Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

Het grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

371 antwoorden
85 weergaven
18-5-2026
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#1
ExceptionalInsight zei:
Miss J zei:
ImmortalTech zei:
want opeens heeft iedereen op het forum HPPD. Onzin als je het mij vraagt. Bijna iedereen heeft af en toe wel last van visual snow.
Klik om te vergroten...

HPPD is niet alleen visual snow!!! Misschien een idee om eerst het topic eens goed door te lezen en dan pas je oordeel klaar te hebben?
Klik om te vergroten...
Ik wilde er niets van zeggen, het leek me nogal obvious. DP/DR is er ook een fijn onderdeel van.. en die ruis is er niet af en toe, maar 24 uur per dag. Elke dag.
Klik om te vergroten...

DP/DR is geen HPPD, het komt wel vaak samen voor. HPPD zijn alleen storingen die te maken hebben met visuele perceptie, zien van bewegingen, patronen, verkeerd ruimtelijk beeld. Oogruis (visual snow) en floaters kunnen ook hiertoe behoren, alhoewel deze vaak een lichamelijk oorzaak hebben.

Er zijn mensen met HPPD die hier helemaal geen last van ondervinden, het is ook niet zo dat je dan per definitie van die trippende mindfucks moet hebben. Dus HPPD is echt alleen visueel.

Mijn ergste ervaring, alsof het gisteren was gebeurd, was extreme DR door prozac. Dit duurde wel maar een uurtje ofzo. Ik zat in de bus, maar ik had het echt het gevoel alsof ik helemaal niet in de bus zat en nog gewoon bij de bushalte stond, misschien wel midden op straat en dat ik ieder moment kon worden aangereden.

Meer info over DP/DR http://en.wikipedia.org/wiki/Depersonalization_disorder.

En nog iets, over psychische storingen in het algemeen. De psychiaters die de DSM IV norm hebben samengesteld waren hier al bang voor. De DSM IV norm is een soort handboek waar precies instaat welke symptomen iemand moet hebben om een storing een bepaalde naam te geven. Dit word vaak omgedraaid, zo zeggen mensen ik heb ADHD en daardoor kan ik niet stilzitten etc, dit klopt echter niet je hebt namelijk die symptomen en daarom NOEMEN wij het ADHD of wat dan ook. Zo worden vaak bepaalde "geestelijke storingen" aangehaald om je gedrag te verdedigen. Nog een voorbeeld ik ben psychotisch en daardoor heb ik waanbeelden etc, nee je hebt waanbeelden etc en daarom zeggen wij dat jij psychotisch bent. De bedoeling van de DSM IV norm is dan ook om in eerste instantie namen te geven aan bepaalde (combinatie) van symptomen.
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#2
Miss J zei:
ImmortalTech zei:
want opeens heeft iedereen op het forum HPPD. Onzin als je het mij vraagt. Bijna iedereen heeft af en toe wel last van visual snow.
Klik om te vergroten...

HPPD is niet alleen visual snow!!! Misschien een idee om eerst het topic eens goed door te lezen en dan pas je oordeel klaar te hebben?
Klik om te vergroten...

Dat is juist mn punt... Omdat een aantal mensen af en toe visual snow hebben, denken ze gelijk ook HPPD te hebben. Dat is dus onzin.
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#3
edhardy zei:
Ik heb alleen floaters,de ene keer vallen ze amper op en de andere keer zijn ze toch wel opvallend aanwezig.
Toch stoor ik me er niet zo aan,ik zie ze vooral als de zon buiten schijnt en de lucht fel blauw is.
Klik om te vergroten...

Dit hoort dan hoogstwaarschijnlijk niet tot de symptomen van HPPD. Voor meer info zie wikipedia.
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re:

azgaza zei:
http://en.wikipedia.org/wiki/Floater

^
Ja die dingen bedoelde ik, veel mensen denken dat dat het is.

Ik denk trouwens niet dat visuele sneeuw van blowen komt, ik blow al ruim twee jaar elke dag, en ik heb nergens last van op visueel front, hoewel mijn beeld niet altijd even stabiel is al sik moe ben, maar dat is flashbacks, geen visuele sneeuw.
Klik om te vergroten...

door wiet vind ik wel dat mijn hppd sterker naar voren komt, ook door andere soorten drugs,
vind jij dat ook?
i
iSmokexLid
01-01-2024, 00:00
#5
een aantal weken geleden had ik hier een beetje over gelezen, toen kwam veel me bekend voor. Nu ik nog meer gelezen heb denk ik wel dat ik er 'last' van heb. Omdat ik dat nu dus denk misschien nogal vage antwoorden:

1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
Als ik vanaf nu bekijk: Wiet, Hasj, mdma, salvia, truffels, pep, coke, poppers

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Sinds een jaar dat ik me herinner. ( Merkte het toen in ieder geval wel als ik naar een gras oppervlak keek, dat is wat ik me nog herinner)

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
Niets

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Ja, en dat zou heel goed kunnen maar dat weet ik dus niet.

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
Vorig jaar rond de tijd dat het begon, nam ik mijn eerste pilletje en slikte gelijk wekelijks. Periode pas geleden nog meer geslikt en nu lijkt het wel erger.

En dan bedoel ik die puntjes die door elkaar bewegen en lijken te knipperen. Wel kleiner dan op die site.

Daarnaast soms ook van die 'Floaters'
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#6
Intoxication zei:
wat ik soms heb, als ik wakker word en direct recht sta en van de trap wil lopen als k me bvb overslapen heb, dat het ineens heel mn zicht vol zwarte en blauwe vlekken komt te staan waardoor ik bijna niks kan zien?
iemand???
Klik om te vergroten...
Iedereen?
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik kan me herinneren dat ik dat vroeger wel vaker had, maar nu eigenlijk niet meer
V
Vaste klantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb wel dat als ik in fel licht kijk en ik een beetje wazig rond kijk met mijn ogen dat het lijkt alsof ik beestjes zie, een beetje dat vormpje op pagina 1 die foto van een autoweg in een bos.
Maar dit komt toch niet van wiet/alcohol?
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#9
DrippTone zei:
Maar waar ik de laatste tijd last van heb, is net 3 weken ofzo. Dat willekeurige objecten in mijn omgeving opeens gaan bewegen, gaan trillen, heen en weer. Het zijn wel dingen waar die op dat moment extra opvallen binnen mijn gezichtsveld. Elke keer heel even maar.
Klik om te vergroten...

Ik heb gelukkig nergens last meer van, zal wel slaap tekort zijn geweest of iets dergelijks. :P
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb het wel, als ik veel trip.. Maar ik heb er geen LAST van :P.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#11
whyme zei:
Ik heb het ook, maar net als Angramar heb ik er geen last van :)

Ik slaap nooit in het donker, ik zie altijd allemaal lichtvlekken en vormen voor me 'hangen', terwijl mijn kamer compleet donker is. Ook als ik mijn ogen dicht heb zie ik dat schouwspel.. De drugs die ik tot nu toe heb genomen hebben het eigenlijk alleen maar versterkt, nu krijg ik het ook meer als ik gewoon wakker ben. Gisteravond begon bijvoorbeeld ineens de muur te golven toen ik er een tijdje naar staarde :grin:
Klik om te vergroten...

Dat met lichtvlekken, vormen en oogruis heb ik ook wanneer ik ga slapen, vooral als ik stoned ben en ik lig in bed. Vind dat ook niet heel erg, aangezien ik mijn hele leven al 'oogruis' heb en het gewoon een natuurlijke reactie van je hersenen is die patronen probeert te herkennen die er niet zijn.
w
whymeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb het ook, maar net als Angramar heb ik er geen last van :)

Ik slaap nooit in het donker, ik zie altijd allemaal lichtvlekken en vormen voor me 'hangen', terwijl mijn kamer compleet donker is. Ook als ik mijn ogen dicht heb zie ik dat schouwspel.. De drugs die ik tot nu toe heb genomen hebben het eigenlijk alleen maar versterkt, nu krijg ik het ook meer als ik gewoon wakker ben. Gisteravond begon bijvoorbeeld ineens de muur te golven toen ik er een tijdje naar staarde :grin:
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat met lichtvlekken, vormen en oogruis heb ik ook wanneer ik ga slapen, vooral als ik stoned ben en ik lig in bed. Vind dat ook niet heel erg, aangezien ik mijn hele leven al 'oogruis' heb en het gewoon een natuurlijke reactie van je hersenen is die patronen probeert te herkennen die er niet zijn.
Klik om te vergroten...

Wat je hierboven zegt ben ik het helemaal niet mee eens Shokora. Als het donker begint te worden dan beginnen je lichaam en je hersenen zich namelijk klaar te maken om te gaan slapen. De activiteit neemt juist af door de werking van melatonine als je gaat liggen met je ogen dicht en als je wilt gaat slapen blijven je hersenen niet naar patronen zoeken die er niet zijn. Slaap is voor het lichaam belangrijker dan het vinden van patronen met je ogen dicht...

Dat je van die lichtvlekken hebt, doet mij denken aan mijn hppdperiode en dit werd erger en erger tot ik er niet meer van kon slapen. Nu ik van m'n hppd af ben heb ik daar gelukkig helemaal geen last meer van. Ik vind zelf dat jullie echt aan de rand van een flinke hppd periode staan. Ook Whyme met zijn golvende muren. Ik raad jullie aan op te passen zodat het niet doorslaat of onprettig wordt.
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wow ik heb dit tien jaar geleden gehad. Wist niet dat er een naam voor was. Er vallen veel dingen op zijn plaats nu ik dit lees. Ik dacht dat ik psychotisch was, maar het ligt iets genuanceerder dus. Gelukkig is het nu over, maar dat heeft wel een aantal jaartjes geduurt.

Vooral xtc heeft het bij mij veroorzaakt. Veel en vaak xtc gebruiken. 1 keer zelfs 10 pillen op 1 dag, waarop een bad trip volgde. Ook Speed, Coke en Paddo's heb ik gebruikt.

Klachten die ik had:

Dingen in mijn ooghoeken zien bewegen
Gezichten zien vervormen

Angst- en paniekaanvallen
depersonalisatie
Denken achtervolgt te worden

Ik gebruik nu al heel lang geen xtc, coke of hallucinogenen meer, op vorig jaar een kwart pilletje na.
Ben soms nog wel nieuwschierig en verlang soms weleens terug naar het fijne gevoel ervan, maar merk dat ik veel gevoeliger geworden ben voor drugs, vooral voor mdma. Angst en hallucinaties komen dan vaak snel opzetten. Ook van blowen word ik erg angstig.

Zijn er meer mensen die ervaren dat klachten sneller terugkomen als ze nu weer drugs gebruiken?
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik heb na een heftige week ook een soort van hppd gehad denk ik... Het is nu echter weer voorbij :)

ik had op vrijdag 40mg 2ce + lachgas, toen op dinsdag truffels + 60mg 2c-D en 2× DMT + Lachgas, en op woendag smiddags 140ug LSD, 3× DMT + Lachgas, nog wat los lachgas, en s'avonds nog eens 70ug LSD erbij en 25mg 2c-I.

Ongeveer een week lang nog tracers, afterimages, patroonherkenning en patroonoverlay gehad.

Maar toen was alles ook weer normaal
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Spor zei:
ik heb na een heftige week ook een soort van hppd gehad denk ik... Het is nu echter weer voorbij :)

ik had op vrijdag 40mg 2ce + lachgas, toen op dinsdag truffels + 60mg 2c-D en 2× DMT + Lachgas, en op woendag smiddags 140ug LSD, 3× DMT + Lachgas, nog wat los lachgas, en s'avonds nog eens 70ug LSD erbij en 25mg 2c-I.

Ongeveer een week lang nog tracers, afterimages, patroonherkenning en patroonoverlay gehad.

Maar toen was alles ook weer normaal
Klik om te vergroten...
So :openmouth:

Dat is een fijn weekendje geweest meneer. :hearteyes:
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#17
hehe yup, nog een week lol van gehad :P
e
elstinkydermeisterLid
01-01-2024, 00:00
#18
Elfquest zei:
Ik gebruik nu al heel lang geen xtc, coke of hallucinogenen meer, op vorig jaar een kwart pilletje na.
Ben soms nog wel nieuwschierig en verlang soms weleens terug naar het fijne gevoel ervan, maar merk dat ik veel gevoeliger geworden ben voor drugs, vooral voor mdma. Angst en hallucinaties komen dan vaak snel opzetten. Ook van blowen word ik erg angstig.

Zijn er meer mensen die ervaren dat klachten sneller terugkomen als ze nu weer drugs gebruiken?
Klik om te vergroten...

same here, met het ouder worden kwamen drugs bij mij steeds minder fijn aan, en dat ligt vooral aan de mindsetting.
In het verleden een paar keer fout gegaan, daar terug aan denken als je dan toch nog eens drugs neemt, je wordt wat zenuwachtig, en de lol is eraf. (+ soms heb ik last van hyperventilaite, zodat ik soms zelf al scheef aan het gaan ben voor de durg zelf werkt, LOL)
Al bij al, hoe nuchterder ik tegenwoordig ben, hoe liever eigenlijk. HPPD hield bij mij nog maanden aan na het stoppen, ben toch wel blij dat ik ervan af ben. Let wel, ik zal nooit ofte nooit spijt hebben van alle drugservaringen, ik vind dat iedereen op deze wereld ooit een ervaring moet hebben zoals bijvoorbeeld het nemen van je eerste pil, maar nu hoeft het voor mij niet meer: hoe fantastisch ik mij ooit gevoeld mag hebben onder invloed, dat komt niet eens in de buurt van hoe geweldig ik mij kan voelen na een dag keihard werken en sporten in de vrije natuur en dan 'savonds gevolgd door een goeie portie sex. En zij die dit niet kunnen geloven: je bent of nog te jong, of je bent nog ites te hard onder onvloed :grin: :grin:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb wel eens korte flashbacks de eerste week na een trip maar dat is niet meer dan 1x in de twee dagen een wiebelend lijntje op mijn beeldscherm of zo en na een week komt het niet meer voor, dus ik denk dat dat gewoon flashbacks zijn. Weet niet of ik gewoon geluk heb of dat de maximaal één keer per maand regel voor mij gewoon heel goed werkt.
J
JoekeBouwsemaLid
01-01-2024, 00:00
#20
het is me nog steeds niet duidelijk of het nou echte beschadigingen zijn of dat je gewoon (tijdelijk) hyper-sensitief bent. Ik heb het gevoel dat ik door bewustzijnsverruimende drugs ook bewust word van meer dingen, onder andere de werking van mijn ogen. Verder heb ik ook geen klachten en ik zie ik het voornamelijk onder invloed.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...19
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."