Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
109 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Niet zo streng tegen jezelf @Yaizer! Ik snap de gedachtengang volledig hoor, vegan is natuurlijk nóg beter voor de dieren en het milieu. Maar vegetarisch is ook al een hele goede stap in de juiste richting.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Biologisch eten is bullshit, je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat dat echt biologisch is. Het biologische vlees waarbij het écht biologisch én milieu vriendelijk is, is nog niet te verkrijgen in deze tijd. Dan moet er eerst enorm veel ego worden kwijt geraakt wat mensen hebben lol.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik lees dit terwijl ik 1 kilo spareribs naar binnen werk.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#4
8 Proven Reasons Why Vegan and Vegetarian Diets Easily Ruin Your Body

https://www.alexfergus.com/blog/8-p...ugG0PmvTDqIl8y-ryFBhbMPo70O3HwFRChP3_cAuP_Hok
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#5
@KropSla

Het filmpje lijkt mij helder; leed voor leed vervangen.

De schrijver van het artikel (8 proven reasons ...) ondersteunt zijn beweringen met 73 referenties. Ik geef toe dat ik die niet allemaal heb bekeken. Vervolgens kom jij met je eigen beweringen en ondersteunt deze met slechts 7 referenties en dan ook nog allemaal van vegan sites.

In de inleiding geeft de schrijver aan wat zijn bedoeling was met het artikel.

"This article is not written as an attack on vegan's or vegetarian's. I have good friends who choose to follow these particular diets.

Instead this article is meant to help clear the confusion around whether plant based diets are the best for our health or not.

The sad thing is that a lot of people have been misled into believing that vegan or vegetarian diets are optimal for their health and mental performance, while in reality this is far from the truth."

De woorden ‘best’ en ‘optimal’ lijken mij hierbij het belangrijkst. Dat een mens veel dingen kan eten en ook lekker vindt staat buiten kijf. Echter vele dingen die we als voedsel beschouwen is geen echte voeding. Het vult maar verder draagt het niks of nauwelijks bij. Het lichaam probeert er alsnog het beste van te maken, maar verliest hierbij onnodig veel energie en het gaat ten koste van vitaminen en mineralen die elders in het lichaam hard nodig zijn. Als deze niet voldoende worden aangevuld, worden lichaamsprocessen gestoord en zal het lichaam minder goed functioneren en langzamer herstellen. Na jaren kunnen de tekorten zo opgelopen zijn dat het functioneren (ernstig) is beperkt en het niet meer (voldoende) herstelt. Onze levensstijl en verwachtingen van ons lichaam worden dan teveel.

Bij mij is het uitgangspunt hetzelfde als van de schrijver, namelijk het verkrijgen van een optimale geestelijke en lichamelijke gezondheid via voeding en/of supplementen ter aanvulling. Voorkomen is beter dan genezen. Zeker wanneer herstellen moeizamer gaat met de jaren. Om dit te bereiken volg ik de leer van Weston A. Price. Hij was een tandarts/kaakchirurg en wilde het geheim weten achter een goede gezondheid. Daarvoor ging hij over de hele wereld op zoek naar geïsoleerde primitieve volkeren die volledig van inheemse voedingsmiddelen leefden. Zijn studies leverden onomstotelijk bewijs dat tandbederf hoofdzakelijk het gevolg is van voedingstekorten en dat diezelfde factoren die dat in de hand werken ook ziekte bevorderen. Dat kun je nalezen in zijn boek; Voeding en fysieke degeneratie. Hij hoopte zelfs dat een vegetarische levensstijl beter zou zijn, maar werd daarin teleurgesteld. Ik heb hier eerder 2x een artikel geplaatst van iemand die doorgaat op zijn leer en visie, maar daarop geen enkele reactie gekregen. Hier nogmaals de link; https://www.mikedonkers.com/plantaardige-en-vlezige-praatjes/

Ik kan me voorstellen dat jonge en vitale mensen zich niet snel zorgen maken om voedingstekorten. Zeker niet in Nederland. Bij klachten, kwalen en herstelproblemen zal iemand waarschijnlijk niet direct de link leggen met het voedsel wat hij eet. Een veganist of vegetariër gaat nog een stap verder hierbij want voor deze speelt ook nog een overtuiging een grote rol. Deze zal nog minder snel geneigd zijn en willen aanvaarden dat het iets met zijn voeding te maken heeft of eigenlijk het ontbreken van bepaalde voeding. Er zijn immers genoeg alternatieven beschikbaar denkt deze, toch? Wat dan met de verhalen van inmiddels (diehard) ex-veganisten die uiteindelijk zodanige klachten kregen dat ze genoodzaakt waren te stoppen daarmee en een eenvoudige en snelle oplossing daarvoor vonden, nl. het weer eten van dierlijke producten!

Ik las dat het bij de meeste veganisten ca. 5 jaar duurt voordat ze klachten krijgen. Er zijn er bij die het veel langer volhouden, maar hoe en in welke hoedanigheid hoor je meestal niks over. Een factor geluk speelt hierbij mede een rol naast genetica, stress, leefgewoontes, het soort werk, vervuiling, hoeveelheid suiker, etc. Het is niet precies te zeggen. Over voldoende middelen (geld) beschikken speelt hierbij ook een rol. Het is immers niet goedkoop, want veel van de veganistische voeding is erg bewerkt. Om het niet alleen lekker maar ook nog voedzaam te maken ondergaan bijv. sojabonen heel veel productiestappen. Voor oa supermarkten heel fijn, want dan kunnen ze er meer aan verdienen. Die hoor je dus ook niet klagen daarover. Een hoop mensen kunnen echter al nauwelijks rondkomen. De juiste kennis hebben en weten waar je betrouwbare informatie kan vinden is niet voor iedereen even makkelijk. Veel mensen doen die moeite niet en volgen blindelings wat anderen of organisaties hun vertellen.

De schrijver is na het artikel nog met een toevoeging gekomen in de vorm van een ‘open letter’. Hij probeerde toenadering te zoeken en een mogelijk alternatief te bieden in de vorm van “humaan vlees”. Helaas las ik in de opmerkingen dat ook dat niet genoeg was voor de ECHTE veganist. Voor hun is het doden van elk dier verkeerd, tenzij uit zelfverdediging of bij lijden zonder kans op herstel. Dat is een cruciaal punt. De eigen gezondheid speelt blijkbaar geen enkele rol als ze moeten kiezen tussen zichzelf of een dier. Ik vraag me af als dit gevoel zo diep zit of er dan nog een zinvolle discussie mogelijk is.

https://www.alexfergus.com/blog/an-open-letter-to-vegans

"Would you consider eating an animal that had lived a happy healthy life, and was killed instantly in a humane way?

And if so, would you keep eating this way if 1) it led to newfound health and vitality and 2) only one animal had to die every 12-24 months to feed you?"
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Zelf geen veganist, maar ik heb er groot respect voor. Ik ben wel flink minder vlees gaan eten en haal ook alleen nog maar biologisch vlees.

Ik zie in mijn omgeving iemand dagelijks gepest worden omdat hij veganist is. Een grapje moet eens kunnen, maar dit is gewoon kinderachtig. Blijkbaar hebben sommigen zo'n laag zelfbeeld dat ze zelfs iemand die bewust leeft en ook aan andere wezens denkt moeten aanvallen om zichzelf beter te voelen. Pathetic.

Wie weet ga ik zelf ook een keer helemaal over, maar ik heb er nog wat moeite mee.
Klik om te vergroten...

Ik snap echt niet waarom je iemand zou gaan pesten omdat die vegan is, überhaupt pesten.. maar dan gaan we een heel ander verhaal van 10 bladzijden in :P.

Ben wel eens benieuwd wat jij vind van het veganisme als je het op het spiritueel gebied bekijkt?

Ik ben overigens van mening dat het helemaal top is dat veel mensen vegan gaan tegenwoordig, ook al erger ik me ook een beetje aan die #OMGi'mSOhealthyBECAUSEi'mVEGAN posts. Achja kan niet iedereen leuk vinden :confused:mile:. Zelf zal ik nooit ophouden met vlees eten maar zal wel altijd biologische (het liefst lokaal gehaald) dierenproducten consumeren. Hier in Friesland heb ik gelukkig toegang tot dingen als biologische rauwe melktappen en dat soort dingen :grin:. Hiernaast zouden we allemaal wel eens met kleine regelmaat een dagje geen vlees kunnen gaan eten, alle kleine beetjes helpen.
P
PakTaxiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mudita zei:
Hiernaast zouden we allemaal wel eens met kleine regelmaat een dagje geen vlees kunnen gaan eten, alle kleine beetje helpen.
Klik om te vergroten...

doen we allemaal hier als we aan de drugs zitten, dus dat zit wel goed.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#8
PakTaxi zei:
doen we allemaal hier als we aan de drugs zitten, dus dat zit wel goed.
Klik om te vergroten...

Geweldig :laughing:.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mudita zei:
Ben wel eens benieuwd wat jij vind van het veganisme als je het op het spiritueel gebied bekijkt?
Klik om te vergroten...
Als ik spiritueel gezien op een hoge frequentie (hoog bewustzijn, veel energie, goed gevoel) zit, heb ik geen zin in vlees. En als ik geen vlees eet, kom ik makkelijker op een hoge frequentie.

Aan de andere kant:

Als ik spiritueel gezien op een lage frequentie (onbewust, weinig energie, slecht gevoel) zit, dan heb ik zin in vlees. En als ik dan vlees eet, kom ik moeilijker op een hoge frequentie.

Zo werkt het bij mij. Het is soms nog moeilijk om vlees te laten staan, omdat ik soms op een lage vibe zit. Ondanks dat ik weet dat vlees het moeilijker zal maken om uit die lage vibe te komen, eet ik het dan toch. Omdat het een snelle high geeft. Dit geldt ook voor alle andere voeding die niet echt goed voor me is, maar wel die snelle high geeft.

Het is achterlijk, ik weet het...

HardstyleGabber zei:
Maar ik ben ook van mening hoe meer veganisten/vegans des te meer vlees er word weg gegooid. (Heb in een supermarkt gewerkt en gebeurt veel) en vlees weg gooien is ook zonde, dan is het dier voor niks afgemaakt.
Klik om te vergroten...
Simpel vraag en aanbod. Als de vraag minder wordt, zal het aanbod daarop aangepast worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mudita zei:
Ben wel eens benieuwd wat jij vind van het veganisme als je het op het spiritueel gebied bekijkt?
Klik om te vergroten...
Als ik spiritueel gezien op een hoge frequentie (hoog bewustzijn, veel energie, goed gevoel) zit, heb ik geen zin in vlees. En als ik geen vlees eet, kom ik makkelijker op een hoge frequentie.

Aan de andere kant:

Als ik spiritueel gezien op een lage frequentie (onbewust, weinig energie, slecht gevoel) zit, dan heb ik zin in vlees. En als ik dan vlees eet, kom ik moeilijker op een hoge frequentie.

Zo werkt het bij mij. Het is soms nog moeilijk om vlees te laten staan, omdat ik soms op een lage vibe zit. Ondanks dat ik weet dat vlees het moeilijker zal maken om uit die lage vibe te komen, eet ik het dan toch. Omdat het een snelle high geeft. Dit geldt ook voor alle andere voeding die niet echt goed voor me is, maar wel die snelle high geeft.

Het is achterlijk, ik weet het...
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Als ik spiritueel gezien op een hoge frequentie (hoog bewustzijn, veel energie, goed gevoel) zit, heb ik geen zin in vlees. En als ik geen vlees eet, kom ik makkelijker op een hoge frequentie.

Aan de andere kant:

Als ik spiritueel gezien op een lage frequentie (onbewust, weinig energie, slecht gevoel) zit, dan heb ik zin in vlees. En als ik dan vlees eet, kom ik moeilijker op een hoge frequentie.

Zo werkt het bij mij. Het is soms nog moeilijk om vlees te laten staan, omdat ik soms op een lage vibe zit. Ondanks dat ik weet dat vlees het moeilijker zal maken om uit die lage vibe te komen, eet ik het dan toch. Omdat het een snelle high geeft. Dit geldt ook voor alle andere voeding die niet echt goed voor me is, maar wel die snelle high geeft.

Het is achterlijk, ik weet het...


Simpel vraag en aanbod. Als de vraag minder wordt, zal het aanbod daarop aangepast worden.
Klik om te vergroten...

Daar geef ik je zeker gelijk in!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Psychedelibee zei:
Kunnen ze scharrelen of is het vrije uitloop?
Klik om te vergroten...
In het geval van mijn opa helaas alleen scharrelen, maar ik probeerde een breder beeld te krijgen.

Narayani zei:
Helemaal top als meer mensen dat zouden doen. Op mijn werk gebruiken wij ook zoveel mogelijk de eieren van de kippen van de eigenaar (en veel bio producten) en die beestjes scharrelen regelmatig vrij rond zijn huis en tussen de bomen en keren ook keurig zelf weer terug naar hun ruime veldje en hokken. Als ik mijn eigen dieren zou (kunnen) houden zou ik ze overigens ook prima opeten omdat ik volledig in de hand heb hoe die beestjes het dan hebben. Ik ben niet tegen het eten van dieren maar wel tegen hoe het eraan toe gaat in de industrie en die wil ik niet steunen.
Klik om te vergroten...
Thanks, ik heb wel respect voor dat standpunt. :)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Fool zei:
In het geval van mijn opa helaas alleen scharrelen, maar ik probeerde een breder beeld te krijgen.

Thanks, ik heb wel respect voor dat standpunt. :confused:mile:
Klik om te vergroten...
Ik zou ook van zulke kippen wel eieren eten! Ik wil 'later' (als ik groot ben) ook wel zelf kippen als het kan. Maar ik weet dat sommige veganisten dan alsnog geen eieren eten, want als eieren niet worden bevrucht eten kippen ze normaal gesproken zelf op om sterker van te worden (of iets dergelijks). Dus verschilt een beetje per persoon. Net zoals dat sommige veganisten wel biologische honing eten (omdat bijen dreigen uit te sterven) en anderen weer niet.

Toen ik net vegetarisch was 'mocht' ik van mezelf wel vlees eten bijvoorbeeld in een restaurant als ik wist dat het van goed verzorgde dieren uit de buurt kwam, maar dan dacht ik weer iets van 'gevulde aubergine!!!!' of 'PADDESTOELENRISOTTO!!!!' en werd het alsnog een vegetarisch gerecht. :P #life
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zitten veel spellings fouten in en er missen soms woorden maar heb flot doorgeschreven.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#15
Psychedelibee zei:
Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil. Geen problemen met vegans dus zolang ze geen problemen hebben met mij. Verder vind ik er eigenlijk niet zoveel van. Waarom moeten we toch altijd maar wat vinden van een ander zijn levensstijl? Laat elkaar toch lekker...
Klik om te vergroten...
Ik zou dit aanpassen naar: "Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil, zolang hij of zij anderen hier niet mee schaadt". Persoonlijk ben ik van mening dat je hoort te leven op een manier die goed is voor jezelf, die goed is voor jouw directe omgeving en die uiteindelijk goed is voor de maatschappij. Dit kan je alleen doen door de waarheid te spreken en eerlijk en objectief te zijn richting jezelf. Als er straks over dertig jaar geen leven meer in de oceaan is - wat in principe gewoon is waar we op af stevenen door boven alles de huidige consumptie van vlees en zuivel - dan vraagt iedereen zich af hoe we het zo ver hebben laten komen. Het antwoord is dan: we hebben anderen altijd gewoon lekker laten doen wat zij wilden.

Ik denk echter dat veel mensen het probleem niet zien, omdat ze er niet zo mee bezig zijn en onvoldoende en opzettelijk foutief geïnformeerd zijn. Voor iemand die geïndoctrineerd is, lijkt het al heel snel op onnodige kritiek en bemoeienis.
De waarheid is dat de vlees- en zuivelindustrie boven alle andere industrieën over de hele wereld bijdraagt aan hongersnood, chronische ziekten, complete uitputting van oceanen, destructie van natuurgebieden, vreselijk dierenleed, etc. Er wordt van jongs af aan al ingepeperd dat het eten van vlees en drinken van zuivel doodnormaal is en nodig is voor je ontwikkeling en gezondheid. Deze producten bevatten zeker nodige voedingsstoffen, maar die kunnen ook uit plantaardige producten gehaald worden. Daarnaast bevatten ze ook veel schadelijke voedingsstoffen. Dieetgerelateerde ziektes zijn de grootste doodsoorzaak in westerse gebieden op het moment, maar deze industrieën blijven lobbyen en de overheid corrumperen om mensen de waarheid te onthouden over wat ze in hun lichaam stoppen. Net als de martelingen die plaatsvinden achter gesloten deuren en de wijze waarop dieren geslacht worden. We worden doodgegooid met propaganda van een lachende cartoon-ish koe die zijn melk laat afnemen of een Ben & Jerry's ijsbeker met je deelt. De waarheid is dat die koe niet lacht, maar blij is als ze uit haar lijden verlost wordt. De waarheid is ook dat melk niet 'goed voor elk is' en juist tot een tekort in calcium en een hogere kans op botbreuken en botziekten leidt. Ik ben zelf zeker niet uit op onmiddellijke gedragsverandering, maar wel op attitudeverandering. Ik kan me ergeren aan veganisten die anderen uit blinde woede lopen bashen en geen oog voor de bredere context hebben. Mensen moeten begrijpen wat er gaande is, maar als dat achtergehouden wordt en je geïndoctrineerd bent op jonge leeftijd, dan moet je eerst daar wat aan doen en dan pas kijken wie the message snapt en zijn gedrag aanpast.

HardstyleGabber zei:
Ik heb respect voor de vegans en veganisten. Zelf ben ik het niet en hou wel van een lekker stukje vlees.

Maar ik ben ook van mening hoe meer veganisten/vegans des te meer vlees er word weg gegooid. (Heb in een supermarkt gewerkt en gebeurt veel) en vlees weg gooien is ook zonde, dan is het dier voor niks afgemaakt.
Klik om te vergroten...
Als de vraag structureel afneemt, dan neemt de inkoop ook structureel af en dan neemt het dierenleed en de destructie van onze mooie aardbol ook structueel af.

Mudita zei:
Vegan "het eten van een plant-based dieet." geen vlees, eieren of melk.
Het is tegenwoordig helemaal in.

Zelf zou ik niet vegan gaan, maar ben wel van mening dat we allemaal biologisch vlees zouden moeten kopen aangezien de conventionele vlees industrie toch wel wat nare dingen teweeg brengt voor onze wereld.

Als we de gezondheidsreden er allemaal buiten laten, wat vind jij dan van deze levensstijl?
Klik om te vergroten...
Uit mijn tekst hierboven komt waarschijnlijk wel naar voren dat ik zelf veganistisch ben. Pakweg anderhalf jaar inmiddels. Ik praat dan ook van indoctrinatie omdat ik 24 jaar lang totaal niet bezig ben geweest met hetgeen ik hierboven heb geschreven. Op jonge leeftijd werd gezegd dat het er allemaal bijhoort, associaties met vreselijk leed en alles heb ik altijd ontlopen en ben ik nooit vanzelf tegengekomen. De afgelopen twee jaar heb ik me er meer in verdiept en wil ik absoluut op geen enkele manier meer bijdragen aan deze op propaganda terende moordmachine. Heinrich Himmler, fuhrer van de Schutzstaffel, heeft nota bene zijn ideeën voor de oplossing van het Joodse vraagstuk gehaald uit zijn werkzaamheden als kippenboer. Er is dan ook sprake van een holocaust die al decennialang gaande is voor miljarden dieren. Dat lijkt een stap te ver als je er niet mee bezig bent, maar de vergelijking misstaat niet. Om Holocaust overlevende Isaac Bashevis Singer te citeren: "What do they know - all these scholars, all these philosophers, all the leaders of the world - about such as you? They have convinced themselves that man, the worst transgressor of all the species, is the crown of creation. All other creatures were created merely to provide him with food, pelts, to be tormented, exterminated. In relation to them, all perople are Nazis; for the animals it is an eternal Treblinka."

Ik snap overigens wel enige ergernis die gericht wordt naar de hele veganistische beweging. Ik ben zelf geen fan van idealistische bewegingen, met name omdat er een soort bubbel wordt gecreëerd waarin iedereen elkaar alleen maar schouderklopjes geeft en elkaars biases bevestigd worden. Ik associeer me dan ook maar deels met deze beweging. Ik ben zelf uit Facebook groepen geflikkerd omdat ik een andere mening propageerde of hier en daar ergens een vraagteken bij zette. Dat vind ik het ergste wat er is; als je de mond wordt gesnoerd omdat je niet volledig achter het ideaalbeeld staat. Ik erger me ook aan veganisten die hun identiteit laten domineren door dat ene aspect. "Ik ben veganist." Nee, ik ben gewoon Sally Tessio en ik eet toevallig geheel plantaardig.

Hopelijk zet deze trend wel door. Menig lezer zal denk ik versteld staan hoeveel goeds het teweeg zal brengen. Daarvoor moet je het alleen niet door mensen hun strot heen duwen, ook al is het moeilijk te verkroppen dat er intussen nog zoveel leed en destructie wordt aangericht en zal worden aangericht.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Sally Tessio zei:
"Ik ben veganist." Nee, ik ben gewoon Sally Tessio en ik eet toevallig geheel plantaardig.
Klik om te vergroten...
Dat is denk ik een groot deel van het probleem. Voor veel mensen is het niet enkel ander gedrag aannemen, maar een andere identiteit aannemen. En je ziet het ook bij de mensen die wel vlees eten en hier hun identiteit uit halen. In plaats van dat ze het gewoon beschouwen voor wat het is: een keuze in wat je eet, wordt het gezien als wat ze daadwerkelijk zijn: een vleeseter. Voor velen zit er nog steeds een soort status aan vlees eten. Een echte man eet gewoon vlees, punt. Als je dat niet doet ben je een hippie, een mietje. Het is letterlijk holbewoner gedrag. Niet het vlees eten op zich, maar je willen bewijzen tegenover de groep, de meerderheid. Te onzeker om een individueel te zijn. En ja, dat gebeurd ook bij veganisten. Maar zij berokkenen tenminste geen leed bij dieren.

Zoals altijd is het weer een kwestie van bewustwording. Velen sluiten hun ogen voor dierenleed, zodat ze door kunnen gaan met wat ze gewend zijn. Ik ben daar zelf ook schuldig aan. Zoals denk ik de meeste mensen, kan ik maar moeilijk het leed van dieren zien. Maar ja, je eet al je hele leven vlees en in je omgeving is het zo gewoon. Niet dat ik het goed praat, zeker niet. Maar dit weegt toch mee in de beslissing om door te gaan of te stoppen, ook al is het een domme reden.

Hopelijk zet deze trend van minder vlees eten door inderdaad. Ik ga me er in ieder geval bewuster mee bezig houden.
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ben zoieso van mening dat ieder zijn eigen mening mag hebben en mag doen en laten wat diegene zelf wil.

Maar ik ben van mening dat vlees iets is wat we nodig hebben. Althans het is de "easy way" om aan bepaalde voedingsstoffen te komen. Het hoort bij "the circle of life".

Ik vraag veganisten en vegatariers altijd, dus een leeuw moet ook maar veganist worden? Waarop er meestal geantwoord word, nee dat is de natuur "zo zijn dieren". Maar mensen vergeten best vaak dat wij ook dieren zijn. En ondanks dat wij de aarde vormen naar hoe wij willen hoe de aarde er uitziet betekent dat niet dat we geen natuur zijn. Wij zijn net zo dier als die leeuw is die een rendier op brutere en pijnlijkere wijze dood dan wij een koe doden. Nu weet ik dat er veel dieren geen normaal leven krijgen als ze de vlees industrie in komen. Toch worden er steeds meer stappen ondernomen om dat te veranderen.

Ik vind vlees te lekker om op te geven en kies een lekker stuk vlees boven een lapje sla.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Dat is denk ik een groot deel van het probleem. Voor veel mensen is het niet enkel ander gedrag aannemen, maar een andere identiteit aannemen. En je ziet het ook bij de mensen die wel vlees eten en hier hun identiteit uit halen. In plaats van dat ze het gewoon beschouwen voor wat het is: een keuze in wat je eet, wordt het gezien als wat ze daadwerkelijk zijn: een vleeseter. Voor velen zit er nog steeds een soort status aan vlees eten. Een echte man eet gewoon vlees, punt. Als je dat niet doet ben je een hippie, een mietje. Het is letterlijk holbewoner gedrag. Niet het vlees eten op zich, maar je willen bewijzen tegenover de groep, de meerderheid. Te onzeker om een individueel te zijn. En ja, dat gebeurd ook bij veganisten. Maar zij berokkenen tenminste geen leed bij dieren.
Klik om te vergroten...
Ik ben het met je eens. We associëren nog heel veel met het bestaan van onze voorouders en wat zij deden om te overleven. De succesvolle man van tegenwoordig haalt een pre-styler, heat protector en regular wax door zijn haar voordat hij het styled met behulp van een keramische föhn en style brush. Ondertussen wil hij ook nog op enige wijze zijn mannelijkheid etaleren. Ik ken zat gozers die op zichzelf gaan wonen en alleen maar benadrukken dat ze 's avonds wel een flink stuk vlees moeten eten. Toen ik zelf vlees at werd ik ook weleens voor watje uitgemaakt als ik een bepaald stuk vlees te taai vond. Die associatie met mannelijkheid en onze voorouders is er nog steeds. Als je er objectief over nadenkt, dan slaat het eigenlijk nergens op. Rondom de IJstijd was er helemaal geen grond om op te verbouwen of knollen en vruchten te verzamelen. De gemiddelde holbewoner had echt geen zin om met een paar stamleden een mammoet te lijf te gaan. Maar als je verhongert omdat je verzaakt op jacht te gaan of doodvriest omdat je geen vacht hebt die je warm houdt, dan ga je vanzelf wel op stap. Vergelijk dat met de huidige samenleving en je kunt eigenlijk in elke winkel alles halen wat je zo snel kunt bedenken. Voor het vlees hoef je ook niks mannelijks meer te doen; het dier zelf van zijn leven beroven laat je aan iemand anders over en het vlees is al keurig gesneden in plastic gewikkeld. Ook het gebruiken van vachten van dieren vandaag de dag voor bontkragen en bontjassen is ontzettend onnodig en doodzielig. Veel knaagdieren worden levend gekookt en gevild, zodat hun vacht makkelijker van hun lijf gescheurd kan worden.

Mindless zei:
Zoals altijd is het weer een kwestie van bewustwording. Velen sluiten hun ogen voor dierenleed, zodat ze door kunnen gaan met wat ze gewend zijn. Ik ben daar zelf ook schuldig aan. Zoals denk ik de meeste mensen, kan ik maar moeilijk het leed van dieren zien. Maar ja, je eet al je hele leven vlees en in je omgeving is het zo gewoon. Niet dat ik het goed praat, zeker niet. Maar dit weegt toch mee in de beslissing om door te gaan of te stoppen, ook al is het een domme reden.

Hopelijk zet deze trend van minder vlees eten door inderdaad. Ik ga me er in ieder geval bewuster mee bezig houden.
Klik om te vergroten...
Ik heb me een tijdlang best intensief beziggehouden met het hele onderwerp. Daarna ben ik ermee gestopt omdat ik het niet kon aanzien en het me zeer verdrietig en pessimistisch maakte. Als je het ene moment ziet hoe een koe zonder narcose van zijn scrotum wordt ontdaan of een stalen pin ongecontroleerd door haar schedel krijgt geschoten en daarna half bij bewustzijn haar strot langzaamaan wordt opengesneden, dan wordt je heel erg somber als je iemand anders al smakkend een burger bij de McDonalds naar binnen ziet werken. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik me daar niet langer mee ga confronteren, maar mezelf voorgehouden dat als dat niet goed genoeg voor mijn ogen is dat het ook niet goed genoeg voor mijn maag is.
Wat jouw positie betreft, begrijp ik waar je vandaan komt en vind ik het goed dat je wel de dissonantie ervan inziet. Ik hoop zelf dat mensen zoals jij uiteindelijk naar hun hart luisteren. Het is wel al heel goed dat je ermee bezig zijn en minderen en bewuster consumeren helpt echt al een hele hoop. Zet gewoon in die richting door en schaaf steeds een beetje bij. Met name 'Cowspiracy: The Sustainability Secret', 'Forks over Knives' en 'Earthlings' zijn documentaires die wel handig zijn om te kijken als je er toch geïnteresseerd in bent. Die laatste is eigenlijk de enige waarin je echt wordt geconfronteerd met dierenleed, zeer gruwelijk. Als je dat echt niet wilt zien, dan kan je het bij de eerste twee houden. Ik sta niet 100% achter elke documentaire, maar ze geven over het algemeen een goed inzicht in de manipulatie die plaatsvindt en de mate waarin deze industrieën onze planeet en gezondheid kapotmaken.
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Sally Tessio zei:
Ik heb me een tijdlang best intensief beziggehouden met het hele onderwerp. Daarna ben ik ermee gestopt omdat ik het niet kon aanzien en het me zeer verdrietig en pessimistisch maakte. Als je het ene moment ziet hoe een koe zonder narcose van zijn scrotum wordt ontdaan of een stalen pin ongecontroleerd door haar schedel krijgt geschoten en daarna half bij bewustzijn haar strot langzaamaan wordt opengesneden, dan wordt je heel erg somber als je iemand anders al smakkend een burger bij de McDonalds naar binnen ziet werken. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik me daar niet langer mee ga confronteren, maar mezelf voorgehouden dat als dat niet goed genoeg voor mijn ogen is dat het ook niet goed genoeg voor mijn maag is.
Klik om te vergroten...

Word je ook somber als een leeuw een rendier pakt? Een leeuw zet de nagels in het achterste van de rendier en pakt zijn strot. Breekt de nek en beginnen met het eten van het rendier wanneer dat dier nog aan het spartelen is.

Zoals ik al zei zijn wij net zo "dier" als die leeuw en dat rendier.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Plants can use underground communication to find out when neighbors are stressed

https://phys.org/news/2018-05-underground-neighbors-stressed.html

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."