Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
126 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
KropSla zei:
Een tas is natuurlijk geen consumptie,
Klik om te vergroten...
Een tas is net zo goed consumptie hoor. Iets is niet alleen een consumptie goed als je het kunt eten. Consumeren betekent gewoon gebruiken van een product. En een tas van een dier maken of het opeten is net zo erg inderdaad.

En om even op je honden vergelijking in te gaan, dat is wel het hypocriete systeem waar wij in deze cultuur in leven over het algemeen. Als je een koe kunt eten waarom dan niet een hond inderdaad. Dat is overigens wel cultureel bepaald want genoeg landen in Azië waar ze wel hond eten. Wellicht maak ik me in dit topic niet heel populair, maar ik heb wel eens bewust hond gegeten in Vietnam. Juist omdat ik het hypocriet vind om wel een koe te eten maar tegelijk het eten van een hond af te keuren. Inmiddels heb ik mijn vleesconsumptie al drastisch verminderd en probeer die verder naar nul te krijgen, maar discrimineren op soort doe ik niet (tenzij het om een bedreigde soort gaat uiteraard).

Ik vind het trouwens wel typisch dat je denkt dat SanneBanne vast niet goed over haar mening heeft nagedacht. Daarmee projecteer je jouw eigen aannames op die van haar en zeg je impliciet ook vrij denigrerend dat ze haar mening wel mag hebben maar dat die gewoon niet klopt omdat ze er niet over nagedacht zou hebben. Dit soort uitspraken hoor ik vaker van veganisten, en hoewel waarschijnlijk niet slecht bedoeld komen ze nogal denigrerend over. Alsof mensen die wel vlees eten of het niet erg vinden dan ook meteen dom zouden zijn en er niet over nagedacht zouden hebben. Juist dit soort uitspraken zorgen ervoor dat er nog steeds een soort afkeer tegen veganisme is, terwijl het iets moois en goeds is waar niemand iets op tegen zou moeten hebben.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ging er vanuit dat we overigens consumptie nu in de zin van eten bedoelde (je weet wel, net als dat je 'consumptiebon' vaak niet geldig is voor 1 gratis tas...), maar bedankt voor je correctie, je hebt wel gelijk. (Of zal ik nou zeggen... 'Typisch dat je denkt dat ik niet goed over mijn bewoording had nagedacht... Hoewel niet slecht bedoeld, komt het wel wat denigrerend over.' :wink: )
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vind het nogal een (onprettige) aanname dat ik vind denk dat Sanne niet goed over haar mening heeft nagedacht, want dat is niet wat ik bedoel. Sorry SanneBanne als dat zo over komt :) Dat was niet mijn bedoeling.

Ik vind dat of je over een bepaalde situatie of nieuw voorbeeld nog méér kunt nadenken niet automatisch zegt dat je 'niet goed over je mening hebt nagedacht'. Als ik voor mezelf mag spreken heb ik altijd over veel dingen wel nagedacht, misschien zelfs 'goed nagedacht', maar kan ik door er verder over na te denken aan de hand van andermans ideeën of voorbeelden toch nog van inzicht veranderen, iets op een andere manier zien zonder van idee te veranderen, etc, etc. Dat is alles wat ik met die ene zin bedoelde.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik had jouw zin niet zo geïnterpreteerd @KropSla.

Maar ik snap de reactie van Bee wel goed, want veganisten hebben inderdaad helaas regelmatig (niet iedereen, gelukkig) de neiging om een denigrerende houding te tonen tegenover vleeseters en zelfs vegetariërs, alsof het 'minder ontwikkeld' is om er een andere kijk op te hebben. Ben daar persoonlijk ook heel erg allergisch voor. Is gewoon nergens voor nodig. Discussie is prima maar iedereen kan in zijn waarde worden gelaten.

(Doet me eraan denken dat ik jaren geleden een keer op YouTube in de reacties van een video een hele horde linke overfanatieke veganisten over me heen kreeg omdat ik toegaf als niet-vleeseter nog wel eens een marshmellow te eten. Oeioeioei. EEN MARSHMELLOW. Hoe kon ik zo bruut zijn.)
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb er zeker over mijn mening nagedacht, sterker nog ik ben zelfs een tijdje veganist geweest, en actief actie gevoerd met de dierenrechtenorganisatie Peta. Dit was wel toen ik een jaar of 16/17 was. Het is wel echt een "topic" geweest en ook veel "gezien" hoe er met dieren word omgegaan in de bio-industrie (ook de bijzaken zoals het niet in eigen land slachten en het vreselijke vervoer daardoor)
In het voorbeeld wat je geeft zou ik daar vooral moeite mee hebben omdat een Jack Russell dichter bij mij staat dan een koe. Als ik dan voor mijn eigen denkbeeld, daar dan een koe van maak die ik zelf grootgebracht zou hebben, en dus goed zou kennen tja, ook dat is gewoon emotioneler dan een prachtig ingepakt rood lapje wat je bij de supermarkt haalt waarbij de meeste niet eens stilstaan bij het idee dat het "een dood dier" is.
Ik blijf erbij met het voorbeeld van de jacht voor mij eigenlijk de enige "aanvaardbare" manier is en de manier hoe wij met dieren om zouden moeten gaan die wij voor ons "gebruik" houden en dit gewoon simpelweg niet haalbaar is zolang mensen iedere dag vlees willen blijven eten. Als we 1000 varkens los op een veldje met bomen, zand/water/blubber en een mooi verwarmd binnenverblijf met vers stro willen houden, is ons land te klein om dat te kunnen inrichten dat het overeenkomt met de vraag. Over subsidie om voor het extra werk ervoor mensen in dienst te moeten nemen en alle andere kosten nog maar te zwijgen.
Buiten dat alles vinden bergen van mensen het ook nog steeds prima om een goudvis in een kom te stoppen en een konijn in een 60cm hok te stoppen, je kat maar ongecastreerd naar buiten gooit omdat de kinderen zo graag een nestje willen terwijl de asielen vol wegwerpdieren zitten of een kanarie in een hokje van 30cm te houden. Zolang het idee er is dat dieren totaal geen rechten hebben en al deze zaken nog steeds "niet verboden" zijn, blijft de mens toch het idee hebben dat dieren gebruiksvoorwerpen zijn en veranderd er heel weinig.
En dat blijkt ook wel aan het feit dat legbatterij kippen tot nog niet eens zo heel lang geleden, gewoon als aanvaardbaar gezien werd. Als het om dieren gaat kan en mag er gewoon veel te veel.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
KropSla zei:
Ik vind het nogal een (onprettige) aanname dat ik vind denk dat Sanne niet goed over haar mening heeft nagedacht, want dat is niet wat ik bedoel. Sorry SanneBanne als dat zo over komt :) Dat was niet mijn bedoeling.
Klik om te vergroten...
Ik zei ook niet dat je dat perse vind maar dat het zo overkomt:
KropSla zei:
en hoewel ik geloof dat jij dit zo ervaart en denkt, denk ik wel dat jouw mening eigenlijk iets genuanceerder is dan deze uitspraak. Als je er verder over nadenkt
Klik om te vergroten...
Het kan aan mij liggen, maar hier staat toch letterlijk dat jij denkt dat ze er nog niet genoeg over nagedacht heeft... Correctie, hiermee impliceer je dat ze er niet genoeg over nagedacht heeft. Wat is goed of genoeg, allemaal waardeoordelen uiteindelijk.

KropSla zei:
Typisch dat je denkt dat ik niet goed over mijn bewoording had nagedacht... Hoewel niet slecht bedoeld, komt het wel wat denigrerend over.' :wink: )
Klik om te vergroten...
Een beetje flauw aangezien ik verder je punt juist ondersteunde, maargoed het is sarcastisch bedoeld dat snap ik ook nog wel.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Helemaal met jouw reactie eens @SanneBanne alleen ben ik er niet zo zeker van of er zo weinig verandert? Het is nog lang niet genoeg natuurlijk, maar ik zie veel positieve ontwikkelingen. Steeds meer mensen stappen af van iedere dag vlees eten, zélfs de diehard vleeseters om toch hun steentje bij te dragen. Er is tegenwoordig een enorme hoeveelheid vega-producten te koop en het wordt op deze manier ook steeds makkelijker om de stap te nemen tot minderen of helemaal stoppen. 'Clean' eten en veganisme zijn momenteel zelfs ware hypes en krijgen veel (media)aandacht.

Het zal een lang proces zijn, maar ik ben er niet pessimistisch over. Ieder stapje in de juiste richting is toch weer een stapje, en spaart ellendige dierenlevens.

Btw, ik ken best veel mensen met een geadopteerde asielhond/poes/konijn/schildpad. Faith in humanity not yet lost. ^^
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben ook wel redelijk positief gestemd. Ik was ook een diehard vlees liefhebber, maar ben ook aanzienlijk geminderd. Ik ben nog niet 100% gestopt maar eet denk ik wel 80 tot 90% minder vlees dan voorheen en zie en hoor dit steeds meer gelukkig. Aan de andere kant is dit natuurlijk wel vooral een westerse trend en juist in ontwikkelingslanden neemt de vleesconsumptie toe aangezien daar de welvaart begint toe te nemen. Dus globaal gezien ben ik dan wel weer bang dat de vleesconsumptie aan het toenemen is op het moment. En juist omdat mensen in ontwikkelingslanden vaak spiritueler in het leven staan dan in het westen heb ik goede hoop dat ze ook daar uiteindelijk op de lange termijn hun vleesconsumptie weer zullen gaan minderen. Alle beetjes helpen uiteindelijk, maar de weg zal lang zijn inderdaad.

Wat ik me wel al langer afvraag, hoe denken veganisten eigenlijk over het hebben van huisdieren? Is dat ook niet een dier bezitten voor je eigen plezier en sowieso onnatuurlijk? Ik ben niet perse tegen het hebben van huisdieren, maar vraag me echt oprecht af hoe veganisten dat zien.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelibee zei:
Ik zei ook niet dat je dat perse vind maar dat het zo overkomt:

Het kan aan mij liggen, maar hier staat toch letterlijk dat jij denkt dat ze er nog niet genoeg over nagedacht heeft... Correctie, hiermee impliceer je dat ze er niet genoeg over nagedacht heeft. Wat is goed of genoeg, allemaal waardeoordelen uiteindelijk.
Klik om te vergroten...

Hoe iets overkomt is in tegenstelling tot hoe jij het nu stelt geen feit maar een interpretatie. Jij víndt dat het zo overkomt, dat vind ik vervelend, dus ik leg uit hoe het bedoeld was. Daarna ga je mij nog een keer vertellen wat ik wel of niet impliceer of denk, ondanks mijn uitleg. Waarom voel je kennelijk zo sterk dat nodig is om mij te vertellen wat ik ergens mee bedoel of wat ik denk, en dan ook nog eens mijn uitleg te ondermijnen? Weet je, als je de pik op mij hebt of wat dan ook kan je dat ook gewoon aangeven, ipv zo vervelend te doen, ik vind dit echt heel laag op deze manier.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
KropSla zei:
Hoe iets overkomt is in tegenstelling tot hoe jij het nu stelt geen feit maar een interpretatie. Jij víndt dat het zo overkomt, dat vind ik vervelend, dus ik leg uit hoe het bedoeld was. Daarna ga je mij nog een keer vertellen wat ik wel of niet impliceer of denk, ondanks mijn uitleg. Waarom voel je kennelijk zo sterk dat nodig is om mij te vertellen wat ik ergens mee bedoel of wat ik denk, en dan ook nog eens mijn uitleg te ondermijnen? Weet je, als je de pik op mij hebt of wat dan ook kan je dat ook gewoon aangeven, ipv zo vervelend te doen, ik vind dit echt heel laag op deze manier.
Klik om te vergroten...
Jij zei dat ik een aanname deed dat jij er zo over dacht, ik liet alleen maar zien dat je dat letterlijk op had geschreven...

Ik heb niet de pik op jou, sorry als het blijkbaar vervelend overkomt. Maar ik vond jouw eerste stukje naar SanneBanne en daarna de reactie naar mij ook wat vervelend overkomen, waardoor ik er op reageerde. Maargoed we bedoelen het volgens mij allebei niet slecht, dus wat mij betreft laten we het hier bij.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Psychedelibee zei:
Wellicht maak ik me in dit topic niet heel populair, maar ik heb wel eens bewust hond gegeten in Vietnam. Juist omdat ik het hypocriet vind om wel een koe te eten maar tegelijk het eten van een hond af te keuren.
Klik om te vergroten...
Ik vind het juist wel tof dat je dat hebt gedaan. Fuck the system eeuuuuuh!
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zweibeiner zei:
Mensen, kinderen, dieren liggen voor mij allemaal op dezelfde lijn.
Klik om te vergroten...

Dus je bent ook veganist?


Verder:
Iedereen moet lekker zelf weten wat diegene doet. Wel vind ik dat je géén dieren liefhebber bent als je wel gewoon bijdraagt aan de 90 miljard slachtingen per jaar en weet ik veel hoeveel vissen. Alle leed. Baby's weggetrokken. Geforceerde zwangerschappen etc.

Je kan wel van honden houden natuurlijk :)

Of je wilt geloven of we van nature vleeseters zijn of planteneters, maakt mij ook niet meer uit.

Ik hoop alleen dat we in de toekomst in een wat meer compassie-voller wereld leven. Wat meer om elkaar, de dieren en de aarde geven. Een mooi streven :)


Een vraag vanuit mijn kant voor een vleeseter die ook nog heilig in karma geloofd: Hoe zit dat?

Als je bijdraagt aan zoveel leed en doding. Hoe kan je karma dan goed zijn? (totaal niet aanvallend bedoeld, ben echt benieuwd naar een argumentatie hiervoor. Voor karma ben ik namelijk echt niet veganist haha )
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Yaizer zei:
Dus je bent ook veganist?

Een vraag vanuit mijn kant voor een vleeseter die ook nog heilig in karma geloofd: Hoe zit dat?

Als je bijdraagt aan zoveel leed en doding. Hoe kan je karma dan goed zijn? (totaal niet aanvallend bedoeld, ben echt benieuwd naar een argumentatie hiervoor. Voor karma ben ik namelijk echt niet veganist haha )
Klik om te vergroten...

Nope, ik ben geen veganist of vegetariër. Ik ben wel een tijdje vegetariër geweest, toen at ik per ongeluk vlees (ja dat kan :P het was me niet laten weten, was ook geen vlees lapje ofzo, zat erin verwerkt) en daarna ben ik weer vlees gaan eten.
Daarna had ik een vriend en samen een redelijk inkomen waardoor we alleen biologisch vlees aten, want ik zat weer te denken om vegetariër te worden.
Nu is er te weinig geld voor biologisch producten. Wel merk ik dat ik niet perse vlees hoef te eten. Mijn vriend wel, die heeft daar echt behoefte aan.
Je zou me meer een parttime vegetariër kunnen noemen. Er zijn wel degelijk vlees gerechten die ik erg lekker vind en dus ook niet wil laten staan. Maar bij de macaroni hoeft voor mij bijvoorbeeld geen gehakt.

Wel blijft mijn zin staan, ik vind iedereen gelijk, dieren, kinderen, ouderen, zieke, volwassenen etc. Om dierenleed met kinderleed te vergelijken heeft voor mij geen zin omdat ik het beide even erg vind. Er zijn genoeg mensen die kinderen veel hoger hebben staan dan dieren.

Karma geloof ik niet in.

Dierenleed wat betreft ze opeten vind ik humaner dan andere vormen van dierenleed.
Neem wat ze doen in China (?), ze trekken de vacht van een hond af terwijl die nog leeft. Eerst word een paar keer met zijn hoofd op de grond geslagen zodat hij versuft, vervolgens gaan er haken in zijn achterpoten, word de vacht opengesneden en gaat een persoon met zijn hele gewicht eraan hangen om de vacht eraf te scheuren.
Honden die levend in kokend water gegooid worden voor consumptie. Puppy's die overgoten worden met benzine en in de fik gestoken worden, honden die voor de lol van een gebouw gegooid worden etc. En dan heb ik het nu alleen nog maar over honden.
Ik zal vast wat vijandelijke reactie oproepen. Maar ik vind dit vele male erger, deze dieren zitten nog erbarmelijker opgesloten en gaan met heel veel pijn van deze wereld af. Het eten van dieren is nog best humaan als je vergelijkt wat voor dierenleed er op de wereld is.
Maar ik wijk een beetje af, sorry als iemand dit al gezegd heeft, ik heb niet alles gelezen.

Te veel stilstaan bij het leed op aarde (mensen en dieren) is niet gezond voor je mentale toestand. Tegelijk klinkt deze zin ook heel slecht want wat er staat, hoe je het ook kan lezen.
Je bent zelf belangrijker dan andere mensen die veel meer leed hebben dan jij.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jeej mijn topic leeft gewoon nog steeds :). Geen zin om alles nu te lezen, misschien dat ik dat later even zal doen :)!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Geweldig leuk verteld en getekend spiritueel filmpje dat imo wel aanzet tot nadenken over het eten van dieren.


Ik zag het even op een heel andere manier toen hij het had over dieren als onze kleinere broertjes en zusjes.

Inmiddels ben ik praktisch een vegetariër geworden omdat de gedachte van vlees eten mij soms letterlijk bijna misselijk maakt. Maar er zijn dan ook weer momenten dat ik dat niet heb en die lust naar vlees er weer is. Er is denk ik nog meer het besef nodig dat dieren toch echt soortgelijk zijn aan ons als voelende wezens en dat het eigenlijk een hele rare geachte is dat je wezens die zo erg op jezelf lijken aan het doden en opeten bent. Absurd eigenlijk, maar die vleeslust kan dat compleet wegdrukken.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Mindless, dat wordt minder als je langer vleesloos eet. Hoewel ik ook nog wel soms kleine 'cravings' heb zelfs na al die jaren. Heel soms eet ik dan toch iets van vlees (opzich ook weinig mis mee vind ik, je kunt naar mijn mening ook prima een 99%-vegetariër zijn, juist enige flexibiliteit maakt het makkelijk vol te houden), maar vaak ook confronteer ik mezelf dan ter plekke gewoon bewust met bepaalde gedachten en beelden. Alle tegenargumenten waar ik achter sta, bepaalde filmpjes die ik gezien heb waar ik niet goed van werd. Vaak gaat de zin bij mij dan direct over. Het is heel makkelijk om jezelf in het moment, vanuit een craving naar vlees even los te koppelen van je principes, maar een paar seconden bewust stilstaan bij de keuze doet je vaak al anders beslissen. Geldt voor mij in ieder geval.

Pakkend filmpje inderdaad.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Geweldig leuk verteld en getekend spiritueel filmpje dat imo wel aanzet tot nadenken over het eten van dieren.


Ik zag het even op een heel andere manier toen hij het had over dieren als onze kleinere broertjes en zusjes.

Inmiddels ben ik praktisch een vegetariër geworden omdat de gedachte van vlees eten mij soms letterlijk bijna misselijk maakt. Maar er zijn dan ook weer momenten dat ik dat niet heb en die lust naar vlees er weer is. Er is denk ik nog meer het besef nodig dat dieren toch echt soortgelijk zijn aan ons als voelende wezens en dat het eigenlijk een hele rare geachte is dat je wezens die zo erg op jezelf lijken aan het doden en opeten bent. Absurd eigenlijk, maar die vleeslust kan dat compleet wegdrukken.
Klik om te vergroten...

Goed bezig Mindless en Roze olifant! :)


"Hoe kan men enigszins spiritueel zijn als je er bewust van bent wat voor leed, pijn en dood er achter vlees zit". Ik zal het maar niet hebben over hoe slecht het is voor de natuur.

Wat denken jullie over dit stukje tekst?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Eten en gegeten worden is heel normaal in de natuur, in principe doe ik daar niet moeilijk om.

Maar ik ben er wel voor om het lijden zo veel mogelijk te beperken, alsmede ook rekening te houden met duurzaamheid en natuur- en milieuvriendelijkheid.

Maar goed, wij zijn omnivoor (alleseter) dus hebben wij de luxe om de keuze te kunnen maken tussen wel of geen vlees, en ik respecteer de mensen die er voor gekozen hebben om geen vlees te eten. En dan hoop ik dat zij ook mijn keus respecteren om wel vlees te eten.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#19
acht.zes zei:
Eten en gegeten worden is heel normaal in de natuur, in principe doe ik daar niet moeilijk om.

Maar ik ben er wel voor om het lijden zo veel mogelijk te beperken, alsmede ook rekening te houden met duurzaamheid en natuur- en milieuvriendelijkheid.

Maar goed, wij zijn omnivoor (alleseter) dus hebben wij de luxe om de keuze te kunnen maken tussen wel of geen vlees, en ik respecteer de mensen die er voor gekozen hebben om geen vlees te eten. En dan hoop ik dat zij ook mijn keus respecteren om wel vlees te eten.
Klik om te vergroten...

Omnivoren? Niet aanvallend bedoeld maar ik wil jou nog wel is een maand lang rauw vlees zien eten. Kip bijvoorbeeld. Zoals alle omnivoren / alles eters.

Of eet een net geslacht koe met vel en al. Denk dat je er na 12 maanden nog steeds een stukje vlees probeert af te bijten. Wij komen er met onze kleine sla tandjes er niet doorheen:wink:
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#20
PakTaxi zei:
ooh lekker man, welk vlees vind jij het lekkerst. :wink: :P
Klik om te vergroten...

Alles wat op de bbq gaat :handok:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."