Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn verhaal - overgenomen door mijn verslaving

Mijn verhaal - overgenomen door mijn verslaving

320 antwoorden
49 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
LucidLucy zei:
De 12 stappen lijken misschien veel. Maar als je ze uiteindelijk op dagelijkse basis leert toe te passen, valt het allemaal best wel mee hoor. Maar zeker in het begin is het gewoon een compleet andere manier van leven aanleren.

Ik denk wat de mensen het meest afschrikt is de bijna sektarische uitstraling die het heeft. En dat men (waaronder ik) zo extreem sturen op de 12 stappen.

Sorry, kan er ook niet aan doen 😂
Het werkt nu eenmaal goed voor mij. Zonder de 12 stappen had ik waarschijnlijk niet meer geleefd, dus beveel ik het ook (soms iets te) enthousiast aan anderen aan.
Klik om te vergroten...
Ik heb er 7 jaar ingezeten en geloof zeker dat het werkt voor een groep mensen. Afhankelijk van hoe ver je bent gegaan in gebruik en hoe diep je bent gezonken. Veel mensen komen en gaan om de reden dat de herkenning ontbreekt en sektarisch, ja...het is toch een manier can brainwashen. Daarom 90/90, wetenschappelijk bewezen dat er drie maanden nodig is om een brein te 'herprogrammeren' en daarom hebben mensen die 90/90 doen ook de meeste kans van slagen. Ondanks dst is het terugval percentage nog steeds erg hoog en verloop na jaren ook. Daarnaast leven we in een maatschappij waarom middelen helaas overal zijn en vaak in! je sociale omgeving ook aanwezig. Voor velen is iedereen aan de kant zetten lastig het eerste jaar en pas wanneer je echt diep genoeg bent gegaan zal je ervan overtuigd zijn dat het doel de middelen heiligt. En dat is met meer zaken in 12 stappen. Daarom zeg ik dat een 12 stappen programma voor een bepaalde groep mensen goed werkt maar er zijn ook zat alternatieven waar wel cijfers va zijn die net zo goed werken. Uiteindelijk moet het ook uit jezelf komen en niet afhangen van externe factoren. Ikzelf kwam er met 12 stappen niet uit maar voor anderen is het idd levensreddend geweest. Misschien voor mij ook wel, ik heb er veel geleerd over mezelf en verslaving maar doe het nu al een paar jaar zonder en juist door niet continu met anderen verslaafden te zijn, continu met verslaving geconfronteerd te worden, mijn problemen aan te pakken, andere manier van leven, etc etc viel ik niet meer terug. Dis ik heb er zeker wat aan gehad maar voor mij was op een gegeven moment de koek op en ben het met de tools die ik had op mijn eigen manier gaan doen en dat werkt voor mij nu al jaren prima. Heeft ook met leeftijd te maken en verantwoordelijkheden die ik heb nu en vooral rust heb gecreëerd door alle rotzooi op te ruimen en mijn leven juust in te richten. Ik heb nu efht het gevoel dat ik leef, in 12 stappen meer dat ik werd geleefd door het programma. Maar thats my case😉
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben 3 jaren ongeveer naar de AA meetings gegaan, keer op keer de 12 stappen besproken en op een gegeven moment was het genoeg.
Toen ben ik ermee gestopt, ik had de meetings niet meer nodig.
Ik was er klaar mee.
En het gaat nog steeds goed.
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Brakka Mang zei:
Ik heb er 7 jaar ingezeten en geloof zeker dat het werkt voor een groep mensen. Afhankelijk van hoe ver je bent gegaan in gebruik en hoe diep je bent gezonken. Veel mensen komen en gaan om de reden dat de herkenning ontbreekt en sektarisch, ja...het is toch een manier can brainwashen. Daarom 90/90, wetenschappelijk bewezen dat er drie maanden nodig is om een brein te 'herprogrammeren' en daarom hebben mensen die 90/90 doen ook de meeste kans van slagen. Ondanks dst is het terugval percentage nog steeds erg hoog en verloop na jaren ook. Daarnaast leven we in een maatschappij waarom middelen helaas overal zijn en vaak in! je sociale omgeving ook aanwezig. Voor velen is iedereen aan de kant zetten lastig het eerste jaar en pas wanneer je echt diep genoeg bent gegaan zal je ervan overtuigd zijn dat het doel de middelen heiligt. En dat is met meer zaken in 12 stappen. Daarom zeg ik dat een 12 stappen programma voor een bepaalde groep mensen goed werkt maar er zijn ook zat alternatieven waar wel cijfers va zijn die net zo goed werken. Uiteindelijk moet het ook uit jezelf komen en niet afhangen van externe factoren. Ikzelf kwam er met 12 stappen niet uit maar voor anderen is het idd levensreddend geweest. Misschien voor mij ook wel, ik heb er veel geleerd over mezelf en verslaving maar doe het nu al een paar jaar zonder en juist door niet continu met anderen verslaafden te zijn, continu met verslaving geconfronteerd te worden, mijn problemen aan te pakken, andere manier van leven, etc etc viel ik niet meer terug. Dis ik heb er zeker wat aan gehad maar voor mij was op een gegeven moment de koek op en ben het met de tools die ik had op mijn eigen manier gaan doen en dat werkt voor mij nu al jaren prima. Heeft ook met leeftijd te maken en verantwoordelijkheden die ik heb nu en vooral rust heb gecreëerd door alle rotzooi op te ruimen en mijn leven juust in te richten. Ik heb nu efht het gevoel dat ik leef, in 12 stappen meer dat ik werd geleefd door het programma. Maar thats my case😉
Klik om te vergroten...
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden!

Voor mij zijn de 12 stappen ook niets. Ik doe het voornamelijk alleen, met zelfhulpboeken en zo nu en dan een psycholoog. Gaat prima, zolang je het zelf maar echt wilt!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
RnB_fan zei:
,
........zolang je het zelf maar echt wilt!......
Klik om te vergroten...

Noot:
Iedere therapie, iedere vorm van behandeling is zinloos als je er zelf niet voor de volle 1000 procent achter staat, en niet volledig aan de slag gaat met jezelf om met drugs of alcohol of medicijnen misbruik te stoppen.....echt waar.
Verslaving bestrijden is heel hard werken en veel mensen die beginnen met stoppen redden het helaas niet....
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jongens het gaat weer niet goed.
Ik wil graag een sponsor.
Zijn er mensen op dit forum die mij zouden kunnen helpen als sponsor? Ik heb wel een topic gezien hier waar sponsoring werd aangeboden, maar volgens mij was dit wat gedateerd.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Diamant zei:
Jongens het gaat weer niet goed.
Ik wil graag een sponsor.
Zijn er mensen op dit forum die mij zouden kunnen helpen als sponsor? Ik heb wel een topic gezien hier waar sponsoring werd aangeboden, maar volgens mij was dit wat gedateerd.
Klik om te vergroten...
Kun je niemand vinden op je meetings dan?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Diamant zei:
Jongens het gaat weer niet goed.
Ik wil graag een sponsor.
Zijn er mensen op dit forum die mij zouden kunnen helpen als sponsor? Ik heb wel een topic gezien hier waar sponsoring werd aangeboden, maar volgens mij was dit wat gedateerd.
Klik om te vergroten...

Ik ben zelf (nog) geen sponsor en vind dit ook een lastige oproep. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je niet een random sponsor pakt, maar iemand die iets heeft wat jij ook wilt hebben. Iemand waar je herkenning in vind en vertrouwen in kan stellen.

Vaak helpt het om wat nieuwe meetings af te gaan om zo je netwerk te vergroten. Of eens aan fellows rond je heen te vragen waar zij hun sponsor hebben gevonden.

Volgens mij ben jij ook een vrouw toch? (Correct me if I'm wrong)

Het kan misschien ook lonen om eens een of enkele keren naar een specifieke vrouwenmeeting te gaan. Dat is wat ik vaak hoor van fella's die sponsor zoekend zijn.

En heb je eenmaal iemand op het oog waarvan je denkt: die heeft iets wat ik wil hebben. Raap de moed bij elkaar, stap erop af en vraag of diegene sponsort en of die jou wilt sponsoren.

En wat dat dan moet zijn dat die ander heeft dat jij wilt hebben, kan per persoon verschillen. Maar vaak komt het wel neer op: die persoon is zo kalm en rustig, kan zo goed grenzen aangeven, lijkt geen sociale angst te hebben, etc.

Of zoals in mijn geval bij mijn nieuwe sponsor: heeft heel veel ervaring in het doen van service.
Bij mijn eerste en huidige sponsor heb ik hem vooral uitgekozen omdat hij weer plezier had in het leven en weer normaal kon functioneren.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mooie woorden van @LucidLucy .

Enige aanvulling die ik hier op heb is dat ik je zou willen aanmoedigen niet dit topic dood te laten slaan door je concrete oproep waar misschien op dit forum niet gelijk gehoor aan kan worden gegeven. We kunnen je natuurlijk gewoon blijven helpen door het bieden van een luisterend oor, sponsor of geen sponsor. Wat is er gebeurd? Hoe gaat het nu en waar zit je mee?
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Thanks voor jullie lieve reacties, ik reageer later deze week weer even uitgebreid X
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
Diamant zei:
Jongens het gaat weer niet goed.
Ik wil graag een sponsor.
Zijn er mensen op dit forum die mij zouden kunnen helpen als sponsor? Ik heb wel een topic gezien hier waar sponsoring werd aangeboden, maar volgens mij was dit wat gedateerd.
Klik om te vergroten...
Sponsers vindt je op meetings, die zijn er genoeg in Nederland. Fysiek maar ook Online, te vinden ip na-holland of ca-holland, AA etc. Verder ben ik van mening dat als je goed wilt herstellen je niet heel veel te zoeken hebt op een drugsforum, in ieder geval in het begin van je herstel. Mar das mijn mening. Gaat toch veel ocer drugs en gebruik en als je even moeilijk zit kan het je ook over de verkeerde drempel trekken. 😉

Nog een aanvulling: Een sponser helpt je door de stappen heen en je deelt ook zeer vertrouwelijke dingen met deze persoon. Om die reden moet je je sponser kunnen vertrouwen en om xie reden enigzins kennen. Dat doe je door meetings te bezoeken en te luisteren naar wat er gedeeld wordt. Een goede sponsor heeft iig de stappen al een keer doorlopen en meerdere jaren van herstel. Verder ken je via dit forum d persoon achter het account niet en weet je ook niet of iemand verkeerde bedoelingen heeft. Helaas zijn die personen overal, hier en ook binnen de fellowships helaas. Daarom is het belangrijk je sponser goed uit te kiezen want een goede sponser is naast jouw eigen inzet wel een cruciaal onderdeel van jouw herstel.. Verder is het wel of niet hebben van een sponser geek verzekering tegen een terugval. Die heb je echt zelf in de hand.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Brakka Mang zei:
Verder ben ik van mening dat als je goed wilt herstellen je niet heel veel te zoeken hebt op een drugsforum
Klik om te vergroten...
Zeker niet mijn mening, maar kan zijn dat anderen juist weg moeten blijven van dit forum om te herstellen.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Damius zei:
Mooie woorden van @LucidLucy .

Enige aanvulling die ik hier op heb is dat ik je zou willen aanmoedigen niet dit topic dood te laten slaan door je concrete oproep waar misschien op dit forum niet gelijk gehoor aan kan worden gegeven. We kunnen je natuurlijk gewoon blijven helpen door het bieden van een luisterend oor, sponsor of geen sponsor. Wat is er gebeurd? Hoe gaat het nu en waar zit je mee?
Klik om te vergroten...
Ik schaam me. Ik schaam me omdat jullie allemaal gelijk hebben en ik het moeilijk vind dat ik mijn gebruik gewoon niet in de hand heb.

Zoals ik in een van m’n vorige updates zei heb ik weer 2fma besteld. Dit maakt t gebruik alleen maar weer erger. Omdat ik met 2fma goed functioneer- gebruik ik het als ik een nacht heb doorgehaald op de coke. Omdat ik van 2fma zo productief wordt, neem ik meer coke om “te chillen”. Gevolgd door wijn en benzos.
Ik zit gewoon weer precies in dezelfde verslavingscirkel als een half jaar geleden.
Ik word wakker - ben moe. Neem 2fma om niet moe te zijn en scherp en productief te zijn. Neem coke om me relaxeder te voelen en dingen voor mezelf te doen. Ik drink wijn om de coke en 2fma te dempen. Neem vervolgens benzos omdat ik “moet” slapen om de volgende dag precies hetzelfde riedeltje te herhalen.
Het stomme is - met 2fma voel ik me dus best goed en lijkt mijn wil om te stoppen nog verder verminderd.
Ik wil een sponsor omdat ik t liever 1-1 met iemand bespreek en met diegene een vertrouwensband kan opbouwen.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Manu76 zei:
Zeker niet mijn mening, maar kan zijn dat anderen juist weg moeten blijven van dit forum om te herstellen.
Klik om te vergroten...
Ik ben het ook niet eens met wat je zegt @Brakka Mang. Dit forum heeft ervoor gezorgd dat ik voor het eerst 100% eerlijk ben over mijn gebruik en probleem.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Diamant zei:
Ik schaam me. Ik schaam me omdat jullie allemaal gelijk hebben en ik het moeilijk vind dat ik mijn gebruik gewoon niet in de hand heb.

Zoals ik in een van m’n vorige updates zei heb ik weer 2fma besteld. Dit maakt t gebruik alleen maar weer erger. Omdat ik met 2fma goed functioneer- gebruik ik het als ik een nacht heb doorgehaald op de coke. Omdat ik van 2fma zo productief wordt, neem ik meer coke om “te chillen”. Gevolgd door wijn en benzos.
Ik zit gewoon weer precies in dezelfde verslavingscirkel als een half jaar geleden.
Ik word wakker - ben moe. Neem 2fma om niet moe te zijn en scherp en productief te zijn. Neem coke om me relaxeder te voelen en dingen voor mezelf te doen. Ik drink wijn om de coke en 2fma te dempen. Neem vervolgens benzos omdat ik “moet” slapen om de volgende dag precies hetzelfde riedeltje te herhalen.
Het stomme is - met 2fma voel ik me dus best goed en lijkt mijn wil om te stoppen nog verder verminderd.
Ik wil een sponsor omdat ik t liever 1-1 met iemand bespreek en met diegene een vertrouwensband kan opbouwen.
Klik om te vergroten...
Hoe zit het met verslavingszorg? In je openingspost schrijf je daarover. Lijkt me tijd om iets in gang te zetten nu.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#15
dupont zei:
Hoe zit het met verslavingszorg? In je openingspost schrijf je daarover. Lijkt me tijd om iets in gang te zetten nu.
Klik om te vergroten...
Vorig jaar oktober heb ik al “coaching” gehad vanwege mentale klachten, in december heb ik mijn hulpvraag bij de huisarts neergelegd, maar pas toen mijn relatie in maart uit ging en ik dagelijks ging gebruiken ben ik doorverwezen naar verslavingszorg. Mijn intake werd toen telkens verplaatst en toen ik mijn eerste behandel afspraak zou hebben in september, was de conclusie dat ik een zwaardere behandeling nodig had omdat het probleem in de tussentijd was verergerd. Hierdoor moest er een nieuwe intake worden ingepland, en nu staat mijn behandeling gepland voor januari.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Heb je je voornemens aangepast, nu je weet dat je moeite hebt met je emoties en afspraken?
Of ga je lekker zo door tot intake? Enig idee wat je jezelf aandoet als je fysiek verslaafd raakt aan Benzodiazepines?

Sterkte en wees een beetje goed voor je toekomstige jij!
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Diamant zei:
dus vanavond, en met oud en nieuw ga ik ff voor t laatst, maar ik denk nog steeds dat t dan allemaal wel goed komt.
Klik om te vergroten...
Als je met oud & nieuw toch nog coke gaat gebruiken, probeer dan in ieder geval niet of zeer weinig alcohol te drinken. Dat is waarschijnlijk het grootste gevaar om alsnog door te slaan in gebruik.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Misschien ben ik nu te streng, maar het is je dealer... Hoe kun je verwachten van je dealer dat die ervoor zorgdraagt dat je geen domme dingen doet. Jij bent de persoon in je leven die verantwoordelijkheid draagt voor jezelf
Klik om te vergroten...
Natuurlijk heb ik dit ook tegen hem gezegd. Zijn verdienmodel is mensen zo verslaafd mogelijk te maken en dat begrijp ik. Dus ik zei, jij kent mij nu een tijdje, en je hebt mij letterlijk steeds verslaafder zien worden, maar jij blijft je deals eruit slaan. Dat snap ik, maar het is niet wat goed is voor mij. Dus ik zou het heel erg waarderen, als je me zou helpen en niet vanuit je eigen winst denkt, maar het mij ook gunt dat het goed gaat met mij. En toen hebben we er nog een beetje over gekletst, en zei ik dat ik hem ook gewoon een goed inkomen gun en dat t goed met m gaat, maar dat hij mij niet meer mag leveren. En dat komt inderdaad van 2 kanten, ik moet hem ook niet meer vragen.
Mindless zei:
Het was dus toch te mooi om waar te zijn, dat LSD inzicht. Je kunt wel een inzicht hebben, maar je moet van moment tot moment steeds weer die keuze maken en nu maak je weer destructieve keuzes.
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd, maar ik geef niet op. Ik neem alles mee en denk er goed over na wat voor effect bepaalde keuzes hebben. X
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Diamant zei:
Natuurlijk heb ik dit ook tegen hem gezegd. Zijn verdienmodel is mensen zo verslaafd mogelijk te maken en dat begrijp ik. Dus ik zei, jij kent mij nu een tijdje, en je hebt mij letterlijk steeds verslaafder zien worden, maar jij blijft je deals eruit slaan. Dat snap ik, maar het is niet wat goed is voor mij. Dus ik zou het heel erg waarderen, als je me zou helpen en niet vanuit je eigen winst denkt, maar het mij ook gunt dat het goed gaat met mij. En toen hebben we er nog een beetje over gekletst, en zei ik dat ik hem ook gewoon een goed inkomen gun en dat t goed met m gaat, maar dat hij mij niet meer mag leveren. En dat komt inderdaad van 2 kanten, ik moet hem ook niet meer vragen.
Klik om te vergroten...
Als ik jou was zou ik het zo maken dat het nog maar van 1 kant komt: die van jou.

Als je de verantwoordelijkheid helemaal in jouw handen legt is er helemaal niemand anders dan jezelf waar je de schuld bij neer kunt leggen. Ja, dat is een hele verantwoordelijkheid, maar dat is ook hoe je de controle houdt.

Het is mooi hoor, als een dealer ook een beetje om het welzijn van zijn klanten denkt, maar die verwachting kun je toch niet hebben van een dealer. Het is een dealer!! Hij is erbij gebaat dat jij blijft gebruiken! Ook al geeft 'ie misschien ook deels om je welzijn. En los daarvan: hij is niet jou. Je wilt toch zelf alle controle in handen hebben?

Diamant zei:
Mooi gezegd, maar ik geef niet op. Ik neem alles mee en denk er goed over na wat voor effect bepaalde keuzes hebben. X
Klik om te vergroten...
Zeker niet opgeven nee.

Denk eens terug aan wat je zag tijdens je LSD inzicht. Ik schat zo in dat je op dat moment niet dacht dat het een goed idee zou zijn om zo nu en dan de middelen waar je grote problemen mee hebt, als uitzondering op bepaalde momenten toch weer te gaan gebruiken(?)

Dit is ook tricky aan shortcuts als trips. Ben hier zelf ook heel bekend mee: tijdens zo'n trip heel erg helder voor ogen hebben hoe ik mezelf saboteer en precies zien wat gedaan moet worden om mezelf daaruit te halen.

Het probleem is: die helderheid van denken raak je kwijt. En dan zit je weer in die mist waar je niet eens ziet hoe absurd bepaalde ideeën zijn. Een idee als "laat ik mijn prestatie van 2 maanden niet het het middel waar ik aan verslaafd ben te hebben gebruikt, vieren met... het middel waar ik aan verslaafd ben!!

Het is absurd...

Het gezegde wat betreft psychedelica gaat echt op:

"Beware of unearned wisdom"

Je krijgt tijdens een trip alleen glimpen. Je komt even uit die mist waardoor je even helder ziet wat je probleem is en wat je eraan moet doen om het te fixen. En die ervaring kán waardevol zijn, maar tegelijkertijd daal je daarna weer neer in die mist waar je niet meer kunt zien waar je mee bezig bent. Dus hoe je het ook wendt of keert, je zult nuchter toe moeten werken naar die helderheid. Nuchter jezelf uit die mist moeten werken.

Hopelijk zie je dit niet als slechts kritiek. (Ik denk het niet) Het is tricky. Ben er zelf ook al te bekend mee om keer op keer die dingen te doen die me juist in dat patroon houden. Die momenten waarmee je jezelf "beloond" met het ding waar je aan verslaafd bent en omgaan met die "vrienden" die in dat milieu verkeren, dát houdt je hierin.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Diamant zei:
Natuurlijk heb ik dit ook tegen hem gezegd. Zijn verdienmodel is mensen zo verslaafd mogelijk te maken en dat begrijp ik. Dus ik zei, jij kent mij nu een tijdje, en je hebt mij letterlijk steeds verslaafder zien worden, maar jij blijft je deals eruit slaan. Dat snap ik, maar het is niet wat goed is voor mij. Dus ik zou het heel erg waarderen, als je me zou helpen en niet vanuit je eigen winst denkt, maar het mij ook gunt dat het goed gaat met mij. En toen hebben we er nog een beetje over gekletst, en zei ik dat ik hem ook gewoon een goed inkomen gun en dat t goed met m gaat, maar dat hij mij niet meer mag leveren. En dat komt inderdaad van 2 kanten, ik moet hem ook niet meer vragen.

Mooi gezegd, maar ik geef niet op. Ik neem alles mee en denk er goed over na wat voor effect bepaalde keuzes hebben. X
Klik om te vergroten...
Ga de adviezen van de mensen hier eens een tijdje opvolgen. Het zijn basisprincipes die een sponsor ook van je zou vragen, en die wilde je graag toch?

De harde waarheid is dat je op het moment - en de komende tijd - de gedachten van je eigen hoofd niet kunt vertrouwen, zeker niet als het om gebruik en herstel gaat maar vermoedelijk ook nog wel op andere vlakken. Waar je nu bent, fysiek en mentaal, is een gevolg van het je laden leiden door je eigen gedachten. Een fellow zei tegen mij: "Het beste wat jouw hoofd kon verzinnen is de puinhoop waar je je nu in bevindt. Luister naar iemand die langer clean is."

En helaas is er geen easy way out. Accepteer je verslaving, vecht er niet meer tegen maar ga er ook niet meer in mee, ga de suggesties opvolgen en doe het niet meer alleen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...17
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."