Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
130 weergaven
18-5-2026
M
Matty420Lid
01-01-2024, 00:00
#1
acht.zes zei:
@Matty420
Excuzes moi madam!

Maar de wetenschap is het toch echt met me eens hoor. En ik neem aan dat ook jij de tekorten die je krijgt door dat eenzijdig voedingspatroon weer aanvult met enkele supplementen (en zo niet zou ik daar maar eens snel mee beginnen!)
Klik om te vergroten...

Nah, ik ga naar een diëtist en die helpt me met evenwichtige, veganistisch voeding. Ik slik niet echt supplementen omdat je alles behalve B12 in planten kunt vinden (tenzij je modder lekker vindt) maar ik eet nog steeds veel verwerkt eten (brood, ontbijtgranen, soya melk ...) en daar zit meestal b12 bij toegevoegd.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Matty420
Maar meid wat hebben ze jou nou wijsgemaakt? Er wordt geen b12 toegevoegd aan brood, ik kan er niks over vinden in ieder geval. Karnemelk vaak dan weer wel, daar heb je een punt. Ontbijtgranen zou ik maar mijden als ik jou was, daar doen ze onder andere metaalschroot in, zodat ze op de verpakking kunnen zetten dat het gezond is omdat die ontbijtgranen boordevol ijzer zitten! (ik lul dit echt niet hoor, google maar eens op 'ijzer door de cornflakes keuringsdienst van waarde'). Ontbijtgranen zijn trouwens al ongezond op zichzelf.
M
Matty420Lid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
@Matty420
Maar meid wat hebben ze jou nou wijsgemaakt? Er wordt geen b12 toegevoegd aan brood, ik kan er niks over vinden in ieder geval. Karnemelk vaak dan weer wel, daar heb je een punt. Ontbijtgranen zou ik maar mijden als ik jou was, daar doen ze onder andere metaalschroot in, zodat ze op de verpakking kunnen zetten dat het gezond is omdat die ontbijtgranen boordevol ijzer zitten! (ik lul dit echt niet hoor, google maar eens op 'ijzer door de cornflakes keuringsdienst van waarde'). Ontbijtgranen zijn trouwens al ongezond op zichzelf.
Klik om te vergroten...
Jongen who gives a shit over gezondheid, we zitten op een drugsforum remember? trouwens ben ook niet zo bezig met gezondheid, ben aant herstellen van een eetstoornis en dit kan ik niet gebruiken.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ganggang💯 zei:
Ik eet eigenlijk voornamelijk plantaardig vanwege de gezondheidsvoordelen.
Klik om te vergroten...

Wat gezond is staat los van dierlijk of plantaardig. Spierweefsel en orgaanvlees is na mijn idee gewoon gezond. Groenten en fruit ook. Echt voedsel heeft geen ingrediënten. Echt voedsel is een ander organisme wat je in zijn geheel eet. Niet iets dat na een chemisch process uit en fabriek komt gerold.

Er is meer plantaardige junkfood in de supermarkt dan dierlijk.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Martinus zei:
Wat gezond is staat los van dierlijk of plantaardig. Spierweefsel en orgaanvlees is na mijn idee gewoon gezond. Groenten en fruit ook. Echt voedsel heeft geen ingrediënten. Echt voedsel is een ander organisme wat je in zijn geheel eet. Niet iets dat na een chemisch process uit en fabriek komt gerold.

Er is meer plantaardige junkfood in de supermarkt dan dierlijk.
Klik om te vergroten...
Dierlijke eiwitten zijn moeilijker te verteren dan plantaardige eiwitten. Probeer sowieso Zo biologisch mogelijk te eten, veel lekkerder.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik wil nog even zeggen, dat ik van iedereen in de keuze van wel, of geen vlees eten, hun keuze respecteer.
Ja. Vrijheid van meningsuiting, dus .
Uiterst belangrijk.
En dit zonder knokpartijen.

Het forceren van een eind standpunt in welke discussie dan ook, is een opstelling. Die ik slechts zeer, zeer zelden inneem.
Maar juist deze discussie, plus de laten we zeggen de haast dwangmatige opdringerij van verheerlijking van het veganisme, tevens vegetarisme, heb ik zó ontzettend vaak moeten voeren, dat ik hierin nu mijn eind standpunt vastgelegd heb.

Ik heb inderdaad heel veel meegemaakt.
Net zoveel, als 4 gewone burgers...
Maar daarover ga ik het niet verder hebben.

Wat ik mijzelf hier als doel heb gesteld, is het geven van advies, hulp, aan diegenen, die dit gebruiken kunnen , en ook willen, waarbij ik put uit :
Levenservaring. Ervaringsdeskundigheid.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Let wel op, dat in de regel vleesvervangers als vega burgers, ongezonder zijn dan gewone hamburgers. Vega burgers zitten vol met vetten koolgydraten en zout, terwijl eiwitten ontbreken. Daarnaast is het de vraag hoeveel gifstoffen in de gebruikte planten zitten.

Vega burgers zijn prima, maar maak ze gewoon zelf van onbewerkte producten:)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rivalrie zei:
Let wel op, dat in de regel vleesvervangers als vega burgers, ongezonder zijn dan gewone hamburgers. Vega burgers zitten vol met vetten koolgydraten en zout, terwijl eiwitten ontbreken. Daarnaast is het de vraag hoeveel gifstoffen in de gebruikte planten zitten.

Vega burgers zijn prima, maar maak ze gewoon zelf van onbewerkte producten:)
Klik om te vergroten...
Ik snap ook niet waarom mensen zo lekker gaan op vleesvervangers. De meeste zijn niet eens lekker. Er zijn zoveel lekkere gerechten zonder vlees(vervangers) te maken.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#9
Martinus zei:
Mooi verhaal, maar toch zeker een mening. Er zijn zat mensen die veganist zijn en prima hun ding doen. Als je een discussie aan gaat is het een beetje raar dat je dan het laatste woord wil forceren. Ik zelf ben geen veganist en zal het ook nooit worden. Simpel omdat ik het saai vind. Daarnaast moet ik die vlees vervangende producten niet. Niet dat ik veel vlees eet. Ben meer van de eieren of kaas.

Of mensen nou vlees horen te eten of niet boeit me niks. Er is maar 1 reden waarom ik vlees eet en dat is omdat ik het wil eten.
Het liefst zou ik op mijn eigen vlees jagen of mijn eigen dieren houden, maar in Nederland is dat allemaal niet zo simpel. Ik kan amper een flat betalen en ik ga niet mijn leven verslaven aan een bank.

Het blijven allemaal idealen en je kan ze volgen om je ego te kunnen strelen, maar dat is ook het enige wat je er mee doet. De rest van de wereld consumeer gewoon lekker door. Het idee dat een betere wereld bij jezelf begin is leuk en aardig. Maar het is vooral een illusie. Als je de wereld wil beteren kun je beter een fortune 500 bedrijf beginnen dan heb je nog een kans van slagen. Veganist worden doet weinig.
Klik om te vergroten...

Wel, vermits je jezelf zo mooi verwoord nadien omtrent het goedpraten van je levensstijl en het verzamelen van meningen waarop je ego kan thriven heb ik er eigenlijk weinig aan toe te voegen <^^> want dat is in principe wat de meesten van ons doen.

Ik ben het ook nog eens met veel van je ideeen eens. Ik ben van mening dat wat de natuur geeft gezond voor je is en zolang het niet behandeld of gemanipuleerd is het zeker geen kwaad kan. Het is helaas zo dat je tegenwoordig zelfs niet meer kunt vertrouwen dat de groenten die je eet bio of niet , gezond voor je zijn en dat maakt het minder evident om te streven naar een volledig gezonde levensstijl, maar niet onmogelijk.

Zoals gezegd, het eten dat je eet dient het product te zijn , een appel is voeding , appelmoes met toegevoegde suikers en andere rommel is eigenlijk al niet meer gezond.

Ik ben geen van de labels en allemaal een beetje. In Italië hadden we de luxe dat het vlees geschoten werd op ons eigen land(in een beschermd natuurgebied) (dit door overmatige hoeveelheden aan everzwijnen) en dat de schutter de slager was en de dag nadien het vlees in stukken kwam afgeven. Of soms zelfs op ons erf gereed maakte... dan kun je vrij zeker zijn dat er geen rommel in het vlees zit en je vrij puur eet.
Ik vond het gewoon ook niet meer lekker en diezelfde situatie vind je in België helaas zelden meer als mogelijkheid.

Ik eet zelf al eens graag een eitje wanneer dit van eigen kip is, maar van melkproducten blijf ik liever af door de gigantische hoeveelheid rommel die de koe tegenwoordig binnengeduwd krijgt en de manieren waarop zijn nog veel erger... (en melk blijft de borstvoeding voor het kalfje)

Dus daarin volg ik je zeker.

Echter ben ik van mening dat je als individu wel degelijk groot verschil maakt. Het is je realiteit waarin je leeft en wat je denkt vormt zich zo ook. Leef jij bewuster en gedraag je je daarna dan zal de omgeving dit niet kunnen negeren en in innergeval wordt er meer en meer bewustzijn gecreëerd , vermits het gaat om een collectief bewustzijn.
Verbeter de wereld begin bij jezelf is geen mooi idee ... het is zo... de realiteit is je eigen gevormde illusie en je kunt deze geheel naar je eigen wil hervormen... (maar dat is een heel andere discussie) 😁
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Legio Patria Nostra zei:
Laten we zeggen, dat ik ( en wellicht maak ik een inschattingsfout), dat ik mensen heb ontmoet die;

ten tijde van de militaire dienstplicht, deze was toen nog in praktijk, en een PLICHT! met een gebroken geweertje op hun kleding bevestigd, lieten zien, dat zij over deze plicht een geheel andere visie hadden.
Zij verrekten het, om die plicht te vervullen. Om Allerlei vage redenen, daarover zal ik niet uitweiden. Anders wordt het verhaal te lang..
Dus, zij gingen niet. Ze deden niet mee.
As simpel, as that.
Aparte lui, deze lieden. Maar, dat ben ik zelf óók.
Klik om te vergroten...
Aparte lui hoor, dat zij niet instemden met een door andere mensen opgelegde "plicht" om te gaan trainen voor soldaat, met als mogelijk einddoel om in een oorlog andere mensen te gaan doden in het belang van weer andere groepen mensen.

Hun goed recht als soevereine mensen om niet te gaan. Niets plicht. Allemaal maar door mensen bedacht.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Aparte lui hoor, dat zij niet instemden met een door andere mensen opgelegde "plicht" om te gaan trainen voor soldaat, met als mogelijk einddoel om in een oorlog andere mensen te gaan doden in het belang van weer andere groepen mensen.

Hun goed recht als soevereine mensen om niet te gaan. Niets plicht. Allemaal maar door mensen bedacht.
Klik om te vergroten...
Sorry, militairen doden niet. Zij schakelen personen uit 😉
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rivalrie zei:
Sorry, militairen doden niet. Zij schakelen personen uit 😉
Klik om te vergroten...
Aah oké dan is het goed. :wink:
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hmm tja. Maar ik ben extreem nonconformist dus als ik de realiteit na mijn wil zou vormen dan oef. Dan gaat Nederland er aan. Ik heb helemaal niks met de maatschappij en het liefst zou ik ergens in het bos leven als een hermit. Heksen drankjes brouwen en hertenvlees eten. Maar ja. Dat heeft niks met veganisme te maken.

Om die zelfde reden zou ik never nooit het leger in gaan. Das voor waakhonden. Ik ben een wolf.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Een heeeel goede reactie! @ Rivalrie!
Militair gezien is het vele malen effectiever, om de directe tegenstander uit te schakelen door een verwonding toe te brengen .
Hiermee heeft de directe tegenstander , hierna de logistieke tegenstander en de thuishaven veel meer werk.
De gewonde in kwestie moet worden afgevoerd, behandeld, geopereerd, weer worden vervoerd, enz.
Wanneer de tegenstander gedood is, dan komen er slechts enkele mensen in beeld, namelijk: de gravendienst. 2 of 3 man.
Er volgt een meestal kleine begrafenis, wat papierwerk om vast te leggen wie, en waar eea heeft plaatsgevonden, en klaar.
Dus: de keuze is wel duidelijk. Voorzover mogelijk.

Maar, even een aantal jaren terug:, er gold een dienstplicht. Niets vrijwilligs.
Zij, die zich daarmee niet wilden, of konden verenigen, deze kwamen in beeld in de zgn. Vervangende dienstplicht.
Dat was vaak in bejaardenhuizen werken.
Althans " dienst doen" in instellingen in deze richting.
Dat er door de weigering van deze mensen anderen alsnog de lul waren zogezegd, daar leden de weigeraars niet onder.
Of, er was een categorie lieden die zich binnen enkele weken geestelijk instabiel liet verklaren. De bekende S 5 categorie.
Zéér populair bij onderwijzers onder andere.
Ik heb wat van deze mensen zien bewerkstelligen dat zij met het S5 label, naar huis lieten sturen.
Dat was vaak gedrag, wat ik als een bepaalde, bizarre vorm van idiotisme zag.
Jazeker. Echte halve zitten zaten daarbij.

Ik verheerlijk deze verplichte tijd onder de wapenen niet. Nee.
Maar, hoe dan ook, het was een plicht. In principe voo iedereen, die gezond was, en thuis ahw " gemist" kon worden.
Geen eerste lijn kostwinners bijvoorbeeld.
Ikzelf heb voor mij er wat van weten te maken. Ja. Op velerlei gebied.

Voorts, in een situatie van je land, je vrijheid, je bezit, dit wordt door een ander bedreigd.
Wat doe je dan?
Zeg je dan ook, liever blo Jan, als do Jan?
Ga maar lekker slapen, en morgen gezond weer op?
Na ons de Zondvloed?
Dat is een 80 jaren geleden óók al een totaal verkeerde instelling gebleken. Jazeker.

Ik weet, wat ik doe, mocht het ooit ( wat die Meneer daarboven, verhoede.).Ik ben geen lam, dat gewillig naar de slachtbank gaat. Nee. Ik neem er i.i.g. een aantal boosdoeners mee.
Eén vlieg, die me wil steken, wel, deze wordt door mij platgeslagen.
Heel eenvoudig.

Eén en ander is wat off topic geworden, maar eea heeft wel een zekere link met elkaar.
Ik heb enkele veganisten, en vegetariërs gekend. En, met ze gediscussieerd over deze onderwerpen, aardig verhit, ook nog.
Typerend vond ik, dat vrijwel alle vega's deze hij, of Ik vraagstelling, ontliepen, veelal alle mogelijke geweld absoluut schuwden, zelfs ten koste van hun eigen toko's.
Goed. Ieder het zijne.
Ik zal met alles, wat ik kan inzetten, mijn toko te behouden.
Daarvoor heb ik o.a. een goede voeding nodig. Voor mij: mét vlees.
R
RubyDorseyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ben dol op dit onderwerp, ik heb medelijden met de dieren en ik doe dit al heel lang. Dit is heel goed voor de gezondheid, ik volg altijd mijn dieet op deze site https://www.funandfood.nl/ Er zijn veel nuttige tips.
Dit is nog belangrijker voor de bescherming van het milieu, omdat ik bang ben voor de toestand van onze planeet.
M
MalinaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben zelf geen veganist. Ik heb het een tijd geprobeerd maar ik hield het niet uit om te leven met “regels” voor mijzelf, en letterlijk op alles letten. Want ja, als je volledig veganistisch wilt eten en drinken, moet je zelfs tot je wijn aan toe de hele ingrediënten lijst afgaan. Ik heb er gewoonweg geen tijd voor, en ben niet van plan mijn mind volledig te zetten op het telkens bezig zijn met veganisme en het controleren van wat ik wel of niet mag.

Ik eet wel voornamelijk biologisch, ik eet zelden vlees. In huis haal ik het eigenlijk nooit. Ik eet dus meestal alleen vlees als ik uit eten ga. Ik eet wel bijna dagelijks vis. Naast vis eet ik voornamelijk groenten, fruit, noten, zaden.

Maar enorm veel respect naar mensen die hun hele leven op de kop zetten voor dierenwelzijn/natuur/een ander standpunt.

Ik zou het persoonlijk niet kunnen omdat mijn mind op hele andere dingen staat, en ik wens te leven zoals dat in mij op komt en waar ik op dat moment zin in heb of blij van word. Geen regeltjes voor mijzelf dus.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Plants can use underground communication to find out when neighbors are stressed

https://phys.org/news/2018-05-underground-neighbors-stressed.html
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb respect voor de vegans en veganisten. Zelf ben ik het niet en hou wel van een lekker stukje vlees.

Maar ik ben ook van mening hoe meer veganisten/vegans des te meer vlees er word weg gegooid. (Heb in een supermarkt gewerkt en gebeurt veel) en vlees weg gooien is ook zonde, dan is het dier voor niks afgemaakt.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hee gasten, ik moest weer even inloggen omdat ik momenteel een groot dieren activist ben en ja ook veganist. Dit wordt een lange stuk tekst maar ik probeer het erg interessant te maken. Dit is nog misschien 2% van de informatie die ik heb maar here we go:

Voordat iemand met mij in discussie gaat over dit onderwerp. Weet je feiten en ga niet dom lopen roepen "we hebben melk nodig". "We zijn van nature vleeseters". Wees niet dom en geloof niet elk feitje wat de regering je verteld. Hier is 1 speech en 1 documentaire over plantaardig eten. Kijk deze en kom terug om te discusseren. Grote respect als je ze beide kijkt:

"What the health" - Documentaire over de gezondheids problem die te maken hebben met je gezondheid. Een must-see.
https://fmovies.io/watch/what-the-health.html

"Best speech ever van Gary Yourofsky" - Deze dierenactivist probeert een poging om jou als mens weer in contact te laten komen met het dierenrijk. Bij mij is het gelukt.


Ten eerste; waarom zou ik problemen hebben om een ander vlees te zien eten en hebben veel veganisten er problemen mee?


Het punt is is dat wij van jongs af aan door de maatschappij en je opvoeding hebben aangeleerd dat het "oké" is om je zelf beter te voelen als een "ander". Ja ik praat over varkens, koeien, kippen etc. Andere levende wezens. Het is aangeleerd dat jij als mens meer waardig is als een dier. Als we van jongs af aan al leren om je beter te voelen als een ander logisch dat er termen bestaan als "discriminatie" en "racisme" maar zonder af te wijken. De maatschappij heeft de bevolking aangeleerd om het oké te vinden om een dier te slachten. Van jongs af aan wordt er verteld dat het oké is om dat stukje kip te eten. Het is oké om een dier te slachten. Het is oké om een ander te doden. Ik bedoel kom op nou. Als je een kind van 6 de keuze geeft om een bord met fruit op te eten en verteld "dat komt van een appelboom" of een kind een bord met vlees geeft en zegt: dat komt van die koe daar. Wat doet het kind? Wij mensen zijn van nature dierenvrienden. Een kind zal er alles aan doen om een kip, koe of varken in leven te houden. En waarom doen mensen zo moeilijk over een duizend aantal honden die in China wordt opgegeten? Een koe heeft een stuk meer gevoelens als een hond! Geloof me...omdat je een hond beter kent denk je van niet maar hoe erg heeft iemand hier een vriendschap gehad met een koe? Omdat iemand 3000 jaar geleden heeft verteld dat een hond een huisdier is eten we het opeens niet? We zijn ontbonden van het dierenrijk dus...en een veganist...die heeft die "connectie" weer met de dieren. Die ziet een dier weer zoals het hoort te zijn. Een levend wezen. Elke keer als ik of een veganist iemand ziet die vlees eet ziet hij een onschuldig dier weg gegeten worden. Misschien zie jij het als vleeseter niet maar het is hetzelfde als dat jij ziet dat iemand een hond op eet. Dan maakt iemand nog een opmerking bij een biefstuk "Oh shit...kijk al dat bloed! Ahhh heerlijk mals". Ja ziek. Klinkt dit echt zo gek trouwens?

Ik zie mensen paar opmerkingen maken over ei:

Tja de meeste kippen worden slecht behandeld. Je hebt inderdaad vrije uitloop kippen maar wat geeft jou het recht om die eieren weg te halen? Ook hoort een natuurlijke kip iets van 12 eieren per jaar te leggen. De kippen tegenwoordig leggen er zo'n 300 per jaar. Door al het calcium die ze nodig hebben voor die schillen te maken overlijden de kippen erg snel. Ook zit er in het eigeel van een ei meer als 1000 mg cholesterol. Dat is 10x meer als het gemiddelde stukje vlees. Weet niet of je beseft hoeveel 1000 mg cholesterol is maar dit is zooo onzettend slecht voor het hart. 5 sigaretten hebben ongeveer de zelfde invloed op je hart (ik heb het alleen over het hart, niet algemene slechtheid). Ja er zijn mensen die 100 of ouder worden met elke dag een eitje. Zo heb je ook een oud-veteraan van 108 die elke dag loopt te paffen.

Voor de nieuwschierige voor melk:

In de eerste documentaire is te zien dat er in melk enorm veel groeihormonen zitten (logisch...voor het kalf!). Bijna alle borstkanker is hier aan te danken en veel andere soorten kanker. Dit is ook een feit, er zijn onderzoeken. In de documentaire zijn er veel te zien. Ook is iets van 70-80% van de wereld lactose-intolerant (bijna niemand uit Afrika kan er eigenlijk tegen). Omdat wij het toevallig kunnen verdragen...hebben wij het opeens nodig? Hebben wij kamelen melk nodig? Of katten melk? Nee. We hebben onze eigen moeders melk nodig en als we daar mee klaar zijn is dat het einde. Oh en om ten eerste een koe melk te laten produceren moet een koe eerst zwanger gemaakt worden (dit gebeurd meestal met stale palen of met de hand) en dan is het kalfje geboren. Leuk maar de melk is al bezet door de mens. Dus het kalfje gaat meestal regelrecht naar het slachthuis. Kalfsvlees hé :). Oh en een koe schreeuwt dagen lang voor haar kalfje. Zij hebben ook gevoelens. Sterke gevoelens.

Maar een leeuw dood ook dieren?:

Ja want een leeuw is een carnivoor. Alle vleesetende hebben kaken die alleen op en neer kunnen bewegen. Alle planteneters kunnen de onderkaak los bewegen. De darmen van vleeseters zijn gemiddeld 3 keer zo lang als het lichaam van hun. Dit omdat vlees snel rot in de darmen en zo is het weer snel naar buiten. Alle planten eters (9 keer volgens mij?) net zoals wij. "Maar we hebben hoektanden" Kom op zeg, vergelijk ze is met een leeuw. Wij kunnen geen eens de huid van een eekhoorn verslinden. We eten met mes en vork. Moeten vlees eerst koken anders gaan we dood aan alle bacteriën erin. (onze maagsappen zijn erg zwak...precies zoals bij planteneters, die van vleeseters zijn vele male sterken om alle bactieriën te doden etc). En een leeuw zou ook nooit moeite hebben om een ander te doden. Maar wij hebben toch "empathie" voor dieren. Wij vinden het toch "zielig" om een eekhoorn zelf te doden. Of een hond even 3 keer neer te steken. Al waren we vleeseters zouden wij nauwelijks empathie hebben hier voor. "Maar vroeger aten ze ook vlees" Ja toen er vuur gemaakt kon worden en we vlees konden bakken waardoor het "draaglijk" wordt voor ons lichaam gingen we jagen. We waren slimmer en zo konden we makkelijk aan voedsel komen. Overleven maar ons lichaam...oprecht alles duidt erop dat we gemaakt zijn van planteneters.

Maar hoe gezond is een veganist nou?

Veel veganisten letten er nog niet op of ze alle voedingstoffen binnen krijgen maar een veganist wordt al snel gemiddeld 12 jaar ouder als een vleeseter. In Amerika (jaja daar eten ze veel meer vlees etc. maar om even ter vergelijking te stellen) gaat ongeveer 55-60% aan hart en vaatziektes. Veganisten onder de 5%. Kanker is 7-9% erfelijk. De rest zijn andere factoren zoals roken, drinken maar grotendeels voeding (kijk de documentaire "what the health" hier over) Te hoog cholesterol? Nee dat is onmogelijk omdat cholesterol alleen in dierlijke producten zit. Ook zijn dierlijke eiwitten niet goed voor je. Veel mensen (vooral ouderen) krijgen s'nachts last van hun botten. Dit komt omdat vlees je bloed zuurder maakt. Helemaal niet de bedoeling. Je lichaam trekt calcium uit je botten om dit te "neutraliseren". Osteoporosis? Landen waar meer zuivel wordt gedronken hebben ook de hoogste percentage van mensen die hier last van hebben en dit jongens....dit gaat maar zo door...oh en een portie vlees per dag van +30 gr laat je kans op prostaatkanker met 59% stijgen. Er zijn nog 100 andere dingen. Echt waar.

Spiritualiteit en veganisme:

Veel mensen op dit forum zijn hier mee bezig. Spiritualiteit en vaak in combinatie met trippen maar hoe kan iemand spiritueel zijn als ze deelnemen aan zoveel dierenleed? Drinken melk terwijl dat bedoeld is voor het kalf dat het niet krijgt. Een koe die soort van verkracht wordt voor dat glaasje melk? Hoe kan je vlees eten...bloed...Ja sorry dit is allemaal heel moeilijk te beseffen. "Ja we zijn allemaal het zelfde" Zegt er weer dan eentje. "Moslim...christen...homoseksueel...donker of blank...oh wacht even moet even een hap nemen van m'n biefstuk". Ja we zijn allemaal hetzelfde....maar tel dan die dieren ook mee. En dieren netjes behandelen? Denk je dat de zwarten netjes werden behandeld in de slaven tijd? Of de joden in de concentratie kampen? Ik bedoel als je de slachthuizen....waar alle biggen op een rijtje naar de gaskamers lopen....oh en ze weten wat er te wachten staat. Ze willen allemaal niet doorlopen. Als je nou die biggen vervangt door...joden? Lijkt wel erg veel op een holocaust toch? Oh wacht? Biggen mag ik niet vergelijken met mensen omdat jij vindt dat jij "beter" bent als een big? Ik vind iedereen gelijk en ik maak dus die vergelijking. Hoe kan je dan spiritueel bezig zijn? Hoe kan je naar een hoger "zelf" als jij de oorzaak bent van zoveel leedt. Die koeien huilen drie dagen lang als hun kalf wordt weg gehaald...ze schreeuwen de longen uit hun lijf. Zoveel leedt. Ik zeg niet dat je als vleeseter of vegetariër niet spiritueel kan zijn. Dat kan zeker maar je begrijpt mij punt. Ik vind het scheef dat veel mensen om mij heen "super spiritueel" bezig zijn terwijl ze deelnemen aan al dat leedt. Of dat iemand zegt: "Ja ik ben wel echt een dierenvriend". Schei uit. Sorry....oh ook sorry dat ik zo boos word hier om maar ik ben soms boos om de kortzichtigheid van mensen en ik moet maar mijn mond houden elke keer als iemand vlees eet en dat doe ik. Ik doe gewoon dood-normaal want ik wil geen opmerkingen van: "Laat mij gewoon met rust".


Terug te komen waarom veganisten soms zo moeilijk doen:

Omdat er een holocaust van tientallen miljarden levende wezens per jaar gaande is. Voor een veganist is dit onbegrijpelijk. Wij proberen dit te stoppen. Als ik iemand probeer over te halen om veganist te worden dan doe ik dit voor tientallen miljard aan dieren. Levende wezens. Dan doe ik dat omdat ik wil dat die persoon gezonder wordt. 12 jaar langer leeft. Ik doe het voor de aarde (een heel ander onderwerp hoe slecht vlees, melk etc voor de aarde is ivm ethaangassen etc.) dan doe ik dat omdat ik je probeer te helpen en ik om jou geef en om de dieren. Moet je nagaan als je die die tientallen miljarden aan dieren vervangt door honden? Oh...ho maar dat is weer erg. En waarom doen sommige mensen niet moeilijk over koeienleer...koeienhuid...en wel moeilijk over krokodillenleer. "Dierenbeul" zegt dan een meisje die indruk op mij wilt maken omdat ik veganist ben. Koeienhuid is even erg.

Ik ben boos ja.

Ik ben boos ja. Ik ben boos op de mens. Dat ze alles geloven wat de regering je verteld. Dat sommige mensen er niks van af willen weten. Dat ik niet tegen mijn neefje van 8 mag vertellen op kerst dat hij konijn aan het eten is omdat hij er zelf één heeft. Dat er zoveel lijdt in deze wereld is waar een zo simpel antwoordt op is. Ik ben boos omdat als jij naar een slachthuis gaat waar koeien en biggen weten wat er gaat gebeuren...ze jou zien als de duivel. Ik bedoel stel je even voor hoe hel eruit ziet? We lopen allemaal in een rijtje naar onze doodt. Als we niet doorlopen worden we geshockt door staven en daar zijn de duiveltjes die er zo normaal om doen. "waarom doen ze ons dit aan" denken wij dan. "Wat doen wij fout" denk je dan. Wat je fout heb gedaan? Dat je niet zo slim bent als ons. Ik ben boos dat sommige dieren ook mij zien als de duivel. En eigenlijk is de boosheid een gevolg van mijn verdriet want dat is wat ik eigenlijk ben. Verdrietig. Verdrietig dat mijn vader zich de dood in eet. Verdrietig dat zoveel dieren lijden en verdrietig dat de mens een dier slachten "menselijk" vindt. Het oké vindt. Is er een humane manier van slachten? Nee.


En wat hebben zij ooit fout gedaan. Die dieren worden geboren en hun sterfdatum is al bepaald. Ik kan oprecht nog dagen lang doorschrijven over dit onderwerp. Ik wil het ook omdat ik het liefst alles wil ontbinden voor elk argument dat er is. Mensen het is zo voor de hand liggend. Kijk de twee aangegeven documentaires en je hebt een veel beter beeld over dit onderwerp. Je hebt een veel beter beeld hoe een veganist naar de wereld kijkt. Alsjeblieft...begrijp mij. Ik zit hier met tranen in mijn ogen dit te schrijven. Ik zou zo graag willen dat mensen mij begrijpen.

Kijk de twee aangegeven documentaires (en als je nog door wilt kijken, cowspiracy is een aanrader)

Voor vragen...of discussie (ik ga alleen in discussie als je de twee documentaires heb bekeken) stel ze! Ik weet niet alles...dus kan niet op alles antwoordt geven maar de twee documentaires geven veel duidelijkheid. Voor mensen die veganist willen worden en hulp erbij nodig hebben om alle voedingstoffen bijv. binnen te krijgen...stuur mij een berichtje. Ik ben een helpende hand voor iedereen die veganist wilt worden.

Met vriendelijke groet,
Trotse dierenvriend, Yaizer.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Oh en ook liet ik mij soms even meeslepen. Normaal ben ik niet zo'n die-hard fan omdat ook ik al heel mijn leven heb gedacht dat het oké was om andere te eten. Normaal ben ik niet zo maar als ik er eenmaal een beetje over nadenk wordt ik wel erg verdrietig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...910111213...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."