#1
Niet zo streng tegen jezelf @Yaizer! Ik snap de gedachtengang volledig hoor, vegan is natuurlijk nóg beter voor de dieren en het milieu. Maar vegetarisch is ook al een hele goede stap in de juiste richting.
Zelf geen veganist, maar ik heb er groot respect voor. Ik ben wel flink minder vlees gaan eten en haal ook alleen nog maar biologisch vlees.
Ik zie in mijn omgeving iemand dagelijks gepest worden omdat hij veganist is. Een grapje moet eens kunnen, maar dit is gewoon kinderachtig. Blijkbaar hebben sommigen zo'n laag zelfbeeld dat ze zelfs iemand die bewust leeft en ook aan andere wezens denkt moeten aanvallen om zichzelf beter te voelen. Pathetic.
Wie weet ga ik zelf ook een keer helemaal over, maar ik heb er nog wat moeite mee.
Hiernaast zouden we allemaal wel eens met kleine regelmaat een dagje geen vlees kunnen gaan eten, alle kleine beetje helpen.
doen we allemaal hier als we aan de drugs zitten, dus dat zit wel goed.
Als ik spiritueel gezien op een hoge frequentie (hoog bewustzijn, veel energie, goed gevoel) zit, heb ik geen zin in vlees. En als ik geen vlees eet, kom ik makkelijker op een hoge frequentie.Ben wel eens benieuwd wat jij vind van het veganisme als je het op het spiritueel gebied bekijkt?
Simpel vraag en aanbod. Als de vraag minder wordt, zal het aanbod daarop aangepast worden.Maar ik ben ook van mening hoe meer veganisten/vegans des te meer vlees er word weg gegooid. (Heb in een supermarkt gewerkt en gebeurt veel) en vlees weg gooien is ook zonde, dan is het dier voor niks afgemaakt.
Als ik spiritueel gezien op een hoge frequentie (hoog bewustzijn, veel energie, goed gevoel) zit, heb ik geen zin in vlees. En als ik geen vlees eet, kom ik makkelijker op een hoge frequentie.Ben wel eens benieuwd wat jij vind van het veganisme als je het op het spiritueel gebied bekijkt?
Als ik spiritueel gezien op een hoge frequentie (hoog bewustzijn, veel energie, goed gevoel) zit, heb ik geen zin in vlees. En als ik geen vlees eet, kom ik makkelijker op een hoge frequentie.
Aan de andere kant:
Als ik spiritueel gezien op een lage frequentie (onbewust, weinig energie, slecht gevoel) zit, dan heb ik zin in vlees. En als ik dan vlees eet, kom ik moeilijker op een hoge frequentie.
Zo werkt het bij mij. Het is soms nog moeilijk om vlees te laten staan, omdat ik soms op een lage vibe zit. Ondanks dat ik weet dat vlees het moeilijker zal maken om uit die lage vibe te komen, eet ik het dan toch. Omdat het een snelle high geeft. Dit geldt ook voor alle andere voeding die niet echt goed voor me is, maar wel die snelle high geeft.
Het is achterlijk, ik weet het...
Simpel vraag en aanbod. Als de vraag minder wordt, zal het aanbod daarop aangepast worden.
In het geval van mijn opa helaas alleen scharrelen, maar ik probeerde een breder beeld te krijgen.Kunnen ze scharrelen of is het vrije uitloop?
Thanks, ik heb wel respect voor dat standpunt.Helemaal top als meer mensen dat zouden doen. Op mijn werk gebruiken wij ook zoveel mogelijk de eieren van de kippen van de eigenaar (en veel bio producten) en die beestjes scharrelen regelmatig vrij rond zijn huis en tussen de bomen en keren ook keurig zelf weer terug naar hun ruime veldje en hokken. Als ik mijn eigen dieren zou (kunnen) houden zou ik ze overigens ook prima opeten omdat ik volledig in de hand heb hoe die beestjes het dan hebben. Ik ben niet tegen het eten van dieren maar wel tegen hoe het eraan toe gaat in de industrie en die wil ik niet steunen.
Ik zou ook van zulke kippen wel eieren eten! Ik wil 'later' (als ik groot ben) ook wel zelf kippen als het kan. Maar ik weet dat sommige veganisten dan alsnog geen eieren eten, want als eieren niet worden bevrucht eten kippen ze normaal gesproken zelf op om sterker van te worden (of iets dergelijks). Dus verschilt een beetje per persoon. Net zoals dat sommige veganisten wel biologische honing eten (omdat bijen dreigen uit te sterven) en anderen weer niet.In het geval van mijn opa helaas alleen scharrelen, maar ik probeerde een breder beeld te krijgen.
Thanks, ik heb wel respect voor dat standpunt.mile:
Ik zou dit aanpassen naar: "Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil, zolang hij of zij anderen hier niet mee schaadt". Persoonlijk ben ik van mening dat je hoort te leven op een manier die goed is voor jezelf, die goed is voor jouw directe omgeving en die uiteindelijk goed is voor de maatschappij. Dit kan je alleen doen door de waarheid te spreken en eerlijk en objectief te zijn richting jezelf. Als er straks over dertig jaar geen leven meer in de oceaan is - wat in principe gewoon is waar we op af stevenen door boven alles de huidige consumptie van vlees en zuivel - dan vraagt iedereen zich af hoe we het zo ver hebben laten komen. Het antwoord is dan: we hebben anderen altijd gewoon lekker laten doen wat zij wilden.Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil. Geen problemen met vegans dus zolang ze geen problemen hebben met mij. Verder vind ik er eigenlijk niet zoveel van. Waarom moeten we toch altijd maar wat vinden van een ander zijn levensstijl? Laat elkaar toch lekker...
Als de vraag structureel afneemt, dan neemt de inkoop ook structureel af en dan neemt het dierenleed en de destructie van onze mooie aardbol ook structueel af.Ik heb respect voor de vegans en veganisten. Zelf ben ik het niet en hou wel van een lekker stukje vlees.
Maar ik ben ook van mening hoe meer veganisten/vegans des te meer vlees er word weg gegooid. (Heb in een supermarkt gewerkt en gebeurt veel) en vlees weg gooien is ook zonde, dan is het dier voor niks afgemaakt.
Uit mijn tekst hierboven komt waarschijnlijk wel naar voren dat ik zelf veganistisch ben. Pakweg anderhalf jaar inmiddels. Ik praat dan ook van indoctrinatie omdat ik 24 jaar lang totaal niet bezig ben geweest met hetgeen ik hierboven heb geschreven. Op jonge leeftijd werd gezegd dat het er allemaal bijhoort, associaties met vreselijk leed en alles heb ik altijd ontlopen en ben ik nooit vanzelf tegengekomen. De afgelopen twee jaar heb ik me er meer in verdiept en wil ik absoluut op geen enkele manier meer bijdragen aan deze op propaganda terende moordmachine. Heinrich Himmler, fuhrer van de Schutzstaffel, heeft nota bene zijn ideeën voor de oplossing van het Joodse vraagstuk gehaald uit zijn werkzaamheden als kippenboer. Er is dan ook sprake van een holocaust die al decennialang gaande is voor miljarden dieren. Dat lijkt een stap te ver als je er niet mee bezig bent, maar de vergelijking misstaat niet. Om Holocaust overlevende Isaac Bashevis Singer te citeren: "What do they know - all these scholars, all these philosophers, all the leaders of the world - about such as you? They have convinced themselves that man, the worst transgressor of all the species, is the crown of creation. All other creatures were created merely to provide him with food, pelts, to be tormented, exterminated. In relation to them, all perople are Nazis; for the animals it is an eternal Treblinka."Vegan "het eten van een plant-based dieet." geen vlees, eieren of melk.
Het is tegenwoordig helemaal in.
Zelf zou ik niet vegan gaan, maar ben wel van mening dat we allemaal biologisch vlees zouden moeten kopen aangezien de conventionele vlees industrie toch wel wat nare dingen teweeg brengt voor onze wereld.
Als we de gezondheidsreden er allemaal buiten laten, wat vind jij dan van deze levensstijl?
Dat is denk ik een groot deel van het probleem. Voor veel mensen is het niet enkel ander gedrag aannemen, maar een andere identiteit aannemen. En je ziet het ook bij de mensen die wel vlees eten en hier hun identiteit uit halen. In plaats van dat ze het gewoon beschouwen voor wat het is: een keuze in wat je eet, wordt het gezien als wat ze daadwerkelijk zijn: een vleeseter. Voor velen zit er nog steeds een soort status aan vlees eten. Een echte man eet gewoon vlees, punt. Als je dat niet doet ben je een hippie, een mietje. Het is letterlijk holbewoner gedrag. Niet het vlees eten op zich, maar je willen bewijzen tegenover de groep, de meerderheid. Te onzeker om een individueel te zijn. En ja, dat gebeurd ook bij veganisten. Maar zij berokkenen tenminste geen leed bij dieren."Ik ben veganist." Nee, ik ben gewoon Sally Tessio en ik eet toevallig geheel plantaardig.
Ik ben het met je eens. We associëren nog heel veel met het bestaan van onze voorouders en wat zij deden om te overleven. De succesvolle man van tegenwoordig haalt een pre-styler, heat protector en regular wax door zijn haar voordat hij het styled met behulp van een keramische föhn en style brush. Ondertussen wil hij ook nog op enige wijze zijn mannelijkheid etaleren. Ik ken zat gozers die op zichzelf gaan wonen en alleen maar benadrukken dat ze 's avonds wel een flink stuk vlees moeten eten. Toen ik zelf vlees at werd ik ook weleens voor watje uitgemaakt als ik een bepaald stuk vlees te taai vond. Die associatie met mannelijkheid en onze voorouders is er nog steeds. Als je er objectief over nadenkt, dan slaat het eigenlijk nergens op. Rondom de IJstijd was er helemaal geen grond om op te verbouwen of knollen en vruchten te verzamelen. De gemiddelde holbewoner had echt geen zin om met een paar stamleden een mammoet te lijf te gaan. Maar als je verhongert omdat je verzaakt op jacht te gaan of doodvriest omdat je geen vacht hebt die je warm houdt, dan ga je vanzelf wel op stap. Vergelijk dat met de huidige samenleving en je kunt eigenlijk in elke winkel alles halen wat je zo snel kunt bedenken. Voor het vlees hoef je ook niks mannelijks meer te doen; het dier zelf van zijn leven beroven laat je aan iemand anders over en het vlees is al keurig gesneden in plastic gewikkeld. Ook het gebruiken van vachten van dieren vandaag de dag voor bontkragen en bontjassen is ontzettend onnodig en doodzielig. Veel knaagdieren worden levend gekookt en gevild, zodat hun vacht makkelijker van hun lijf gescheurd kan worden.Dat is denk ik een groot deel van het probleem. Voor veel mensen is het niet enkel ander gedrag aannemen, maar een andere identiteit aannemen. En je ziet het ook bij de mensen die wel vlees eten en hier hun identiteit uit halen. In plaats van dat ze het gewoon beschouwen voor wat het is: een keuze in wat je eet, wordt het gezien als wat ze daadwerkelijk zijn: een vleeseter. Voor velen zit er nog steeds een soort status aan vlees eten. Een echte man eet gewoon vlees, punt. Als je dat niet doet ben je een hippie, een mietje. Het is letterlijk holbewoner gedrag. Niet het vlees eten op zich, maar je willen bewijzen tegenover de groep, de meerderheid. Te onzeker om een individueel te zijn. En ja, dat gebeurd ook bij veganisten. Maar zij berokkenen tenminste geen leed bij dieren.
Ik heb me een tijdlang best intensief beziggehouden met het hele onderwerp. Daarna ben ik ermee gestopt omdat ik het niet kon aanzien en het me zeer verdrietig en pessimistisch maakte. Als je het ene moment ziet hoe een koe zonder narcose van zijn scrotum wordt ontdaan of een stalen pin ongecontroleerd door haar schedel krijgt geschoten en daarna half bij bewustzijn haar strot langzaamaan wordt opengesneden, dan wordt je heel erg somber als je iemand anders al smakkend een burger bij de McDonalds naar binnen ziet werken. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik me daar niet langer mee ga confronteren, maar mezelf voorgehouden dat als dat niet goed genoeg voor mijn ogen is dat het ook niet goed genoeg voor mijn maag is.Zoals altijd is het weer een kwestie van bewustwording. Velen sluiten hun ogen voor dierenleed, zodat ze door kunnen gaan met wat ze gewend zijn. Ik ben daar zelf ook schuldig aan. Zoals denk ik de meeste mensen, kan ik maar moeilijk het leed van dieren zien. Maar ja, je eet al je hele leven vlees en in je omgeving is het zo gewoon. Niet dat ik het goed praat, zeker niet. Maar dit weegt toch mee in de beslissing om door te gaan of te stoppen, ook al is het een domme reden.
Hopelijk zet deze trend van minder vlees eten door inderdaad. Ik ga me er in ieder geval bewuster mee bezig houden.
Ik heb me een tijdlang best intensief beziggehouden met het hele onderwerp. Daarna ben ik ermee gestopt omdat ik het niet kon aanzien en het me zeer verdrietig en pessimistisch maakte. Als je het ene moment ziet hoe een koe zonder narcose van zijn scrotum wordt ontdaan of een stalen pin ongecontroleerd door haar schedel krijgt geschoten en daarna half bij bewustzijn haar strot langzaamaan wordt opengesneden, dan wordt je heel erg somber als je iemand anders al smakkend een burger bij de McDonalds naar binnen ziet werken. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik me daar niet langer mee ga confronteren, maar mezelf voorgehouden dat als dat niet goed genoeg voor mijn ogen is dat het ook niet goed genoeg voor mijn maag is.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."