Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

Het grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

371 antwoorden
91 weergaven
18-5-2026
r
rationalLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik kwam toevallig op dit forum terecht en ik voel me geroepen om een reactie te plaatsen over hppd en oogruis. Als ik de reacties lees heb ik het idee dat mensen elkaar lopen op te naaien.

De 'visuals' die door mensen worden beschreven, en dan heb ik het vooral over de visual snow zoals op het voorbeeld wordt getoond. Zowel floaters als de fast moving light points hebben in principe niets met HPPD te maken. Deze zijn bij veel mensen die nog nooit drugs hebben gebruikt aanwezig. Het zijn deeltjes die in de oogbol zweven. Bij sommige mensen zijn deze van nature sterk aanwezig.

De derealisatie en depersonalisatie die beschreven worden hoeven ook niets met HPPD te maken te hebben. Vervelende ervaringen in het leven kunnen deze triggeren, zoals stress, of burnout.

Dus de mijn tip: laat je niet opnaaien! en ga in het geval van derealisatie en depersonalisatie naar een psycholoog om je verder te helpen.
r
rhodLid
01-01-2024, 00:00
#2
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
Geen.

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Eigelijk mijn hele leven al.

Tot mijn 22 dacht ik altijd dat dit normaal was. Ik heb het al mijn hele leven en het wordt langzaam steeds een beetje erger. De huisarts stuurt mij naar de oogarts terwijl ik toch echt duidelijk aangeef dat het niet aan mijn ogen ligt.

Ik ben vaak moe en kan mij nooit goed concentreren en hierdoor dachten ze dat ik ADHD-I heb. Als ik tekst lees dan zie ik soms totaal andere woorden staan en als ik schrijf dan kunnen er opeens totaal andere woorden geschreven zijn dit werd naar dyslexie gegooid. Hiermee kon ik nog wel leven.

Hierbij alleen heb ik meer klachten. Als kinds af aan kon ik als ik naar objecten kijk deze laten bewegen. Het object werd grote en weer kleiner in een vloeiende beweging. Vaak had ik ook van dat ik boven mijn lichaam zweefde en het leven beetje langs mij heen ging. Dit kreeg ik vaak na te lang geslapen te hebben. Toen ik ouder werd en mijn ouders een 100Hz tv gingen kopen vond ik deze altijd maar knipperen/bewegen. Terwijl niemand anders dit zag. Later blijkt dit Visual Snow te zijn en het scherm gewoon prima was :).

Sinds mijn 12e kan ik eigelijk niet meer slapen zonder het licht aan. Altijd heb ik last van paniek als of er iemand achter mij staat. Als het helemaal donker is dan krijg ik een paniekaanval. Ook zie ik vaak in de hoeken van mijn ogen iets staan waardoor ik behoorlijk kan schrikken. Als ik dan nogmaals ga kijken is er niks, maar volgens durf ik niet meer van mijn plek af te komen.

Vaak slaap ik maar overdag omdat ik 's nachts dat niet durf. Ben 23 en kan niet eens slapen zonder een lampje :/.

Ook zie ik vaak objecten die er niet zijn. Dit zijn wel allemaal bestaande objecten. Als ik bijvoorbeeld tijd lang naar mijn monitor kijk en ik sta op om naar de wc te gaan zie ik gedeeltelijk het scherm nog in negatief welke langzaam verdwijnt.

Ook heb ik een groot probleem met mijn emoties. Deze worden opgekropt totdat ik emotioneel crash en dit kan leiden tot gevoelens voor zelfmoord. Dit is mij al 2 keer overkomen. De eerste keer overkwam mij voordat ik ooit iets van drugs gebruikt had. Door dit probleem kan ik bijvoorbeeld ook niet verliefd worden en kan ik er als een zombie bij zitten terwijl ik eigelijk heel vrolijk ben.

HPPD lijkt mij hierbij het beste passen alleen ik word nu telkens in het hokje gezet dat het door drugs komt. Dit vind ik echt jammer!

Toen ik wel eens xtc gebruikte waren mijn klachten zelfs tijdelijk minder en ik heb zo het vermoeden dat mijn lichaam te weinig serotonine aanmaakt. Hierdoor werkt xtc ook maar beperkt bij mij.

Ik ben bij diverse doktoren geweest en het enige medicijn wat mij enigszins helpt met concentratie problemen en emoties is methylfenidaat ook wel ritalin genoemd :). Mijn paniek en visualisatie (klachten) blijven wel aanwezig. De ene dag is het erger dan de andere. Gelukkig kan ik ermee leven en probeer het gewoon zoveel mogelijk te negeren.
M
Miss RaveLid
01-01-2024, 00:00
#3
rational zei:
De 'visuals' die door mensen worden beschreven, en dan heb ik het vooral over de visual snow zoals op het voorbeeld wordt getoond. Zowel floaters als de fast moving light points hebben in principe niets met HPPD te maken. Deze zijn bij veel mensen die nog nooit drugs hebben gebruikt aanwezig.
Klik om te vergroten...
Mee eens.
Ik vind het echt bizar en eigenlijk ook prettig om te lezen dat deze klachten voor veel mensen bekend zijn. Zelf zie ik zolang ik me kan herinneren snelbewegende stipjes, patronen (in lichte mate, hangt van de achtergrond af), staartvorming, afdrukken van objecten waarnaar je keek, 'lichtranden' om mensen enz. Tot nu toe snapte de meeste mensen ook niet waar ik het over had.

Ik weet zeker dat het geen Hppd is. Ik had het ook al voor drugsgebruik. Het zijn volgens mij afwijkingen van je oog, de verschillende lagen in je ogen met vocht er tussen. Wel merk ik dat het in de periode dat ik blowde erger was. Ook na XTC is het veel erger, maar dat zakt dan weer weg. Ik heb ook altijd heftig visueel gereageerd op XTC. Misschien dat het verband houdt, ik weet t niet. Ook als ik moe ben is het erger.

HPPD ontstaat na drugsgebruik en maakt dat je dusdanig visuele 'verschijningen' hebt dat het echt ernstige invloed op je dagelijks leven kan hebben. Je hebt dan medicatie nodig. Voor de klachten die ik heb, heb je geen medicatie nodig. Het is volgens mij niets ernstigs.
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#4
rational, ik denk dat je met jou reactie wel iedereen over 1 kam scheert. Ik weet zeker dat het in mijn geval en bij een paar anderen die ik heb gesproken, door drugs is gekomen. Ik ben het met over een aantal punten met je eens. Bijvoorbeeld over floaters enzo. Die dingen die hebben ook niet-drugsgebruikers, maar waarom het vaak genoemd wordt bij hppd is omdat de ervaring van het zien tijdens hppd zo anders is dat men niet meer weet hoe zien "normaal" zien is. Waarschijnlijk had ik ook floaters voordat ik drugs heb gebruikt, maar vielen ze tijdens mijn hppdperiode ineens op. Maar dat bijvoorbeeld de muren bewegen en ademen en dat voorwerpen niet op hun plaats blijven staan wanneer je er naar kijkt enzovoorts, dat is niet normaal en dat had ik voordat ik ook maar 1 forum had bezocht over hppd. Ik wist zelfs lange tijd niet wat ik had, dus ik KON me niet eens hebben laten opnaaien.

Over depersonalisatie en derealisatie. Ik denk dat er een sterk verband is tussen hppd en andere psychische aandoeningen. Op heel veel forums hebben mensen hier last van tijdens hun hppd. In mijn geval had ik geen traumatische gebeurtenissen, stress of burnout, maar kan ik het echt duidelijk en onbetwistbaar wijten aan hppd.

Je zegt dat je toevallig op dit forum kwam, en het lijkt erop dat je je niet echt hebt verdiept in hppd en neem je het niet erg serieus. Voor mij is hppd de ergste en moeilijkste periode geweest in mijn leven en ik heb er verdomd hard voor moeten knokken om weer "normaal" te worden en ik vind het niet fijn als er iemand komt die er weinig van af weet en meteen gaat roepen dat mensen zich hier laten opnaaien. Ik heb met genoeg mensen gesproken met hppd en hun verhaal gehoord om te kunnen zeggen dat zij zich zeker niet hebben laten opnaaien.

De visuals die Miss Rave beschrijft zijn inderdaad ook aanwezig bij normale mensen, als je er op gaat letten wel iig. Hier hoef je inderdaad geen medicatie voor te hebben. Visuals bij hppd gaan wel verder dan dat en vaak hangt het dan weer samen met paniek/dissociatie/depersonalisatie/depressie/enzovoorts.
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als je je concentreert op lettertjes, en er dan naar blijft kijken en ze gaan dan een soort van flikkeren ( de letters en de woorden op dit forum bijvoorbeeld ), hoort dit ook bij HPPD?

Merk dit nu toevallig op nu ik dit lees maar heb dat geloof ik wel vaker als ik moe ben. Heb al tijdje geen hallucinogenen gebruikt alleen DMT nog 2 weken terug 1 keer.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#6
In mijn ogen is HPPD niet meer dan een alternatieve waarneming die je naast je basis waarneming (lees: nuchter, rationeel, echt, of hoe je het wilt noemen) verworven hebt.

Als je het een plaats weet te geven, is het een 'magische kracht', zo niet, een hardnekkige interventie met je dagelijkse bestaan.

Als golven in je gezichtsveld hebt, kun je het zien als belemmering van je functioneren.

Maar je kunt het ook hebben aangenomen als het feit dat waarneming niet meer is dan wat over je ogen is getrokken en via dit zintuig aan het bewustzijn wordt getoond. Uiteindelijk kun je met je eigen 'ik' er makkelijk doorheen prikken.

Eigenlijk is er geen waarneembare wereld met een 'jij'. Dan onderscheid wordt gemaakt door het bewustzijn dat vanaf geboorte aannames maakt over wat 'echt' is.

Het feit dat ieder mens in z'n leven weleens eenmaal een nachtmerrie heeft en daar met angst op reageerd, geeft aan dat er nooit een unaniem besef is dat slechts 1 vorm van waarneming 100% echt kan zijn. Er is enkel een dominerende basis waarneming.

Vaak interpreteren mensen die vaak hevig getript hebben, ook hun omgang met andere mensen onjuist waardoor een psychose, schrizofrenie of andere stoornis kan ontstaan.

Maar vaak is het in de ogen kijken en observeren van anderen enkel het letterlijk zien van wat er in iemand's gedachtengoed omgaat. Ieder individu kampt met veel meer in zich dat hij projecteerd naar anderen toe.

Bij de basis waarneming zijn bepaalde deuren niet toegangelijk en afgesloten terwijl zich daar toch rijkelijke instrumenten bevinden die je de mogelijkhid geven om je standaard waarneming geavanceerder te maken. Deze uitbreiding biedt de mogelijkheid tot kennis en een controle agentschap die gedurende een volledige levensloop een uitzonderlijke gemoedsrust geeft.
p
pretenderLid
01-01-2024, 00:00
#7
hallo, ik heb dit topic gelezen, gelukkig heb ik deze klachten niet..

wel heb ik na Xtc-gebruik, dus de dag(en) erna, rare schokjes......en wanneer ik ga slapen worden deze echter erger...( soort van stroomstoot wanneer ik bijna in slaap van..)

nu heb ik al 1 en t ander gelezen over deze klacht op het forum, maar nog geen duidelijk antwoord hierop....

kan iemand me vertellen wat dit precies is... dat het door de xtc komt weet ik 100% zeker...

alvast bedankt.

ciao
M
Miss RaveLid
01-01-2024, 00:00
#8
hallo, ik heb dit topic gelezen, gelukkig heb ik deze klachten niet..

wel heb ik na Xtc-gebruik, dus de dag(en) erna, rare schokjes......en wanneer ik ga slapen worden deze echter erger...( soort van stroomstoot wanneer ik bijna in slaap van..)

nu heb ik al 1 en t ander gelezen over deze klacht op het forum, maar nog geen duidelijk antwoord hierop....

kan iemand me vertellen wat dit precies is... dat het door de xtc komt weet ik 100% zeker...
Klik om te vergroten...
Schokjes in je hoofd duiden op overbelasting van je hersenen (serotonerge systeem) door XTC. Je kunt daar nare problemen aan over houden. Ff rustig aan doen met allerlei stimulantia (waaronder XTC) is aan te raden.
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#9
probeer eens lang niet te blowen (zo'n 10 dagen) en genoeg te slapen.. mijn beeld was dan een stuk minder vertroebeld :)
S
StoftuigLid
01-01-2024, 00:00
#10
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
hasj, wiet, speed, coke, mdma, heroine, paddos, lsd, 2cb, opium, crack, ketamine, mescaline, truffels, poppers, GHB, salvia

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
1,5 jaar

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
niks, wil eventueel melatonine gaan gebruiken

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Ik gebruik nog steeds drugs, vooral speed, en daar worden mijn klachten erger van echter wanneer ik weer een week niks gebruik verdwijnen de klachten weervoor 60%.

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
2cb en een psychose

Ik ben dus 1,5 jaar geleden bolletjes en draadjes gaan zien. Ze zitten vooral in me linkerbeeld en het lijkt net of me linkerhand eraan vast zit. Echt SUPER wazig. soms zijn ze zwart (als ik blow of speed ofzo gebruik) en als ik clean ben zijn ze doorzichtig of wit en meestal niet zwart.

Me beeld flitst wel eens uit of aan en me beeld beweegt ook, zeg maar me plaatje in me hoofd. En soms beweegt mijn omgeving ook weleens (me bureau bijvoorbeeld). Alsof ik trip zonder tripmiddel op te hebben soms wel leuk maar soms ook heel vermoeiend en irritant.

Verder gebruik ik haldol peridol in depot vorm (spuit) als anti psychotica voor mijn psycose voor een jaar nu. Maar t leek er alleen maar erger van te worden ik hoop dat als ik over een jaar stop met de haldol ook minder halucineer.

:rock: :rockband:
Stoffel
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb dit dus ook. Een lange tijd rondgelopen met de gedachte dat ik beetje gek aan het worden was ofzo :P had er wel is over gelezen maar kon de link niet leggen pas bij dit topic tijd terug. was toen nog elke dag actief hier ga weer wat vaker kijken :P . Maar pas bij dit topic ook met dat plaatje erbij kwam ik er pas achter dat ik hppd heb. Begon bij een badtrip op paddo's, lsd en te vaak hallucineren op mdma. De floaters, visual snow, trillingen. Zoals ik hier ook las de paarse en groene kleuren en patroontjes rare dingen verbeelden etc.. Ik heb het nou een jaartje ofzo? Stoor me er sinds k weet dat het hppd is niet zo meer aan. Heb ook wel is dat het soms, ik voel het ook soort van aankomen, net lijkt alsof ik trip ofzo. Dat alle kleuren wat feller worden enzo de rest is moeilijk uit te leggen. Maarja rare shit. Met tripmiddelen ben ik voorlopig even gestopt. Mdma doe ik nog maar 2a3x per jaar op de echte grote feesten enzo en als soms met vrienden en dan ook geen 300/600mg meer. Ook blowen ben ik mee gestopt maar dat was om andere redenen maar dat zal vast ook wel goed zijn. Mdma zal vast ook geen genezende werking hebben maar dat beperk ik gewoon en alcohol drink ik nog. Nou was mijn verhaal goed topic dit inderdaad voor mensen die niet weten wat er nou aan de hand is enzo..


:grin:
W
WromtraxLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ben wel blij dat ik dit niet heb.. Vinden jullie het niet erg storend?
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wromtrax zei:
Ben wel blij dat ik dit niet heb.. Vinden jullie het niet erg storend?
Klik om te vergroten...
Het is een kleine prijs om te betalen voor al het moois dat ik er voor terug krijg.
n
njiremLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bij meerdere horizontale/verticale lijnen naast elkaar (bijv. een schutting) zie ik er altijd verticale lijnen doorheen schieten. En de muren (voornamelijk witte) willen weleens gaan golven als ik er wat te lang naar kijk. Dit ervaar ik nadat ik vroeger een tijd in de lampen van een zonnenbank heb gestaard, en de tijd flink gebruik van drugs heeft het nog iets versterkt. Och kan dr wel mee leven, vind t best grappig :grin:
a
appelflapLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik had ff een vraagje...

Ik heb inmiddels ook al bijna een jaar HPPD. en zoals we allemaal weten dat als je naar iets wat licht geeft kijkt en dan weer wegkijkt of je ogen dichtdoet dat er dan een hele vlek overhoudt op je ogen in de vorm van dat lichtbron. Dit is eigelijk het enige wat me echt stoort aan het hele HPPD verhaal.

maarja mijn vraag was dus... betekend dit dat onze ogen ook veel gevoeliger zijn voor licht? zover ik weet speelt HPPD zich alleen maar in de hersenen en niet in de ogen.

maarja als iemand het weet? post maar :grin:
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#16
appelflap zei:
ik had ff een vraagje...

Ik heb inmiddels ook al bijna een jaar HPPD. en zoals we allemaal weten dat als je naar iets wat licht geeft kijkt en dan weer wegkijkt of je ogen dichtdoet dat er dan een hele vlek overhoudt op je ogen in de vorm van dat lichtbron. Dit is eigelijk het enige wat me echt stoort aan het hele HPPD verhaal.

maarja mijn vraag was dus... betekend dit dat onze ogen ook veel gevoeliger zijn voor licht? zover ik weet speelt HPPD zich alleen maar in de hersenen en niet in de ogen.

maarja als iemand het weet? post maar :grin:
Klik om te vergroten...

Ik geloof dat dit redelijk natuurlijk is? :P
Ik bedoel; het is logisch dat je niet in de zon/in een felle lamp moet kijken, want dat is slecht voor je ogen.
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#17
Omdat je hersenen signalen sterker interpreteren is de kans zelfs groter dat je ogen minder gevoelig zijn door neerregulatie. Of dit ook echt zo is weet ik niet, het is maar een hersenspinsel :) HPPD heeft in ieder geval alleen invloed op je perceptie en niet op je fysieke zintuigen.
w
whymeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Die stipjes waar jij het over hebt, dat zijn floaters voor zover ik weet :wink:
Alleen het feit dat jij ze maar 2x 10-15 seconde hebt gezien is apart.. Aangezien ik zoiets nog nooit heb gehad heb ik me er niet in verdiept, maar google weet vast wel raad :tearsofjoy:
Starburst is dit: starburst simulator
het komt er op neer dat ik sterretjes zie in plaats van lampen, vooral autokoplampen zijn irritant wat dat betreft..

Dat lichte golven kan ik zo niet verklaren, heb ik ook wel eens last van maar 't heeft niet echt een naam volgens mij.

hmm, dat je ogen troebel blijven is wel apart.. Dat de focus er soms af is heb ik ook wel eens, maar gewoon ff knipperen en opnieuw focussen is genoeg om het weg te krijgen.. Daarvoor zou ik toch maar naar de opticien gaan :tearsofjoy:

Over die laatste 2 dingen kan ik niet echt wat zeggen, misschien gewoon 'normaal' verkeerd gekeken? :)
a
appelflapLid
01-01-2024, 00:00
#19
oke dank je leppeh.

en ik bedoelde niet echt als ik in een velle lamp kijk, dat ook natuurlijk. maar ik heb dat echt bij elk klein iets; ik heb bijvoorbeeld altijd een stoel naast mn pc en die heeft van die stalen-armleuningen, en als er dan licht in mn kamer is en die schijnt op dat stalen gedeelte en ik kijk ernaar dan blijft dat dus als een velle vlek op mn oog :P en erg vel licht is het nou niet echt en voordat ik hppd had had ik echt nooooit last van die stoel :P maarja :grin:
A
AndrewLid
01-01-2024, 00:00
#20
Af en toe wat ''floaters'' soms een beetje oogruis dat dan wel weer wegtrekt en als ik ergens lang naar staar dan zie ik het allemaal wel een beetje zweven en draaien enzo.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...19
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."