Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe ontwikkelt een speed verslaving zich?

Hoe ontwikkelt een speed verslaving zich?

159 antwoorden
156 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb de afgelopen 3 weken zonder gedaan, ben helaas gisteren teruggevallen......
Wat was dat lijntje heerlijk.....

Ik denk dat het best wel heeeel erg moeilijk gaat worden om te stoppen....
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is een sneeuwbal effect.
In het begin ben je dagenlang naar de klote als je een nachtje wakker blijft. Na een tijdje weet je precies tot hoe lang je door moet gaan met bijnemen om de dag erna je goed te voelen en vervolgens weer te kunnen slapen. Een tijdje daarna neem je een heel klein lijntje na het wakker worden om de ergste dip op te kunnen vangen.

Uiteindelijk heb je jezelf overtuigd dat je op allerlei alledaagse momenten een lijntje kunt pakken. Je hebt dan ook geen last meer van katers na periodes van wakker blijven. Je bent alleen een dag of 2 heel erg leeg en vermoeid en hongerig. Maar emotioneel ben je dan al zo vervlakt dat je niet kunt spreken van je kut voelen. Je bent gewoon leeg van binnen dan.
P
PsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#3
weyoun22 zei:
Het is een sneeuwbal effect.
In het begin ben je dagenlang naar de klote als je een nachtje wakker blijft. Na een tijdje weet je precies tot hoe lang je door moet gaan met bijnemen om de dag erna je goed te voelen en vervolgens weer te kunnen slapen. Een tijdje daarna neem je een heel klein lijntje na het wakker worden om de ergste dip op te kunnen vangen.

Uiteindelijk heb je jezelf overtuigd dat je op allerlei alledaagse momenten een lijntje kunt pakken. Je hebt dan ook geen last meer van katers na periodes van wakker blijven. Je bent alleen een dag of 2 heel erg leeg en vermoeid en hongerig. Maar emotioneel ben je dan al zo vervlakt dat je niet kunt spreken van je kut voelen. Je bent gewoon leeg van binnen dan.
Klik om te vergroten...

Inderdaad...
J
JunkDeluxeeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind dit topic echt super maar ik denk de reden dat het 'niet zo veel' gelezen word , is omdat de teksten allemaal ellenlang zijn, miss kun je ze opdelen in alinea's zodat ze 'leuker' te lezen zijn?
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#5
JunkDeluxeee zei:
Ik vind dit topic echt super maar ik denk de reden dat het 'niet zo veel' gelezen word , is omdat de teksten allemaal ellenlang zijn, miss kun je ze opdelen in alinea's zodat ze 'leuker' te lezen zijn?
Klik om te vergroten...

Bij deze heb ik wat meer alinea's gemaakt, niet te veel, omdat elke alinea wel een bepaald onderdeel behandeld. Ook gelijk wat spelfouten aangepast zodat het iets makkelijker te lezen wordt.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Svali zei:
JunkDeluxeee zei:
Ik vind dit topic echt super maar ik denk de reden dat het 'niet zo veel' gelezen word , is omdat de teksten allemaal ellenlang zijn, miss kun je ze opdelen in alinea's zodat ze 'leuker' te lezen zijn?
Klik om te vergroten...

Bij deze heb ik wat meer alinea's gemaakt, niet te veel, omdat elke alinea wel een bepaald onderdeel behandeld. Ook gelijk wat spelfouten aangepast zodat het iets makkelijker te lezen wordt.
Klik om te vergroten...
Dank Svali! Ziet er goed uit. Heb er maar sticky van gemaakt. Goede informatie staat erin, scheelt misschien weer zoekwerk voor sommige denk ik.
e
eenzame verslaafdeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben nu ongeveer een jaar verslaafd aan speed en heb zo mijn pieken en dallen ik ben van plan aftekicken in een inrichting want wil niet meer afhankelijk zijn van een middel. Ik heb de laatste tijd de volgende klachten ik ben heel erg wantrouwend naar een bepaald persoon omdat ik verder bijna niemand zie aangezien ik verslaafd ben. Ik zie een soort aura bij mensen en dingen soms en verder lijkt mijn gehoor extreem goed, ik hoor telkens een soort stroming en zie hele kleine stofjes vliegen en kleine flitsjes verder trek ik erg aan touwtjes van mijn t-shirts omdat dat dan heel raar aanvoelt als het aan heb het lijkt wel televen heel apart moeilijk uitteleggen ook verder ben ik niet gek ofzo en ook niet van de wereld. Weet iemand hier iets van of welleens van gehoord, graag jke reactie erg gerustellend dankjewel!!! :confused: :confused: :wave:
D
DuracellLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat ik graag zou willen weten is waarom speed vooral gesnoven wordt.
Ik vind zelf het effect van slikken een stuk fijner en werkt trouwens ook nog langer.
n
norcoLid
01-01-2024, 00:00
#9
JuxtaClaus zei:
Wat ik graag zou willen weten is waarom speed vooral gesnoven wordt.
Ik vind zelf het effect van slikken een stuk fijner en werkt trouwens ook nog langer.
Klik om te vergroten...
Het werkt langer is klote als je nog wil slapen :wink:

Ik hoor btw van iedereen hier dat je een kater hoort te hebben na speedgebruik.
Ik heb hier echter nooit last van ( zelfs niet na een aantal weken dagelijks gebruik en vervolgens een tijdje (maand) stoppen)
Hoe kan dit? of heb ik gewoon geluk?
i
it'smeLid
01-01-2024, 00:00
#10
just luck :P
P
Paddo100Lid
01-01-2024, 00:00
#11
just 100% pure colombian caffeine
c
chrzzLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ikzelf heb veel ervaring met speedverslaving, en naar mijn mening is het een puur mentale verslaving. Ik ben van mijn 14 tot 17 jaar verslaafd geweest aan speed, waarbij ik op sommige momenten soms 10 gram goede kwaliteit met 1 vriend wegsnoof op een nacht. Dit is natuurlijk ongelooflijk onverantwoord gebruik, maar op dat moment besefte ik dat totaal niet.

Ik had meer en meer pep nodig en voelde na de eerste 4 maanden gebruik eigenlijk nog bijna niks meer van speed. Ik bleef er gewoon wakker van en was socialer, en dat was ook de reden dat ik het gebruikte. Het maakte sociaal contact super eenvoudig en dat was voor mij echt een soort wondermedicijn. Ik denk dat dit bij veel mensen verslaving veroorzaakt, omdat ze heel onzeker zijn (of zoals mij een stoornis als Asperger Syndroom hebben, waardoor sociaal contact zeer zwaar is).

Echter hoe verder ik ging met de speed, hoe meer ik de negatieve effecten ervan begon te merken. In het begin kon ik makkelijk 3 dagen wakker blijven van een gram of 2, en de dag daarna voelde ik me gewoon normaal, alleen wat moe. Maar met dat de tijd voorbij ging kreeg ik meer en meer last van extreme kutgevoelens de dag na gebruik, en ook zelfs tijdens gebruik soms. Hoofdpijn, hartkloppingen, depressie, ik woog nog maar 45kg als 16 jarige jongen... Ik had ook nooit energie om iets te doen, alleen als ik veel had gesnoven kon ik echt actief zijn. Ook mijn tanden gingen volledig naar de kloten door het vele klapperen met je tanden (ik deed ook regelmatig XTC in die tijd).

Er is toen een bepaald moment gekomen dat ik besefte dat het zo niet verder kon, en dat de upper drugs veel te schadelijk waren voor het lichaam. Ik was niet klaar om te stoppen met drugs, maar ben toen begonnen met weed roken, wat ik in mijn speed periode haatte. Vreemd genoeg vond ik het nu wel leuk, en sindsdien heb ik echt een afkeer gekregen van amfetamines. Alhoewel dat ik moet toegeven dat ik eens in de 3-4 maanden nog wel eens een lijntje of 2 durf snuiven, maar daar blijft het dan ook bij. Niet meer meerdere grammen op een avond.

Ik denk dat dat nodig is om te stoppen met speed, dat je beseft dat je lichaam echt kapot gaat aan dat spul. Ik heb al zeer veel drugs gebruikt voor mijn leeftijd (ik ben hier niet fier op en raad het iedereen af, maar weet dus waarover ik spreek) en ik vind dat speed 1 van de slechtste drugs voor je lichaam is die er zijn. Stop met die rotzooi, want uiteindelijk ga je eruit zien als die crystal meth junkies, zoek maar eens "faces of meth" op. Onze Europese amfetamine is bijna hetzelfde als dat spul als je dat nog niet wist, gewoon minder sterk.
a
afraidtechLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ben misschien wel erg traag met mijn reactie, Maar goed :)

Het ging bij mij allemaal in rap tempo iig een stuk sneller dan beschreven.
Ik was een rasechte polygebruiker en ik gebruikte dan ook echt alles wat los en vast zat.
Had in het verleden wel eens speed gedaan, maar vond het nooit echt bijzonder was meer van de psychedelica enzo.

Totdat ik de kracht van speed echt begon te waarderen en ik ineens een stuk creatiever werd ben namelijk freelance fotograaf (wel typerend is dat onder invloed van pep mijn werk een stuk duisterder werd) en was destijds gitarist in een metalband, al snel nadat ik pep had herondekt merkte ik dat ik dus veel beter werk leverde, dus kon al snel niet meer zonder om het zelfde te produceren, dat heb ik een paar weken volgehouden om pep op die manier te gebruiken. Maar wist wel dat je sociaal sterker word van pep dus ik dacht al snel dat kan ik ook op mijn werk proberen was namelijk verkoper en dus veel moest praten, en jullie kunnen raden dat ik ontzettend veel verkocht.

Wat destijds een bijkomend voordeel was dat de vermoeidheid als sneeuw voor de zon wegging en dus nachten kon doorhalen en zodoende veel meer tijd had om ban allerlij projecten te gaan doen, maar al snel sliep ik 6 nachten niet meer en trok maar 1 nacht vooruit om te slapen.

Op een gegeven moment raakte ik werkloos met wat toen een bijkomend voordeel was dat ik nog meer tijd had om te gebruiken en vooral ook veel meer en stopte dus ook grote hoeveelhedenn van het witte goden poeder door mijn neus en zat al snel op ongeveer 20 tot 30 Gr. In de week en dat is misschien in jullie ogen belachelijk veel wat het ook is, maar wat moet je dan met die opgebouwde tolerantie.

Die levenstijl toen ik werkloos was hield ik ongeveer 2 maand vol en toen liep de pep mijn zijn keerzijde zien na 3 overdosissen, waarvan 1 bewust kwam ik in een zware psychose terecht die naar mijn weten 3 maanden heeft geduurd wat ik im die drie maanden heb gezien wens ik niemand toe het was letterlijk de hel.


Maar goed wat ik dus wil zeggen tegen de mensen die nieuwsgierig zijn of al aan het experimenteren zijn, pas er mee op vroeg of laat laat het zijn echte aard zien en dan is het hoogstwaarschijnlijk te laat, in het begin lijkt het leuk maar eenmaal zwaar verslaafd is het een hel, alleen als ik al terugdenk en mij besef dat ik bij de simpelste klusjes niet meer kon functioneren zonder eerst een lijn pep te nemen dan ben je diep gezonken, maar helaas is het de keiharde realiteit van een diehard pepjunk.

Ben er inmiddels as november 2 jaar van af (Zie mijn vorige topic). En ik kan jullie vertellen ik denk er nog elke dag aan en mis het als een exvriendin waar je een jarenlange goede relatie mee hebt gehad en die pas verbroken hebt. De ene dag of met een beetje geluk een week wat minder maar de drang is net zo tergend als je ffies een keer een dagje geen dope hebt.
a
afraidtechLid
01-01-2024, 00:00
#14
Even wat toevoegen en de tijd dat ik echt losgeslagen was gebruikte ik totaal geen andere drugs wat opzich best raar is als een verstokte roker en in die tijd moest ik de dag ook absoluut beginnen en eindigen met een goede joint en in de tussentijd natuurlijk ook de nodige joIntjes maar in die laatste twee maand van mijn pepgebruik totaal geen andere drugs gebruikt moet zeggen dat ik dat wel typerend vond :)
s
schorpioen6Lid
01-01-2024, 00:00
#15
oke verhaal/vraag

op mn 17e wel eens geexperimenteerd. Speed/coke/ghb/xtc
goeie en minder goeie ervaringen mee, maar nergens spijt van

klein jaartje terug kreeg ik weer contact met een vriendin van me.
we hadden een keer spontaan afgesproken en ze zei dat ze langs een gozer zou gaan om wat speed te halen. Ik stond daar wel voor open en kreeg ook een lijntje aangeboden waar ik geen nee tegen zei.
Het ging die tijd niet zo heel goed met me ivm stress van de studie/relatie/financiele situatie.
Afspreken met die vriendin was altijd een avontuur. We deden lekker spontaan en gek met elkaar en dat was wel een ontsnapping aan al die stress.
Na een tijdje ging ik het afspreken met haar en daarbij het snuiven van speed ook gebruiken om te ontsnappen.
We spraken iedere week een paar keer af en gingen dan bij haar chillen of naar die gozer toe of de stad in en ik gebruikte ook steeds vaker. Na een tijdje kwam ik een beetje in de knoop.
Alle frustraties die ik kon vergeten tijdens het drugs gebruiken
kwamen er thuis uit en ik reageerde alles af op mn vriend.
Ook op school liep ik achter en ontweek ik het maken van verslagen en dergelijke.
Ik ben iets gaan minderen en deed beter mn best op school.
Heb geprobeerd contact te zoeken met een psycholoog maar kon mijn ei daar gwn niet kwijt.
Toen de opleiding op zijn einde kwam heb ik ontzettend moeten knokken, maar uiteindelijk mn diploma gehaald.

Mezelf meteen voorgenomen om beter op mn gezondheid te gaan letten en het drugs gebruik nog een stuk te minderen.
Het contact met die vriendin werd een stuk minder (allebei gwn druk met andere dingen)
Nieuwe baan en een nieuw begin en het ging weer een stuk beter met mn vriend dus ik wilde me daar 100% voor inzetten. Het verhaal wat ik aan het begin las is redelijk herkenbaar. Ik koppel (onbewust) het gebruiken van drugs aan verschillende activiteiten zoals verjaardagen en uitgaan. De eerste periode heb ik ook weleens drugs op het werk gebruikt en als ik gwn een avondje met vrienden afsprak. Dat heb ik mezelf afgeleerd en kost me nu geen enkele moeite meer. Maar als ik uitga of een verjaardag heb, kan ik het vaak toch niet laten. Dat is vooral omdat ik anders erg moe ben (zwak immunsysteem, alijd al last van gehad)

Laatst ben ik een beetje gaan testen in hoeverre het mijn functioneren bellemmerd. Als ik weet dat ik de volgende dag dingen te doen heb, spreek ik met mezelf af om niet te gebruiken en dat doe ik ook niet. Soms zeg ik daarvoor een verjaardag af of ga ik eerder naar huis bij het uitgaan.
Ik ben wel redelijk tevreden met het resultaat tot nu toe. Ik geef liever wat leuke dingen op om mijn verantwoordelijkheden na te komen, maar op den duur wil ik het toch kunnen combineren zonder drugs te gebruiken.

Een maand geleden ging ik een weekend weg met wat vrienden en had ik speed meegenomen zodat ik gwn het weekend kon knallen. Uiteindelijk heb ik een topweekend gehad zonder te gebruiken!

Vanavond had ik een verjaardag waar ik helemaal geen zin in had omdat ik gwn moe was van de hele week werken en nu gebruikte ik wel. Ik nam me voor om niet meer dan 3 keer een puntje te snuiven en dat is gelukt.

Toch ben ik in mn hoofd nog wel geregeld bezig met het gebruik van drugs. Het gevoel dat ik het kán gebruiken vind ik best geruststellend.
Ik denk dat ik eens in de week a 2 weken gebruik. Dat is dus aanzienlijk minder dan een paar maanden terug, toen was het wel ongeveer om de dag.

Er is één persoon met wie ik hier wel eens over praat en die ziet het niet als een probleem. Toch ben ik er zelf niet helemaal gerust op en zou ik het liefst over een half jaar helemaal gestopt zijn(of hoogstens tijdens een gelegenheid zoals oud&nieuw)

Graag hoor ik wat gedachten/reacties van anderen hierop
en misschien wat tips om meer energie te krijgen zonder middeltjes te gebruiken die slecht voor me zijn?
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Bariadre

Misschien is het handig om een psycholoog op te zoeken, aangezien het probleem echt volledig mentaal is bij jou (wat je ook zelf erkent). Door speed wordt je degene die je altijd wilt zijn, maar je weet dat, ondanks dat je speed op hebt, nog steeds jezelf bent? Speed maakt het alleen makkelijker om je zo te gedragen. Drugs laat je geen dingen doen die je normaal niet zou kunnen doen (oké, enige training hierin is vereist natuurlijk).

Voorbeeldje hiervan is dat een vriend van mij de afgelopen tijd vrij gesloten begon te worden, maar toen hij laatst (voor het eerst trouwens) XTC had genomen, is hij sindsdien veel opener, kan hij veel makkelijker weer genieten van dingen (hij heeft bijvoorbeeld moeite nu met stilzitten als hij een goed nummer hoort :P) en voelt hij zich ook gewoon een stuk beter, puur en alleen omdat hij één keer XTC heeft gedaan en die ervaring hem deed inzien dat het puur aan hemzelf lag.

Nou is XTC wel iets anders dan speed, maar ik denk dat een psycholoog jou kan helpen om de goede eigenschappen die je 'krijgt' van speed een standaard onderdeel van jou te maken (of tenminste makkelijker maakt voor jou om deze eigenschappen op te roepen). Het vergt wat tijd, maar het moet zeker mogelijk zijn.

En verder, hardlopen met speed op is misschien niet heel verstandig. Speed verlegt aardig je grenzen, en misschien heb je dan niet door dat je tijdens het lopen over je eigenlijke grens bent gegaan. Ik zou, als ik jou was, proberen om hard te lopen zonder speed op. In het begin gaat het erg lastig (alhoewel, ik gok dat je onbewust al enige conditie hebt opgebouwd als je al zoveel gram erdoorheen hebt gejaagd met steeds een kleine dosis - of je moet een heel groot mes hebben :P), maar er is een reden dat die marathon lopers zoveel trainen (als het goed is zonder doping te gebruiken): het is gewoon verdomde zwaar. Drugs erbij gebruiken lijkt het makkelijker te maken, maar het zou toch veel geweldiger zijn als je diezelfde prestaties kan behalen terwijl je nuchter bent.

Maar het is goed van je dat je nu al inziet dat het eigenlijk fout gaat. Nu moet je ook nog de lastigste stap nemen - er ook daadwerkelijk iets tegen doen.
B
BariadreLid
01-01-2024, 00:00
#17
Peppi en Coki zei:
@Bariadre

Misschien is het handig om een psycholoog op te zoeken, aangezien het probleem echt volledig mentaal is bij jou (wat je ook zelf erkent). Door speed wordt je degene die je altijd wilt zijn, maar je weet dat, ondanks dat je speed op hebt, nog steeds jezelf bent? Speed maakt het alleen makkelijker om je zo te gedragen. Drugs laat je geen dingen doen die je normaal niet zou kunnen doen (oké, enige training hierin is vereist natuurlijk).
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor je betrokken reactie. Lief van je ...
Ik denk ook dat je gelijk hebt. Ik zie het nu als een fase, alleen een hele ongezonde fase. Ik vertrouw erop dat ik het allemaal op korte termijn zat ben. Dat had ik niet met eten, maar dat is toch iets heel anders. Ook ongezond, maar overal voor handen. Met sp**d is dat anders.

Ik wil wellicht een een coach benaderen ipv psycholoog, die mij hiermee kan helpen.

Fijn weekend.

Dikke knuffel
c
curiuslionLid
01-01-2024, 00:00
#18
Chapeau! Beter kan je het niet uitleggen... Ik lees exact zoals het bij mijzelf ook is gegaan... Hardtimes (nog steeds) om het te laten liggen...

Modedit: het word onoverzichtelijk om zo'n lange post te quoten. Hoewel het een goede duidelijke post is.
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Liesette zei:
Iedereen die ik ken is beland in een kliniek ... wel spijtig

De amfetamine is helaas de baas lijkt wel.
Persoonlijk word ik gelukkig pep moe na een maandje ofzo ...

Ben dan weer een langere tijd onthoudend, blijft toch gewoon sterk spul die 70%.
Dan nog maar niet te spreken over de variaties aan psychoses die het de gebruiker aan doet, ik heb ze allemaal wel gezien nu, van mensen die zich helemaal open krabben tot ziekelijke achtervolgingswaanzin.

Zullen jullie het allemaal rustig aan doen met die amfetamine het is geen grap en het is geen speelgoed !!

Kusje Liesette :hearteyes:
Klik om te vergroten...

Iedereen die je kent ja? Jezus, dan moet je ook een eenzaam leven hebben de laatste tijd
E
Exilia13Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Moet zeggen dat dit stuk mij niet zo heel erg aansprak.. er wordt naar mijn idee nog op een te lange baan nagedacht...
Ik begon met speed op mijn 18de. Wat als eerste keer bij een oudere vriend begon samen met een collega, werd bij mij al gauw 5 gram per 2 weken (normale hoeveelheid hier om te halen in een keer, voor een gram spreken ze echt niet af).

Al snel dat die vijf gram mijn normale (niet extreme) hoeveelheid in de week werd.
Op school pakte ik een lijntje op de wc als het saai was of als ik moe was of gewoon uit gewoonte.
Als ik ook maar iets moest doen (werken/school/op visite/ kamer poetsen !!, uitgaan met "nuchtere" vriendinnen/shoppen maakt niet uit wat) ik pakte een lijntje.
Zelfs op stage in het basisonderwijs heb ik bijgepakt op de wc, wat ik echt verschrikkelijk vind achteraf. Was geen gevaar, (oplettendheid genoeg) bleef kalm en lief tegen de kids maar alsnog, ergens blij dat ik het zo goed kon verbergen...

Drie jaar lang heb ik deze levenstyle volgehouden.. nu begrijp ik niet hoe ik dat aan heb gekunnen, misschien dankzij het "verplichte" eten thuis bij mijn ouders. Mocht niet opvallen dus heb mezelf echt aan eten toe gezet.
Maar goed na 3 jaar.. 70 lijnen per week gemiddeld... De kenmerken verdwijnen... pupillen worden niet meer groot.. kaken het klemmen wel maar knarsen niet. En daarbij excuses genoeg opgedaan, kon er een (te) lange tijd mee weg komen.

Genoeg mee gemaakt op die zooi (dealer als vriend gehad waar ik vaak overnachtte met plantagea op 2 etages, 3 jaar extreem weinig geslapen/rugpijn gehad, uit huis gejaagd voor ripdeal, geen fatsoenlijk dag/nachtritme) en alhoewel het nu 6 jaar geleden is, blijft het mij in stressvolle tijden alsnog aantrekken.

Als je er zelf 100% achter staat om ermee te stoppen is het echt niet zo moeilijk. Kwestie van bijslapen/bij eten meer niet. Zodra dat gewend is word een keer pep pakken weer pijnlijk in de zin van verschrikkelijk vast zitten, zoals het hoort.

Lang verhaal maar gewoon om de zaak duidelijk te maken, een speed"verslaving" (noem dit liever gewoonte in vergelijking met ghb verslaving wat bij de afkick echt verschrikkelijk is) kan bij sommigen wel wat sneller optreden als wat er bij dit forum beschreven is. Ligt aan de vatbaarheid/kwetsbaarheid van de persoon zelf. Sommigen zullen de lul zijn, anderen weer niet.
Zodra het een automatisme word over heel de dag verspreid weet je genoeg denk ik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."