"Ik zie hier het woord "Ritalin" veel voorbij komen.
Tegenwoordig word dat zga niet meer voorgeschreven.
Toevallig zit ik net aan het einde van mijn afstelling, dus ik zal even helder de procedure uitleggen.
1. Eerst moet je de officiële diagnose AD(H)D krijgen.
Dit doe je door een onderzoek aan te vragen. Dit kan bij diverse instellingen of praktijken bij je in de buurt, houd rekening met een wachttijd.
Dit onderzoek bestaat vaak uit een tweetal interviews, de eerste over je gedragingen als kind/jeugd, ze zullen vragen of je de mogelijkheid hebt iemand mee te nemen die toen dicht bij je stond en volwassen was, bijvoorbeeld een van je ouders.
De tweede bestaat uit vragen over je volwassen jaren, die worden dus heel gericht aan jou gesteld.
Let op: mocht je verslavingsproblematiek hebben, die je eerst ten minste 6 weken absinent te zijn alvorens dit traject kan worden gestart.
2. Je krijgt de diagnose AD(H)D, wat nu?
Als je daadwerkelijk de diagnose krijgt, word er gesproken over wat er aan gedaan kan worden, medicatie of wellicht cognitieve gedrag therapie.
Ik gok dat je dan de keuze medicatie zal kiezen, en aangezien dat ook is waar mijn ervaring hem in zit, kan ik je alleen daar wat meer over vertellen.
3. Instellen medicatie.
Voor iedereen is de juiste dosering verschillend, daardoor word je "ingesteld".
Instellen betekent dat je geleidelijk aan naar de juiste dosering gaat. Maw, het word opgehoogd tot voor jou de juiste dosering is gevonden.
Het meest gebruikte middel op dit moment (ook wat ik voorgeschreven krijg) is Concerta.
Net als bij Ritalin, is de werkzame stof bij Concerta "Methylfenidaat". Het verschil is dat Concerta een langwerkende medicatie is, Ritalin kortwerkend.
Concerta werkt zo'n 4 tot 6 uur, en de bedoeling is dat je circa 10 uur (0700 - 1700, 0800 - 1800, deze twee tijdsbestekken worden het meest aangehouden) de effecten merkt.
Daarnaast bouw je langzaam aan een "spiegel" op, waardoor je de rest van de uren in de dag ook nog profijt hebt van deze medicatie.
Tijdens het instellen zal je een dip, ook wel "Rebound" gaan merken. Dit betekent dat het uit gaat werken. Dat gevoel moet steeds worden doorgeschoven door middel van hogere doseringen, zo kom je door in overleg te gaan met je arts tot de juiste instelling.
Die dip word naarmate je een heel eind bent afgesteld minder, en word meer een overgang naar een gevoel wat ik persoonlijk omschrijf als wanneer je een drukke dag hebt gehad en thuis op de bank ploft.
4. Persoonlijke ervaring
Mijn ervaringen met Concerta/Methylfenidaat zijn zeer positief, echter is dit echt persoonsafhankelijk.
Ik merk dat ik meer concentratie heb, taken die ik begin daadwerkelijk afmaakt, en de belangrijkste: ik ervaar rust in mijn hoofd.
Waar ik zonder deze medicatie (mijn hele leven, ik wou nooit aan voorgeschreven medicatie, een domme ongefundeerde houding waar ik veel spijt van heb maar dat terzijde) over alles lag te "malen", geen concentratie had en daardoor mijn studies heb moeten struggle, en ook op mijn toenmalige werk liep ik daar tegenaan, heb ik die rust nu wel.
Ik hoop je voldoende info te hebben gegeven, mocht je nog vragen hebben stuur maar een pb."
In: ADHD medicatie aanvragen bij dokter
1-1-2024