Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

Het grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

371 antwoorden
100 weergaven
18-5-2026
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#1
Numbro2, wachten op dat wetenschappelijke artikel is natuurlijk mogelijk. Je kan natuurlijk ook, via die site die Flut heeft gegeven, melatonine bestellen.

Zoals ik in je privebericht hebt gezegd: Ik ga binnenkort weer een afspraak maken met de huisarts en hoop dat hij er mee bezig is geweest.
M
MatthijsNLLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ken dit maar al te goed, maar alleen als ik te gek gedaan heb.
Als ik dit soort dingen begin te zien is het voor mij een teken om als de sodemieter in bed te geraken, omdat het niet al te lang meer duurt voordat het lichtje uit gaat.

In onze kringen noemen we dit altijd vleermuizen zien, omdat die vlekjes in het donker net zo bewegen als vleermuizen :confused:
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik laat het horen zodra ik een afspraak heb gemaakt. Ik denk dat ik volgende week ergens ff ga.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ex-tripper zei:
Numbro2, wachten op dat wetenschappelijke artikel is natuurlijk mogelijk. Je kan natuurlijk ook, via die site die Flut heeft gegeven, melatonine bestellen.

Zoals ik in je privebericht hebt gezegd: Ik ga binnenkort weer een afspraak maken met de huisarts en hoop dat hij er mee bezig is geweest.
Klik om te vergroten...

Lukt het wat met die info,resultaten ?
laat ook wat horen als het niet lukt.

:wave:
N
NexxtGenLid
01-01-2024, 00:00
#5
WTF!
ik heb soms weleens dat, als ik naar de wolken/lucht kijk, dat ik dan een soort belletjes zie en het VREEMDE is dat ik, als ik er naar kijk, dat ze dan naar beneden vallen! Maar ik heb dat heel soms en ik weet ook niet of het door de drugs komt.

Wel heb ik, na mijn eerste MDMA-avond, heel even last gehad van een regenboog-achtig verschijnsel linksboven in mijn gezichtsveld, ongeacht welk oog ik open deed, gepaard met een vreselijke hoofdpijn. Dit duurde slecht een tiental minuten en daarna is het weggegaan.

Wel interessant om dit te lezen op zich :)
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#6
Valt me op dat heeel veel mensen dit eigenlijk hebben. Zegt toch weer wat over drugs vind ik. Maarja voor alle te gekke ervaringen die ik ermee heb gehad en nog zal beleven heb ik het wel over... Wel fucked up dat er een grote kans is dat het nooit meer weggaat :P
F
FritzLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dit is mijn eerste post hier, vroeger wel het idee gehad om hier actief te worden, maar vanuit de meer geïnteresseerde en positieve invalshoek. Ironische wending dat ik nu juist in dit topic post. Niet dat ik nu negatief over drugs ben, maar het gebruik staat sinds kort op het laagst mogelijke pitje :) Sinds anderhalve week niks meer, na lang gebruik, redelijk intensief. Het is ook niet de eerste keer dat ik ben gestopt met blowen, maar dit keer van plan het iets langer uit te houden. Als antwoord op de vragen:

1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
De lijst die ik nu kan bedenken: wiet/hasj, alcohol, XTC, cocaine, speed, paddestoelen, LSD, DMT, salvia, GHB en ephedra.

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Iets meer dan een jaar. In beginsel was het erg subtiel, een soort visual snow, maar ook traces en patronen waren wel te bemerken. De afgelopen tijd werd het erger, in de vakantie zelfs behoorlijk en begon het voor mij storende vormen aan te nemen. De klachten zijn louter in de visuele sfeer, psychisch zit ik juist beter in elkaar dan ooit. Hoewel ik wel de ervaring van depersonalisatie herken, is dit voor mij geen psychische toestand die me heeft overvallen en die ongewenst is, maar juist één die betekenisvol is en waar ik naar op zoek was. Ik ben er dan ook niet in aanraking mee gekomen als depersonalisatie, maar verlichting. Niet in de traditioneel boeddhistische zin, maar meer in de zin zoals bedoeld door Eckhart Tolle: http://en.wikipedia.org/wiki/Eckhart_Tolle. Het is voor mij ook mogelijk om in oude bewustzijnstoestanden terug te keren, daar heb ik al mee geexperimenteerd. Dus ook voor mensen die per se de psychologische interpretatie willen aanhangen, kan ik melden dat dit voor mij geen lasten zijn. Ik heb ook geen last van angst, depressie en alle andere zeer vervelende bijverschijnselen waar sommigen melding van maken. Zorgen maken doe ik me ook niet, aangezien ze voor mij niet naar iets realistisch verwijzen en verder geen praktische toevoeging op mijn leven zijn. Al met al heb ik meer gewonnen dan verloren, maar zijn de visuele klachten wel vervelend bij tijd en wijlen.

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
Vooralsnog niet heel veel, ik ben ook niet geneigd om dergelijke zaken als klachten te zien. Ik heb bijvoorbeeld ook anderhalf jaar met -1,5 visuele afwijking rondgelopen, zolang het voor mij niet dusdanig erg werd dat ik echt moeite kreeg met functioneren, deed ik er niet zoveel aan. Wat ik tot nu toe heb gedaan is stoppen met alle vormen van drugs, maar dat is pas anderhalve week. Merk al wel dat het minder erg is dan in de Kerstvakantie en dat als ik uitgerust ben ik er ook minder last van heb. Als ik moe ben en in drukke, kleine omgevingen merk ik er meer van.

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Vooralsnog niet, maar ben niet van plan om het volledig op te geven. Blowen vooralsnog wel, aangezien dat de grootste aanjager lijkt te zijn. Bij mdma heb ik dit niet, sterker nog, bij een aantal mdma ervaringen zag ik juist veel beter. Het trippen heb ik ook volledig opgegeven, dit verergert het absoluut. Ook caffeine wil ik zwaar minderen, dit heeft ook al enkele malen negatieve uitwerkingen gehad.

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
LSD, no doubt. Op een acidfeestje waar ik al trippend heen ging is het verankerd geraakt. De trip was heftig, de rij was druk en ik viel daar al bijna flauw. Ik raakte niet in paniek, was juist volledig in rust, maar de drukte maakte het onoverzichtelijk. Toen ik eenmaal binnen was, spullen in een kluisje had gedaan en door de mensenmassa heen een plek had gevonden met mijn vrienden, dacht ik dat het wat rustiger zou worden. Echter, zware lichtflitsen wisten me visueel compleet te overdonderen. Het was lastig om het visueel gezien bij elkaar te houden. Na deze trip zijn de verschijnselen op komen zitten. Ik ben overigens altijd al een visuele tripper geweest, had bij de laagste dosis al visualisaties, waar vrienden er vier keer overheen konden gaan zonder ook maar een patroon te kunnen ontwaren. Visuele flashbacks had ik voor die tijd ook al, heb ik echter altijd als aardige toevoeging ervaren :)

Mijn interesse in dit topic is groot, met name in de medische artikelen die het verband tussen melatonine en HPPD beschrijven. Het zou mooi zijn als dit een bijdrage kan leveren aan het verminderen van de visuele symptomen. Wel heb ik mijn twijfels, gezien de vermoedelijke links tussen melatonine en DMT (die in hoge dosis toch behoorlijk ingrijpt op je visuele cortex :wink:).
SSRI’s begin ik niet aan, ook nergens voor nodig, aangezien het mentaal wel goed zit. Ex-tripper, in welke regio zit jouw dokter? Ik zit zelf te overwegen om een huisarts te raadplegen, maar eerlijk gezegd denk ik dat het gros niet bekend is met HPPD en aan de meest conventionele oplossingen – voor zover je daarvan kunt spreken – wil ik toch niet. Als ik in de buurt van die van jou zit zou ik wel daar willen langsgaan.

Kijk maar of je dat kwijt wilt, ik ben in ieder geval erg benieuwd naar!
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heb je heel deze thread doorgelezen? Op dit moment ben ik er zo goed als vanaf en mijn huisarts heeft voor mij ook al enkele mensen genezen met melatonine. Ook iemand op dit forum gebruikt nu melatonine voor ongeveer een maand en het gaat heel langzaam ook steeds beter met hem. Ik denk dat melatonine zeker HPPD kan genezen. Het duurt alleen erg lang.

Ik vermoed dat dat wetenschappelijke artikel niet perfect het verband tussen melatonine en HPPD zal verklaren. Ten eerste omdat het hersenonderzoek op zich zelf nog in de kinderschoenen staat. Ten tweede is HPPD helemaal niet bekend en wordt het niet bepaald op grote schaal onderzocht. Ik denk zelf dat er in dat wetenschappelijke artikel (of wat het ook is) dat daar een aantal case-studies in staan. Gevallen zoals ik dus. Systematisch onderzoek naar HPPD ontbreekt, vermoed ik.

Fritz, waarschijnlijk weet je huisarts niets van HPPD af. Je kunt het natuurlijk wel proberen, want de mijne wist er wél vanaf en zullen er meer huisartsen zijn die er vanaf weten. Ik zal het volgende keer met hem bespreken wat hij ervan vindt dat er andere mensen van 'buitenaf' bij hem langskomen. Omdat je je voor de rest prima voelt, zou ik, wat je zelf ook al zegt, niet aan de conventionele middelen beginnen. Dan blijf je bezig en eerlijk gezegd heb ik nog geen positieve verhalen gehoord (mensen die genezen zijn van HPPD door conventionele middelen).

Ik wil op dit forum zoveel mogelijk anoniem blijven. Ik vertel dus niet waar ik woon. Wel kun je me een pm sturen met je emailadres erin. Dan meld ik je aan in m'n msn. Daar wil ik wel uitwijden. Als je dat niet wilt, dan kun je ook melatonine bestellen op de site die Flut heeft gegeven op deze of vorige pagina van deze thread.

Gr, Ex-tripper
p
pythregiusLid
01-01-2024, 00:00
#9
als je die ruis ziet, en exact die aparte afbeeldingen die in je zicht zwemmen heb je dan al meteen hppd? ik heb het erg sterk de laaste tijd, die ruis als je de lucht in kijkt zijn allemaal kleurtjes bij mij, die allemaal rond zwemmen, die grotere dingen in men zicht lijken wel levende organismen zoals je ze vaak ziet onder een microscoop.
ook zie ik lichter vlaktes zoals de muren, altijd flitsen, in allerlei kleurtjes, en wanneer ik stoned ben, valt het beeld constant in mozaik uitelkaar.
ik vind het absoluut niet onprettig, en merk dat dit allemaal ook alleen maar puur visueel is.
meot je minderen met lsd als je deze effecten hebt?

heb de lijst emt symptonen even door gespit en de effecten die er bij staan ervaar ik allemaal, nuchter en stoned, wanneer stoned alleen heel erg sterk.
nogmaals vind het niet onprettig, wel af en toe vervelend omdat letters weg willen schieten tijdens het lezen.
J
Jack HerrerLid
01-01-2024, 00:00
#10
ex-xtcdiehard,
ik herken dat nare gevoel over je lichaam misschien wel.
Ik heb soms als ik wakker word dat ik mijn ogen wel open heb, maar dat ik mijn lichaam niet kan bewegen en dat ik een heel vervelend gevoel in mijn hoofd heb. Als ik me er niet op focus en probeer te ontspannen dan word ik dan pas echt wakker. Dit kan 5 seconden duren maar ik heb het ook wel een 2 minuten gehad. Ik heb het volgens mij vooral als ik heel stoned ga slapen. Herken je dit, of herkent misschien iemand anders dit? Ik maak me er niet echt zorgen over, ik zie het meer als één van die wazige dingetjes die bij drugsgebruik horen.
b
buzzriderLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re:

jcutter zei:
Is HPPD dat je steeds aan zelfmoord denkt?
Klik om te vergroten...
nope, meer een andere zichtswaarneming zoals sneeuw zien in de lucht, ander dieptebeeld enzovoort; word veroorzaakt door gebruik van hallucinogenen
e
ex-xtcdiehardLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik bedoelde er ook eigenlijk mee van hoe lang gaat het nog duren voordat de melatonine gaat werken, ik gebruik het nu ruim een maand de eerste maand heb ik elke dag 50 van die 0,1 pilletjes genomen en sinds een weekje elke dag 5mg pilletjes via de dokter..

En nee ik ken alleen het gevoel dat als ik ga inslapen ineens een heel naar gevoel in me lichaam krijg alsof me hart stilstaat me lichaam word ineens heel licht en krijg ff geen lucht meer en schrik dan heel erg..

Ook heb ik last van een wazig en dof gevoel in me hoofd, soms het gevoel dat me hart het begeeft of me longen ermee stoppen omdat ik dan ineens moeilijk kan ademen, of als iemand tegen me praat dat het heel raar aankomt dat ik echt denk van wtf is dit :openmouth:. En dat ik me bijv ff wat beter voel en ik loop butien en dan lijtk het net of ik ineens weer in een trip raak dat de wereld er ineens weer compleet anders uitziet alsof de hppd weer inslaat ofzo, of als i kbuiten loop dat ik heel duizelig in me hofd voel en een druk op me hoofd en dat ik me in elk deeltje van me lichaam zwaar vertieft voel voel de spanning en vertieft heid in elkd deeltje van me lichaam stromen, ik denk dat ik me op zulke momenten nog veel vertiefder voel dan als vroeger de dag na een avondje wauzen.. Ook heb ik visual snow, zie constant overal ruis waar ik ook ga of kijk en als het donker is is het het ergst dan lijk het net of heel me kamer volzit met 10000000000 minivliegjes en beesies, ook heb ik dat als ik ga inslapen eerst altijd in een droom kom terwijl ik gewoon nog wakker ben dat er tege me gepraat word of ineens rare gedachtes in me op komen die nergens over gaan en helemaal niet gepast zijn, ook ben ik heeel er gevoellig vor alles als ik ook maar een beetje stress ervaar voel ik dit heeel erg in me lichaam en gelijk overal zenuwen, vooral in me buik. ik ben bang voor alles, alles wat eerst makkelijk ging lijkt nu ineens onmogelijk.. Ook heb ik dat als het kutweer is bewolkt en zown depressieve kleur buiten dat ik me ee nstuk vertiefder voel en als de zon schijnt kan ik me echt top voelen voor zover dat mogelijk is met hppd.. wel heb ik af en toe momenten dat ik me bijna normaal voel wat ik eerst nooit had denk dat dat toch wel een teken is van genezing mag ik hopen
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#13
BlackRobBlunt heeft gelijk, het duurt lang voordat je het effect begint te merken. Heb denk 2 en een half jaar lang met depressieve gedachtes rond gelopen, en nu nog steeds als ik moe ben, heb ik lichtelijke visuals. Melatonine is alsof je een emmer moet leegmaken met een vingerhoed en je mag per dag maar 1 keer scheppen en soms regent het... Uiteindelijk komt het wel goed. :)
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mooi en goede aanvulling, dit topic.

Mijn complimenten. Ik zal straks even de tijd nemen het door te lezen. Bedankt Flut!
r
rationalLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik kwam toevallig op dit forum terecht en ik voel me geroepen om een reactie te plaatsen over hppd en oogruis. Als ik de reacties lees heb ik het idee dat mensen elkaar lopen op te naaien.

De 'visuals' die door mensen worden beschreven, en dan heb ik het vooral over de visual snow zoals op het voorbeeld wordt getoond. Zowel floaters als de fast moving light points hebben in principe niets met HPPD te maken. Deze zijn bij veel mensen die nog nooit drugs hebben gebruikt aanwezig. Het zijn deeltjes die in de oogbol zweven. Bij sommige mensen zijn deze van nature sterk aanwezig.

De derealisatie en depersonalisatie die beschreven worden hoeven ook niets met HPPD te maken te hebben. Vervelende ervaringen in het leven kunnen deze triggeren, zoals stress, of burnout.

Dus de mijn tip: laat je niet opnaaien! en ga in het geval van derealisatie en depersonalisatie naar een psycholoog om je verder te helpen.
r
rhodLid
01-01-2024, 00:00
#16
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
Geen.

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Eigelijk mijn hele leven al.

Tot mijn 22 dacht ik altijd dat dit normaal was. Ik heb het al mijn hele leven en het wordt langzaam steeds een beetje erger. De huisarts stuurt mij naar de oogarts terwijl ik toch echt duidelijk aangeef dat het niet aan mijn ogen ligt.

Ik ben vaak moe en kan mij nooit goed concentreren en hierdoor dachten ze dat ik ADHD-I heb. Als ik tekst lees dan zie ik soms totaal andere woorden staan en als ik schrijf dan kunnen er opeens totaal andere woorden geschreven zijn dit werd naar dyslexie gegooid. Hiermee kon ik nog wel leven.

Hierbij alleen heb ik meer klachten. Als kinds af aan kon ik als ik naar objecten kijk deze laten bewegen. Het object werd grote en weer kleiner in een vloeiende beweging. Vaak had ik ook van dat ik boven mijn lichaam zweefde en het leven beetje langs mij heen ging. Dit kreeg ik vaak na te lang geslapen te hebben. Toen ik ouder werd en mijn ouders een 100Hz tv gingen kopen vond ik deze altijd maar knipperen/bewegen. Terwijl niemand anders dit zag. Later blijkt dit Visual Snow te zijn en het scherm gewoon prima was :).

Sinds mijn 12e kan ik eigelijk niet meer slapen zonder het licht aan. Altijd heb ik last van paniek als of er iemand achter mij staat. Als het helemaal donker is dan krijg ik een paniekaanval. Ook zie ik vaak in de hoeken van mijn ogen iets staan waardoor ik behoorlijk kan schrikken. Als ik dan nogmaals ga kijken is er niks, maar volgens durf ik niet meer van mijn plek af te komen.

Vaak slaap ik maar overdag omdat ik 's nachts dat niet durf. Ben 23 en kan niet eens slapen zonder een lampje :/.

Ook zie ik vaak objecten die er niet zijn. Dit zijn wel allemaal bestaande objecten. Als ik bijvoorbeeld tijd lang naar mijn monitor kijk en ik sta op om naar de wc te gaan zie ik gedeeltelijk het scherm nog in negatief welke langzaam verdwijnt.

Ook heb ik een groot probleem met mijn emoties. Deze worden opgekropt totdat ik emotioneel crash en dit kan leiden tot gevoelens voor zelfmoord. Dit is mij al 2 keer overkomen. De eerste keer overkwam mij voordat ik ooit iets van drugs gebruikt had. Door dit probleem kan ik bijvoorbeeld ook niet verliefd worden en kan ik er als een zombie bij zitten terwijl ik eigelijk heel vrolijk ben.

HPPD lijkt mij hierbij het beste passen alleen ik word nu telkens in het hokje gezet dat het door drugs komt. Dit vind ik echt jammer!

Toen ik wel eens xtc gebruikte waren mijn klachten zelfs tijdelijk minder en ik heb zo het vermoeden dat mijn lichaam te weinig serotonine aanmaakt. Hierdoor werkt xtc ook maar beperkt bij mij.

Ik ben bij diverse doktoren geweest en het enige medicijn wat mij enigszins helpt met concentratie problemen en emoties is methylfenidaat ook wel ritalin genoemd :). Mijn paniek en visualisatie (klachten) blijven wel aanwezig. De ene dag is het erger dan de andere. Gelukkig kan ik ermee leven en probeer het gewoon zoveel mogelijk te negeren.
M
Miss RaveLid
01-01-2024, 00:00
#17
rational zei:
De 'visuals' die door mensen worden beschreven, en dan heb ik het vooral over de visual snow zoals op het voorbeeld wordt getoond. Zowel floaters als de fast moving light points hebben in principe niets met HPPD te maken. Deze zijn bij veel mensen die nog nooit drugs hebben gebruikt aanwezig.
Klik om te vergroten...
Mee eens.
Ik vind het echt bizar en eigenlijk ook prettig om te lezen dat deze klachten voor veel mensen bekend zijn. Zelf zie ik zolang ik me kan herinneren snelbewegende stipjes, patronen (in lichte mate, hangt van de achtergrond af), staartvorming, afdrukken van objecten waarnaar je keek, 'lichtranden' om mensen enz. Tot nu toe snapte de meeste mensen ook niet waar ik het over had.

Ik weet zeker dat het geen Hppd is. Ik had het ook al voor drugsgebruik. Het zijn volgens mij afwijkingen van je oog, de verschillende lagen in je ogen met vocht er tussen. Wel merk ik dat het in de periode dat ik blowde erger was. Ook na XTC is het veel erger, maar dat zakt dan weer weg. Ik heb ook altijd heftig visueel gereageerd op XTC. Misschien dat het verband houdt, ik weet t niet. Ook als ik moe ben is het erger.

HPPD ontstaat na drugsgebruik en maakt dat je dusdanig visuele 'verschijningen' hebt dat het echt ernstige invloed op je dagelijks leven kan hebben. Je hebt dan medicatie nodig. Voor de klachten die ik heb, heb je geen medicatie nodig. Het is volgens mij niets ernstigs.
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#18
rational, ik denk dat je met jou reactie wel iedereen over 1 kam scheert. Ik weet zeker dat het in mijn geval en bij een paar anderen die ik heb gesproken, door drugs is gekomen. Ik ben het met over een aantal punten met je eens. Bijvoorbeeld over floaters enzo. Die dingen die hebben ook niet-drugsgebruikers, maar waarom het vaak genoemd wordt bij hppd is omdat de ervaring van het zien tijdens hppd zo anders is dat men niet meer weet hoe zien "normaal" zien is. Waarschijnlijk had ik ook floaters voordat ik drugs heb gebruikt, maar vielen ze tijdens mijn hppdperiode ineens op. Maar dat bijvoorbeeld de muren bewegen en ademen en dat voorwerpen niet op hun plaats blijven staan wanneer je er naar kijkt enzovoorts, dat is niet normaal en dat had ik voordat ik ook maar 1 forum had bezocht over hppd. Ik wist zelfs lange tijd niet wat ik had, dus ik KON me niet eens hebben laten opnaaien.

Over depersonalisatie en derealisatie. Ik denk dat er een sterk verband is tussen hppd en andere psychische aandoeningen. Op heel veel forums hebben mensen hier last van tijdens hun hppd. In mijn geval had ik geen traumatische gebeurtenissen, stress of burnout, maar kan ik het echt duidelijk en onbetwistbaar wijten aan hppd.

Je zegt dat je toevallig op dit forum kwam, en het lijkt erop dat je je niet echt hebt verdiept in hppd en neem je het niet erg serieus. Voor mij is hppd de ergste en moeilijkste periode geweest in mijn leven en ik heb er verdomd hard voor moeten knokken om weer "normaal" te worden en ik vind het niet fijn als er iemand komt die er weinig van af weet en meteen gaat roepen dat mensen zich hier laten opnaaien. Ik heb met genoeg mensen gesproken met hppd en hun verhaal gehoord om te kunnen zeggen dat zij zich zeker niet hebben laten opnaaien.

De visuals die Miss Rave beschrijft zijn inderdaad ook aanwezig bij normale mensen, als je er op gaat letten wel iig. Hier hoef je inderdaad geen medicatie voor te hebben. Visuals bij hppd gaan wel verder dan dat en vaak hangt het dan weer samen met paniek/dissociatie/depersonalisatie/depressie/enzovoorts.
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#19
Als je je concentreert op lettertjes, en er dan naar blijft kijken en ze gaan dan een soort van flikkeren ( de letters en de woorden op dit forum bijvoorbeeld ), hoort dit ook bij HPPD?

Merk dit nu toevallig op nu ik dit lees maar heb dat geloof ik wel vaker als ik moe ben. Heb al tijdje geen hallucinogenen gebruikt alleen DMT nog 2 weken terug 1 keer.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#20
In mijn ogen is HPPD niet meer dan een alternatieve waarneming die je naast je basis waarneming (lees: nuchter, rationeel, echt, of hoe je het wilt noemen) verworven hebt.

Als je het een plaats weet te geven, is het een 'magische kracht', zo niet, een hardnekkige interventie met je dagelijkse bestaan.

Als golven in je gezichtsveld hebt, kun je het zien als belemmering van je functioneren.

Maar je kunt het ook hebben aangenomen als het feit dat waarneming niet meer is dan wat over je ogen is getrokken en via dit zintuig aan het bewustzijn wordt getoond. Uiteindelijk kun je met je eigen 'ik' er makkelijk doorheen prikken.

Eigenlijk is er geen waarneembare wereld met een 'jij'. Dan onderscheid wordt gemaakt door het bewustzijn dat vanaf geboorte aannames maakt over wat 'echt' is.

Het feit dat ieder mens in z'n leven weleens eenmaal een nachtmerrie heeft en daar met angst op reageerd, geeft aan dat er nooit een unaniem besef is dat slechts 1 vorm van waarneming 100% echt kan zijn. Er is enkel een dominerende basis waarneming.

Vaak interpreteren mensen die vaak hevig getript hebben, ook hun omgang met andere mensen onjuist waardoor een psychose, schrizofrenie of andere stoornis kan ontstaan.

Maar vaak is het in de ogen kijken en observeren van anderen enkel het letterlijk zien van wat er in iemand's gedachtengoed omgaat. Ieder individu kampt met veel meer in zich dat hij projecteerd naar anderen toe.

Bij de basis waarneming zijn bepaalde deuren niet toegangelijk en afgesloten terwijl zich daar toch rijkelijke instrumenten bevinden die je de mogelijkhid geven om je standaard waarneming geavanceerder te maken. Deze uitbreiding biedt de mogelijkheid tot kennis en een controle agentschap die gedurende een volledige levensloop een uitzonderlijke gemoedsrust geeft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...19
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."