Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

Het grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

371 antwoorden
92 weergaven
18-5-2026
R
Radeon915Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik herken me hier ook goed in, vooral dat ruis voor je ogen. Het is niet echt heel irriterend en het valt normaal ook niet zo heel erg op (vooral 's nachts is het 't ergst) maar als ik me er op concentreer is het toch best opvallend.

Dit komt niet door drugs, ik heb dit al heel lang, sinds de basisschool.
In die periode had ik ook dat als ik bijv. naar houtnerven keek en me dr op concentreerde, dat ze gingen 'stromen' zoals je ook wel eens in een paddo/lsd trip zie.
Ik vond het nooit irritant, wel leuk eigelijk. Dat zie ik nu niet meer, alleen soms als ik me op de vloer/stenen buiten focus is het alsof ze willen gaan bewegen (ook net zoals in een trip) alleen dan maar een heel klein beetje.

Wel leuk dat ik nu weet dat veel meer mensen dit hebben, vroeger dacht ik altijd dat het gewoon een soort tik was ofzo wat ik dan weer had.
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vroeg me af of hier mensen zijn die last hebben van druk in het hoofd? Ik heb dit sinds ongeveer 10 maanden en het is nooit meer weggegaan. Ik weet zeker dat dit gerelateerd is aan HPPD. Op hppdonline.com staat ook een topic over druk in het hoofd (head pressure), waarin te zien is dat ongeveer 70% van de mensen met HPPD hier last van heeft.

Met druk in het hoofd bedoel ik niet zoiets als hoofdpijn, maar het voelt alsof er een kleine ballon gevuld met lucht in m'n hoofd zit. Het zit niet overal maar altijd op dezelfde plek, aan de rechterkant van m’n hoofd, iets achter m'n oog lijkt het wel. Hierdoor kan ik me vaak moeilijk concentreren, het is een heel vaag gevoel.

Zijn er hier meer HPPDERS met dit rare symptoom?
d
dirtbagLid
01-01-2024, 00:00
#3
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
Paddo's, LSD, Wiet, Salvia, Yopo, Morning Glory.
en wel meer maar verder geen hallucinogenen voor zo ver ik me kan herinneren.

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
een weekje

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
nog niks, alst langer blijft en erger wordt ga ik er iets aan doen, heb er niet zo veel last van, ik vind et nog wel grappig, 24/7 (zeer licht) trippen zonder iets te slikken.

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
ik gebruik nog steeds, en het wordt niet erger

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
3x trippen in een week, serotonine raakt een beetje leeg, kan ook daaraan liggen.


heb vooral als ik me ogen dicht doe echt zicht alsof ik naar een ruisende tv kijk. en als ik heel lang naar een object kijk zie ik langzaam een patroon zich vormen. lijkt wel een trip die aan het uitwerken is.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#4
3x trippen in de week op xtc bedoel je ?
Of zijn er nog andere tripmiddelen die wat met je serotientje doen ?
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#5
Japi-10 zei:
3x trippen in de week op xtc bedoel je ?
Of zijn er nog andere tripmiddelen die wat met je serotientje doen ?
Klik om te vergroten...

Volgensmij vreet cocaine ook wat serotonine maar lang niet zoveel als mdma doet. Drie keer in de week trippen is ook wel erg veel, je hersenen moeten na een trip weer f aan de werkelijkheid wennen, als je vaak trips is de kans dat je hppd oploopt dus groter (logisch natuurlijk) dan datje maar heel af en toe tript.
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#6
dirtbag zei:
heb vooral als ik me ogen dicht doe echt zicht alsof ik naar een ruisende tv kijk. en als ik heel lang naar een object kijk zie ik langzaam een patroon zich vormen. lijkt wel een trip die aan het uitwerken is.
Klik om te vergroten...

Hmm ruisende tv? zie je dit bv ook als je naar de lucht kijkt? of naar een witte muur.. Anders hebje misschien visual snow opgelopen die shit gaat niet meer weg.
d
dirtbagLid
01-01-2024, 00:00
#7
euh, paddos, lsd etc gaan ook op je serotonine.
nee ik heb et niet als ik naar de lucht kijk.
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#8
shit foutje, deze post kan verwijderd worden admin :)
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#9
Okie,als zo officieel bewijs kan wel bevordend voor me huisarts.Maar ik moet zo ie zo langsgaan maar heb daar niet echt zin in.
n
numbro2Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Al iets op dat wetenschappelijke artikel. Ik ben daar namelijk erg benieuwd. Ik heb zelf al zo'n 3 jaar visual snow en andere visuele vervormingen. Ik zal dadelijk die lijst invullen. Ik heb echt al zoveel geprobeerd om er vanaf te komen, maar tot op heden nog geen succes. Daarom ben ik erg interesseert in dat rapport!
n
numbro2Lid
01-01-2024, 00:00
#11
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?[/b]
MDMA, Paddo's, Speed, Weed, 2CB, Coke

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
ruim 3 jaar

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
- Veel slapen
- Multi vitamine
- Visolie
- Sporten
- Gezond eten

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Nee, ik gebruik niets meer.

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
Ik weet het niet zo goed. Ik weet wel dat ik van een op de andere dag in een soort droom terecht kwam.
Ik had toen al een jaar ofzo geen xtc meer gedaan en al enkele jaren geen pados meer. Ik blowde wel alleen elke dag, wat bij mij een angststoornis heeft gecreëerd. Daardoor ben ik depressief geworden. Daarbij heb ik toen het gebeurde een antibiotica kuur gehad.

Ik heb dus echt geen idee wat het geweest kan zijn. Ik denk een combinatie van een drugsverleden, heel weinig slapen, het huidige blowen, de stress en angststoornis.

Ik heb overigens alleen nog last mijn het visuele klachten. Ik ben niet meer depressief. Het is nog wel alsof ik in een droom zit en vooral ook de visual snow. Lezen lukt niet, en de hokje tellen op een ruitjes vel is onbegonnen werk.
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#12
Numbro2, wachten op dat wetenschappelijke artikel is natuurlijk mogelijk. Je kan natuurlijk ook, via die site die Flut heeft gegeven, melatonine bestellen.

Zoals ik in je privebericht hebt gezegd: Ik ga binnenkort weer een afspraak maken met de huisarts en hoop dat hij er mee bezig is geweest.
M
MatthijsNLLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ken dit maar al te goed, maar alleen als ik te gek gedaan heb.
Als ik dit soort dingen begin te zien is het voor mij een teken om als de sodemieter in bed te geraken, omdat het niet al te lang meer duurt voordat het lichtje uit gaat.

In onze kringen noemen we dit altijd vleermuizen zien, omdat die vlekjes in het donker net zo bewegen als vleermuizen :confused:
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik laat het horen zodra ik een afspraak heb gemaakt. Ik denk dat ik volgende week ergens ff ga.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ex-tripper zei:
Numbro2, wachten op dat wetenschappelijke artikel is natuurlijk mogelijk. Je kan natuurlijk ook, via die site die Flut heeft gegeven, melatonine bestellen.

Zoals ik in je privebericht hebt gezegd: Ik ga binnenkort weer een afspraak maken met de huisarts en hoop dat hij er mee bezig is geweest.
Klik om te vergroten...

Lukt het wat met die info,resultaten ?
laat ook wat horen als het niet lukt.

:wave:
N
NexxtGenLid
01-01-2024, 00:00
#16
WTF!
ik heb soms weleens dat, als ik naar de wolken/lucht kijk, dat ik dan een soort belletjes zie en het VREEMDE is dat ik, als ik er naar kijk, dat ze dan naar beneden vallen! Maar ik heb dat heel soms en ik weet ook niet of het door de drugs komt.

Wel heb ik, na mijn eerste MDMA-avond, heel even last gehad van een regenboog-achtig verschijnsel linksboven in mijn gezichtsveld, ongeacht welk oog ik open deed, gepaard met een vreselijke hoofdpijn. Dit duurde slecht een tiental minuten en daarna is het weggegaan.

Wel interessant om dit te lezen op zich :)
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#17
Valt me op dat heeel veel mensen dit eigenlijk hebben. Zegt toch weer wat over drugs vind ik. Maarja voor alle te gekke ervaringen die ik ermee heb gehad en nog zal beleven heb ik het wel over... Wel fucked up dat er een grote kans is dat het nooit meer weggaat :P
F
FritzLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dit is mijn eerste post hier, vroeger wel het idee gehad om hier actief te worden, maar vanuit de meer geïnteresseerde en positieve invalshoek. Ironische wending dat ik nu juist in dit topic post. Niet dat ik nu negatief over drugs ben, maar het gebruik staat sinds kort op het laagst mogelijke pitje :) Sinds anderhalve week niks meer, na lang gebruik, redelijk intensief. Het is ook niet de eerste keer dat ik ben gestopt met blowen, maar dit keer van plan het iets langer uit te houden. Als antwoord op de vragen:

1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
De lijst die ik nu kan bedenken: wiet/hasj, alcohol, XTC, cocaine, speed, paddestoelen, LSD, DMT, salvia, GHB en ephedra.

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Iets meer dan een jaar. In beginsel was het erg subtiel, een soort visual snow, maar ook traces en patronen waren wel te bemerken. De afgelopen tijd werd het erger, in de vakantie zelfs behoorlijk en begon het voor mij storende vormen aan te nemen. De klachten zijn louter in de visuele sfeer, psychisch zit ik juist beter in elkaar dan ooit. Hoewel ik wel de ervaring van depersonalisatie herken, is dit voor mij geen psychische toestand die me heeft overvallen en die ongewenst is, maar juist één die betekenisvol is en waar ik naar op zoek was. Ik ben er dan ook niet in aanraking mee gekomen als depersonalisatie, maar verlichting. Niet in de traditioneel boeddhistische zin, maar meer in de zin zoals bedoeld door Eckhart Tolle: http://en.wikipedia.org/wiki/Eckhart_Tolle. Het is voor mij ook mogelijk om in oude bewustzijnstoestanden terug te keren, daar heb ik al mee geexperimenteerd. Dus ook voor mensen die per se de psychologische interpretatie willen aanhangen, kan ik melden dat dit voor mij geen lasten zijn. Ik heb ook geen last van angst, depressie en alle andere zeer vervelende bijverschijnselen waar sommigen melding van maken. Zorgen maken doe ik me ook niet, aangezien ze voor mij niet naar iets realistisch verwijzen en verder geen praktische toevoeging op mijn leven zijn. Al met al heb ik meer gewonnen dan verloren, maar zijn de visuele klachten wel vervelend bij tijd en wijlen.

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
Vooralsnog niet heel veel, ik ben ook niet geneigd om dergelijke zaken als klachten te zien. Ik heb bijvoorbeeld ook anderhalf jaar met -1,5 visuele afwijking rondgelopen, zolang het voor mij niet dusdanig erg werd dat ik echt moeite kreeg met functioneren, deed ik er niet zoveel aan. Wat ik tot nu toe heb gedaan is stoppen met alle vormen van drugs, maar dat is pas anderhalve week. Merk al wel dat het minder erg is dan in de Kerstvakantie en dat als ik uitgerust ben ik er ook minder last van heb. Als ik moe ben en in drukke, kleine omgevingen merk ik er meer van.

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Vooralsnog niet, maar ben niet van plan om het volledig op te geven. Blowen vooralsnog wel, aangezien dat de grootste aanjager lijkt te zijn. Bij mdma heb ik dit niet, sterker nog, bij een aantal mdma ervaringen zag ik juist veel beter. Het trippen heb ik ook volledig opgegeven, dit verergert het absoluut. Ook caffeine wil ik zwaar minderen, dit heeft ook al enkele malen negatieve uitwerkingen gehad.

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
LSD, no doubt. Op een acidfeestje waar ik al trippend heen ging is het verankerd geraakt. De trip was heftig, de rij was druk en ik viel daar al bijna flauw. Ik raakte niet in paniek, was juist volledig in rust, maar de drukte maakte het onoverzichtelijk. Toen ik eenmaal binnen was, spullen in een kluisje had gedaan en door de mensenmassa heen een plek had gevonden met mijn vrienden, dacht ik dat het wat rustiger zou worden. Echter, zware lichtflitsen wisten me visueel compleet te overdonderen. Het was lastig om het visueel gezien bij elkaar te houden. Na deze trip zijn de verschijnselen op komen zitten. Ik ben overigens altijd al een visuele tripper geweest, had bij de laagste dosis al visualisaties, waar vrienden er vier keer overheen konden gaan zonder ook maar een patroon te kunnen ontwaren. Visuele flashbacks had ik voor die tijd ook al, heb ik echter altijd als aardige toevoeging ervaren :)

Mijn interesse in dit topic is groot, met name in de medische artikelen die het verband tussen melatonine en HPPD beschrijven. Het zou mooi zijn als dit een bijdrage kan leveren aan het verminderen van de visuele symptomen. Wel heb ik mijn twijfels, gezien de vermoedelijke links tussen melatonine en DMT (die in hoge dosis toch behoorlijk ingrijpt op je visuele cortex :wink:).
SSRI’s begin ik niet aan, ook nergens voor nodig, aangezien het mentaal wel goed zit. Ex-tripper, in welke regio zit jouw dokter? Ik zit zelf te overwegen om een huisarts te raadplegen, maar eerlijk gezegd denk ik dat het gros niet bekend is met HPPD en aan de meest conventionele oplossingen – voor zover je daarvan kunt spreken – wil ik toch niet. Als ik in de buurt van die van jou zit zou ik wel daar willen langsgaan.

Kijk maar of je dat kwijt wilt, ik ben in ieder geval erg benieuwd naar!
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#19
Heb je heel deze thread doorgelezen? Op dit moment ben ik er zo goed als vanaf en mijn huisarts heeft voor mij ook al enkele mensen genezen met melatonine. Ook iemand op dit forum gebruikt nu melatonine voor ongeveer een maand en het gaat heel langzaam ook steeds beter met hem. Ik denk dat melatonine zeker HPPD kan genezen. Het duurt alleen erg lang.

Ik vermoed dat dat wetenschappelijke artikel niet perfect het verband tussen melatonine en HPPD zal verklaren. Ten eerste omdat het hersenonderzoek op zich zelf nog in de kinderschoenen staat. Ten tweede is HPPD helemaal niet bekend en wordt het niet bepaald op grote schaal onderzocht. Ik denk zelf dat er in dat wetenschappelijke artikel (of wat het ook is) dat daar een aantal case-studies in staan. Gevallen zoals ik dus. Systematisch onderzoek naar HPPD ontbreekt, vermoed ik.

Fritz, waarschijnlijk weet je huisarts niets van HPPD af. Je kunt het natuurlijk wel proberen, want de mijne wist er wél vanaf en zullen er meer huisartsen zijn die er vanaf weten. Ik zal het volgende keer met hem bespreken wat hij ervan vindt dat er andere mensen van 'buitenaf' bij hem langskomen. Omdat je je voor de rest prima voelt, zou ik, wat je zelf ook al zegt, niet aan de conventionele middelen beginnen. Dan blijf je bezig en eerlijk gezegd heb ik nog geen positieve verhalen gehoord (mensen die genezen zijn van HPPD door conventionele middelen).

Ik wil op dit forum zoveel mogelijk anoniem blijven. Ik vertel dus niet waar ik woon. Wel kun je me een pm sturen met je emailadres erin. Dan meld ik je aan in m'n msn. Daar wil ik wel uitwijden. Als je dat niet wilt, dan kun je ook melatonine bestellen op de site die Flut heeft gegeven op deze of vorige pagina van deze thread.

Gr, Ex-tripper
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik had zelf een paar maanden lang constante flashbacks/HPPD door de ziekte van pfeiffer te krijgen vlak na een tijd veel trippen op paddo's, na de ziekte van pfeiffer weg is gegaan is de HPPD nooit teruggekomen. Het bestond vooral uit het zien van paddoaachtige patronen in bijna alles, muren, vloeren en ook volledig effen gekleurde dingen. Verder bewegingen van stilstaande objecten, lichte vorming van nabeelden, vooral in het donker het zien van felle kleuren.

1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
Voor de HPPD alleen wiet en paddo's, maar paddo's dan wel om de week, eigenlijk altijd als de tollerantie het toestond, dat was de zomer van 2005 waardoor het begon. Ik heb later nog veel vaker paddo's gedaan toen het al weg was en het kwam er nooit door terug; ook heb ik daarna nog LSD gedaan meerdere keren, wat het niet terug heeft gebracht (wel lichte flashbacks af en toe, maar niet constant en het is zeker niet storend)

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Ik heb ze nu niet meer, ik had ze van +- zomer 2005 tot winter 2005-2006, in de tijd dat ik de ziekte van pfeiffer had en een periode lang elke paar dagen paddo's deed.

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
Eigenlijk niks, ik probeerde er gewoon maar mee te leven, en het te accepteren wat redelijk lukte, en toen het wegging met het weggaan van de moeheid was dat een zware meevaller.

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Ik gebruik nu meer dan toen ik de HPPD had, ik blow nog steeds regelmatig en neem om de paar weken/maanden nog steeds LSD of paddo's, het is nooit teruggekomen door die drugs tot nu toe en ik verwacht ook niet als ik tenminste niet weer de ziekte van pfeiffer krijg dat het niet terugkomt. Door de LSD heb ik wel een paar keer per week, vooral bij zware stonedheid of erge vermoeidheid lichte visuele vervormingen (diingen die ik zie bewegen die niet kunnen bewegen met name) maardat is meer bij uitzondering en valt ook onder het kopje flashbacks opgewekt door blowen en niet onder HPPD.

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
Ja, de combinatie van te vaak in een te korte tijd op paddo's trippen en vlak daarop de ziekte van pfeiffer krijgen. Door de moeheid vielen mijn hersens steeds terug in het niet goed filteren van mijn visuele waarneming, waardoor ik bv. groene lichtbanen door mijn kamer zag stromen in het donker, alles constant patronen had, dingen leken te bewegen, ik heb zelfs patronen over kleden zien trekken, en het was vergezeld van een algemeen onprettig gevoel. Zodra de moeheid minder werd werd de visuele vervorming minder, toen de ziekte weg was was het HPPD ook weg. Alleen bij hele zware vermoeidheid komt het soms terug dus.



Ik denk ook eigenlijk dat het gewoon flashbacks waren die door moeheid getriggered kunnen worden, en omdat ik 24 uur per dag doodmoe was waren de flashbacks ook in die mate aanwezig, want meestal gaat HPPD niet na een paar maanden van zelf weg en het gelijkverloop met de ziekheid maakt het extra opvallend.

Wat ik trouwens wel heb sinsd ik ooit getript heb zijn vrij constante CEV's, met mijn ogen dicht zie ik altijd wel een patroon; een vreemd gekleurd blok.. niet te vergelijken met de mooie dingen die je met ogen dicht op bv. lsd kan zien, maar wel duideiljk patronen en dingen die mensen die nooit getript hebben niet zullen zien met hun ogen dicht.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...19
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."