"Ik herken je verhaal ook! Ik heb vanaf mijn vroege tienertijd jarenlang speed gebruikt, hele dagen door, sliep 1 keer in de zoveel dagen. Ik ben rond mijn 20ste gestopt omdat ik zwanger was. Nu ben ik 28 en ik heb weleens flinke terugvallen gehad, maar nu ben ik redelijk stabiel daarmee.
Ik ben nog steeds bijna altijd vermoeid. Ze zeiden bij verslavingszorg tegen mij, dat je de dubbele tijd dat je hebt gebruikt, moet rekenen om er bovenop te komen. Zowel geestelijk als lichamelijk.
Ik heb nog steeds veel last van gespannen spieren, doordat je je in feite in je 'gebruikersjaren' een houding hebt aangeleerd, die spichtig en gespannen is. Die heb ik nou nog, ik ben nooit eens lekker losjes en relaxed in mijn lijf. En ik denk dat dat mijn vermoeidheid heel erg verklaart. Als je altijd al je spieren aanspant, ookal zit je gewoon op een stoel en doe je niks, dan word je toch moe. Ook als ik op bed lig en ga slapen, ben ik bijna nooit ontspannen en word ik met gebalde vuisten wakker. Dus niet uitgerust en klaar om de dag fris te beginnen.
Herken je hier misschien iets in?
En van piekeren word je ook lichamelijk moe.
Ik ben er wel voor weg geweest, toen is adhd geconstateerd, maar ik ben als klein kind nooit een wervelwind geweest, dus ik steek toch heel veel dingen op mijn speedjaren. Ook het functioneren in de maatschappij vind ik nog steeds moeilijk, op tijd uit bed komen, 's avonds er op tijd in.... Als ik een keer doorzak, duurt het dagen voor ik weer een beetje energie heb gekregen. Ik heb een abbonnement op de sportschool, maar vaak is er hier ook niet de energie om er naar toe te gaan, maar dat is iets waar je doorheen moet. Je zult zien, dat als je wél gaat, dat je het best kan! En daarna ben je tevreden, dan heb je iets met je tijd gedáán! Je kunt met sporten ook energie opdoen namelijk. Ik geloofde het eerst ook niet :P
Wat je met speed hebt, is dat je juist zoveel bruikbare energie opmaakt, die je opmaakt aan niks. Je hart klopt, je bloed suist door je lichaam en wat doe je voor leuks of nuttigs?? Niks. Niet iets dat je niet nuchter had kunnen doen. Die energie heb je allemaal verspeelt. Je maakt jezelf jaren ouder. Eigenlijk is het klotezooi.
Als ik nu gebruik, komen ook meteen, zoals ik hierboven al las, alle negatieve kanten naar boven en niet de kanten die ik héél vroeger tijdens de eerste momenten, zo leuk vond.
Als ik uitga en ga zuipen heb ik nog steeds standaard een gram op zak, omdat ik me anders omver zuip. Dan is een lijn toch wel lekker. Maar daar moet ik dan ook weer een week van bijkomen. Moe moe moe en vaag. Je wordt er niet beter op.
Nou, hou vol en bedenk dat als je weer gaat gebruiken, dat je je vermoeidheid alleen maar verder in stand houdt."