Re: AD/HD en verslaving
de comorbiditeit van drugsverslaving bij ADHD is zo onderhand nu wel een beetje de bevestigende regel dan uitzondering.
de pathologie ten aanzien van ADHD maakt deze personen bij uitstek "gevoeliger" voor verslaving(en) zijn dan personen zonder dit fysiologisch afwijkend neurotransmitter problematiek.
dit is niet zo gek wanneer je weet dat ADHD kort door de bocht neer komt op het niet juiste wijze kunnen "her-synthetiseren" van de neurotransmitter dopamine.
dopamine speelt een belangrijke rol in het "beloningssysteem" van onze hersenen. mede hierdoor zijn deze personen zodoende gevoeliger om verslaafd te raken aan stoffen welke de dopamine huishouding beïnvloeden
LET WEL:
veel personen met een verslaving hebben ook ADHD, maar NIET iedereen met ADHD heeft een verslavingsprobleem. al dan niet hebbend of gehad..
vroeger noemde we kinderen gewoon "erg druk" of "een dromer". tegenwoordig lijkt het wel of mensen welke in deze omschrijving te herkennen zijn in een hokje moet. Dan wel het hokje ADHD dan wel het hokje ADD...
laat je niet gek maken wanneer je zo nu en dan onrustig,chaotisch,druk, etc bent. heeft vaak met hele andere dingen te maken dan een verstoorde neurotransmitter huishouding
