Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRutte I: pasjes in coffeeshops, alleen NL'ers.

Rutte I: pasjes in coffeeshops, alleen NL'ers.

47 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
Onder het Kabinet Rutte wordt het netwerk van landelijke coffeeshops binnenkort alleen nog toegankelijk met een speciaal pasje, dat alleen door 18+'ers met een Nederlands paspoort aangevraagd kan worden. Dat is één van de besluiten uit het regeer- en gedoogakkoord tussen CDA, VVD en PVV.

De aanpak van teelt, handel en im- en export wordt uitgebreid; de straffen zullen aanzienlijk worden opgekrikt. Ook wordt de regel dat coffeeshops niet in de buurt van scholen mogen liggen gehandhaafd en uitgebreid naar een cirkel van 350 meter om elke basis- of middelbare school.

Hoe het pasjessysteem in zijn werk gaat - of het een soort Bonuskaart zal worden waar aankopen mee worden geregistreerd of gewoon een toonkaart, of het landelijk zal zijn en in combinatie met een kopietje paspoort of plaatselijk per shop - is niet gestipuleerd en zal in de komende weken en maanden door de kersverse regering worden uitgedokterd.

Ook is vooralsnog onbekend of deze maatregel ook het internationaal drugstoerisme in voornamelijk Amsterdam en de grensgemeenten, dat de Nederlandse economie jaarlijks met miljarden spekt, zal afkappen, of dat op bepaalde plekken of verkooppunten ontheffingen kunnen gelden.
I
IrezzLid
Ik zie de illegale straatverkoop aan buitenlanders zo hard reizen dat Nederland z'n broek er geheel aan scheurt. Ook omdat minderjarigen dan makkelijker aan wiet raken, door meer dealers op straat. Is ook maar één mogelijke loop van zaken, maar ik vindt het grappig dat ze hoop rusten op financiële rust met zo'n systeem. En vergrootte straal rond scholen...
''Want stoners lopen vast geen 350 meter!''?
Nederland werd bekend voor drugs en vrijheid, nu is Sodom officiëel aan het sluiten it seems. veel geluk illegale verkopende straatdealers! Veel geluk met veeleisende Fransmannen :rolleyes:

Anderzijds, De nederlandse nationaliteit aannemen en Belgische behouden staat al lang op verlanlijstje :sunglasses: Prima zetje in de rug!
S
SublimoLid
Ik denk ook dat het alleen maar voor meer problemen gaat zorgen. Ik ben benieuwd hoe lang dit systeem het overleefd.
t
tomz0rLid
Goede beslissing!
F
FlameonLid
Dat worden meer wietplantages en meer straat en huisdealers weet ik bijna zeker.
En dat is niet positief.
Inderdaad de ondergang van de shops denk ik, dat zal over een paar jaar wel komen vrees ik
L
LauuLid
Je vergeet OMGAWD! in je signature Tomz0r
F
FlameonLid
Dat zal veel mensen te lastig worden .... met als gevolg: zwarte handel in wiet.
Dat weet ik heel zeker!
S
SublimoLid
Die zwarte handel komt er sowieso.

De overheid heeft dan een lijst met mensen die wiet kopen, veel mensen zullen niet op dat lijstje van de overheid willen staan...
t
tomz0rLid
Oops, dubbel
t
tomz0rLid
Flameon zei:
Dat zal veel mensen te lastig worden .... met als gevolg: zwarte handel in wiet.
Dat weet ik heel zeker!
Klik om te vergroten...

De handel in wiet is nu al voor een groot deel zwart bij coffeeshops. Alleen de verkoop is gedoogd, verder niks.
En verder zou de zwarte handel ook geen groot maatschappelijk probleem zijn, denk ik. Wat voor problemen levert dat nou op?
F
FlameonLid
Nee, buiten het feit dat mensen moeten gaan zoeken naar een zwarte dealer.
Daarbij denk ik dat dit het begin is van het einde van de legale shops!
t
tomz0rLid
Flameon zei:
Klik om te vergroten...

Maar gaan er echt problemen door ontstaan, denk je? De overheid had al bijna geen enkele vorm van controle op de verkoop, dat zal niet veel anders worden, vermoed ik.
H
HTIDLid
Ik hoop niet dat dit een landelijke database wordt zodat iedereen kan zien wat een faler ik ben :grin:
W
W.F.L.Lid
HTID zei:
Ik hoop niet dat dit een landelijke database wordt zodat iedereen kan zien wat een faler ik ben :grin:
Klik om te vergroten...

Overal op te vragen :grin:
T
TomaatLid
Pff dat vind ik nu eens echt zever. Ik ben Belg, en ik zou gewoon een week naar Amsterdam gaan om die sfeer op te snuiven, en natuurlijk horen coffeeshops daarbij. Dat zou dus willen zeggen dat ik als ervaren wiet-gebruiker in een coffeeshop geen haze meer kan kopen, maar 3 meter daarbuiten wel, illegaal dan... Zo werk je alle voordelen van een gedoogbeleid met coffeeshops compleet weg! Jullie gaan er jullie broek aan scheuren vrees ik...
D
DruppeltjeLid
voor elk probleem is een oplossing he!!

Wij mensen hebben niet voor nix een mond,
als als er iemand zonder ned.nat. wat wiet wilt hebben uit de shop, ken diegene gewoon iemand vragen (die wel zo'n coffieshoppasje)...
en het lijkt me onwaarschijnlijk dat een blower hierop "nee" zegt... wij helpen elkaar toch!!!!
C
Chris PontiusLid
Druppeltje zei:
en het lijkt me onwaarschijnlijk dat een blower hierop "nee" zegt... wij helpen elkaar toch!!!!
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:

Als er geld aan te verdienen valt misschien.
T
TomaatLid
Druppeltje zei:
voor elk probleem is een oplossing he!!

Wij mensen hebben niet voor nix een mond,
als als er iemand zonder ned.nat. wat wiet wilt hebben uit de shop, ken diegene gewoon iemand vragen (die wel zo'n coffieshoppasje)...
Klik om te vergroten...

Klopt, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn van een gedoogbeleid met coffeeshops à volonté?
k
kaasbaasLid
tomz0r zei:
Flameon zei:
Klik om te vergroten...

Maar gaan er echt problemen door ontstaan, denk je? De overheid had al bijna geen enkele vorm van controle op de verkoop, dat zal niet veel anders worden, vermoed ik.
Klik om te vergroten...

Vergelijk onze cijfers van criminaliteit bij cannabis handel met de cijfers van ieder ander land en dan zul je zien dat Nederland procentueel gezien veel minder criminaliteit heeft. Dus ja, het is alleen maar meer dan logisch om aan te nemen dat er meer criminaliteit en zwarte handel komt.
O
Oom KlaasLid
Buitenlanders moeten ook de mogelijkheid hebben om een pasje aan te vragen, anders kunnen ze dit systeem nooit invoeren want dan is het discriminatie lijkt me...niet dat het me veel uitmaakt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."