Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAD(H)D en verslaving

AD(H)D en verslaving

168 antwoorden
116 weergaven
18-5-2026
W
WilwilwelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik
Tijdloos zei:
Originele post door : Robdebob op 15 jan 2009 03:37


Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.

Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.

Behandeling van AD/HD
De meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.

Heb ik AD/HD?
Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeinteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?

Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhd
http://www.levente.nl/
Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.





Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57

Alle credits naar Robdebob!
Klik om te vergroten...
Ik
Tijdloos zei:
Originele post door : Robdebob op 15 jan 2009 03:37


Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.

Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.

Behandeling van AD/HD
De meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.

Heb ik AD/HD?
Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeinteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?

Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhd
http://www.levente.nl/
Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.





Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57

Alle credits naar Robdebob!
Klik om te vergroten...
Hulp zei:
Help ik heb erg behoeft aan antwoorden. Mijn vriend heeft adhd. Gebruikt geen medicijnen. Maar is dus aan de coke. Eens in de paar maanden gebruikt hij dat om rustig te worden. Aangezien er in korte tijd veel gebeurd is . Is hij doorgedraaid heeft 10 dagen achter elkaar gebruikt en is ook in psygose gekomen. Nou wil hij geen hulp en wil mij hier niet in mee sleuren. Dus heeft een punt gezet achter de relatie. Hij zegt dat ik hem zo snel mogelijk moet vergeten en verder moet mijn leven. Dat siert hem natuurlijk. Maar ben zo bezorgd en zou graag willen helpen. Ben heel verdrietig en voel me machteloos. Heeft iemand tips...?????? Ben radeloos. Zouden medicijnen hem helpen om evt nog uit de verslaving te komen. Iedere tip is welkom. Of hoe ik evt tot hem door kan dringen......
Klik om te vergroten...
W
WilwilwelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zo ben wat wijzer geworden bedankt. Ilk weet pas op mijn 50 e jaar dat ik ADHD. heb.wat iedereen en ik zelf allang wisten. Begon al vroeg met bier te drinken ben nu nog steeds alchohol verslaafd drink niet veel maar ik moet dat is de eerste verslaving rond mijn 40 e ook cocaine il werd daar echt relaxed van. Nu Ritalin heb redelijk
n
neboeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tijdloos zei:
Originele post door : Robdebob op 15 jan 2009 03:37


Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.

Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.

Behandeling van AD/HD
De meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.

Heb ik AD/HD?
Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeinteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?

Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhd
http://www.levente.nl/
Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.





Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57

Alle credits naar Robdebob!
Klik om te vergroten...






vraagje zijn al die adhd dingen opgelost als je je scheel snuift aan de ritalin , vr gr neboe
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nope, simpel voorbeeld:
Als je een bril opzet zie je nog steeds scheel, je hebt alleen een hulpmiddel die je scherp laat zien.
Ritalin lost de problemen niet op. Het helpt ook maar voor een deel van de problemen. Het helpt met concentreren, dus je krijgt veel makkelijker het huishouden gedaan, de boekhouding etc.
Het helpt niet met de gedachtes die in je hoofd razen, met de emoties die je ervaart en hoe anders dat jij de wereld ziet en ervaart, en nog veel meer.

Adhders hebben wel het geluk dat dit zo ongeveer de enige psychische aandoening is waar medicijnen voor zijn die de oorzaak aanpakken ipv symptoom bestrijding.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Van alle kanten wordt er van je verwacht dat je het maximale uit het leven haalt. Maar wat is het dat je zelf wilt? Misschien is het iets dat in de ogen van de mensen om je heen niet het "maximale" is.
Klik om te vergroten...

Ik vind deze zin heel mooi om mijn gedachte over "iedereen heeft zijn eigen waarheid" te benadrukken.
Ik trek het wellicht een beetje uit context omdat ik alleen deze zin eruit pak, maar probeer vooral even mee te gaan in mijn denken.

Ieder mens denkt anders en het is onmogelijk om naar de standaarden (waarheid) van een ander te leven. Leef volgens je eigen waarheid en probeer los te laten dat mensen wat van je verwachten, dat je daaraan zou moeten voldoen. Ik denk dat verwachtingen van andere een groot probleem is momenteel, omdat mensen zichzelf veel makkelijker aan de kant zetten en zichzelf leugens voorhouden om maar aan die verwachting te kunnen voldoen.
Mensen vergeten dat ze hun eigen waarheid hebben, niet iedereen vind paprika lekker. We verwachten ook niet dat iedereen dat lekker vind en we accepteren dat iedereen daarin zijn eigen waarheid heeft. Maar waarom is dat niet zo vanzelfsprekend als het op het leven aankomt en wat je moet bereiken in het leven? Waarom is ieder zijn eigen waarheid kwa eten en humor bijvoorbeeld zoveel beter geaccepteerd dan dat ieder zijn eigen waarheid heeft in de beleving van het leven.

Om op het weed terug te komen waar ik ook wat van las.
Iedereen gebruikt het om zijn eigen redenen, het klopt dat er mensen zijn die er paranoia van worden. Maar het is ook zo dat het voor veel mensen wat doet. De adhder, met weed op gaan de gedachte veel rustiger waardoor je de tijd en geordendheid (is dit een woord?) hebt om na te denken over onderwerpen. Zodat je er dieper op in kan gaan en zo dus meer kan ontdekken/leren. Ipv dat de gedachtes je hoofd binnen stormen en je van de hak op de tak bezig bent.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Zweibeiner zei:
Adhders hebben wel het geluk dat dit zo ongeveer de enige psychische aandoening is waar medicijnen voor zijn die de oorzaak aanpakken ipv symptoom bestrijding.
Klik om te vergroten...
Oorzaak en gevolg benoemen is gevaarlijk in wetenschapsland. :P De theorieën die gebruikt worden om ADHD te beschrijven en verklaren zijn nog steeds theorieën. Je kunt prima zeggen dat de meeste mensen met een diagnose ADHD een lager dopamineniveau hebben en dat ritalin daar effect op heeft, maar niet direct dat de gedragsklachten worden verklaard door het lage dopamineniveau want dat weet je nooit zeker.

Ik denk dat veel mensen een verkeerde diagnose voor ADHD hebben. Druk gedrag en aandachtsproblemen kunnen door voeding komen, door slaapproblemen, een instabiele thuissituatie, somberheid, angst, en de allerbelangrijkste is nog wel vroeg trauma. Dat moet je ALLEMAAL uitsluiten voor je een diagnose kunt stellen. In dat kader denk ik dat veel mensen aan symptoombestrijding doen met ritalin ja...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Interessante website @Triptherapie.nl | Marcel

Dat stuk over voeding is goed en duidelijk geschreven en ik moet zeggen dat trippen mij ook wel heeft geholpen als ADD-er zijnde. Maar hulp heb ik daar niet bij nodig.

Blijf je trouwens zelf nuchter bij zo'n therapie, of trip je zelf mee zoals gebruikelijk is in de Ayahuasca-wereld?

En wat maakt je tot een triptherapeut? Veel tripervaring? In de leer geweest bij sjamanen of zo? Zelfscholing? Training/opleiding gehad? Heb je misschien zelf een vorm van AD(H)D?

edit;
De antwoorden op mijn vragen heb ik inmiddels al gevonden op je site.
M
Marcel TripLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
Interessante website @Triptherapie.nl | Marcel

Dat stuk over voeding is goed en duidelijk geschreven en ik moet zeggen dat trippen mij ook wel heeft geholpen als ADD-er zijnde. Maar hulp heb ik daar niet bij nodig.

Blijf je trouwens zelf nuchter bij zo'n therapie, of trip je zelf mee zoals gebruikelijk is in de Ayahuasca-wereld?

En wat maakt je tot een triptherapeut? Veel tripervaring? In de leer geweest bij sjamanen of zo? Zelfscholing? Training/opleiding gehad? Heb je misschien zelf een vorm van AD(H)D?

edit;
De antwoorden op mijn vragen heb ik inmiddels al gevonden op je site.
Klik om te vergroten...

Thanks!

Ja, voeding is echt belangrijker voor ADD en ADHDers dan dat er gedacht wordt. Probeer als ADDer of ADHDer vooral ook een keer een goede probiotica. Zonder de juiste bacterien in de darmen kan het lichaam niet optimaal functioneren.

Vraagje aan ADHDers: Wie van jullie is via keizersnede geboren en wiens klachten zijn ontstaan of erger geworden na een antibiotica-kuur? Ik vraag dit omdat ik momenteel onderzoek of daar statische verbanden in zijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Nee, normale uitgang gebruikt destijds en antibiotica heeft ook geen invloed gehad.

Wel heb ik laatst de resultaten van een onderzoek naar probiotica gelezen en daaruit bleek dat die de darmen niet bereiken dus die consumeren is vrij zinloos.
M
Marcel TripLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
Nee, normale uitgang gebruikt destijds en antibiotica heeft ook geen invloed gehad.

Wel heb ik laatst de resultaten van een onderzoek naar probiotica gelezen en daaruit bleek dat die de darmen niet bereiken dus die consumeren is vrij zinloos.
Klik om te vergroten...

Er zijn een paar merken waarbij de probiotica in zuurresistente capsules zitten. Die gaan pas open door enzymen die in de darmen voorkomen en dan komen de bacteriën wel goed aan.

@acht.zes Wat vindt je dan van dit artikel:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@Triptherapie.nl | Marcel
Ah ok, het onderzoek richtte zich puur op die drankjes met toegevoegde pro-biotica en die werken dus schijnbaar niet.

Alweer een interessant stuk heb het met veel interesse gelezen. Zelf heb ik wel degelijk darmproblemen gehad, trage stoelgang met af en toe verstoppingsklachten. En ook heb ik al als kind een blindedarmontsteking gehad.
Overigens was de gedachte destijds dat de blindedarm een overbodig ding was zonder taak maar recent onderzoek heeft aangetoond dat de blindedarm een veilige plek is voor je darmflora om zich daarin veilig terug te trekken bij ziektes en dergelijke zodat je darmflora een niet al te grote klap oploopt.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#12
krannatom zei:
Ooit had ik de luxe om een ADHD kindje mee te krijgen op kamp. Na 3 dagen spoelde ik zijn hele voorraad door. Niet wetende wat ik zelf voordeel kon halen uit zijn voorraad. Na 10 dagen kamp en de kans om zich uit te leven in het veld, was deze kiddo ‘genezen van zijn adhd’. Tot hij terug naar het gewoonlijke systeem moest. Mijn hart brak toen ik hem in de rij zag staan, zoals elk ander kind, gestript van zijn eigen interesses, meningen en fantasieën. We maken onszelf kapot, en dat doet me oprecht veel pijn.
Klik om te vergroten...

Het is leuk als je een anekdote hebt maar wat er echt toe doet is de algemene werking van een middel.
Ik gebruik ook voorgeschreven methylfenidaat en heb wel eens "zombiebuien" gehad maar deze treden niet consistent op. Sterker nog, vaak stimuleert het juist mijn interesses. Ik merk ook dat het een stuk assertiviteit oplevert en dat ik mij beter kan verwoorden.

"Medicijn X maakt je een zombie/ander persoon" is trouwens een claim die je wel vaker hoort zonder voldoende onderbouwing.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Triptherapie.nl | Marcel

Ik heb even op je website gekeken en gezocht. Ik miste wat informatie. Van magnesium suppletie is bekend te helpen bij ADHD, ADD en HSP klachten. Daar heeft iedereen baat bij overigens. De citraat versie is niet de best opneembare. Zeker niet als je darmproblemen hebt. Het is wel een van de goedkoopste. Zelfs met goed werkende darmen wordt er maar weinig opgenomen. Magnesiumolie of voetenbaden via de huid gaat niet langs de darmen. De pico versie wordt al opgenomen voordat het in de darmen komt dacht ik. Het boek van Dr. Carolyn Dean kan ik je aanbevelen erover. Over vetten kan ik je het boek van Mary Enig aanraden. De verhouding is inderdaad belangrijk zoals bij veel voedingsstoffen. Met de juiste voeding kan zeker veel gedaan worden, maar is persoonsafhankelijk en vergt uitproberen.

Over het GAPS dieet kon ik niks vinden. Dit kan ook helpen bij een slechte darmflora.

@mods Op veel websites wordt niet toegestaan reclame te maken bij een commercieel eigenbelang.
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat ik me dan wel afvraag: waarom valt de ene AD(H)D’er wel makkelijk in een zware verslaving en de andere niet? Is dat toch (ondanks de gevoeligheid) door wilskracht? Niet dat ik nu wil zeggen dat elke zwaar verslaafde geen wilskracht heeft (behalve als hij niet in elk geval hard probeert er vanaf te komen/het te beheersen).
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#15
Albedo zei:
@mods Op veel websites wordt niet toegestaan reclame te maken bij een commercieel eigenbelang.
Klik om te vergroten...
Heb hem er al op aangesproken, en bij verdere spam nemen we afscheid van Marcel. Is inderdaad niet de bedoeling.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#16
krannatom zei:
Ooit had ik de luxe om een ADHD kindje mee te krijgen op kamp. Na 3 dagen spoelde ik zijn hele voorraad door. Niet wetende wat ik zelf voordeel kon halen uit zijn voorraad. Na 10 dagen kamp en de kans om zich uit te leven in het veld, was deze kiddo ‘genezen van zijn adhd’. Tot hij terug naar het gewoonlijke systeem moest. Mijn hart brak toen ik hem in de rij zag staan, zoals elk ander kind, gestript van zijn eigen interesses, meningen en fantasieën. We maken onszelf kapot, en dat doet me oprecht veel pijn.
Klik om te vergroten...

Is er niemand die hier ook maar met zijn ogen om knippert? Deze meneer speelt even Doktertje met een kind dat hij meekrijgt op kamp en spoelt zn medicatie weg.

Nou een week is een mooie score, netjes. En Zoals elk ander kind? Want Adhders of ADD moeten perse altijd zich excentriek gedragen en opvallen? Mensen zoals jij houden het beeld in stand van de drukke-kindjes cliche verhalen. Bah

Ga je ook op skivakantie met autisten om ze te genezen? Of kan je alle
en in het bos genezen? Anders nodig ik @acht.zes uit voor een mid-weekje centerparcs in de veluwe, ik denk dat we het best wel een paar dagen volhouden daar samen. Beetje in de tuinstoel een 8,6je nuttigen en af en toe een frisse neus (lol:grin:) Maarja, voor je het weet is het zaterdag, gaat de wekker weer, rits ik mijn ziel weer af , vouw ik mijn meningen op en stop mijn interesses terug. Ik bewaar ze altijd in een potje van de dexamfetamine, past precies!

En nogmaals wat de fuck is er mis met jou dat je de verantwoordelijkheid hebt over een kind van iemand anders en besluit zijn medicatie maar even door te spoelen ?????? Wij hadden even een pittig gesprek gehad zodra mijn kind weer bij mij was :wink:

Jongen je heb echt geen idee waar je over praat en klinkt als het geile neefje van Jos Brecht. Je had beter die pillen zelf kunnen houden zoals je al zinspeelt, was jij misschien ook van je fantasieeen en interesses af.:sweatsmile:
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#17
Allright ik zal hetgene hierboven wat nuanceren, maar laat het wel staan want vind het te zot voor woorden wat deze coywboy wel niet denkt te kunnen zeggen. Ik voel me erg bel...nee natuurlijk voel ik ik me niet beledigd. Got you there, huh. Het getuigd niet van heel veel verantwoordelijkheidsgevoel, of denk jij als vrijwilliger op de zaterdagmiddagscouting in tegenstelling tot alles en iedereen adhd weet te genezen.
Om te kunnen genezen moet er in eerste instantie al iets mis met je zijn. Anders kan je toch niet genezen? In feite zeg je dat het allemaal wel meevalt, er gewoon een beetje buitengespeeld moet worden en dan komt het allemaal wel goed. Heb je uberhaupt enig idee waar je het over hebt? Of houdt jou kennis erover op nadat ze 12 zijn gepasseerd? :wink: Of heb je gewoon te veel rooibosthee gesnoven?

Exact mensen zoals jij houden zo'n bepaald beeld in stand, "Ach hij moet gewoon wat meer buitenspelen" "Trekt wel weg" of als "anders" gezien te worden. Mensen zoals jij leggen juist de focus op een stoornis, door het kind te classificeren door zijn (aangeboren) karakter. Jij neemt "het drukke"" kind wel even mee, kan je tegen iedereen vertellen dat hij bij jou helemaal niet zo druk was, of toch wel druk, want zijn hoofd was zo druk door alle drukke interesses drukdrukdrukdruk. Je noemt ADHD kinderen letterlijk anders.

Je bent een onrespectvolle conjo die kinderen met adhd omlaag trapt. Het zijn gewoon normale kids met een andere omleiding in hun hersenen. Sommige groeien eroverheen, sommigen niet. Sommige volwassenen ontdekken het op latere leeftijd, kampen onnodig met mentale problemen terwijl ze al jaren geleden baat kunnen hadden hebben bij therapie medicatie of alleen al de wetenschap wat er mis is.

Schaam je.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#18
Triptherapie.nl | Marcel zei:
Ik wil niet spammen ofzo en ik hoop niet gebanned te worden door het delen van de volgende link:

Dopamine in balans

Ik denk dat juist ADD en ADHD-ers er profijt van hebben om op een natuurlijke manier de dopamine/serotonine balans in orde te krijgen.

ADD en ADHD kan namelijk in de darmen beginnen
Dopamine in balans op een natuurlijke manier
  1. Stel haalbare doelen voor korte en lange termijn.
  2. Meditatie in welke vorm dan ook.
  3. Drink zo weinig mogelijk alcohol. Bedenk dat een half glas rode wijn per dag de max is wat een persoon kan drinken zonder al te veel schade aan te richten.
  4. Luister naar uw favoriete muziek.
  5. Fysiek contact met andere levende wezens. Bijvoorbeeld contact met huisdieren, knuffelen of massages.
  6. Een gezonde dosis zonlicht voor meer vitamine D3, serotonine en dopamine
  7. Vermijd lege calorieën uit met name suikers en vervang deze voor langzame koolhydraten uit bijvoorbeeld groente.
  8. Vermijd Omega 6 vetten (plantaardige oliën) en verhoog de Omega 3 inname (dit helpt tegen 90% van de welvaartsziektes)
  9. Verhoog de Kurkuma inname in combinatie met zwarte peper. Dit duo verhoogt al 3 happy hormonen en voorkomt bepaalde soorten kanker.
  10. Neem een goede multivitamine. Zo helpt vitamine B complex, zink, magnesium, mangaan en koper uw serotonine niveau ook al omhoog.
  11. Tyrosine-rijke voeding zoals amandelen, pompoenzaden, avocado, banaan, verse ongezoete zuivel en vers mager vlees.
  12. Probiotica in de vorm van yoghurt, kefir of supplement.
  13. Zeg social media vaarwel.
  14. Zet je smartphone een uur voor bed gaan al uit en gebruik deze overdag minimaal.
  15. Drink geen koffie maar groene thee.
  16. Doe iets creatiefs.
  17. Goede voeding, goede voeding en nog eens goede voeding!
.
Klik om te vergroten...
Als ik even eerlijk mag zijn,ik zal het netjes houden en het is niks persoonlijks.

Ik vind je site eruitzien alsof alles bij elkaar gewikipedia'd is. Het is veelal een opsommig van feitjes of vermoedens. Verder durf ik een wedje te leggen dat ik 17 van de 17 "Tips"" terugvind als ik google op "Tips voor slapen, vermoeid, moe, buikpijn, etc) Binnen 5 minuten.

Behalve luister je favoriete muziek, 16 tips was genoeg geweest. Die is echt te overduidelijk:(


Ik zat een naar je prijzen te kijken,
Onze prijzen uitgelegd
Wij geven graag. Alle informatie op de website is gratis in te lezen en wij verkopen of delen uw gegevens niet. Wij vertonen geen reclame. Alleen onze persoonlijke diensten zijn wel betaalde diensten en ze zijn het meer dan waard!

Kijk! Da's een goeie binnenkomer. Gelijk al een kadootje, gratis de site mogen bekijken. En tuurlijk kost arbeid geld, dat is logisch!

Prijslijst
Intake is gratis.

Vul het intakeformulier in door bij ons een gratis account aan te maken.

Zet nu de eerste stap door gratis het intakeformulier te vullen.

Hoe verder je komt hoe leuk het wordt! Je mag gratis een account aanmaken. Als klap op de vuurpijl hoef je niet te betalen om de arbeid van Jacobien, Marchel of Jantien te mogen kopen.

Onze blog, nieuwsberichten en informatie leest u geheel gratis en en zonder reclame hier.

Best.Day.Ever.
Persoonlijke begeleiding triptherapie

Onderstaande tripsessies zijn inclusief de benodigde magic truffels, een tripbegeleider en eventuele tripstoppers. Verder krijgt u een persoonlijk plan om ook na de triptherapie de positieve spiraal vast te houden middels voeding, beweging en eventueel supplementen.

Level 1-2 trip sessie a 149 euro
Duur: ongeveer 2-3 uur

Level 3 trip sessie a 199 euro
Duur: ongeveer 3-4 uur

Level 4-5 trip sessie a 249 euro
Duur: ongeveer 4-5 uur

Man dan snap ik dat je een plan nodig hebt een beetje positief te blijven . Maar 50 euro per persoon extra maar? Hoe zijn je kosten berekend dan? De ene krijgt dan halve aandacht en een laffe paddestoel of hoe werkt dat?

Met Jantien aan de Psyclobien is een catchy kopje denk ik. Begin de trip met een lach, Begin de trip zonder zorgen:) Maar wat houdt dat in, tripthrerapeut? Is dat een erkende titel of benaming? Of mag ik mezelf ook TripTherapeut noemen bijvoorbeeld? ( Coole nickname dat wel)

Ik denk dat je je op glad ijs bevindt je zo te profileren.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik kan niet oordelen of je misschien wel heel goed bent. Ik zou je site wat fixen want ik krijg er geen betrouwbaar gevoel bij, lijkt me wel de bedoeling als je zit te klooien met je geest
M
Marcel TripLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zwijgrecht zei:
Als ik even eerlijk mag zijn,ik zal het netjes houden en het is niks persoonlijks.

Ik vind je site eruitzien alsof alles bij elkaar gewikipedia'd is. Het is veelal een opsommig van feitjes of vermoedens. Verder durf ik een wedje te leggen dat ik 17 van de 17 "Tips"" terugvind als ik google op "Tips voor slapen, vermoeid, moe, buikpijn, etc) Binnen 5 minuten.

Behalve luister je favoriete muziek, 16 tips was genoeg geweest. Die is echt te overduidelijk:(


Ik zat een naar je prijzen te kijken,
Onze prijzen uitgelegd
Wij geven graag. Alle informatie op de website is gratis in te lezen en wij verkopen of delen uw gegevens niet. Wij vertonen geen reclame. Alleen onze persoonlijke diensten zijn wel betaalde diensten en ze zijn het meer dan waard!

Kijk! Da's een goeie binnenkomer. Gelijk al een kadootje, gratis de site mogen bekijken. En tuurlijk kost arbeid geld, dat is logisch!

Prijslijst
Intake is gratis.

Vul het intakeformulier in door bij ons een gratis account aan te maken.

Zet nu de eerste stap door gratis het intakeformulier te vullen.

Hoe verder je komt hoe leuk het wordt! Je mag gratis een account aanmaken. Als klap op de vuurpijl hoef je niet te betalen om de arbeid van Jacobien, Marchel of Jantien te mogen kopen.

Onze blog, nieuwsberichten en informatie leest u geheel gratis en en zonder reclame hier.

Best.Day.Ever.
Persoonlijke begeleiding triptherapie

Onderstaande tripsessies zijn inclusief de benodigde magic truffels, een tripbegeleider en eventuele tripstoppers. Verder krijgt u een persoonlijk plan om ook na de triptherapie de positieve spiraal vast te houden middels voeding, beweging en eventueel supplementen.

Level 1-2 trip sessie a 149 euro
Duur: ongeveer 2-3 uur

Level 3 trip sessie a 199 euro
Duur: ongeveer 3-4 uur

Level 4-5 trip sessie a 249 euro
Duur: ongeveer 4-5 uur

Man dan snap ik dat je een plan nodig hebt een beetje positief te blijven . Maar 50 euro per persoon extra maar? Hoe zijn je kosten berekend dan? De ene krijgt dan halve aandacht en een laffe paddestoel of hoe werkt dat?

Met Jantien aan de Psyclobien is een catchy kopje denk ik. Begin de trip met een lach, Begin de trip zonder zorgen:) Maar wat houdt dat in, tripthrerapeut? Is dat een erkende titel of benaming? Of mag ik mezelf ook TripTherapeut noemen bijvoorbeeld? ( Coole nickname dat wel)

Ik denk dat je je op glad ijs bevindt je zo te profileren.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik kan niet oordelen of je misschien wel heel goed bent. Ik zou je site wat fixen want ik krijg er geen betrouwbaar gevoel bij, lijkt me wel de bedoeling als je zit te klooien met je geest
Klik om te vergroten...

@Zwijgrecht Het is goed om kritisch te zijn. Daarom is het ook handig om niet alleen informatie van 1 bron te gebruiken voordat je iets gaat doen. Hetzelfde geldt voor medicatie die een arts je voorschrijft.

Misschien is gratis informatie en gratis dit + dat overdreven. Maar wij willen dat bepaalde kennis over voeding vrij te vinden is. Het lijkt dan een bij elkaar gegoogeld zooitje en dat is het soms ook, aangevuld met publicaties vanuit de wetenschap. Het is gebundelde informatie (maar welke website is dat niet?).

In ieder geval bedankt voor de feedback. Ik denk dat als je alle feiten op een rijtje legt, je wel snapt wat wij doen. Onze klanten hebben er in ieder geval baat bij gehad.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Discipline ja. Maar discipline om bewustheid te blijven verkiezen boven de verslaving en zelfs boven je goed voelen. Niet discipline om te willen stoppen met je gedrag.

Tegen jezelf zeggen dat je gaat veranderen werkt niet, want je kiest niet je gedachten. De volgende dag is de gedachte (en onderliggende drive) 'ik ga veranderen' er gewoon niet en loop je blind precies dezelfde fout weer in. Dat is dus het cruciale besef dat je moet hebben: mijn gedachten zijn niet van mij en zijn dus niet te vertrouwen. Om verslaving-vrij te worden moet je dat vinden wat wel is te vertrouwen.

Gebruik wilskracht om de eerste stap te zetten (nee zeggen tegen het biertje, blowtje, etc.) en discipline en doorzettingsvermogen om op je pad van bewustheid te blijven. Het zien van je verslaving (hoe gedachten je misleiden en je verslaafd aan hen en aan de substantie/activiteit houden) is de enige weg uit je verslaving. En je gaat terugvallen op momenten. Geen probleem: niet over inzitten, maar gewoon doorgaan.

Veel succes in ieder geval en laat maar eens van je horen. :confused:mile:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."