Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAD(H)D en verslaving

AD(H)D en verslaving

168 antwoorden
122 weergaven
18-5-2026
s
sd39Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag naasten, eerst zou ik graag willen vermelden dat ik niet meteen vertrouwd ben met dergelijke forums. Ik heb begrepen dat we allemaal meer dan volwassen mannen/vrouwen zijn met vele vragen of antwoorden. Maar sommige dingen dat ik hier lees vind ik persoonlijk verontrustend (en dan zit ik nog maar in de relatine afdeling). Als je twijfelt over het al dan niet hebben van ad(h)d => Doe simpelweg de test, het kost je misschien wat centen maar het is de enige manier om een startpunt te hebben. kom ik in aanmerking, zoja hoe kunnen we verer, zonee krijg zelfvertrouwen en twijfel niet in jezelf. Persoonlijk stond ik enorm sceptisch ten opzichte van de ADD/ADHD-plakker op mensen te kleven, het werd wel eens bij mij gedaan en de argumenten dat ze aanhaalden vond ik perfect veralgemeenbaar dus wimpelde het af. Door een 1ste jaar hoger onderwijs met 12 herexamens te beeindigen had ik niet veel keus om met mijn ouders (18j die tijd) mee te gaan naar een psycholoog. De bevraging dat ik daar kreeg was niet in de vorm van (zoals eerder vermeld) "vergeet je wel al eens iets?", "durf je al eens dagdromen?". Nee absoluut niet alleen dat, veel specifieker. Hoe ver terug het ging (ad(h)d heb je dat krijg je niet) en of mijn vrienden op de fiets naar de fuif weleens durfden te vragen "luister je wel?". Of waarom mijn tweeling broer beide zwem- en voetbaltassen moest klaarmaken en ik ze uitladen omdat er anders iets zou ontbreken. Het heeft me enorm veel duidelijkheid gegeven en nadien ook veel vragen beantwoord. Dus als je denkt in aanmerking te komen neem aub gewoon de test af. Je leest alvast dat ik niet de grootste spreker ben maar ik ben bezorgd in de laksheid rondom relatine. Ik heb fouten gemaakt; mijn vrienden en ikzelf al eens een pilletje laten snuiven maar geloof het is ook iets dat mij door de 12 herexamens geholpen heeft in dat eerste jaar (11/12 geslaagd). Ik nam het en verschoot dat de tijd vloog. 2u later ga ik voor een sigaret pauze en merk ik pas hoe enorm veel leerstof ik verwerkt heb in die tijd. Ik hoop niet dat je denkt dat ik hier wil lopen stoefen maar er is wel een reden waarom bepaalde mensen het mogen gebruiken MAAR zeker ook een reden waarom het enkel op voorschrift is :) Moest het helpen, ik merk dat ik zeer begaan ben geworden met dit onderwerp en zal ook zo snel mogelijk antwoorden op bijkomende vragen van jullie. Groetjes sd
G
GratitudeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier op het forum , en heb mezelf voorgesteld in het topic verslaafd .

Deze moet alleen nog goedgekeurd worden.

Bij deze ik ben een jongen van 26 jaar en mijn naam is Michael .

Ook ik loop te zoeken in het leven naar de juiste weg , vanaf mijn 12 a 13e zijn er dingen gebeurt in mijn leven tot nu ik 26 jaar ben en er is weinig verwerkt .
Heb vaak hulp gezocht en er is 2x een burn-out vastgesteld bij mij maar nooit echt uit kunnen rusten want kom niet snel tot rust en verdwaal vaak in mijn hoofd .

Na jarenlang bij psychologen en dergelijken gelopen werd ik er moe van onbegrepen te worden en voor mijn gevoel gewoon tegen muren zat te praten .
En dat thuis ook wel kan want het lost tot heden toe niks op , begrijp me niet verkeerd ik sta open voor hulp maar heb echt wel heftige dingen doorstaan en op gelost alleen wat mij dus een kijk op de mensheid en het leven heeft gegeven .

Tot heden toe alles goed kunnen verbergen tot een jaar terug toen klapte ik weer neer en was mijn laatste reserve op .
Mijn huisarts heeft het ook allemaal gezien en mee gekregen en zei altijd al je moet rust nemen .
Maar wat ik ook doe ik kom niet tot rust mijn gedachten nemen mij mee en soms zo ver dat ik urenlang verdwaal in mijn hoofd als ik geen afleiding heb.
Als je alleen woont en bent komt het vaak voor Bij mij dat ik dus verdwaal in gedachten .
Zoals ik al zei een jaar terug weer helemaal gesloopt dat het echt niet meer kon want zo ben ik dus ook ga net zo lang door tot het niet meer gaat .
Is niet goed maar ik heb alles de afgelopen jaren alleen gedaan en kon op weinig mensen rekenen en terugvallen dat ik zelf heb moeten knokken en nog steeds aan het knokken en zoeken ben .


Op advies van de huisarts naar GGZ gegaan want ik kreeg steeds meer het idee dat ik iets psychisch heb opgebouwd of mee geboren ben en dit altijd heb verborgen voor de buitenwereld maar diep van binnen heb ik altijd geweten dat ik anders ben dan anderen , wat ik ook doe ik krijg geen rust .
Daar intake gehad wederom en nu is er dus AD(H)D geconstateerd , ze hebben bij mij het idee meer ADD maar dat is even niet belangrijk .

wat ik in mijn voorstel topic aangeef is dat ik dus vanaf mijn 14e dagelijks ben gaan blowen tot een week terug .dus 12 jaar flink aan de blow gehangen wel alleen savonds na mijn werk en nooit onder werktijd want drugs en werk is gewoon geen combi in mijn ogen .

tijdens de middelbare school ben ik in aanraking met speed en pillen en cocaïne gekomen .
Dit heb ik een aantal jaren gedaan op feestjes en opstap tot ik tot mijn besef kwam dat ik echt niet goed bezig was toen met die rotzooi gekapt en het niet meer aangeraakt van de 1 op andere dag en tot nu toe nog steeds en nooit moeite mee gehad .

Blowen daarintegen is wel een probleem geworden ....
Nu ben ik een 8 dagen zelfstandig van de wiet ook afgebleven na 12 jaar lang elke dag zeker 1 gram heb gerookt.

Wat ik merk is dat het me al die jaren alleen maar het moeilijk heeft gemaakt want de afgelopen week zat ik nog wel in mijn hoofd maar verdwaal er niet zo meer in.
Mijn conclusie is dan ook dat in mijn ogen geen 1drugs goed te praten is ,althans bij veel gebruik ervan .

Zeker niet in combinatie met een afwijking geestelijk / psychisch .

wat in mijn ogen nogal te veel goed gepraat word ,
Medicatie ben ik op tegen en gebruik ik dan ook niet alleen als het 100 procent zeker is dat ik het heb en dan wil ik eigenlijk nog geen medicatie .

Hoe het hier in de medische en psychische zorg geregeld is is gewoon slecht En er zijn veel te lange wacht lijsten en de behandelingen slaan vaak nergens op in mijn ogen en het komt vaak op jezelf neer .
Maar die mening is ontstaan omdat ik denk ik nooit de juiste hulp heb gehad .

Dat blowen hielp mij echt want voor mijn gevoel had ik daardoor wat rust .
tot heden want wat ik me nu realiseer is dat het dat al die jaren gewoon mijn probleem heeft versterkt vooral de laatste jaren .

Loop al jaren tegen mezelf te zeggen dag blowen ook moet stoppen en niet meer in mijn leven past .
Heb veel te veel dingen opgebouwd en bereikt die ik door die troep niet "zie/voel/realiseer"
En dat wil ik dus wel gaan voelen en zien want het is niet niks allemaal .

toch blijf ik mezelf naar beneden halen , dit word versterkt door de wiet ben ik achter gekomen .
Cannabis is een rustgevend maar ook stemming versterkend middel ,
Dit kan positief uitpakken .
Maar pas op als je een negatief zelfbeeld hebt en negatieve kijk hebt gecreëerd op het leven en de wereld neem aub van mij aan dat het dat alleen maar versterkt .

Wie ben ik om dit te zeggen naar 1 week niet blowen???
Maar voor mij is dat stukje dus al wel duidelijk en voelt als een overwinning .

Ben er nog lang niet want ben Nu met hulp bezig maar ja ook hier weer een wachtlijst ben hier zo klaar mee dat ik het zelf heb weten te bevechten en Nu 8 dagen niet heb geblowd ,

Gisteren heb ik hoe stom het ook is toegegeven aan de verlangen en voel me gelijk kut en terugvallen in dat negatieve patroon.
Des te meer bevestiging voor mij om het dus niet meer te doen en ook niet af en toe .

Nogmaals wat voor mij is betekent niet dat dat voor een ander is .

Maar 1ding is zeker het valt allemaal niet mee .....
Maar wat ik wel weet en mag zeggen is als je echt iets wil in het leven kan je het .

If you can dream it,you can be it!

Belangrijk is dat je de juiste mensen om je heen hebt .

Nu heb ik dus wel goede hulp in aantocht bij een verslavingszorg instantie en daar voelde ik me gelijk begrepen en die zeiden ook dat ze denken ADHD /ADD heb .
Wat ik al aangaf zonder hun hulp nu gestopt en wel 1 dag teruggevallen dus kan wel hulp gebruiken maar goed over enkele weken begint het behandelplan en kan ik trots zeggen dat ik al gestopt ben maar wel gewoon hulp wil .

Want ben er nog lang niet .

Voor iedereen doe wat jij wil en luister niet teveel naar " no lifers " die je niks te brengen hebben die halen je meer naar beneden .

Helaas zien mensen en horen mensen liever dat het je minder goed gaat , dan dat je het wel goed hebt en goed doet .
Dat is waar ik nog het meeste tegen aan loop afgunst jaloezie en misgunnen , dit zijn dingen die mensen doen te veel en waarom? Hun ontevredenheid over zichzelf en hun leven projecteren ze op jouw .

Raar maar helaas waar , probeer hier boven te staan mede Lotgenoten want dan heb je ze het harstst .

En vooral doen wat jij wil en wat voor jouw goed is , probeer mensen te helpen en ben eerlijk en dankbaar .

Helaas is de goede weg vaak een eenzame weg maar gelukkig zijn er nog genoeg goede mensen realiseer ik me steeds meer en die trek je dan ook aan op je pad ,dan word het minder eenzaam wee ,
zolang je in je negatieve patroon blijft hangen trek je helaas ook mensen aan die dat zullen versterken .

Wet van aantrekkingskracht is iets wat mij heel erg helpt en waar ik heilig in geloof .
Het wekt heel simpel , alleen het vasthouden is het moeilijkst maar dat is met alles .

ik geloof dat ieder individu op deze aarde gelijk is en hoe stoer iemand ook wil overkomen je bent en blijft van vlees en bloed , en ben gewoon jezelf .

Ook ik heb fouten gemaakt in het leven , maar leer ervan en ga niet dezelfde fouten maken maar weerhoud mensen hiervan maar vooral jezelf blijven opvoeden.

Als iemand tips voor mij heeft zijn ze welkom want ook ik ben zoekende nog steeds en kan veel leren .

1 tip misbruik geen middelen en gebruik niet zomaar medicatie zolang er geen duidelijke diagnose is geweest .
Maar dit moet iedereen zelf weten , mensen die er baat bij hebben gewoon doen natuurlijk .

Hoor graag van iemand !


Wens iedereen het beste en veel gezondheid en geluk toe in dit leven !!!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wie ben ik om dit te zeggen naar 1 week niet blowen???
Maar voor mij is dat stukje dus al wel duidelijk en voelt als een overwinning .
Klik om te vergroten...
Volgens mij ben jij iemand die zojuist is doorgebroken van het weten dát je moet stoppen naar het stadium van begrijpen waarom je moet stoppen, en hier echt in geloven. Dit is de juiste instelling, en dat is ansich al een overwinning. :)

Ben er nog lang niet want ben Nu met hulp bezig maar ja ook hier weer een wachtlijst ben hier zo klaar mee dat ik het zelf heb weten te bevechten en Nu 8 dagen niet heb geblowd ,

Gisteren heb ik hoe stom het ook is toegegeven aan de verlangen en voel me gelijk kut en terugvallen in dat negatieve patroon.
Des te meer bevestiging voor mij om het dus niet meer te doen en ook niet af en toe .
Klik om te vergroten...
Ach, zo stom is het niet. Als het niet lastig was om te kappen waren er ook geen verslaafde mensen geweest. Belangrijk is wel om dit niet als 'het verlies' te zien, het was eerder een leermoment waardoor je kan inzien op welke momenten/onder welke condities je eerder geneigd bent weer te gebruiken. Als je daardoor je gedrag kunt aanpassen is dát weer een overwinning opzich. :)

Hoor graag van iemand !
Wens iedereen het beste en veel gezondheid en geluk toe in dit leven !!!
Klik om te vergroten...
Jij ook, stoppen met blowen zal je geestelijke gesteldheid vast goed doen, succes! :)
H
HulpLid
01-01-2024, 00:00
#4
Help ik heb erg behoeft aan antwoorden. Mijn vriend heeft adhd. Gebruikt geen medicijnen. Maar is dus aan de coke. Eens in de paar maanden gebruikt hij dat om rustig te worden. Aangezien er in korte tijd veel gebeurd is . Is hij doorgedraaid heeft 10 dagen achter elkaar gebruikt en is ook in psygose gekomen. Nou wil hij geen hulp en wil mij hier niet in mee sleuren. Dus heeft een punt gezet achter de relatie. Hij zegt dat ik hem zo snel mogelijk moet vergeten en verder moet mijn leven. Dat siert hem natuurlijk. Maar ben zo bezorgd en zou graag willen helpen. Ben heel verdrietig en voel me machteloos. Heeft iemand tips...?????? Ben radeloos. Zouden medicijnen hem helpen om evt nog uit de verslaving te komen. Iedere tip is welkom. Of hoe ik evt tot hem door kan dringen......
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Volgens de test heb ik ADHD, maar dat wist ik al :) Ik heb ADHD-c. Dat is het gecombineerd type van ADD en ADHD. Daarbovenop heb ik het Aspergersyndroom. Dus ja, ik ben verslavingsgevoelig en was in mijn jeugdjaren eindeloos op zoek naar die rust in mijn hoofd. Loskomen van mijn obsessies/tunnelvisie en het leven kunnen zien was altijd van onschatbare waarde. Ik hyperfocuste me altijd op eigen interesses en school was een pietje dood aan mij. Doch heb ik veel levensinteresses waarin ik nog dagelijks bijleer.

Ik heb Concerta geprobeerd om rust in mijn hoofd te vinden, maar zonder resultaat. De bijwerkingen van Rilatin waren niet aangenaam en dus zijn die medicaties versleten aan mij. Het enige dat echt werkt was cannabis, maar door mijn verslavingsgevoeligheid is het moeilijk daar een maat in te houden. Ik rookte geen sigaretten meer, alleen maar joints. Van alcohol kan ik psychotisch worden.

Wat ik vooral mis is die "filter". Die filter dat cannabis me gaf. Zonder cannabis ben ik heel obsessief en zie ik alles zwart/wit. Dat mis ik echt in de medische wereld, een pil die mij geeft wat cannabis doet.
L
LazarelLid
01-01-2024, 00:00
#6
Fundamenteel zei:
Volgens de test heb ik ADHD, maar dat wist ik al :confused:mile: Ik heb ADHD-c. Dat is het gecombineerd type van ADD en ADHD. Daarbovenop heb ik het Aspergersyndroom. Dus ja, ik ben verslavingsgevoelig en was in mijn jeugdjaren eindeloos op zoek naar die rust in mijn hoofd. Loskomen van mijn obsessies/tunnelvisie en het leven kunnen zien was altijd van onschatbare waarde. Ik hyperfocuste me altijd op eigen interesses en school was een pietje dood aan mij. Doch heb ik veel levensinteresses waarin ik nog dagelijks bijleer.

Ik heb Concerta geprobeerd om rust in mijn hoofd te vinden, maar zonder resultaat. De bijwerkingen van Rilatin waren niet aangenaam en dus zijn die medicaties versleten aan mij. Het enige dat echt werkt was cannabis, maar door mijn verslavingsgevoeligheid is het moeilijk daar een maat in te houden. Ik rookte geen sigaretten meer, alleen maar joints. Van alcohol kan ik psychotisch worden.

Wat ik vooral mis is die "filter". Die filter dat cannabis me gaf. Zonder cannabis ben ik heel obsessief en zie ik alles zwart/wit. Dat mis ik echt in de medische wereld, een pil die mij geeft wat cannabis doet.
Klik om te vergroten...

Met cannabis kun je ook bakken, koekjes of brownies bijvoorbeeld.
P
PG6232Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Hallo iedereen,

Ik heb zelf ADD en merk zelf ook heel erg dat ik verslaving gevoelig ben. Het maakt ook niet echt uit met wat.. tabak,drugs,gokken.. ik vind het allemaal geweldig. En vroeg mijzelf nu af zijn hier meer mensen die dat hebben en ben je er vanaf gekomen en op welke manier? Want ik wil graag stoppen maar trap er elke keer weer in. In de kroeg sta ik gezellig een biertje te doen met me maten en toch maar weer wat geld in de gokkast toch maar weer een envelopje halen. Ik ben er meer dan klaar mee en hoor graag oplossingen:)


Mvg iemand die er goed klaar mee is
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
PG6232 zei:
Ik heb zelf ADD en merk zelf ook heel erg dat ik verslaving gevoelig ben. Het maakt ook niet echt uit met wat.. tabak,drugs,gokken.. ik vind het allemaal geweldig. En vroeg mijzelf nu af zijn hier meer mensen die dat hebben en ben je er vanaf gekomen en op welke manier? Want ik wil graag stoppen maar trap er elke keer weer in. In de kroeg sta ik gezellig een biertje te doen met me maten en toch maar weer wat geld in de gokkast toch maar weer een envelopje halen. Ik ben er meer dan klaar mee en hoor graag oplossingen:confused:mile:
Klik om te vergroten...
Heb hier (verslaving in het algemeen) wel vaker mijn mening over gegeven, maar aangezien er weer volop verslavingstopics opduiken de laatste tijd:

Naar mijn mening is verslaving een zeer diepliggend menselijk probleem waarbij reguliere manieren om het aan te pakken maar deels helpen doordat dit enkel de oppervlakte symptomen aanpakt. Mensen houden het op pure wilskracht vol om jaren niet te gebruiken, maar nemen vervolgens eens 1 glaasje, 1 hijsje, 1 snuifje en ze zijn weer terug bij af. Kortom: pure wilskracht is geen (echte) oplossing. Op die manier blijf je verslaafd, ook al neem je helemaal niets. Het probleem met wilskracht:

Vandaag heb je er veel van en denk je "Ik ga nooit meer drinken!"
en morgen is het weg en denk je "Ach, ik kan er wel eentje nemen"

Er wordt niet gezien dat dit hetzelfde verstand is die beide zegt. Terwijl uit dit simpele voorbeeld blijkt dat je je eigen verstand niet kunt vertrouwen. Wilskracht op zichzelf is geen verkeerd iets, maar als het gebaseerd is op een gedachte kom je nooit ergens. Om rigoureus met verslaving af te rekenen zul je de diepte in moeten. Niet meer direct doen wat je verstand zegt, want het belazerd je op een dag, gegarandeerd. In mijn ogen is het cruciaal om het verstand (je gedachten dus) te onderzoeken, door het te observeren. Hoe meer jij je (verslavende)gedachte ziet, hoe meer je ziet dat de gedachte niet jouw wil is, maar dat het je in verslaving houdt door het te laten lijken dat het jou is. Die ruimte creëren is absoluut noodzakelijk. Dat is het punt waar verslaving stopt. Je wilt meester worden van je gedachten, in plaats van slaaf. Een slaaf zal stoppen met drank/drugs wanneer het verstand dat zegt, maar een slaaf zal ook beginnen weer te drinken/drugs gebruiken wanneer het verstand dat zegt. Een meester echter doorziet deze fratsen van het verstand en heeft een stabiliteit die ontbreekt in het domweg volgen van gedachten. De verslaving is in de eerste plaats altijd aan je gedachten en daarna pas aan een substantie of activiteit.

Maar dit vereist discipline, doorzettingsvermogen én bewustheid. Dik de moeite waard wat mij betreft, want je komt nooit van de tendens naar verslaving af met symptoombestrijding alleen. Dat laat je altijd vatbaar voor nieuwe verslavingen. Wat wil je, aan blijven sukkelen de rest van je leven, of de meester worden van je gedachten? Voor de duidelijkheid: ik ben zo vaak teruggevallen in verslavingsgedrag, maar dat is mijn gebrek aan discipline en vooral: bewustzijn op zo'n moment. Luiheid waar je later altijd de prijs voor betaald.
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb niet de helle topic gelezen maar reageer puur op de titel. Ik heb zelf ADHD en merk dat ik richting sommige dingen zeker verslavings gevoelig ben, waaronder nicotine, speed en wiet. Kwa wiet en nicotine heb ik niet echt een afspraak met mezelf. Richting speed wel dat mag ik van mezelf 1x per 2 a 3 maanden nemen, en heb me er altijd aan gehouden. Ik ben ook zeker van mening dat mensen met ADHD meer verslavings gevoelig zijn dan andere mensen. Zo heb ik een wiet en nicotine verslaving, en heb ik een game verslaving gehad. Echter merk ik wel aan mezelf dat ik never nooit verslaafd zou kunnen raken aan alcohol. Ik vind de roes lekker voor 1x per 2 maanden ofzo. Alcohol is overigens ook mijn minst favoriet omdat ik de roes ervan niet zo heel lekker vind.
P
PG6232Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Heb hier (verslaving in het algemeen) wel vaker mijn mening over gegeven, maar aangezien er weer volop verslavingstopics opduiken de laatste tijd:

Naar mijn mening is verslaving een zeer diepliggend menselijk probleem waarbij reguliere manieren om het aan te pakken maar deels helpen doordat dit enkel de oppervlakte symptomen aanpakt. Mensen houden het op pure wilskracht vol om jaren niet te gebruiken, maar nemen vervolgens eens 1 glaasje, 1 hijsje, 1 snuifje en ze zijn weer terug bij af. Kortom: pure wilskracht is geen (echte) oplossing. Op die manier blijf je verslaafd, ook al neem je helemaal niets. Het probleem met wilskracht:

Vandaag heb je er veel van en denk je "Ik ga nooit meer drinken!"
en morgen is het weg en denk je "Ach, ik kan er wel eentje nemen"

Er wordt niet gezien dat dit hetzelfde verstand is die beide zegt. Terwijl uit dit simpele voorbeeld blijkt dat je je eigen verstand niet kunt vertrouwen. Wilskracht op zichzelf is geen verkeerd iets, maar als het gebaseerd is op een gedachte kom je nooit ergens. Om rigoureus met verslaving af te rekenen zul je de diepte in moeten. Niet meer direct doen wat je verstand zegt, want het belazerd je op een dag, gegarandeerd. In mijn ogen is het cruciaal om het verstand (je gedachten dus) te onderzoeken, door het te observeren. Hoe meer jij je (verslavende)gedachte ziet, hoe meer je ziet dat de gedachte niet jouw wil is, maar dat het je in verslaving houdt door het te laten lijken dat het jou is. Die ruimte creëren is absoluut noodzakelijk. Dat is het punt waar verslaving stopt. Je wilt meester worden van je gedachten, in plaats van slaaf. Een slaaf zal stoppen met drank/drugs wanneer het verstand dat zegt, maar een slaaf zal ook beginnen weer te drinken/drugs gebruiken wanneer het verstand dat zegt. Een meester echter doorziet deze fratsen van het verstand en heeft een stabiliteit die ontbreekt in het domweg volgen van gedachten. De verslaving is in de eerste plaats altijd aan je gedachten en daarna pas aan een substantie of activiteit.

Maar dit vereist discipline, doorzettingsvermogen én bewustheid. Dik de moeite waard wat mij betreft, want je komt nooit van de tendens naar verslaving af met symptoombestrijding alleen. Dat laat je altijd vatbaar voor nieuwe verslavingen. Wat wil je, aan blijven sukkelen de rest van je leven, of de meester worden van je gedachten? Voor de duidelijkheid: ik ben zo vaak teruggevallen in verslavingsgedrag, maar dat is mijn gebrek aan discipline en vooral: bewustzijn op zo'n moment. Luiheid waar je later altijd de prijs voor betaald.
Klik om te vergroten...





Precies. De wilskracht is er wel.. maar de gedachtens nemen op dat moment zo over dat ik toch maar een snuifje neem of toch maar weer wat centen in die kast gooi. Ik ben ervan bewust dat het een probleem is en zeg elke keer tegen mezelf nu ga ik veranderen dit weekend hou ik het alleen bij alcohol en toch lukt het elke keer niet. Ik denk dat discipline het gene is wat ik dan mis. Ik ga volgend weekend proberen die knop om te draaien en er echt vanaf te blijven. Bedankt voor je reactie Ik ga er wat meedoen.
C
CeeCeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Laboratoriumrat zei:
Ik ben zelf ook precies met hetzelfde gediagnosticeerd. PDD-NOS wordt staat bij mij nu het dossier gewoon als gewoon autisme. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen verschillende soorten van.

Bij ADHD net zo, er zijn nog wel verschillende subtypes (attentive, inattentive, en een combinatie van beide) maar dat valt nu allemaal onder ADHD. ADD bestaat officieel niet meer als diagnose :)
Klik om te vergroten...
Arts gaf mij recent voormalig type 1 mee. In haar woorden ‘voorheen ook wel ADD genoemd’
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
edblok2 zei:
Re: AD/HD en verslaving

het gaat erom dat we vroeger zeiden: dat jonk is veel te druk, heeft teveel energie, kan moeilijk leren, wil teveel tegelijkertijd etc. Dat waren karakter eigenschappen. Tegenwoordig wordt elke eigenschap op een weegschaal gelegd en wel/niet wenselijk bevonden. Bij mede voor de buitenwereld onwenselijk (lees: vermoeiend voor vermoede ouders) gedrag wordt een diagnose gesteld en daarom zitten nu tienduizenden nederlandse 14 jarigen aan de amfetamine :)
Klik om te vergroten...
Ik zou zeggen, lees de OP eens goed door of verdiep je wat meer in AD(H)D. :) ‘Te druk’ en ‘moeilijk leren’ zijn idd een karaktereigenschap en een indicatie van iemands vermogen om snel dingen op te nemen (intelligentie dus, even heel simpel gezegd). Sommige kinderen zijn tsja.. even heel lullig gezegd gewoon irritant en/of dom zeg maar :P

Bij AD(H)D is er sprake van een veel complexere samenhang van kenmerken veroorzaakt door neurobiologische processen in de hersenen die niet werken zoals ‘normaal’. Vaak zie je dat kinderen (voordat ze een diagnose/behandeling krijgen) behoorlijk onderpresteren bijvoorbeeld. Ze kunnen dan wel degelijk (redelijk) goed leren, maar bij dingen die hun interesse niet hebben kunnen ze zich simpelweg niet lang concentreren. Dat is heel wat anders dan moeilijk kunnen leren. Wanneer zo’n kind een behandeling of medicatie krijgt, kunnen ze dit wel beter. Terwijl een ‘moeilijk lerend’ kind niet opeens beter gaat leren door die medicatie. Snap je het verschil? :)

Wat je ook vaak ziet is dat ‘simpele basis-dingen’ die bijna elk kind kan leren (plannen, op tijd zijn, een tijd stil zitten) moeilijk gaan, maar juist de wat ingewikkeldere dingen makkelijker dan gemiddeld gaan. Waarom? Omdat die eerste zaken saai en niet prikkelend/uitdagend genoeg zijn voor een AD(H)D-brein. Dat heeft eigenlijk een aversie tegen teveel routine/vastigheid (terwijl ze door hun chaotische gedrag er ook juist behoefte aan hebben. Een lastige paradox eigenlijk).

‘Ja maar vroeger bestond er geen ADHD enzo’. Vroeger bestond er ook ADHD, alleen het leven was 100 keer simpeler met 100 keer minder prikkels. Het kwam dus vaak niet zo naar voren als problematisch zijnde. Het leven en de maatschappij tegenwoordig stellen veel meer eisen. En dan komt zo’n stoornis eerder naar voren. Hoewel je je dus eigenlijk af kan vragen: is de maatschappij van nu de stoornis, of de AD(H)D?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tyel zei:
Misschien de één gewoon minder verslavings gevoelig dan de ander.
Klik om te vergroten...
niet iedereen is gelijk natuurlijk
adhd /autisme e.d wel/niet
C
CeraLid
01-01-2024, 00:00
#14
KoLijntje zei:
Wat ik me dan wel afvraag: waarom valt de ene AD(H)D’er wel makkelijk in een zware verslaving en de andere niet? Is dat toch (ondanks de gevoeligheid) door wilskracht? Niet dat ik nu wil zeggen dat elke zwaar verslaafde geen wilskracht heeft (behalve als hij niet in elk geval hard probeert er vanaf te komen/het te beheersen).
Klik om te vergroten...
Misschien de één gewoon minder verslavings gevoelig dan de ander.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
KoLijntje zei:
Wat ik me dan wel afvraag: waarom valt de ene AD(H)D’er wel makkelijk in een zware verslaving en de andere niet? Is dat toch (ondanks de gevoeligheid) door wilskracht? Niet dat ik nu wil zeggen dat elke zwaar verslaafde geen wilskracht heeft (behalve als hij niet in elk geval hard probeert er vanaf te komen/het te beheersen).
Klik om te vergroten...
Imo: wilskracht kan je maar zover brengen. Al kan het wel de opstap zijn die nodig is.

Maar wilskracht is ook een soort negatieve motivatie in de zin van: ik doe dit eigenlijk tegen mijn zin, omdat ik dit/dat wil bereiken.

Op een gegeven moment moet iets positiefs het overnemen. Bijvoorbeeld: je stopt met je (hevige) wietgebruik. Eerst doe je dat op wilskracht, maar dit kun je niet voor altijd op wilskracht blijven doen (tenminste, de meeste niet denk ik). Op een gegeven moment moet oprecht nuchterheid gewaardeerd worden voor wat het is: de helderheid, het betere slapen, etc. Oftewel: positieve motivatie om door te gaan met blijven stoppen wiet te gebruiken.

Ik weet niet precies hoe dit met AD(H)D zit, dat heb ik niet. Het zal het er wellicht moeilijker op maken. Ik vermoed dat ook dan positieve motivatie gevonden moet worden: stoppen omdat het je iets goeds brengt, in plaats van stoppen omdat je iets slechts wilt vermijden.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Imo: wilskracht kan je maar zover brengen. Al kan het wel de opstap zijn die nodig is.

Maar wilskracht is ook een soort negatieve motivatie in de zin van: ik doe dit eigenlijk tegen mijn zin, omdat ik dit/dat wil bereiken.

Op een gegeven moment moet iets positiefs het overnemen. Bijvoorbeeld: je stopt met je (hevige) wietgebruik. Eerst doe je dat op wilskracht, maar dit kun je niet voor altijd op wilskracht blijven doen (tenminste, de meeste niet denk ik). Op een gegeven moment moet oprecht nuchterheid gewaardeerd worden voor wat het is: de helderheid, het betere slapen, etc. Oftewel: positieve motivatie om door te gaan met blijven stoppen wiet te gebruiken.

Ik weet niet precies hoe dit met AD(H)D zit, dat heb ik niet. Het zal het er wellicht moeilijker op maken. Ik vermoed dat ook dan positieve motivatie gevonden moet worden: stoppen omdat het je iets goeds brengt, in plaats van stoppen omdat je iets slechts wilt vermijden.
Klik om te vergroten...
Motivatie is toch wilskracht?
Ik zie/ervaar wilskracht niet als iets negatiefs

Het anders willen dan hoe het nu gaat/is.
Niet anders moeten want dan is het moetkracht.

Wilskracht is toch de wil om dingen te veranderen. Dingen veranderen//anders doen( levenstijl aanpassen) is gewoon ontzettend moeilijk en wat dagelijkse training nodig heeft. Zeker als paden in het brein er al diep ingesleten zijn. (Neuroplasticiteit)
Dan kost het meer moeite om nieuwe paden aante leggen maar is niet onmogelijk.

De wilskracht om te veranderen omdat je het wil niet omdat je het moet. Of niet meer mag.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
motivatie is in die zin negatief gebaseerd: je wilt iets niet meer.
Klik om te vergroten...
Wat is hier negatief aan dan?

Althans ik ervaar het anders. Voor mij is wilskracht en motivatie en een situatie willen veranderen niet negatief.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
N3K0 zei:
Motivatie is toch wilskracht?
Ik zie/ervaar wilskracht niet als iets negatiefs

Het anders willen dan hoe het nu gaat/is.
Niet anders moeten want dan is het moetkracht.

Wilskracht is toch de wil om dingen te veranderen. Dingen veranderen//anders doen( levenstijl aanpassen) is gewoon ontzettend moeilijk en wat dagelijkse training nodig heeft. Zeker als paden in het brein er al diep ingesleten zijn. (Neuroplasticiteit)
Dan kost het meer moeite om nieuwe paden aante leggen maar is niet onmogelijk.

De wilskracht om te veranderen omdat je het wil niet omdat je het moet. Of niet meer mag.
Klik om te vergroten...
Niet echt wat ik bedoelde. Wilskracht is inderdaad ook motivatie en inderdaad niet negatief. Ik bedoelde met "negatieve motivatie" niet "slechte motivatie", maar zoals ik zei: iets doen omdat je iets zoals het nu gaat niet (meer) wilt. Je motivatie is in die zin negatief gebaseerd: je wilt iets niet meer.

En dat is inderdaad positief in bepaalde zin (ik begrijp nu dat dat verwarrend overkwam), maar het blijft dan ook altijd vechten tegen iets (dat je niet wilt). Wellicht (zeer waarschijnlijk) is dat eerst ook echt nodig maar op een gegeven moment kan beter positieve motivatie het overnemen: dingen doen omdat je het leuk/fijn vindt want dát is op de lange termijn vol te houden. Omdat het dan geen gevecht meer is, maar hoe je fijn en zonder verslaving in het leven staat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
N3K0 zei:
Wat is hier negatief aan dan?
Klik om te vergroten...
Je motivatie is gebaseerd op wat je niet meer wilt in plaats van wat je wel wilt.

Je richt je op het slechte vermijden ipv op het goede toelaten.

Nogmaals: (aanvankelijk) een goed iets, maar het is vechten, dus houden veel mensen die manier waarschijnlijk niet altijd vol.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Je motivatie is gebaseerd op wat je niet meer wilt in plaats van wat je wel wilt.

Je richt je op het slechte vermijden ipv op het goede toelaten.

Nogmaals: (aanvankelijk) een goed iets, maar het is vechten, dus houden veel mensen die manier waarschijnlijk niet altijd vol.
Klik om te vergroten...
Althans ik ervaar het anders. Voor mij is wilskracht en motivatie en een situatie willen veranderen niet negatief.

Ik hoor wel wat je zegt hoor. Dat er meer moet zijn dat het anders willen.

Mij heeft dat dus wel geholpen toen ik extreem slecht in mijn vel zat. Ik wil dit niet meer. Ik wil me niet meer zo voelen. Ik wil me niet mee zo gedragen. Ik wil niet meer zoveel meds misbruiken. Ik wil niet meer mijzelf pijn blijven doen.

Ik wil stabiel zijn. Ik wil gelukkig zijn. Ik wil gezond zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...456789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."