Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAD(H)D en verslaving

AD(H)D en verslaving

168 antwoorden
120 weergaven
18-5-2026
k
ksafjdhsaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: AD/HD en verslaving

Ik heb mijzelf nooit gezien als een ADHD/ADD'er.
Maar alsnog herken ik wel 7 van de tien punten bij mijzelf.
o
ooldgameLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: AD/HD en verslaving

ik heb wel adhd en nog p dingen
ik word relaxed van wiet vergeet ik de slechte dingen ff enzo
s
sodamachineLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: AD/HD en verslaving

Ik zelf ooit test ofzo gedaan, iig uitkomst was ADHD, dus dan word je weer in een hokje gedrukt maar dat is offtopic.
Gebruik nu drugs vanaf me 16e, begonnen met pep later gaan blowen en andere dingen gaan gebruiken, al 5 jaar niet meer aan medicatie voor ADHD kreeg in het begin concerta, later strattera geloof ik.
Nu ben ik zelf op het moment weer behoorlijk verslaaft aan wiet en hasj en op de momenten dat ik dat niet ben dan ben ik aan een andere drugs verslaaft, heb ook nooit echt een poging gedaan om te stoppen maar kan ook al zeg ik het zelf best goed omgaan met pep en pillen enzovoort ook al heb ik wel eens het idee van kan wel iets minder pep snuiven.. maar het voelt gewoon allemaal zo chil als ik pep gesnoven heb.. niet te vaak en niet te veel moet wel kunnen :) ook met adhd
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: AD/HD en verslaving

Heb ADD ben op mijn 18e pas gediagnostiseerd hierop, het probleem was dat het in de pubertijd veel op een gedragsstoornis leek. Mijn vader zei al jaren dat het gewoon add was en dat al die overbodige gesprekken en benaderingen niet nodig waren toendertijd. Gebleken hij had altijd gelijk gehad de instanties niet, maar toen ik 18 was was ik al een flinke gebruiker met 0,0% motivatie om te stoppen. Heb mijn vroege gebruik ook altijd als een vorm van zelfmedicatie gezien toen ik eenmaal wist dat ik add had. Heb ritalin gehad en dat werkte redelijk goed tegen mijn add alleen het nadeel toen was dat ik dus al flink gebruikte en dat ritalin meer een toevoeging aan mijn dagelijkse dosis drugs was. Cannabis heeft me altijd al heel rustig gemaakt en door speed kon ik me toch regelmatig goed concentreren op school. Heb een half jaar ritalin gehad en nog 2 jaar concerta, op mijn 21ste ben ik defenitief gestopt met methylfenidaat en ben cannabis gaan roken om de add af te remmen. Tot de dag van vandaag rook ik iedere dag een grammetje wiet verdeeld over 6 kleine jointjes, rook deze normaal altijd alleen en zie het meer als medicatie dan een wietverslaving, zelfs mijn huidige arts merkt dat als ik geblowd heb dat ik veel meer controle heb dan wanneer ik niet blow. Door de jaren heen is cannabis een goed alternatief voor mij op ritalin, alleen mijn concentratie wordt er niet beter door dus drink veel koffie wat me dan weer drukker maakt waardoor ik weer blow, het is een beetje averechts.. slik ook nog andere medicijnen maar dat doet hier er niet tot toe.. Wou even mijn ervaring over ADD en verslaving hier neerzetten..
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: AD/HD en verslaving

Is er nog een verschil tussen verslavingsgevoeligheid bij ADHD en ADD bekend eigenlijk?
Ik neig er zelf naar om te zeggen dat het bij ADD net iets minder is, gezien ADD'ers wat minder impulsief zijn door prikkels van buitenaf. Ze zullen ook over het algemeen wat minder 'het gevaar' ,oftewel de kick, opzoeken dan ADHD'ers en dus minder in situaties terecht komen waarin je b.v. met mensen in aanraking komt die ook de kick zoeken in 'extreme' dingen. Lullig gezegd zijn ADHD'ers (extraverte ongeleidde projectielen) grotere probleemgevallen dan ADD'ers (meer teruggetrokken dagdromers).

Wel zal denk ik dat voor ADD'ers de kans op verslaving hoger is bij 'eenzaam' drugsgebruik/gokken. Vaak vooral problemen met zichzelf, zeker wanneer ze geen diagnose en/of geen omgeving hebben die de stoornis (er)kent en ze steunt. En dat laatste zal vaker voor komen, gezien ADD veel minder opvalt van buitenaf.

Maar dat is slechts gissen van mij. Beide zullen in elk geval extra gevoelig zijn voor dopamine-vrijgevende middelen en vaker tegen problemen en onbegrip aanlopen (met soms als gevolg een uitvlucht in drugs).
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: AD/HD en verslaving

sodamachine zei:
Ik zelf ooit test ofzo gedaan, iig uitkomst was ADHD, dus dan word je weer in een hokje gedrukt maar dat is offtopic.
Gebruik nu drugs vanaf me 16e, begonnen met pep later gaan blowen en andere dingen gaan gebruiken, al 5 jaar niet meer aan medicatie voor ADHD kreeg in het begin concerta, later strattera geloof ik.
Nu ben ik zelf op het moment weer behoorlijk verslaaft aan wiet en hasj en op de momenten dat ik dat niet ben dan ben ik aan een andere drugs verslaaft, heb ook nooit echt een poging gedaan om te stoppen maar kan ook al zeg ik het zelf best goed omgaan met pep en pillen enzovoort ook al heb ik wel eens het idee van kan wel iets minder pep snuiven.. maar het voelt gewoon allemaal zo chil als ik pep gesnoven heb.. niet te vaak en niet te veel moet wel kunnen :) ook met adhd
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het meer met je situatie en (de stabiliteit van) je omgeving te maken heeft, dan met het hebben een ADD/ADHD stoornis. Iemand met AD(H)D die op tijd een diagnose heeft gehad, uit een goed gezin komt, geen 'foute' vriendenkring heeft, en qua studie en loopbaan de juiste ondersteuning heeft, zal minder snel probleemgebruiker worden/verslaafd raken dan een 'normaal' iemand die uit een slecht gezin komt, veel in een omgeving verkeert met 'foute' mensen (plus bijbehorende verleidingen) en allerlei problemen heeft.

Hoewel AD(H)D'ers idd verslavingsgevoeliger zijn dan gemiddeld, zijn het denk ik vooral de gevolgen van de problemen bij ongediagnostiseerde/onbehandelde/niet gesteunde AD(H)D'ers zijn die voor verslaving zorgen. Depressie, laag zelfbeeld, problemen met studie/werk, geldzorgen, sociale problemen -> uitvlucht in drugs/op zoek naar kicks = grote kans op verslaving. Zeker als je al extra gevoelig bent door dopamine-verhogende middelen en impulsief bent.

Ik denk dat als jij je 'leven op orde' hebt, jezelf (en je stoornis) kent en zoals je zelf zegt het redelijk in de hand hebt, er weinig aan de hand is als je zo nu en dan blowt of speed neemt. Het is meer de stabiliteit van je leven dan de drugs waar jij op moet letten :wink: (Hoewel drugs ook de stabiliteit van je leven overhoop kunnen gooien natuurlijk...)
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: AD/HD en verslaving

Hoewel ik toch echt al vrij vroeg de diagnose ADHD opgeplakt heb gekregen (10 jaar), uit een stabiel gezin kom, goede studieresultaten boek (HBO), een goede vrienden kring heb (veel niet gebruikers) etc. komen bij mij verslavingen toch erg snel om te hoek kijken.
M'n leven is dan wel niet ontspoord, maar die drang naar een kick blijft ongelofelijk groot.

Uiteraard kun je stellen dat wanneer een impulsief, kickzoekend persoon een ''slechte'' jeugd heeft gehad, die kans groter is.
Toch denk ik dat het niet te voorkomen is, het voelt ook alsof het in m'n bloed zit en bij mij hoort.
Ouders en vrienden hebben dit dan ook geaccepteerd over de jaren heen.

Bij een verslaving spelen zo ongelofelijk veel factoren mee, dat ik vind en denk dat de persoon in kwestie de enige grote motivator is voor een verslaving.
Tuurlijk wil je het als herojunk of alcoholist afschuiven op ADHD, een slechte jeugd of werkloos zijn... Maar puntje bij paaltje ben je zelf degene die het heeft laten gebeuren.
Zowel de verslaving danwel alle voortgaande gebeurtenissen.
M
MarsssLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: AD/HD en verslaving

kaitrac zei:
een verslaafde ritalin concerta of dexamfetamine geven is het domste wat er is.
Klik om te vergroten...

Nee, dat is de enige normale manier om het met medicijnen te behandelen en te voorkomen dat mensen gaan zelfmediceren met amfetamines en cocaïne.

Maar het is een partij moeilijk om een juiste dosering ritalin oid voorgeschreven te krijgen...

Als je -net als ik- dankzij drugsgebruik ontdekt dat je AD(H)D hebt en dat er medicijnen zijn die je daarmee kunnen helpen, dan keert de hele medische wereld zich tegen je en wordt de oplossing ineens het probleem.

Ik denk dat Concerta en Ritalin ook van veel nut kunnen zijn om een cocaïne of andere verslaving te doorbreken bijvoorbeeld en ook als hulpmiddel bij obesitas en depressiviteit.

Drugs zijn in principe gewoon medicijnen of medicinale stoffen die op illegale wijze worden verkregen. Dat illegale is het probleem, serieus nemen van de medemens en dat die zelf wel kan bepalen of deze beter functioneert met of zonder dat is de oplossing.

Alcohol is vrij verkrijgbaar maar loopt iedereen daarom stomdronken rond? Maak alcohol illegaal en je creëert dezelfde problemen als nu met drugs.

Het gemak waarmee er anti-psychotica, valiums en andere enge dingen worden voorgeschreven die enkel symptoombestrijding zijn en geen oorzaken kan wegnemen is verontrustend.

:wave:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: AD/HD en verslaving

Maar zijn ADHD medicijnen dan geen symtoom bestrijders?

Ben het verder helemaal met je eens!
M
MarsssLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: AD/HD en verslaving

PepTalk zei:
Maar zijn ADHD medicijnen dan geen symtoom bestrijders?
Klik om te vergroten...

neeeeeeej, als je ADD of ADHD hebt dan geeft het gaandeweg een herstel van de ontbrekende koppeling zeg maar tussen de gevoels/intuïtie kant en de rede/planmatige kant van je hersenen.

Ikzelf heb dus altijd ernstig aan ADD geleden maar kwam daar pas achter toen in 35 was doordat ik met drugs en met name met speed ging experimenteren. Het is het verschil tussen kijken en zien. Tussen door de mist heen zigzaggen op gevoel en alles helder zien. Tussen in jezelf zitten en bovenop jezelf staan en eindelijk 'open' naar anderen kunt kijken en luisteren. Tussen muziek horen en beleven.

Nu ik alweer een paar jaar 4 x 2 ritalins van 10mg voorgeschreven krijg per dag voel ik me -meestal- 'normaal'. Ik kan eindelijk onder woorden brengen wat ik voel en beredeneren waarom ik iets 'aanvoel', een mening hebben als het ware.

Het is bewezen dat bij kinderen meestal het herstel dusdanig is dat de medicatie slechts een korte periode nodig is om daarna zonder verder te kunnen.

desalniettemin is af en toe wat amfetamine wel altijd net dat beetje extra rust en orde in je hoofd wat je ook met de medicijnen nou eenmaal niet makkelijk bereiken kunt. Het kan zijn dat ik eigenlijk dexamfetamine medicatie nodig heb ipv methylfenidaat maar gezien de moeite die het gekost heeft om dit te krijgen en te houden en de eigen bijdrage voor die andere soort hou ik het hier maar bij :wink:

:wave:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: AD/HD en verslaving

Lees je eens goed in over ADD en ADHD, de werking van oa. methylfenidaat en amfetamine, en hoe het zit met dopamine, receptoren en synapsen.

Hoe jij het ziet is, gok ik, hoe jouw arts het in jip en janneke taal heeft uitgelegd.

Alle voorgeschreven medicijnen voor ADD/ADHD zijn symptoom bestrijders.
Wanneer dit niet het geval is zou er op ten duur herstel moeten optreden. Hoe je het ook went of keert, als jij stopt met 2x 10mg ritalin, dan zullen je ADD klachten terug komen. Wellicht niet meteen is net zulke hevige mate, maar dat komt dan meer door je bewustwording dan door daadwerkelijke genezing.

Mag ik je bronnen weten over de korte tijd van medicatie bij kinderen met ADHD die binnen korte tijd daadwerkelijk herstellen?
Lijkt me niet helemaal onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.

Over de vergoeding van dex: Als het goed is hoef je daar geen eigen bijdrage voor te betalen. Mits je geen of niet genoeg baat hebt bij ritalin. Weet hier echter het fijne niet van en heb het even snel gegoogled.

Vergoeding van dexamfetamine
Dexamfetamine is een middel dat steeds meer bekendheid krijgt in de behandeling van ADHD en
ADD. In Nederland is het niet in de handel. Je apotheek moet het dus zelf maken of bestelt het bij een grote bereidingsapotheek (zoals De Collegiale Bereiding). Zulke apotheekbereidingen worden alleen vergoed als er geen gelijkwaardig alternatief is.
Dit is het geval voor dexamfetamine. Je krijgt het dus gewoon vergoed vanuit je basispakket.
Klik om te vergroten...
http://www.impulsdigitaal.nl/file544.pdf?name=artikel vergoeding medicijnen.pdf
B
Blue689Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: AD/HD en verslaving

ik wil even iets zeggen over je tekst er staat in dat mensen met ADHD/ADD sneller verslaafd worden. maar dat klopt niet helemaal(uitleg waarom=lees de reactie)

ik heb ADHD en ik heb nog niet echt drugs gebruikt wel 1 keer getrokke van een joint met weed.maar meer niet echt, ik ben nu 14 en word in december 15.ik heb wel al gwn gerookt maar kon direkt stoppe al komt die drang wel terug om te roken.waarmee ik dus wil bewijzen dat je met ADHD sneller verslaafd word maar ook wel snel kan stoppen al komt de drang na een tijd wel trug.
ik wil weed beginne gebruiken. maar ik gebruik eigenlijk al drugs elke dag want voor mijn ADHD neem ik namelijk relatine 1x 30 miligram sorgens voor de dag tot 17:00 uur + 1x 10 miligramsavonds om 17:00 en dat is een soort drugs. mijn goede vriend K(15jaar) had een tijd terug moeten plassen bij de politie (in de vorm van drugs-controle) maar hij was niet clean want hij had die morgend nog weed gebruikt.hij dronk veel water en ging veel plassen om de drugs uit zijn lichaam kwam.maar voor zekerheid vroeg hij mij om in een flesje te plassen om binnen te smokelen en te gebruiken als zijn pis. waaruit bleek dat in relatine sporen van cocaine en andere drugs te vinden was. het gevolg de test was positief, dus vertelde hij dat hj iemand anders pis had gebruikt. dus moest hij opnieuw plassen algoed had hij genoeg gedronken om clean te geraken, want anders was hij gepakt en hij plaste dus negatief. maar ik dwaal af van mijn reactie dus ga ik nu direkt naar wat ik bedoelde je geraakt sneller verslaafd omdat je eigenlijk al drugs gebruikt. dus ben je al verslaafd aan iets en daarom is dat. want elke medicatie is drugs hier is het bewijs : in america word de apotheker DRUG STORE genoemd waaarin het woord DRUGS komt en WINKEL.
B
BbcarlaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: AD/HD en verslaving

Waarom ziet men verslaving als keuze?Waarom maakt iemand die keuze daar gaat het om en dat kan met een stoornis te maken hebben.Dan telt het meer als medicijn om normaal te functioneren.gelukkig gaat de wetenschap vooruit want een keuze noemen is het stigma die onwetendheid voortbrengt.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: AD/HD en verslaving

ADHD'ers zijn wel degelijk verslavingsgevoelig. Je beeld van verslaving klopt niet want je bent niet verslaafd na een paar keer roken en 1 keertje blowen. Verslaving is iets wat zich moet ontwikkelen en dat duurt meestal jaren. Als je ritalin neemt zoals voorgeschreven is het een medicijn. Zou je een aantal jaar je ritalin snuiven dan zou een ritalin verslaving wel van toepassing zijn. Heb zelf ADD en ben verslaafd en als je meer op dit forum leest kom je ADHD en verslaving vanzelf meerdere malen tegen. Natuurlijk zijn er genoeg ADHD'ers die niet verslaafd raken nadat ze drugs gebruiken. Maar het risico om verslaafd te raken als je ADHD hebt is wel groter..

Waarom noemen ze een apotheek in Amerika een drug-store. Omdat drug in het Engels naar het Nederlands vertaalt een medicijn betekent. Dus een medicijnwinkel...
B
Blue689Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: AD/HD en verslaving

Waarom noemen ze een apotheek in Amerika een drug-store. Omdat drug in het Engels naar het Nederlands vertaalt een medicijn betekent. Dus een medicijnwinkel...[/quote]

elke medicatie is verslafend, er zijn veel mensen verslaafd aan MORFINE,DAFALGAN,NUROFEN,ibobruphen,en zelfs antibiotica
M
MarsssLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: AD/HD en verslaving

Je kunt beter een medicijn-afhankelijkheid hebben dan een drugsverslaving.

AD(H)D'ers zijn vooral zonder medicatie verslavingsgevoelig omdat de stimuli die o.a. door speed en cocaïne komt dus eerst rust en helderheid brengen in het hoofd net als bijvoorbeeld ritalin of dexam medicatie. :wave:
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: AD/HD en verslaving

Blue689 zei:
willemv zei:
Waarom noemen ze een apotheek in Amerika een drug-store. Omdat drug in het Engels naar het Nederlands vertaalt een medicijn betekent. Dus een medicijnwinkel...
Klik om te vergroten...

elke medicatie is verslafend, er zijn veel mensen verslaafd aan MORFINE,DAFALGAN,NUROFEN,ibobruphen,en zelfs antibiotica
Klik om te vergroten...

Alles kan verslavend werken van koffie tot seks, parecetamol, en zoveel andere dingen. Maar dat heeft niet veel met het middel te maken maar hoe iemand ermee omgaat en wat die ermee doet.
n
niceslyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: AD/HD en verslaving

Interessante info hier.....wellicht is er een genetische ontvankelijkheid dan wel tendens voor verslaving bij AD(H)D. Het zou heel goed voor mij kunnen opgaan. Ik hoop verder op dit forum iets te vinden over de meest effectieve afkick methode(n).
n
niceslyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: AD/HD en verslaving

Dag allemaal! Wie heeft ervaring met hypnose bij ADHD en/of hasjverslaving? Ik heb namelijk van twee nieuwe collegas gehoord dat het voor hen heeft gewerkt. Ik ben benieuwd naar jullie eventuele eravaringen daarmee.
m
maxdw1212Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: AD/HD en verslaving

Ik heb ADHD en heb inderdaad een drugs verslaving gehad met als excuus dat het medicatie was voor mij. Het ging om wiet en ben nu zonder moeite al een maand clean en heb geen neiging om nog een joint te roken. Ook heb ik me twijfels of ik echt ADHD heb want weinig dopamine heb ik volgens mij juist niet. Ik ben heel vaak super hyperactief en heeeel vrolijk, in tegenstelling tot de meeste mensen ben ik vaak niet chagrijnig te krijgen. Ik stress soms wel veel maar dit kan nog zijn omdat ik afkick. Wel is de neiging naar andere drugs soms groot maar dat kan ik altijd nog onder controle houden. Ik vind dat ADHD veel te snel word gediagnosticeerd en kinderen veel te snel Ritalin krijgen. Bovendien vind ik Ritalin een middel wat je dwingt een ander persoon te zijn. Ik heb het een tijd gebruikt, naja niet Ritalin maar Concerta en tijdens die periode was ik niet meer de vrolijke ik. Ik was altijd rustig toen en ging als een zombie de dag door. Bovendien hielp het niet bij me concentratie stoornis en werd ik behoorlijk depressief wat dus echt niet bij mij past. Ik ben dus ook best boos op mijn oude psycholoog dat ze maar bleef zeggen dat ik het nodig had. Dus uiteindelijk stopte ik gewoon met het slikken van die troep en voelde me 10x zo goed. Door behulp van een "Neuro feedback" is mijn concentratie stukke vooruit gegaan. Ouders moeten nooit zomaar Ritalin aan hun kinderen toestaan, maar eerst alternatieven proberen. South park heeft hier een leuke aflevering over gemaakt. "Timmy 2000" Season 4 episode 4. Als je die niet kent, kijk die maar is. Bovendien ook een erg grappige aflevering zoals de meeste bij South park. Iedereen die ik ken trouwens is bij een saai onderwerp snel afgeleid.

O ja en de wiet verslaving heeft bij mij zicht ontwikkeld in 3 jaar waarvan het laatste jaar elke dag wel minimaal 8 joints in 1 dag werden opgestoken. Toch ben ik zonder moeite gestopt en dat verslaving een ziekte is is nog maar een theorie. Ik vind het een theorie van bull shit. Een verslaving komt omdat je iets heel lekker vind en er elke dag van wil genieten of omdat je een probleem probeert te vergeten. Maar je kan soms gewoon je geest bij elkaar rapen en sterk zijn en stoppen. Als mensen gaan denken dat het een ziekte is demotiveert dat ook nog is om te stoppen omdat ze toch denken dat ze ziek zijn. Ook dit word mooi uitgelegd in South park. Leuke tekenfilm eigenlijk, je leert er toch veel van.

Me grammatica kan wel beter ik weet het mensen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."