Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAD(H)D en verslaving

AD(H)D en verslaving

168 antwoorden
119 weergaven
18-5-2026
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Van alle kanten wordt er van je verwacht dat je het maximale uit het leven haalt. Maar wat is het dat je zelf wilt? Misschien is het iets dat in de ogen van de mensen om je heen niet het "maximale" is.
Klik om te vergroten...

Ik vind deze zin heel mooi om mijn gedachte over "iedereen heeft zijn eigen waarheid" te benadrukken.
Ik trek het wellicht een beetje uit context omdat ik alleen deze zin eruit pak, maar probeer vooral even mee te gaan in mijn denken.

Ieder mens denkt anders en het is onmogelijk om naar de standaarden (waarheid) van een ander te leven. Leef volgens je eigen waarheid en probeer los te laten dat mensen wat van je verwachten, dat je daaraan zou moeten voldoen. Ik denk dat verwachtingen van andere een groot probleem is momenteel, omdat mensen zichzelf veel makkelijker aan de kant zetten en zichzelf leugens voorhouden om maar aan die verwachting te kunnen voldoen.
Mensen vergeten dat ze hun eigen waarheid hebben, niet iedereen vind paprika lekker. We verwachten ook niet dat iedereen dat lekker vind en we accepteren dat iedereen daarin zijn eigen waarheid heeft. Maar waarom is dat niet zo vanzelfsprekend als het op het leven aankomt en wat je moet bereiken in het leven? Waarom is ieder zijn eigen waarheid kwa eten en humor bijvoorbeeld zoveel beter geaccepteerd dan dat ieder zijn eigen waarheid heeft in de beleving van het leven.

Om op het weed terug te komen waar ik ook wat van las.
Iedereen gebruikt het om zijn eigen redenen, het klopt dat er mensen zijn die er paranoia van worden. Maar het is ook zo dat het voor veel mensen wat doet. De adhder, met weed op gaan de gedachte veel rustiger waardoor je de tijd en geordendheid (is dit een woord?) hebt om na te denken over onderwerpen. Zodat je er dieper op in kan gaan en zo dus meer kan ontdekken/leren. Ipv dat de gedachtes je hoofd binnen stormen en je van de hak op de tak bezig bent.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Zweibeiner zei:
Adhders hebben wel het geluk dat dit zo ongeveer de enige psychische aandoening is waar medicijnen voor zijn die de oorzaak aanpakken ipv symptoom bestrijding.
Klik om te vergroten...
Oorzaak en gevolg benoemen is gevaarlijk in wetenschapsland. :P De theorieën die gebruikt worden om ADHD te beschrijven en verklaren zijn nog steeds theorieën. Je kunt prima zeggen dat de meeste mensen met een diagnose ADHD een lager dopamineniveau hebben en dat ritalin daar effect op heeft, maar niet direct dat de gedragsklachten worden verklaard door het lage dopamineniveau want dat weet je nooit zeker.

Ik denk dat veel mensen een verkeerde diagnose voor ADHD hebben. Druk gedrag en aandachtsproblemen kunnen door voeding komen, door slaapproblemen, een instabiele thuissituatie, somberheid, angst, en de allerbelangrijkste is nog wel vroeg trauma. Dat moet je ALLEMAAL uitsluiten voor je een diagnose kunt stellen. In dat kader denk ik dat veel mensen aan symptoombestrijding doen met ritalin ja...
C
CeeCeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Laboratoriumrat zei:
Ik ben zelf ook precies met hetzelfde gediagnosticeerd. PDD-NOS wordt staat bij mij nu het dossier gewoon als gewoon autisme. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen verschillende soorten van.

Bij ADHD net zo, er zijn nog wel verschillende subtypes (attentive, inattentive, en een combinatie van beide) maar dat valt nu allemaal onder ADHD. ADD bestaat officieel niet meer als diagnose :)
Klik om te vergroten...
Arts gaf mij recent voormalig type 1 mee. In haar woorden ‘voorheen ook wel ADD genoemd’
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
edblok2 zei:
Re: AD/HD en verslaving

het gaat erom dat we vroeger zeiden: dat jonk is veel te druk, heeft teveel energie, kan moeilijk leren, wil teveel tegelijkertijd etc. Dat waren karakter eigenschappen. Tegenwoordig wordt elke eigenschap op een weegschaal gelegd en wel/niet wenselijk bevonden. Bij mede voor de buitenwereld onwenselijk (lees: vermoeiend voor vermoede ouders) gedrag wordt een diagnose gesteld en daarom zitten nu tienduizenden nederlandse 14 jarigen aan de amfetamine :)
Klik om te vergroten...
Ik zou zeggen, lees de OP eens goed door of verdiep je wat meer in AD(H)D. :) ‘Te druk’ en ‘moeilijk leren’ zijn idd een karaktereigenschap en een indicatie van iemands vermogen om snel dingen op te nemen (intelligentie dus, even heel simpel gezegd). Sommige kinderen zijn tsja.. even heel lullig gezegd gewoon irritant en/of dom zeg maar :P

Bij AD(H)D is er sprake van een veel complexere samenhang van kenmerken veroorzaakt door neurobiologische processen in de hersenen die niet werken zoals ‘normaal’. Vaak zie je dat kinderen (voordat ze een diagnose/behandeling krijgen) behoorlijk onderpresteren bijvoorbeeld. Ze kunnen dan wel degelijk (redelijk) goed leren, maar bij dingen die hun interesse niet hebben kunnen ze zich simpelweg niet lang concentreren. Dat is heel wat anders dan moeilijk kunnen leren. Wanneer zo’n kind een behandeling of medicatie krijgt, kunnen ze dit wel beter. Terwijl een ‘moeilijk lerend’ kind niet opeens beter gaat leren door die medicatie. Snap je het verschil? :)

Wat je ook vaak ziet is dat ‘simpele basis-dingen’ die bijna elk kind kan leren (plannen, op tijd zijn, een tijd stil zitten) moeilijk gaan, maar juist de wat ingewikkeldere dingen makkelijker dan gemiddeld gaan. Waarom? Omdat die eerste zaken saai en niet prikkelend/uitdagend genoeg zijn voor een AD(H)D-brein. Dat heeft eigenlijk een aversie tegen teveel routine/vastigheid (terwijl ze door hun chaotische gedrag er ook juist behoefte aan hebben. Een lastige paradox eigenlijk).

‘Ja maar vroeger bestond er geen ADHD enzo’. Vroeger bestond er ook ADHD, alleen het leven was 100 keer simpeler met 100 keer minder prikkels. Het kwam dus vaak niet zo naar voren als problematisch zijnde. Het leven en de maatschappij tegenwoordig stellen veel meer eisen. En dan komt zo’n stoornis eerder naar voren. Hoewel je je dus eigenlijk af kan vragen: is de maatschappij van nu de stoornis, of de AD(H)D?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tyel zei:
Misschien de één gewoon minder verslavings gevoelig dan de ander.
Klik om te vergroten...
niet iedereen is gelijk natuurlijk
adhd /autisme e.d wel/niet
C
CeraLid
01-01-2024, 00:00
#6
KoLijntje zei:
Wat ik me dan wel afvraag: waarom valt de ene AD(H)D’er wel makkelijk in een zware verslaving en de andere niet? Is dat toch (ondanks de gevoeligheid) door wilskracht? Niet dat ik nu wil zeggen dat elke zwaar verslaafde geen wilskracht heeft (behalve als hij niet in elk geval hard probeert er vanaf te komen/het te beheersen).
Klik om te vergroten...
Misschien de één gewoon minder verslavings gevoelig dan de ander.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
KoLijntje zei:
Wat ik me dan wel afvraag: waarom valt de ene AD(H)D’er wel makkelijk in een zware verslaving en de andere niet? Is dat toch (ondanks de gevoeligheid) door wilskracht? Niet dat ik nu wil zeggen dat elke zwaar verslaafde geen wilskracht heeft (behalve als hij niet in elk geval hard probeert er vanaf te komen/het te beheersen).
Klik om te vergroten...
Imo: wilskracht kan je maar zover brengen. Al kan het wel de opstap zijn die nodig is.

Maar wilskracht is ook een soort negatieve motivatie in de zin van: ik doe dit eigenlijk tegen mijn zin, omdat ik dit/dat wil bereiken.

Op een gegeven moment moet iets positiefs het overnemen. Bijvoorbeeld: je stopt met je (hevige) wietgebruik. Eerst doe je dat op wilskracht, maar dit kun je niet voor altijd op wilskracht blijven doen (tenminste, de meeste niet denk ik). Op een gegeven moment moet oprecht nuchterheid gewaardeerd worden voor wat het is: de helderheid, het betere slapen, etc. Oftewel: positieve motivatie om door te gaan met blijven stoppen wiet te gebruiken.

Ik weet niet precies hoe dit met AD(H)D zit, dat heb ik niet. Het zal het er wellicht moeilijker op maken. Ik vermoed dat ook dan positieve motivatie gevonden moet worden: stoppen omdat het je iets goeds brengt, in plaats van stoppen omdat je iets slechts wilt vermijden.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Imo: wilskracht kan je maar zover brengen. Al kan het wel de opstap zijn die nodig is.

Maar wilskracht is ook een soort negatieve motivatie in de zin van: ik doe dit eigenlijk tegen mijn zin, omdat ik dit/dat wil bereiken.

Op een gegeven moment moet iets positiefs het overnemen. Bijvoorbeeld: je stopt met je (hevige) wietgebruik. Eerst doe je dat op wilskracht, maar dit kun je niet voor altijd op wilskracht blijven doen (tenminste, de meeste niet denk ik). Op een gegeven moment moet oprecht nuchterheid gewaardeerd worden voor wat het is: de helderheid, het betere slapen, etc. Oftewel: positieve motivatie om door te gaan met blijven stoppen wiet te gebruiken.

Ik weet niet precies hoe dit met AD(H)D zit, dat heb ik niet. Het zal het er wellicht moeilijker op maken. Ik vermoed dat ook dan positieve motivatie gevonden moet worden: stoppen omdat het je iets goeds brengt, in plaats van stoppen omdat je iets slechts wilt vermijden.
Klik om te vergroten...
Motivatie is toch wilskracht?
Ik zie/ervaar wilskracht niet als iets negatiefs

Het anders willen dan hoe het nu gaat/is.
Niet anders moeten want dan is het moetkracht.

Wilskracht is toch de wil om dingen te veranderen. Dingen veranderen//anders doen( levenstijl aanpassen) is gewoon ontzettend moeilijk en wat dagelijkse training nodig heeft. Zeker als paden in het brein er al diep ingesleten zijn. (Neuroplasticiteit)
Dan kost het meer moeite om nieuwe paden aante leggen maar is niet onmogelijk.

De wilskracht om te veranderen omdat je het wil niet omdat je het moet. Of niet meer mag.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
motivatie is in die zin negatief gebaseerd: je wilt iets niet meer.
Klik om te vergroten...
Wat is hier negatief aan dan?

Althans ik ervaar het anders. Voor mij is wilskracht en motivatie en een situatie willen veranderen niet negatief.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
N3K0 zei:
Motivatie is toch wilskracht?
Ik zie/ervaar wilskracht niet als iets negatiefs

Het anders willen dan hoe het nu gaat/is.
Niet anders moeten want dan is het moetkracht.

Wilskracht is toch de wil om dingen te veranderen. Dingen veranderen//anders doen( levenstijl aanpassen) is gewoon ontzettend moeilijk en wat dagelijkse training nodig heeft. Zeker als paden in het brein er al diep ingesleten zijn. (Neuroplasticiteit)
Dan kost het meer moeite om nieuwe paden aante leggen maar is niet onmogelijk.

De wilskracht om te veranderen omdat je het wil niet omdat je het moet. Of niet meer mag.
Klik om te vergroten...
Niet echt wat ik bedoelde. Wilskracht is inderdaad ook motivatie en inderdaad niet negatief. Ik bedoelde met "negatieve motivatie" niet "slechte motivatie", maar zoals ik zei: iets doen omdat je iets zoals het nu gaat niet (meer) wilt. Je motivatie is in die zin negatief gebaseerd: je wilt iets niet meer.

En dat is inderdaad positief in bepaalde zin (ik begrijp nu dat dat verwarrend overkwam), maar het blijft dan ook altijd vechten tegen iets (dat je niet wilt). Wellicht (zeer waarschijnlijk) is dat eerst ook echt nodig maar op een gegeven moment kan beter positieve motivatie het overnemen: dingen doen omdat je het leuk/fijn vindt want dĂĄt is op de lange termijn vol te houden. Omdat het dan geen gevecht meer is, maar hoe je fijn en zonder verslaving in het leven staat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
N3K0 zei:
Wat is hier negatief aan dan?
Klik om te vergroten...
Je motivatie is gebaseerd op wat je niet meer wilt in plaats van wat je wel wilt.

Je richt je op het slechte vermijden ipv op het goede toelaten.

Nogmaals: (aanvankelijk) een goed iets, maar het is vechten, dus houden veel mensen die manier waarschijnlijk niet altijd vol.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Je motivatie is gebaseerd op wat je niet meer wilt in plaats van wat je wel wilt.

Je richt je op het slechte vermijden ipv op het goede toelaten.

Nogmaals: (aanvankelijk) een goed iets, maar het is vechten, dus houden veel mensen die manier waarschijnlijk niet altijd vol.
Klik om te vergroten...
Althans ik ervaar het anders. Voor mij is wilskracht en motivatie en een situatie willen veranderen niet negatief.

Ik hoor wel wat je zegt hoor. Dat er meer moet zijn dat het anders willen.

Mij heeft dat dus wel geholpen toen ik extreem slecht in mijn vel zat. Ik wil dit niet meer. Ik wil me niet meer zo voelen. Ik wil me niet mee zo gedragen. Ik wil niet meer zoveel meds misbruiken. Ik wil niet meer mijzelf pijn blijven doen.

Ik wil stabiel zijn. Ik wil gelukkig zijn. Ik wil gezond zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
N3K0 zei:
Althans ik ervaar het anders. Voor mij is wilskracht en motivatie en een situatie willen veranderen niet negatief.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je teveel focust op het woord negatief.

Ook ik zie aanvankelijke wilskracht en vechten om uit je diepe put te komen als goed, maar je kunt en hoeft niet je leven lang te blijven vechten. Je kunt op een gegeven moment manieren/motivaties vinden die niet meer gaan over ergens tegen vechten, maar ergens in mee flowen, waardoor je ook van je afhankelijke verslaving afblijft, maar op een fijne makkelijke manier waar je mee drijft in een positieve stroming waarin je ziet dat dat vele malen fijner is dan wat je eerder uit je verslaving haalde. Het hoeft niet altijd een gevecht te blijven (imo).
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
KoLijntje zei:
Ik zou zeggen, lees de OP eens goed door of verdiep je wat meer in AD(H)D. :) ‘Te druk’ en ‘moeilijk leren’ zijn idd een karaktereigenschap en een indicatie van iemands vermogen om snel dingen op te nemen (intelligentie dus, even heel simpel gezegd). Sommige kinderen zijn tsja.. even heel lullig gezegd gewoon irritant en/of dom zeg maar :P

Bij AD(H)D is er sprake van een veel complexere samenhang van kenmerken veroorzaakt door neurobiologische processen in de hersenen die niet werken zoals ‘normaal’. Vaak zie je dat kinderen (voordat ze een diagnose/behandeling krijgen) behoorlijk onderpresteren bijvoorbeeld. Ze kunnen dan wel degelijk (redelijk) goed leren, maar bij dingen die hun interesse niet hebben kunnen ze zich simpelweg niet lang concentreren. Dat is heel wat anders dan moeilijk kunnen leren. Wanneer zo’n kind een behandeling of medicatie krijgt, kunnen ze dit wel beter. Terwijl een ‘moeilijk lerend’ kind niet opeens beter gaat leren door die medicatie. Snap je het verschil? :)

Wat je ook vaak ziet is dat ‘simpele basis-dingen’ die bijna elk kind kan leren (plannen, op tijd zijn, een tijd stil zitten) moeilijk gaan, maar juist de wat ingewikkeldere dingen makkelijker dan gemiddeld gaan. Waarom? Omdat die eerste zaken saai en niet prikkelend/uitdagend genoeg zijn voor een AD(H)D-brein. Dat heeft eigenlijk een aversie tegen teveel routine/vastigheid (terwijl ze door hun chaotische gedrag er ook juist behoefte aan hebben. Een lastige paradox eigenlijk).

‘Ja maar vroeger bestond er geen ADHD enzo’. Vroeger bestond er ook ADHD, alleen het leven was 100 keer simpeler met 100 keer minder prikkels. Het kwam dus vaak niet zo naar voren als problematisch zijnde. Het leven en de maatschappij tegenwoordig stellen veel meer eisen. En dan komt zo’n stoornis eerder naar voren. Hoewel je je dus eigenlijk af kan vragen: is de maatschappij van nu de stoornis, of de AD(H)D?
Klik om te vergroten...
Wat fijn dat je dit zo duidelijk en bondig hebt uitgeschreven😍 ik ga je berichtje bewaren, want ik heb het zelf vaker maar minder succesvol geprobeerd op dit forum. Dankjewel!

KoLijntje zei:
Wat ik me dan wel afvraag: waarom valt de ene AD(H)D’er wel makkelijk in een zware verslaving en de andere niet? Is dat toch (ondanks de gevoeligheid) door wilskracht? Niet dat ik nu wil zeggen dat elke zwaar verslaafde geen wilskracht heeft (behalve als hij niet in elk geval hard probeert er vanaf te komen/het te beheersen).
Klik om te vergroten...
Behalve wat hier al genoemd wordt, dat elk brein en lichaam en individue anders is, heeft het ook veel te maken met context denk ik.

Hoe ben je opgegroeid? Rookten je ouders? Dronken ze (vaak) in het bijzijn van kinderen? Naar wat voor school ben je geweest, werd daar drugs e.d. gebruikt? Wat is je socioeconomische achtergrond: ben je opgegroeid in armoede? Heb je een laag onderwijsniveau genoten? Dit zijn allemaal indicatoren die de gezondheid beĂŻnvloeden, en daarmee ook hoe snel je in aanraking komt met verslaving.

Mindless zei:
Ik weet niet precies hoe dit met AD(H)D zit, dat heb ik niet. Het zal het er wellicht moeilijker op maken. Ik vermoed dat ook dan positieve motivatie gevonden moet worden: stoppen omdat het je iets goeds brengt, in plaats van stoppen omdat je iets slechts wilt vermijden.
Klik om te vergroten...
Precies wat je zegt inderdaad, het werkt in principe hetzelfde, maar er zijn meerdere factoren die het lastiger maken. Adhd’ers overzien bijvoorbeeld veel slechter lange termijn ‘dingen’. Dus ook de positieve gevolgen die je overhoud aan stoppen met je verslaving, zijn moeilijk te zien en naartoe te streven. Net zo goed andersom: iedereen weet wat verslaving op de lange termijn met je doet, maar met een gedragsstoornis is dat moeilijker te ‘beleven’. We halen onze dopamine shots uit korte termijn oplossingen: die voelen we, die snappen we, Ă©n daar hebben we een flink tekort aan dus streven we enorm na. En laten nou net de meeste middelen heel kort voldoening geven aan die behoeft
 Daarom dat je maar heel lastig motivatie uit kan halen uit het lange termijn perspectief. Je zal die motivatie dus ergens anders moeten zoeken; als je stopt met roken bijvoorbeeld uit het feit dat je een week later al veel beter proeft en veel meer kan genieten van lekker eten. Zo werkt het met alles trouwens, niet alleen met stoppen met middelen gebruik.

N3K0 zei:
Dingen veranderen//anders doen( levenstijl aanpassen) is gewoon ontzettend moeilijk en wat dagelijkse training nodig heeft. Zeker als paden in het brein er al diep ingesleten zijn. (Neuroplasticiteit)
Dan kost het meer moeite om nieuwe paden aante leggen maar is niet onmogelijk.
Klik om te vergroten...
Is ook zĂ©ker zo, maar het ontwikkelen van patronen en paden an sich is dus voor een ADHD’er alweer moeilijker, verslaving is dan eigenlijk een extra factor die dit moeilijker maakt. Een adhd brein kan/wil helemaal niks te maken hebben met routine of orde. Het is iets waar ze geen koek van kunnen maken Ă©n waar je geen voldoening uit haalt. Zo doe ik al een tijd lang mijn best mijn slaap ritme wat gezonder te maken, maar het kost me echt ĂĄlles en het lukt ook heel vaak niet. Terwijl ik heus wel weet dat alle andere dagelijkse dingen ook makkelijker en leuker worden als het wel lukt


Mindless zei:
Je motivatie is gebaseerd op wat je niet meer wilt in plaats van wat je wel wilt.

Je richt je op het slechte vermijden ipv op het goede toelaten.

Nogmaals: (aanvankelijk) een goed iets, maar het is vechten, dus houden veel mensen die manier waarschijnlijk niet altijd vol.
Klik om te vergroten...
Hier heel erg mee eens! Echt goed om te beseffen als je bezig bent met je verslaving onder controle krijgen, maar eigenlijk met een hele boel dingen. “Ik wil wel, maar ik wil niet echt.”
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Hier heel erg mee eens! Echt goed om te beseffen als je bezig bent met je verslaving onder controle krijgen, maar eigenlijk met een hele boel dingen. “Ik wil wel, maar ik wil niet echt.”
Klik om te vergroten...
Ook voor veel niet-AD(H)Ders denk ik wel een bekende:

Soms kun je heel erg graag iets willen (stoppen), maar wil je eigenlijk al bij de "finishlijn" (whatever dat precies inhoudt) zijn. Terwijl echt willen stoppen draait om ook het hele proces voorafgaand aan gestopt zijn oprecht te willen doorgaan.

Iets dat denk ik vooral bij iets als verslaving vaak heel duidelijk te zien is: mensen willen gestopt zijn, maar willen (eigenlijk) niet stoppen. Kan ook enorm frustrerend zijn, omdat iemand oprecht enorm graag gestopt wil zijn met iets, omdat hij/zij weldegelijk ziet wat het met hem/haar en zijn/haar omgeving doet.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Ook voor veel niet-AD(H)Ders denk ik wel een bekende:

Soms kun je heel erg graag iets willen (stoppen), maar wil je eigenlijk al bij de "finishlijn" (whatever dat precies inhoudt) zijn. Terwijl echt willen stoppen draait om ook het hele proces voorafgaand aan gestopt zijn oprecht te willen doorgaan.

Iets dat denk ik vooral bij iets als verslaving vaak heel duidelijk te zien is: mensen willen gestopt zijn, maar willen (eigenlijk) niet stoppen. Kan ook enorm frustrerend zijn, omdat iemand oprecht enorm graag gestopt wil zijn met iets, omdat hij/zij weldegelijk ziet wat het met hem/haar en zijn/haar omgeving doet.
Klik om te vergroten...
Ongetwijfeld. En niet te vergeten als het om middelenmisbruik gaat: er is ook gewoon een extra stofje keihard zijn best aan het doen je psyche te beĂŻnvloeden wel te blijven gebruiken, waardoor die perspectieven al helemaal moeilijk te geloven zijn.

Maar, omdat de vraag en het topic toch over de combi met ADHD gaat: mensen met adhd missen gewoon connecties is hun hersens die dit voor anderen mensen net wat makkelijker maken.

www.chconline.org

Study: Half of Adults With ADHD Have Had a Substance Abuse Disorder

Half of adults aged 20-39 with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) have had a substance use disorder (SUD) in their lifetime according to new research. This is markedly higher than the 23.6% of young adults without ADHD who have had... Read more >>
www.chconline.org www.chconline.org
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
Ongetwijfeld. En niet te vergeten als het om middelenmisbruik gaat: er is ook gewoon een extra stofje keihard zijn best aan het doen je psyche te beĂŻnvloeden wel te blijven gebruiken, waardoor die perspectieven al helemaal moeilijk te geloven zijn.

Maar, omdat de vraag en het topic toch over de combi met ADHD gaat: mensen met adhd missen gewoon connecties is hun hersens die dit voor anderen mensen net wat makkelijker maken.

www.chconline.org

Study: Half of Adults With ADHD Have Had a Substance Abuse Disorder

Half of adults aged 20-39 with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) have had a substance use disorder (SUD) in their lifetime according to new research. This is markedly higher than the 23.6% of young adults without ADHD who have had... Read more >>
www.chconline.org www.chconline.org
Klik om te vergroten...
Thanks, ik ga ze bekijken en lezen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd wat sceptisch was over AD(H)D maar wie ben ik eigenlijk om er wat over te zeggen. Ik weet niet wat de ervaring van een ander is.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd wat sceptisch was over AD(H)D maar wie ben ik eigenlijk om er wat over te zeggen. Ik weet niet wat de ervaring van een ander is.
Klik om te vergroten...
Ik ook, ook al ervaar ik wel al mijn hele leven dat ik anders werk dan anderen. “Dan maar harder mijn best doen” dacht ik altijd, en dat ging ook heel lang goed (lol, voel je hem, waar mijn andere struggles vandaan komen?). Ik ben nu heel blij dat ik er toch mee aan de slag ben gegaan (uit noodzaak wel). Door het beter te leren begrijpen (oorzaken, verbanden, gevolgen) zie ik ook in dat het niet zo zeer om harder mijn best doen gaat, maar om anders mijn best doen. Er zijn gewoon manieren, die je (nog) niet op school of van je ouders aangeleerd krijgt, die beter bij mij passen waardoor ik wĂ©l beter presteer.

Edit: ik snap het scepsisme ook wel omdat het nu een heel populair onderwerp is, neurodiversiteit. En ik vind het ook jammer dat we elke negatieve eigenschap zo ontzettend onder de loep nemen en daar gelijk DMS-termen aan willen hangen. I mean; laat ons ook gewoon lelijk zijn haha. Maar het is wel gewoon een feit dat veel mensen deze struggle hebben, het een aantoonbaar iets is wat in je hersens gebeurt, en dat het je enorm veel op kan leveren als je hier wel aandacht voor hebt. Mijn persoonlijke grootste scepsisme zit hem hierin:
KoLijntje zei:
is de maatschappij van nu de stoornis, of de AD(H)D?
Klik om te vergroten...
Maar
 ik kan de maatschappij niet morgen veranderen. Hoe ik mezelf daarin plaats en hoe ik ermee omga wel.
Wat ik ook moeilijk vind is wanneer mensen zich verschuilen achter een diagnose. Ik vind dat het best benoemd mag worden als je je eigen gedrag e.d. wil uitleggen aan anderen. Maar ik verwacht eigenlijk wel van iedereen, met en zonder diagnose, dat je je best doet de beste versie van jezelf te worden. Voor anderen, maar vooral voor jezelf.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
het is pas echt "leuk " als je de combo adhd + pdd-nos +ptss , hebt
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
MR_CHIP zei:
het is pas echt "leuk " als je de combo adhd + pdd-nos +ptss , hebt
Klik om te vergroten...
Behalve de ptss, is mijn zusje met hetzelfde gediagnosticeerd. Kan inderdaad heel zwaar en moeilijk zijn
 Maar ook hier kan je heel goed mee leren omgaan als je wil.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."