Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
131 weergaven
18-5-2026
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het laatste woord is stilte, je zou het bijna vergeten!

Ik ben blij met een ieder die bewust om gaat met zijn of haar invloed op het klimaat. Of dat nu de veganist is die snapt dat soja bonen ook een belasting zijn via massa productie of de vlees eter die zijn vlees af en toe laat staan.
De boer die koeien laat grazen op gras dat geschikt is voor weide vogels.
De consument die de plastic tas in de supermarkt lekker laat liggen en zijn appels los meeneemt.

Geef de ander een beetje ruimte, maar vooral, geef de toekomst ruimte!
g
gebruiker292744Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Zolang je maar regelmatig bloed laat prikken zou het oké moeten zijn. Had een keer op het nieuws akelige beelden gezien van baby's die niet voldoende vitamine B12 naar binnen kregen omdat hun ouders zo stom waren om hier nooit iets over op te zoeken. Door alleen zulke artikelen naar buiten te brengen zetten ze veganisme zeker in een slecht daglicht. Doe mij maar vegetarisch wanneer ik op mezelf woon, daarna denk ik misschien nog eens na om veganistisch te worden.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Casaan zei:
Bladiebla
Klik om te vergroten...
Ik ben het natuurlijk helemaal eens met deze blijde boodschap, maar de overbelasting van soja komt voornamelijk doordat het naar veevoer gaat voor melk en vlees. Even detail.

Maar ieder doet z'n ding. En daar staat ook aan gelijk dat je niet ALLES goed kunt doen. Als iedereen maar een beetje doet.
Z
ZonnetjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mensen moeten zelf weten hoe ze willen leven.
Vraag me wel af of het duurder is of goedkoper om veganistisch te leven.
Ben zelf wel een voorstander van minder vlees per dag eten max 100gr.
Eieren en melk zie ik geen problemen mee mits de dieren fatsoenlijk worden behandeld. Al is dat natuurlijk subjectief.
Helaas heb ik ook een liefde voor BBQen wat daar natuurlijk haaks opstaat .
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zonnetje zei:
Mensen moeten zelf weten hoe ze willen leven.
Vraag me wel af of het duurder is of goedkoper om veganistisch te leven.
Ben zelf wel een voorstander van minder vlees per dag eten max 100gr.
Eieren en melk zie ik geen problemen mee mits de dieren fatsoenlijk worden behandeld. Al is dat natuurlijk subjectief.
Helaas heb ik ook een liefde voor BBQen wat daar natuurlijk haaks opstaat .
Klik om te vergroten...
Ik heb altijd moeite met het 'Mensen moeten zelf weten hoe ze willen leven' argument. Dat argument gaat in mijn optiek namelijk alleen op als je er een ander niet mee schaadt en betrokkenen met je doen en laten instemmen. Dan kun je gerust over je partner heen plassen, of zonder voorraden door de Sahara wandelen.
Het argument verliest naar mijn mening al z'n logica als het een ander wel schaadt. Als je, bijvoorbeeld, met een Canada Goose jas rondloopt, dan beslis je daarmee ook over het leven van de coyote die voor zijn vacht wordt gedood.

"Wild coyotes are caught in steel leg clamps, head-crushing traps, body-gripping traps, or neck snares. Often, their mothers are desperate to get back to their starving pups. Once caught, these animals can spend days suffering. Some - especially the mothers - even attempt to chew off their own limbs to escape. Their slow deaths can be the result of blood loss, shock, dehydration, frostbite, gangrene, or attacks by predators. If none of these kills the coyotes, trappers will shoot, strangle, stomp on, or bludgeon them to death. And it’s not just coyotes who are caught: Dogs, cats, birds, and other animals are also crippled or killed by traps."
(Bron: Peta)

Dieren worden gebruikt als producten die geld op moeten leveren, zo simpel is het. Of het nou de bont-, de vlees- of de zuivelindustrie betreft, dat gaat met leed gepaard. Het ene dier wordt iets beter behandeld dan de ander, maar veel controle heb je daar niet over, hoe overtuigend de labels op producten over bewegingsvrijheid en kwalitatief leven ook zijn.

Ik krijg altijd de indruk dat dit argument gebruikt wordt om de eigen levensstijl te beschermen, of om ongemakkelijke confrontaties uit de weg te gaan. Wat dat laatste punt betreft vind ik het natuurlijk ook makkelijker om dit uit te typen dan in een één op één gesprek te zeggen, dus enige sympathie kan ik er wel voor opbrengen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zonnetje zei:
Uiteraard bedoel ik het binnen de grenzen van de wet. En ook dingen die wel mogen, kunnen alsnog consequenties hebben alleen misschien niet direct.

Die labels geven bepaalde minimale voorwaarden aan en daar kun je dan vanuit gaan. Of het genoeg is, is een ander verhaal.

Bedoelde het niet om mijn eigen levensstijl te beschermen en discussieer zelf liever 1 op 1 dan via tekst.

Dacht altijd: Wat als iedereen zijn eigen vlees eerst om het leven moet brengen. Denk dat er dan een stuk minder vlees zou worden geconsumeerd.
Klik om te vergroten...
Ik ben van mening dat er binnen elke samenleving wetgevingen zijn die verwerpelijk zijn en dat de ethische kwestie achter een wetgeving veel belangrijker is dan het feit of het strafbaar of wettelijk toegestaan is. Veel forumleden hier vinden, bijvoorbeeld, 'the war on drugs' onzin en zijn bereid de wet te breken om voor de vrijheid van zichzelf en anderen op te komen. Het is een slippery slope, maar daar stat ik wel achter.

Die labels representeren in werkelijkheid vaak niet wat ze aangeven, zoals de minimale ruimte die dieren wordt geboden. Je kunt er vanuit gaan dat het klopt, maar dan zal je geregeld in de luren worden gelegd.

Ik geloof dat het in jouw geval geen verdedigingsmechanisme was en begrijp dat je dit geen productieve manier van discussieren vindt. Aan de andere kant is dat het hele doel van de thread, dus hopelijk neem je me niet kwalijk dat ik je toch tot een discussie verleid.

Als iedereen zijn eigen vlees zou produceren, dan zou er niet aan de huidige vraag voldaan kunnen worden. Het slachtingsproces zou te traag verlopen en er zou te ineffectief gebruik gemaakt worden van landoppervlak. Ook het feit dat je dan zelf het dier zou moeten slachten zou de productie vermoedelijk erg terugdringen. Ik denk dus dat je gelijk hebt.

Albedo zei:
Populaire veganiste valt van haar voetstuk nadat ze betrapt werd met bord vis;

https://www.destentor.nl/koken-en-e...imJjcwu_nfu4rbWVBaxu9ev4QCvJt1fqI89SscYBpIos8
Klik om te vergroten...
Ik begrijp, net als Mindless, ook wel dat de druk op een gegeven moment toeneemt om een bepaald beeld van jezelf in stand te houden wanneer meer dan een miljoen mensen volgen wat je doet. Toch is dit echt niet handig. Eerlijkheid duurt het langst en enkel door eerlijk te zijn kun je serieus genomen worden. Ik weet niet hoe idealistisch ze in is gesteld, maar dit helpt hoe dan ook niet mee.

Het is ook niet erg verrassend dat ze gestopt is als ze voor perioden van 25 dagen vrijwel alleen maar op water leefde en zich grotendeels of alleen maar op de consumptie van rauwe groenten focuste. Dan ga je vanzelfsprekend te weinig aan belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen. Het veganistisch dieet is al redelijk restricted in westerse samenlevingen. Het lijkt me onverstandig om ook nog een groot segment niet-dierlijke voedselbronnen te schrappen.

Mindless zei:
Ik word wel een beetje moe van de onophoudelijke strijd betreft veganisme. Het is duidelijk geen kwestie van absoluten. Het is iets dat beter per individu en per moment bekeken kan worden. Doen we dat niet, dan maken we keuzes die misschien goed zijn voor het geweten of om ergens bij te horen (zij het de club van vegans of vleeseters), maar aan de andere kant niet goed voor de gezondheid. Jammer dat het weer voornamelijk iets wordt waarin mensen gelijk willen krijgen...
Klik om te vergroten...
Zeker mee eens. Het is weer zo'n polariserende discussie geworden, net als het klimaatdebat. Het gaat voor pure idealisten helemaal niet meer om dichter bij de waarheid komen, maar om de ander de eigen waarheid op te dringen. De ene kant maakt de ander uit voor beul en moordenaar; de andere kant maakt de ander uit voor snowflake. De blinde idealist denkt dat veganisme een heilige graal voor de gezondheid is; naievelingen aan de andere kant denken dat het een ongezonde levenswijze is en staan niet open voor een tegengeluid. Erg frustrerend.
Z
ZonnetjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Uiteraard bedoel ik het binnen de grenzen van de wet. En ook dingen die wel mogen, kunnen alsnog consequenties hebben alleen misschien niet direct.

Die labels geven bepaalde minimale voorwaarden aan en daar kun je dan vanuit gaan. Of het genoeg is, is een ander verhaal.

Bedoelde het niet om mijn eigen levensstijl te beschermen en discussieer zelf liever 1 op 1 dan via tekst.

Dacht altijd: Wat als iedereen zijn eigen vlees eerst om het leven moet brengen. Denk dat er dan een stuk minder vlees zou worden geconsumeerd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Albedo zei:
Populaire veganiste valt van haar voetstuk nadat ze betrapt werd met bord vis;

https://www.destentor.nl/koken-en-e...imJjcwu_nfu4rbWVBaxu9ev4QCvJt1fqI89SscYBpIos8
Klik om te vergroten...
Ik kan wel begrijpen waarom ze het verzweeg. En uiteindelijk is je gezondheid toch het belangrijkste. Dat leer je soms pas als je het niet hebt.

Dit betekent trouwens niet dat veganisme per definitie ongezond is. Dat was het in haar geval en op dat moment. In mijn geval ben ik ook weer (gematigd) vlees gaan eten, omdat ik meer naar mijn lichaam ben gaan luisteren en ik toch gezonder/sterker ben nu op deze manier. Misschien komt er wel weer een periode dat mijn lichaam aangeeft slecht vlees te verdragen. Ik wil het mezelf niet aandoen om mezelf een label op te leggen en dan daar naar te moeten leven.

Ik word wel een beetje moe van de onophoudelijke strijd betreft veganisme. Het is duidelijk geen kwestie van absoluten. Het is iets dat beter per individu en per moment bekeken kan worden. Doen we dat niet, dan maken we keuzes die misschien goed zijn voor het geweten of om ergens bij te horen (zij het de club van vegans of vleeseters), maar aan de andere kant niet goed voor de gezondheid. Jammer dat het weer voornamelijk iets wordt waarin mensen gelijk willen krijgen...
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ganggang💯 zei:
Vegetarisch is ook geen vis eten toch?
Klik om te vergroten...
Dat wist ik dus persoonlijk ook niet , maar men ouders wrs wel..
Men vader eet dan ook al een hele poos geen vis meer..
Men moeder wel , ze eet wel enkel vis die men schoonvader en nonkels vers vangen en direct kuisen en invriezen.
Men vader is nu dus echt wel hellemaal vegan , ik geef hem nog een maand of 3/4 tot hij zichzelf terug op 90kg aan 6%bf wil zetten zoals elke zomer...
Dit gaat hem imo nooit lukken vegan.

Ik zou zelf graag ook vegetarisch worden , of eigelijk beter gezegd.
Ik zou liever gewoon vlees blijven eten , en zelf bvb een dier schieten waar ik heel het jaar van kan eten en nix verloren laat gaan.
Het orgaanvlees voor men hond ter aanvulling van haar dieet (ze krijgt rauwvoer , als in rauwe kippepoten en orgaanvlees voor vitamines en mineralen) dit is in samen spraak met de vet , men hond is allergisch aan het meeste eten/brokken en aan gluten.

Maar ondanks ik een overdreve dierenvriend ben zou ik nooit of te nimmer een dier kunnen schieten (Jaja ik weet het ik eetvze wel op...)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Als je dieren eet ben je imo geen dierenvriend :wink:

Gek toch dat dat idee heerst dat vegetariërs wel vis eten. Een vis is ook gewoon een dier..
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#11
ZERO- zei:
B12 moet je inderdaad bijslikken maar ik heb laatst onderzoek laten doen bij de huisarts en na 3 jaar vegan geen tekorten?
Klik om te vergroten...

Wat voor onderzoek? De standaard onderzoeken bij de huisarts zeggen niet veel. Toen ik een erg ongezonde levensstijl had, liet ik me uit voorzorg regelmatig testen. Alles was steeds goed tot mijn verrassing.

Vitamine B12 Werking en toepassing | Stichting Orthokennis

<p>Vitamine B12 is een essentiële voedingsstof en speelt een belangrijke rol bij onder meer DNA-synthese, cellulaire herstelprocessen, bloedaanmaak en hersenfunctie. Een verlaagde vitamine B12-status kan een breed scala aan gezondheidsklachten veroorzaken.</p>
www.orthokennis.nl www.orthokennis.nl
Het lichaam slaat ca. 2-5 mg op, vooral in de lever. De MMA spiegel zegt het meest als marker voor de status naast tHcy. In ca. 20% vd gevallen komt B12 gebrek door een deficient dieet, waaronder ook chronisch alcoholisme en ouderen. In een Duitse studie onder volwasssenen van middelbare leeftijd was de MMA spiegel bij 43% vd veganisten en bij 32% vd vegetariers verhoogd. Meerdere factoren kunnen hierbij een rol spelen, zoals malabsorptie en bepaalde ziektes.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#12
ZERO- zei:
Als je dieren eet ben je imo geen dierenvriend :wink:

Gek toch dat dat idee heerst dat vegetariërs wel vis eten. Een vis is ook gewoon een dier..
Klik om te vergroten...
Men hond heeft heupdysplasie categorie d , ik ga elke week 3 x zwemmen met een kinesist , wat een fortuin kost maar is nodig om genoeg spieren op te bouwen om de bol in de kom te houden.
2 gescheurde enkelbanden van elk 2300 euro per operatie.
Voedselallergie, dus mag geen brokken , ik kook elke dag 2 x een speciale maaltijd voor men hond.
Ik houd ontzettend veel van men hond , beetje kort door de bocht van je vind ik , je kent me niet eens.
Nog maar te zwijgen over de dieren die ik al in huis genomen heb, verzorgd en terug uitgezet.

Ieders mening natuurlijk , zal de jouwe ook maar respecteren.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#13
ZERO- zei:
Als je dieren eet ben je imo geen dierenvriend :wink:

Gek toch dat dat idee heerst dat vegetariërs wel vis eten. Een vis is ook gewoon een dier..
Klik om te vergroten...
Beetje vreemde reactie. Je kunt toch ook vegetariër zijn omwille van het milieu of van je eigen gezondheid? Niet iedere vegetariër vindt het principieel fout om een dier te doden om het op te eten.

En je eerste zin, dat is nu precies waardoor mensen een aversie tegenover vegetariërs ontwikkelen: als je vlees eet ben je een slechter mens dan ik want je geeft niks om dieren. Die morele verhevenheid lokt alleen maar afkeer op in plaats van dat het anderen overtuigt.

Ik heb alle respect voor mensen die uit overtuiging bepaalde voeding laten staan. De beweegredenen zijn meestal heel nobel. Maar als je op vleeseters neerkijkt gaat er volgens mij iets fout.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
verwondering zei:
Beetje vreemde reactie. Je kunt toch ook vegetariër zijn omwille van het milieu of van je eigen gezondheid? Niet iedere vegetariër vindt het principieel fout om een dier te doden om het op te eten.

En je eerste zin, dat is nu precies waardoor mensen een aversie tegenover vegetariërs ontwikkelen: als je vlees eet ben je een slechter mens dan ik want je geeft niks om dieren. Die morele verhevenheid lokt alleen maar afkeer op in plaats van dat het anderen overtuigt.

Ik heb alle respect voor mensen die uit overtuiging bepaalde voeding laten staan. De beweegredenen zijn meestal heel nobel. Maar als je op vleeseters neerkijkt gaat er volgens mij iets fout.
Klik om te vergroten...
Ik eet plantaardig, puur uit gezondheidsoverwegingen. Maar bewerkt vlees eten is simpelweg slecht voor het milieu, denk dat men daarover valt.

Wat mij betreft mag iedereen eten wat ie wil, zolang je maar gezond bent.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#15
ZERO- zei:
B12 moet je inderdaad bijslikken maar ik heb laatst onderzoek laten doen bij de huisarts en na 3 jaar vegan geen tekorten? En één voorbeeld zegt natuurlijk vrij weinig maar volgens mij moet je het ook gewoon echt per persoon bekijken. Bij alle dieten wel. Voor de één werkt het één, voor de ander werkt het ander. Maakt niks uit toch, als iemand zich er fijn bij voelt?



Klik om te vergroten...

Same bij ons, al langere tijd vega en sinds kort ook vegan voor merendeel... geen tekorten hier en neem niets bij 🙃
T
TweeChocoladeBiertjesLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben zelf in november begonnen met vrijwel alleen vegetarisch eten, voor het grootste deel uit milieu overwegingen (alhoewel de barre omstandigheden waarin veel van ons vlees geproduceerd wordt ook meetelt). Ik wil toch mijn voetdruk wat verminderen en veel minder vlees eten is in principe de makkelijkste manier. Moet zeggen dat de stap mij bijzonder is meegevallen. Het is natuurlijk jammer dat veel van de 'makkelijke' snacks afvallen, zoals een burgertje ofzo, maar eigenlijk is dat ook gedeeltelijk de reden dat ik vegetarisch ben gaan eten, dan dwing je jezelf ook gewoon tot bewuster nadenken over wat je gaat eten. De meeste vleesvervangers zijn eigenlijk ook best wel lekker Ik eet trouwens wel nog heel af en toe vlees, met name in restaurants of op vakantie, of als ik ergens ben waar ik mee moet eten maar waar geen alternatieven zonder vlees worden aangeboden die ik lust (ik vind champignons afschuwelijk bijvoorbeeld). Dan is het ten minste vaak ook écht lekker, zijn er overigens ook minder opties voor vleesvervangers, en dan vind ik het het ook wel waard.

Overigens vind ik veganistisch eten wel een stap teveel voor mijzelf. Wel prima van de mensen die dat doen natuurlijk :)
T
TweeChocoladeBiertjesLid
01-01-2024, 00:00
#17
ZERO- zei:
Als je dieren eet ben je imo geen dierenvriend :wink:

Gek toch dat dat idee heerst dat vegetariërs wel vis eten. Een vis is ook gewoon een dier..
Klik om te vergroten...

Ik vind het niet gek. Het lijkt mij op zijn minst duidelijk dat vissen toch een sterk minder bewustzijn hebben dan bijvoorbeeld koeien of varkens. Als iets niet bewust is van zijn eigen leven, kan het dan wel pijn ervaren? En is het dan wel onethisch om zoiets van zijn leven te ontnemen om zelf te kunnen eten? Ik vind persoonlijk van niet. In principe val je dan niet meer onder de noemer 'vegetarisch', maar dat val ik ook niet terwijl ik wel altijd aangeef dat ik 'vegetarisch' eet. Het is gewoon om een makkelijker begrip eraan te geven.

Als iemand zijn standpunt ten opzichte van minder/geen vlees eten + eventuele uitzonderingssituaties gewoon voor zichzelf goed uit kan leggen, dan maak ik er geen punt over :). Dan vind ik het gewoon mooi dat iemand zijn eigen idealen heeft en die op weet te volgen.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#18
TweeChocoladeBiertjes zei:
Ik vind het niet gek. Het lijkt mij op zijn minst duidelijk dat vissen toch een sterk minder bewustzijn hebben dan bijvoorbeeld koeien of varkens. Als iets niet bewust is van zijn eigen leven, kan het dan wel pijn ervaren? En is het dan wel onethisch om zoiets van zijn leven te ontnemen om zelf te kunnen eten? Ik vind persoonlijk van niet. In principe val je dan niet meer onder de noemer 'vegetarisch', maar dat val ik ook niet terwijl ik wel altijd aangeef dat ik 'vegetarisch' eet. Het is gewoon om een makkelijker begrip eraan te geven.

Als iemand zijn standpunt ten opzichte van minder/geen vlees eten + eventuele uitzonderingssituaties gewoon voor zichzelf goed uit kan leggen, dan maak ik er geen punt over :). Dan vind ik het gewoon mooi dat iemand zijn eigen idealen heeft en die op weet te volgen.
Klik om te vergroten...


ik vind sowieso dat edereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Zelf eet ik vega omdat het dierenleed me raakt en omdat ikme verantwoordelijk voel voor het zo goed mogelijk achterlaten van de aarde voor evt kinderen.
Maar het is volgens mij een misconceptie dat vissen geen pijn zouden ervaren. Snelste nieuws artikeltje wat ik in de trein even kan vinden is deze https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/0...egelijk-pijn-op-een-gelijkaardige-manier-als/
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mappie88 zei:
Maar het is volgens mij een misconceptie dat vissen geen pijn zouden ervaren.
Klik om te vergroten...
Dit! Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat vissen pijn, stress en angst waarnemen net zoals zoogdieren.

Met kweekvissen is het al helemaal verschrikkelijk gesteld. Er zijn vissen die zichzelf versterven uit ellende.

"De vissen leven in gesloten systemen. Dit zijn enorme tanks met een enorm aantal vissen. Er is nauwelijks ruimte om te zwemmen. Zo heeft een meerval van 1,25 kilo slechts drie liter water om zich in te bewegen. Dan zijn er nog ziektes, kannibalisme en stress. De sterfte onder kweekvissen is groot. tien tot twintig procent van de meervallen sterft vroegtijdig. Bij de paling loopt dit op tot vijftig procent.

De meeste vissen, zowel kweekvis als wilde vis, sterft op een afschuwelijke manier.

Zo sterven kweekvissen:
Verstikking: een doodstrijd van 35 minuten voor haringen tot ruim vier uur voor tongen en schollen.

Strippen en kaken: het levend en onverdoofd verwijderen van organen. Tijdens deze handeling reageren de vissen nog 25 tot 65 minuten op de prikkels. Uiteindelijk stikken ze.

Bevriezen: het op ijswater gooien van vissen. Ze spartelen hierna niet meer, maar zijn nog bij bewustzijn. De vissen sterven een langzame dood. Hoe lang dit duurt, hangt af van de temperatuur van het ijswater.

Zouten: palingen levend en onverdoofd in zout gooien. Het zout brandt de slijmlaag van de palingen weg. Vergelijkbaar met het toebrengen van brandwonden. Deze barbaarse methode is nog steeds toegestaan voor mensen die een klein aantal palingen wil doden."
www.wakkerdier.nl

Voer actie met Wakker Dier voor de kweekvissen

Een nieuwe vorm van vee-industrie is de viskwekerij. Vies zwemwater en onverdoofde slacht. Lees hier alles over de kweekvis.
www.wakkerdier.nl www.wakkerdier.nl
H
HannekeVLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mijn nu 14 jarige dochter heeft vorig jaar besloten vegetarisch te gaan eten. In eerste instantie dacht ik dat we wel zouden zien wanneer de fase voorbij zou gaan. Want ze was altijd dol op vlees. Maar ze doet het niet omdat ze het niet meer lekker vindt, maar omdat ze het zielig vindt voor de dieren. Ik kan niks anders dan respect hebben voor haar besluit. Het heeft binnen ons gezin wel een verandering gebracht. We gaan bewuster om bij de keuze van welk vlees we kopen, de hoeveelheid is verminderd en sommige vleesvervangers zijn nauwelijks van echt vlees te onderscheiden. Ons kerstdiner bestond altijd uit een grote kalkoen met de hele familie. Ik heb afgelopen jaar met haar een heerlijk vegetarisch menu samen samengesteld voor ons samen. Groot respect voor haar en de keuzes die zij zelf durft te maken. Ik ben heel trots op haar!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."