger.
misschien niet slim om toch weer pep te nemen ik weet het, maar ik geloof niet in volledige abstinentie, alcohol en wiet kan ik nu ook met mate gebruiken, moet met pep ook lukken. in ieder geval weet ik nu hoe het er in sluipt.
L
LiesetteLid
01-01-2024, 00:00
#2
Iedereen die ik ken is beland in een kliniek ... wel spijtig

De amfetamine is helaas de baas lijkt wel.
Persoonlijk word ik gelukkig pep moe na een maandje ofzo ...

Ben dan weer een langere tijd onthoudend, blijft toch gewoon sterk spul die 70%.
Dan nog maar niet te spreken over de variaties aan psychoses die het de gebruiker aan doet, ik heb ze allemaal wel gezien nu, van mensen die zich helemaal open krabben tot ziekelijke achtervolgingswaanzin.

Zullen jullie het allemaal rustig aan doen met die amfetamine het is geen grap en het is geen speelgoed !!

Kusje Liesette :hearteyes:
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Amfetamine wint altijd klaar...

Is het nou omdat je 3 dagen moe bent na gebruik of is het omdat je verslaafd raakt. Maar Speed wint jij niet.

Wat je zegt over pep moe. Dat heb ik ook na een tijdje voor mij heftiger gebruik ben ik er klaar mee moet ik er niks van hebben en dan na een tijd pas weer.


Liesette zei:
Iedereen die ik ken is beland in een kliniek ... wel spijtig

De amfetamine is helaas de baas lijkt wel.
Persoonlijk word ik gelukkig pep moe na een maandje ofzo ...

Ben dan weer een langere tijd onthoudend, blijft toch gewoon sterk spul die 70%.
Dan nog maar niet te spreken over de variaties aan psychoses die het de gebruiker aan doet, ik heb ze allemaal wel gezien nu, van mensen die zich helemaal open krabben tot ziekelijke achtervolgingswaanzin.

Zullen jullie het allemaal rustig aan doen met die amfetamine het is geen grap en het is geen speelgoed !!

Kusje Liesette :hearteyes:
Klik om te vergroten...
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jemoet haast wel wat ophebben wil je dit aflezen :P
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bobsacamano zei:
Amfetamine wint altijd klaar...
[knip]
Klik om te vergroten...

Bij speedgebruik merk je tenminste wanneer je beter kan stoppen, het is geen drug die je zonder problemen continu kan gebruiken.

ik gebruik al lang genoeg dagelijks speed, maar af en toe moet ik gewoon wat dagen rust pakken, veel eten en slapen.

Zat andere drugs kun je voor je gevoel blijven gebruiken zonder dat je in de gaten hebt hoe je toestand is. bij speed merk je in elk geval zeker de nadelige effecten, en dat je af en toe echt moet kappen.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben het hier heel erg mee eens hoor. Je krijgt echt wel op je flikker iedere keer. Maar dat noem ik ook winnen. Gelukkig kan jij dan wel even stoppen bijtanken en weer doorgaan. Veel mensen lukt dat niet.

MeejheM zei:
Bobsacamano zei:
Amfetamine wint altijd klaar...
[knip]
Klik om te vergroten...

Bij speedgebruik merk je tenminste wanneer je beter kan stoppen, het is geen drug die je zonder problemen continu kan gebruiken.

ik gebruik al lang genoeg dagelijks speed, maar af en toe moet ik gewoon wat dagen rust pakken, veel eten en slapen.

Zat andere drugs kun je voor je gevoel blijven gebruiken zonder dat je in de gaten hebt hoe je toestand is. bij speed merk je in elk geval zeker de nadelige effecten, en dat je af en toe echt moet kappen.
Klik om te vergroten...
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ga me met de volgende opmerking mogelijk niet populair maken, maar ik waag het er toch maar op.

Hoewel het oorspronkelijke stuk klaarblijkelijk veel mensen helpt en goed doet, heb ik toch bezwaar tegen hoe de informatie wordt gebracht, en waar de informatie vandaan komt.

De schrijver geeft al vrij snel aan dat de informatie vooral de eigen ervaring betreft, aangevuld met dingen die hij op dit forum heeft gevonden. Dat is allemaal niet erg wetenschappelijk en wat je zelf ervaart in geval van een drugsverslaving moet je sowieso argwanend bekijken.

In plaats daarvan staat het relaas onder een kop die een veel algemenere en feitelijkere indruk wekt: zo gaat het met speedverslavingen in het algemeen.

1. Dat is ten eerste niet onderbouwd
2. Dat is ten tweede niet waar
3. Dat is ten derde potentieel riskant

Ik zal het uitleggen: hoewel de goede bedoelingen heel duidelijk zijn, en dat er veel kenmerkende toestanden worden beschreven kan het zo zijn dat mensen die dit lezen en denken dat het algemeen geldende feiten zijn een speedverslaving opbouwen terwijl ze in de veronderstelling zijn dat dat niet zo is, omdat ze nog niet aan de "criteria" voor de "volgende fase" voldoen.

Voorbeeld : "Verslaafden gebruiken speed bij alle activiteiten in het dagelijks leven, maar geen enkele verslaafde is ook op deze manier begonnen. "

Daar staat dus eigenlijk: als je niet bij alle activiteiten in het dagelijks leven speed gebruikt, dan ben je niet een verslaafde.

Oeps.

"Ja maar je snapt zelf wel zeker dat dat niet letterlijk moet worden opgevat..." Ik snap dat wel ja, maar ik weet inmiddels dat er jonge mensen zijn die echt ontstellend naief zijn dat ze hier niet aan twijfelen, of zichzelf zo voor de gek houden dat ze gewoon een dag per week en een uur per dag geen speed gebruiken, want dan is het OK.

Het stuk waarschuwt dat een verslaving er geniepig insluipt, en dat is heel terecht opgemerkt, maar vervolgens ontkracht het die boodschap door een verslaafde als voortdurende gebruiker neer te zetten. Terwijl de enige mensen die naar mijn idee echt voortdurend onder invloed is van amfetamines de therapeutische gebruiker met ADHD is, omdat dat de enige manier is om dat uberhaupt vol te houden.

Het is niet zo dat informatie niet nuttig is als die vanuit een perspectief is geschreven of geen wetenschappelijke basis heeft, maar dan moet het, zeker als het om tricky issues als zelfbedrog en verslaving gaat, wel duidelijk zijn dat het om een relaas gaat van een verslaafde in pllaats van om een algemeen model.

Ik zou de titel dus aanpassen en bovenin verwijzen naar een betere beschrijving van wanneer iemand wel of niet verslaafd is aan iets, namelijk de diagnostische kriteria uit de DSM V. Dat is ook geen wiskunde, maar het is in elk geval onder redactie van zeer veel specialisten uitgebracht.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... -of-drugs/

Elf criteria. Als je aan twee a drie ervan voldoet, ben je al licht verslaafd.
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#8
In feite is dagelijks gebruik minder schadelijk dan wekelijks. Door tolerantie krijgt je lichaam niet de enorme dreun die een niet-tolerante gebruiker krijgt (niet kunnen eten, vergeten te drinken, drie dagen niet slapen, daar ben je flink van de kaart van. Hypertermie (te warm lichaam) zorgt voor oxidatieve stress en dat is de oorzaak van schade in de hersenen, niet de stof amfetamine zelf. Al deze effecten worden snel minder na de derde achtereenvolgende dag amfetaminegebruik.)

Dat speed de eerste paar keer een betere high oplevert dan daarna ooit nog zal gebeuren is doordat je serotoninesysteem ook wordt aangesproken, en dat gaat vrij snel blijvend achteruit. Daarover heb ik net een veel te lange lap tekst uitgefreakt in deze nostalgie-thread viewtopic.php?f=4&t=53968
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#9
In feite is dagelijks gebruik minder schadelijk dan wekelijks.
Klik om te vergroten...
Heb je daar een bron van?

Ik drink ook nog eens elke dag, en mij hoor je nooit klagen over een kater, dus dat is beter, behalve voor je lever, hersenen etc. hetzelfde geld voor de meeste drugs, je nieren, lever, hart, hersenen of een combinatie daarvan gaat gewoon kapot(niet exclusief die organen).
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#10
MeejheM zei:
In feite is dagelijks gebruik minder schadelijk dan wekelijks.
Klik om te vergroten...
Heb je daar een bron van?

Ik drink ook nog eens elke dag, en mij hoor je nooit klagen over een kater, dus dat is beter, behalve voor je lever, hersenen etc. hetzelfde geld voor de meeste drugs, je nieren, lever, hart, hersenen of een combinatie daarvan gaat gewoon kapot(niet exclusief die organen).
Klik om te vergroten...

Ik denk dat ik wel een bron moet kunnen vinden.

Het verschil tussen alcohol en een aantal (lang niet alle) middelen is het volume waarin je het binnenkrijgt en de intrinsieke giftigheid van alcohol die niet per se gangbaar is bij drugs. Het zijn vaak de effecten die schade aanrichten (zoals bij speed vooral de oxidatieve stress van een te warm lijf met te weinig vocht erin en natuurlijk de uitputting van het dopaminesysteem zelf) in plaats van de stoffen.

Kan effe duren voordat ik met een of ander vaag vodje aankom waarin staat dat sommige mieren dit leken te hebben :)
B
BariadreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het is alweer een tijdje geleden dat deze topic gestart is. Helaas is het onderwerp een topic van alledag ... Wat is dit super omschreven, complimenten.

Ik moet bekennen dat ik sinds een paar maanden ook wel een probleem heb met speedgebruik. Iets meer dan een jaar geleden heb ik een gewichtsreducerende operatie ondergaan. Sindsdien ga ik vaker op pad en stappen, omdat ik daar nu wel de energie voor heb.

Vroeger- voordat ik in een isolement terecht kwam - ging ik regelmatig stappen en nagenoeg altijd met een paar pillen op. Want "stappen zonder" vond ik al gauw niet meer leuk. Ik vind stoned zijn veel leuker dan dronken zijn.
Maar helaas toen m'n interesse in uitgaan weer opnieuw terug kwam, kwam ook het verlangen terug naar die pillen. Door Google (!) kwam ik op een 06-nummer van iemand die mij het e.e.a. kon leveren. Doodeng, maar toch gedaan. M'n behoefte aan dope was groter dan de angst voor vreemden. Maar later attendeerde iemand mij op 4FMP. Legaal te bestellen via het internet. Niet zo lekker als het 'echte spul', maar aan de andere kant ben je minder waus en heb je minder een down periode. Geen rotgevoel op dinsdag. Alleen een hinderlijke (echt niet normaal) extreem droge bek. Veel droger dan bij het echte spul.

M'n nieuw verworven dealer levert helaas geen speed, maar op een oud en nieuw feest in Toffler iemand leren kennen die mij wel kon helpen aan speed. En inmiddels zit ik al aan m'n 2e bestelling van 20 gram speed. M'n voorraad gaat echt heel snel.
Het gebruik is toegenomen en gebruik het ook regelmatig op m'n werk. Ik vul dan 3 capsules met een mespuntje speed. En één neem ik na ontbijt en tanden poetsen. Dan krijg ik zo'n heerlijke rush in de auto. Wordt dan scherp (denk ik dan) en heb ik zo'n enorme zin in de dag en werk. Echt! Dan neem ik rond de middag nog ééntje (vaak sla ik lunch over want heb dan echt geen trek) en einde van de middag vaak ook.
Zeker als ik ga hardlopen 's avonds. Dan is het hardlopen een stuk makkelijker.

Tot nu toe lukt het me wel om na een paar dagen gebruik mezelf tot de orde te roepen. Maar als ik het topic verhaal lees, vrees ik het ergste.

Het fijne ervan vind ik:

Socialer
Ik ben op zich een lonely wolf, maar als ik speed op heb, wil ik heel graag onder de mensen zijn / of communiceren via whatsap. Kortom: ben ik veel socialer. Als ik geen speed op heb, heb ik geen behoefte / veel minder om te whatsappen.
Ik appte vroeger nooit. Als ik speed gebruik, zit ik soms uren te appen met iedereen. Door veel mensen wordt dit als "zeer gezellig" ervaren. Ik chat dan niet over mezelf, maar vraag heel veel aan de ander. Meestal niet oppervlakkig, maar over onderwerpen die er toe doen.

Heb zin in alles .. zin in werk, het leven lacht me toe
Ik ben normaliter niet zo van het bellen, maar als ik op een werkdag speed gebruik vind ik het ineens niet erg om voor m'n werk te bellen. Hele verhalen praat ik dan met relaties. Super gezellig ook weer. Ik kom op zinnen en geintjes waar ik normaal gesproken niet op zou komen.
M'n productiviteit gaat echt behoorlijk omhoog op een dag waarop ik gebruik. Het is dus niet zo dat ik dan alleen maar aan het praten ben. M'n collega's zouden gek worden haha

Minder verlegen
Als ik speed op heb ben ik veel minder verlegen en het praten gaat veeeeeel makkelijker.
Als ik naar de kroeg ga, heb ik wel het idee dat iedereen naar me kijkt omdat ik 'vreemder' oog.
Maar aan het einde van de nacht, word ik wel stiller, maar voel ik me heerlijk.

Sporten is heerlijk
Voor m'n operatie kon ik amper een paar honderd meter lopen, nu heb ik de halve marathon gelopen. Mede dankzij speed.
Zonder speed heb ik vaak niet eens zin om te lopen.

Behoefte om 'terug op aarde te komen'
Maar na een dag of 3-4 speed gebruik, voel ik me rotter worden en heb ik er behoefte aan om nuchter te zijn. M'n behoefte om terug op aarde te komen is groter dan de behoefte om opnieuw speed te gebruiken om m'n fake-energie niveau op te krikken. GELUKKIG MAAR.

Ik realiseer als iedereen hier hoe slecht deze troep is voor je lijf. Ergo: ik gebruik speed voornamelijk in capsules (die je leeg kunt kopen). Maar omdat ik een maagomleiding heb ondergaan komt datgene wat ik inslik niet in m'n maag, maar gaat vrijwel direct m'n dunne darm in. Ik weet dus niet wat dit voor EXTRA consequenties heeft op langere termijn t.o.v. van iemand die geen maagomleiding heeft gehad.

Jammer dat dit spul zo lekker is (qua gevoel niet qua smaak :P ). Voor mijn gevoel ben ik met speed op, diegene die ik wil zijn: sociaal, communicatief vaardig, scherp, gevat en energiek.

Hopelijk een fase
Ik hoop dat dit een fase is en dat ik gauw een lieve vriendin tegen het lijf loop. Na jaren geen liefde gevoeld te hebben (ook niet naar mezelf toe - mede door overgewicht), zonder romantiek en/of aanrakingen (heb al jaren geen s*x gehad) ben ik daar echt aan toe. Ik weet nagenoeg zeker dat ik stop met gebruiken als ik liefdesgeluk vind. Zwak van mezelf he?! Zielig ventje voel ik me soms.

Van de eetverslaving naar drugsverslaving?
Overigens, soms denk ik ook dat het speedgebruik een beetje als vervanging van het eten is. Vroeger gebruikte ik het eten om leegtes op te vullen en neig van de ene verslaving naar een andere verslaving over te gaan.

Vervangers zonder die vervelende bijwerkingen? Ritalin?
Zijn er middelen die ongeveer dezelfde positieve effecten als hierboven omschreven maar minder van het negatieve. Waarschijnlijk niet, maar wil het toch gevraagd hebben.
Ik las laatst dat Ritalin ook een "soort amfetamine" is. Zou het deels dezelfde uitwerking kunnen helpen als hierboven omschreven? Iemand ervaring hiermee?

Verhaal lang geworden omdat ik vandaag gebruikt heb
Ook dit verhaal is langer geworden dan van tevoren bedacht .. maar ook vooral omdat ik vandaag dus speed op heb. Die woorden blijven maar komen ...
Excuses voor het lange betoog :grin:

Ik wens iedereen een leven waarin hij / zij gelukkig is. Het liefst een leven waarin je het geluk uit jezelf kunt halen en niet uit hulpmiddelen (alcohol/sex/drugs/gokken e.d.) of anderen (relaties). Dat meen ik echt.

Een dikke oprechte knuffel
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#12
Paracelsus (Theophrastus Bombastus von Hohenheim 1493-1541) vermeldde al in de 16de eeuw dat "de dosis het vergif maakt", met andere woorden dat alles uiteindelijk giftig is, als de hoeveelheid maar groot genoeg is.
Klik om te vergroten...

Ongeacht welke middelen je gebruikt, het zal toch afgebroken worden. daarbij zijn vaak je lever of nieren betrokken. Dat levert volgens mij altijd wel schade op.
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#13
MeejheM zei:
Dat levert volgens mij altijd wel schade op.
Klik om te vergroten...

Een waar woord. Afgezien van Goeie Ouwe Uncle Acid dan. Maar dat is sowieso een rare drug.
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#14
prachtig, is het puur je eigen ervaring of heb je ook literatuur gebruikt? :)
Q
QocaïneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Speed op werk is inderdaad super.
Ik ben me daar van bewust, en weet hoe 'gevaarlijk' dat is.
Vandaar dat ik geen speed meer gebruik op het werk.

Met studeren.. vooral werkstukken maken wil ik nog wel eens aan de amf zitten.

Alleen functioneel zou je kunnen zeggen.
M
MaikelkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ikzelf ben tot "periode 3" gekomen (maanden 4-7) zoals jij ze beschrijft. Op dat moment heb ik zelf al gemerkt dat het te ver ging dus ben toen gelijk een stap terug gegaan.
Gebruik het nu nog 1 á 2 keer per maand. Maar inderdaad, het sluipt zo in je
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik zit al een paar jaar in periode 7 ...


SAVE MY SOUL !!!
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#18
Goede topic...

Ik heb al een week en 4 dagen geen speed gehad.
Hooray for me :wave:
S
SupervliegLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik herken heel erg dat het snuiven op zondag steeds erger wordt, met als excuus de brakheid uit te stellen tot savonds. Maargoed ik gebruik amper nog, eens in de paar weken (gelukkig).
k
kajaLid
01-01-2024, 00:00
#20
:flushed: met dank voor dit topic

erg informatief (en belangrijk) voor me
om in een periode als deze te lezen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."