Hee gasten, ik moest weer even inloggen omdat ik momenteel een groot dieren activist ben en ja ook veganist. Dit wordt een lange stuk tekst maar ik probeer het erg interessant te maken. Dit is nog misschien 2% van de informatie die ik heb maar here we go:
Voordat
iemand met mij in discussie gaat over dit onderwerp. Weet je feiten en ga niet dom lopen roepen "we hebben melk nodig". "We zijn van nature vleeseters". Wees niet dom en geloof niet elk feitje wat de regering je verteld. Hier is 1 speech en 1 documentaire over plantaardig eten. Kijk deze en kom terug om te discusseren. Grote respect als je ze beide kijkt:
"What the health" -
Documentaire over de gezondheids problem die te maken hebben met je gezondheid. Een must-see.
https://fmovies.io/watch/what-the-health.html
"Best speech ever van Gary Yourofsky"
- Deze dierenactivist probeert een poging om jou als mens weer in contact te laten komen met het dierenrijk. Bij mij is het gelukt.
Ten eerste; waarom zou ik problemen hebben om een ander vlees te zien eten en hebben veel veganisten er problemen mee?
Het punt is is dat wij van jongs af aan door de maatschappij en je opvoeding hebben aangeleerd dat het "oké" is om je zelf beter te voelen als een "ander". Ja ik praat over varkens, koeien, kippen etc. Andere levende wezens. Het is aangeleerd dat jij als mens meer waardig is als een dier. Als we van jongs af aan al leren om je beter te voelen als een ander logisch dat er termen bestaan als "discriminatie" en "racisme" maar zonder af te wijken. De maatschappij heeft de bevolking aangeleerd om het oké te vinden om een dier te slachten. Van jongs af aan wordt er verteld dat het oké is om dat stukje kip te eten. Het is oké om een dier te slachten. Het is oké om een ander te doden. Ik bedoel kom op nou. Als je een kind van 6 de keuze geeft om een bord met fruit op te eten en verteld "dat komt van een appelboom" of een kind een bord met vlees geeft en zegt: dat komt van die koe daar. Wat doet het kind? Wij mensen zijn van nature dierenvrienden. Een kind zal er alles aan doen om een kip, koe of varken in leven te houden. En waarom doen mensen zo moeilijk over een duizend aantal honden die in China wordt opgegeten? Een koe heeft een stuk meer gevoelens als een hond! Geloof me...omdat je een hond beter kent denk je van niet maar hoe erg heeft iemand hier een vriendschap gehad met een koe? Omdat iemand 3000 jaar geleden heeft verteld dat een hond een huisdier is eten we het opeens niet? We zijn ontbonden van het dierenrijk dus...en een veganist...die heeft die "connectie" weer met de dieren. Die ziet een dier weer zoals het hoort te zijn. Een levend wezen. Elke keer als ik of een veganist iemand ziet die vlees eet ziet hij een onschuldig dier weg gegeten worden. Misschien zie jij het als vleeseter niet maar het is hetzelfde als dat jij ziet dat iemand een hond op eet. Dan maakt iemand nog een opmerking bij een biefstuk "Oh shit...kijk al dat bloed! Ahhh heerlijk mals". Ja ziek. Klinkt dit echt zo gek trouwens?
Ik zie mensen paar opmerkingen maken over ei:
Tja de meeste kippen worden slecht behandeld. Je hebt inderdaad vrije uitloop kippen maar wat geeft jou het recht om die eieren weg te halen? Ook hoort een natuurlijke kip iets van 12 eieren per jaar te leggen. De kippen tegenwoordig leggen er zo'n 300 per jaar. Door al het calcium die ze nodig hebben voor die schillen te maken overlijden de kippen erg snel. Ook zit er in het eigeel van een ei meer als 1000 mg cholesterol. Dat is 10x meer als het gemiddelde stukje vlees. Weet niet of je beseft hoeveel 1000 mg cholesterol is maar dit is zooo onzettend slecht voor het hart. 5 sigaretten hebben ongeveer de zelfde invloed op je hart (ik heb het alleen over het hart, niet algemene slechtheid). Ja er zijn mensen die 100 of ouder worden met elke dag een eitje. Zo heb je ook een oud-veteraan van 108 die elke dag loopt te paffen.
Voor de nieuwschierige voor melk:
In de eerste documentaire is te zien dat er in melk enorm veel groeihormonen zitten (logisch...voor het kalf!). Bijna alle borstkanker is hier aan te danken en veel andere soorten kanker. Dit is ook een feit, er zijn onderzoeken. In de documentaire zijn er veel te zien. Ook is iets van 70-80% van de wereld lactose-intolerant (bijna niemand uit Afrika kan er eigenlijk tegen). Omdat wij het toevallig kunnen verdragen...hebben wij het opeens nodig? Hebben wij kamelen melk nodig? Of katten melk? Nee. We hebben onze eigen moeders melk nodig en als we daar mee klaar zijn is dat het einde. Oh en om ten eerste een koe melk te laten produceren moet een koe eerst zwanger gemaakt worden (dit gebeurd meestal met stale palen of met de hand) en dan is het kalfje geboren. Leuk maar de melk is al bezet door de mens. Dus het kalfje gaat meestal regelrecht naar het slachthuis. Kalfsvlees hé
![:)]()
. Oh en een koe schreeuwt dagen lang voor haar kalfje. Zij hebben ook gevoelens. Sterke gevoelens.
Maar een leeuw dood ook dieren?:
Ja want een leeuw is een carnivoor. Alle vleesetende hebben kaken die alleen op en neer kunnen bewegen. Alle planteneters kunnen de onderkaak los bewegen. De darmen van vleeseters zijn gemiddeld 3 keer zo lang als het lichaam van hun. Dit omdat vlees snel rot in de darmen en zo is het weer snel naar buiten. Alle planten eters (9 keer volgens mij?) net zoals wij. "Maar we hebben hoektanden" Kom op zeg, vergelijk ze is met een leeuw. Wij kunnen geen eens de huid van een eekhoorn verslinden. We eten met mes en vork. Moeten vlees eerst koken anders gaan we dood aan alle bacteriën erin. (onze maagsappen zijn erg zwak...precies zoals bij planteneters, die van vleeseters zijn vele male sterken om alle bactieriën te doden etc). En een leeuw zou ook nooit moeite hebben om een ander te doden. Maar wij hebben toch "empathie" voor dieren. Wij vinden het toch "zielig" om een eekhoorn zelf te doden. Of een hond even 3 keer neer te steken. Al waren we vleeseters zouden wij nauwelijks empathie hebben hier voor. "Maar vroeger aten ze ook vlees" Ja toen er vuur gemaakt kon worden en we vlees konden bakken waardoor het "draaglijk" wordt voor ons lichaam gingen we jagen. We waren slimmer en zo konden we makkelijk aan voedsel komen. Overleven maar ons lichaam...oprecht alles duidt erop dat we gemaakt zijn van planteneters.
Maar hoe gezond is een veganist nou?
Veel veganisten letten er nog niet op of ze alle voedingstoffen binnen krijgen maar een veganist wordt al snel gemiddeld 12 jaar ouder als een vleeseter. In Amerika (jaja daar eten ze veel meer vlees etc. maar om even ter vergelijking te stellen) gaat ongeveer 55-60% aan hart en vaatziektes. Veganisten onder de 5%. Kanker is 7-9% erfelijk. De rest zijn andere factoren zoals roken, drinken maar grotendeels voeding (kijk de documentaire "what the health" hier over) Te hoog cholesterol? Nee dat is onmogelijk omdat cholesterol alleen in dierlijke producten zit. Ook zijn dierlijke eiwitten niet goed voor je. Veel mensen (vooral ouderen) krijgen s'nachts last van hun botten. Dit komt omdat vlees je bloed zuurder maakt. Helemaal niet de bedoeling. Je lichaam trekt calcium uit je botten om dit te "neutraliseren". Osteoporosis? Landen waar meer zuivel wordt gedronken hebben ook de hoogste percentage van mensen die hier last van hebben en dit jongens....dit gaat maar zo door...oh en een portie vlees per dag van +30 gr laat je kans op prostaatkanker met 59% stijgen. Er zijn nog 100 andere dingen. Echt waar.
Spiritualiteit en veganisme:
Veel mensen op dit forum zijn hier mee bezig. Spiritualiteit en vaak in combinatie met trippen maar hoe kan iemand spiritueel zijn als ze deelnemen aan zoveel dierenleed? Drinken melk terwijl dat bedoeld is voor het kalf dat het niet krijgt. Een koe die soort van verkracht wordt voor dat glaasje melk? Hoe kan je vlees eten...bloed...Ja sorry dit is allemaal heel moeilijk te beseffen. "Ja we zijn allemaal het zelfde" Zegt er weer dan eentje. "Moslim...christen...homoseksueel...donker of blank...oh wacht even moet even een hap nemen van m'n biefstuk". Ja we zijn allemaal hetzelfde....maar tel dan die dieren ook mee. En dieren netjes behandelen? Denk je dat de zwarten netjes werden behandeld in de slaven tijd? Of de joden in de concentratie kampen? Ik bedoel als je de slachthuizen....waar alle biggen op een rijtje naar de gaskamers lopen....oh en ze weten wat er te wachten staat. Ze willen allemaal niet doorlopen. Als je nou die biggen vervangt door...joden? Lijkt wel erg veel op een holocaust toch? Oh wacht? Biggen mag ik niet vergelijken met mensen omdat jij vindt dat jij "beter" bent als een big? Ik vind iedereen gelijk en ik maak dus die vergelijking. Hoe kan je dan spiritueel bezig zijn? Hoe kan je naar een hoger "zelf" als jij de oorzaak bent van zoveel leedt. Die koeien huilen drie dagen lang als hun kalf wordt weg gehaald...ze schreeuwen de longen uit hun lijf. Zoveel leedt. Ik zeg niet dat je als vleeseter of vegetariër niet spiritueel kan zijn. Dat kan zeker maar je begrijpt mij punt. Ik vind het scheef dat veel mensen om mij heen "super spiritueel" bezig zijn terwijl ze deelnemen aan al dat leedt. Of dat iemand zegt: "Ja ik ben wel echt een dierenvriend". Schei uit. Sorry....oh ook sorry dat ik zo boos word hier om maar ik ben soms boos om de kortzichtigheid van mensen en ik moet maar mijn mond houden elke keer als iemand vlees eet en dat doe ik. Ik doe gewoon dood-normaal want ik wil geen opmerkingen van: "Laat mij gewoon met rust".
Terug te komen waarom veganisten soms zo moeilijk doen:
Omdat er een holocaust van tientallen miljarden levende wezens per jaar gaande is. Voor een veganist is dit onbegrijpelijk. Wij proberen dit te stoppen. Als ik iemand probeer over te halen om veganist te worden dan doe ik dit voor tientallen miljard aan dieren. Levende wezens. Dan doe ik dat omdat ik wil dat die persoon gezonder wordt. 12 jaar langer leeft. Ik doe het voor de aarde (een heel ander onderwerp hoe slecht vlees, melk etc voor de aarde is ivm ethaangassen etc.) dan doe ik dat omdat ik je probeer te helpen en ik om jou geef en om de dieren. Moet je nagaan als je die die tientallen miljarden aan dieren vervangt door honden? Oh...ho maar dat is weer erg. En waarom doen sommige mensen niet moeilijk over koeienleer...koeienhuid...en wel moeilijk over krokodillenleer. "Dierenbeul" zegt dan een meisje die indruk op mij wilt maken omdat ik veganist ben. Koeienhuid is even erg.
Ik ben boos ja.
Ik ben boos ja. Ik ben boos op de mens. Dat ze alles geloven wat de regering je verteld. Dat sommige mensen er niks van af willen weten. Dat ik niet tegen mijn neefje van 8 mag vertellen op kerst dat hij konijn aan het eten is omdat hij er zelf één heeft. Dat er zoveel lijdt in deze wereld is waar een zo simpel antwoordt op is. Ik ben boos omdat als jij naar een slachthuis gaat waar koeien en biggen weten wat er gaat gebeuren...ze jou zien als de duivel. Ik bedoel stel je even voor hoe hel eruit ziet? We lopen allemaal in een rijtje naar onze doodt. Als we niet doorlopen worden we geshockt door staven en daar zijn de duiveltjes die er zo normaal om doen. "waarom doen ze ons dit aan" denken wij dan. "Wat doen wij fout" denk je dan. Wat je fout heb gedaan? Dat je niet zo slim bent als ons. Ik ben boos dat sommige dieren ook mij zien als de duivel. En eigenlijk is de boosheid een gevolg van mijn verdriet want dat is wat ik eigenlijk ben. Verdrietig. Verdrietig dat mijn vader zich de dood in eet. Verdrietig dat zoveel dieren lijden en verdrietig dat de mens een dier slachten "menselijk" vindt. Het oké vindt. Is er een humane manier van slachten? Nee.
En wat hebben zij ooit fout gedaan. Die dieren worden geboren en hun sterfdatum is al bepaald. Ik kan oprecht nog dagen lang doorschrijven over dit onderwerp. Ik wil het ook omdat ik het liefst alles wil ontbinden voor elk argument dat er is. Mensen het is zo voor de hand liggend. Kijk de twee aangegeven documentaires en je hebt een veel beter beeld over dit onderwerp. Je hebt een veel beter beeld hoe een veganist naar de wereld kijkt. Alsjeblieft...begrijp mij. Ik zit hier met tranen in mijn ogen dit te schrijven. Ik zou zo graag willen dat mensen mij begrijpen.
Kijk de twee aangegeven documentaires (en als je nog door wilt kijken, cowspiracy is een aanrader)
Voor vragen...of discussie (ik ga alleen in discussie als je de twee documentaires heb bekeken) stel ze! Ik weet niet alles...dus kan niet op alles antwoordt geven maar de twee documentaires geven veel duidelijkheid. Voor mensen die veganist willen worden en hulp erbij nodig hebben om alle voedingstoffen bijv. binnen te krijgen...stuur mij een berichtje. Ik ben een helpende hand voor iedereen die veganist wilt worden.
Met vriendelijke groet,
Trotse dierenvriend, Yaizer.