Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKorte enquete over "de eerste keer"

Korte enquete over "de eerste keer"

31 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
G
GeminiLid
01-01-2024, 00:00
#1
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
Ongeveer 13, geloof ik. Dit was met wiet/hasj. Rond m'n 14e xtc, speed enzo, rond m'n 16e/17e coke.

- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Ik vond mezelf vet cool.

- welke opleiding volgde je toen ?
VMBO

- Wist je wat de effecten waren ?
Niet echt, in ieder geval niet bij wiet/hasj. Bij hard drugs had ik vrienden die het al eerder hadden gebruikt, waaraan ik het een en ander kon afleiden.

- Wist je wat de risico's waren ?
Ja, maar daar stond ik verder bij stil.

- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwsgierig, grenzen verleggen, rebelleren.

- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Ja.

- Hoe was de voorlichting op school?
Minimaal.

- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Minimaal.

- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Neuh, ik had ze ook niet.

- Ben je een mannetje of een vrouwtje ?
Vrouw.
e
eXeCuzeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goeie dag knff,

Ik vroeg me af welke programma's jullie gebruiken om jullie game te ontwikkelen?

Ik heb namelijk ook een tijdje met flash gewerkt en krijg nu sinds een half jaartje 3ds max op school. Mochten jullie een 3d game maken zou ik graag weten op welke manier jullie het interactief maken. Word het een FPS of een Third person view of?

haha je snapt me wel ik zou graag wat meer horen over de ontwikkeling van jullie game.

Groeten,

eXeCuze
h
heroesssLid
01-01-2024, 00:00
#3
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
blowen; 14 jaar
xtc en coke; 18 jaar
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Van de eerste keer blowen kreeg ik een big smile op m'n gezicht en ik moest overal om lachen, ik kreeg dus een lachkick.
- welke opleiding volgde je toen ?
Vmbo
- Wist je wat de effecten waren ?
Ja
- Wist je wat de risico's waren ?
Ja
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwschierig
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Ja
- Hoe was de voorlichting op school?
Heb ik nooit gehad
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Tja het heeft blijkbaar niet geholpen he :P
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
nee.
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
vrouw
K
KnffLid
01-01-2024, 00:00
#4
eXeCuze zei:
Goeie dag knff,

Ik vroeg me af welke programma's jullie gebruiken om jullie game te ontwikkelen?

Ik heb namelijk ook een tijdje met flash gewerkt en krijg nu sinds een half jaartje 3ds max op school. Mochten jullie een 3d game maken zou ik graag weten op welke manier jullie het interactief maken. Word het een FPS of een Third person view of?

haha je snapt me wel ik zou graag wat meer horen over de ontwikkeling van jullie game.

Groeten,

eXeCuze
Klik om te vergroten...


hey eXeCuze,
Het ligt een beetje aan de format: Voor 2D games word er hoofdzakelijk flash gebruikt, maar soms ook XNA.
3D games worden gemaakt in Unity of XNA; De game engines tenminste, het modelleren gebeurt ofwel in 3DSmax, maya of in cinema4D. Ik ben zelf als interaction designer niet echt bezig met het harde kern programmeer werk, maar ik zal onze programmeur vragen om in de toekomst hier een stukje uitleg te doen over ons project/proces :)
S
SeatbeltLid
01-01-2024, 00:00
#5
Uhhm waarom mag je niet meedoen als het voor je 14e was? :grin:

Ik kies er wel eentje van 14

- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
14
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Overweldigend, raar maar vooral geweldig.
- welke opleiding volgde je toen ?
VWO 3
- Wist je wat de effecten waren ?
Ja
- Wist je wat de risico's waren ?
Ik had er rekening mee gehouden, alle voorzorgsmaatregelen getroffen.
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Geen druk van buitenaf, ik zou het samen met 1 vriend doen en we hebben het samen besloten.
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Ja de zus van die vriend :P
Die gebruikte het bijna elk weekend.
- Hoe was de voorlichting op school?
Totaal niks over gehad, er hing wel een bordje in het Scheikunde lokaal, over hoe je het moest maken.
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Totaal niet gehad.
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Ja vooral hier op het forum, maar genoeg vrienden.
- Ben je een mannetje of een vrouwtje ?
Ik ben een mannetje

1e keer XTC :hearteyes:
S
SperSIZEboonLid
01-01-2024, 00:00
#6
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
blowen rond mn 14e
xtc op mn 18e

- Wat was je ervaring bij het gebruik?
zaaaaaaaaalig, wat een heerlijk gevoel

- welke opleiding volgde je toen ?
MBO

- Wist je wat de effecten waren ?
ja

- Wist je wat de risico's waren ?
ja

- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
nieuwsgierigheid

- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
ja een vriend van me had het al eerder gedaan

- Hoe was de voorlichting op school?
weinig

- Hoe was de voorlichting van je ouders?
ik kan heel open over drugs praten met mn ouders

- Kon je ergens terecht met je vragen ?
internet

- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
mannetje
T
TropeLid
01-01-2024, 00:00
#7
-Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
15
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Heeerlijk!
- welke opleiding volgde je toen ?
Gymnasium
- Wist je wat de effecten waren ?
Ja
- Wist je wat de risico's waren ?
Ja
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwsgierig
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Nee
- Hoe was de voorlichting op school?
Slecht, ik word er alleen maar nieuwsgieriger van.
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Same.
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Niet altijd..
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Vrouw ^^
S
SaindLid
01-01-2024, 00:00
#8
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
13
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Positief
- welke opleiding volgde je toen ?
VWO
- Wist je wat de effecten waren ?
Een beetje, niet helemaal natuurlijk want het was de eerste keer
- Wist je wat de risico's waren ?
Ja
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Vooral nieuwsgierigheid
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Nee
- Hoe was de voorlichting op school?
Niet bestaand
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Niet goed
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
teh internetz
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
mannetje
k
kappahLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
Softdrugs:15 jaar, een joint.
Harddrugs:20 jaar, XTC.

Wat was je ervaring bij het gebruik?
Softdrugs:Merkte er erg weinig van.
Harddrugs:Positief, was een erg leuke ervaring

welke opleiding volgde je toen ?
Softdrugs: Mavo
Harddrugs: HBO Industrieel Product Ontwerpen

Wist je wat de effecten waren ?
Softdrugs: Nee
Harddrugs: Ja, van te voren erg veel nuttige informatie op internet gelezen.

Wist je wat de risico's waren ?
Softdrugs: Nee
Harddrugs: Ja

Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Softdrugs: Druk van buitenaf. Geen nee durven zeggen tegen vrienden.
Harddrugs: Erg nieuwschierig. Totaal geen druk van buitenaf.

waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Softdrugs: Ja
Harddrugs: Ja

Hoe was de voorlichting op school?
Dit mag je geen voorlichting noemen. Het is propaganda, de grootste onzin wordt daar uitgekraamd.

Hoe was de voorlichting van je ouders?
Mijn ouders zijn erg van deze tijd, en hebben totaal geen problemen met softdrugs, zolang het met mate wordt gebruikt. Dat is ook altijd wat ze mij hebben meegegeven.

Kon je ergens terecht met je vragen ?
Internet

Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Mannetje
K
KlaaraLid
01-01-2024, 00:00
#10
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
wiet/hasj: 14
speed, xtc: 15
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
wiet: wel grappig
speed: geweldig, een soort vakantie voor m'n hoofd.
xtc: was de eerste x eigenlijk niet de bedoeling :flushed:
- welke opleiding volgde je toen ?
VWO
- Wist je wat de effecten waren ?
Ja in theorie, maar eigen ervaring kan je toch niet verwoorden
- Wist je wat de risico's waren ?
Ja
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
wiet: omdat meerderen het deden
speed: nieuwsgierig
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
wiet: ja
speed: nee
- Hoe was de voorlichting op school?
goed geprobeerd
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
weten er zelf eigenlijk niet veel van, stuurden me wel naar plaatselijke voorlichtingen
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Ja
- Ben je een mannetje of een vrouwtje ?
vrouwtje
C
CuppieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde?
Softdrugs: 15-16
Harddrugs: 26
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Softdrugs: Stoned, lacherig, relax, soms dingen op een andere manier zien.
Harddrugs: n.vt. Weinig effect, lage dosering
- Welke opleiding volgde je toen?
MAVO
- Wist je wat de effecten waren?
Softdrugs: van horen zeggen, je moet het proberen om het goed te kunnen beschrijven.
Harddrugs: enigzins. Later pas echt in verdiept.
- Wist je wat de risico's waren?
Softdrugs: ja
Harddrugs: niet echt.
- Wat was de reden om te proberen? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Softdrugs: nieuwsgierig
Harddrugs: Nieuwsgierigheid, pas op latere leeftijd omdat ik er toen aan toe was.
- Waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden?
Softdrugs: Ja, klasgenoten
Harddrugs: Sommige, met weinig info.
- Hoe was de voorlichting op school?
kan ik me niet veel van herinneren.
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Niet doen! Later in goed overleg gesproken over gebruik van softdrugs.
- Kon je ergens terecht met je vragen?
Had ik niet.
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje?
Man
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#12
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
1e keer gedronken 12 maar echt experimenteren zou ik zeggen 14
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Positief, nieuw, spannend intressant
-welke opleiding volgde je toen ?
4 VMBO
- Wist je wat de effecten waren ?
Zo goed als
- Wist je wat de risico's waren ?
Zo goed als
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwschierigheid
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Nee
- Hoe was de voorlichting op school?
Waardeloos. 1x iemand geweest maar toen was ik nog anti drugs dus intresseerde me weinig.
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Niet. Vaak met mn vader over drugs gepraat maar dat was toen ik al gebruikte.
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
DF!! & andere sites..
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Ik ben een reutje
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#13
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
Softdrugs: 14
Harddrugs: 15
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Meestal slechte ervaringen: niet goed doordacht, niet het goede moment en op te vroege leeftijd
- welke opleiding volgde je toen ?
HAVO
- Wist je wat de effecten waren ?
Ja, ik had er van tevoren wel alles over opgezocht
- Wist je wat de risico's waren ?
Ja, dat wist ik heel goed
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwsgierigheid, heeeel erg :)
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Nee, ik was een van de eerste
- Hoe was de voorlichting op school?
Op school werd je niet voorgelicht over drugs. Alleen een suf paragraafje over heroinehoeren
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Ik wist toen die tijd meer dan hun, dus fack dat.
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Ja, op internet kun je alles vinden.
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Vrouwtje
D
DiiNALid
01-01-2024, 00:00
#14
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
15
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
echt verrot & kut.
- welke opleiding volgde je toen ?
VMBO
- Wist je wat de effecten waren ?
Verdoofd, geen controle over me lichaam.
- Wist je wat de risico's waren ?
Nee.
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwsgierig/stress.
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Ja.
- Hoe was de voorlichting op school?
ik was toen ziek naar huis gestuurd.

- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Ik heb ze gesmeekt om niet naar huis te bellen
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Nee.
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Vrouw.
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#15
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
Softdrugs: 16jaar
Harddrugs: 18jr


- Wat was je ervaring bij het gebruik?
- Mensen uitzwaaien met mijn kaak
- Hallucineren
- Zwevend gevoel


- welke opleiding volgde je toen ?
Opleiding kok

- Wist je wat de effecten waren ?
Ja

- Wist je wat de risico's waren ?
Ja

- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwschierig en door de omgeving.

- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Ja

- Hoe was de voorlichting op school?
Teveel woonde in Amerika vooral.

- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Wat ouders altijd zeggen, maar accepteerde later dat ik gebruikte

- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Ja DF

- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Man
l
livingthedreamLid
01-01-2024, 00:00
#16
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
15 jaar

- Wat was je ervaring bij het gebruik?
lachen, hallucineren, in de war zijn

- welke opleiding volgde je toen ?
VMBO

- Wist je wat de effecten waren ?
Al van kleins af aan geĆÆnteresseerd dus ik wist wat alles met je zou doen.

- Wist je wat de risico's waren ?
dat je verslaafd kon worden, of dat je er al je geld aan opmaakte

- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Al van kleins af aan geĆÆnteresseerd dus ik wist wat alles met je zou doen.
geobsedeerd om je anders te voelen en dus in een andere staat van bewustzijn te komen.

- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
ja

- Hoe was de voorlichting op school?
extreem slecht, nooit iets over gehoord, pas later toen ik 18 was goede voorlichting.

- Hoe was de voorlichting van je ouders?
slecht.

- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Internet.

- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
knakkertje



~
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#17
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?

Softdrugs: 19
harddrugs: 20

- Wat was je ervaring bij het gebruik?

Ik ging kotsen, had te veel alcohol op. Een week later nog eens geblowed...werd bang, tijd ging langzaam, hoorde stemmetjes om me heen, ging trillen, werd bleek.

Bij harddrugs (xtc) ging ik gelukkig niet kotsen. Voelde de hele tijd energie door mijn lijf stromen, en af en toe voelde ik een nog aanwezigere energie boost door mijn lichaam gieren. Verder voelde ik me blij, en gelukkig. Ik vond alleen dat het te lang duurde. Op een gegeven moment ging ik me afvragen of ik nog wel normaal zou worden.

- welke opleiding volgde je toen ?

Ik volgde toen geen opleiding, tenminste niet op een school.

- Wist je wat de effecten waren ?

Ja, ik heb voordat ik ging gebruiken, veel vrienden en kennissen om me heen gehad die gebruikten. Verder heb ik van te voren een aantal boeken gelezen, bv uit je bol van gerben hellinga en boeken die gaan over een bepaalde drug en de werking daarvan.

- Wist je wat de risico's waren ?

Ik dacht van wel....ik had niet verwacht dat drugs zo`n invloed op mij zouden hebben. In mijn geval is dat overigens positief, ik denk niet dat voor iedereen hetzelfde opgaat.

- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)

Was nieuwsgierig.

- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?

In mijn kring waren er amper mensen die niet experimenteerden.

- Hoe was de voorlichting op school?

Geen idee, ik ging haast niet naar school. Zal ik vast hebben gemist.

- Hoe was de voorlichting van je ouders?

Goed...zij waren openhartig over eigen ervaringen en vertelden wat ze erover wisten en wat wij wilden weten.

- Kon je ergens terecht met je vragen ?

Bij mijn zus, bij vrienden, bij mijn ouders, bij mijn oma, bij collega`s, internet, de huisarts en eventuele andere deskundigen....

- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?

Man.
D
DarahLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
softdrugs: 15 jr
harddrugs: 18 jr
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
bijna altijd goed gegaan, al dan niet met een 'sitter' en in het bijzijn van vrienden.
- welke opleiding volgde je toen ?
middelbare school, havo
- Wist je wat de effecten waren ?
ja meestal wel
- Wist je wat de risico's waren ?
Nee
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
vooral nieuwsgierig, later vanuit spiritueel oogpunt
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Ja
- Hoe was de voorlichting op school?
Niet
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Geen
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Bij vrienden, op df
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
vrouww
A
Arthur KingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Damien0124 zei:
- Hoe was de voorlichting op school?
Bagger, het was van stichting voorkom (http://www.voorkom.nl/). In het begin vond ik het Ʃcht leerzaam enzo. Maarja, ik wist toen zelf niks van drugs af.
Klik om te vergroten...
Briljante stichting die een plaatsje in mijn onderschrift verdiend!
H
Hunter S TLid
01-01-2024, 00:00
#20
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?

14 jaar: eerste jointje & alcohol
17 jaar: coke & xtc
18 jaar: truffels

- Wat was je ervaring bij het gebruik?

Mijn eerste joint had niet zo heel veel effect maar dat kwam waarschijnlijk omdat er bijna niks in zat. Coke vond ik ook niet een hele bijzondere ervaring maar dat zal wel aan mij liggen. Xtc op oud en nieuw was helemaal geweldig, heb toen echt de tijd van mn leven gehad. En de truffels waren ook echt een hele speciale ervaring.

- welke opleiding volgde je toen ?

3 Gymnasium mijn eerste jointje en 6 Gymnasium de rest.

- Wist je wat de effecten waren ?

Ja, behalve bij de eerste keer wiet had ik wel research gedaan maar je kan je bij xtc en truffels eigenlijk niet voorstellen hoe het is tot je het gedaan hebt.

- Wist je wat de risico's waren ?

ja, ik heb een buurjongetje waar het niet zo goed voor uitgepakt is...

- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)

alles uit nieuwsgierigheid :stoned:

- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?

de eerste keer blowen deed ik met een vriend die het al eerder had gedaan, verder ben ik meestal degene die het eerst geƫxperimenteerd heeft.

- Hoe was de voorlichting op school?

die was er niet.

- Hoe was de voorlichting van je ouders?

Wel redelijk, maar meer belerend dan informerend.

- Kon je ergens terecht met je vragen ?

Ja hier!

- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?


een mannetje

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."