Ik ben benieuwd welke feesten, optredens en festivals de DF'ers hier het best bijgebleven zijn, en waarom.
Ik heb toch wel enkele optredens achter de rug waar ik nog steeds de adrenaline van voel opkomen als ik eraan terugdenk.
Het eerste concert waar ik ooit heen ging is nog altijd een dierbare herinnering, bijvoorbeeld.
Ik zou m'n god niet meer weten wanneer het was, maar het was Vital Remains, één der beste death metal bands die er zijn, en ook al was Glen Benton niet aanwezig, zijn vervanger wist het toch overtuigend te brengen. Ik weet niet of ik het als ik ze nu zou zien nog zo geweldig zou vinden, maar de herinnering blijft.
Maar het allerbeste optreden dat ik ooit heb mogen aanschouwen was toch wel Dillinger Escape Plan met daarna Meshuggah in 013 (en ik heb het nog een keertje kunnen overdoen afgelopen weekend in Nijmegen). Eerst de pure chaos van Dillinger Escape Plan (waar die mannen al niet inklimmen en springen tijdens het spelen), gevolgd door het kwaadaardige, trage doch opzwepende technische geweld van Meshuggah (8-snarige gitaren in F stemming, gecombineerd met de beste metal drummer die er lustig polyritme na polyritme uittimmert brengt een overweldigend geluid). En ookal hield Meshuggah het qua show rustig, het synchroon headbangen van de band, en Jens Kidman die de meest gestoorde bekken trekt deed de adrenaline naar mijn hoofd stijgen en headbangen als een malle, en om me heen hakken in de pit alsof m'n leven er vanaf hing.
Weer op een geheel andere noot vond ik OM en Bohren & der Club of Gore op Roadburn '09 op hun manier ook erg overweldigend.
Bohren & der Club of Gore ging voor een minimalistische show waarbij de hele zaal in totale duisternis gehuld was, en er enkel wat zwakke lampjes bij de muzikanten neergezet waren. Live speelden ze hun doom jazz nog trager dan op album, en het kille, holle geluid van de ook al tergend trage drums deed het haar in mijn nek overeind staan.
Tijdens OM was ik apestoned, en was ik lekker gaan zitten op de trap in 013 (en gelukkig deed iedereen dat daar ook, dus kon ik nog wat zien ook), en liet ik mij overweldigen door het atmosferische maar toch technische drumwerk, en de hymn-achtige bass melodieën van de band (de band bestaat overigens ook alleen uit een drummer en een bassist die zingt).
Welnu, wat zijn jullie ervaringen waar jullie nog steeds warm van worden bij de herinnering?
Olle