#1
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden!Ik heb er 7 jaar ingezeten en geloof zeker dat het werkt voor een groep mensen. Afhankelijk van hoe ver je bent gegaan in gebruik en hoe diep je bent gezonken. Veel mensen komen en gaan om de reden dat de herkenning ontbreekt en sektarisch, ja...het is toch een manier can brainwashen. Daarom 90/90, wetenschappelijk bewezen dat er drie maanden nodig is om een brein te 'herprogrammeren' en daarom hebben mensen die 90/90 doen ook de meeste kans van slagen. Ondanks dst is het terugval percentage nog steeds erg hoog en verloop na jaren ook. Daarnaast leven we in een maatschappij waarom middelen helaas overal zijn en vaak in! je sociale omgeving ook aanwezig. Voor velen is iedereen aan de kant zetten lastig het eerste jaar en pas wanneer je echt diep genoeg bent gegaan zal je ervan overtuigd zijn dat het doel de middelen heiligt. En dat is met meer zaken in 12 stappen. Daarom zeg ik dat een 12 stappen programma voor een bepaalde groep mensen goed werkt maar er zijn ook zat alternatieven waar wel cijfers va zijn die net zo goed werken. Uiteindelijk moet het ook uit jezelf komen en niet afhangen van externe factoren. Ikzelf kwam er met 12 stappen niet uit maar voor anderen is het idd levensreddend geweest. Misschien voor mij ook wel, ik heb er veel geleerd over mezelf en verslaving maar doe het nu al een paar jaar zonder en juist door niet continu met anderen verslaafden te zijn, continu met verslaving geconfronteerd te worden, mijn problemen aan te pakken, andere manier van leven, etc etc viel ik niet meer terug. Dis ik heb er zeker wat aan gehad maar voor mij was op een gegeven moment de koek op en ben het met de tools die ik had op mijn eigen manier gaan doen en dat werkt voor mij nu al jaren prima. Heeft ook met leeftijd te maken en verantwoordelijkheden die ik heb nu en vooral rust heb gecreĂ«erd door alle rotzooi op te ruimen en mijn leven juust in te richten. Ik heb nu efht het gevoel dat ik leef, in 12 stappen meer dat ik werd geleefd door het programma. Maar thats my caseđ
Voor mij zijn de 12 stappen ook niets. Ik doe het voornamelijk alleen, met zelfhulpboeken en zo nu en dan een psycholoog. Gaat prima, zolang je het zelf maar echt wilt!