Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAD(H)D en verslaving

AD(H)D en verslaving

168 antwoorden
117 weergaven
18-5-2026
I
Ikbener1Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Goeie info
e
esleyLid
01-01-2024, 00:00
#2
ik heb zelf ook adhd en krijg hiervoor medicatie via het ggz voorgeschreven.
En ik ben zeker behoorlijk verslavingsgevoellig. ik drink alcolhol rook en neem speed, en ik kan hier moeilijk van af blijven. elke week weer in gevecht met mezelf om het niet te doen maar zodra de avond valt en ik sociale dingen kan doen gaat er ritalin in, fles wijn open en een pakje sigaretten doorheen. stop pas wanneer het besef komt in de nacht dat ik mij debiel aan het gedragen ben of emotioneel word.
s
sd39Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Dag naasten, eerst zou ik graag willen vermelden dat ik niet meteen vertrouwd ben met dergelijke forums. Ik heb begrepen dat we allemaal meer dan volwassen mannen/vrouwen zijn met vele vragen of antwoorden. Maar sommige dingen dat ik hier lees vind ik persoonlijk verontrustend (en dan zit ik nog maar in de relatine afdeling). Als je twijfelt over het al dan niet hebben van ad(h)d => Doe simpelweg de test, het kost je misschien wat centen maar het is de enige manier om een startpunt te hebben. kom ik in aanmerking, zoja hoe kunnen we verer, zonee krijg zelfvertrouwen en twijfel niet in jezelf. Persoonlijk stond ik enorm sceptisch ten opzichte van de ADD/ADHD-plakker op mensen te kleven, het werd wel eens bij mij gedaan en de argumenten dat ze aanhaalden vond ik perfect veralgemeenbaar dus wimpelde het af. Door een 1ste jaar hoger onderwijs met 12 herexamens te beeindigen had ik niet veel keus om met mijn ouders (18j die tijd) mee te gaan naar een psycholoog. De bevraging dat ik daar kreeg was niet in de vorm van (zoals eerder vermeld) "vergeet je wel al eens iets?", "durf je al eens dagdromen?". Nee absoluut niet alleen dat, veel specifieker. Hoe ver terug het ging (ad(h)d heb je dat krijg je niet) en of mijn vrienden op de fiets naar de fuif weleens durfden te vragen "luister je wel?". Of waarom mijn tweeling broer beide zwem- en voetbaltassen moest klaarmaken en ik ze uitladen omdat er anders iets zou ontbreken. Het heeft me enorm veel duidelijkheid gegeven en nadien ook veel vragen beantwoord. Dus als je denkt in aanmerking te komen neem aub gewoon de test af. Je leest alvast dat ik niet de grootste spreker ben maar ik ben bezorgd in de laksheid rondom relatine. Ik heb fouten gemaakt; mijn vrienden en ikzelf al eens een pilletje laten snuiven maar geloof het is ook iets dat mij door de 12 herexamens geholpen heeft in dat eerste jaar (11/12 geslaagd). Ik nam het en verschoot dat de tijd vloog. 2u later ga ik voor een sigaret pauze en merk ik pas hoe enorm veel leerstof ik verwerkt heb in die tijd. Ik hoop niet dat je denkt dat ik hier wil lopen stoefen maar er is wel een reden waarom bepaalde mensen het mogen gebruiken MAAR zeker ook een reden waarom het enkel op voorschrift is :) Moest het helpen, ik merk dat ik zeer begaan ben geworden met dit onderwerp en zal ook zo snel mogelijk antwoorden op bijkomende vragen van jullie. Groetjes sd
G
GratitudeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier op het forum , en heb mezelf voorgesteld in het topic verslaafd .

Deze moet alleen nog goedgekeurd worden.

Bij deze ik ben een jongen van 26 jaar en mijn naam is Michael .

Ook ik loop te zoeken in het leven naar de juiste weg , vanaf mijn 12 a 13e zijn er dingen gebeurt in mijn leven tot nu ik 26 jaar ben en er is weinig verwerkt .
Heb vaak hulp gezocht en er is 2x een burn-out vastgesteld bij mij maar nooit echt uit kunnen rusten want kom niet snel tot rust en verdwaal vaak in mijn hoofd .

Na jarenlang bij psychologen en dergelijken gelopen werd ik er moe van onbegrepen te worden en voor mijn gevoel gewoon tegen muren zat te praten .
En dat thuis ook wel kan want het lost tot heden toe niks op , begrijp me niet verkeerd ik sta open voor hulp maar heb echt wel heftige dingen doorstaan en op gelost alleen wat mij dus een kijk op de mensheid en het leven heeft gegeven .

Tot heden toe alles goed kunnen verbergen tot een jaar terug toen klapte ik weer neer en was mijn laatste reserve op .
Mijn huisarts heeft het ook allemaal gezien en mee gekregen en zei altijd al je moet rust nemen .
Maar wat ik ook doe ik kom niet tot rust mijn gedachten nemen mij mee en soms zo ver dat ik urenlang verdwaal in mijn hoofd als ik geen afleiding heb.
Als je alleen woont en bent komt het vaak voor Bij mij dat ik dus verdwaal in gedachten .
Zoals ik al zei een jaar terug weer helemaal gesloopt dat het echt niet meer kon want zo ben ik dus ook ga net zo lang door tot het niet meer gaat .
Is niet goed maar ik heb alles de afgelopen jaren alleen gedaan en kon op weinig mensen rekenen en terugvallen dat ik zelf heb moeten knokken en nog steeds aan het knokken en zoeken ben .


Op advies van de huisarts naar GGZ gegaan want ik kreeg steeds meer het idee dat ik iets psychisch heb opgebouwd of mee geboren ben en dit altijd heb verborgen voor de buitenwereld maar diep van binnen heb ik altijd geweten dat ik anders ben dan anderen , wat ik ook doe ik krijg geen rust .
Daar intake gehad wederom en nu is er dus AD(H)D geconstateerd , ze hebben bij mij het idee meer ADD maar dat is even niet belangrijk .

wat ik in mijn voorstel topic aangeef is dat ik dus vanaf mijn 14e dagelijks ben gaan blowen tot een week terug .dus 12 jaar flink aan de blow gehangen wel alleen savonds na mijn werk en nooit onder werktijd want drugs en werk is gewoon geen combi in mijn ogen .

tijdens de middelbare school ben ik in aanraking met speed en pillen en cocaïne gekomen .
Dit heb ik een aantal jaren gedaan op feestjes en opstap tot ik tot mijn besef kwam dat ik echt niet goed bezig was toen met die rotzooi gekapt en het niet meer aangeraakt van de 1 op andere dag en tot nu toe nog steeds en nooit moeite mee gehad .

Blowen daarintegen is wel een probleem geworden ....
Nu ben ik een 8 dagen zelfstandig van de wiet ook afgebleven na 12 jaar lang elke dag zeker 1 gram heb gerookt.

Wat ik merk is dat het me al die jaren alleen maar het moeilijk heeft gemaakt want de afgelopen week zat ik nog wel in mijn hoofd maar verdwaal er niet zo meer in.
Mijn conclusie is dan ook dat in mijn ogen geen 1drugs goed te praten is ,althans bij veel gebruik ervan .

Zeker niet in combinatie met een afwijking geestelijk / psychisch .

wat in mijn ogen nogal te veel goed gepraat word ,
Medicatie ben ik op tegen en gebruik ik dan ook niet alleen als het 100 procent zeker is dat ik het heb en dan wil ik eigenlijk nog geen medicatie .

Hoe het hier in de medische en psychische zorg geregeld is is gewoon slecht En er zijn veel te lange wacht lijsten en de behandelingen slaan vaak nergens op in mijn ogen en het komt vaak op jezelf neer .
Maar die mening is ontstaan omdat ik denk ik nooit de juiste hulp heb gehad .

Dat blowen hielp mij echt want voor mijn gevoel had ik daardoor wat rust .
tot heden want wat ik me nu realiseer is dat het dat al die jaren gewoon mijn probleem heeft versterkt vooral de laatste jaren .

Loop al jaren tegen mezelf te zeggen dag blowen ook moet stoppen en niet meer in mijn leven past .
Heb veel te veel dingen opgebouwd en bereikt die ik door die troep niet "zie/voel/realiseer"
En dat wil ik dus wel gaan voelen en zien want het is niet niks allemaal .

toch blijf ik mezelf naar beneden halen , dit word versterkt door de wiet ben ik achter gekomen .
Cannabis is een rustgevend maar ook stemming versterkend middel ,
Dit kan positief uitpakken .
Maar pas op als je een negatief zelfbeeld hebt en negatieve kijk hebt gecreëerd op het leven en de wereld neem aub van mij aan dat het dat alleen maar versterkt .

Wie ben ik om dit te zeggen naar 1 week niet blowen???
Maar voor mij is dat stukje dus al wel duidelijk en voelt als een overwinning .

Ben er nog lang niet want ben Nu met hulp bezig maar ja ook hier weer een wachtlijst ben hier zo klaar mee dat ik het zelf heb weten te bevechten en Nu 8 dagen niet heb geblowd ,

Gisteren heb ik hoe stom het ook is toegegeven aan de verlangen en voel me gelijk kut en terugvallen in dat negatieve patroon.
Des te meer bevestiging voor mij om het dus niet meer te doen en ook niet af en toe .

Nogmaals wat voor mij is betekent niet dat dat voor een ander is .

Maar 1ding is zeker het valt allemaal niet mee .....
Maar wat ik wel weet en mag zeggen is als je echt iets wil in het leven kan je het .

If you can dream it,you can be it!

Belangrijk is dat je de juiste mensen om je heen hebt .

Nu heb ik dus wel goede hulp in aantocht bij een verslavingszorg instantie en daar voelde ik me gelijk begrepen en die zeiden ook dat ze denken ADHD /ADD heb .
Wat ik al aangaf zonder hun hulp nu gestopt en wel 1 dag teruggevallen dus kan wel hulp gebruiken maar goed over enkele weken begint het behandelplan en kan ik trots zeggen dat ik al gestopt ben maar wel gewoon hulp wil .

Want ben er nog lang niet .

Voor iedereen doe wat jij wil en luister niet teveel naar " no lifers " die je niks te brengen hebben die halen je meer naar beneden .

Helaas zien mensen en horen mensen liever dat het je minder goed gaat , dan dat je het wel goed hebt en goed doet .
Dat is waar ik nog het meeste tegen aan loop afgunst jaloezie en misgunnen , dit zijn dingen die mensen doen te veel en waarom? Hun ontevredenheid over zichzelf en hun leven projecteren ze op jouw .

Raar maar helaas waar , probeer hier boven te staan mede Lotgenoten want dan heb je ze het harstst .

En vooral doen wat jij wil en wat voor jouw goed is , probeer mensen te helpen en ben eerlijk en dankbaar .

Helaas is de goede weg vaak een eenzame weg maar gelukkig zijn er nog genoeg goede mensen realiseer ik me steeds meer en die trek je dan ook aan op je pad ,dan word het minder eenzaam wee ,
zolang je in je negatieve patroon blijft hangen trek je helaas ook mensen aan die dat zullen versterken .

Wet van aantrekkingskracht is iets wat mij heel erg helpt en waar ik heilig in geloof .
Het wekt heel simpel , alleen het vasthouden is het moeilijkst maar dat is met alles .

ik geloof dat ieder individu op deze aarde gelijk is en hoe stoer iemand ook wil overkomen je bent en blijft van vlees en bloed , en ben gewoon jezelf .

Ook ik heb fouten gemaakt in het leven , maar leer ervan en ga niet dezelfde fouten maken maar weerhoud mensen hiervan maar vooral jezelf blijven opvoeden.

Als iemand tips voor mij heeft zijn ze welkom want ook ik ben zoekende nog steeds en kan veel leren .

1 tip misbruik geen middelen en gebruik niet zomaar medicatie zolang er geen duidelijke diagnose is geweest .
Maar dit moet iedereen zelf weten , mensen die er baat bij hebben gewoon doen natuurlijk .

Hoor graag van iemand !


Wens iedereen het beste en veel gezondheid en geluk toe in dit leven !!!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wie ben ik om dit te zeggen naar 1 week niet blowen???
Maar voor mij is dat stukje dus al wel duidelijk en voelt als een overwinning .
Klik om te vergroten...
Volgens mij ben jij iemand die zojuist is doorgebroken van het weten dát je moet stoppen naar het stadium van begrijpen waarom je moet stoppen, en hier echt in geloven. Dit is de juiste instelling, en dat is ansich al een overwinning. :)

Ben er nog lang niet want ben Nu met hulp bezig maar ja ook hier weer een wachtlijst ben hier zo klaar mee dat ik het zelf heb weten te bevechten en Nu 8 dagen niet heb geblowd ,

Gisteren heb ik hoe stom het ook is toegegeven aan de verlangen en voel me gelijk kut en terugvallen in dat negatieve patroon.
Des te meer bevestiging voor mij om het dus niet meer te doen en ook niet af en toe .
Klik om te vergroten...
Ach, zo stom is het niet. Als het niet lastig was om te kappen waren er ook geen verslaafde mensen geweest. Belangrijk is wel om dit niet als 'het verlies' te zien, het was eerder een leermoment waardoor je kan inzien op welke momenten/onder welke condities je eerder geneigd bent weer te gebruiken. Als je daardoor je gedrag kunt aanpassen is dát weer een overwinning opzich. :)

Hoor graag van iemand !
Wens iedereen het beste en veel gezondheid en geluk toe in dit leven !!!
Klik om te vergroten...
Jij ook, stoppen met blowen zal je geestelijke gesteldheid vast goed doen, succes! :)
H
HulpLid
01-01-2024, 00:00
#6
Help ik heb erg behoeft aan antwoorden. Mijn vriend heeft adhd. Gebruikt geen medicijnen. Maar is dus aan de coke. Eens in de paar maanden gebruikt hij dat om rustig te worden. Aangezien er in korte tijd veel gebeurd is . Is hij doorgedraaid heeft 10 dagen achter elkaar gebruikt en is ook in psygose gekomen. Nou wil hij geen hulp en wil mij hier niet in mee sleuren. Dus heeft een punt gezet achter de relatie. Hij zegt dat ik hem zo snel mogelijk moet vergeten en verder moet mijn leven. Dat siert hem natuurlijk. Maar ben zo bezorgd en zou graag willen helpen. Ben heel verdrietig en voel me machteloos. Heeft iemand tips...?????? Ben radeloos. Zouden medicijnen hem helpen om evt nog uit de verslaving te komen. Iedere tip is welkom. Of hoe ik evt tot hem door kan dringen......
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Volgens de test heb ik ADHD, maar dat wist ik al :) Ik heb ADHD-c. Dat is het gecombineerd type van ADD en ADHD. Daarbovenop heb ik het Aspergersyndroom. Dus ja, ik ben verslavingsgevoelig en was in mijn jeugdjaren eindeloos op zoek naar die rust in mijn hoofd. Loskomen van mijn obsessies/tunnelvisie en het leven kunnen zien was altijd van onschatbare waarde. Ik hyperfocuste me altijd op eigen interesses en school was een pietje dood aan mij. Doch heb ik veel levensinteresses waarin ik nog dagelijks bijleer.

Ik heb Concerta geprobeerd om rust in mijn hoofd te vinden, maar zonder resultaat. De bijwerkingen van Rilatin waren niet aangenaam en dus zijn die medicaties versleten aan mij. Het enige dat echt werkt was cannabis, maar door mijn verslavingsgevoeligheid is het moeilijk daar een maat in te houden. Ik rookte geen sigaretten meer, alleen maar joints. Van alcohol kan ik psychotisch worden.

Wat ik vooral mis is die "filter". Die filter dat cannabis me gaf. Zonder cannabis ben ik heel obsessief en zie ik alles zwart/wit. Dat mis ik echt in de medische wereld, een pil die mij geeft wat cannabis doet.
L
LazarelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Fundamenteel zei:
Volgens de test heb ik ADHD, maar dat wist ik al :confused:mile: Ik heb ADHD-c. Dat is het gecombineerd type van ADD en ADHD. Daarbovenop heb ik het Aspergersyndroom. Dus ja, ik ben verslavingsgevoelig en was in mijn jeugdjaren eindeloos op zoek naar die rust in mijn hoofd. Loskomen van mijn obsessies/tunnelvisie en het leven kunnen zien was altijd van onschatbare waarde. Ik hyperfocuste me altijd op eigen interesses en school was een pietje dood aan mij. Doch heb ik veel levensinteresses waarin ik nog dagelijks bijleer.

Ik heb Concerta geprobeerd om rust in mijn hoofd te vinden, maar zonder resultaat. De bijwerkingen van Rilatin waren niet aangenaam en dus zijn die medicaties versleten aan mij. Het enige dat echt werkt was cannabis, maar door mijn verslavingsgevoeligheid is het moeilijk daar een maat in te houden. Ik rookte geen sigaretten meer, alleen maar joints. Van alcohol kan ik psychotisch worden.

Wat ik vooral mis is die "filter". Die filter dat cannabis me gaf. Zonder cannabis ben ik heel obsessief en zie ik alles zwart/wit. Dat mis ik echt in de medische wereld, een pil die mij geeft wat cannabis doet.
Klik om te vergroten...

Met cannabis kun je ook bakken, koekjes of brownies bijvoorbeeld.
P
PG6232Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Hallo iedereen,

Ik heb zelf ADD en merk zelf ook heel erg dat ik verslaving gevoelig ben. Het maakt ook niet echt uit met wat.. tabak,drugs,gokken.. ik vind het allemaal geweldig. En vroeg mijzelf nu af zijn hier meer mensen die dat hebben en ben je er vanaf gekomen en op welke manier? Want ik wil graag stoppen maar trap er elke keer weer in. In de kroeg sta ik gezellig een biertje te doen met me maten en toch maar weer wat geld in de gokkast toch maar weer een envelopje halen. Ik ben er meer dan klaar mee en hoor graag oplossingen:)


Mvg iemand die er goed klaar mee is
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
PG6232 zei:
Ik heb zelf ADD en merk zelf ook heel erg dat ik verslaving gevoelig ben. Het maakt ook niet echt uit met wat.. tabak,drugs,gokken.. ik vind het allemaal geweldig. En vroeg mijzelf nu af zijn hier meer mensen die dat hebben en ben je er vanaf gekomen en op welke manier? Want ik wil graag stoppen maar trap er elke keer weer in. In de kroeg sta ik gezellig een biertje te doen met me maten en toch maar weer wat geld in de gokkast toch maar weer een envelopje halen. Ik ben er meer dan klaar mee en hoor graag oplossingen:confused:mile:
Klik om te vergroten...
Heb hier (verslaving in het algemeen) wel vaker mijn mening over gegeven, maar aangezien er weer volop verslavingstopics opduiken de laatste tijd:

Naar mijn mening is verslaving een zeer diepliggend menselijk probleem waarbij reguliere manieren om het aan te pakken maar deels helpen doordat dit enkel de oppervlakte symptomen aanpakt. Mensen houden het op pure wilskracht vol om jaren niet te gebruiken, maar nemen vervolgens eens 1 glaasje, 1 hijsje, 1 snuifje en ze zijn weer terug bij af. Kortom: pure wilskracht is geen (echte) oplossing. Op die manier blijf je verslaafd, ook al neem je helemaal niets. Het probleem met wilskracht:

Vandaag heb je er veel van en denk je "Ik ga nooit meer drinken!"
en morgen is het weg en denk je "Ach, ik kan er wel eentje nemen"

Er wordt niet gezien dat dit hetzelfde verstand is die beide zegt. Terwijl uit dit simpele voorbeeld blijkt dat je je eigen verstand niet kunt vertrouwen. Wilskracht op zichzelf is geen verkeerd iets, maar als het gebaseerd is op een gedachte kom je nooit ergens. Om rigoureus met verslaving af te rekenen zul je de diepte in moeten. Niet meer direct doen wat je verstand zegt, want het belazerd je op een dag, gegarandeerd. In mijn ogen is het cruciaal om het verstand (je gedachten dus) te onderzoeken, door het te observeren. Hoe meer jij je (verslavende)gedachte ziet, hoe meer je ziet dat de gedachte niet jouw wil is, maar dat het je in verslaving houdt door het te laten lijken dat het jou is. Die ruimte creëren is absoluut noodzakelijk. Dat is het punt waar verslaving stopt. Je wilt meester worden van je gedachten, in plaats van slaaf. Een slaaf zal stoppen met drank/drugs wanneer het verstand dat zegt, maar een slaaf zal ook beginnen weer te drinken/drugs gebruiken wanneer het verstand dat zegt. Een meester echter doorziet deze fratsen van het verstand en heeft een stabiliteit die ontbreekt in het domweg volgen van gedachten. De verslaving is in de eerste plaats altijd aan je gedachten en daarna pas aan een substantie of activiteit.

Maar dit vereist discipline, doorzettingsvermogen én bewustheid. Dik de moeite waard wat mij betreft, want je komt nooit van de tendens naar verslaving af met symptoombestrijding alleen. Dat laat je altijd vatbaar voor nieuwe verslavingen. Wat wil je, aan blijven sukkelen de rest van je leven, of de meester worden van je gedachten? Voor de duidelijkheid: ik ben zo vaak teruggevallen in verslavingsgedrag, maar dat is mijn gebrek aan discipline en vooral: bewustzijn op zo'n moment. Luiheid waar je later altijd de prijs voor betaald.
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb niet de helle topic gelezen maar reageer puur op de titel. Ik heb zelf ADHD en merk dat ik richting sommige dingen zeker verslavings gevoelig ben, waaronder nicotine, speed en wiet. Kwa wiet en nicotine heb ik niet echt een afspraak met mezelf. Richting speed wel dat mag ik van mezelf 1x per 2 a 3 maanden nemen, en heb me er altijd aan gehouden. Ik ben ook zeker van mening dat mensen met ADHD meer verslavings gevoelig zijn dan andere mensen. Zo heb ik een wiet en nicotine verslaving, en heb ik een game verslaving gehad. Echter merk ik wel aan mezelf dat ik never nooit verslaafd zou kunnen raken aan alcohol. Ik vind de roes lekker voor 1x per 2 maanden ofzo. Alcohol is overigens ook mijn minst favoriet omdat ik de roes ervan niet zo heel lekker vind.
P
PG6232Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Heb hier (verslaving in het algemeen) wel vaker mijn mening over gegeven, maar aangezien er weer volop verslavingstopics opduiken de laatste tijd:

Naar mijn mening is verslaving een zeer diepliggend menselijk probleem waarbij reguliere manieren om het aan te pakken maar deels helpen doordat dit enkel de oppervlakte symptomen aanpakt. Mensen houden het op pure wilskracht vol om jaren niet te gebruiken, maar nemen vervolgens eens 1 glaasje, 1 hijsje, 1 snuifje en ze zijn weer terug bij af. Kortom: pure wilskracht is geen (echte) oplossing. Op die manier blijf je verslaafd, ook al neem je helemaal niets. Het probleem met wilskracht:

Vandaag heb je er veel van en denk je "Ik ga nooit meer drinken!"
en morgen is het weg en denk je "Ach, ik kan er wel eentje nemen"

Er wordt niet gezien dat dit hetzelfde verstand is die beide zegt. Terwijl uit dit simpele voorbeeld blijkt dat je je eigen verstand niet kunt vertrouwen. Wilskracht op zichzelf is geen verkeerd iets, maar als het gebaseerd is op een gedachte kom je nooit ergens. Om rigoureus met verslaving af te rekenen zul je de diepte in moeten. Niet meer direct doen wat je verstand zegt, want het belazerd je op een dag, gegarandeerd. In mijn ogen is het cruciaal om het verstand (je gedachten dus) te onderzoeken, door het te observeren. Hoe meer jij je (verslavende)gedachte ziet, hoe meer je ziet dat de gedachte niet jouw wil is, maar dat het je in verslaving houdt door het te laten lijken dat het jou is. Die ruimte creëren is absoluut noodzakelijk. Dat is het punt waar verslaving stopt. Je wilt meester worden van je gedachten, in plaats van slaaf. Een slaaf zal stoppen met drank/drugs wanneer het verstand dat zegt, maar een slaaf zal ook beginnen weer te drinken/drugs gebruiken wanneer het verstand dat zegt. Een meester echter doorziet deze fratsen van het verstand en heeft een stabiliteit die ontbreekt in het domweg volgen van gedachten. De verslaving is in de eerste plaats altijd aan je gedachten en daarna pas aan een substantie of activiteit.

Maar dit vereist discipline, doorzettingsvermogen én bewustheid. Dik de moeite waard wat mij betreft, want je komt nooit van de tendens naar verslaving af met symptoombestrijding alleen. Dat laat je altijd vatbaar voor nieuwe verslavingen. Wat wil je, aan blijven sukkelen de rest van je leven, of de meester worden van je gedachten? Voor de duidelijkheid: ik ben zo vaak teruggevallen in verslavingsgedrag, maar dat is mijn gebrek aan discipline en vooral: bewustzijn op zo'n moment. Luiheid waar je later altijd de prijs voor betaald.
Klik om te vergroten...





Precies. De wilskracht is er wel.. maar de gedachtens nemen op dat moment zo over dat ik toch maar een snuifje neem of toch maar weer wat centen in die kast gooi. Ik ben ervan bewust dat het een probleem is en zeg elke keer tegen mezelf nu ga ik veranderen dit weekend hou ik het alleen bij alcohol en toch lukt het elke keer niet. Ik denk dat discipline het gene is wat ik dan mis. Ik ga volgend weekend proberen die knop om te draaien en er echt vanaf te blijven. Bedankt voor je reactie Ik ga er wat meedoen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Discipline ja. Maar discipline om bewustheid te blijven verkiezen boven de verslaving en zelfs boven je goed voelen. Niet discipline om te willen stoppen met je gedrag.

Tegen jezelf zeggen dat je gaat veranderen werkt niet, want je kiest niet je gedachten. De volgende dag is de gedachte (en onderliggende drive) 'ik ga veranderen' er gewoon niet en loop je blind precies dezelfde fout weer in. Dat is dus het cruciale besef dat je moet hebben: mijn gedachten zijn niet van mij en zijn dus niet te vertrouwen. Om verslaving-vrij te worden moet je dat vinden wat wel is te vertrouwen.

Gebruik wilskracht om de eerste stap te zetten (nee zeggen tegen het biertje, blowtje, etc.) en discipline en doorzettingsvermogen om op je pad van bewustheid te blijven. Het zien van je verslaving (hoe gedachten je misleiden en je verslaafd aan hen en aan de substantie/activiteit houden) is de enige weg uit je verslaving. En je gaat terugvallen op momenten. Geen probleem: niet over inzitten, maar gewoon doorgaan.

Veel succes in ieder geval en laat maar eens van je horen. :confused:mile:
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb op deze twee pagina's verschrikkelijk veel inspirerende en herkenbare berichten gelezen. Zodoende zal ik ook niet in herhaling treden. Als lichtelijke ADHD'R kom ik standaard prikkels te kort (de dopamine) Zowaar de interesse in drugs zoals velen van jullie uitgebreid in jullie verhaal hebben beschreven. Eigenlijk ben ik standaard zwaar verveeld, tenzij ik sport, uitdaging heb ik werk, seks, of drugs/alcohol gebruik. Eerdere pogingen van gebruik medicatie leidde tot misbruik, echter sluit ik toekomstige medicatie niet uit. Al is het maar om van die verveling af te zijn en rustiger in m'n kop te worden zonder dat daar intensieve sport of drugs bij komt kijken.. De tijd zal het leren luitjes :grin:
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bedankt voor dit topic. Erg interessant.
Ik heb al sinds ik jong ben het idee dat ik ADD heb. Ik heb mijn hele leven al problemen met concentratie. Vanaf de basisschool tot mijn huidige HBO opleiding heb ik extreem veel moeite met motivatie vinden en mij concentreren en ben ook altijd 1 van de probleem gevallen geweest in de klas.
Ik ben nu 28 en ondervind nog steeds problemen hierdoor. Ik begin altijd erg gemotiveerd ergens aan maar de interesse zakt vrijwel snel weer. Hierbij komt ook kijken dat ik altijd erg impulsief ben in mijn doen.
Stemmingswisselingen zijn ook vaak aanwezig. Mijn vorige relaties zijn stukgelopen om het feit dat ik er met volle overgave aan begon maar al snel verveeld raakte. Mijn huidige relatie van meer dan 5 jaar is de afgelopen week stukgelopen :worried: grotendeels door mijn stemmingswisselingen waardoor ik tijdens ruzie's extreem agressief wordt en snel een woedeaanval krijg en begin te schelden en bedreigen. Ze is er nu klaar mee wat erg begrijpelijk is, ik heb vaak hele overdreven woedeaanvallen gehad om de kleinste dingen en dingen gezegd en gedaan die niet door de beugel kunnen.
Het grootste probleem wat ik momenteel ervaar is het feit dat ik wekelijks drugs gebruik, wel recreatief en niet in hoge dosissen maar toch heb ik het idee dat ik geestelijk er enigszins verslaafd aan begin te raken omdat ik toch de situaties opzoek onbewust waarin ik drugs kan gebruiken. Ik ben vanaf mijn 17e tot mijn 24e ook verslaafd geweest aan blowen. Dit deed ik dagelijks. Blowen doe ik nog steeds maar niet meer dwangmatig als een verslaving maar meer voor de lol om even te ontspannen. Kan ook soms wekenlang niet blowen en opeens weer dagenlang. Hier heb ik nooit echt problemen door ondervonden. Maar mijn harddrugs gebruik heeft er nu ook voor gezorgd dat ik afspraken met mijn vriendin niet nakom, liegen erover enzovoort. Het is niet eens 1 soort drugs wat ik doe, het is letterlijk van alles en vaak ook door elkaar. Niet om er compleet vanaf te liggen maar een soort van roes te vinden waar ik me goed bij voel. Het meeste wat ik gebruik is toch wel GHB en ketamine. Deze 2 gebruik ik sinds kort sporadisch ook doordeweeks. Op mijn vrije dag zit ik dan wel eens thuis en neem een kleine dosis. Ik ben bang dat ik door mijn verslavingsgevoeligheid hier in ga doorslaan en dat het een groter probleem gaat worden. Vooral nu mijn relatie is beendigd en ik mijzelf aardig depressief voel erdoor.

Mijn plan is om het drugsgebruik te gaan minderen zodat mijn school er niet onder gaat lijden. Ook heb ik het sporten weer opgepakt. De concentratie problemen wil ik aanpakken door langs de huisarts te gaan en te vragen naar een diagnose voor ADD, heb al meerdere online tests gedaan en overal komt uit dat ik een sterke neiging heb tot ADD. Ik was nooit van de Ritalin of andere medicatie maar ik wil het toch een kans geven om in ieder geval mijn opleiding te kunnen afronden in de komende 2/3 jaar en daarna kan ik altijd nog beslissen om ermee te minderen of te stoppen.
Hoe dan ook. er moet een hoop veranderen als ik in de toekomst beter wil presteren en een relatie wil onderhouden.

Dit verhaal is een stuk langer geworden dan mijn intentie was maar het is even fijn om het op zwart wit te hebben en er eventueel reacties op te ontvangen.

Edit: wat misschien ook interessant is om erbij te melden, het verslavingsgevoelige wat ik bij mijzelf ondervind uit zich niet alleen in drugs maar ook in hobby’s. Als ik een onderwerp interessant vindt zet ik alles op alles om er alles over te leren en te lezen. Als ik een hobby heb dan wordt ik als het ware een soort van obsessief en ben ik er de hele dag mee bezig in mijn hoofd waardoor ik ook weing tot geen interesse meer heb voor andere zaken die belangrijk zijn. Ik heb mij altijd al afgevraagd of dit een karakter eigenschap was of dat het kwam door iets wat ik heb.
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#16
Lazarel zei:
Met cannabis kun je ook bakken, koekjes of brownies bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...

Dat kruipt in mijn lichaam. Mijn lichaam voelt dan zwaar aan en ik kan mij dan met moeite wakker houden.
Werkt heel goed voor in de avond. Maar in de dag ben ik graag energiek.

Ik neem nu Sertraline, Abilify en circa 2g wiet per dag. Ik voel mij met deze cocktail het beste. Ik kan nu ook functioneren zonder wiet dankzij deze medicatie. Ik heb mijn gedachten meer onder controle. Maar wiet maakt het zoveel aangenamer. In plaats van doemdenken richt ik mij gauw op de positieve prikkel in het leven.
Amper 1 joint is voldoende mijn hele wezen in harmonie te brengen voor enkele uren. Daarom is stoppen zo moeilijk. Het is medicinaal maar tegelijk verslavend voor mij. Meeste die ik ken hadden nooit problemen om te stoppen met wiet. Maar die met iets geestelijks aanwezig kunnen blijkbaar moeilijk zonder.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fundamenteel zei:
Dat kruipt in mijn lichaam. Mijn lichaam voelt dan zwaar aan en ik kan mij dan met moeite wakker houden.
Werkt heel goed voor in de avond. Maar in de dag ben ik graag energiek.

Ik neem nu Sertraline, Abilify en circa 2g wiet per dag. Ik voel mij met deze cocktail het beste. Ik kan nu ook functioneren zonder wiet dankzij deze medicatie. Ik heb mijn gedachten meer onder controle. Maar wiet maakt het zoveel aangenamer. In plaats van doemdenken richt ik mij gauw op de positieve prikkel in het leven.
Amper 1 joint is voldoende mijn hele wezen in harmonie te brengen voor enkele uren. Daarom is stoppen zo moeilijk. Het is medicinaal maar tegelijk verslavend voor mij. Meeste die ik ken hadden nooit problemen om te stoppen met wiet. Maar die met iets geestelijks aanwezig kunnen blijkbaar moeilijk zonder.
Klik om te vergroten...

zelfde probleem, wij snappen elkaar
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zweibeiner zei:
Met andere woorden, adhders pakken elke kans aan om dopamine vrij te krijgen in de hersenen.
Klik om te vergroten...
Mhua, je kunt het ook anders zien, een diagnose wordt structureel gesteld wanneer iemand 'achterloopt' op schoolvlak. Mensen die geen constructieve invulling in een leven hebben en minder kansen door gebrek aan een diploma zullen sneller in de criminaliteit vervallen. Het verband criminaliteit en ADHD is wel sterk aangetoond. Bij mensen met ADHD diagnose scheelt het qua intelligentie vaak niet maar lopen vaker vast in het geïndustrialiseerd systeem van het onderwijs.

Dat sommige mensen graag met slippende banden door de bocht gaan lijkt me eerder een testosteron dingetje. :')
ADHD kan verschillende oorzaken hebben en zich op verschillende manieren uiten maar het blijft wel een diagnose die binnen het autismespectrum valt. Een anti sociale stoornis lijkt me eerder aansluitend op mensen die graag schennis schoppen.
Zweibeiner zei:
Ik zelf ben een keer tegen een auto aangereden met 5 km per uur, tegelijk rijd ik wel graag met slippende bandjes weg en voel me trots als het abs lampje gaat branden :grin:.
Klik om te vergroten...
Grappige is dat wetenschappelijk onderzoek stelt dat vrouwen aanzienlijk vaker kleine ongelukken veroorzaken zoals het per ongeluk tegen een lantaarnpaal aan rijden wat dan wordt verklaard door minder ruimtelijk inzicht (net als dat mannen minder kleuren waarnemen en vaker kleurenblind zijn) en dat mannen vaker fatale ongelukken veroorzaken in het verkeer. Misschien ben je wel meer in touch met je vrouwelijke zijde dan je denkt, allemaal mogelijkheden.. xD

Ik denk niet dat je al teveel moet proberen te verklaren aan de hand van je ADHD, het hoeft absoluut niet een hinder te zijn als je de context naar je hand kunt vormen en een omgeving vindt die voor jou werkt. Ik zal absoluut niet ontkennen dat het geen aandeel speelt maar uiteindelijk speelt zelfvertrouwen in eigen kunnen naar mijn overtuiging een immens grote rol die vaak ten koste kan gaan door je te fixeren op een ADHD diagnose. Mensen zijn allemaal een stuk instinctiever dan ze willen toegeven, ik denk dat we positief zijn als we ons bewust denken en handelen op 25% inschatten. Uiteindelijk moeten we allemaal met onze valkuilen leren omgaan. Toen ik destijds een ADHD diagnose kreeg werd dit voor mij een verklaring voor al het negatieve dat had plaatsgevonden en plaats vond in mijn leven terwijl ik contextuele factoren zwaar onderschatte, ik had tijdens mijn pubertijd echter geen referentiekader, iets om het mee te vergelijken. Tegenwoordig ben ik blij met wie ik ben en neem ik mijn mindere sterke kanten er met liefde bij, zolang je er maar van bewust bent.

Je hebt het veel over dat ADHD en verslaving een sterk verband toont maar wat waarschijnlijk een nog veel sterker verband toont met verslaving is de leeftijd waarop je begint met het gebruiken van een middel, of dit nou alcohol, nicotine of harddrugs is. Bijna 90% van alle vaste rokers geeft aan voor hun 19de een vaste rookverslaving te hebben ontwikkeld. Als je dus na je 20e voor het eerst een sigaret op steekt is de kans slechts vrijnihil dat je hier een verslaving aan over houdt.
Zweibeiner zei:
Wetenschapper zijn momenteel ook bezig om te kijken of ze het schadelijke van nicotine kunnen scheiden zodat het als medicijn voor adhd gebruikt kan worden.
Klik om te vergroten...
Wetenschappelijk onderzoek heeft al aangetoond dat de rook/teer die vrij komt bij het roken verreweg het meest schadelijke component is. E-vapen is volgens wetenschappelijk onderzoek aanzienlijk gezonder dan roken, dit wordt echter nooit aangeraden omdat het mensen niet veel helpt met stoppen, ze gaan meestal roken naast het vapen. Nicotine op zichzelf is (mits niet extreem gedoseerd) niet schadelijk. ADHDers met nicotinepleisters op recept lijkt me wel een grappig gezicht. In principe krijgen mensen met dementie aan nicotine soortgelijke (genees)middelen, namelijk medicatie die op de acetylcholinereceptoren inwerkt.

Zweibeiner zei:
Anyway, in het kort, verslaafd zijn is een ziekte in je hersenen en je hersenen zullen er alles aan doen om de eigenaar te motiveren om een dopamine afgifte te veroorzaken.
Klik om te vergroten...
Als je verslaving ziet als een ziekte zie je het als iets waar je niets aan te doen valt en plaats je jezelf in een zelf bevestigende slachtofferrol. Er is altijd een keuze mogelijk, het zij met of zonder hulp. Intelligentie is ook geen vast gegeven zoals sommige mensen soms willen doen geloven, je kunt als je dat wilt jezelf je gehele leven blijven ontwikkelen.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jmths zei:
Nicotine op zichzelf is (mits niet extreem gedoseerd) niet schadelijk.
Klik om te vergroten...

Ik hoorde een keer van iemand dat nicotine wel schadelijk is voor hart en bloedvaten. Ik was daar erg verrast over. Ik dacht dat het met name door de rook en teer kwam in een sigaret. Wat is een niet extreme dosis volgens jou?

https://www.rokeninfo.nl/publiek/werking-risicos/risico/hart-en-vaatziekten
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Goed punt, ik heb het aangepast.

Overigens staat in de eerste post dat ADHD'ers sneller verslaafd raken door een tekort aan dopamine, maar ik heb in mijn colleges begrepen dat er bij ADHD (ook) sprake is van een minder goed inhibitiesysteem. Inhibitie is onderdeel van de executieve functies. Schijnt bij mensen die te veel eten trouwens ook minder goed te functioneren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."