Re: AD/HD en verslaving
sodamachine zei:
Ik zelf ooit test ofzo gedaan, iig uitkomst was ADHD, dus dan word je weer in een hokje gedrukt maar dat is offtopic.
Gebruik nu drugs vanaf me 16e, begonnen met pep later gaan blowen en andere dingen gaan gebruiken, al 5 jaar niet meer aan medicatie voor ADHD kreeg in het begin concerta, later strattera geloof ik.
Nu ben ik zelf op het moment weer behoorlijk verslaaft aan wiet en hasj en op de momenten dat ik dat niet ben dan ben ik aan een andere drugs verslaaft, heb ook nooit echt een poging gedaan om te stoppen maar kan ook al zeg ik het zelf best goed omgaan met pep en pillen enzovoort ook al heb ik wel eens het idee van kan wel iets minder pep snuiven.. maar het voelt gewoon allemaal zo chil als ik pep gesnoven heb.. niet te vaak en niet te veel moet wel kunnen
![:)]()
ook met adhd
Ik denk dat het meer met je situatie en (de stabiliteit van) je omgeving te maken heeft, dan met het hebben een ADD/ADHD stoornis. Iemand met AD(H)D die op tijd een diagnose heeft gehad, uit een goed gezin komt, geen 'foute' vriendenkring heeft, en qua studie en loopbaan de juiste ondersteuning heeft, zal minder snel probleemgebruiker worden/verslaafd raken dan een 'normaal' iemand die uit een slecht gezin komt, veel in een omgeving verkeert met 'foute' mensen (plus bijbehorende verleidingen) en allerlei problemen heeft.
Hoewel AD(H)D'ers idd verslavingsgevoeliger zijn dan gemiddeld, zijn het denk ik vooral de
gevolgen van de problemen bij ongediagnostiseerde/onbehandelde/niet gesteunde AD(H)D'ers zijn die voor verslaving zorgen. Depressie, laag zelfbeeld, problemen met studie/werk, geldzorgen, sociale problemen -> uitvlucht in drugs/op zoek naar kicks = grote kans op verslaving. Zeker als je al extra gevoelig bent door dopamine-verhogende middelen en impulsief bent.
Ik denk dat als jij je 'leven op orde' hebt, jezelf (en je stoornis) kent en zoals je zelf zegt het redelijk in de hand hebt, er weinig aan de hand is als je zo nu en dan blowt of speed neemt. Het is meer de stabiliteit van je leven dan de drugs waar jij op moet letten
![:wink:]()
(Hoewel drugs ook de stabiliteit van je leven overhoop kunnen gooien natuurlijk...)