Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1e Kamer stemt in met kraakverbod

1e Kamer stemt in met kraakverbod

169 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#1
kanker christenen en rechtse varkens
t
trippelhLid
01-01-2024, 00:00
#2
indd het is erdoor gedrukt dus nu zijn krakers ineens crimineel???
fuck off raar land hier en het wordt straks met de nieuwe regering nog vreemder .
Misschien toch emigreren
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#3
:(
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#4
Krakers krijgen ze er echt niet uit. Dit gaat alleen maar geld kosten.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#5
Stop ze in een huurhuis, waar er sowieso al tekort van zijn en ze nooit kunnen betalen.Dat helpt

Niet dus.
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik was toevallig in Breda en daar was zo'n groepje van 30 man aan het protesteren en ze hebben nog een woning gekraakt. Opzich aardige lui, maar de discussie met ze aangaan schiet niet op. Ze ontkennen de problemen die er soms mee gepaard gaan en doen alsof elke kraker de eigenaar van het pand een gunst doet.
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#7
-enkele 100.000en sociale huurwoningen erbij in nederland.
-Die woningen laten betalen door mensen met een hoog inkomen die sociaal huren meer te laten betalen.
-Leegstaande kantoorpanden ombouwen tot enkele 100.000en studentenkamers. (eventueel laten opkopen door woningbouwstichtingen, of gewoon leegstand verbieden en het ombouwen naar studentenkamers voordelig laten zijn in de belasting)

Daarna lijkt het kraakverbod mij prima.

En doordat er dan genoeg woningen zijn gaat de prijs in de particuliere sector ook wat omlaag. Afbouwen van de hypotheekrente kan tegelijk zorgen dat de waarde van het huis ook lager is, anders kan het natuurlijk niet voor minder verhuurt worden.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#8
Berbatov zei:
Ik was toevallig in Breda en daar was zo'n groepje van 30 man aan het protesteren en ze hebben nog een woning gekraakt. Opzich aardige lui, maar de discussie met ze aangaan schiet niet op. Ze ontkennen de problemen die er soms mee gepaard gaan en doen alsof elke kraker de eigenaar van het pand een gunst doet.
Klik om te vergroten...
Top. Jij moet in de politiek!
Z
Zazuu.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
We moeten allemaal zuinig aan doen en recyclen en de mensen die gebouwen en huizen recyclen zijn opeens crimineel.

Niks bijbouwen, laten we eerst die lege panden eens vullen, daar zijn er veel van, er zijn grote en sommige zijn best mooi.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#10
trippelh zei:
indd het is erdoor gedrukt dus nu zijn krakers ineens crimineel???
fuck off raar land hier en het wordt straks met de nieuwe regering nog vreemder .
Misschien toch emigreren
Klik om te vergroten...
Hoezo doorgedrukt? Dit is democratie.

Eindelijk gerechtigheid. Blijf met je takken van andermans spullen af en ga gewoon werken. Stelletje luie flikkers.
p
pascal828Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik vraag me af wat er dan gebeurt met Anti-kraak. Zou dat gewoon doorgaan?
Als dat wel zo is, dan komt de woningnood echt nooit goed.

Willen ze nou duizenden panden gaan ontruimen? Zou het wel jammer vinden.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#12
deadlock zei:
trippelh zei:
indd het is erdoor gedrukt dus nu zijn krakers ineens crimineel???
fuck off raar land hier en het wordt straks met de nieuwe regering nog vreemder .
Misschien toch emigreren
Klik om te vergroten...
Hoezo doorgedrukt? Dit is democratie.

Eindelijk gerechtigheid. Blijf met je takken van andermans spullen af en ga gewoon werken. Stelletje luie flikkers.
Klik om te vergroten...
+ 1
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#13
deadlock zei:
Stelletje luie flikkers.
Klik om te vergroten...

Ik heb behoorlijk wat vrienden in de kraakscene en bijna allemaal hebben ze een baan, de meesten volgen ook nog een studie, en allemaal in hun vrije tijd ook nog bezig met sociale acties en/of vrijwilligerswerk (denk aan weggeefwinkels,gaarkeukens)

Dat jij een ander beeld hebt van een "ideale" maatschappij is helemaal aan jou natuurlijk.

Maar pleur alsjeblieft op met je kortzichtige vooroordelen.
O
OnderDeEikLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik denk dat antikraak zelf ook gaat kelderen, ik bedoel... Waar is dan de drijfveer om nog iets met je pand te doen?
Kortom, niet alleen krakers kunnen hierdoor geraakt worden. Kunnen zeg ik, het is natuurlijk maar de vraag hoe het allemaal uitpakt.

Niet dat antikraak nu de oplossing is (nouja, was eigenlijk dan he)... Zo zie je dus vaak zat grote panden waarin dan bijv. maar 2 mensen wonen ergens weggestopt in een hoekje.

En godverdomme, zo'n vieze generalisatie, wat heb je nog meer? Luizen? Pissen in hoekjes van de eigen kamer? Tuurlijk zijn er die geen reet doen, of het zelfs niet eens willen doen... Dat betekend echter nog niet dat iedereen de hele dag op zijn reet zit, zo'n idee is complete onzin.
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nathaniel zei:
deadlock zei:
Stelletje luie flikkers.
Klik om te vergroten...

Ik heb behoorlijk wat vrienden in de kraakscene en bijna allemaal hebben ze een baan, de meesten volgen ook nog een studie, en allemaal in hun vrije tijd ook nog bezig met sociale acties en/of vrijwilligerswerk (denk aan weggeefwinkels,gaarkeukens)

Dat jij een ander beeld hebt van een "ideale" maatschappij is helemaal aan jou natuurlijk.

Maar pleur alsjeblieft op met je kortzichtige vooroordelen.
Klik om te vergroten...

Die vriend van me. Ik ken iemand die... Het bekende verhaal. In veel situaties is het niet zo.
Leegstand moet aangepakt worden op een andere manier.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nathaniel zei:
deadlock zei:
Stelletje luie flikkers.
Klik om te vergroten...

Ik heb behoorlijk wat vrienden in de kraakscene en bijna allemaal hebben ze een baan, de meesten volgen ook nog een studie, en allemaal in hun vrije tijd ook nog bezig met sociale acties en/of vrijwilligerswerk (denk aan weggeefwinkels,gaarkeukens)
Klik om te vergroten...
Waarom dan stelen van anderen? Ga gewoon huren. Er is geen woningtekort maar ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Nogmaals: Luie flikkers.
e
edwin__Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Pakken van de mensen die het missen kunnen. Anders ga je wel anders met je bezit om. Het kraakverbod was nu niet de oplossing geweest, 44% van de jongeren onder de 26 zit met schulden, waarvan 30%hiervan meer dan 3000 euro.
De onderste lagen van onze samenleving worden in de crises hard geraakt..
WAAR MOETEN DEZE MENSEN GAAN WONEN?
Zonder kraak, geen anti kraak dus geen betaalbare huurwoningen meer over. Kraak en antikraak waren een sociale vangnet, zodoende wonen, of onder de brug.
Kraken heeft ook groots bijgedragen aan de Nederlandse cultuur. welliswaar is dit niet altijd zonder slag of stoot gegaan. Maar het wegsnijden van een belangrijk sociaal vangnet als kraken, vind ik helemaal van de zutten.
Als antikraak of leegstandbestrijding hoe je het wilt noemen, nou goed geregeld was.. Helemaal correct.. maar zowel antikraak als Leegstand bestrijding zijn in geen enkele gemeente goed geregeld.
Daarbij komt, dat gemeenten nu ineens zelf voor de kosten op moeten draaien.

Fuck het kraakverbod :angry:
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#18
deadlock zei:
Nathaniel zei:
deadlock zei:
Stelletje luie flikkers.
Klik om te vergroten...

Ik heb behoorlijk wat vrienden in de kraakscene en bijna allemaal hebben ze een baan, de meesten volgen ook nog een studie, en allemaal in hun vrije tijd ook nog bezig met sociale acties en/of vrijwilligerswerk (denk aan weggeefwinkels,gaarkeukens)
Klik om te vergroten...
Waarom dan stelen van anderen? Ga gewoon huren. Er is geen woningtekort maar ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Nogmaals: Luie flikkers.
Klik om te vergroten...

Je hebt ook nog mensen die niet in staat zijn om te werken. Of mensen die een keertje een rekening niet betaald hebben en daarom in het BKR staan en geen huis kunnen krijgen. Of mensen die het moreel onjuist vinden dat bedrijfspanden jarenlang leegstaan en zich daarom op hun manier inzetten voor een betere wereld. In sommige steden is het als starter tevens bijna onmogelijk om aan een huurhuis te komen door de lange wachtrijen. Er is geen sprake van een woningnood meer, dat ben ik met je eens, en het praktische aspect van kraken is daarom ook al voor een groot deel weg, maar het zijn niet altijd luie mensen die dat doen.

Helaas zijn er ook veel mensen die het pand helemaal verneuken en soms ook leegstaande woonhuizen kraken. Dit vind ik niet kunnen en dat moet sowieso aangepakt worden. Maar controle is onuitvoerbaar dus is een verbod de enige logische optie.
e
edwin__Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Elke gemeente is nu verplicht de leegstand zelf te bestrijden.Een kleine gemeente zoals waar ik gekraakt woon, is zelf niet in staat hier zorgvuldig mee om te gaan. Het zal goede aspecten kunnen hebben, voorzien in tijdelijke sociale woning betrekking. Maar ik ben bang dat slechts huizen in topgemeenten goed betrokken zullen worden. Er moet dan ook een goed alternatief komen om kleine gemeenten goed te informeren over de mogelijkheden die zij hierin hebben. Denkt u bijvoorbeeld aan het jongerenwerk, vluchtelingen opvang, crises opvang, sociale woning verhuur, jongeren woningen enz. enz. Dit alles kost gemeenten een hoop tijd om uit te dokteren wat ze ermee kunnen. Maar staat nog nergens op de agenda aangeschreven!
Beter had antikraak gestimuleerd kunnen worden, wat is anti-kraak in de toekomst nog zonder kraak? Hoeveel druk leg je nu nog op vastgoed eigenaren nu ze weten dat hun pand toch niet meer gekraakt kan worden?? Laat maar lekker links liggen denken ze dan! Met verpaupering en vandalisme als gevolg! Daar word je als overbuurvrouw ook niet blij mee. Sinds ik hier woon, hebben al 2 antikrakers hun eigen woonruimte gekregen. Effectief ruimtegebruik, dat is waar het uiteindelijk om draait.
O
OnderDeEikLid
01-01-2024, 00:00
#20
Update: dinsdag 1 jun 2010, 13:55

Kraken wordt verboden. De Eerste Kamer heeft ingestemd met het voorstel om kraken strafbaar te stellen.

Een meerderheid van CDA, VVD, ChristenUnie en SGP staat achter een initiatiefvoorstel, dat vorig jaar al door de Tweede Kamer werd aangenomen. Kern van de nieuwe wet is dat krakers een gevangenisstraf kunnen krijgen van maximaal één jaar.

Wie bij het kraken intimidatie of geweld gebruikt, kan maximaal twee jaar de cel in. De linkse partijen leverden scherpe kritiek op het voorstel.
Gecriminaliseerd

Senator Meulenbelt (SP) vond dat het wetsvoorstel "volstrekt onvoldoende was onderbouwd" en zei dat "duizenden mensen van de één op de andere dag gecriminaliseerd werden". Ze verwacht dat de leegstand verder zal toenemen.

VVD-senator Hofstra zei dat "kraken een onaanvaardbare aantasting is van eigendom" en maakte zich zorgen om een veel te lange gedoogperiode.

Waarschijnlijk treedt de nieuwe wet al op 1 oktober dit jaar in werking, maar volgens minister Hirsch Ballin kan dat ook eerder zijn.
Niet onmiddellijk ontruimen

Hirsch Ballin heet ook al eerder gezegd dat hij niet verwacht dat politie en Justitie onmiddellijk kraakpanden zullen ontruimen.

Met steun van de PVV haalde het kraakverbod vorig jaar in de Tweede Kamer een meerderheid, nadat de initiatiefnemers Ten Hoopen (CDA), Van der Burgt (VVD) en Slob (ChristenUnie) de maximale straf voor krakers verhoogden naar een jaar, in plaats van de voorgenomen vier maanden.
Huisvredebreuk

Ze verdubbelden tevens de straf voor huisvredebreuk naar een jaar. De straf voor kraken met intimidatie of geweld werd verdubbeld tot maximaal twee jaar. Wanneer krakers als groep opereren én geweld gebruiken, kan de celstraf volgens de indieners oplopen tot twee jaar en acht maanden.

Ook kunnen krakers worden aangehouden als ze niet op heterdaad zijn betrapt.

bron:
http://nos.nl/artikel/161304-kraken-def ... boden.html
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."