Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn verhaal - overgenomen door mijn verslaving

Mijn verhaal - overgenomen door mijn verslaving

320 antwoorden
48 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gecontroleerd gebruik is maar voor weinigen weggelegd. Heel weinig.
Voor wat ik gelezen heb in dit draadje, is het voor jou zeer waarschijnlijk niet weggelegd, je zou beter helemaal kunnen stoppen.
Dat is veel beter voor je!
Of stop voor een hele tijd. Dan kun je een beslissing nemen waar je achter staat vanuit een nuchter standpunt.
Sterkte toegewenst
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jullie hebben het de hele tijd over rock bottom, maar ik heb t idee dat ik nu al wel rock bottom ben hoor - mijn relatie is dit jaar uit gegaan en ik ben gestopt met werken. Letterlijk m’n hele leven ligt in puin.
Ik voel me super ellendig nu, ik ben misselijk en moest net bijna braken. Maar ik wil graag twee glazen wijn drinken om te kunnen slapen nu.
Ik ben moe, ik wil niet meer nadenken en ik wil niet meer gebruiken. Ik wil slapen maar no way dat dat nu gaat lukken.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#3
Diamant zei:
Jullie hebben het de hele tijd over rock bottom, maar ik heb t idee dat ik nu al wel rock bottom ben hoor - mijn relatie is dit jaar uit gegaan en ik ben gestopt met werken. Letterlijk m’n hele leven ligt in puin.
Ik voel me super ellendig nu, ik ben misselijk en moest net bijna braken. Maar ik wil graag twee glazen wijn drinken om te kunnen slapen nu.
Ik ben moe, ik wil niet meer nadenken en ik wil niet meer gebruiken. Ik wil slapen maar no way dat dat nu gaat lukken.
Klik om te vergroten...
Wat ik geleerd heb (eigen ervaring), dat ook al denk je dat je rock bottom zit, je vaak nog wel een aantal treetjes verder kunt vallen.

Het is afwachten wat je in die val allemaal nog meer gaat verliezen of meemaken, maar als ik jou berichten lees ben je nog niet diep genoeg om er echt vanaf te willen.

Ik wens je uiteraard al het goeds en veel wijsheid de komende tijd, zorg goed voor jezelf!
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Diamant zei:
Je hebt gelijk en heb mezelf zien afglijden in die spiraal. Vorig jaar december heb ik al bij de huisarts aangekaart dat ik hulp nodig heb.
De huisarts vroeg toen “want wat gebeurt er als er geen hulp komt?”
toen zei ik dat ik bang was dat m’n relatie dan uit zou gaan, waarop zij vroeg, en wat gebeurt er dan?
Ik “dan stort het hele kaartenhuis in”.
Ik heb sinds december het kaartenhuis helemaal zien in storten en alles waar ik bang voor was is gebeurd.
Ik merk sinds ik gestopt ben met werken dat ik nu pas ruimte heb om mijn relatiebreuk te verwerken.
Ik wil super graag kinderen, maar daar heb je een partner voor nodig haha. Ik merk dat ik niet zo zeer m’n ex mis, maar gewoon een partner. Vandaar ook het daten - door te daten heb ik het gevoel dat ik er in ieder geval aan werk om een geschikte vader voor mijn kinderen te vinden, maar dat is niet makkelijk haha.
Klik om te vergroten...
Word eerst maar een geschikte moeder.

Zorg goed voor jouzelf en wees lief voor jou.
Ga alle ellende verwerken die je met je meedraagt en probeer een fijn leven voor jouzelf te creëren, waarin eventueel een fijne en stabiele partner in past. Wat dan een veilige basis kan bieden voor een kindje.

Maar eerst heb je zelf nog wat te doen/leren/verwerken voordat je aan kinderen begint 😇

Het kaartenhuis is misschien ingestort en dat is kut enzo maar jij hebt de kracht om weer een nieuw huis/leven te maken ❤
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
"Rock-bottom" omdat het leven zo gaat iedereen heeft zijn shitty life events. Rock-bottom doormiddel van een verslaving is extra ellende erbij/bovenop.

Gebrek aan coping met de ellende waar je nu mee zit is wat een verslaving eventueel inde hand kan werken. (Weg drinken/gebruiken van onaangenaame gevoelens/gedachten/triggers enz enz)

Dat word een steeds grotere spiraal naar beneden met meer ellende.

Als het leven voor nu allemaal zo kut is ( wat heel vervelend is voor je natuurlijk) zou ik juist me best doen om niet te gebruiken maar te gaan werken aan verwerken van eventuele liefdesverdriet en omgaan met het hebben van geen baan.

Wat wil jij int dit leven? Heb je dromen? Wat heb je nodig enof kan je jezelf geven zodat je weer verder kunt. ❤
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#6
N3K0 zei:
"Rock-bottom" omdat het leven zo gaat iedereen heeft zijn shitty life events. Rock-bottom doormiddel van een verslaving is extra ellende erbij/bovenop.

Gebrek aan coping met de ellende waar je nu mee zit is wat een verslaving eventueel inde hand kan werken. (Weg drinken/gebruiken van onaangenaame gevoelens/gedachten/triggers enz enz)

Dat word een steeds grotere spiraal naar beneden met meer ellende.

Als het leven voor nu allemaal zo kut is ( wat heel vervelend is voor je natuurlijk) zou ik juist me best doen om niet te gebruiken maar te gaan werken aan verwerken van eventuele liefdesverdriet en omgaan met het hebben van geen baan.

Wat wil jij int dit leven? Heb je dromen? Wat heb je nodig enof kan je jezelf geven zodat je weer verder kunt. ❤
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk en heb mezelf zien afglijden in die spiraal. Vorig jaar december heb ik al bij de huisarts aangekaart dat ik hulp nodig heb.
De huisarts vroeg toen “want wat gebeurt er als er geen hulp komt?”
toen zei ik dat ik bang was dat m’n relatie dan uit zou gaan, waarop zij vroeg, en wat gebeurt er dan?
Ik “dan stort het hele kaartenhuis in”.
Ik heb sinds december het kaartenhuis helemaal zien in storten en alles waar ik bang voor was is gebeurd.
Ik merk sinds ik gestopt ben met werken dat ik nu pas ruimte heb om mijn relatiebreuk te verwerken.
Ik wil super graag kinderen, maar daar heb je een partner voor nodig haha. Ik merk dat ik niet zo zeer m’n ex mis, maar gewoon een partner. Vandaar ook het daten - door te daten heb ik het gevoel dat ik er in ieder geval aan werk om een geschikte vader voor mijn kinderen te vinden, maar dat is niet makkelijk haha.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#7
N3K0 zei:
Word eerst maar een geschikte moeder.

Zorg goed voor jouzelf en wees lief voor jou.
Ga alle ellende verwerken die je met je meedraagt en probeer een fijn leven voor jouzelf te creëren, waarin eventueel een fijne en stabiele partner in past. Wat dan een veilige basis kan bieden voor een kindje.

Maar eerst heb je zelf nog wat te doen/leren/verwerken voordat je aan kinderen begint 😇

Het kaartenhuis is misschien ingestort en dat is kut enzo maar jij hebt de kracht om weer een nieuw huis/leven te maken ❤
Klik om te vergroten...
Hahaha thanks 💗💗💗

Ik ben een geschikte moeder, echt hahaha, ik denk als ik een stabiele relatie zou hebben dat mijn verslaving ook meer onder controle zou zijn. Maar goed dat is allemaal hypothetisch.

Je hebt gelijk, ik moet eerst aan mezelf werken voordat er überhaupt ruimte is voor een partner. Daar ben ik op mijn manier afgelopen half jaar ook wel echt mee bezig geweest. Ik hoef ook niet over een jaar een baby, maar gun t mezelf ook gewoon om een fijne man te hebben en daar een stabiel leven mee op te bouwen. Wil nog reizen en dingen samen meemaken voordat er altijd kinderen zijn.
Denk ook dat een partner mij ook meer kan stabiliseren. Maar eerst mijzelf even op de rit krijgen inderdaad haha 🫶🏼
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Diamant zei:
Ik ben een geschikte moeder,
Klik om te vergroten...

Diamant zei:
ik denk als ik een stabiele relatie zou hebben dat mijn verslaving ook meer onder controle zou zijn.
Klik om te vergroten...
Dus eigenlijk is je doel dan voor nu clean worden en niet meer gebruiken want je wil moeder worden. (Verslaving +moeder willen worden past bij mij niet in 1 zin)

Jij bent daar verantwoordelijk voor niet je toekomstige partner he.
Diamant zei:
hoef ook niet over een jaar een baby, maar gun t mezelf ook gewoon om een fijne man te hebben en daar een stabiel leven mee op te bouwen.
Klik om te vergroten...
Ik gun jou ook een fijne man. En vooral een goeie band met jouzelf. ❤
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#9
N3K0 zei:
Dus eigenlijk is je doel dan voor nu clean worden en niet meer gebruiken want je wil moeder worden. (Verslaving +moeder willen worden past bij mij niet in 1 zin)
Klik om te vergroten...
Moeder worden en verslaving past bij mij ook absoluut niet in een zin.
Maar bij dit levensdoel horen zoveel subdoelen haha, waar die verslaving wel weer om de hoek komt kijken. Niet om t goed te praten voor mezelf hoor, totaal niet, ik heb altijd geloofd als ik een actieve kinderwens zou krijgen dat mijn middelen gebruik vanzelf zou stoppen en dat geloof ik echt nog steeds. Maar nu is een actieve kinderwens zo ver weg.
Ik moet eerst inderdaad helemaal weer in control zijn over mezelf, dan nog een man vinden, dan het financiële plaatje goed in orde hebben en nog dingen doen die ik met kinderen niet kan. En dán misschien babies als ik niet onvruchtbaar ben door alle ellende wat ik m’n lijf heb aangedaan. Dus dit is echt een 5 misschien wel 10 jaren plan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mooie analyse / reductie @OtherShore

Ik zie legio mogelijkheden voor een verslaving om hiermee in het cirkeltje van zelfmedelijden en -afwijzing rond te blijven draaien :(
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ga het niet allemaal citeren, maar eigenlijk hoor ik je nu dit zeggen @Diamant :

1. Ik heb een stabiele relatie nodig om minder te gebruiken.
2. Maar ik heb drank/drugs nodig om te daten.
DUS: Ik heb drank/drugs nodig tot ik een stabiele relatie vind.

Klopt dat een beetje?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Diamant zei:
Ik ben een geschikte moeder, echt hahaha, ik denk als ik een stabiele relatie zou hebben dat mijn verslaving ook meer onder controle zou zijn. Maar goed dat is allemaal hypothetisch.
Klik om te vergroten...
Dat is een verleidelijke gedachte, maar zo werkt het niet. De verandering moet in jou plaats vinden, niet in jouw omgeving of omstandigheden. Een andere stad, een andere baan, een ander huis, een andere liefde - werkt niet. Pas als je bereid wordt om alles op alles te zetten heeft het kans van slagen. Een nieuwe levenspartner in het eerste jaar van herstel wordt meestal afgeraden.

Ik dacht ook vaak dat het nu echt wel klaar zou zijn, bijvoorbeeld na het verliezen van m’n baan. Maar dat werkte niet. Pas toen ik in ging zien dat doorgebruiken een vroegtijdige dood zou worden, kon ik de verandering in gang zetten die ikmal die jaren had gewild maar niet voor elkaar kreeg. Daar moest ik heel hard voor mezelf in worden, en hoe hard het misschien ook klinkt; dat zie ik bij jou nog niet.

Maar dat komt nog wel. Pas als de pijn van doorgebruiken groter wordt dan de pijn om al je amgsten aan te gaan, lukt het je.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#13
CuriousExplorer zei:
Ik denk, en ik moet dit voorzichtig formuleren om niet kwetsend/betweterig over te komen, dat je niet op het punt bent dat je voldoende wil stoppen of minderen.
Klik om te vergroten...
Thanks hiervoor en wees echt niet bang om kwetsend over te komen! Ik heb t juist nodig dat iemand mij met de neus op de feiten drukt zonder rekening te houden met mijn gevoelens/ hoe het over komt.
CuriousExplorer zei:
Denken aan gecontroleerd gebruik zou niet eens in je gedachten mogen zitten imo.

Nu moet je gewoon echt maanden NIKS gebruiken en dan pas kun je MISSCHIEN denken aan gecontroleerd gebruiken.
Klik om te vergroten...
Begrijp me niet verkeerd- ik wil echt voor onbepaalde tijd stoppen met alle middelen. Maar het liefst zou ik willen dat ik er gewoon ‘normaal’ mee om kan gaan, zoals ik het grootste deel van mijn leven met drank en drugs kon omgaan zonder dat het problematisch was.

Dat wil iedereen toch het liefst? Ik wil gewoon van de ziekte verslaving af en hoe ik daar kom maakt me niet uit, en ik ben zeker bereid om daar voor in te zetten.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#14
dupont zei:
Dat is een verleidelijke gedachte, maar zo werkt het niet. De verandering moet in jou plaats vinden, niet in jouw omgeving of omstandigheden. Een andere stad, een andere baan, een ander huis, een andere liefde - werkt niet. Pas als je bereid wordt om alles op alles te zetten heeft het kans van slagen. Een nieuwe levenspartner in het eerste jaar van herstel wordt meestal afgeraden.

Ik dacht ook vaak dat het nu echt wel klaar zou zijn, bijvoorbeeld na het verliezen van m’n baan. Maar dat werkte niet. Pas toen ik in ging zien dat doorgebruiken een vroegtijdige dood zou worden, kon ik de verandering in gang zetten die ikmal die jaren had gewild maar niet voor elkaar kreeg. Daar moest ik heel hard voor mezelf in worden, en hoe hard het misschien ook klinkt; dat zie ik bij jou nog niet.

Maar dat komt nog wel. Pas als de pijn van doorgebruiken groter wordt dan de pijn om al je amgsten aan te gaan, lukt het je.
Klik om te vergroten...

OtherShore zei:
Ik ga het niet allemaal citeren, maar eigenlijk hoor ik je nu dit zeggen @Diamant :

1. Ik heb een stabiele relatie nodig om minder te gebruiken.
2. Maar ik heb drank/drugs nodig om te daten.
DUS: Ik heb drank/drugs nodig tot ik een stabiele relatie vind.

Klopt dat een beetje?
Klik om te vergroten...
Zo heb je het allemaal wel heel plat geslagen.
1. Ik heb geen relatie nodig om minder te gebruiken. IK ben degene die verantwoordelijk is over mijn gebruik. Een stabiele partner zou hierbij wel kunnen helpen.
2. Ik heb geen drank en drugs nodig om te kunnen daten. Het daten an sich is een onderdeel van mijn verslaving omdat ik een soort continue drang heb naar bevestiging (dopamine).
DUS drank en drugsgebruik worden in de hand gewerkt door mijn date leven, aangezien ik mega onzeker word van t daten.
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#15
Diamant zei:
Zo heb je het allemaal wel heel plat geslagen.
1. Ik heb geen relatie nodig om minder te gebruiken. IK ben degene die verantwoordelijk is over mijn gebruik. Een stabiele partner zou hierbij wel kunnen helpen.
2. Ik heb geen drank en drugs nodig om te kunnen daten. Het daten an sich is een onderdeel van mijn verslaving omdat ik een soort continue drang heb naar bevestiging (dopamine).
DUS drank en drugsgebruik worden in de hand gewerkt door mijn date leven, aangezien ik mega onzeker word van t daten.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je nog dieper moet gaan. Je zoekt het nu voornamelijk bij externe dingen. Als het het daten niet zou zijn is er wel iets anders dat jou onzeker kan maken. Met die gevoelens moet je aan de slag, niet met de externe factoren. Anders zou je niet meer kunnen daten omdat je dan aan de zooi gaat?
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Misschien kan ik beter in de ik-vorm spreken. Bij mij zijn die twee stemmen in elk geval aanwezig. Nog steeds, zelfs na een jaar cleantijd. Alleen tegenwoordig kan ik intern lachen om die verslavingsstem. En ik heb gemerkt dat ik zelf enigzins invloed heb op hoeveel ik welke stem aan het woord laat. Laat ik mijn verslavingsstem veel aan het woord, wordt deze sterker en gaat het de verkeerde kant op. Kom ik dan ook nog eens in mijn HALT te zitten, dan krijg ik zucht.

Gelukkig is de obsessie naar drugs wel weg. Maar die twee stemmen zijn er nog steeds.

Het is dus ook helemaal niet gek als jij dit ook ervaart.
Klik om te vergroten...
Dit herken ik inderdaad heeel erg, het continu nadenken over wel of niet, wat is goed wat is fout. Ik ben letterlijk scenario's aan het uitdenken wanneer ik in de verleiding zou kunnen komen en wat ik dan moet doen. Ik zie er nu al tegenop dat ik altijd die innerlijke strijd blijf houden van wel of niet gebruiken, wel of niet drinken, etc.
LucidLucy zei:
Maar toen begonnen ze allemaal over abstinentie enzo. Dat was helemaal niet m'n bedoeling 😂
Klik om te vergroten...
Haha dit precies had ik ook, maar wil het nu wel echt proberen als mijn behandeling start. Ik wil ook gewoon weten wie ik ben zonder middelen, want volgens mij ben ik best prima zonder.
LucidLucy zei:
Wat mij uiteindelijk heeft geholpen is dat ik door eigen ervaring inzag hoe mijn gebruik verliep. Door het op te schrijven en te bespreken met anderen.
Door in te zien wat ik verloor als ik gebruikte na een tijdje clean zijn. (Denk aan concentratie, rust en kalmte, vrijheid van obsessieve gedachtes) en vooral ook wat ik zou winnen als ik clean bleef.
Klik om te vergroten...
Ik vind dit een hele goeie, om mijn gebruik bij te gaan houden. Hoeveel, wanneer etc. etc. helpt denk ik mega om inzicht te krijgen in de patronen, hoewel ik ook wel redelijk weet wat mijn zwakke momenten zijn.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#17
Diamant zei:
Dit zijn allemaal aannames.
Klik om te vergroten...
Ik wens je het beste toe, maar als je elke keer als ik iets zeg in de verdediging schiet, heeft het niet zoveel zin om verder te praten. Veel sterkte met je proces. Ik hoop dat het lukt om de balans weer terug te vinden.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#18
dupont zei:
Is het een idee als je op papier vast gaat leggen wat je van plan bent mbt gebruik en dan opschrijft hoe vaak en wat je daadwerkelijk gebruikt? In een dedicated schriftje? Zodat je één overzicht hebt van hoe het zit, op papier, buiten je hoofd. Je kunt zelfs iets doen met een rood of groen stickertje op de kaft voor voornemens die lukken of mislukken. Krijg je mooi statistisch inzicht.
Klik om te vergroten...
Ik had hier even overheen gelezen, maar ik ga het bijhouden in mijn telefoon en dan misschien een momentje nemen om het regelmatig te analyseren. Thanks!! Ik hou jullie op de hoogte
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#19
OtherShore zei:
Ik wens je het beste toe, maar als je elke keer als ik iets zeg in de verdediging schiet, heeft het niet zoveel zin om verder te praten. Veel sterkte met je proces. Ik hoop dat het lukt om de balans weer terug te vinden.
Klik om te vergroten...

Dat is heel lief van je! Waardeer ik enorm 💙
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Diamant zei:
Ik had hier even overheen gelezen, maar ik ga het bijhouden in mijn telefoon en dan misschien een momentje nemen om het regelmatig te analyseren. Thanks!! Ik hou jullie op de hoogte
Klik om te vergroten...
Waarom misschien? Wat zijn je voornemens concreet en hoe wil je dan bijhouden of het lukt je eraan te houden of niet?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...121314151617
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."