Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1e Kamer stemt in met kraakverbod

1e Kamer stemt in met kraakverbod

169 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
t
trippelhLid
01-01-2024, 00:00
#1
indd het is erdoor gedrukt dus nu zijn krakers ineens crimineel???
fuck off raar land hier en het wordt straks met de nieuwe regering nog vreemder .
Misschien toch emigreren
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#2
:(
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#3
Krakers krijgen ze er echt niet uit. Dit gaat alleen maar geld kosten.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#4
Stop ze in een huurhuis, waar er sowieso al tekort van zijn en ze nooit kunnen betalen.Dat helpt

Niet dus.
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik was toevallig in Breda en daar was zo'n groepje van 30 man aan het protesteren en ze hebben nog een woning gekraakt. Opzich aardige lui, maar de discussie met ze aangaan schiet niet op. Ze ontkennen de problemen die er soms mee gepaard gaan en doen alsof elke kraker de eigenaar van het pand een gunst doet.
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#6
-enkele 100.000en sociale huurwoningen erbij in nederland.
-Die woningen laten betalen door mensen met een hoog inkomen die sociaal huren meer te laten betalen.
-Leegstaande kantoorpanden ombouwen tot enkele 100.000en studentenkamers. (eventueel laten opkopen door woningbouwstichtingen, of gewoon leegstand verbieden en het ombouwen naar studentenkamers voordelig laten zijn in de belasting)

Daarna lijkt het kraakverbod mij prima.

En doordat er dan genoeg woningen zijn gaat de prijs in de particuliere sector ook wat omlaag. Afbouwen van de hypotheekrente kan tegelijk zorgen dat de waarde van het huis ook lager is, anders kan het natuurlijk niet voor minder verhuurt worden.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#7
Berbatov zei:
Ik was toevallig in Breda en daar was zo'n groepje van 30 man aan het protesteren en ze hebben nog een woning gekraakt. Opzich aardige lui, maar de discussie met ze aangaan schiet niet op. Ze ontkennen de problemen die er soms mee gepaard gaan en doen alsof elke kraker de eigenaar van het pand een gunst doet.
Klik om te vergroten...
Top. Jij moet in de politiek!
Z
Zazuu.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
We moeten allemaal zuinig aan doen en recyclen en de mensen die gebouwen en huizen recyclen zijn opeens crimineel.

Niks bijbouwen, laten we eerst die lege panden eens vullen, daar zijn er veel van, er zijn grote en sommige zijn best mooi.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#9
trippelh zei:
indd het is erdoor gedrukt dus nu zijn krakers ineens crimineel???
fuck off raar land hier en het wordt straks met de nieuwe regering nog vreemder .
Misschien toch emigreren
Klik om te vergroten...
Hoezo doorgedrukt? Dit is democratie.

Eindelijk gerechtigheid. Blijf met je takken van andermans spullen af en ga gewoon werken. Stelletje luie flikkers.
p
pascal828Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vraag me af wat er dan gebeurt met Anti-kraak. Zou dat gewoon doorgaan?
Als dat wel zo is, dan komt de woningnood echt nooit goed.

Willen ze nou duizenden panden gaan ontruimen? Zou het wel jammer vinden.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#11
tomz0r zei:
Sublimo zei:
Als de eigenaren van die panden er iets mee zouden doen, zou het hele probleem opgelost zijn.

Dat staat los van wie goed of wie fout is natuurlijk. Maar de eigenaren hebben de oplossing in hun handen, als ze er dan eens iets mee zouden doen...

Ik snap niet waarom men dan blijft bijbouwen ? Als er al zo veel leegstaat.

Ik kan mij natuurlijk ook gruwelijk vergissen met mijn conclusie, maar dat merk ik snel genoeg. :sunglasses:
Klik om te vergroten...

Ondernemers hebben niet verplicht een maatschappelijke functie. Hun doelstelling is om winst te maken en als een oud pand commercieel niet aantrekkelijk voor ze is dan is het hun goed recht om dat niet te gebruiken. Ondernemers valt dus niks kwalijk te nemen.

Ben het met je eens dat het wel een probleem is en de overheid moet een tax of iets dergelijks verzinnen waarbij leegstand ingeperkt wordt.
Klik om te vergroten...

Ik snap dat het bij die mensen om winst gaat. Dat gaat met veel dingen zo, geld is belangrijker voor die mensen...

Maar over wat voor panden gaat het dan eigenlijk ? Gewoon woonhuizen toch ?
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#12
tomz0r zei:
Ik geloof best (zoals ik al eerder schreef) dat er ook moralistische krakers zijn, die iets goeds met een oud bedrijfspand doen. Daar twijfel ik niet aan. Maar dat is echt maar een klein deel. Zeker niet de meerderheid. In Amsterdam alleen al zijn 300 kraakpanden.

Dat is echter geen reden om kraken legaal te houden. Genoeg idiote Polen en langharige werkschuwe blowers die mensen heel veel last bezorgen omdat ze goedkoop willen wonen. Zo'n gebruikersovereenkomst is nu ook nog mogelijk, als de eigenaar van het pand het er mee eens is. Dus niet dat zo'n werkschuwe doucheschuwe mafkees eerst je pand bezet, en dan zegt: Graag of helaas. Zo werkt het niet.

Even eerlijk. Geloof je er echt in dat kraken wereldverbeteren is? Of heb je ook wel door dat het stelen is?
Klik om te vergroten...

Ik geloof dat kraken een onderdeel van wereldverbetering is ja. Het is een manier om speculatie aan te pakken welke redelijk effectief werkt, mits het opgepikt wordt door de gemeente. Tot er iets vanuit een landelijk oogpunt gedaan wordt tegen de vele miljoenen vierkante meters leegstand. Tot dus ver is er geen andere effectieve manier bedacht om dit aan te pakken, en dat zal ook wel lang zo blijven.

Bovendien zie ik het kraken van een pand waar vervolgens goed, of iig beter, gebruik van wordt gemaakt niet als stelen, maar meer als breukleen. De definitie van stelen is nog altijd het zonder toestemming afpakken van iets wat van een ander is, dit is bij kraken niet het geval sinds de eigenaar niet veranderd en die hier bezwaar kan maken. Iets wat met stelen over het algemeen niet het geval is, als iets gestolen wordt ben je het over het algemeen kwijt en in theorie de eigenaar niet meer.

Zoals ik al in m'n vorige post al gezegd heb is die tax al lang aanwezig, alleen wordt deze nooit tot zelden toe gepast door de gemeentes. Een van de hoofdredenen is omdat 't bijna niet haalbaar is voor een gemeente om de leegstand bij te houden, daar zouden zoals het nu staat mensen op pad voor moeten gaan welke veel geld zou kosten, geld welke een gemeente niet heeft. Vooralsnog veranderd de antikraakwet niks, behalve het criminaliseren van kraken.
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#13
De betoging verliep rustig tot ze in een straat kwamen die de ME afsloot langs beide kanten zodat ze er niet uit konden. Vervolgens ondernam de ME actie vanuit het niets. Ziehier

http://www.youtube.com/watch?v=7n5JV5NV ... r_embedded

Daarna zijn er rellen uitgebroken en hoe de krakers zich hebben misdragen keur ik absoluut niet goed, na die aanval van de ME hebben ze wel degelijk vernielingen aangebracht. Ik snap het aan de ene kant wel, het gaat om hun dak om hun hoofd en jij moet maar slikken dat de ME gewoon op je mag timmeren en jij mag ze niet eens kietelen. Maar dat keurt het gedrag wat ze hebben vertoond niet goed.

Maar dit filmpje bewijst maar weer dat je de media niet altijd moet geloven die zo mooi roepen dat de krakers rellen begonnen. Duidelijk niet dus.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat zijn die youtube reacties toch onwetend, het is bijna zielig gewoon. Als of iedere kraker de hele dag op z'n gat zit en niets anders doet dan een zweetlucht verspreiden. Typische vooroordelen die door de regering in je hoofd worden gestampt zodat ze dit soort dingen kunnen doen.

Wat heb ik toch een hekel aan m'n wollige mede Nederlanders.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#15
vode zei:
De betoging verliep rustig tot ze in een straat kwamen die de ME afsloot langs beide kanten zodat ze er niet uit konden. Vervolgens ondernam de ME actie vanuit het niets. Ziehier

http://www.youtube.com/watch?v=7n5JV5NV ... r_embedded

Daarna zijn er rellen uitgebroken en hoe de krakers zich hebben misdragen keur ik absoluut niet goed, na die aanval van de ME hebben ze wel degelijk vernielingen aangebracht. Ik snap het aan de ene kant wel, het gaat om hun dak om hun hoofd en jij moet maar slikken dat de ME gewoon op je mag timmeren en jij mag ze niet eens kietelen. Maar dat keurt het gedrag wat ze hebben vertoond niet goed.

Maar dit filmpje bewijst maar weer dat je de media niet altijd moet geloven die zo mooi roepen dat de krakers rellen begonnen. Duidelijk niet dus.
Klik om te vergroten...

Dus jij gelooft dat de ME uit het niets gaat aanvallen. De ME is neutraal, in tegenstelling tot krakers en het enige wat ze moeten waarborgen is de openbare orde. Blijkbaar was de openbare orde in gevaar (doordat de krakers niet naar bevelen luisterden, waarschijnlijk) en waren ze wel genoodzaakt dat te doen.
De ME, die zich keihard inzet voor de veiligheid inzet, zwartmaken om vernielende krakers te beschermen vind ik wel heel ver gaan.

Mijn vraag is: Was je er bij? Heb je het meegemaakt? Ik geloof er niks van dat het zo is gelopen zoals jij hebt gezegd.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#16
kaasbaas zei:
Wat zijn die youtube reacties toch onwetend, het is bijna zielig gewoon. Als of iedere kraker de hele dag op z'n gat zit en niets anders doet dan een zweetlucht verspreiden. Typische vooroordelen die door de regering in je hoofd worden gestampt zodat ze dit soort dingen kunnen doen.
Klik om te vergroten...

Ja inderdaad, de regering hersenspoelt mensen behalve als je dreadlocks draagt.
Oh mijn god.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#17
TeKNoZem zei:
tomz0r zei:
Ik geloof best (zoals ik al eerder schreef) dat er ook moralistische krakers zijn, die iets goeds met een oud bedrijfspand doen. Daar twijfel ik niet aan. Maar dat is echt maar een klein deel. Zeker niet de meerderheid. In Amsterdam alleen al zijn 300 kraakpanden.

Dat is echter geen reden om kraken legaal te houden. Genoeg idiote Polen en langharige werkschuwe blowers die mensen heel veel last bezorgen omdat ze goedkoop willen wonen. Zo'n gebruikersovereenkomst is nu ook nog mogelijk, als de eigenaar van het pand het er mee eens is. Dus niet dat zo'n werkschuwe doucheschuwe mafkees eerst je pand bezet, en dan zegt: Graag of helaas. Zo werkt het niet.

Even eerlijk. Geloof je er echt in dat kraken wereldverbeteren is? Of heb je ook wel door dat het stelen is?
Klik om te vergroten...

Ik geloof dat kraken een onderdeel van wereldverbetering is ja. Het is een manier om speculatie aan te pakken welke redelijk effectief werkt, mits het opgepikt wordt door de gemeente. Tot er iets vanuit een landelijk oogpunt gedaan wordt tegen de vele miljoenen vierkante meters leegstand. Tot dus ver is er geen andere effectieve manier bedacht om dit aan te pakken, en dat zal ook wel lang zo blijven.

Bovendien zie ik het kraken van een pand waar vervolgens goed, of iig beter, gebruik van wordt gemaakt niet als stelen, maar meer als breukleen. De definitie van stelen is nog altijd het zonder toestemming afpakken van iets wat van een ander is, dit is bij kraken niet het geval sinds de eigenaar niet veranderd en die hier bezwaar kan maken. Iets wat met stelen over het algemeen niet het geval is, als iets gestolen wordt ben je het over het algemeen kwijt en in theorie de eigenaar niet meer.

Zoals ik al in m'n vorige post al gezegd heb is die tax al lang aanwezig, alleen wordt deze nooit tot zelden toe gepast door de gemeentes. Een van de hoofdredenen is omdat 't bijna niet haalbaar is voor een gemeente om de leegstand bij te houden, daar zouden zoals het nu staat mensen op pad voor moeten gaan welke veel geld zou kosten, geld welke een gemeente niet heeft. Vooralsnog veranderd de antikraakwet niks, behalve het criminaliseren van kraken.
Klik om te vergroten...

Er klopt natuurlijk niets van dat omdat een eigenaar bezwaar kan maken, hij toestemming geeft voor een kraak.
We zijn het er over eens dat die tax niks voorstelt, maar dat kan aangepakt worden natuurlijk.

Jij denkt blijkbaar dat elke kraker een moralist is en ziet al die Polen niet en ander tuig wat voor overlast zorgt en al die panden vernielt. Dat is het grootste deel hoor.
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#18
tomz0r zei:
Dus jij gelooft dat de ME uit het niets gaat aanvallen. De ME is neutraal, in tegenstelling tot krakers en het enige wat ze moeten waarborgen is de openbare orde. Blijkbaar was de openbare orde in gevaar (doordat de krakers niet naar bevelen luisterden, waarschijnlijk) en waren ze wel genoodzaakt dat te doen.
De ME, die zich keihard inzet voor de veiligheid inzet, zwartmaken om vernielende krakers te beschermen vind ik wel heel ver gaan.

Mijn vraag is: Was je er bij? Heb je het meegemaakt? Ik geloof er niks van dat het zo is gelopen zoals jij hebt gezegd.
Klik om te vergroten...

Ik geloof niet dat de ME neutraal is, al zouden ze dat willen. Er zijn veel meer gevallen van over de hele wereld waarbij ME/politie te snel actie onderneemt. Het zijn ook maar mensen.

Ik was er niet bij nee, vrienden wel. Die hebben me weten te vertellen dat voor de demonstranten werden ingesloten in die straat alles vredig ging. Zodra de ME er op in ging gingen de krakers ook los. Wat ik niet goedkeur, verre van. Probeer nou eens te lezen ipv er maar van te maken dat ik de ME bash.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#19
vode zei:
tomz0r zei:
Dus jij gelooft dat de ME uit het niets gaat aanvallen. De ME is neutraal, in tegenstelling tot krakers en het enige wat ze moeten waarborgen is de openbare orde. Blijkbaar was de openbare orde in gevaar (doordat de krakers niet naar bevelen luisterden, waarschijnlijk) en waren ze wel genoodzaakt dat te doen.
De ME, die zich keihard inzet voor de veiligheid inzet, zwartmaken om vernielende krakers te beschermen vind ik wel heel ver gaan.

Mijn vraag is: Was je er bij? Heb je het meegemaakt? Ik geloof er niks van dat het zo is gelopen zoals jij hebt gezegd.
Klik om te vergroten...

Ik geloof niet dat de ME neutraal is, al zouden ze dat willen. Er zijn veel meer gevallen van over de hele wereld waarbij ME/politie te snel actie onderneemt. Het zijn ook maar mensen.

Ik was er niet bij nee, vrienden wel. Die hebben me weten te vertellen dat voor de demonstranten werden ingesloten in die straat alles vredig ging. Zodra de ME er op in ging gingen de krakers ook los. Wat ik niet goedkeur, verre van. Probeer nou eens te lezen ipv er maar van te maken dat ik de ME bash.
Klik om te vergroten...

Omdat elke kraker op het nieuws zo'n complotverhaal zegt.
Maar als je naar zoiets kijkt (even in 10 seconden op youtube gevonden)

Dan is het duidelijk iets anders.
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja dus? Dat keur ik toch ook niet goed? Ik heb het over de afgelopen rel waar de ME wel is begonnen. Als dat filmpje niet genoeg is/oogetuigen die ik ken die naar de optocht gingen kijken en dus geen kraker-sympathisanten waren dan weet ik het ook niet. Als jij zo graag alleen maar krakers wilt bashen ipv redelijk doen, doe je ding als je daar gelukkig van word jochie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."