1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
Geen.
2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Eigelijk mijn hele leven al.
Tot mijn 22 dacht ik altijd dat dit normaal was. Ik heb het al mijn hele leven en het wordt langzaam steeds een beetje erger. De huisarts stuurt mij naar de oogarts terwijl ik toch echt duidelijk aangeef dat het niet aan mijn ogen ligt.
Ik ben vaak moe en kan mij nooit goed concentreren en hierdoor dachten ze dat ik ADHD-I heb. Als ik tekst lees dan zie ik soms totaal andere woorden staan en als ik schrijf dan kunnen er opeens totaal andere woorden geschreven zijn dit werd naar dyslexie gegooid. Hiermee kon ik nog wel leven.
Hierbij alleen heb ik meer klachten. Als kinds af aan kon ik als ik naar objecten kijk deze laten bewegen. Het object werd grote en weer kleiner in een vloeiende beweging. Vaak had ik ook van dat ik boven mijn lichaam zweefde en het leven beetje langs mij heen ging. Dit kreeg ik vaak na te lang geslapen te hebben. Toen ik ouder werd en mijn ouders een 100Hz tv gingen kopen vond ik deze altijd maar knipperen/bewegen. Terwijl niemand anders dit zag. Later blijkt dit Visual Snow te zijn en het scherm gewoon prima was
![:)]()
.
Sinds mijn 12e kan ik eigelijk niet meer slapen zonder het licht aan. Altijd heb ik last van paniek als of er iemand achter mij staat. Als het helemaal donker is dan krijg ik een paniekaanval. Ook zie ik vaak in de hoeken van mijn ogen iets staan waardoor ik behoorlijk kan schrikken. Als ik dan nogmaals ga kijken is er niks, maar volgens durf ik niet meer van mijn plek af te komen.
Vaak slaap ik maar overdag omdat ik 's nachts dat niet durf. Ben 23 en kan niet eens slapen zonder een lampje :/.
Ook zie ik vaak objecten die er niet zijn. Dit zijn wel allemaal bestaande objecten. Als ik bijvoorbeeld tijd lang naar mijn monitor kijk en ik sta op om naar de wc te gaan zie ik gedeeltelijk het scherm nog in negatief welke langzaam verdwijnt.
Ook heb ik een groot probleem met mijn emoties. Deze worden opgekropt totdat ik emotioneel crash en dit kan leiden tot gevoelens voor zelfmoord. Dit is mij al 2 keer overkomen. De eerste keer overkwam mij voordat ik ooit iets van drugs gebruikt had. Door dit probleem kan ik bijvoorbeeld ook niet verliefd worden en kan ik er als een zombie bij zitten terwijl ik eigelijk heel vrolijk ben.
HPPD lijkt mij hierbij het beste passen alleen ik word nu telkens in het hokje gezet dat het door drugs komt. Dit vind ik echt jammer!
Toen ik wel eens xtc gebruikte waren mijn klachten zelfs tijdelijk minder en ik heb zo het vermoeden dat mijn lichaam te weinig serotonine aanmaakt. Hierdoor werkt xtc ook maar beperkt bij mij.
Ik ben bij diverse doktoren geweest en het enige medicijn wat mij enigszins helpt met concentratie problemen en emoties is methylfenidaat ook wel ritalin genoemd
![:)]()
. Mijn paniek en visualisatie (klachten) blijven wel aanwezig. De ene dag is het erger dan de andere. Gelukkig kan ik ermee leven en probeer het gewoon zoveel mogelijk te negeren.