#1
Goeie info
Volgens mij ben jij iemand die zojuist is doorgebroken van het weten dát je moet stoppen naar het stadium van begrijpen waarom je moet stoppen, en hier echt in geloven. Dit is de juiste instelling, en dat is ansich al een overwinning.Wie ben ik om dit te zeggen naar 1 week niet blowen???
Maar voor mij is dat stukje dus al wel duidelijk en voelt als een overwinning .
Ach, zo stom is het niet. Als het niet lastig was om te kappen waren er ook geen verslaafde mensen geweest. Belangrijk is wel om dit niet als 'het verlies' te zien, het was eerder een leermoment waardoor je kan inzien op welke momenten/onder welke condities je eerder geneigd bent weer te gebruiken. Als je daardoor je gedrag kunt aanpassen is dát weer een overwinning opzich.Ben er nog lang niet want ben Nu met hulp bezig maar ja ook hier weer een wachtlijst ben hier zo klaar mee dat ik het zelf heb weten te bevechten en Nu 8 dagen niet heb geblowd ,
Gisteren heb ik hoe stom het ook is toegegeven aan de verlangen en voel me gelijk kut en terugvallen in dat negatieve patroon.
Des te meer bevestiging voor mij om het dus niet meer te doen en ook niet af en toe .
Jij ook, stoppen met blowen zal je geestelijke gesteldheid vast goed doen, succes!Hoor graag van iemand !
Wens iedereen het beste en veel gezondheid en geluk toe in dit leven !!!
Volgens de test heb ik ADHD, maar dat wist ik almile: Ik heb ADHD-c. Dat is het gecombineerd type van ADD en ADHD. Daarbovenop heb ik het Aspergersyndroom. Dus ja, ik ben verslavingsgevoelig en was in mijn jeugdjaren eindeloos op zoek naar die rust in mijn hoofd. Loskomen van mijn obsessies/tunnelvisie en het leven kunnen zien was altijd van onschatbare waarde. Ik hyperfocuste me altijd op eigen interesses en school was een pietje dood aan mij. Doch heb ik veel levensinteresses waarin ik nog dagelijks bijleer.
Ik heb Concerta geprobeerd om rust in mijn hoofd te vinden, maar zonder resultaat. De bijwerkingen van Rilatin waren niet aangenaam en dus zijn die medicaties versleten aan mij. Het enige dat echt werkt was cannabis, maar door mijn verslavingsgevoeligheid is het moeilijk daar een maat in te houden. Ik rookte geen sigaretten meer, alleen maar joints. Van alcohol kan ik psychotisch worden.
Wat ik vooral mis is die "filter". Die filter dat cannabis me gaf. Zonder cannabis ben ik heel obsessief en zie ik alles zwart/wit. Dat mis ik echt in de medische wereld, een pil die mij geeft wat cannabis doet.
Heb hier (verslaving in het algemeen) wel vaker mijn mening over gegeven, maar aangezien er weer volop verslavingstopics opduiken de laatste tijd:Ik heb zelf ADD en merk zelf ook heel erg dat ik verslaving gevoelig ben. Het maakt ook niet echt uit met wat.. tabak,drugs,gokken.. ik vind het allemaal geweldig. En vroeg mijzelf nu af zijn hier meer mensen die dat hebben en ben je er vanaf gekomen en op welke manier? Want ik wil graag stoppen maar trap er elke keer weer in. In de kroeg sta ik gezellig een biertje te doen met me maten en toch maar weer wat geld in de gokkast toch maar weer een envelopje halen. Ik ben er meer dan klaar mee en hoor graag oplossingenmile:
Heb hier (verslaving in het algemeen) wel vaker mijn mening over gegeven, maar aangezien er weer volop verslavingstopics opduiken de laatste tijd:
Naar mijn mening is verslaving een zeer diepliggend menselijk probleem waarbij reguliere manieren om het aan te pakken maar deels helpen doordat dit enkel de oppervlakte symptomen aanpakt. Mensen houden het op pure wilskracht vol om jaren niet te gebruiken, maar nemen vervolgens eens 1 glaasje, 1 hijsje, 1 snuifje en ze zijn weer terug bij af. Kortom: pure wilskracht is geen (echte) oplossing. Op die manier blijf je verslaafd, ook al neem je helemaal niets. Het probleem met wilskracht:
Vandaag heb je er veel van en denk je "Ik ga nooit meer drinken!"
en morgen is het weg en denk je "Ach, ik kan er wel eentje nemen"
Er wordt niet gezien dat dit hetzelfde verstand is die beide zegt. Terwijl uit dit simpele voorbeeld blijkt dat je je eigen verstand niet kunt vertrouwen. Wilskracht op zichzelf is geen verkeerd iets, maar als het gebaseerd is op een gedachte kom je nooit ergens. Om rigoureus met verslaving af te rekenen zul je de diepte in moeten. Niet meer direct doen wat je verstand zegt, want het belazerd je op een dag, gegarandeerd. In mijn ogen is het cruciaal om het verstand (je gedachten dus) te onderzoeken, door het te observeren. Hoe meer jij je (verslavende)gedachte ziet, hoe meer je ziet dat de gedachte niet jouw wil is, maar dat het je in verslaving houdt door het te laten lijken dat het jou is. Die ruimte creëren is absoluut noodzakelijk. Dat is het punt waar verslaving stopt. Je wilt meester worden van je gedachten, in plaats van slaaf. Een slaaf zal stoppen met drank/drugs wanneer het verstand dat zegt, maar een slaaf zal ook beginnen weer te drinken/drugs gebruiken wanneer het verstand dat zegt. Een meester echter doorziet deze fratsen van het verstand en heeft een stabiliteit die ontbreekt in het domweg volgen van gedachten. De verslaving is in de eerste plaats altijd aan je gedachten en daarna pas aan een substantie of activiteit.
Maar dit vereist discipline, doorzettingsvermogen én bewustheid. Dik de moeite waard wat mij betreft, want je komt nooit van de tendens naar verslaving af met symptoombestrijding alleen. Dat laat je altijd vatbaar voor nieuwe verslavingen. Wat wil je, aan blijven sukkelen de rest van je leven, of de meester worden van je gedachten? Voor de duidelijkheid: ik ben zo vaak teruggevallen in verslavingsgedrag, maar dat is mijn gebrek aan discipline en vooral: bewustzijn op zo'n moment. Luiheid waar je later altijd de prijs voor betaald.
Met cannabis kun je ook bakken, koekjes of brownies bijvoorbeeld.
Dat kruipt in mijn lichaam. Mijn lichaam voelt dan zwaar aan en ik kan mij dan met moeite wakker houden.
Werkt heel goed voor in de avond. Maar in de dag ben ik graag energiek.
Ik neem nu Sertraline, Abilify en circa 2g wiet per dag. Ik voel mij met deze cocktail het beste. Ik kan nu ook functioneren zonder wiet dankzij deze medicatie. Ik heb mijn gedachten meer onder controle. Maar wiet maakt het zoveel aangenamer. In plaats van doemdenken richt ik mij gauw op de positieve prikkel in het leven.
Amper 1 joint is voldoende mijn hele wezen in harmonie te brengen voor enkele uren. Daarom is stoppen zo moeilijk. Het is medicinaal maar tegelijk verslavend voor mij. Meeste die ik ken hadden nooit problemen om te stoppen met wiet. Maar die met iets geestelijks aanwezig kunnen blijkbaar moeilijk zonder.
Mhua, je kunt het ook anders zien, een diagnose wordt structureel gesteld wanneer iemand 'achterloopt' op schoolvlak. Mensen die geen constructieve invulling in een leven hebben en minder kansen door gebrek aan een diploma zullen sneller in de criminaliteit vervallen. Het verband criminaliteit en ADHD is wel sterk aangetoond. Bij mensen met ADHD diagnose scheelt het qua intelligentie vaak niet maar lopen vaker vast in het geïndustrialiseerd systeem van het onderwijs.Met andere woorden, adhders pakken elke kans aan om dopamine vrij te krijgen in de hersenen.
Grappige is dat wetenschappelijk onderzoek stelt dat vrouwen aanzienlijk vaker kleine ongelukken veroorzaken zoals het per ongeluk tegen een lantaarnpaal aan rijden wat dan wordt verklaard door minder ruimtelijk inzicht (net als dat mannen minder kleuren waarnemen en vaker kleurenblind zijn) en dat mannen vaker fatale ongelukken veroorzaken in het verkeer. Misschien ben je wel meer in touch met je vrouwelijke zijde dan je denkt, allemaal mogelijkheden.. xDIk zelf ben een keer tegen een auto aangereden met 5 km per uur, tegelijk rijd ik wel graag met slippende bandjes weg en voel me trots als het abs lampje gaat branden.
Wetenschappelijk onderzoek heeft al aangetoond dat de rook/teer die vrij komt bij het roken verreweg het meest schadelijke component is. E-vapen is volgens wetenschappelijk onderzoek aanzienlijk gezonder dan roken, dit wordt echter nooit aangeraden omdat het mensen niet veel helpt met stoppen, ze gaan meestal roken naast het vapen. Nicotine op zichzelf is (mits niet extreem gedoseerd) niet schadelijk. ADHDers met nicotinepleisters op recept lijkt me wel een grappig gezicht. In principe krijgen mensen met dementie aan nicotine soortgelijke (genees)middelen, namelijk medicatie die op de acetylcholinereceptoren inwerkt.Wetenschapper zijn momenteel ook bezig om te kijken of ze het schadelijke van nicotine kunnen scheiden zodat het als medicijn voor adhd gebruikt kan worden.
Als je verslaving ziet als een ziekte zie je het als iets waar je niets aan te doen valt en plaats je jezelf in een zelf bevestigende slachtofferrol. Er is altijd een keuze mogelijk, het zij met of zonder hulp. Intelligentie is ook geen vast gegeven zoals sommige mensen soms willen doen geloven, je kunt als je dat wilt jezelf je gehele leven blijven ontwikkelen.Anyway, in het kort, verslaafd zijn is een ziekte in je hersenen en je hersenen zullen er alles aan doen om de eigenaar te motiveren om een dopamine afgifte te veroorzaken.
Nicotine op zichzelf is (mits niet extreem gedoseerd) niet schadelijk.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."