Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
134 weergaven
18-5-2026
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#1
ZERO- zei:
Maar het lijkt me nog altijd beter om in stappen vega of vegan te worden dan in 1 klap. Je moet er wel een beetje wegwijs in worden en extreem streng zijn voor jezelf is ook arelaxt.
Klik om te vergroten...
Ja, ben ik het heel erg mee eens. Het is al erg goed als mensen erover nadenken en dat soort afwegingen maken op weg naar een ethischer dieet. Dat het allemaal niet in één keer gaat is zeker oké. Laat je dan ook niet ontmoedigen door de verdwaalde vegan die daar op- en aanmerkingen over heeft, dat is iemand die totaal niet snapt wat er voor nodig is om gedrag te veranderen. Er zullen absoluut mensen zijn die in één keer 180 graden kunnen draaien, die ken ik ook wel. Maar een hoop mensen zullen problemen krijgen met hun voeding en de intake van voldoende voedingsstoffen. Alles op zijn tijd dus. Ook flexitariers (zo heten ze, dacht ik?) of mensen die überhaupt gewoon minderen met de consumptie van vlees- en zuivelwaren dragen al erg bij.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Elpee zei:
Ga vooral door met op alle slakken zout leggen.
Klik om te vergroten...

Not vegan.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Elpee zei:
Het dier wordt zolang wij mensen bestaan ingezet voor menselijke behoeften. Dierenlevens worden geofferd om mensenlevens te redden en dat is volledig toelaatbaar als dit de enige mogelijkheid is om medicijnen te produceren of behandelmethoden te testen. Dus ja, ze zijn ondergeschikt aan de mens.

Wellicht is het wat flauw van me om dit als argument aan te dragen, omdat we het over het consumeren van vlees hebben. Maar ook hier vind ik dat je het kan rechtvaardigen. Als je bijvoorbeeld een sporter bent komt een regelmatig stukje vlees zeer van pas ten behoeve van je lichaam. Kan me tegelijkertijd voorstellen dat dit voor jou redelijk egocentrisch overkomt.

Ik vind je zeker niet kortzichtig, eerder ruimdenkend; ik heb wel respect voor je idealen.
Klik om te vergroten...

Deze opmerking maakt me een beetje "boos". Wat maakt een dier ondergeschikt tegenover ons?
We zouden beter geen medicijnen moeten kunnen maken, of er zou een ziekte moeten komen die we niet kunnen oplossen tot er 70% van de mensheid is afgestorven.

Overbevolking is zelfs een groter probleem dan een simpel stukje vlees eten. Geen vlees eten ten goede van de maatschappij zou niet eens moeten hoeven. Wij als de mens zijnde hebben ons helaas zo ontwikkeld dat niks ons kan aanpakken behalve ziekten die we niet kunnen oplossen. De mensheid blijft maar groeien en op vandaag de dag verricht die overbevolking al een hele serie aan problemen. Over 500 jaar moeten de mensen op mars gaan wonen willen we nog wat ruimte overhouden. De zee zal langzaam aan de hand telkens meer dichtgegooid moeten worden.


Wij zijn niet meer en niet minder waard dan alle andere dingen die bestaan.


edit: Excuses dat ik niet meteen op alles ga reageren, heb hier niet veel tijd voor.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#4
ZERO- zei:
Zeg vegans, hoe doen jullie het in restaurants? Ik ga nu elke keer voor het gerecht waarop ik het minst kans heb op iets dierlijks erin. Maar is het in sommige restaurants niet heel onmogelijk om iets zonder dierlijke producten te regelen?
Klik om te vergroten...

Ben geen vegan. Maar zou je niet gewoon bij bepaalde gerechten kunnen vragen of het zonder vlees is? Of dat ze het zonder vlees willen serveren.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vegan is natuurlijk niet alleen zonder vlees, maar geen enkel dierlijk product, dus ook geen kaas, melkproducten zoals room en boter, eieren, etc. Dat maakt het soms wat lastiger om ter plekke dat te regelen, want dan houd je vaak alleen een losse aubergine over ofzo haha. Je kunt het beste vooraf bellen om te vragen of het mogelijk is er veganistisch te eten, en daarbij duidelijk uitleggen wat je wel of niet eet. Soms vinden koks het alleen maar leuk als ze eens een uitdaging 'buiten de kaart om' hebben :wink: Alleen is dat ter plekke zonder voorbereiding soms wat moeilijker. Wij gaan vaak naar restaurants waarvan we weten dat ze vegan gerechten hebben, dus speciale vega(n) restaurants of iets Indisch of Nepalees bijvoorbeeld.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Nou ik eet inmiddels wel helemaal vegan hoor jongons. :handok: Wat een eitje als je eraan gewend bent.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#7
ZERO- zei:
Nou ik eet inmiddels wel helemaal vegan hoor jongons. :handok: Wat een eitje als je eraan gewend bent.
Klik om te vergroten...

Lekker bezig

Ja het is ook enorm makkelijk als je er gewend aan bent geraakt...of tenminste het is gewoon "normaal".

Met de gedachte hoeveel dierenlijd je er mee voorkomt en wat je voor de aarde doet en je lichaam. Goed bezig echt waar!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
ZERO- zei:
Nou ik eet inmiddels wel helemaal vegan hoor jongons. :handok: Wat een eitje als je eraan gewend bent.
Klik om te vergroten...
Goed bezig!

Ik eet steeds vaker vegetarisch tegenwoordig en probeer ook steeds vaker totaal vegan te eten. Maar totaal vegan vind ik toch nog wel een uitdaging, vooral omdat je bij alles wat voorverpakt is op de verpakking moet kijken of er niet iets dierlijks in zit. Zo dacht ik laatst een keer een vegan dag te hebben, had een voorverpakte ovenschaal met groente gekocht en bij thuiskomst bleek dat er melk door grilolie zat... Hoe dan!?!

Volledig vegetarisch of vegan vind ik sowieso nog wel lastig omdat ik vlees, vis en kaas echt zo ontzettend lekker vind. Maar ik vind het al een enorme verbetering van mezelf dat ik dat soort niet dingen niet meer standaard elke dag eet zonder er over na te denken.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat een leuke positieve berichten hier, goed zeg! Psychedelibee, heel herkenbaar, en het is gewoon bizar waar je soms toch dierlijke producten in tegenkomt. Ik kan er bijv. nog altijd niet over uit dat in de meeste soorten paprikachips ook melkpoeder of weipoeder verwerkt zit. (Maar andersom verrassen producten je soms ook, bijv dat veel soorten chocoladecruesli dan weer vegan zijn, ook raar),

ZERO- zei:
Nou ik eet inmiddels wel helemaal vegan hoor jongons. :handok: Wat een eitje als je eraan gewend bent.
Klik om te vergroten...

Is dit een bewuste woordspeling? Ik vind hem erg grappig. :P
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Goed bezig jullie! In het begin is het inderdaad wel even labels lezen, maar alles op z'n tijd, en op gegeven moment weet je echt precies wat je wel en niet kan pakken. Hoe vaker je vegetarische of veganistische gerechten gaat maken, hoe meer recepten je leert kennen. En er komen ook nog eens steeds meer vegan producten bij. :) Alle beetjes helpen.

En ik merk ook dat ik er heel blij van word. Ik bedoel, een chocoladetaartje eten is lekker, maar een chocoladetaartje eten waarbij geen dierenleed is veroorzaakt is awesome!
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#11
ZERO- zei:
Goed bezig jullie! In het begin is het inderdaad wel even labels lezen, maar alles op z'n tijd, en op gegeven moment weet je echt precies wat je wel en niet kan pakken. Hoe vaker je vegetarische of veganistische gerechten gaat maken, hoe meer recepten je leert kennen. En er komen ook nog eens steeds meer vegan producten bij. :confused:mile: Alle beetjes helpen.

En ik merk ook dat ik er heel blij van word. Ik bedoel, een chocoladetaartje eten is lekker, maar een chocoladetaartje eten waarbij geen dierenleed is veroorzaakt is awesome!
Klik om te vergroten...

Al gehoord van Vivera en de Vegetarische slager? (niet al hun producten zijn vegan!). Vivera heeft echt heerlijke zigeunerschnitzel, shoarma en filetlapjes. De vegetarische slager heeft dus smeer worst en....filet american!!! Ja het smaakt echt heerlijk. (Ongeveer even duur als normale filet american).

Ben er verslaafd aan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat zal ik doen. Excuses in ieder geval dat het zo overkomt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Yaizer zei:
Omnivoren? Niet aanvallend bedoeld maar ik wil jou nog wel is een maand lang rauw vlees zien eten. Kip bijvoorbeeld. Zoals alle omnivoren / alles eters.
Klik om te vergroten...
Eet jij ook geen brood meer dan Yaizer?!?!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
Lees je bericht nog even door dan want ik lees er toch echt in dat niet-vleeseters superieur zijn aan hen die wel vlees eten.
Klik om te vergroten...
Allereerst: ik verdeel mensen niet onder 'vleeseters' en 'niet-vleeseters'. Mensen zijn mensen en eten oftewel vlees, of niet. Er wordt geen stempel op je gedrukt genaamd "vleeseter". Als jij jezelf beschouwd als een vleeseter, dan kies je zelf voor dat label.

Wat ik zei is dat het menselijk lichaam op die punten beter gaat functioneren bij geen consumptie van vlees. Ja, dat had ik dan misschien niet door moeten trekken naar de rest van de mensheid en enkel mijzelf als voorbeeld moeten nemen, maar ik hoor en lees het overal wat voor effecten een vegetarisch dieet teweegbrengt en dit komt heel erg overeen met mijn ervaring. Maar mijn fout dan dat ik dat doortrok naar iedereen, ook al geloof ik nog steeds dat het menselijk lichaam in het algemeen op deze punten beter gaat functioneren. Wellicht moet je het beleven om het te geloven.

acht.zes zei:
Je zet mij als een minderwaardig mens neer en dan mag ik niet een klein beetje gepikeerd zijn? je zit me gewoon uit te lokken en komt dan aanzetten met 'die vleeseters reageren altijd zo emotioneel'?
Klik om te vergroten...
Ik zei niet dat vleeseters altijd emotioneel reageren. Ik scheer die "groep" niet over een kam, maar gaf aan dat het fout gaat wanneer mensen zich identificeren met het stuk eten dat ze in hun mond stoppen.

acht.zes zei:
dus dat maakt mij een varken? En jou een snijboon? Een kat is een muis en een koe een grasspriet? deze one-liner is zo belachelijk.
Klik om te vergroten...
Nee zo letterlijk bedoelde ik het niet. Het is een beetje lastig om uit te leggen, maar kijk het filmpje dat ik hierboven postte maar eens en je komt aardig in de buurt van hoe ik er tegenaan kijk. Ik geloof dat een stuk vlees niet zomaar een stuk vlees is. De stress van een beest zit letterlijk opgeslagen in het vlees dat je eet, omdat beesten emoties hebben net als ons. Je bent wat je eet in de zin dat je lichamelijk de energetische eigenschappen van dat wat je eet overneemt.

acht.zes zei:
Bepaal zelf wat je doet/eet maar ga niet over anderen oordelen die het anders doen.
Klik om te vergroten...
Mijn intentie was om aan te geven wat voor immens positieve effecten vegetarisch eten heeft op een mens. Deze intentie was louter positief. Ik ben echter geen vegetariër of veganist. Ik eet gewoon praktisch nooit vlees en merk daar de effecten van. Als ik zou oordelen over "vleeseters" zou dat enorm hypocriet zijn want ik heb mijn hele leven vlees gegeten en doe dat nog steeds zo nu en dan. En wederom: een "vleeseter" of een "veganist" is niets. Deze dingen bestaan niet en dus is het ook niet nodig om je onder die zogenaamde groep te scharen. Ik denk dat jezelf zien als een "vleeseter" of een "veganist" polariserend werkt. Altijd is er dan de ander die anders dan jou is. Nee, we zijn allemaal hetzelfde, maar wat we doen is anders.

Maar alsnog excuses voor degenen die mijn stukje als beledigend ervoeren.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Geweldig leuk verteld en getekend spiritueel filmpje dat imo wel aanzet tot nadenken over het eten van dieren.


Ik zag het even op een heel andere manier toen hij het had over dieren als onze kleinere broertjes en zusjes.

Inmiddels ben ik praktisch een vegetariër geworden omdat de gedachte van vlees eten mij soms letterlijk bijna misselijk maakt. Maar er zijn dan ook weer momenten dat ik dat niet heb en die lust naar vlees er weer is. Er is denk ik nog meer het besef nodig dat dieren toch echt soortgelijk zijn aan ons als voelende wezens en dat het eigenlijk een hele rare geachte is dat je wezens die zo erg op jezelf lijken aan het doden en opeten bent. Absurd eigenlijk, maar die vleeslust kan dat compleet wegdrukken.
Klik om te vergroten...
Jezus wat een hoop aannames brengt die man als feit. Ik wilde er eigenlijk niet op reageren, maar andere dieren eten vlees door de mens... Seriously?! Al die dieren aten al vlees ver voordat wij er überhaupt waren....

De boodschap dat alle dieren gelijk zijn ben ik het wel mee eens overigens, maar snap niet echt waarom er zo'n aparte theorie zonder enige onderbouwing achter moet zitten. Jammer dat hij zoveel onzin nodig heeft om zijn punt te maken, leidt in mijn optiek alleen maar af.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Haha ja bij dat punt moest ik me ook even achter mijn oren krabben. Kan ook onmogelijk zeggen dat ik het daarmee eens ben. Het ging mij ook om de overall message.

Er worden soms whacky dingen gezegd. Misschien is hij er echt van overtuigd, misschien weet hij meer dan ons. Geen idee. Het heeft in ieder geval geen zin om het zomaar aan te nemen.
J
Johnny SnowLid
01-01-2024, 00:00
#17
We zijn van nature, als mens, omnivoren - ons gebit en ons spijsverteringsstelsel alsmede dat de mens sinds mensenheugenis zowel vlees als groenten, fruit enz... eet mogen hier van getuigen. Echter is er een factor die niet meer dezelfde is: thans zijn we op een punt gekomen waarop de vleesindustrie uno) destructief werkt ecologisch gezien en daardoor secundo) destructief is voor het voortbestaan van de soort - wat in strijd is met de naturalistische visie van de evolutietheorie...

Daarnaast zijn er ook nog de belangen van de dieren zelf: zoals kippen die in rennen zo vet gemest worden dat ze door hun eigen poten zakken, die zo op elkaar gepakt zitten dat van de stress overlijden aan een fatale hartaanval. Of koeien, net als de mens groepsdieren, die nerveus worden wanneer er telkens een koe verdwijnt en niet meer terugkomt - ze schijnen aan te voelen dat er voor henzelf eveneens onheil op komst is...

Ecologisch: zo kapt men Regenwoud om velden aan te leggen om dieren op vet te mesten, daarnaast kapt men Regenwoud om het voor vegetarische mensen zeer geschikte Soja te telen - echter niet voor deze mensen, maar om deze dieren mee vet te mesten, waarvan uiteindelijk een klein lapje vlees op ons bord komt te liggen.

Zo zijn er voorbeelden legio te geven waarom het wél belangrijk is om bewust om te gaan met onze vleesconsumptie, al ben ik geen voorstander om geheel en al vegetarisch, laat staan veganistisch te leven - wel denk ik dat het ecologisch meer verantwoord zou zijn en ook voor een groot deel het voedseltekort aan zou kunnen pakken als men op globale schaal meer bewust met de consumptie van vlees zou omgaan en deze te beperken tot wat noodzakelijk is, en voorts aan te vullen met veel groene groenten, kikkererwten/humus, een lekker potje bulgur, wat falafel en als we dan toch vlees eten waarom dan geen halal-vlees of biologisch - dan zien onze mede-dieren ook wat minder af dan de beschaafde mens die netjes met vork en mes zijn lapje vlees opeet en zich daardoor meer voelt dan de Leeuw die een Zebra aan stukken scheurt in de zinderende namiddagzon die haar stralen werpt over de warme Savanne...

Zolang men zich maar bewust is van de dingen, kan men er ook naar handelen - anders zou de vita activa een verloochening van de vita contemplativa zijn en de Ziel zich prijsgeven voor wat het in essentie werkelijk is: iemand The Lord Of The Flies gelezen? - beschaving is niet meer dan een dun laagje vernis op onze huid, en bij het minste schrammetje breken daar van oer-instincten doordrongen, beestachtige handelingen uit los.

Maar daar heeft apathie netjes komaf mee gemaakt, niet beste medemensen?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb een poging gedaan om het filmpje te kijken maar ik kom er niet door heen. Wetenschap wordt totaal in de wind geslagen, en met uit de lucht gegrepen aannames kan ik ook wel fantasme in elkaar flansen.

Ik snap best dat vlees niet duurzaam is, maar dat is landbouw ook niet. kost enorm veel grond die onttrokken moet worden aan de natuur. Eigenlijk moeten we ons bezig houden met het stoppen van de snelle toename van het aantal mensen op deze planeet want zo niet dan komen we in de problemen en in de knel, zowel met de vlees alsmede de landbouwindustrie en moeten we straks allemaal insecten gaan eten (die nog het meest duurzaam zijn van alle mogelijke voedsel)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tja dat filmpje. Jaren geleden had ik die man compleet voor gek verklaard maar ben daar na bepaalde gebeurtenissen (met name andere dimensies ervaren met heel andere regels dan hier, doch 'echter' dan hier) niet meer zo zeker van, al zijn er een aantal dingen die ik ook niet zomaar geloof omdat ik er geen ervaring mee heb. Ik denk ook dat hij dingen anders bedoeld dan het op het eerste gezicht lijkt. En de 'wetenschappelijke verklaring' is imo niet meteen de ultieme verklaring. Los hiervan is de kern van het filmpje dat dieren in bepaalde zin onze kleinere "broertjes en zusjes" zijn en wij ze meer als dat zouden moeten behandelen.

Landbouw is toch een stuk duurzamer dacht ik? Wat er allemaal wel niet moet gebeuren om dat stukje vlees op je bord te krijgen.

Wel eens met dat de toename van mensen moet stoppen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
En de 'wetenschappelijke verklaring' is imo niet meteen de ultieme verklaring. Los hiervan is de kern van het filmpje dat dieren in bepaalde zin onze kleinere "broertjes en zusjes" zijn en wij ze meer als dat zouden moeten behandelen.
Klik om te vergroten...
Wetenschap is niet ultiem nee, niks is ultiem. Maar daarmee is wetenschap niet meteen net zoveel waard als elke andere willekeurige theorie. Hij zegt gewoon letterlijk dat Darwin het niet juist had met de evolutie theorie en gaat vervolgens verder met zijn eigen theorie zonder dat hij daar ook maar enkel bewijs voor prensenteert.

Je kan het een beetje vergelijken met het oplossen van een moord. De wetenschapper komt binnen en gaat "bewijs" verzamelen, DNA analyseren, etc en presenteert daarna een theorie over de dader die onderbouwd is. Zoals je ziet heb ik hier boven bewijs tussen aanhalingstekens gezet omdat iets onomstotelijk bewijzen niet kan namelijk, maar je in feite iets zo aannemelijk maakt dat de kans heel erg klein wordt dat het niet waar is. Die meneer komt gewoon aanzetten en zegt wie de dader is zonder dit verder te onderbouwen of uit te leggen. Alsof hij zegt dat is zo want dat weet ik en dat moet je maar op mijn blauwe ogen aannemen. Ik weet niet hoor, maar wie van de twee zou jij in dit geval serieus nemen? Ik mag toch hopen de persoon met de onderbouwing erbij.

Maar even los van zijn totaal uit de lucht gegrepen theorie, wetenschap zegt in feite ook gewoon dat het hele dierenrijk een grote familie is. Dus om dat punt te maken hoef je helemaal niet zo'n uit de lucht gegrepen theorie erbij te halen en wetenschap belachelijk te maken. Dus als je het mij vraagt is die man gewoon knettergek en verzint hij alleen maar wilde en uit de lucht gegrepen theorien die ook nog eens afleiden van de achterliggende boodschap. Daarom vind ik het ook zo'n slecht filmpje, ik hoef het niet perse met zijn theorien eens te zijn, maar op het moment dat die onnodig zijn en zijn punt niet ondersteunen dan zit het hele verhaal gewoon erg slecht in elkaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1112131415...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."