Natuurlijk heb ik dit ook tegen hem gezegd. Zijn verdienmodel is mensen zo verslaafd mogelijk te maken en dat begrijp ik. Dus ik zei, jij kent mij nu een tijdje, en je hebt mij letterlijk steeds verslaafder zien worden, maar jij blijft je deals eruit slaan. Dat snap ik, maar het is niet wat goed is voor mij. Dus ik zou het heel erg waarderen, als je me zou helpen en niet vanuit je eigen winst denkt, maar het mij ook gunt dat het goed gaat met mij. En toen hebben we er nog een beetje over gekletst, en zei ik dat ik hem ook gewoon een goed inkomen gun en dat t goed met m gaat, maar dat hij mij niet meer mag leveren. En dat komt inderdaad van 2 kanten, ik moet hem ook niet meer vragen.
Als ik jou was zou ik het zo maken dat het nog maar van 1 kant komt: die van jou.
Als je de verantwoordelijkheid helemaal in jouw handen legt is er helemaal niemand anders dan jezelf waar je de schuld bij neer kunt leggen. Ja, dat is een hele verantwoordelijkheid, maar dat is ook hoe je de controle houdt.
Het is mooi hoor, als een dealer ook een beetje om het welzijn van zijn klanten denkt, maar die verwachting kun je toch niet hebben van een dealer. Het is een dealer!! Hij is erbij gebaat dat jij blijft gebruiken! Ook al geeft 'ie misschien ook deels om je welzijn. En los daarvan: hij is niet jou. Je wilt toch zelf alle controle in handen hebben?
Mooi gezegd, maar ik geef niet op. Ik neem alles mee en denk er goed over na wat voor effect bepaalde keuzes hebben. X
Zeker niet opgeven nee.
Denk eens terug aan wat je zag tijdens je LSD inzicht. Ik schat zo in dat je op dat moment niet dacht dat het een goed idee zou zijn om zo nu en dan de middelen waar je grote problemen mee hebt, als uitzondering op bepaalde momenten toch weer te gaan gebruiken(?)
Dit is ook tricky aan shortcuts als trips. Ben hier zelf ook heel bekend mee: tijdens zo'n trip heel erg helder voor ogen hebben hoe ik mezelf saboteer en precies zien wat gedaan moet worden om mezelf daaruit te halen.
Het probleem is: die helderheid van denken raak je kwijt. En dan zit je weer in die mist waar je niet eens ziet hoe absurd bepaalde ideeën zijn. Een idee als "laat ik mijn prestatie van 2 maanden niet het het middel waar ik aan verslaafd ben te hebben gebruikt, vieren met... het middel waar ik aan verslaafd ben!!
Het is absurd...
Het gezegde wat betreft psychedelica gaat echt op:
"Beware of unearned wisdom"
Je krijgt tijdens een trip alleen glimpen. Je komt even uit die mist waardoor je even helder ziet wat je probleem is en wat je eraan moet doen om het te fixen. En die ervaring kán waardevol zijn, maar tegelijkertijd daal je daarna weer neer in die mist waar je niet meer kunt zien waar je mee bezig bent. Dus hoe je het ook wendt of keert, je zult nuchter toe moeten werken naar die helderheid. Nuchter jezelf uit die mist moeten werken.
Hopelijk zie je dit niet als slechts kritiek. (Ik denk het niet) Het is tricky. Ben er zelf ook al te bekend mee om keer op keer die dingen te doen die me juist in dat patroon houden. Die momenten waarmee je jezelf "beloond" met het ding waar je aan verslaafd bent en omgaan met die "vrienden" die in dat milieu verkeren, dát houdt je hierin.