Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAD(H)D en verslaving

AD(H)D en verslaving

168 antwoorden
118 weergaven
18-5-2026
n
niceslyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: AD/HD en verslaving

Interessante info hier.....wellicht is er een genetische ontvankelijkheid dan wel tendens voor verslaving bij AD(H)D. Het zou heel goed voor mij kunnen opgaan. Ik hoop verder op dit forum iets te vinden over de meest effectieve afkick methode(n).
n
niceslyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: AD/HD en verslaving

Dag allemaal! Wie heeft ervaring met hypnose bij ADHD en/of hasjverslaving? Ik heb namelijk van twee nieuwe collegas gehoord dat het voor hen heeft gewerkt. Ik ben benieuwd naar jullie eventuele eravaringen daarmee.
m
maxdw1212Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: AD/HD en verslaving

Ik heb ADHD en heb inderdaad een drugs verslaving gehad met als excuus dat het medicatie was voor mij. Het ging om wiet en ben nu zonder moeite al een maand clean en heb geen neiging om nog een joint te roken. Ook heb ik me twijfels of ik echt ADHD heb want weinig dopamine heb ik volgens mij juist niet. Ik ben heel vaak super hyperactief en heeeel vrolijk, in tegenstelling tot de meeste mensen ben ik vaak niet chagrijnig te krijgen. Ik stress soms wel veel maar dit kan nog zijn omdat ik afkick. Wel is de neiging naar andere drugs soms groot maar dat kan ik altijd nog onder controle houden. Ik vind dat ADHD veel te snel word gediagnosticeerd en kinderen veel te snel Ritalin krijgen. Bovendien vind ik Ritalin een middel wat je dwingt een ander persoon te zijn. Ik heb het een tijd gebruikt, naja niet Ritalin maar Concerta en tijdens die periode was ik niet meer de vrolijke ik. Ik was altijd rustig toen en ging als een zombie de dag door. Bovendien hielp het niet bij me concentratie stoornis en werd ik behoorlijk depressief wat dus echt niet bij mij past. Ik ben dus ook best boos op mijn oude psycholoog dat ze maar bleef zeggen dat ik het nodig had. Dus uiteindelijk stopte ik gewoon met het slikken van die troep en voelde me 10x zo goed. Door behulp van een "Neuro feedback" is mijn concentratie stukke vooruit gegaan. Ouders moeten nooit zomaar Ritalin aan hun kinderen toestaan, maar eerst alternatieven proberen. South park heeft hier een leuke aflevering over gemaakt. "Timmy 2000" Season 4 episode 4. Als je die niet kent, kijk die maar is. Bovendien ook een erg grappige aflevering zoals de meeste bij South park. Iedereen die ik ken trouwens is bij een saai onderwerp snel afgeleid.

O ja en de wiet verslaving heeft bij mij zicht ontwikkeld in 3 jaar waarvan het laatste jaar elke dag wel minimaal 8 joints in 1 dag werden opgestoken. Toch ben ik zonder moeite gestopt en dat verslaving een ziekte is is nog maar een theorie. Ik vind het een theorie van bull shit. Een verslaving komt omdat je iets heel lekker vind en er elke dag van wil genieten of omdat je een probleem probeert te vergeten. Maar je kan soms gewoon je geest bij elkaar rapen en sterk zijn en stoppen. Als mensen gaan denken dat het een ziekte is demotiveert dat ook nog is om te stoppen omdat ze toch denken dat ze ziek zijn. Ook dit word mooi uitgelegd in South park. Leuke tekenfilm eigenlijk, je leert er toch veel van.

Me grammatica kan wel beter ik weet het mensen.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: AD/HD en verslaving

Verslaving is wel degelijk een ziekte en wie ben jij om te zeggen dat dat niet zo is. Je gebruik staat nog in kinderschoenen dus hoe kan jij weten hoe gemakkelijk stoppen is voor een doorgewinterde verslaafde/gebruiker. Het heeft na decennia gebruik niets meer te maken het niet willen stoppen of problemen vergeten. Nee de drugs is op een bepaald moment nodig om te functioneren. En dan spreek je wel degelijk van een ziekte in mijn ogen maar ook die van zoveel verslavingsdeskundigen etc.
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: AD/HD en verslaving

willemv zei:
Verslaving is wel degelijk een ziekte en wie ben jij om te zeggen dat dat niet zo is. Je gebruik staat nog in kinderschoenen dus hoe kan jij weten hoe gemakkelijk stoppen is voor een doorgewinterde verslaafde/gebruiker. Het heeft na decennia gebruik niets meer te maken het niet willen stoppen of problemen vergeten. Nee de drugs is op een bepaald moment nodig om te functioneren. En dan spreek je wel degelijk van een ziekte in mijn ogen maar ook die van zoveel verslavingsdeskundigen etc.
Klik om te vergroten...

Je hoeft het niet zo persoonlijk op te vatten hoor willem, het is zijn mening. Ook al ben ik het ook niet bepaald met hem eens.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: AD/HD en verslaving

Ik weet dat het niet te persoonlijk moet opvatten maar dan nog de manier waarop het gebracht wordt. Net alsof verslaving niets is en dat ervaar ik toch wel een beetje anders.
s
straatmadeliefLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: AD/HD en verslaving

Interessant om die test te doen. Ik heb 20 punten gescoord wat wijst op de neiging naar add (hyperactiviteit heb ik sowieso niet), maar volgens mij heb ik dit soort scores bij heel veel stoornissen dus neem ik het niet al te serieus.
Mijn vriend heeft adhd, is duidelijk te merken (gebruikt ook dagelijks een kleine hoeveelheid speed en krijgt methylfenidaat/ritalin). Deze test laat me ook wat meer inzien wat voor een kleine dingen er allemaal bij de stoornis komen kijken en is dus ook interessant om gewoon door te lezen.
J
Jason020Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: AD/HD en verslaving

Ik heb ook ADD/ADHD ben er achter gekomen dat veel mensen die dat hebben verslavingsgevoel zijn
r
riez2013Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: AD/HD en verslaving

de comorbiditeit van drugsverslaving bij ADHD is zo onderhand nu wel een beetje de bevestigende regel dan uitzondering.

de pathologie ten aanzien van ADHD maakt deze personen bij uitstek "gevoeliger" voor verslaving(en) zijn dan personen zonder dit fysiologisch afwijkend neurotransmitter problematiek.

dit is niet zo gek wanneer je weet dat ADHD kort door de bocht neer komt op het niet juiste wijze kunnen "her-synthetiseren" van de neurotransmitter dopamine.

dopamine speelt een belangrijke rol in het "beloningssysteem" van onze hersenen. mede hierdoor zijn deze personen zodoende gevoeliger om verslaafd te raken aan stoffen welke de dopamine huishouding beïnvloeden

LET WEL:

veel personen met een verslaving hebben ook ADHD, maar NIET iedereen met ADHD heeft een verslavingsprobleem. al dan niet hebbend of gehad..

vroeger noemde we kinderen gewoon "erg druk" of "een dromer". tegenwoordig lijkt het wel of mensen welke in deze omschrijving te herkennen zijn in een hokje moet. Dan wel het hokje ADHD dan wel het hokje ADD...

laat je niet gek maken wanneer je zo nu en dan onrustig,chaotisch,druk, etc bent. heeft vaak met hele andere dingen te maken dan een verstoorde neurotransmitter huishouding :rock:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."