Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
133 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb een tijdje geleden ook een uitgebreide documentaire gezien over vlees eten en of dat nu wel/niet gezond is (maar ik weet niet meer hoe die heette?). Daaruit bleek dat als je één keer in de zoveel weken een plakje rood vlees op brood neemt dat het beste is eigenlijk.

Hee en Yaizer niet zo ongeduldig hè, staat nog op m'n watchlist :wink: Cowspiracy al wel gezien maar ja zo'n docu is toch wel weer een hele zit.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#2
"is vlees een gezond product voor ons zolang het maar van gezonde gras-gevoerde dieren is en zonder alle conserveermiddelen."

Dit is niet waar, punt. Vlees is ongezond en dit is een feit. Ik denk dat je je minder druk hoeft te maken om de conserveermiddelen of antibiotica.

In Amerika sterft 55-60% aan hart of vaat ziektes...van de vleeseters. Bij veganisten is dat >5%. Dit zegt wat. Veganisten krijgen 0 cholesterol binnen via hun voeding. Dit zegt wat. Er zijn tientallen studies van de Amerikaanse overheid en andere instanties die laten zien dat vlees eigenlijk niet goed is voor je.

Cholesterol is gewoon niet goed voor je...geen elke milligram heb je er van nodig. Je lichaam maakt zelf wat aan en dat is genoeg.

Ik snap niet dat niemand bij aangeraden documentaire "What the health" wil zien :( Hij is best leuk!!!

Als iemand hem heeft gezien, kan diegene mij een berichtje sturen...ben benieuwd wat je er van vindt!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om me nog maar op enige manier in de topic te mengen, maar ik kan het niet laten aangezien het gezondsstandpunt over vlees wel erg ongenuanceerd vermeld wordt hier. Rood vlees dat bewerkt is, is bewezen erg slecht voor je hart en bloedvaten te zijn. Onbewerkt rood vlees en wit vlees is helemaal niet zo ongezond voor je mits je er natuurlijk niet teveel van eet.

Overigens vind ik de vraag of vlees goed of slecht voor je gezondheid is totaal irrelevant in deze discussie, dat is toch aan mensen zelf om te bepalen of ze dat erg vinden of niet. Dat is net zoiets als met roken, dat moet je ontmoedigen maar laat mensen lekker zelf bepalen of ze iets doen wat goed of slecht voor je is. Houd het lekker bij de effecten van vlees op het mileu en uiteraard het dierenleed, daarmee hebben jullie al voldoende argumenten. Door er nog meer irrelevante dingen bij te halen die ook nog eens niet volledig juist zijn maak jullie je punten alleen maar minder sterk. Focus je op de argumenten die er toe doen.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Psychedelibee zei:
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om me nog maar op enige manier in de topic te mengen, maar ik kan het niet laten aangezien het gezondsstandpunt over vlees wel erg ongenuanceerd vermeld wordt hier. Rood vlees dat bewerkt is, is bewezen erg slecht voor je hart en bloedvaten te zijn. Onbewerkt rood vlees en wit vlees is helemaal niet zo ongezond voor je mits je er natuurlijk niet teveel van eet.

Overigens vind ik de vraag of vlees goed of slecht voor je gezondheid is totaal irrelevant in deze discussie, dat is toch aan mensen zelf om te bepalen of ze dat erg vinden of niet. Dat is net zoiets als met roken, dat moet je ontmoedigen maar laat mensen lekker zelf bepalen of ze iets doen wat goed of slecht voor je is. Houd het lekker bij de effecten van vlees op het mileu en uiteraard het dierenleed, daarmee hebben jullie al voldoende argumenten. Door er nog meer irrelevante dingen bij te halen die ook nog eens niet volledig juist zijn maak jullie je punten alleen maar minder sterk. Focus je op de argumenten die er toe doen.
Klik om te vergroten...

Amen, dit was dus mijn hele bedoeling van dit topic. Om eens mensen stil te laten staan bij het effect op het milieu in plaats van of het nou gezond of ongezond is. Vandaar ook dat ik het meteen bij de openingspost neergezet had.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mudita zei:
Amen, dit was dus mijn hele bedoeling van dit topic. Om eens mensen stil te laten staan bij het effect op het milieu in plaats van of het nou gezond of ongezond is. Vandaar ook dat ik het meteen bij de openingspost neergezet had.
Klik om te vergroten...
Jammer he dat dit dan toch zoveel wordt aangehaald in dit topic. Helaas zie je vaak dat wanneer mensen fanatiek voorstander van iets zijn dat ze dan zoveel mogelijk argumenten op tafel moeten gooien in de veronderstelling dat dit hun punt sterker maakt, terwijl dit vaak juist eerder averechts werkt.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Agree on that! Drugs is ook ongezond en dat gebruiken we ook met zijn allen.... :lolol:
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om me nog maar op enige manier in de topic te mengen, maar ik kan het niet laten aangezien het gezondsstandpunt over vlees wel erg ongenuanceerd vermeld wordt hier. Rood vlees dat bewerkt is, is bewezen erg slecht voor je hart en bloedvaten te zijn. Onbewerkt rood vlees en wit vlees is helemaal niet zo ongezond voor je mits je er natuurlijk niet teveel van eet.

Overigens vind ik de vraag of vlees goed of slecht voor je gezondheid is totaal irrelevant in deze discussie, dat is toch aan mensen zelf om te bepalen of ze dat erg vinden of niet. Dat is net zoiets als met roken, dat moet je ontmoedigen maar laat mensen lekker zelf bepalen of ze iets doen wat goed of slecht voor je is. Houd het lekker bij de effecten van vlees op het mileu en uiteraard het dierenleed, daarmee hebben jullie al voldoende argumenten. Door er nog meer irrelevante dingen bij te halen die ook nog eens niet volledig juist zijn maak jullie je punten alleen maar minder sterk. Focus je op de argumenten die er toe doen.
Klik om te vergroten...

Totaal mee eens maar zoals je zegt bij roken "dat moet je ontmoedigen".

Vlees heeft bij de meeste mensen een beeld dat het "nodig" is en "gezond" is. Als iedereen de feiten weet en er dan voor kiest...doe je ding! Zelfde met roken en drugs gebruiken maar het wordt de mensen geen eens duidelijk gemaakt.

Maar ja meng mij misschien ook te veel in dit topic :)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik vraag me wel al heel lang af waar de overheidscampagnes blijven om minder vlees te eten. Het gaat altijd alleen maar om stroom- en waterverbruik gewoon in en rondom je huis. Terwijl minder vlees eten echt fucking veel meer scheelt.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZERO- zei:
Ik vraag me wel al heel lang af waar de overheidscampagnes blijven om minder vlees te eten. Het gaat altijd alleen maar om stroom- en waterverbruik gewoon in en rondom je huis. Terwijl minder vlees eten echt fucking veel meer scheelt.
Klik om te vergroten...

Wordt ook uitgelegd in de documentaire "What the health".

De wereld draait momenteel op geld en zieke mensen zijn één van de grootste inkomsten bron ooit.
In Amerika gaat meer als de helft ooit dood aan hart of vaat ziektes (oorzaak = dierlijke producten). Dus we nemen even ruim 170 miljoen mensen. Iedereen slikt daarvoor op het einde van zijn leven wel zeker meer als een jaar (sommige echt jaren) en veel mensen hebben ook nog is een operatie van 15.000 euro....sommige mensen meerderen. Dokters bezoeken...ga maar door.

Maar even ruim geschat hé iedereen betaald dan maar 2000 euro ervoor (wat echt ver eronder zal zitten).
170.000.000 x 2000 = 340.000.000.000 euro (of dollar). Dit is dus ruim geschat en ver onder wat het echt zal zitten maar zo heb je even een beeld ervan om hoe veel geld het nou gaat.

Stel je voor als men gemiddeld 10.000 euro er aan kwijt is (sommige operatie, sommige jarenlang aan de medicatie etc.) best een redelijk getal voor de ziektekosten.

170.000.000 x 10.000 = 1700.000.000.000.

1700 miljard dus. (dit natuurlijk over een hele lange tijd).

Het draait om geld. Dit is misschien allemaal erg zweverig en hocus pocus maar het zijn feiten. De wereld draait om geld deze dagen.

De documentaire "what the health" ondersteund dit concept beter en heeft betere informatie.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Zeg vegans, hoe doen jullie het in restaurants? Ik ga nu elke keer voor het gerecht waarop ik het minst kans heb op iets dierlijks erin. Maar is het in sommige restaurants niet heel onmogelijk om iets zonder dierlijke producten te regelen?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Yaizer zei:
1700 miljard dus. (dit natuurlijk over een hele lange tijd).

Het draait om geld. Dit is misschien allemaal erg zweverig en hocus pocus maar het zijn feiten. De wereld draait om geld deze dagen.
Klik om te vergroten...
Buiten dat je rekensommen nogal uit de lucht gegrepen zijn moet je je wellicht ook eens gaan verdiepen in het verdisconteren van geld in de toekomst. Geld vandaag is meer waard dan geld morgen.

Stop nou gewoon met al die vergezochte of overdreven argumenten, daar maak je je punt echt niet sterker mee eerder zwakker.

Ik haalde eerder ook al aan dat enkel bewerkt rood vlees aantoonbaar tot hart en vaat ziekten leiden, en dus niet al het vlees. Alhoewel ik gezondheid nog steeds niet echt relevant vind in deze discussie, vind ik het wel jammer dat jullie het de hele tijd nodig vinden om je argumenten extra aan te dikken en alles in jullie voordeel te overdrijven. Dat is echt nergens voor nodig, er zijn in deze discussie voldoende legitieme en relevante argumenten.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja het is en blijft lastig.

Als je veganisme een beetje vergelijkt met een geloof, zoals het christendom. Als ik met een christen in gesprek zit (is een keer gebeurd) en ze vertelde over de dag des oordeels etc. dacht ik ook in mijn gedachte ":disrelieved:".

Ik zal mijn mond houden en ben in sommige punten misschien geen goede stem voor de veganisten. Ik ben op sommige punten te extremistisch misschien :)
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#13
Elpee zei:
I rest my case.
Klik om te vergroten...
Dan moet je die eerst bepleiten.

Wat je zegt over wereldverbeteraars zegt alles over de reden dat je je dit zo aantrekt. De wereld zien verbeteren is iets wat iedereen wil, tenzij je compleet destructief en wraakzuchtig ingesteld bent, en dat ben jij niet. Daaruit blijkt dus dat het puur en alleen om de confrontatie met het morele dilemma zelf draait waar je een hekel aan hebt. Iemand die sensible denkt die focust zich niet op die confrontatie. Maar dat doe jij helaas niet, wat duidelijk wordt uit de constante strijd die je voert tussen de 'wij' groep en de 'zij' groep. Het gaat niet om wat een groep denkt en wat jij van die groep vindt, het gaat om wat er inhoudelijk over het onderwerp gezegd kan worden.

De enige reden dat je iets tegen een 'wereldverbeteraar' zou kunnen hebben is wanneer die geen idee heeft waar die over ouwehoert en puur op gevoel en ongefundeerd gaat lopen roepen, wat meestal het geval is. Denk bijvoorbeeld aan een kleine groepering transgenders die claimen dat het wijdverspreide propaganda is dat ons geslacht een biologische basis heeft en dat je om die reden elke identiteit aan kan nemen die je wilt. Een dergelijke groepering heeft in Canada al een wetsvoorstel door weten drukken dat je daar strafbaar bent als je niet naar een transgender refereert op de manier die diegene wilt. Denk bijvoorbeeld aan "ziiiiirrrrr" of "dirrrrrr" zeggen in plaats van "hij" of "zij". Er zijn gebieden in Canada die die idiotie dusdanig door hebben gevoerd dat je een boete krijgt voor het plegen van een hate crime als je niet precies zegt wat die transgenders willen dat je zegt. Dat zijn de type wereldverbeteraars die de wereld juist onbedoeld kapotmaken en waar je een hekel aan kan hebben. Als ik in jouw optiek ook alleen maar naïef ouwehoer en een enorme blinde vlek heb, dan kan je me daarop aanpakken. Ik zeg niet de waarheid in pacht te hebben, maar ik ben er vrij zeker van dat mijn veganistische ideeën en manier van leven de wereld zouden verbeteren. De data is heel duidelijk. Op dit moment maken we op een enorm tempo onze aardbol kapot en putten we onze oceanen volledig uit. De vlees- en zuivelindustrieen zijn daar de grootste speler in. Daarnaast sterven in westerse maatschappijen mensen het vaakst aan dieetgerelateerde ziekten. En daarbij verlos je miljarden dieren uit hun lijden door ze niet langer op 5000x schaal Auschwitz te martelen en om te brengen. Als je met goede argumenten weet te komen die maken dat de hele visie toch de wereld geen betere plek maakt, dan zie ik die graag langskomen. Als je er inhoudelijk niet aan kan twisten dan moet je ook een man zijn en je rancune richting de boodschapper naast je neer leggen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Elpee zei:
Ok, ik lees wat jullie schrijven. Zijn jullie in de veronderstelling dat de mensheid uit (geveinsde) onwetendheid handelt of uit perversiteit? Veganisten distantiëren zich van het overgrote deel van de mensheid. Is dat ook niet een tikkeltje arrogant? Ik bedoel, naar alle waarschijnlijkheid hebben jullie voorouders vlees gegeten. Daar zijn jullie uiteindelijk een product van, om het maar even oneerbiedig te zeggen. Vergeet niet waar je vandaan komt, zegt men wel eens. :kissingcat:
Klik om te vergroten...
Wat is er überhaupt erg aan om je op sommige punten te distantiëren van het overgrote deel van de mensheid? Ik denk dat dat juist goed is, want de 'grote stroom' doet veel verkeerde dingen. Deze maatschappij is gericht op zo veel mogelijk consumeren en ook graag nog zo snel mogelijk ook, of een ander (mens/dier) daardoor lijdt maakt niet uit. Ons genot staat voorop. Daar distantieer ik me graag van.

Mindless zei:
Oh man... kaasss :tongueout:

Maar ik heb het geluk dat ik buikkramp krijg van kaas, dus dat is al geen issue meer. Wat betreft vlees merk ik dat ik er gewoon steeds minder zin in krijg. Eerst eens geprobeerd niet meer bij het avondeten. Dat beviel hartstikke goed. Geen vol en moe gevoel meer 's avonds. Nu laatst eigenlijk mede door dit topic ook gestopt met vleesbeleg (ben nu helemaal van de hummus haha), wat ook weer erg goed bevalt. Dus stond ik er laatst even bij stil: eigenlijk ben ik bijna al vegetariër nu. :P
Klik om te vergroten...
Haha ik ben trots op je! Kaas is inderdaad echt een struggle. Ik eet het heel af en toe nog, maar wel met steeds meer tegenzin. Hoe meer kennis je opdoet over de bio industrie, hoe meer je dat associeert met wat er op je bordje ligt, en hoe minder graag je het nog wil eten... En tegelijkertijd verbaas ik me er dan over dat zo weinig anderen dit inzien! Ik vind het af en toe onbegrijpelijk waar we allemaal aan meedoen.
Maar het lijkt me nog altijd beter om in stappen vega of vegan te worden dan in 1 klap. Je moet er wel een beetje wegwijs in worden en extreem streng zijn voor jezelf is ook arelaxt.
(Bijv., de biologische pesto is vegan, evenals de fairtrade curry. Paprikachips dan weer bijna nooit! Hoe meer je van dit soort dingen weet, hoe makkelijker.)

missPanda zei:
Ik kan me niet voorstellen dat een veganist een teek of parasiet-worm als gelijkwaardig aan de mens ziet. En bv plankton?

Verder ben ik erg benieuwd naar de ontwikkeling van kweekvlees. Dat is vlees dat in een lab wordt gekweekt uit stamcellen. Er hoeft dus geen enkel dier voor gefokt of gedood te worden. Zouden veganisten en vegetariërs dat wel eten?
Klik om te vergroten...
Je kunt er denk ik echt niet onderuit dat je af en toe een vlieg plet of zo :P Ik zou gefokt vlees wel eten, hoor!

Yaizer zei:
Waarom doet men dan zo raar over honden? Ik zie er echt geen verschil in. Als je koeien-vlees eet moet je ook de ander respecteren dat hij of zij een hond eet.
Klik om te vergroten...
Ah man, daar erger ik me ook altijd zo aan! Een collega van me zei laatst dat ze de ene dieren nu eenmaal knuffelbaarder vond dan andere dieren.. Ik moest echt op mijn tong bijten omdat ik anders een beetje te boos zou reageren zo random tijdens de lunch.

Leuke discussie trouwens hierboven! Om een positieve noot erin te gooien: ik had vanavond een plantaardige eiwitshake na het hardlopen met chocoladesmaak en ik had er bevroren banaan en aardbeien in gedaan en cacao, en het was echt goddelijk. Net een chocolademilkshake MAAR DAN zonder suiker EN goed voor mijn spieren. Ik zeg je is fissa. Je hebt echt geen vlees nodig. Nu ga ik slapen. Doeg.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#15
ZERO- zei:
Maar het lijkt me nog altijd beter om in stappen vega of vegan te worden dan in 1 klap. Je moet er wel een beetje wegwijs in worden en extreem streng zijn voor jezelf is ook arelaxt.
Klik om te vergroten...
Ja, ben ik het heel erg mee eens. Het is al erg goed als mensen erover nadenken en dat soort afwegingen maken op weg naar een ethischer dieet. Dat het allemaal niet in één keer gaat is zeker oké. Laat je dan ook niet ontmoedigen door de verdwaalde vegan die daar op- en aanmerkingen over heeft, dat is iemand die totaal niet snapt wat er voor nodig is om gedrag te veranderen. Er zullen absoluut mensen zijn die in één keer 180 graden kunnen draaien, die ken ik ook wel. Maar een hoop mensen zullen problemen krijgen met hun voeding en de intake van voldoende voedingsstoffen. Alles op zijn tijd dus. Ook flexitariers (zo heten ze, dacht ik?) of mensen die überhaupt gewoon minderen met de consumptie van vlees- en zuivelwaren dragen al erg bij.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Elpee zei:
Ga vooral door met op alle slakken zout leggen.
Klik om te vergroten...

Not vegan.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Elpee zei:
Het dier wordt zolang wij mensen bestaan ingezet voor menselijke behoeften. Dierenlevens worden geofferd om mensenlevens te redden en dat is volledig toelaatbaar als dit de enige mogelijkheid is om medicijnen te produceren of behandelmethoden te testen. Dus ja, ze zijn ondergeschikt aan de mens.

Wellicht is het wat flauw van me om dit als argument aan te dragen, omdat we het over het consumeren van vlees hebben. Maar ook hier vind ik dat je het kan rechtvaardigen. Als je bijvoorbeeld een sporter bent komt een regelmatig stukje vlees zeer van pas ten behoeve van je lichaam. Kan me tegelijkertijd voorstellen dat dit voor jou redelijk egocentrisch overkomt.

Ik vind je zeker niet kortzichtig, eerder ruimdenkend; ik heb wel respect voor je idealen.
Klik om te vergroten...

Deze opmerking maakt me een beetje "boos". Wat maakt een dier ondergeschikt tegenover ons?
We zouden beter geen medicijnen moeten kunnen maken, of er zou een ziekte moeten komen die we niet kunnen oplossen tot er 70% van de mensheid is afgestorven.

Overbevolking is zelfs een groter probleem dan een simpel stukje vlees eten. Geen vlees eten ten goede van de maatschappij zou niet eens moeten hoeven. Wij als de mens zijnde hebben ons helaas zo ontwikkeld dat niks ons kan aanpakken behalve ziekten die we niet kunnen oplossen. De mensheid blijft maar groeien en op vandaag de dag verricht die overbevolking al een hele serie aan problemen. Over 500 jaar moeten de mensen op mars gaan wonen willen we nog wat ruimte overhouden. De zee zal langzaam aan de hand telkens meer dichtgegooid moeten worden.


Wij zijn niet meer en niet minder waard dan alle andere dingen die bestaan.


edit: Excuses dat ik niet meteen op alles ga reageren, heb hier niet veel tijd voor.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#18
ZERO- zei:
Zeg vegans, hoe doen jullie het in restaurants? Ik ga nu elke keer voor het gerecht waarop ik het minst kans heb op iets dierlijks erin. Maar is het in sommige restaurants niet heel onmogelijk om iets zonder dierlijke producten te regelen?
Klik om te vergroten...

Ben geen vegan. Maar zou je niet gewoon bij bepaalde gerechten kunnen vragen of het zonder vlees is? Of dat ze het zonder vlees willen serveren.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vegan is natuurlijk niet alleen zonder vlees, maar geen enkel dierlijk product, dus ook geen kaas, melkproducten zoals room en boter, eieren, etc. Dat maakt het soms wat lastiger om ter plekke dat te regelen, want dan houd je vaak alleen een losse aubergine over ofzo haha. Je kunt het beste vooraf bellen om te vragen of het mogelijk is er veganistisch te eten, en daarbij duidelijk uitleggen wat je wel of niet eet. Soms vinden koks het alleen maar leuk als ze eens een uitdaging 'buiten de kaart om' hebben :wink: Alleen is dat ter plekke zonder voorbereiding soms wat moeilijker. Wij gaan vaak naar restaurants waarvan we weten dat ze vegan gerechten hebben, dus speciale vega(n) restaurants of iets Indisch of Nepalees bijvoorbeeld.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Nou ik eet inmiddels wel helemaal vegan hoor jongons. :handok: Wat een eitje als je eraan gewend bent.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."