Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVind jij jezelf verslaafd?

Vind jij jezelf verslaafd?

198 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
dupont zei:
De crux zit 'm wat mij betreft ook niet in de cravings, maar in het feit dat mijn hoofd mij hardnekkige bullshit vertelt. Bijvoorbeeld "gebruiken is fijn" terwijl dat de afgelopen 100 keer niet het geval was. Ik heb er mee leren omgaan en ik weet dat die gedachten van mijn verslaafde brein afkomen en niet van mijn rationele brein, en daardoor gaat dat eindelijk langere tijd goed, maar ik blijf verslaafd.
Klik om te vergroten...
Yup, dat "stemmetje" kan soms echt hardnekkig zijn. Al zou ik het eigenlijk nog iets anders willen zeggen:

Dat soort gedachten blijven komen, omdat wij ze blijven geloven. Als jij ze niet koopt, worden ze je ook niet verkocht.

Het is denk ik goed om op je hoede te blijven, zeker in de periode na de full-on (onbewuste) verslaving, al geloof ik er persoonlijk wel in dat verslaving (ik zie verslaving meer overkoepelend, niet specifiek verslaving aan 1 ding. Eigenlijk zie ik verslaving zoals @LucidLucy het eerder ook omschreef) écht overkomen kan worden. Middels contentheid van binnenuit.

De mate waarin het van binnenuit gehaald wordt is evenredig met de mate waarin niet meer extern gezocht wordt.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
Met heel veel dingen eens , ergens wel sad om te merken hoeveel dingen die hier gezegd zijn ook voor mij gelden
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Yup, dat "stemmetje" kan soms echt hardnekkig zijn. Al zou ik het eigenlijk nog iets anders willen zeggen:

Dat soort gedachten blijven komen, omdat wij ze blijven geloven. Als jij ze niet koopt, worden ze je ook niet verkocht.

Het is denk ik goed om op je hoede te blijven, zeker in de periode na de full-on (onbewuste) verslaving, al geloof ik er persoonlijk wel in dat verslaving (ik zie verslaving meer overkoepelend, niet specifiek verslaving aan 1 ding. Eigenlijk zie ik verslaving zoals @LucidLucy het eerder ook omschreef) écht overkomen kan worden. Middels contentheid van binnenuit.

De mate waarin het van binnenuit gehaald wordt is evenredig met de mate waarin niet meer extern gezocht wordt.
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd. Ik merk zeker wel dat ik na een periode van hard werken om te veranderen, en dan m.n. mijzelf accepteren, ik de keuze weer teruggekregen heb. Ik kan er voor kiezen het duiveltje er te laten zijn met z'n onzin en toch niet te gebruiken. Ik geloof ook dat verslaving niet middel-specifiek is. Mijn gebruik was vooral een strategie om aan mijn eigen (onzinnige) gedachtengangen te kunnen ontkomen, en daar is nu flink de bezem doorheen gehaald dus hoeft dat niet per sé meer. Ik ben benieuwd wat ik nog meer ga meemaken want ik blijf er mee bezig.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
robinjoo1 zei:
bij mij is het vooral geen liefde hebben voor mezelf die me nekt
ik gun me eigen geen herstel om van de verslaving af te komen heel laag zelfbeeld zonder me vaak af helpt niet zo vaak mee met dingen als dat ik ergens diep van binnen wil / zou moeten doen


best echt heel veel dingen meegemaakt en meer de sfeer thuis van huilen is voor watjes problemen bestaan niet en als je ergens moeite mee hebt gebruik je maar drugs vanuit mijn vader dan, mijn moeder is/blijft echt alles voor mij en zelfs die manipuleer ik soms dankzij die kut verslaving ,

ik denk dat als ik meer in mezelf zou geloven dat ik dingen kan dat dat stemmetje wat ik dag in dag uit heb er minder aan zou toegeven
Klik om te vergroten...
Hoewel het zelfvertrouwen en ook de zelfliefde (kun je ze eigenlijk apart zien...?) van binnenuit komen, kun je het soms makkelijker maken dat te voelen door eerst dingen "extern" te doen. Bijvoorbeeld, een periode niet gebruiken en zo dat voorzetje te geven naar je innerlijke zelfvertrouwen.

Maar ik weet hoe het is om dat zelfvertrouwen even helemaal kwijt lijken te zijn, niet leuk. :(

Maar ervoor vechten is het allemaal waard. Op een gegeven moment zie je het licht aan het einde van de tunnel. Je komt er sowieso, maar wanneer je het ziet, weet je dat de dagen van duisternis geteld zijn en gaat het in versneld tempo.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
dupont zei:
Mooi gezegd. Ik merk zeker wel dat ik na een periode van hard werken om te veranderen, en dan m.n. mijzelf accepteren, ik de keuze weer teruggekregen heb. Ik kan er voor kiezen het duiveltje er te laten zijn met z'n onzin en toch niet te gebruiken. Ik geloof ook dat verslaving niet middel-specifiek is. Mijn gebruik was vooral een strategie om aan mijn eigen (onzinnige) gedachtengangen te kunnen ontkomen, en daar is nu flink de bezem doorheen gehaald dus hoeft dat niet per sé meer. Ik ben benieuwd wat ik nog meer ga meemaken want ik blijf er mee bezig.
Klik om te vergroten...
Het is denk ik sowieso goed om op je hoede te blijven voor "concluderende gedachten". Oftewel: gedachten die claimen dat iets nu niet meer zal gebeuren. Dat is namelijk datzelfde "stemmetje" weer en o man, die fucker heeft me al te vaak om de tuin geleid...

Het kan geen gedachte zijn die je ofwel gelooft of niet.

En tóch denk ik wel (ik weet hoe tegenstrijdig dat klinkt :tongueclosed: ) dat verslaving op langere termijn echt kan verdwijnen. Omdat de perioden van niet meer extern zoeken langer worden. Alsnog ervaar ik (voor kortere periodes) dat ik weer in die verslaving mindset zit en het is denk ik cruciaal om dat dan wel te erkennen, met name tegenover mezelf.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
robinjoo1 zei:
Met heel veel dingen eens , ergens wel sad om te merken hoeveel dingen die hier gezegd zijn ook voor mij gelden
Klik om te vergroten...
Aan de andere kant, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

Ik denk dat heel veel verslavingsproblematiek ongemerkt door kan gaan, door verslaving te zien als afzonderlijke verslavingen aan middelen, activiteiten, etc. Terwijl de verslaving(-smindset) daar eigenlijk onder ligt. Ik denk dat praktisch iedereen geregeld die verslavingsmindset heeft. Maar als "jouw" verslaving sociaal geaccepteerd wordt, kun je er "lekker" mee doorgaan.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
bij mij is het vooral geen liefde hebben voor mezelf die me nekt
ik gun me eigen geen herstel om van de verslaving af te komen heel laag zelfbeeld zonder me vaak af helpt niet zo vaak mee met dingen als dat ik ergens diep van binnen wil / zou moeten doen


best echt heel veel dingen meegemaakt en meer de sfeer thuis van huilen is voor watjes problemen bestaan niet en als je ergens moeite mee hebt gebruik je maar drugs vanuit mijn vader dan, mijn moeder is/blijft echt alles voor mij en zelfs die manipuleer ik soms dankzij die kut verslaving ,

ik denk dat als ik meer in mezelf zou geloven dat ik dingen kan dat dat stemmetje wat ik dag in dag uit heb er minder aan zou toegeven
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Het is denk ik sowieso goed om op je hoede te blijven voor "concluderende gedachten". Oftewel: gedachten die claimen dat iets nu niet meer zal gebeuren. Dat is namelijk datzelfde "stemmetje" weer en o man, die fucker heeft me al te vaak om de tuin geleid...
Klik om te vergroten...
Dit is de laatste tijd bij mezelf ook een soort strijd. Aan de ene kant heb ik alle vertrouwen in de verschillende 12 stappen programma's omdat het m'n leven heeft gered en me een gestructureerde manier bied om mezelf te ontwikkelen en de bezem door m'n hoofd te halen.

Aan de andere kant geeft het echt een duidelijk stempel dat verslaving an sich chronisch is. Het zal nooit verdwijnen.

In Zen leer ik dan juist weer dat al die denkconstructies maar een beeld zijn van de werkelijkheid. Het ís niet te verkelijkheid. M.a.w. het denkbeeld heeft de kracht die ik er zelf aan plak. Dus als ik maar blijf zeggen geloven dat ik altijd verslaafd zal blijven, dan is dat ook zo. Het is een self fulfilling prophecy.

Aan de andere kant leer ik natuurlijk omgaan met die verslaafde manier van denken en kan je ook echt hersteld raken. Ook dat zeggen ze bij de stappenprogramma's.

Maar gecontroleerd gebruiken zou er nooit meer in zitten. En dat denkbeeld heb ik ook heel vaak aan mezelf bewezen. Dan wel met de middelen die erom bekend staan. Denk aan coke, 3mmc of pyro's. Als ik de eerste oppak, ga ik door tot er iets ingrijpends gebeurt. Dan pas kan ik stoppen.

Ik vraag me toch af als ik dat gehele denkbeeld los zou laten en wat jaren na actieve verslaving onder strikte regels de middelen gebruik waarvan velen hier zeggen dat dat gecontroleerd kan. Denk aan: MDMA, LSD, DMT, Truffels, e.d. Zou dat dan goed gaan?

Zou ik niet inneens op zoek gaan naar keta, naar wiet, kortom naar middelen waarvan ik van tevoren dondersgoed weet dat ik dat niet gecontroleerd kan?

Voorlopig ben ik nog lang niet van plan om me aan zo'n experiment te wagen. The risks don't outweigh the rewards. .aar het is wel iets wat ik me afvraag omdat twee leren waar ik mee bezig ben, zich daarin fundamenteel tegenspreken.

Mindless zei:
En tóch denk ik wel (ik weet hoe tegenstrijdig dat klinkt :tongueclosed: ) dat verslaving op langere termijn echt kan verdwijnen. Omdat de perioden van niet meer extern zoeken langer worden. Alsnog ervaar ik (voor kortere periodes) dat ik weer in die verslaving mindset zit en het is denk ik cruciaal om dat dan wel te erkennen, met name tegenover mezelf.
Klik om te vergroten...

En dat is dan ook het lastige denk ik. Nu kan ik misschien afstand nemen van het verslaafde stemmetje. Maar zoals in Zen / mindfulness is het ook lastig om altijd 'aanwezig' te zijn om altijd aandacht te hebben.

Dus ik zie het wel gebeuren dat zodra het bewustzijn verandert door inname van het middel, het brein heel snel in de verspavingsmindset beland. En zie er dan maar eens uit te komen zonder die ingrijpende gebeurtenis.

Lastig dit haha
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
mijn gebruik (toen 1x per 3 weken nu 1x per week) werd ook niet als "verslaving" gezien ik was het daar totaal mee oneens
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#10
CuriousExplorer zei:
Net niet.

Imo staan cravings niet gelijk aan verslaving.
Toegeven aan die cravings is dat wel.

Ik kan elke dag trek hebben in Mcdonalds, ik eet het eens per 2 maand.
Ben ik dan verslaafd?

* Of je moet bedoelen dat je elke dag toegeeft aan de cravings.
Klik om te vergroten...

"Verslaving"="Elke Dag".
:ill:

Als je elke dag naar de Mac moet, ben je Mac verslaafd. Als je 2 keer in de maand naar de Mac moet, ben je te lui, om iets normaals te eten.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#11
reDStone zei:
"Verslaving"="Elke Dag".
:ill:

Als je elke dag naar de Mac moet, ben je Mac verslaafd. Als je 2 keer in de maand naar de Mac moet, ben je te lui, om iets normaals te eten.
Klik om te vergroten...
Cravings heb je elke dag.
Maar als je er niet aan toe geeft geef je toch niet toe aan de verslaving?

Het Mac gedeelte moet je een opnieuw lezen vermoed ik.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#12
lol die definitie dat iets elke dag moet gebeuren is echt niet vereist om het een verslaving te noemen, die gedachte/redenering is echt kul
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#13
robinjoo1 zei:
lol die definitie dat iets elke dag moet gebeuren is echt niet vereist om het een verslaving te noemen, die gedachte/redenering is echt kul
Klik om te vergroten...
Lees het Mac gedeelte.
Als je nu elke dag Mcdo wilt eten, maar het niet doet.
Ben je dan Mcdo verslaafd?

Elk zijn visie over wat nou een verslaving precies is. Maar zolang men er niet aan toe geeft noem ik het geen verslaving persoonlijk.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#14
CuriousExplorer zei:
Cravings heb je elke dag.
Maar als je er niet aan toe geeft geef je toch niet toe aan de verslaving?

Het Mac gedeelte moet je een opnieuw lezen vermoed ik.
Klik om te vergroten...
Craving, echte craving, die craving, waardoor je irrationeel gaat denken.
Die zakt na verloop van tijd. En heb je in het begin elke dag, maar later steeds minder vaak en minder heftig.
Nadat je echt gestopt bent. Kan die verslaafde receptor herstellen, maar dat heeft tijd nodig, vrij lang, langer dan een jaar iig.

Bij alcohol merk je pas na meer dan een half jaar of jaar ,dat die hele erge craving/met rare gedachtes. Iets minder gaat worden, minder vaak en sterk. Maar het hangt er ook van af, hoe vaak je geconfronteerd wordt met de drug waar aan je verslaafd bent. Het Zien is, trek krijgen, zeg maar.

Dat klinkt kinderachtig, maar zo zijn die verslaafde receptoren, als je vaak met de drug geconfronteerd wordt, door het te zien, of door erover te praten of te lezen. Daar slaat die verslaafde receptor op aan, en al die kleine momenten dat die verslaafde receptor, op 1 of andere manier getriggered wordt, of herrinnerd wordt aan de drug waaraan je verslaafd bent, dat stapelt zich. En dan kan er die onhoudbare craving onstaan, waardoor mensen wel haast moeten terugvallen. Die hele erge craving, maakt mensen irrationeel.

Dus in het begin elke dag craving, na een jaar 1 keer per week ofzo. Maar het hangt wel veel af hoe moeilijk het je gemaakt kan worden.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#15
robinjoo1 zei:
lol die definitie dat iets elke dag moet gebeuren is echt niet vereist om het een verslaving te noemen, die gedachte/redenering is echt kul
Klik om te vergroten...

Ik vind het echt altijd kloppen, verslaving is elke dag, anders is het een gedragsprobleem.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#16
CuriousExplorer zei:
Lees het Mac gedeelte.
Als je nu elke dag Mcdo wilt eten, maar het niet doet.
Ben je dan Mcdo verslaafd?

Elk zijn visie over wat nou een verslaving precies is. Maar zolang men er niet aan toe geeft noem ik het geen verslaving persoonlijk.
Klik om te vergroten...

Nee, want je lichaam kan er niet aan wennen. er treed geen lichamelijke afhankelijkheid op. Wel een vreemde geestelijke afhankelijkheid en dat is een obsessie en geen verslaving. Je wordt niet ziek als je het niet doet.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
je hoeft echt niet lichamelijke afhankelijk te zijn om het een verslaving te mogen noemem hoor
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#18
robinjoo1 zei:
je hoeft echt niet lichamelijke afhankelijk te zijn om het een verslaving te mogen noemem hoor
Klik om te vergroten...

Een partime verslaving?. Verslaving is elke dag! Mensen die parttime halfverslaafd zijn, zijn helemaal niet verslaafd, die zijn nog te redden, door simpelweg wat anders te gaan doen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
de officiele diagnose term verslaving bestaat btw geen eens het is niet diagnostisch onderbouwd als "verslaving"



Wat is verslaving volgens de nieuwe DSM?​

De DSM spreekt niet van alcoholisme of verslaving maar van ‘stoornissen in het gebruik van middelen’ (substance abuse disorders). Een ‘stoornis in het gebruik van middelen’ kan ontstaan door gebruik van verschillende middelen zoals alcohol, cannabis, opiaten of stimulerende middelen.

Voldoe je aan twee of drie criteria dan heb je een milde stoornis in het gebruik van middelen. Voldoe je aan vier of vijf criteria dan is er sprake van een gematigde (moderate) stoornis en bij zes of meer symptomen is er sprake van een ernstige stoornis.

De 11 criteria zijn:

  1. Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
  2. Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  3. Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
  4. Sterk verlangen om te gebruiken.
  5. Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  6. Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
  7. Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
  8. Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
  9. Voortdurend gebruik ondanks weten dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  10. Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen, oftewel tolerantie.
  11. Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben verslaafd geweest aan alcohol wiet en tabak maar dat heb ik jaren geleden afgezworen. Nu ben ik verslaafd aan internet porn. Ik schaam me niet dat ik het kijk, ik schaam me ervoor hoe vaak ik het doe en hoe lang. Er zou veel meer aandacht voor dit probleem moeten komen. Je raakt in een isolement.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."