Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLiveblog: na ruim 30 jaar dagelijks cannabisgebruik dit eindelijk onder controle proberen te krijgen!

Liveblog: na ruim 30 jaar dagelijks cannabisgebruik dit eindelijk onder controle proberen te krijgen!

163 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is belangrijk om je af te vragen wat voor jou belangrijke triggers zijn om te gebruiken. Als je die triggers goed in beeld hebt dan kun je ook een plan maken wat je gaat doen op zulke momenten.

Voorbeelden van triggers:
-Moeilijk in slaap komen
-Stress en piekergedachten
-Verveling
-Rituelen met vrienden

Voor het slapen, de stress en piekergedachten kan het goed helpen om te mediteren. Ook kan een boek handige afleiding zijn die je helpt op een later moment in slaap te komen.

Voor verveling heb je een hobby nodig of andere bezigheidstherapie. Wat dat is, dat kan alleen jij bepalen aan de hand van wat je leuk vindt en wat bij je past.

Als je geconfronteerd wordt met vrienden met wie je standaard blowt, bedenk je dan van te voren hoe je gaat reageren als ze een joint aanbieden. Als je je antwoord al klaar hebt dan is het een stuk makkelijker om daarbij te blijven.

Als je trekt hebt in een joint, bedenk je dan dat die trek meestal na een paar minuten alweer voorbij is. Bedenk je in de tussentijd hoe fijn het is dat je niet meer hoeft te blowen! En zorg voor de nodige afleiding.

Hoe gedetailleerder jouw plannen zijn hoe je omgaat met triggers, des te groter de kans dat je gestopt blijft.

Bedenk je sowieso dat het stoppen met blowen steeds makkelijker wordt. De eerste tijd voelt het nog wat onwennig. Maar naarmate de tijd verstrijkt gaat niet-blowen steeds gewoner worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...9
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Oeff succes!

Denk dat het je gaat tegenvallen en meevallen tegelijkertijd. Het zin hebben en goedpraten van viel voor mij tegen, maar de positieve effecten op je dagelijks leven maken het toch meevallen vond ik.

Ik ben wel erg benieuwd of je een afkick zult ervaren. Vele die nogsteeds beweren dat wiet alleen mentaal verslavend is (ook lichaamelijk!!!)
Doctoren en onderzoekers komen steeds meer tot de conclusie dat dat echt niet alleen het geval is. Vele ervaren best heftige afkickverschijnselen, andere zelfs na 30 jaar geen enkele..

Sommige ervaren alleen een mentale afkick.

Ben je al een keer badend in het zweet wakker geworden? Dat alles echt kletsnat is?

Heb je het de heletijd koud? En dan opeens als het echt koud is heb je het warm?

Moodswings?

In iedergeval: geniet van de gratis speed de komende dagen (grapje hoor, maar zo voelt het als je een paar dagen niet rookt).

Heel veel succes! Ben benieuwd:grin:
A
AlbertospaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey hoe gaat ie nu?
Denk je dat je vanavond je dagelijkse jointje kan laten liggen? Of sla je vandaag over en ga je morgen weer verder?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Dag 2️⃣
Het was nogal een a-typische dag met bezoek aan mn moeder, een heel goede vriend die wat neussprays 25e-nboh voor me in elkaar had geknutseld en eenmaal thuis kreeg ik inspiratie van 2 goede vriendinnen om een binnenstebuiten trip te doen met eerst disso's en dan pas psychedelica. Toen ik weer beetje geland was was de vrijdag alweer voorbij maar mocht ik van mezelf toch een jointje roken van wat Blue Glue en Daimana als tabaksvervanger.

@Ketafiene @Oehoeboeroe @Mindless @inner_search @Ganggang💯 @Buu @De Dunne @Syl @Albertospaghetti @Neo-Shulginist @Stonologie

Het weekend telt nog niet helemaal mee, dus ik zit gewoon op schema. 💪 😺 :thumbsup:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wel goed bezig @8️⃣6️⃣ . Ik vind het nou al knap :).
Mij lukt het nog niet echt. Maar de wil is er ook nog niet echt bij me. Maar wie weet kan jou liveblog mij binnenkort triggeren en of helpen ook deze stap te zetten. Hoe gaat het verder het stoppen met roken (en drinken toch?:thinking:).

Zit er aan te denken om misschien ook net als jij eerst over te stappen naar vapen en dan te stoppen met blowen. Of in ieder geval niet meer doordeweeks.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#6
Super goed bezig !! 👌
Vind het ook top dat je ons meeneemt in jouw proces!!.
Denk dat je echt motivatie voor anderen kunt zijn.
Blijf je op de voet volgen.
Trots op je!!! 💪👌
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heejj, goed bezig, spreek uit ervaring dat het niet makkelijk is... in het begin, ik had het de eerste 2 weken best zwaar, zat uiteindelijk huilend bij de dokter omdat ik het echt ff niet meer wist.. Maar ik was ook zo klaar met dat afhankelijke gedrag (ongeveer 10 jaar geblowd) dus wou er echt vanaf.. Ik kreeg tramadol mee als ik me goed herinner, heb er in totaal 2 van gebruikt, ineens was het gewoon over! Heel vreemd, maar wat een opluchting is dat dan zeg, is het zeker waard om door te zetten😄. Ik had 2 weken lang nachtmerries dacht dat ik gek werd, maar je moet er gewoon ff doorheen. Als ik het kan kan iedereen het, ik was echt een wiet junkie eerste klasse... raar maar waar, en geloof me, als je er vanaf bent wordt je veel uitgeruster wakker 😁. Tegenwoordig rook ik na een paar jaar niet gerookt te hebben af en toe een joint,(1x per week denk, soms weken niet en dan ben ik na 3 hijsen al stoned hahaha) zonder afhankelijk ervan te zijn, stuk leuker(en goedkoper😋)Succes!
Ik ben trouwens benieuwd naar die tabaksvervanger die jij noemt, waar smaakt dat naar? Ik wil zelf namelijk stoppen met sigaretten maar ik wil wel soms een jointje kunnen roken, ben benieuwd naar jouw ervaring...? In ieder geval, you can do it!😊
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Snelleke Snel zei:
Ik ben trouwens benieuwd naar die tabaksvervanger die jij noemt, waar smaakt dat naar? Ik wil zelf namelijk stoppen met sigaretten maar ik wil wel soms een jointje kunnen roken, ben benieuwd naar jouw ervaring...? In ieder geval, you can do it!
Klik om te vergroten...
Damiana smaakt best lekker, beetje naar hoe bloemen ruiken. Enige nadeel is dat de takjes erg zuur zijn, en dat het EXACT op wiet lijkt. Je zit dus de hele tijd de takjes te zoeken. Leg niet je wiet er doorheen, dan weet je niet wat de wiet en wat de damiana is.

Damiana heeft opzichzelf een effect. Heel licht wel en het lijkt op het effect van wiet. Maakt seks echt geweldig!

Als je een joint met damiana inplaats van tabak draait is de joint 1,5x zo sterk.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#9
Stonologie zei:
Als je een joint met damiana inplaats van tabak draait is de joint 1,5x zo sterk.
Klik om te vergroten...
Toen ik in de shop die kruidenmix rookte in men joint vond ik het echt super ranzig , heb men joint niet opgerookt en een pure gedraaid , mocht absoluut niet met tabak roken..
Maar ik denk dat het dan geen damiana was.
Kga het eens bestellen en proberen.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik zit nu DF weer een beetje bij te lezen na een tijdje afwezigheid. Dus ik had dit hele topic nog niet gezien.

Goed bezig acht.zes! :thumbsup3::unicornhead::crocodile::upsidedown::hearteyecat::dancer::doubleexclamation::swirl::megaphone::clapping2::cactus::corn::nevergonnagiveyouup:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dag 8️⃣

Het was mijn dag niet, gisteren was zelfs een van de slechtste dagen uit mijn leven.

Ik wil iedereen helpen, zo ook een nieuwe vriendin die ik 3 weken geleden leerde kennen. Maar jammer genoeg zat ze middenin de negativiteit en had ze heel veel aandacht nodig. Ik heb haar een beetje kunnen helpen, maar dat kostte me alle energie die ik had en het trok me naar beneden zo de negativiteit in. Zo veel dat het zelfs ten koste van mijn werk ging.
Gisteren hadden we weer eens ruzie omdat ze maar aandacht bleef opeisen terwijl ik totaal overprikkeld was van alle negativiteit. Mijn kop zat zo vol en ik was zo snel afgeleid dat mediteren er zelfs niet in zat.
Dus heb ik mijn telefoon uitgezet en heb ik een joint gerookt en daarmee mijn hoofd enigszins leeg kunnen maken. Ik zie dat niet als een nederlaag, want ik ik weet nu dat ik mijn blowtje gemakkelijk kan laten staan als ik in het positieve zit, maar dat nog niet kan als ik in het negatieve zit.
Vanochtend heb ik haar een en ander duidelijk geprobeerd te maken, maar ik was met modder aan het gooien. Weer negativiteit dus, iets waar ik wel klaar mee ben. Dus heb ik besloten om haar los te laten. Want het mag niet ten koste van mezelf gaan en dat deed het wel. Het spijt me, ik kan je niet helpen. Het ga je goed!

Terugkijkend staat het nu 2-3 (ik tel het weekend nog niet mee) in het nadeel van niet blowen. Dat lijkt een mislukking, maar het is me toch maar gelukt om in een heel turbulente week 2 hele dagen niet te blowen! Het glas is dus niet half leeg, neen, het glas is halfvol. Ik ben toch wel een beetje trots op mezelf, ook omdat ik nu eens duidelijk voor mezelf heb gekozen!

Dit weekend staat in het teken van herstel, en maandag begin ik gewoon overnieuw met mijn voornemen om door de week niet meer te blowen.

Word vervolgd....
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
@inner_search
Waarschijnlijk heb je je joint met greengo gedraaid, dat is DE standaard tabaksvervanger voor in joints, maar ik vind die zelf ook echt ranzig!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Aii... Nou, je blijft er tenminste wel positief over. Dat is wel belangrijk om op een glas halfvol manier te kunnen kijken. Heb daar wel bewondering voor, omdat ik vaak de neiging heb om me te richten op dat wat juist niet goed ging en dan alle dingen niet zie die juist heel goed gingen.

Gewoon doorgaan nu en proberen meer dagen in de week wietvrij te zijn! Jezelf blijven uitdagen! :)
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kom op man, blijf sterk! Houd je voornemen voor ogen en ben hard voor jezelf. Het uiteindelijke doel is toch om van deze verslaving af te komen en dat gaat na zo lang blowen niet zonder slag of stoot. Het hele leven bestaat uit positieve en negatieve momenten en wat je jezelf nu aanleert is dat bij negatieve momenten het niet erg is om terug te grijpen naar cannabis. Kijk hiervoor uit en waak ervoor dat het geen gewoonte wordt om terug te grijpen mocht je een slecht moment hebben. Dan komt er van je voornemen niets terecht. Je zult echt hard voor jezelf moeten zijn.

In relaties ben ik niet erg goed, zoals je misschien wel gelezen hebt, maar als je verteld dat je "weer eens ruzie hebt" met iemand die je pas 3 weken kent zit er na mijn mening iets niet goed. Verder wil me daar niet mee bemoeien omdat, wat ik al zei, ik niet erg goed ben in relaties. Maar naar mijn mening kun je beter aan je relatie werken dan terug grijpen naar wiet maar trek je hier niets van aan omdat ik geen benul heb van wat er zich afspeelt tussen jullie twee.

Probeer jezelf niets wijs te maken! Blijf oprecht naar jezelf toe. Ik zeg dit omdat je schrijft: "Dat lijkt een mislukking...." Maar, in je laatste zin schrijf je: "maandag begin ik gewoon overnieuw met mijn voornemen" Waarom zou je overnieuw moeten beginnen als dit geen mislukking was? Het IS een mislukking en dat geeft helemaal niets! Geef dat gewoon toe aan jezelf. Schaatsen leer je niet zonder te vallen. Dit is een prachtig moment om je voornemen sterker te maken en voor ogen te houden. Het geeft duidelijk aan dat je voornemen nog niet sterk genoeg is Gebruik de gebeurtenissen deze week als "tool" om je voornemen aan te scherpen en voor je ogen te houden."

Ik wil je absoluut niet negatief benaderen of je af willen vallen maar probeer zo eerlijk mogelijk ten opzichte van jezelf te zijn. Is echt belangrijk wil je je voornemen vast kunnen houden. En precies wat @Mindless ook zegt: "Jezelf blijven uitdagen"!
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#15
Persoonlijk vind ik dat je de beste keus gemaakt hebt.
Als je iemand probeer te helpen maar die gene trekt alle energie uit je.
Dat dit uiteindelijk ten koste gaat van jezelf.
Als iemand alleen naar negatief is slaat dit ook over op jezelf.
Je Word er zelf ook niet vrolijker van en het is doodvermoeiend.
Je bent nu met je eigen plan van aanpak bezig en daar heb je je energie hard voor nodig.
Ik vind dat je nog steeds super goed bezig bent en ben echt trots op je!!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
8️⃣6️⃣ zei:
Dag 8️⃣

Het was mijn dag niet, gisteren was zelfs een van de slechtste dagen uit mijn leven.

Ik wil iedereen helpen, zo ook een nieuwe vriendin die ik 3 weken geleden leerde kennen. Maar jammer genoeg zat ze middenin de negativiteit en had ze heel veel aandacht nodig. Ik heb haar een beetje kunnen helpen, maar dat kostte me alle energie die ik had en het trok me naar beneden zo de negativiteit in. Zo veel dat het zelfs ten koste van mijn werk ging.
Gisteren hadden we weer eens ruzie omdat ze maar aandacht bleef opeisen terwijl ik totaal overprikkeld was van alle negativiteit. Mijn kop zat zo vol en ik was zo snel afgeleid dat mediteren er zelfs niet in zat.
Dus heb ik mijn telefoon uitgezet en heb ik een joint gerookt en daarmee mijn hoofd enigszins leeg kunnen maken. Ik zie dat niet als een nederlaag, want ik ik weet nu dat ik mijn blowtje gemakkelijk kan laten staan als ik in het positieve zit, maar dat nog niet kan als ik in het negatieve zit.
Vanochtend heb ik haar een en ander duidelijk geprobeerd te maken, maar ik was met modder aan het gooien. Weer negativiteit dus, iets waar ik wel klaar mee ben. Dus heb ik besloten om haar los te laten. Want het mag niet ten koste van mezelf gaan en dat deed het wel. Het spijt me, ik kan je niet helpen. Het ga je goed!

Terugkijkend staat het nu 2-3 (ik tel het weekend nog niet mee) in het nadeel van niet blowen. Dat lijkt een mislukking, maar het is me toch maar gelukt om in een heel turbulente week 2 hele dagen niet te blowen! Het glas is dus niet half leeg, neen, het glas is halfvol. Ik ben toch wel een beetje trots op mezelf, ook omdat ik nu eens duidelijk voor mezelf heb gekozen!

Dit weekend staat in het teken van herstel, en maandag begin ik gewoon overnieuw met mijn voornemen om door de week niet meer te blowen.

Word vervolgd....
Klik om te vergroten...
Ik vind het ook gewoon evengoed knap hoor. Is niet niks voor iemand dat zo lang elke dag heeft gerook en volgens mij ook niet een beetje :wink:

1dag in de week blowen heb ik vorig jaar iets van 2 maanden volgehouden en toen viel ik weer terug op het dagelijkse. Maaaaar sindsdien rook 1 gr in 4 a 5 dagen wat een jaar terug nog 1 gr per dag was. Ik zie dit dus ook niet als een verlies en mijn glas vind ik ook half vol. Toch zal ik binnenkort wellicht een nieuwe poging wagen om weer terug te gaan naar 1 dag in de week. Maar voorlopig heb ik nu even andere voornemens en dat is sporten. Ik vind sporten tot nu toe best klote maar dat komt omdat ik door diverse klaplongen zo lang "niks" aan mijn lichaam heb gedaan dat een trap op lopen al vervelend en vermoeiend voelt. Zodra ik merk dat ik echt weer goed aan het opbouwen ben zal vast weer een moment komen dat ik vaker mijn stickie zal laten staan. Zover ben ik nu nog niet... maar dat gaat vast weer komen.

Zet hem op @8️⃣6️⃣ volgende week!
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#17
8️⃣6️⃣ zei:
Ik neem die quetapine nu al 11 jaar (vrijwel) elke avond, de reden is dat ik 11 jaar geleden een psychose had (door Ritalin misbruik en van heel veel blowen ineens gestopt destijds) en de psychs hebben me altijd gezegd maar te blijven gebruiken tot ik vorig jaar een nieuwe psych had die wel een poging wou wagen om er mee te stoppen. Maar hij waarschuwde me al dat dit niet gemakkelijk zou zijn omdat mijn hele lichaam en geest er aan gewend is.

Ik nam de quetapine elke avond voor het slapen gaan en wel 200mg vertraagde afgifte. Ik heb vorig jaar zomer afgebouwd via 150mg XR (XR=vertraagde afgifte) naar 100mg XR naar 50mg XR en 25mg (geen vertraagde afgifte) naar nul. Dit heb ik 2 enhalve maand volgehouden maar ik sliep nauwelijks meer en was toen echt op en in overleg heb ik me op 50mg XR laten zetten. Nu zit ik een half jaar op 50mg XR en ben al dagen aan het overslaan. De bedoeling is om tegen de zomer weer een stoppoging te doen, en dat zal gemakkelijker zijn omdat ik dan niet van 200mg maar van slechts 50mg kom en dus al dagen oversla. Maar eerst eens dat geblow onder controle krijgen!
Klik om te vergroten...

Even alles uit het verleden ten zijde.
Ik lees dit allemaal voor het eerst en wist niet dat je zo zwaar onder de medicijnen zat.
200mg per dag dat is een flinke dosis.
Nu je dat stopt snap ik dat je niet meer slaapt.
Dat gecombineerd met stoppen met blowen hoe kom je dan ooit nog in slaap?

Ik heb 15 jaar lang jointjes gerookt.
Mensen onderschatten een blow verslaving.
Zolang je er nog van geniet dan is stoppen bijna onmogelijk.
Je wilt stoppen maar je blijft toch roken.
De enige manier voor mij was dat ik het echt zat was.
Elke dag stoned rond lopen.
De kosten van blowen zijn ook onderschat.
Het is niet alleen de wiet maar ook de lange vloei, de sigaretten en de reis naar de coffeeshop.
De vreetkick dat je inpulsief ergens een snack haalt en wat te drinken.
Mijn blow verslaving koste mij 40€ per dag.
Ik denk dat je het zat moet zijn en nu nog geniet van je jointje en daarom toch blijft roken.


Legio Patria Nostra zei:
Niet alles tegelijk aan de kant zetten.
Eén voor één.
Dwz niet e n blowen, e n andere medicatie tegelijk.
Klik om te vergroten...

Dat is wel de beste tip hier.
Iemand zegt ook nog af en toe blowen moet kunnen.
Niet na het stoppen van een verslaving.
Dan eerst een paar jaar stoppen en dan zou je evt. recreatief kunnen gebruiken.
Dat kan niet vanuit een verslaving.

Dus ik wens je toch succes ✌
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
@Revolutionair
Heel erg bedankt voor je reactie, die doet me goed! :sunglasses::thumbsup:

Alles vergeven en vergeten wat mij betreft, dan kunnen we met een schone lei beginnen wat mij betreft! :handshake:

Dat slapen is wel een ding ja. Maar ik ga langzaam maar zeker vooruit, ik weet zeker dat ik het kan!

@Mindless @Oehoeboeroe @Syl @Mezelf
Jullie ook bedankt voor jullie lieve woorden!
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#19
8️⃣6️⃣ zei:
@Revolutionair
Heel erg bedankt voor je reactie, die doet me goed! :sunglasses::thumbsup:

Alles vergeven en vergeten wat mij betreft, dan kunnen we met een schone lei beginnen wat mij betreft! :handshake:

Dat slapen is wel een ding ja. Maar ik ga langzaam maar zeker vooruit, ik weet zeker dat ik het kan!
Klik om te vergroten...

Top wat mij betreft ook 🙏🏼
Kunnen we het nieuwe jaar met een verse start beginnen.

Als je zeker weet dat je het kan dan gaat het ook lukken!
Wat ik nog wil toevoegen dan.
Mijn eerste psychose in mijn leven was na het stoppen van 15 jaar blowen.
Duurde maar 1 dag maar was heftig!
En was pas na een paar weken.
Thc verdwijnt heel langzaam uit je bloed dus dat duurt even.
Dus in combinatie met het stoppen antipsychotica en misschien een afkick van wiet zou ik daar rekening mee houden.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#20
Lijkt me relevant om weten op élke weg naar succes. 💪
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."